107 liittyvät kysymykset

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 18.02.2019 11:51
valtsii kirjoitti:osaisko joku kertoa puolan vieressä olevasta kahdesta valkoisesta palikasta, kuuluuko sen ylemmän kuumentua yli 100 asteeseen .autossa oli virta ollut päällä n.tunnin ennen kuin sormet paloi


Kyllä kuuluu, ne ovat keramieristeen sisällä olevat puolan etuvastukset ja lämpenevät kovasti, mikäli auto ei käy. Moottorin käynti pätkii vastusten virtaa, jolloin ne jäähtyvät hieman, mutta kuumana ne käyvät silloinkin. Sinulla kävi tuuri, ettei puola kiehunut epäkuntoiseksi. Vanhoja bensa-autoja ei saa jättää seisomaan sytytysvirta päällä.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.


Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 02.05.2018 16:36
ViestiLähetetty: Ti 26.02.2019 22:09
kuulin samat ohjeet. seuraava ihmetys ,onko sähköflekti pelkästään ilmastoinnille vai ohjaako moottorista joku antura sitä myös? omassa se pyörii jatkuvasti eikä sammu ennen kun irrottaa johdon

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 02.05.2018 16:36
ViestiLähetetty: Pe 08.03.2019 17:19
osaisko joku kertoa vapaatuulettimesta omaan autooni oli takalaatikkoon ostettu uusi keskiö missä on pyöreät reiät silti paikkallaan olevassa on avarretut. onko niissä muuta eroa kuin kiinnitys uusi on ainakin tahmeempi pyörimään

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 21.03.2007 11:00
ViestiLähetetty: La 09.03.2019 00:25
Tervehdys
Hankkimassa 560SL 86 -89 jenkeistä. Tarkoitus ostaa nyt maaliskuun aikana että saa vielä kesäksi ajoon.
Aiempi kokemus on 190SL:n aihion hankinta ebayn kautta (sekä tietenkin kuntoonlaitto ja pari vuotta ajelua kunnes epähuomiossa myin pois; kyllä yksi monista elämäni suurimmista virheistä;))

Mutta tästä mallista ei ole hajuakaan, mitä pitäisi huomioida, mitä nyt voikaan huomioida täältä netin kautta, tätä hankkiessa.
Vuosimallirajoituksen syyt on tähän menensää hankitulla tiedolla vain että Boschin mekaaninen muuttui sähköiseksi, mikä näin nörtille tuntuu aina helpommalta, sekä tietenkin ABS, Airbag jne, jotka tosin olivat jo ehkä hieman aiemminkin (teinikin saattaa päästä rattiin).

Talviaikoina on sitten tarkoitus vain ylläpitää ja huoltaa autoa (tosin jos joku keksii miten sen saa taloudellisemmaksi, niin myös sellaisiin projekteihin olisin valmis talvikuukausina).
Nyt näyttäisi että jopa 15k€ saisi kohtuullisen jollei jopa hyvänkin hankittua

Joten uudelleen. Mitä pitäisi huomioida?
Kiitos!

Hankimassa muuttui tänään hankituksi, nyt sitten selvittämään miten sen saa fiksumman näköiseksi eli euroksi.
Ilmoittelinkin jo tuolla "W107 Euro-konversiosarja" -topicissa osallistuvani kimppahankintaan puskureiden osalta (jos sellainen toteutuu, muuten suoraan tuolta http://www.sgbumperscar.com, jollei jollain ole parempi ideoita?), kun eBay myyjä ei suostunut ottamaan vastaan ja toimittamaan auton mukana puskureita ko. firmasta, ymmärrän kyllä heidän pointtinsa siihen.
Anyway, ajovalojen kanssa olen hieman huulipyöreänä, miten ja mistä edullisimmin?

kiitos edelleen!
(ja tuo "mitä pitäisi huomioida" on edelleen akuutti siinä mielessä että mitä pitäisi tsekata ennen auton käyttöönottoa suomessa)

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: To 20.06.2013 09:14
ViestiLähetetty: To 21.03.2019 10:47
Etulokasuojien kiinntyksessä oli jotain vaahtomuovin tapaista nauhaa tms kohdassa jossa suoja kiinittyy pultein konepellin sisäpuolelle.
Mitähän tämä "nauha" on ja mitä suosittelette korvaavaksi tilalle? Mitään silikonityyppisiä en ihan heti innostu laittamaan koska liimautuu turhankin lujaan kiinni.
CLS 55 amg-05, W107 450SL -77, W211 E220cdi -04, +pari muuta merkkiä
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1219
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää
ViestiLähetetty: To 21.03.2019 17:38
BHN kirjoitti:Etulokasuojien kiinntyksessä oli jotain vaahtomuovin tapaista nauhaa tms kohdassa jossa suoja kiinittyy pultein konepellin sisäpuolelle.
Mitähän tämä "nauha" on ja mitä suosittelette korvaavaksi tilalle? Mitään silikonityyppisiä en ihan heti innostu laittamaan koska liimautuu turhankin lujaan kiinni.


Itse laitoin 3M butyyli nauhaa taisi olla 8mm pyöreää ja se leviää saumaan mukavasti.
mb W115 240D-75
mb sl 450-73

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 20.09.2016 15:37
ViestiLähetetty: Ke 17.04.2019 06:52
Onko kellään foorumilla tietoa käykö -75 vuosimallin 350slc:n moottorin lohko vuoden -73 350slc:n muihin moottorin osiin, kannet yms. Omasta -73 löytyi halkeamia josta tulee nesteet ulos joten pitäisi vaihtaa, muuten koneen osat ovat kunnossa joten ei tarvitsisi kokonaista konetta ostaa. Omani on myös manuaali vaihteistolla ja vaihtolohko olisi koneesta joka ollut automaatilla, onko haittaa/merkitystä?

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: To 20.06.2013 09:14
ViestiLähetetty: Ke 17.04.2019 12:34
On myös olemassa aine holst wondarweld joka tukkii lohkon halkeamat. Huomattavasti ärjympi aine kuin jäähdyttimen paikkausaineet. Saa motonetistakin.
CLS 55 amg-05, W107 450SL -77, W211 E220cdi -04, +pari muuta merkkiä

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 24.04.2019 11:38
ViestiLähetetty: Ke 24.04.2019 12:19
Olen harrastemersujen kanssa ihan noviisi, mutta tulipahan hankittua MB 380SL vm82 jenkeistä 3.8L V8-koneella. Auto on ihan kohtuullisessa kunnossa ja yritän museokatsastaa.
Kaikenlaista pikkulaittoa osaan näprätä, mutta teiltä tietäjiltä kysyisin neuvoa seuraavaan: kylmänä moottori starttaa oikein hyvin ja käy tasaisesti, mutta ajon jälkeen käynnistyy huonosti ja käy vain osalla sylintereistä.
Ja jäähdyttyään taas ok. Millaisia neuvoja annatte troubleshootingiin, eli mitä tsekkaan ja missä järjestyksessä. Sytytystulpat, johdot ja virranjakajan kannen ajattelin vaihtaa joka tapauksessa. Entä muuta?

Jos tätä asiaa on jo käsitelty palstalla, niin voitteko antaa linkin?

t. jorma

PS. Europuskureita odottelen Vietnamista...

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 04.04.2014 13:17
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ke 24.04.2019 19:41
Hei,

Onnittelut hienon auton hankinnasta! Paraneeko auton käynti, jos annat autolle reilusti kaasua/ odotat jonkin aikaa? Itselläni oli vastaavaa ongelmaa samanlaisessa autossa muutama vuosi sitten. Vika oli tuolloin polttoainelinjassa eli yksi polttoaineen määränjakajalta suuttimille lähtevistä linjoista oli tukossa. Auto kävi tosin tällöin täristäen koko ajan ellei antanut kaasua.

Jos auton käynti paranee normaaliksi jonkin ajan kuluttua niin vika voisi löytyä falskaavista suuttimista tai esim polttoaineen paineensäätäjästä. Tuossa autossa on mekaaninen Boschin k-jetronic ruisku. Suuttimet ovat kohtuu edullisia (30-40e/kpl) ja niiden saatavuus on hyvä. Suuttimien vaihdossa kannattaa myös vaihtaa suuttimien tiivisterenkaat sekä muita kumi/muoviosia. Ovat varmasti täysin kovettuneet.

Toki nuo virtaosat kannattaa myös tsekata!

-Jaakko
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11534
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 24.04.2019 20:03
Täällä kirjoittelin kuumakäynnistysongelmista, ja muustakin viewtopic.php?f=33&t=152881
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 24.04.2019 11:38
ViestiLähetetty: Ma 29.04.2019 15:27
Kiitokset Jaakkor:lle ja karralle vastauksista. Tässä autossa tosiaan on mekaaninen k-jetronic ruisku, ja mersujen varaosaliikkeessä epäilivät juurikin tuota polttoaineen paineensäätäjää tai sitten moottorin lämpötilan ruiskulle kertovaa anturia. Eli ruiskulaite luulee (ehkä) moottorin olevan kylmä ja automaattirikastuksen tarpeessa käynnistyäkseen. Tähän ehkä viittaisi bensan haju kuumana käynnistettäessä -- tulvii ???. Vaihdanko molemmat suoraan?

Ja toinen kysymys: ohjauspyörä on se iso, musta ja muovinen --- ja kehältään turhan kulunut. Mitä vaihtoehtoja minulla voisi olla? Uusi ratti, mutta löytääkö käytettynä yhtään vähemmän kulunutta ? Hyväksyykö museokatsastaja muuta kuin alkuperäisen ? Entä päälle ommeltava nahkasuojus?

Olisiko jossakin tämän automallin yksityiskohtien listaa, joihin museotarkastajat varmuudella kiinnittävät huomiota? Voisi reagoida etukäteen eikä vasta haukut saatuaan.

t. jorma

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Pe 04.04.2014 13:17
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ti 21.05.2019 09:03
Hei,

Tarkoitatko anturilla warm up regulator (WUR) säädintä? Sen toiminnan pystyy kokeilemaan ja tarvittaessa putsaamaan tuon laitteen. On bi-metallitoiminen järjestelmä. En tosin ole itse kyseistä toimenpidettä koskaan suorittanut. Netistä löytyy paljon vinkkejä, kun hakee sanalla warm up regulator. Varmaan katsoisin tuon toiminnan ensin ja vaihtaisin sitten tuon paineensäätäjän.

Luulisi että käytettyjä hyväkuntoisia ratteja löytyy vaikka täältä foorumilta kysymällä. En nyt ole tästäkään täysin varma (joku voi varmaankin varmistaa) mutta mersu on tainnut käyttää samanlaista rattia myös muissa saman aikakauden malleissa. Ratti itsessään on kohtuu helppo vaihtaa. Keskiosa pois ja on yhdellä mutterilla kiinni. Saattaa muuten olla todella lujassa, itse jouduin vääntämään mutteria pitkällä jatkovarrella että sain auki :D

Riippuu varmaan museotarkastajasta mutta lähtökohtaisesti kaikkien varusteiden (myös ratin) tulisi olla aikakauden mukaisia eli olla saatavissa auton valmistusvuonna. Puu/tuning ratin pitäisi kelvata, mikäli on aikakauden mukainen.

Museotarkastusta ajatellen auton tulee olla siisti ja kokonaisuudessaan aikakauden mukainen, ei suinkaan täysin virheetön. Normaali kuluma on hyväksyttävää mutta kaikkien pintojen (penkin, kojelauta, ovet jne) tulee olla ehjät eikä ruostetta saa olla. Tarkastajissa on varmasti eroja mutta ymmärtääkseni lähtökohtaisesti kokonaisuus ratkaisee. Eli ei siellä yhdestä kuluneesta listasta aleta varmaankaan autoa pompauttaan, mutta jos kaikki listata ovat riekaleina niin ei varmaan saa museoon.

-Jaakko

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Su 14.01.2018 18:34
ViestiLähetetty: La 01.06.2019 20:28
Moi

Aikaisemin kirjoitin MB SL 1986 SRS ja antilock valojen palamisesta eikä niiden takia mennyt katsastuksesta läpi.

Nyt parin osan vaihdolla on vihdoin saatu antilock valo poi späältä.

SRS valo teettää vieä työtä. Siinä yhtenä vahihtoehtona on tullut mieleen, että poistaa airbagin ratin keskiöstä sekä varoitusvalon mittaritaulusta. Laittaa uuden airbagittoman ratin ja vie katsastuksen.

Tämäkin vaihtoehto on ok katsastuksellekin jos: Poistaa voidaan vain sellainen turvavaruste, jota ei ole säädöksissä määrätty kyseiseen ajoneuvoon pakolliseksi. Turvavarusteen poistamisen edellytys on, että ajoneuvosta on osoitettavissa sen käyttöönottoajankohdan vaatimukset täyttävä rinnakkaismalli jossa kyseistä varustetta ei ole, ja että rakenteet asiaan vaikuttavilta osilta muutetaan sitä vastaavaksi. Selvityksenä em. asiasta on esitettävä ajoneuvovalmistajan tai ajoneuvovalmistajan edustajan antama kirjallinen todistus tai ajoneuvosta saatavilla oleviin teknisiin tietoihin perustuva yksityiskohtainen selvitys. (Traficom)

Onko jollakin tälläisestä kokemusta? Rupeanko Veholta pyytämään kirjallista todistusta aiheesta?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1219
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää
ViestiLähetetty: Su 02.06.2019 09:36
Varmaankin Veholta pitäisi saada todistus mitä osia on erilaisia. En tiedä riittääkö käyttöohjekirjan sivusta kopio, missä näkyisi eri vaihtoehdot rateista.
mb W115 240D-75
mb sl 450-73

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Su 08.07.2012 16:22
ViestiLähetetty: Ma 03.06.2019 19:33
Terve
Nyt aiheesta toiseen, ellei kolmanteen. Osaako joku sanoa, miksei automaattiantenni mene kokonaan sisään? Toimii ihan moitteetta muuten, mutta kun sammuttaa virran, niin jää 2-3 cm pätkä ulos. Antenni on uusittu, siis se antenniosa, vanhassa oli hampaat jo kuuneet. Pätkäisin koemielessä siitä hammaspiuhasta 1 cm pois, ajattelin, että jos menee sen jälkeen tuon 1 cm syvemmälle, niin sitten asia on selvä, mutta ei mennyt. Puhdistin koneistonkin. On mennyt muistaakseni kerran kokonaisuudessaan sisään ominvoimin, hiukan kun auttaa, kevyesti painaa, niin menee sisään ihan ok. -78 SL auto kyseessä.
SL 500 R107, E-Coupe 350 CDi C207, Dodge Nitro 2.8 CRDi, Opel Corsa GSI -02, Opel Corsa 1,4i -02, Alfa Romeo 156 JTS-03

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 27.10.2011 12:02
ViestiLähetetty: Ke 19.06.2019 09:11
Terve
Automaatti ongelma SLC -74. Peruutin auton ulos tallista, piti laittaa tämän jälkeen D päälle. Vaihdevipu täysin veltto, ei reagoi mitenkään, aivan kuin olis irti laatikosta? Kone käy ja käynnistyy vaikka on vapaalla. Vaihteisto on toiminut moitteetta tähän asti, öljyt kunnossa.
Osaatteko sanoa missä mahtaa vika piillä? (kallis vai halpa)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1219
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää
ViestiLähetetty: Ke 19.06.2019 17:18
Reukku kirjoitti:Terve
Automaatti ongelma SLC -74. Peruutin auton ulos tallista, piti laittaa tämän jälkeen D päälle. Vaihdevipu täysin veltto, ei reagoi mitenkään, aivan kuin olis irti laatikosta? Kone käy ja käynnistyy vaikka on vapaalla. Vaihteisto on toiminut moitteetta tähän asti, öljyt kunnossa.
Osaatteko sanoa missä mahtaa vika piillä? (kallis vai halpa)


Tarkista onko vipu paikallaan. Auto lähtee käyntiin P ja N asennossa.
mb W115 240D-75
mb sl 450-73
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 21.03.2016 07:05
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 09.07.2019 12:10
Terve,
olen tässä 10 vuotta seisoneen 350SL:n -72 herättelyä ja mahdollisesti jopa jossain vaiheessa ajoon saattamista harrastanut silloin tällöin viikonloppuisin, kun olen kiireiltäni ehtinyt.
Ajoin auton 10v sitten kuivaan ja lämpimään talliin, eli ajosta sammutin.
Nyt olen käynyt paikkoja läpi, poistin noin 10l vanhaa bensaa tankista (aivan kirkkaalta ja hyvältä näytti), vaihdoin akun jne. jne. Lorautin 5l uutta polttoainetta tankkiin.
Yritin eilen tulille, eihän se lähtenyt. Näyttää että bensapumpulle ei tule virtaa. Pitänee alkaa käymään läpi sulakkeita ja releitä. Onko kellään linkkiä kuvaan sulakkeiden järjestyksestä? Entä releet?
Kun avaimen vääntää kakkosasentoon, vänkärin jalkatilasta kyllä kuuluu naksahdus, mutta pumppu pysyy hiljaa (mittasin myös jännitteen pumpun navoilta varmuuden vuoksi).

-M
MB CLK55 AMG Cabriolet (209.476) -04
MB 350SL (107.043) -72
Edellisiä:
300E W124 -90
170CDI W168 -00

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: La 18.08.2012 10:48
Paikkakunta: Äänekoski
ViestiLähetetty: Ke 10.07.2019 11:30
mkaasila kirjoitti: Onko kellään linkkiä kuvaan sulakkeiden järjestyksestä?
-M

450SL kytkentäkaavion mukaan polttoainepumpun rele olisi sulake nro 14 takana ja oheinen kuva väittää samoin
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31
ViestiLähetetty: To 11.07.2019 21:43
72 slc:ssä on d-jetronic ja pumpun pitäisi käynnistyä kun laittaa virrat päälle ja sen kyllä kuulee, kokeile napauttaa bensapumppua jollain kumivasaralla tms. virrat päällä.
Minulla oli k-jetronic monta vuotta seissyt ilman starttausta ja pumppu ei käynnistynyt. Naputtelin pumppua varovasti sellaisella muovivasaralla samalla kun olin kytkenyt siihen irtoakusta virrat niin yhtäkkiä virkos.
Voi myös kokeilla syöttää sinne siis suoraan virtaa että lähteekö sitten käyntiin.
Edellinen

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jari_w123, ukkomersu ja 3 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi