W110 käyttöönotto

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 20.12.2004 15:17
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: La 08.07.2006 10:16
Muistaakseni tulin synnäriltä kotiin siipimersulla seitkytluvun lopussa. Siinä kai ne tähän asti tärkeimmät kokemukset moisesta mallista.

Nyt erehdyin (?) ostamaan moisen kapineen. Auto on seissyt vuosikausia, mutta käy ja liikkuukin vähän. Kyseessä on 1.9 bensakoneella oleva -64 vuosimallin vehje.

Antakaas vinkkiä, mitä sille pitää ensimmäiseksi tehdä, jotten ihan hajota? Veikkaan että pitää vaihtaa

-moottoriöljyt
-vaihteistoöljyt
-peräöljyt
-bensansuodatin (?)

Kaihan sieltä niitä rasvanippojakin löytyy, jos osaisi hakea oikeesta paikasta...

Jarrut on löysättävä.

Mitä muuta? Kovaa käytön yritystä?
W203 200 CDI -02
W110 190 -64

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 877
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:39
Paikkakunta: Pielavesi
ViestiLähetetty: Ma 10.07.2006 11:59
Etu-akselistossa ainakin kymmenen nippaa kaipaa rasvaa ja taka-akselistosta löytyy kaksi nippaa keskinivelestä.Nämä tärkeimmät.Jarrunesteen vaihtokaan ei olisi varmaan pahitteeksi.
W111 220b -63
R107 350 SL -72
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola
ViestiLähetetty: Ma 10.07.2006 13:11
Jeps, kaikkimahdolliset nestemäiset aineet kannattaa vaihtaa.
Ja kun kerran pitkään seisseestä ja muutenkin vanhasta autosta on kyse, niin kannattaa käydä vesi- ja bensaletkujen kuntokin läpi. Ensin mainittujen hajotessa ehkä vain matka keskeytyy, mutta hapertunut bensaletku on jo suurempi riskitekijä, tulipalon muodossa..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1611
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: Ma 10.07.2006 15:10
Jos kone on seissyt vuosikausia, niin ensimmäinen käynnistys voi olla aikamoinen "shokki". Eli ehdottaisin, että öljynvaihtojen ym. herkistelujen jälkeen ( voitele kaasuvivusto - voi olla varmaan kuulapäät jumissa ):

- tulpat auki, ja ohutta öljyä hiukan männän päälle (esim. 2-tahtiöljyä ).
- venttilikoppa auki, ja voidellaan nokka-akselia, ja keinuvipuja.
- tarkistetaan että ketjunkiristin toimii ( voi olla hapettunut jumiin, tai tyhjentynyt ).

sitten: Pyöritellään konetta ensin käsin muutama kierros. Jos ei ongelmia,
niin sitten pyöritellään konetta startilla ( jakajan johto irti, ettei vahingossa
lähde käyntiin ). Tarkkaillaan että nouseeko öljynpaine, ja nokka saa voitelua.
Ensimmäisenä päivänä jättäisin tähän, ja suosittelisin että parina seuraavanakin päivänä konetta vaan startilla pyöriteltäisiin.

Kun tätä on tehty muutaman päivän, niin tulpat kiinni, ym. osat kiinni -
ja ensimmäinen käynnistys yritys. Jos lähtee, niin annetaan käydä hetken
ja annetaan taas huilata. Vähitellen sitten käytetään pidempiä jaksoja,
tavoitteena käyttää kone lämpimäksi. ( tarkkaillaan kaiken aikaa ylikuumenemista, mahdollisisia sivuääniä, eikä poljeta kovia kierroksia ).

Näin olen ottanut käyttöön koneita pitkien seisokkien jälkeen, eikä mitään haavereita ole syntynyt. En tiedä vaikuttaako tämä kaikki "hysteeriseltä",
mutta ajatuksena on herkistellä aina hiukan jumiutunut kone rauhallisesti,
ja ajatuksella että männänrenkaat ja laakeripinnat eivät kokisi mitään äkilistä,
joka voisi johtaa mahdollisesti työläisiin vaurioihin.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 20.12.2004 15:17
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ti 11.07.2006 11:43
Kiitti vinkeistä. Koneen käyttöönoton ohje oli kiva lukea, mutta nyt on kyse sellaisesta vehkeestä, joka on käyntikuntoinen. Eli lähinnä juuri mietin tuota, kun koppa lähtee liikkeelle (kunhan jarrut on saatu auki), niin mitkä paikat silloin hajoaa ensimmäisenä. Mutta täytyy noita litkuja vaihdella, kunhan ehdin.
W203 200 CDI -02
W110 190 -64
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 20:46
Paikkakunta: Satakunta
ViestiLähetetty: Ti 11.07.2006 19:33
Vaihtoon saattaa mennä vaikka mitä; jaruletkut,-putket, kytkinsylinterit(melko todennäköiset), renkaat (jollei jo vaihdettu sekä pyöränlaakerit(saattaa olla ulkokehälle painunut kouppa pitkällisen seisotuksen johdosta). Mutta jos aluksitekee lyhyempiä lenkkejä niin kyllä ne viat sieltä esiin tulee...Ai niin lisätään listaan termostaatti.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 710
Liittynyt: Su 07.12.2003 12:21
Paikkakunta: Loimaa
ViestiLähetetty: Ti 11.07.2006 20:07
Vesiletkut ovat normaalisti kovettuneita, niitä kannattaa tarkkailla etteivät
halkea yllttäen. Myös pitkään seissyt vesipummpu voi aloittaa lorottelut.
Lisäksi ylimääräinen suodatin kannattaa asentaan ennen kaasutinta, sillä pitkään seissyt tankki hilseilee ruostetta , pohjassa voi olla kondenssivettä tms.

Itse koin unohtamattomia elämyksiä, kun lämmityslaitteen alla oleva kumiletku halkesi ajossa.

Mutta itse ottaisin öljypohjan pois, sillä sinne on karsta kertynyt ja kerrostunut. Vaarana on, että siitä jotain pääsee kiertooon ja tukkii sopivasti paikkoja.

Jarruletkut yleensä tukkeutuvat, huomaa siittä kun jarrut ei vapaudu.


Ei muutta kuin anna palaa vaan, (ts. tarkasta kaikki polttoneste letkut ja liitokset....)

Terveisin Aki
Mercedes Benz driver - since 1980.
And owner since 1985.
Still going ...

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 20.12.2004 15:17
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ke 12.07.2006 15:20
Jarruputki tosiaan on tukossa - kuskin eturenkaalle ei tule nestettä, ei ainakaan vuoda vaikka satula on halki ja painetaan jarrua. Kun sais noita ruuveja auki ehjänä...
W203 200 CDI -02
W110 190 -64
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1611
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: To 13.07.2006 14:57
Kuumennus ja jäähdytys aikaan saa ihmeitä...

Varovaisuus tietenkin paikallaan ( esim. jos lämmität jarruletkun liitosta,
niin letku poksahtaa kuumennuttuaan ). PS: älä väännä kuumennettua rautaa,
vaan anna jäähtyä. Ja tietenkin erilaisilla irroitusöljy liemilläkin on tehonsa.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Su 05.02.2006 23:32
Paikkakunta: Laukaa
ViestiLähetetty: Pe 14.07.2006 14:11
Pistähhän kuvaa autostas :P

Itellä vasta peltityö vaiheessa toi oma... onko toi sun vehje missäkunnossa pelleiltään? :)
Kesäksi ajoon - mutta vuosi vielä avoinna...

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 20.12.2004 15:17
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: To 03.08.2006 16:57
Kaveri, jolta auton ostin, on sitä laitellut sen verran, että ruostetta ei kauheasti ole, mitä nyt alkaa vähän tulla sieltä täältä näkyviin taas. Toivottavasti säästyn hitsaushommilta. Kun ei ole tuota digikameraa että sais kuvan...
W203 200 CDI -02
W110 190 -64

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 20.12.2004 15:17
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ma 21.02.2011 00:02
"Niin ne vuuet vierii", sanoi kolmivuotias synttäreillään. Päivitänpä tilannetta vajaan viiden vuoden jälkeen.

Kuten muinoin kirjoitin, en saanut etujarrulle nesteitä. Siihen lopahti remontti-into (/taito) sillä kertaa. Auto (w110 190 bensa -64) on sitten jäänyt seisomaan pressutalliin pihamaalle. Kerran kesässä olen pitänyt tavoitteena autoa käyttää, ja osin siinä onnistunut. Nyt ajettiin kaverin kanssa auto traileriin (lähti käyntiin puolentoista vuoden jälkeen pienellä ähläyksellä) ja siirrettiin toiseen paikkaan remppaa varten. Ajatuksena, josko auton saisi rekisteriin...(?)

Auto siis liikkuu, jarrupoljin on ollut kova, mutta käsijarru pitää vähän ja auttaa siirroissa. Remppa aloitettu nyt seuraavasti: vaihdettu moottoriöljy, vaihteistoöljy ja peräöljy. Nippoja rasvattu. Bensatankki irrotettu ja vähän maalattu tankkia. Jarruremppa aloitettu. Autolla on ajettu muutamana iltana, vajaan kilometrin siirtojakin. Tuntuu sinällään olevan ajokunnossa. Pakittaessa vähän "hirvittää", mistä se lievä ronksotus tms. kuuluu.

Kaikki jarrumännät on saatu irtoamaan. Vielä epäselvää, joutuuko jarruputkia tai letkuja uusimaan, mutta ainakin etujarrulle saatiin jo jotenkin neste uusimatta mitään. Autossa on levyjarrut edessä, ja vähintään tiivistekumit täytyisi eteen uusia, kenties männätkin. En osaa sanoa onko jarrut "alkuperäiset", kun takajarruunkin mulle mallin perusteella myytiin Fiatin kumit. En vielä tiedä mistä löydän kumit.

Bensatankin tyhjennyksessä vähän törttöiltiin: hajotettiin tankin pohjaroppu, sellainen muovinen kierteillä kiinnitettävä, jossa on samassa suodatin, jonka tarkoitus lienee estää roskien imeminen. Mistäs me arvattiin että se on muovia eikä joku rautainen pultti. Nyt pitänee ettiä uusi suodatin tai sitten tukkia reikä jollain pultilla.

Nyt kun saisi tankin paikoilleen ja jos ne jarrut saisi kuntoon, niin tällä tietoa ennen katsastusyritystä pitäisi vielä sähköjä korjata (valot, pyyhkijät ym.). Kattoopa nyt kuinka äijän käy...

Auton on siis edellinen omistaja n. 20 vuotta sitten kunnostanut lähes katsastuskuntoon, mutta into kuulemma loppui, minkä jälkeen auto on lähinnä seissyt. Hirmu pehmeä sen ei pitäisi pelleiltään olla.
W203 200 CDI -02
W110 190 -64
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11569
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 21.02.2011 07:52
jpitkaniemi kirjoitti:"Bensatankin tyhjennyksessä vähän törttöiltiin: hajotettiin tankin pohjaroppu, sellainen muovinen kierteillä kiinnitettävä, jossa on samassa suodatin, jonka tarkoitus lienee estää roskien imeminen. Mistäs me arvattiin että se on muovia eikä joku rautainen pultti. Nyt pitänee ettiä uusi suodatin tai sitten tukkia reikä jollain pultilla.

Täällä kans kaverilta hajos tuo sihtitulppa, muovinen. Minulla se on taas messinkiä tms metallia W109:ssä.

Uuden saat http://www.mbclassics.de ja siellä maksaa 20,- euroa ja varmaan muutaman euron postikulut tuolle pelkästään. Toki sen saattaa saada Suomestakin, kysy merkkilikkeestä tai KL Varaosista numerolla: 1114700686
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver

Mersumies
Mersumies
Viestit: 646
Liittynyt: To 15.02.2007 19:31
Paikkakunta: Nurmijärvi
ViestiLähetetty: Ma 21.02.2011 14:14
Moi,

minulla on tuollainen messinkinen pohjaproppu muovisihdillä ylimääräisenä. 10e+ postitoimitus tai nouto klaukkalasta
O5O332514

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1732
Liittynyt: Su 23.05.2004 16:34
ViestiLähetetty: Ma 21.02.2011 14:48
Sihtejä on kahdenlaisia, tiheämpää bensaan ja harvempaa dieseliin. Ainakin omissa lukee kumpaan on tarkoitettu.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2138
Liittynyt: Ti 14.09.2004 20:50
Paikkakunta: Koski TL
ViestiLähetetty: Ti 22.02.2011 18:18
Minä ostin laatikollisen mb originail teile osia siipimersuun.

löytyy ainakin, kaikki siis uusia alkuperäisosia;

Jarrujen korjaussarjat
Jarruletkut
Tuulilasin tiiviste
Vilkkureleitä
Muita releitä
Etupään (kelkan) korjaussarja
jne. jne.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Su 27.05.2007 14:29
ViestiLähetetty: Ke 23.02.2011 08:05
-minkä hintaiset olisi etujarruletkut ja tuulilasintiiviste?

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 20.12.2004 15:17
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ke 05.12.2012 00:56
Mersuforumille.JPG
No niin, pari vuotta melkein mennyt tilanteen päivityksestä taas. Mutta siis 2011 talvella todella saatiin auto katsastettua.

Etupäähän uusittiin jarrusatulat, jostain Turun suunnalta vaihto-osat hankittiin. Jarruputkia meni uusiksi myös. Takapäähän ei niin paljon tarvinnut uutta vaihtaa. Kaikki nesteet ja öljyt varmaankin vaihdettiin, nipat rasvattiin, ja sähköjä piti myös korjailla. Ai niin, ja jäähdytysnesteitä ajoi ohjaamon lattialle kun ne letkut jotka tuo nesteen puhaltimen kennolle, oli hapertuneet. Se oli vähän hankala homma se letkujen vaihto.

En enää tarkalleen muista mitä kaikkea siinä oli, ehkä muutaman viikon se oli työn alla, mutta talvisena yönä maaliskuussa 2011 lähdin sitten ajamaan Sastamalasta Tampereelle yksinäni. Siirtolupa oli kyllä hankittu katsastukseen. Aika jännää kun ei autolla ollut vissiin liki 25 vuoteen sellaista matkaa ajettu. Tunti meni ja olin perillä, eikä jättänyt välille. Katsastus oli seuraavana päivänä. Pyyhkijöitä piti vähän käsin pyörittää avuksi, kun olivat jäykät, mutta niin siinä kävi että leima tuli! Pyöri siinä parhaimmillaan (pahimmillaan) useampi katsastusmies auton ympärillä, ei kai noita sitten joka päivä katsasteta. Lataus tosin ei toiminut eikä toimi edelleenkään, pitää aina erikseen ladata akkua. Ja siskolikan häät oli n. viikon päästä siitä ja sain kuljettaa hääparia valkoisella siipimersulla. Hienoa! Ja tämä kaveri joka jelppi auton laitossa, oli siis itse häiden sulhanen.

Joo mutta se fiilis saada auto liikenteeseen oli aika hieno.

Kesällä sitten jonkin verran autolla ajelin, ja joulukuussa 2011 olin toisen kerran hääkuskina. Sittemmin auto on seisonut, melkein noloa (?) tunnustaa, että tänä kesänä en edes käyttänyt autoa ja leimakin vanheni. Mutta pressutalli on uusittu ja siellä se vehje odottaa...

Saisinkohan nyt kuvan autosta mukaan...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W203 200 CDI -02
W110 190 -64

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 20.12.2004 15:17
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: La 03.08.2019 10:55
Tämän auton tarinaan jatkoa. Yhteensä kolme hääkeikkaa ja vähän muuta ajoa 2011-2013 minkä jälkeen rakennusprojekti ja Mersun täydellinen unohdus seisomaan. Kevättalvella 2019 sitten jälleen lähestyi kaverin häät joten autoa käynnistelemään. Uusi akku ja uudet valkosivurenkaat asennettu. Säädelty sytytystä ja kaasaria, johon piti uusia osia ja putsata. Ja ei kun leimalle!

On siis jälleen ajossa. Yhtenä akuuttina probleemana on jäähdytinnesteen ilmaantuminen kuskin jalkatilaan ajossa. Ei estä ajoa muttei ole ideaalitilanne. :) Ei mielestäni vuoda niistä kahdesta n. 5 cm letkunpätkästä jotka uusin aikanaan lämppärin kennon kiertoon auton sisätilassa kojelaudan alla, vaan jostain muualta tulee - en näe oikein mistä. Onko ideoita?

Ps. Laitoin tämän nyt myyntiin nettiautoon jos kiinnostaa, löytyy helposti hakemalla vm. 1964 mersuja.
W203 200 CDI -02
W110 190 -64
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 356
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ma 05.08.2019 09:18
Hienoa että siippari on taas ajossa :thumbup:

Eikös se voi vuotaa ihan niistä hanoista / lämppärin säätöventtiileistä? (Esim. siitä ihan alaosasta, edestä näet?)
Niihin kaiketi pystyy vaihtamaan uudet o-renkaat... En ole enempi tutkinut asiaa enkä noita vaihtanut omaani.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16
ViestiLähetetty: To 08.08.2019 19:50
jpitkaniemi kirjoitti:
On siis jälleen ajossa. Yhtenä akuuttina probleemana on jäähdytinnesteen ilmaantuminen kuskin jalkatilaan ajossa. Ei estä ajoa muttei ole ideaalitilanne. :) Ei mielestäni vuoda niistä kahdesta n. 5 cm letkunpätkästä jotka uusin aikanaan lämppärin kennon kiertoon auton sisätilassa kojelaudan alla, vaan jostain muualta tulee - en näe oikein mistä. Onko ideoita?



Kyllä vaan: https://www.classicdigest.com/readers-s ... s/276/1955
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1539
Liittynyt: Ma 28.09.2009 00:03
Paikkakunta: Toijala
ViestiLähetetty: Pe 09.08.2019 12:52
Olenkohan toijalassa nähnyt tämän useampaan otteeseen kylillä ja talon ohi ajaessa? Vai lieneekö sitten eri auto, valkoinen kylläkin.
W140 S350TD -94
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 356
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ti 13.08.2019 12:31
Jos korjaat nuo hanat.... niin kuvitettua kertomusta tänne?

On nimittäin luultavammin sama homma itsellä edessä ja joku homman tehnyt varoitteli ettei olis niitä kivoimpia...? :-o
Osia (tavallisetkin O-renkaat voivat käydä?) pitäisi olla kuitenkin saatavissa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi