W124 200d takaisin ajoon pitkän seisonnan jälkeen

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 03.11.2010 18:03
ViestiLähetetty: Ti 11.06.2019 02:18
Moro, eli pihalla n.10v seisonut w124, auto ollut perhepiirissä n.20v/400tkm jäänyt seisomaan väyrysten tieltä, nyt mittarissa 630tkm. Tarkotus olis aika minimipanostuksella saada auto vikalistan hakuun ja sen mukaan edetä.

Ruostehommia joutuu tekemään mut niiden kans kyllä pärjäilee, mutta mitä tulisi ottaa huomioon kun autoa rupeaa käynnistelemään noin pitkän seisonnan jälkeen? Pitääkö vanhat dieselit imeä pois, vaihdanko öljyt heti vai käytänkö ensin lämpimäksi ja ylipäätään mitä tarkkailla etten aiheuta suurempia vahinkoja autolle heti kättelyssä

Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ti 11.06.2019 18:02
Renkaat saattaa olla jo koppurat noin pitkästä seisonnasta. Akku varmaan kannattaa vaihtaa tuore.
W123 300D -76 486tkm (mr)
S123 300TDT autom -82 649tkm
W124 260E autom -88 391tkm
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1529
Liittynyt: Ma 28.09.2009 00:03
Paikkakunta: Toijala
ViestiLähetetty: Ke 12.06.2019 15:04
Riippuu kait paljonko tankissa on dieseliä, jos alle 1/4 -osa niin varmaan riittää kun laittaa täyteen tuoretta. Polttoainesuodattimet ja öljyt vaihtoon.
W140 S350TD -94
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 03.11.2010 18:03
ViestiLähetetty: Ke 12.06.2019 23:35
Väliaikatietoja, sain jarrut koputeltua auki, kaadoin pari dl jäähdytys nestettä, tsekkasin öljyt ja heitin akun paikalleen. Kerta hehkutus ja käytännössä heti kun kone pyörähti auto käynnistyi :clap:
Kytkin jumiutui pohjaan mut lähti liikkeelle pumppaamalla. Sulakkeet oli hapettunut poikki n. 80 prosenttisesti, sekä auto ei suostunut sammumaan kuin vaihteella. Myös laturi piti erittäin kovaäänistä vikinää.

Tästä hyvä aloittaa laajempi huolto kun autoa voi liikuttaa, kerrassaan vakuuttava esitys kun konetta ei ole pyöritty lähes vuosikymmeneen.

Mikähän tossa sammutuksessa, pikasella googletuksella & jälkikäteen ajatellen auton jarrut eivät tuntuneet tehostetuilta ja abs merkkivalo paloi. Keskuslukitusta en kokeillut mutta vois olla alipainevuoto?
Edit. Vai liittyykö sittenkin sähköön kun luultavasti sulaketaululta ei mitään virtaa mene läpi, tarviiko alipaineen tuottaminen sähköä?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3139
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ke 12.06.2019 23:59
- Sammuminen liittyy alipaineeseen - sammutuksessa ei ole mitään sähköjuttuja, vaan täysin mekaaninen touhu, ja käyttövoima siis alipaine.
- Eikä alipaineen tuottaminen tarvitse sähköä.
- Keskuslukon alipaine-/ylipainejärjestelmä on moottorin alipainejärjestelmästä kokonaan erillään. Sille on oma pumppunsa, joka ei touhua minkään muun kuin keskuslukon kanssa. Niin ja vissiin ortopedi-istuinten kanssa, jos sellaisia on.
- ABS -varoitusvalo ei liity myöskään alipaineisiin. Rikkinäisiin ja hapettuneisiin sulakkeisiin se voi liittyä ja ehkä jopa todennäköisesti vialliseen ylijännitereleeseen, joka sijaitsee akun takana.
- Jarrujen tehostus toimii samalla alipaineella kuin sammutus, eli alipaineen puuttuminen selittää molempien toimimattomuuden. Alipainetta noissa voi karata vaikka mistä - muun muassa sammutinsylinteristä syöttöpumpulla, lamppujen korkeussäädöstä, pakokaasunkierrätysjärjestelmästä (jos sellainen on), niskatukien kaatosysteemistä, jarrutehostimesta tai mistä vaan letkusta niiden väliltä. Voisi olla fiksuinta ensin tietty katsoa silmämääräisesti näkyviä vikoja alipaineputkissa jne. ja vaikka testata, toimiiko valojen korkeussäätö. Jos ei toimi, niin sitten vaan yhtä alipainelähtöä kerrallaan tukkoon ja seurantaa, josko jonkun sulkemalla saa muut toimimaan, niin silloin voi olettaa löytäneensä piirin, jossa vika on. Voi tietty olla, ettei sinne tule ollenkaan alipainetta, jos pumppu on rikki tai jumissa.
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 03.11.2010 18:03
ViestiLähetetty: To 13.06.2019 00:39
Notzkille kiitokset nopeasta vastauksesta, kuten sanomattakin selvää mersun, eikä ylipäänsä dieselit ei kovin tuttuja laitteita itselle mut tuossa tuli jo paljon hyvää tsekattavaa kun saan toisen projektin pois tallista ja järjestettyä vähän aikaa.

Sitten peltihommista, tunkin kohdat 3/4 ruosteessa joten helman päät joutuu tekeen/vähän pohjaa. Vanha kertaalleen oikaistu/kitattu taisteluarpi vänkärin taka paneelissa alkanut kuplimaan ja ton sais vaihtaa kokonaan kun kukkii lampun alta, puskurin kohdalta ja kitit halkeillu tankinluukun kohdalta, onko muuta järkihintaista vaihtoehtoa kuin etsiä terveempi pala purkuautosta?
Takakelkan puslat näytti heikoilta sekä sen kiinnike korissa, saako tuohon korjauspalaa vai meneekö askarteluksi?

Niin ja -86 vuoden edustaja tämä yksilö joten saastelaitteita eikä edes aikauden lisävarusteita ole metalliväriä lukuunottamatta mitään.

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi