W123 ilmastoinnista.

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 958
Liittynyt: Ti 18.05.2004 23:41
ViestiLähetetty: Su 10.01.2010 18:21
Ollut jo aikaa kaikki asennettuna paikoilleen. Laitoin uuden kennon keulalle. Joutui kiinnikkeet tekemään käytännössä täysin uusiksi, mutta istuu nyt hyvin. Se kun ei ollut orkkis kenno. Nyt sitten viimeisen putken sain kennolta kompuralle. Hiekkapuhalsin ja maalasin sen. Aloin sovittamaan sitä paikoilleen ja eri kierre... :evil: Eli nostanko kennon hyllyyn ja laitan orkkiksen Behrin paineistuksen jälkeen paikoilleen? On vaan tuo uusi kenno niin hieno 8) Uusi kenno on alumiinia ja vanha kuparia. Mistähän siihen saisi sellaisen oikeanlaisen kierteen jonka voisi hitsata? Tai onko noihin jotain muuntopalikoita? Ei tuo vanha kenno vaan oikein sovi tyyliin... :? Täysin läpikäyty konehuone 8) Voisihan sen vanhan kyllä koittaa ruiskulla maalata, jos maali pysyisi siinä. Kukaan maalaillut noita? Onko uudemmalla kompuralla olevassa ilmastoinnissa eri kierteet?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 958
Liittynyt: Ti 18.05.2004 23:41
ViestiLähetetty: Ma 24.05.2010 15:52
Ilmastointi puskee nyt kylmää 8) Ongelmaa oli sähköpuolella aluksi, mutta Unski selvitti asian todella hienosti :D Kiitokset siitä hänelle :!:

Tuli vaan sellainen ongelma, että kompuran akselin stefalta alkanut tulemaan kylmä-ainetta, suhisee hiljakseen. No siitä selviää korjaamalla tai ostamalla kunnostetun kompuran.

Soitin ilmastoinnin täyttäjälle äsken ja kertoi, että Isceon49 ainetta ei saa enää tilattua, meni viimeiset minun autoon. EU kuulemma kieltänyt. Eli mistä nyt aine R12 freonin korvaavaksi, jos tuota ei enää saa? R134a olisi nyt se aine jota vain saa. Voisi kuulemma toimia, jos vaihtaa ihan uuden kompuran ja kuivaimen. No kuivain tuli toki ennen täyttöä vaihdettuakin.

Mitä vaatii, että voi käyttää R134a ainetta tuossa vanhassa järjestelmässä? Ne vihreät O-renkaat vaihdoinkin joka paikkaan. Tietoa tuosta kaivataan, jotta saadaan taas W123:sen kabiini pysymään viileänä 8)

Kuva
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 24.05.2010 19:39
Eli mistä nyt aine R12 freonin korvaavaksi


olisko tuo RS24? http://www.ahlsell.fi/file____5228.aspx
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 958
Liittynyt: Ti 18.05.2004 23:41
ViestiLähetetty: Ke 26.05.2010 22:12
Kiitos! Tuon aineen saatavuus pitää selvittää.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 958
Liittynyt: Ti 18.05.2004 23:41
ViestiLähetetty: To 01.07.2010 22:10
Kompressori kävi huollossa. Se purettiin osiin ja siihen tuli uusi tiivstesarja sekä tiivste akselille. Tämän jälkeen se vielä paineistettiin. Sitten vaihdoin uuden termostaatin/säätimen joka aiemmin temppuili. Nyt sisällä on Isceon49+ aine joka on korvannut Isceon49 aineen ja mukavasti taas puskee kylmää. On miellyttävä ajella lämpimillä keleillä 8)
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 11.11.2012 21:56
ViestiLähetetty: Ti 11.02.2014 21:49
Vanha juttu mutta kerron silti jos asia on jollain ajankohtainen.

Siirryttäessä R12:sta R134a:han, täytyy vaihtaa ainakin seuraavat: Kaikki tiivisteet, kompressori, kuivain, höyrystin, paisuntaventtiili, mieluiten letkut, (ehkä lauhdutin). Eli käytännössä jos hyvän haluaa niin kaikki menee uusiksi.

R134a käyttöpaineet ovat korkeammat kuin vanhalla R12:lla, siksi se tahtoo karata pienistä vuodoista helpommin, jopa vuotaa vanhan putken/höyrystimen seinämän läpi mikäli tilanne on oikein huono.

