W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ma 24.09.2018 09:50
Joku ajatuskatko tullut, kun en ollut hommannut (ATE) pääsylinteriin uusia kumeja... Onko kellään kokemusta/näkemystä, löytyykö vielä jostain "hyllystä" Suomessa?
Saksassa näkyi olevan (esim. mbclassics.de) noin 20e hintaan, mutta kun nyt ei malttaisi odotella pakettia - pääsylkkä on jo purettuna ruuvipenkissä...

Huom. W111:n pääsylinteri muuttui jossain '62(?) tienoilla, tämä on sitä viimeisintä mallia eli kytkinpolkimen yläpuolella pystyssä, ja näissäkin oli kahta, tämä on se "ATE".
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 odottaa vuoroansa
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11244
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 24.09.2018 10:01
Zac kirjoitti:Joku ajatuskatko tullut, kun en ollut hommannut (ATE) pääsylinteriin uusia kumeja... Onko kellään kokemusta/näkemystä, löytyykö vielä jostain "hyllystä" Suomessa?
Saksassa näkyi olevan (esim. mbclassics.de) noin 20e hintaan, mutta kun nyt ei malttaisi odotella pakettia - pääsylkkä on jo purettuna ruuvipenkissä...

Huom. W111:n pääsylinteri muuttui jossain '62(?) tienoilla, tämä on sitä viimeisintä mallia eli kytkinpolkimen yläpuolella pystyssä, ja näissäkin oli kahta, tämä on se "ATE".

Itse hain Motonetistä pääsylkyn kumit 1968 W111 ja 1971 W109 mersuihin, vajaa 10 vuotta sitten, samanlainen kumisarja. En jaksa muistaa oliko tämä mutta tod näk oli:

Tuotenumero: 23-7015
Tuote: Jarrupääs tiiv s mm BMW/MB
Hinta 6,90€
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2952
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 24.09.2018 10:30
Noissa uudemmissa W111 coupessa ja W109:ssä on iso sylinteri 19 ja 21 mm. männillä. Muistaakseni kaksipiirijarru-w111:ssä on pienempi sylinteri.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90. Peugeot 205 GTI 1.9 -91
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ma 24.09.2018 11:57
Ehkä olin epätarkka terminologissa, mutta siis kytkinpääsylinteri, mallia "ATE"... Eli aiemmassa oli rintapellissä, tässä kajuutan puolella kytkinpolkimen "jatkeena".
En vielä mitannut halkaisijaa milleissä.

En ainakaan äkkiä bongannut Motonetistä mitää tähän viittaavaa:
https://www.motonet.fi/fi/varaosat/299/ ... malli=1965

KL-varaosista tietty voisi kysyä. Tai sitten ihan Vehosta (kun löytää oikean OEM-varaosan numeron...)

Tuollainen on kyseessä, sanoo muuten että "piston : 23,81mm":
https://www.mbclassics.de/clutch-master ... 0002952406 (valmistusnumerosta 49462 eteenpäin, mulla on 76xxx)

Ja tässä sen korjaussarja (mielestäni...) - mikä nyt haussa, tai ainakin nuo 2 kumista tiivistettä / rinkulaa:
https://www.mbclassics.de/repair-kit-cl ... 0005860629
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 odottaa vuoroansa
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2952
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 24.09.2018 14:00
siis kumpi pääsylinteri on kyseessä, jarru vai kytkin? Minä puhelin jarrusta. Kytkimistä minulla ei ole mitään hajua, kun en omista yhtään manuaalivanhusta :)

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90. Peugeot 205 GTI 1.9 -91
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ma 24.09.2018 14:35
Kytkin :lol:

(Kytkimen kunnostus menossa - jarrut ovat vasta seuraava "talkoo"...)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 odottaa vuoroansa
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 133
Liittynyt: Ti 06.12.2011 20:13
Paikkakunta: Mäntsälä P
ViestiLähetetty: Ma 24.09.2018 22:11
Turun Jarruosasta korjaussarja / kumit hyllystä
Levannon We(l)ho

------------------------
W110 200 D -67
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
W 123 320 CDI
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
W 210 320 CDI -00 -purkuauto, kysy osia-
W 211 200 CDI TA -08
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ti 25.09.2018 07:43
Kiitos vinkistä - laitetaan mieleen... (Etenkin kun tulee seuraavan kerran käyntiä Turun suunnalle!)

Tampereelta menossa tänään kumeja hakemaan, vanhaa varastoa josta sain vinkkiä muuta kautta. Vanha herra ollut työuransa näitä osia myymässä, joten tietää tasan tarkkaan mikä käy mihinkin autoon:)

Edit: Kytkimen kumisarja haettu, nyt pääsee kytkimen pääsylkkää kunnostamaan (sylinterin sisäpinta näyttää ok:lta).
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 odottaa vuoroansa
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ti 09.10.2018 13:36
Kantapään kauttahan näitä harjoitellaan... pitkän liottelun jälkeen kytkimen pääsylkkä on nyt auki.
Hoonaamalla saadaan kuulemma kuntoon. K.letkun pätkää suostutellaan vielä pääsylkälle menevästä putkesta irti.

Näissä kumeissa vaan kuuntelin "viisaampia" ja niinhän ne 19,05mm kokoiset olivat sitten liian pientä kokoa, eli vaihtoon menee.
(Ellei sitten jollain huutava tarve noille -> laita yv...)

Oikea koko on siis tämä niin kuin aiemmin kirjoitin:
Tuollainen on kyseessä, sanoo muuten että "piston : 23,81mm":
https://www.mbclassics.de/clutch-master ... 0002952406 (valmistusnumerosta 49462 eteenpäin, mulla on 76xxx)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 odottaa vuoroansa
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: La 13.10.2018 20:58
Jälleen vanha "totuus" piti paikkansa: "älä osta mitään osia onniarviolta ennen kuin on vanha osa purettuna kädessä".

Eli saatiin tänään kytkimen pääsylinteri hoonattua hyvään kuntoon, myös mäntä vesihioittiin ja siihen tuli eilen vaihtamani isommat uudet kumit. Sylinteri kasaan reilun erikoisrasvan kera ja testien mukaan pelittää oikein hyvin. Myös Pääsylkästä lähtevän putken toisesta päästä saatiin toholla kuumentamalla letkun nysä irti.

Mutta alun kommentilla viittaisin siihen että aiemmin ostamani W110:n kytkimen työsylinteri onkin aika eri eläin kuin mitä autosta purettu. Tässä 220SEb:ssä on vähän rotevampi työsylinteri, sisämitta taisi olla 24mm eli täysi tuuma ("W111 220seb from VIN 049462" sanoo MB Classicsin sivu osasta 2951907). Samoin tähän sylinteriin ostamani kytkinletku käy sitten vain tästä päästä, toinen pää on armotta pieni: tässä autossa liitokset ovat n. 13mm (oliskohan siis 1/2") kun ne noissa W110:n välpissä on jotain 10,5mm (3/8"?).

Nyt ajatus on käyttää silti tämä uusi työsylinteri (vanhan kunnostus on myös periaatteessa mahdollinen, veisi aikaa) mutta teettää hydrauliikapajassa sopiva kytkinletku väliin: se väliputken päähän tuleva liitin on siis iso (naaras) ja työsylinteriin menevä pienempi (uros). Ellei sitten mistään mersusta (tai muusta automallista) löydy tälläistä sekasikiötä valmiiksi?

Mietityttää myös hieman että paljonko se kytkingeometria kärsii jos tuolla isolla (23,81) pääsylkällä käsketään sitten pienempää (19,05) läpimittaista työsylinteriä? Ts. pitäisiköhän noiden olla jossain määrin parit... Tuohon alkup. työsylkkään saa korjaussarjana kumit, mutta tuollaista isommilla päillä olevaa letkua en vielä nähnyt missään.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 odottaa vuoroansa
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: To 18.10.2018 14:12
Ei se nyt ihan helppo ole tuo "eriparisen" kytkinletkun hankinta. Hydrauliikkaliikkeessä en ole vielä käynyt tosin.

Josko nyt sitten joutuu sen alkuperäisen mallisen kytkimen työsylinterin hankkimaan (tai kunnostamaan) niin tämä varmaan on sen letku?
https://www.mbclassics.de/clutch-hose-0002950535

Se on vaihtunut valmistusnumeron 46xxx paikkeilla, ja tämähän on "late W111" eli 76xxx.
Mistä löytäisin tuon "late" W111-letkun OEM-numeron?

EDIT:
Löytyi tuolle OEM-numero Niemöllerin kautta, mutta status on "not in stock":
https://www.niemoeller.de/en/w111/w111- ... erzylinder

Samoin katsoin MB Classics (Vehon) kautta ja aika heikko tulos sielläkin:
This part is no longer available through the Mercedes-Benz sales network and will not be remanufactured by Mercedes-Benz Classic in future.

Olisiko vinkkiä mistä tämän letkun saisi järjelliseen hintaan vai olisiko parempi etsiä liittimet ja teettää sopiva?

---
Peltipuolella vähän edistystä myös. Vein pari ovea ja oikean etulokarin laittoon eräälle entisöintihommia tekevälle.
Lisäksi oik. etulokarin alta löytyneille "pikku ylläreille" :lol: löytyi myös laittaja... Josko sais nää peltihommat jiiriin edes jouluks!
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 odottaa vuoroansa
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ti 30.10.2018 18:13
Kytkinhommat alkaa olla jiirissä: Ostin alkuperäisen tyyppisen työsylinteri (tuumasella männällä, paksuilla korvakkeilla) ja se kunnostettiin
viikonloppuna siten että ostin siihen ex-varaosamyyjältä kokonaan uuden männän kumeineen ja sitten itse työsylinteri vielä hoonattiin hyväksi.

Enää tuo kytkinletku on tilaushommana, eli siihen löytyi Suomesta MBspecialistilta (tilaamalla) ja Hollannista saa myös tälläisestä alan liikkeestä:
https://mercedes-classic-parts.com/?lang=en PS. käyttämättä jäi nyt uudet W110 kytkimen työsylinteri ja -letku. Laita yv jos tarvetta?

Lauantaina saatiin myös oikean etulokarin alta löytyneet ruosteet korjattua, kun hitsari paistoi sinne noin puolen tusinaa uutta paikkaa.
Sain myös viestin että korjattavana oleva etulokari ja etuovi alkavat olla pian noutokunnossa, ja näyttivät kuvissa hyvältä.
Tuo lokari korjattiin siis vaihtamalla toinen lampun kuppi ja vaihtamalla 70-luvun "tinaukset" oikeaan peltiin... Etuovessa korjaus oli lähinnä kosmeettista.

Jarrujen purkaminenkin on aloitettu. Kyllähän tässä sitten on (kuten uumoiltiin) ne 3-mäntäiset Girlingin satulat. Tiettävästi nuo ovat toiminnaltaan käytössä
varsin ok mutta selvästi harvinaisemmathan nämä ovat kuin ATE-laiset. Sen verran katsoin että korjaussarja näihin olisi suolainen ~90 eur... ja jarrupalatkin
noin 3x kalliimmat kuin ATE-laisiin... Mitä olette mieltä, olisiko syytä suosiolla siirtää nämä "hyllyyn odottamaan inspistä" ja etsiä tilalle ATE-laiset jarrusatulat?

Sellaisiin ostin jo vahingossa palatkin.. :roll:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 odottaa vuoroansa
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti 14.09.2004 20:50
Paikkakunta: Koski TL
ViestiLähetetty: Su 04.11.2018 11:42
Atelaiset kehiin, männän halkaisija 57 mm.

Semmoiset löytyy täältä hyllystä kunnostettuna.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ke 07.11.2018 16:57
Kiitos @jusa82 - laitoin yv aiheesta.

Ylipäätään näyttää siltä että näiden harvinaisten Girlingien kanssa on painittu muuallakin:
https://www.benzworld.org/forums/vintag ... built.html

Taidan tehdä lopullisen päätöksen vasta kun olen tsekannut nämä kolme:
1) Girlingien kunto tarkemmin (lähinnä siis onko männät/sylinteripinnat kunnossa)
2) Kun on noista mitat niin saan selvitettyä kumien / tiivisteiden saatavuuden
3) Jarrupalojen saatavuus

Jos alkaa tökkiä jo kohdassa 1) niin sitten menee ATE:t hankintaan. Kerran modattuna on jatkossakin helpompaa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 odottaa vuoroansa
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2952
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ke 07.11.2018 17:13
Aten satuloista sitten sellainen versio, missä jarruputki/letku lähtee suoraan keskeltä mäntää taaksepäin, niin sopii se alkuperäinen ”välijarrupukihässäkkä”.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90. Peugeot 205 GTI 1.9 -91
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ke 07.11.2018 17:22
Kiitos vinkistä, onko tietoa missä malleissa tuota versiota on ollut käytössä? W114/W115, alkupään ei-jäähdytetyt W108, tms.?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 odottaa vuoroansa
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: To 20.05.2010 10:00
ViestiLähetetty: Ke 07.11.2018 21:06
Jarruosia, varsinkin vanhoja, kannattaa kysyä Turun Jarruosasta.

Muutaman kerran on löytynyt sellaista osaa mistä netissä ei tiedetä mitään.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: To 08.11.2018 20:16
Joo, kiitos vinkistä. Kyseisestä putiikkia olen kuullut muidenkin kehuneen, en ole vielä kysynyt (kytkimen kumitkin löytyivät lähempää).

Nyt tiedän jo mitä kysyä koska purin tänään toisen jarrusatulan ja mittasin mäntien koot: 57,0mm iso ja 40,5mm ne kaksi pienempää.

Mukava havainto oli se että mittasin myös jarrupalojen koot: 98mm x 68mm ja näyttäisi että nämä ovat samat kuin Amazonissa
ja saatavissa (rajoitetusti) jopa Motonetistä:

https://www.motonet.fi/fi/varaosat/299/ ... #Jarruosat
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 odottaa vuoroansa
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti 14.09.2004 20:50
Paikkakunta: Koski TL
ViestiLähetetty: Su 11.11.2018 20:17
Maksaa myös se tavara Turun jarruosassakin.

Girlingin kumisarja w115 etusatulaan maksoi joku 50 e / satula. Tästä aikaa muutama vuosi.

Saksasta sama 8 e.....
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ma 12.11.2018 09:05
Jep, Turun Jarruosasta löytyy tähän mutta hinta on juurikin 52 eur / setti.

EDIT: Niemöllerillä oli korjaussarja 88 eur / kahteen jarrusatulaan - mutta tuo onkin hintava paikka (joskus ainoa...)
En vielä ehtinyt muualta katsoa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 odottaa vuoroansa
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Edellinen

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 3 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

https://Www.AutoDoc.fi

www.merteil.fi