R134a käyttää polyoliesteriöljyjä (kansankielellä esteri-) vanha R12 käyttää sen sijaan mineraaliöljyä, R134a ei toimi yhdessä vanhojen öljyjen kanssa sillä liukoisuus on huonompi, seurauksena saattaa olla kompressorin kiinnileikkaaminen.

R134a vaatii tehokkaampaa lauhdutusta korkeampien paineiden takia.

Tämä siis siinä tilanteessa että ilmastoinnista haluaa uutta vastaavan. R134a toimii aivan varmasti pienemmilläkin muutoksilla, mutta on tärkeää että vähintään kaikki vanhat mineraaliöljyt saadaan järjestelmästä pois, hyvä olisi myös että paisuntaventtiili vaihdetaan. Myös täyttöliittimet ovat erilaiset.

EDIT: Isceon 49 tahi 49+ on heikohko suoritus kemian alan yrityksiltä saada korvaaja R12:lle, suositeltavampaa olisi siirtyä suoraan R134a:han. Kylmäteknisesti ei ole olemassakaan sellaista asiaa kuin "drop-in korvauskylmäaine"
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11387
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 26.05.2014 13:44
Jezzma kirjoitti:Vanha juttu mutta kerron silti jos asia on jollain ajankohtainen.

Myös täyttöliittimet ovat erilaiset.

Mistä saa uusia täyttöliittimiä eli ns adaptereita jotka kierretään paikoilleen ja jätetään siihen? Olen odottanut pari vko täällä Atoylta mutta tuli vaan se täyttöadapteri eli sininen. Punaista uupuu vielä, meni tehdastilaukseen ja ei tiedä milloin saa. Toinen huoltoliike sanoi että adapterit oli jo viime kesänä tukkurilta loppu!

Olisiko kellään jemmassa sitä punaista, voisin ostaa?
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13344
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Ma 26.05.2014 14:10
Omassa 123:ssa todettiin ilmastointijärjestelmä tiiviiksi, mutta paisuntaventtiili / kuivain ovat tukkeutuneet. Niinpä tilasin uudet.
...jo kuudettatoista vuotta täällä saivartelemassa ;)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 958
Liittynyt: Ti 18.05.2004 23:41
ViestiLähetetty: Ti 27.05.2014 13:53
Toimii aivan loistavasti isceon49+ W123:sten ilmastoinneissa ja puskee todella kylmää. En käsitä miksi pitäisi laittaa jotain muuta kuin järjestelmään kuuluvaa ainetta. Menee pilalle vanha järjestelmä uudemmilla aineilla.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1834
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 27.05.2014 15:37
Jezzma kirjoitti: Kylmäteknisesti ei ole olemassakaan sellaista asiaa kuin "drop-in korvauskylmäaine"

Höpö höpö. Opettele ensin kylmäainekierto ja sen suhteuttaminen logPh diagrammiin niin ei tarvi kirjoitella puuta heinää. Tuolla aiemmin oli Ahllsellin esite mistä löytyy faktaa tarkemmin sekä googlella RS24.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13344
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Pe 06.06.2014 13:44
Kuva
Uusi kuivain ja paisuntaventtiili, isceon49+ sisään ja kylläpä tulee kylmää.
...jo kuudettatoista vuotta täällä saivartelemassa ;)

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1834
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 06.06.2014 16:28
Makeita topickkeja. Laita siihen lämmönvaihdin että imulinja viilentää nestelinjaa ennen paisuntaventtiiliä milloin paisuntaventtiili saa varmasti nestettä ettei kurluta vähilläkään aineilla ja toisinpäin nestelinja lämmittää imulinjaa ettei kompuran tarvi tehdä niin paljon työtä. Lämmönvaihtimen jälkeen imulinja menis pakosarjan vierestä niin olis Eco auto.

Edit: Pullo sitten väärinpäin noilla yhdisteillä kuten pitkäripaisen pullotkin.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 240
Liittynyt: La 11.05.2013 21:46
Paikkakunta: Loimaa
ViestiLähetetty: To 08.10.2015 13:54
Mahtaisiko joku ilmastointiasiantuntia tietää toimiiko w123 manuaali ilmastointi w210 automaatti ilmastoinnin kompuralla? :D Näissä kuitenki varmaan eri kylmäaineet sisällä mutta ei kai se kompura siitä miksikään mene?
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:30
Paikkakunta: Kajaani
ViestiLähetetty: Pe 09.10.2015 17:23
Heavy kirjoitti:Kompressori kävi huollossa. Se purettiin osiin ja siihen tuli uusi tiivstesarja sekä tiivste akselille. Tämän jälkeen se vielä paineistettiin. Sitten vaihdoin uuden termostaatin/säätimen joka aiemmin temppuili. Nyt sisällä on Isceon49+ aine joka on korvannut Isceon49 aineen ja mukavasti taas puskee kylmää. On miellyttävä ajella lämpimillä keleillä 8)



missäs tuollaisen kompressorihuollon saisi teetettyä, tai tiivistesarjan ostettua?
itselläkin tuossa w126:sen kompressorissa on pieni vuoto akselitiivisteeltä.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

a124 E220Cab
exät:
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 958
Liittynyt: Ti 18.05.2004 23:41
ViestiLähetetty: Pe 01.01.2016 23:36
wezze72 kirjoitti:
Heavy kirjoitti:Kompressori kävi huollossa. Se purettiin osiin ja siihen tuli uusi tiivstesarja sekä tiivste akselille. Tämän jälkeen se vielä paineistettiin. Sitten vaihdoin uuden termostaatin/säätimen joka aiemmin temppuili. Nyt sisällä on Isceon49+ aine joka on korvannut Isceon49 aineen ja mukavasti taas puskee kylmää. On miellyttävä ajella lämpimillä keleillä 8)



missäs tuollaisen kompressorihuollon saisi teetettyä, tai tiivistesarjan ostettua?
itselläkin tuossa w126:sen kompressorissa on pieni vuoto akselitiivisteeltä.


Onko sinulla tuo pystymallin York vai se vaakamallin pienempi alhaalla?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:30
Paikkakunta: Kajaani
ViestiLähetetty: Su 03.01.2016 14:37
Heavy kirjoitti:
wezze72 kirjoitti:
Heavy kirjoitti:Kompressori kävi huollossa. Se purettiin osiin ja siihen tuli uusi tiivstesarja sekä tiivste akselille. Tämän jälkeen se vielä paineistettiin. Sitten vaihdoin uuden termostaatin/säätimen joka aiemmin temppuili. Nyt sisällä on Isceon49+ aine joka on korvannut Isceon49 aineen ja mukavasti taas puskee kylmää. On miellyttävä ajella lämpimillä keleillä 8)



missäs tuollaisen kompressorihuollon saisi teetettyä, tai tiivistesarjan ostettua?
itselläkin tuossa w126:sen kompressorissa on pieni vuoto akselitiivisteeltä.


Onko sinulla tuo pystymallin York vai se vaakamallin pienempi alhaalla?


se pienempi vaakamalli, sijaitsee moottorin vasemmalla kyljellä alhaalla.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

a124 E220Cab
exät:
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 11.11.2012 21:56
ViestiLähetetty: Ti 25.12.2018 16:10
etrade kirjoitti:
Jezzma kirjoitti: Kylmäteknisesti ei ole olemassakaan sellaista asiaa kuin "drop-in korvauskylmäaine"

Höpö höpö. Opettele ensin kylmäainekierto ja sen suhteuttaminen logPh diagrammiin niin ei tarvi kirjoitella puuta heinää. Tuolla aiemmin oli Ahllsellin esite mistä löytyy faktaa tarkemmin sekä googlella RS24.


Tarkoitan tässä sitä että noi drop-in kylmäaineet ovat aina jonkin asteen kompromissi että käytössä oleva piiri saadaan jotenkuten toimimaan sallituilla aineilla. y3 luvat muuten löytyy o/
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13344
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Ti 25.12.2018 17:12
dealer kirjoitti:[ http://www.mese.fi/forum/userpix/5_isceon_1.jpg ]
Uusi kuivain ja paisuntaventtiili, isceon49+ sisään ja kylläpä tulee kylmää.

Viitenä kesänä toimi ilman minkäänlaista ongelmaa tuolla täytöllä, viime kesänä myin auton pois.
Kylmää alkaa näissä vanhoissa tulla tosi nopeasti ja varmasti tarpeeksi, kun rullaa kääntää...ei pahaa sanottavaa isceon49+:sta.
...jo kuudettatoista vuotta täällä saivartelemassa ;)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4252
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ti 25.12.2018 18:12
Mites se nestekaasu?
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Su 11.11.2012 21:56
ViestiLähetetty: To 03.01.2019 17:54
S202 kirjoitti:Mites se nestekaasu?


Syttyy palamaan aika herkästi kolaritilanteessa. R-1234yf jo itsessäänkin on vähän kyseenalainen, mm. Daimler ei ole käsittääkseni tästä syystä vielä siirtynyt sitä käyttämään.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4252
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Pe 04.01.2019 14:23
Syttyy se bensakin jos on syttyäkseen.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 21.10.2018 12:25
ViestiLähetetty: Ma 07.01.2019 23:08
Jenkeissä ovat jotkut täyttäneet vanhojen autojen ilmastointeja propaanilla, ja kuulemma toimii. En tiedä onko sitten kuinka tehokasta, koska sehän ei ole mikään varsinainen "refrigerantti", eli kylmäaine.

Mutta sikäli se on mielenkiintoinen mahdollisuus, että koska se on hiilivety, niin sen luulisi toimivan ongelmitta juuri vanhoissa, ei vielä konvertoiduissa R12-järjestelmissä, joissa on mineraaliöljyä. (Jos sellaisia vielä jossakin on?) Ainakin kokeilu on halpaa, koska propaanihan ei maksa paljon mitään. Jos konversio esim. R134:lle on jo tehty, niin en tiedä kuinka hiilivety ja esteriöljy tulevat toimeen keskenään. Kallista jos kompura leikkaa kiinni.

Joka tapauksessa esim. R134:n ja muiden kylmäaineiden hinnat ovat suorastaan sikamaiset. Isceon 49:n korvaaja taitaa olla nykyään R437a, jos muistan oikein ja se maksaa vielä enemmän kuin 134. Oliko jotakin luokkaa 75-100 eur/kg, ja 437 liki 150 eur/kg. Propaani muutaman euron.

En olisi kovin huolissani paloturvallisuudesta. Ulos vuotava propaani höyrystyy ja haihtuu välittömästi ympäristöön, ja hajusteen ansiosta pienenkin vuodon auton sisällä havaitsee heti. Kolaritilanteessa rikkoutuva lauhdutin tai putki tyhjentää sen kilon puolentoista satsin ulos saman tien ilmoille. Sen sijaan bensiini ei haihdu vaan valuu auton alle ja moottoritilaan ja kokko on valmis. Kuuman moottorin päälle valuva dieselkin höyrystyy ja leimahtaa aika herkästi ja kerran syttyneenä se palaa pitkään ja varamasti.


Jenkeistä muuten löytää vielä hyvin kaikkia varaosia 123 ja 126 korimallien ilmastointeihin. Helpommin kuin esim. Saksasta.



_____
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4252
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ti 08.01.2019 11:04
Jep, ei se propaani kovin suuri riski ole. Paineella jostain reijästä suihkuava bensa on varmasti vaarallisempaa. Diesel sen sijaan on tosi huonosti syttyvää eikä pala leimahtamalla. Jenkeistä sais automaatti-ilmastoinnin monovalven muutossarjaa eli siinä tulee alipaineella ohjattu vesiventtiili mikä on ilmeisesti w201 systeemissä ja sitten sellainen pierburgin venttiili jota on käytetty ohjaamaan alipainetta tosi monessa autossa. Ohjaakohan tuo järjestelmä suoraan sitä pierburgin venttiiliä?
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 21.10.2018 12:25
ViestiLähetetty: To 10.01.2019 12:51
Niin, voihan sen monovalven korvata sellaisella alipainehanalla ja alipainesolenoidilla. 123:ssa siihen on tilaa, 126:ssa on jo melko ahdasta. Se ei tarvitse kuin sen alipainekraanan monovalven tiallle ja alipaineletkun liittämisen esim. juuri sellaisen Pierburg alipainesolenoidin kautta. Solenoidiin vaan suoraan monovalven töpseli kiinni.

Toisaalta miksi tehdä virityksiä, kun useimmiten sen monovalven korjaus ei edellytä kuin kalvojen ja sen solenoidi-insertin vaihdon. Paljon nopeampi ja siistimpi homma.

Tärkeintä on vaan käyttää alkuperäistä varaosaa, sillä ne tarvikemonovalve-korjaussarjat ovat täysin ala-arvoista rihkamaa. Niistä seuraa vaan epämääräistä lämmityksen toimintaa, useimmiten lämmitys häviää isommilla moottorin pyörimisnopeuksilla.

Ja tämä on sitten taas niitä osia, joista Suomessa monet varaosamyyjät luultavasti sanovat, ettei korjaussarjaa enää ole saatavana. Jenkeistä ja verkkokaupoista kyllä saa.

Tässä krääsäosa, jollaista kannatta välttää kuin ruttoa:

https://www.pelicanparts.com/More_Info/ ... VSVSI=W126

Ja tässä oikea osa, jolla auton saa kuntoon:

https://www.pelicanparts.com/More_Info/ ... VSVSI=W126


____________________________
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ma 04.04.2011 22:18
Paikkakunta: Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Pe 11.01.2019 21:00
Tuosta monovalvesta. W123 monovalve ongelma kaiketi on että neste pääsee solenoidin käämiin. Ja rikkouduttuaan venttiili jää kiinni, eli ei saa lämmintä ollenkaan? W124 monovalve on sitte kehitetty siihen suuntaan että neste riko käämiä. Ja jos venttiili menee rikki se jää auki asentoon. Noin olen nettijutuista ymmärtänyt. Mulla puuttui tuosta coupesta koko monovalve. Hommasin tilalle 124 mallin, löytyy myös SL, version. Oli hiukan kiventakana kun "1 pesäinen" on vain automaatti-ilmastoidus. Katdotaan nyt pelittääkö tuolla.
**********
W251 CDI 4-matic
W123 300CD
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 21.10.2018 12:25
ViestiLähetetty: Pe 11.01.2019 23:30
Maastis: Jos monoventtiiliä käytetään pitkään niin, että tiivisteet ja kalvot ovat loppu, niin ennen pitkää neste pääsee käämiin. Se syövyttää ajan kanssa käämin liitokset. Sen korjaaminen vaatii jo enemmän taitoa, mutta mahdollista se on. Yleensä korjaukseksi riittää kuitenkin korjaussarja uusilla tiivisteillä ja jousella.

Monovalve/monoventtiili toimii siten, että virrattomana se on auki. Ts. jos käämi on rikki, kuuma vesi kiertää koko ajan lämmittimen kennossa. Venttiili on asennettu paluulinjaan kennolta ja esim. jos jousi on heikko, saattaa suurilla kierroksilla lämmön tulo lakata kun raju nestekierto imee venttiilin tulpan kiinni.


___________
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ma 04.04.2011 22:18
Paikkakunta: Pohjanmaa
ViestiLähetetty: La 12.01.2019 10:52
Moi

Ok, mulla ei ole sitä alkuperäistä venttiiliä joten en ole päässyt tutkimaan. Se oli korvattu manuaalisella hanalla. Toi mitä kirjoitin oli jostain jenkkifoorumilta. No joka tapauksessa tuli ostettu -90 luvun SL peräisin oleva paketti, jossa venttiili ja pumppu. Aion kokeilla laittaa ne.

TJ
**********
W251 CDI 4-matic
W123 300CD
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 21.10.2018 12:25
ViestiLähetetty: La 12.01.2019 13:54
Jep ei muuta kuin kokeilemaan. Ei pitäisi olla mitään syytä miksi ei toimisi 124/129 mallien venttiilillä, jos vaan saa palikat paikalleen.

___________
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4252
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: La 12.01.2019 16:30
Oon vaan lukenut että toi monovalve on alkuperäisenäkin heikko esitys. Haluaisin kyllä säilyttää kaiken alkuperäisenä. Jos monovalven korvaa alipainehanalla niin sitten ei jenkkien mukaan tarvita kiertovesipumppua, sen venttiilin vois laittaa sen pumpun tilalle.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Su 21.10.2018 12:25
ViestiLähetetty: La 12.01.2019 17:49
Totta, että turhan monimutkaiseksi ovat sen monovalven aikoinaan tehneet rakenteellisesti. Periaatteessahan ei ole väliä millainen venttiili sen veden kierron aukoo/katkaisee. Kunhan ottaa huomioon kaksi asiaa: virta päällä-hana kiinni, virta pois-hana auki. Ja sitten se, ettei uusi viritys kuormita virtapiiriä liikaa. En muista ulkoa kuinka paljon virtaa monovalve saa enimmillään ottaa, ettei se kuormita ohjainelektroniikkaa liikaa. Elektroniikan uusimisohjeissa on annettu ohjearvot monovalven vastuksille. Jos ne eivät ole kohdallaan tulee monovalve uusia/korjata ennen uuden elektroniikan asennusta.

Kiertovesipumpulla ei ole kuin yksi tehtävä. Taata riittävä kuuman veden kierto kennolle ja sitä kautta lämmitysteho alhaisilla moottorin kierrosluvuilla oikein kylmissä olosuhteissa.


__________
EdellinenSeuraava

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi