W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Pe 06.09.2019 12:10
Tuo strobo on nyt mulla "paras mittari" kertomaan siitä onko kipinä tasainen eri tulpille.
Ja havainto tosiaan siitä että 2 sylinterille (aiemmin) tuli pitkiä katkoja, kun taas toisaalle tasaista.
Vaikka tämä tulos ei ole täysin luotettava (välkähdys vaatii että se anturin induktio toimii ok), niin suuntaa-antava.

Oirehan oli hieman epätasainen käynti + rykiminen/ nykiminen vedossa, vajaan tuntuiset tehot.
Tuohon oireeseen kävisi hyvin juurikin se että kipinä jää toisinaan tulematta(?)

Pääsin nyt laturin kanssa hivenen eteenpäin, HATA-sähkö tilasi mulle pari pakettia laturin hiiliä tuohon tukkurille,
mistä kävin ne äsken poimimassa. Mulla on tuossa nyt 4 kpl noita Bosch 0120 400 600 - sarjan AC latureita (35A),
katsotaan josko niistä löytyisi toimiva. En ole vastaavaa Bosch-laturia nähnyt Suomessa myynnissä missään(?)

Kun nyt joku laturi antaisi sen 14V, mittaan sitten strobolla kipinän tasaisuuden uudelleen...
Paitsi että se (irroittamani) laturi lakkasi lataamasta, epäilen että siellä olisi myös virtavuotoa tms.
Nuo eivät yleensä ole etu myöskään käynnin tasaisuudelle.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...


Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 20.05.2018 22:14
ViestiLähetetty: La 07.09.2019 12:35
Mittaa puolan syöttöjännite moottori käynnissä.
sen tulisi olla noin 7-8 volttia.
Jutun juuri on rajoittaa puolalle menevän virran määrää.
liikaa virtaa niin puola ylikuumenee ja yleensä myös katkojan kärjet palavat.
Olethan varmistanut, että jakajan kärkisillan maajohto on kunnossa?
Sitten olisi hyvä idea mitata kaikkien osien vastukset eli puolan johto, pyörijä, jakajan kansi, johdot ja tulpat.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: La 07.09.2019 19:16
Puolalle meni mitatusti siis 10..11V (kts. aiempi viesti).
En ole toistaiseksi huomannut puolan kuumenemista, mutta olisin odottanut sinne tulevan etuvastukselta n. 9V...

Kärjiltä jakajan suuntaan lähtevä johto? Vaihdoin sen juuri tämän tuoksinassa (samoin kärjet), poissulkeakseni tuon mahdollisuuden.
Ja sen toisesta päästä oli liitin murtumassa, eli syytä vaihtaakin. Vastuksia en ole vielä mitannut kuin etuvastuksesta.

Mutta tosiaan nyt tänään ja eilen olen puuhaillut tuon laturin kimpussa. Vaihdoin eilen yhteen Boschin 0120 400 600 -sarjan
laturiin hiilet. Tänään laitoin sen kiinni, mutta valitettavasti siitä ei lähtenyt inaustakaan. Otin sen irti, ja laitoin toisen
purkulaturin autoon kiinni: ei siitäkään mitään ulos. Sitten naputtelin varovasti lataussäädintä --> hetken aikaa volttimittari
näytti navoille 14V ja laturin valo mittaristosta sammui... Mutta vähän ajan päästä tuokin lopahti eikä enää alkanut uudestaan
lataamaan vaikka koputtelin. Avasinkin säätimen ja katsoin että kontaktit puhtaita, ei apua siitäkään :sick: .

Taitaa olla viisainta hakea kuitenkin varmasti ehjä lataussäädin tilalle? Näytti olevan Motonetissa hintaa tuolla noin 15 ekee
eli ei mahdottoman kallis investointi - etenkin jos sen kanssa alkaisi lataamaan... Tarkoitan osaa nro 11-3003

Jännitteensäädin Bosch erillinen
Sopivuudet:
- W110 63->67 Bosch-35A (erillinen)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ma 09.09.2019 07:28
No niin, kävin eilen aamusta hakemassa Motonetistä uuden lataussäätimen, ja siinähän se vika oli:
Alkoi lataamaan heti kiinni olleella lainalaturilla (13.6V), ja myös omallani johon vaihdoin hiilet (14V).
Katsoin sen jälkeen puolalle tulevan jännitteen: alkuun näytti 12V mutta hetken päästä oli tipahtanut
(oikeaan) 8V lukemaan. Voiko etuvastuksen toiminta olla noin vahvasti lämpötilariippuvaa...?

Aloin myös mitata noita vastuksia: puolalta kärjille 1.7 ohm, mutta korkeajännitejohdosta puolalta
jakajankannen sisälle keskipiikkiin: peräti 70 ohm (?) Täytyy mitata tänään vielä paremmin,
käytin tätä illalla ulkona ja alkoi tulla pimeää & satamaan (vaikka katoksessa olinkin, halusin auton sisään).

Aika mokeltamalla kävi laturinlaiton jälkeen (ja polkaisu sai paukauttamaan putkessa -> tavaraa menee raakana sinne?)
Siksi säätelin vielä lopuksi sytkää: laitoin alkuun kokeeksi kynän kanssa 2 ast. JYKK - minkä engl. W111-korjaamo-oppaani
antaa "high compression" vaihtoehtona - ei tahtonut edes käydä tuolla. Siksi otin imun irti ja säädin sytkän strobon kanssa
arvoon 2 ast. EYKK tyhjäkäynnillä (4500 kierroksella säätöön pitäisi olla kiekkamittari...)

Edelleen kävi melko kuppasesti, joten tänään jatkuu tutkinta. Alkoi epäilyttää näiden Janmor -tulpanjohtojen käypäisyys
kun edelleenkään 6. pytyn johdosta ei strobo saa yhtään väläystä (voisiko pitemmän johdon vastus olla niin iso että
siellä impulssi "kuolee" kokonaan...?) Aion testata tulppa kerrallaan tänään, ottaa niitä myös irti ja katsoa kipinän voimakkuutta, väriä ym. Toinen mitä aloin epäillä (taas) on puola. Pitää mitata siitä ensiö- ja toisiopuolen vastukset (mitähän ne pitäisi olla?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 20.05.2018 22:14
ViestiLähetetty: Ma 09.09.2019 19:01
Ettei nyt käsitteet sekaantuisi niin puolan -.navasta eli primääripiiristä katkojan kärjille virranjakan sisään menevän johdon vastus tulee olla 0 ohmia.
kärkisillan maajohto on siellä virranjakan sisällä.
Katkojan kärjet kun ovat kiinnitetyt liikkuvaan "lautaseen" eli se levy mitä alipaine-ennakko liikuttaa.
Nyt en lähde tästä asiasta ns valalle, koska en tunne varmuudella vanhempien bosch jakajien rakennetta, mutta yleensä tuon liikkuvuuden takia on siihen kärkien kiinnityslevyyn vedetty oma lyhyt maadoitusjohto.
Kun kärjet ovat kiinni, tulee puolan - navan ja moottorin paljaan metallipinnan väliltä mitatun vastuksen olla jälleen nolla ohmia.
Puolan korkeajännite/toisiopiirin lähdön ja jakajan korkeajännitenastan välinen vastus saa olla max n, 15kohm.
Jollain 30kohm vielä toimii mutta mitään useita kymmeniä kilo ohmeja se ei saa olla.
Jälleen, en tunne vanhan mersun tapaa lukita jakajaa, mutta jos siinä on se normaali pultilla kiinnitettävä tassu niin siitä ottaa jakaja maita eikä välissä saa olla hapettumaa/ruostetta.Muussa tapauksessa jakaja maadoittuu akselinsa kautta ja siellä on öljykalvot välissä mikä aiheuttaa pätkivää virrankulkua ja perin omituisia käyntihäiriöitä.Äärimmäisen harvinainen vika, mutta vastaan on tuollainenkin tullut.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ma 09.09.2019 22:13
Olin tänään tallissa mittailemasa ym. mutta en ollut nähnyt silloin tätä yo. viestiä ohjearvoineen ja
mitattavine kohteineen. 1.7 ohm oli nimenomaan tuosta puolan '-' navalta sinne kärkien johdon liittimeen.
Voi toki olla että yleismittarini (mallia Biltema) kalibrointi on jo tuon verran vinksallaan, pelkkää johtoahan siinä on.
(Mutta pitäisikö se vaihtaa paksumpaan, 2.5mm2 tai jopa 4mm2 paksuun?)

Mutta tänään mittasin puolan ensiöpiirin vastukset (johdot irroitettuna) 11 ohm. Käsittääkseni tuo lukema
on liian iso (pitäisi olla ~1 ohm)? Toisiopiiriä en saanut mitattua koska tämän mittarin näyttö loppuu 2 Mohm luokkaan.

Tänään tein "perinteisen" testin (mitä en ole kaikille 6 tulpalle tehnyt tässä vielä kertaakaan aiemmin!) eli otin aina
yhdestä tulpasta kerrallaan johdon irti, ja laitoin sen runkoa vasten. Aloitin 6. tulpasta ja tulin kohti tulppaa 1.
Tulpissa oli kyllä tasainen kipinä, mutta sinertävä ja vaisun pieni. Vasta tulpassa 2. välkähteli toisinaan kirkkaammin,
kunnes tulpassa 1. välkkyi lopulta oikein kirkkaan keltainen & iso kipinä.

Välillä testasin tuolla keskivaiheilla testiä myös aiemmalla eri merkin tulpalla, ja eri sarjasta olevalla tulpanjohdolla: ei eroa. Kyllä tämä nyt alkoi vaikuttaa siltä, että uuden puolan hankinta voisi olla hyvä idea... :think:

Joku tuollainen?
Bosch iginition coil for 6-cyl. cars W108, 111, 113 and W115 200, 220, 230.4 to use with 1,8 Ohm resistor.

resistance : 1.2-1.6 OHM
matchnumbers 0001582603 , 0001583703 , 0001584903


Se jakajan kiinnityksen ruosteisuus tarvii tarkistaa, irti käyttäessä en laittanut tuota asiaa merkille.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ti 10.09.2019 08:57
Tilasin sytytyspuolan, suomalaiselta Finjectorilta, vaikka se hieman enemmän maksoikin kuin Keski-Euroopasta,
niin pääsen äkemmin jatkamaan (ennen klo 14 tehdyt tilaukset lähtevät samana päivänä -> perillä viimeistään ylihuomenna?)

Tähän päädyin, vertailua tehtyäni:
"BOSCH Sytytyspuola "punainen", etuvastus sisältyy pakettiin.
Tehokas yleispuola kärjellisiin sytytysjärjestelmiin (Bosch 0221119031) (0221119031)"


Ja jollei tämä olisi sopiva 6-koneisiin... - onneksi palautusoikeus :mrgreen:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 20.05.2018 22:14
ViestiLähetetty: Ti 10.09.2019 16:13
Tänne ei nähtävästi saa kuvia laitettua suoraan puhelimesta tai koneelta.
No, kortti 61 mallin seb malliin löytyi.
puolan vastus ensiö:2-2,35ohm toisio 8000ohm eli 8kohm.
kondensaattori 0,25-0,30mfd
perusennakko 4, keskipako 30 @3900-5000rpm
alipaine 7-13
eli alipaine irrallaan pitää tulla 34 ja alipaine mukana n,41-47 astetta totaaliennakkoa kampiakseliasteina.

Koita yhdistää pelkät yleismittarin johdot, vastuksen tulisi näyttää nollaa, max 0,2ohm.
Jos näyttää enemmän niin ota huomioon vääristymä mittauksissa.

Puolan ja kärkien välisessä johdossa ei mitattavaa vastusta saisi juuri olla.just sen max 0,2ohm.
1,5 neliön johto riittää siihen eikä paksuntamisesta ole mitään hyötyä.
Sitten lopuksi, minun käsitykseni mukaan sinertävä kipinä on tehokas ja punertava heikko.
Kunnossa olevilla kärkivehkeilläkin pitäisi kyllä vapaassa ilmanpaineessa loikata sentin helposti.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ke 11.09.2019 17:06
No tuossa oli jo monta hyvää säätöarvoa, kiitos. Ottiko kortti kantaa jakajan versioon? Ainakin engl. korjaamo-oppaassa
oli lueteltu kolme eri jakajaa, joille kaikille oli hieman eri arvot, esim. ennakolle. Tässä on tyyppiä Bosch "49T".

Mulla on tuo yleismittari temppuillut jo jonkin aikaa, taidan hakea tänään uuden kun eivät ne (halppikset) paljoa maksa.
Sain nykyisellä Bilteman mittarilla pelkistä sen mittajohdoista 1.4 Ohm, minkä joudun aina lukemasta vähentämään.

Ts. tuo puolan ja kärkien välinen vastuskin kutistuu tällä matematiikalla 0.3 Ohmiin, mikä on jo "toleransseissa".
Ensiöpiirin n. 9,5 Ohm (sisäinen vastus vähennettynä) on kyllä yhä yläkanttiin. Onneksi tulikin juuri tekstari
että Finjectorilta oli paketti (eli uusi Boschin puola) saapunut lähinpään SmartPostiin.

Mittailin eilen tulpanjohtoa (~0 Ohm) mutta tulpanhatun mitattu arvo 170 kOhm kyllä kummastutti, ellei sitten mittari rikki.
Testasin sitten pelkällä johdolla + pätkällä kuparijohdinta ('ML') + tulpalla vasten runkoa: mielestäni antoi paremman kipinän...

Tämä havainto voi kyllä edelleen johtua siitä että alunperinkin puolalta tuleva kipinä on kehno? (Ei pelkästään tulpanhatun vastuksesta).
Hatut ovat suorat / johtoon ruuvattavat, mustaa bakeliittia, häriönpoistajista ei ole tietoa.

PS. Kuvien lisäys onnistuu koneelta siten että tallettaa ne ensin jonnekin kuvapalveluun, ottaa sieltä kuvan osoitteen,
ja kopio sen tänne jolloin siitä tulee suunnilleen tämännäköinen rimpsu:

(url=https://aijaa.com/mu7hKj)(img)https://img.aijaa.com/t/00880/14718338.t.jpg(/img)(/url)
- tuossa yllä korvasin hakasulut [,] kaarisuluilla (,) koska muuten siinä näkyisi vain ko. linkattu kuva 8)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 20.05.2018 22:14
ViestiLähetetty: Ke 11.09.2019 19:40
Ei onnistu vielä minun taidoilla kuvan liittäminen.koita jos löydät aijaa.com 220 seb jakajakortti

Edit, jaa onnistuihan se kun ensin latasi kuvan älypuhelimella ja sitten liitti sen läppärillä.Olkaa hyvät.
Viimeksi muokannut Ernst Schmerzkopf päivämäärä Ke 11.09.2019 19:52, muokattu yhteensä 1 kerran

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 20.05.2018 22:14
ViestiLähetetty: Ke 11.09.2019 19:51
Kuva

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 20.05.2018 22:14
ViestiLähetetty: Ke 11.09.2019 20:02
Vanha malli oli kupariydinjohdot ja ruuvattavat tulpanhatut, joissa vastus oli juurikin hatuissa.
170kohm on aivan liikaa.Liiallinen vastus rasittaa puolaa, ehkä juuri siksi nykyinen puolasi onkin rikki.
Toisiokäämi palaa poikki kun suurjännite ei pääse purkautumaan.
Vaihda uudet johdot joissa vastus on sisäänrakennettu johtoihin.
Olen omissa ensin voidellut johtojen päät silikonirasvalla ja sitten kasannut pöydälle johdot, tulpat ja jakajankannen nippuun ja mitannut vastuksen kannen nastan ja tulpan keskielektrodin väliltä.
Tosin joissain uusimmissa tulpissa on sellainen sisäänrakennettu vastus että normaali vastusmittari näyttää ääretöntä.Tämä on mainittu tulppavalmistajan sivuilla.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ke 11.09.2019 20:41
Wau! Tuo autenttinen säätökortti oli siisti :thumbup:
Tosiaan SE (coupe) ja SEb (sedan) vielä hiukan eroavat näissä. Ja hakasuluissa tosiaan 4-astetta SEb perussäätö (mulla nyt 2 ast.) Tuota en ollut muualla nähnyt...

Hain äsken Motonetistä uuden yleismittarin niin pääsen huomenna mittaamaan tuon tulpanhatun ja muut aiemmin listatut asiat uudelleen. Nähdään oliko tosiaan 170kOhm.
Mulla on lainassa tuollaiset silikoinipäiset toiset tulpanjohdot jotka näyttävät vastukseksi ääretöntä (ei galv. yhteyttä?)

Tulppien vastuksia en ole vielä mitannut.
Josko huomenna alkaisi jotain selviämään, ainakin se onko uudesta puolasta iloa vai ei... :eh:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Pe 13.09.2019 20:56
No niin, nyt on mitattu suunnilleen kaikki mistä edellä oli juttua, tulokset taulukoituna alla:
Sinisellä tussilla mittaukset vanhan puolan kanssa, ja mustalla tulokset uudesta Boschin puolasta.

Tälläisiä antoi uusi yleismittari (joka kustansi jopa reilut kakskybää...)
Kuva

Mun silmään ei oikein pahasti sattunut noista mitatuista arvoista mikään?
Ellei sitten se että originaalit tulpanhatut näissä kait ovat 10kOhm vastuksella, kun näistä löytyi vain 1kOhm?

Tuon ennakon säädön stemmaus jäi vielä huomisella, mutta sen verran kokeilin että ennakon siirto 2 --> 3 ast EYKK meni
kyllä ojasta allikkoon päin, veikkaan että 4 asteella ei olisi enää kunnolla käynyt. Tuntuu että 2 ast EYKK on liki oikeaa,
ehkä tämä säätö on '65 mallisessa eri kuin '61 säätökortissa? Tässä W111 220SEb loppupäässähän tuli aika paljon muutoksia vielä.

...
Kun saan ennakon säädöt mieleisikseni, voi olla että alan taas huomenissa tutkimaan ruiskupumpun toimintaa...
Tämä mokeltava käynti kun voisi selittyä myös erittäin rikkaasta seoksesta, ja se taas ehkä jostain "ryypyn" jumituksesta?
(En tarkoita sitä imusarjaan huikkaa antavaa, koska sen blokkasin, vaan sitä mikä on ruiskupumpun päällä ja pitäisi toimia
jäähdytysveden kierrossa olevan termarin avustamana. Jos siitä pitäisi kuulua "naksaus" virrat kytkiessä niin tässäpä eipä kuulu... :sick: )
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Su 20.05.2018 22:14
ViestiLähetetty: La 14.09.2019 08:27
Noin pieni ennakon mutos ei pitäisi vaikuttaa käyntiin kovin huomioitavasti.
Rikas seos vaatii vähemmän ennakkoa kuin laiha, nopeammasta palamisnopeudesta johtuen.
Oikean tyhjäkäyntiennakon päättelemiseen tarvitaan vain haju ja kuuloaisteja.
Edellyttäen, että seossuhde on edes sinneppäin oikea ja moottori muuten mekaanisesti kunnossa.
Se menee näin:Liikaa ennakkoa ja pakokaasut haisevat kitkerille ja silmiäkin kirvelee= paljon palamatonta hiilivetyä joukossa.
Tässä kohtaa pakokaasuanalysaattori näyttää korkeaa hc-lukemaa.
Kuuloaistimuksena pakoäänen "seassa" on havaittamissa "tupsimista" eli pieniä epäsäännöllisiä tupsauksia.

Jos ennakkoa on liian vähän niin lähinnä pakokaasu on aika kuumaa ja moottori on kaikin tavoin laiskan tuntuinen.

Itse jos teen päättelemällä sytytyksen säätöä (koskee viritettyjä koneita joihin ei ohjearvoja ole saatavilla) niin aloitan myöhäisestä ajoituksesta ja laitan alipainemittarin kiinni ja aikaistan kunnes alipaine saavuttaa maksimitason.Sitten käyn kuuntelemassa ja haistamassa pakoputken päässä.Tämän perusteella sitten hienosäätöä.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: La 14.09.2019 13:20
Niin, ehkä siinä on silloin muutakin pielessä. Kokeilin vielä 4 ast. mutta tuolla auto kävi vain kaasua antamalla.
Laitoin nyt takaisin 2 ast. ennakkoon missä on toiminut parhaiten. Uudelle puolalle tulee käydessä 10.6V (laturilta navoille 14.4V).
Strobolla katsoin että kierroksilla edistää reippaasti ennakkoa, ja kun vacuumin laittaa kiinni, edistää vielä lisää (tarkasti en mitannut).

Pakokaasun kuumuudesta en tiedä mutta polkasulla saa ainakin "mustaa" (palamattomasta bensasta nokea?) aikaiseksi pakoputken päähän. Tänään kun koitin sitä haistella niin ei se kuitenkaan erityisen kitkerää tai bensan tuoksuista ollut. Ihan startissa saa hivenen sinistä myös (mutta ei enää käydessä).

Aloin vähän tuota (2-mäntäistä, mekaanista) ruiskupumppua tutkaamaan: avasin sen etupään metallikorkin, ja laitoin taas (viimeksi 1.5v. sitten) siihen hammastankoon 4mm koneruuvin jolla kokeilin liikkuvuutta: Nätisti tulee ulos (näkyviin n. 5mm) ja palauttaa takaisin lähtösijoille. Mutta lähtösijoiltaan ei kyllä painu yhtään sisään (etsin tietoa, pitäisikö painua?) Josko sen kylmäkäynnistysmagneetin saisi irti ja tutkittua..
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11776
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: La 14.09.2019 19:33
Hei, kolmea mäntäpumppua hypistellyt ja kaikissa se tanko liikkuu sekä sisään että ulos, kevyesti ja palautuu aina siihen lähtöpisteeseen. Eli jumissa taitaa sinulla olla.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: La 14.09.2019 19:51
Siis sammuksissa ollessa lepoasennossa(?) sekö voisi mennä myös painamalla sisäänpäin?

Ulos se siis tulee nätisti ja palaa kuin jousella lähtösijoille.

Mikä.sitä liikettä voisi estää?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11776
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: La 14.09.2019 21:05
Zac kirjoitti:Siis sammuksissa ollessa lepoasennossa(?) sekö voisi mennä myös painamalla sisäänpäin?

Ulos se siis tulee nätisti ja palaa kuin jousella lähtösijoille.

Mikä.sitä liikettä voisi estää?
Juu. Minulla oli pagodassa pumppu ihan tahmaantunut, kuten koko polttoainejärjestelmä. Liotin tolueenilla pari viikkoa ja sain herkistymään.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11776
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: La 14.09.2019 21:08
viewtopic.php?f=33&t=116520
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Su 15.09.2019 09:22
Tuo sinun Pagoda-ketju oli tuttu, siitä sain paljon apuja aikoinaan mm. tankinpuhdistuksen keinoihin...
Mutta luinpa sitä taas kertauksen vuoksi :)

Joo, tuo oli tärkeä tieto että tangon pitäisi liikkua toiseenkin suuntaan. Noin voisi päätellä myös jakamastasi
kuvasta Funktionsschema mechanische Einspritzpumpe jossa hammastangossa 3 asentoa: S, V ja L.

Tuossa Pagodan tapauksessa liotit myös öljytilan kautta (ainakin dieselillä)? Minähän myös liotin silloin
noita mäntiä (hyvällä tinnerillä ym.) jolloin se puoli sitten lopulta alkoi liikkumaan.

Tarvinnee nuo kylmäkäynnistykseen ja rikastukseen liittyvät toimilaitteet nyt kuitenkin koittaa purkaa,
tutkia, puhdistella, herkistellä tai tarvittessa jotain vaihtaakin, ennen kuin alan pitkään täysliotukseen(?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11776
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Su 15.09.2019 10:15
Muistaakseni unski kertoi kun samaa pohdiskelin 6.3 elvytyksessä että kun moottori pysähtyy tanko jää aina käynnistysasentoon, eli sellaiseen että starttimoottorin pyörittäessä männät pystyy pumppaamaan bensaa moottorille ja sitten kun moottori hörähtää käyntiin keskipakosäädin liikuttaa tankoa siihen oikeaan kierroksia vastaavaan asentoon, kumpa suunta se sitten onkaan. Eli ensin rikkaalle ja kun kone käynnistyy niin laihentaa - luulisin... jos sitten sinun tapauksessa seos jää sitten rikkaalle. Toisaalta kaasun painallus pitäisi toimia koska seos laihtuu sopivammaksi kun kone saa ilmaa. Toisaalta kone on voinut mennä tukkoon rikkaasta seoksesta jo kuten tulppien kosteus ja väri indikoi.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ma 16.09.2019 10:08
No varmistin tämän hammastangon asennon vielä unskilta (privaviestillä) ja vastaus oli että:
"Ei voi työntää enempää sisäänpäin, kun se on starttiasennossa tuolloin."

Eli juurikin tuossa käynnistysasennossa se ei sitten painu pitemmälle (muutoin varmaan kyllä).
Nyt voi vaan olla että minun tapauksessa tämä jää "pysyvästi" ns. käynnistysasentoon...

Engl. workshop manuaalissani on ohjeet noiden kylmäkäynnistysmagneetin (cold start magnet)
ja termostaatin (coolant thermostat) kunnon mittaamiselle, eli ne pystynen tekemään.
Lisäksi siinä on vielä toinen termostaatti, joka kaiketi päästää lisäilmaa imusarjaan
silloin kun tuo cold start "ryyppy" -omaisuus on ruiskussa päällä (eli syöttää enempi bensiiniä).
(Tosin huom. - se imusarjaan suoraan menevä bensaputki on siis yhä tulpattu, koska sen "toimilaite" alkoi kesällä vuotaa).

Tein myös sytkän jatkotutkimusta:
Kärkien ollessa liki maksimivälillä 0,40 sain jossain tapauksissa vielä 0,05 liuskan mahtumaan kärkien väliin silloin
kun periaatteessa niiden pitäisi olla kiinni - eli tasan pyörijän akselin nokkien puolivälissä: ongelma?
Säädin sitten kärkivälin tiukkaan 0,30 (minimiin) jolloin en saanut enää liuskaa väliiin.
Tästä tein päätelmän että voisi olla sittenkin hyvä vielä testata toinen vastaava virranjakaja, joka ns. tikissä?

Lisäksi päätin että "varmuuden välttämiseksi" seuraavaksi pitää vaihtaa nuo (vanhat) venttiilinohjurikumit.
Samaan syssyyn myös vielä kertaalleen öljyn vaihto - käyntiongelmien seurauksena öljyssä on bensainen sivutuoksu :eh:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11776
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 16.09.2019 11:30
Ok no minun muistin varaan ei voi nykyään laskea... minulla on kotona yksi kaksimäntäinen pumpunraato, pitää kokeilla siitä miten se tanko käyttäytyy :D
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ma 16.09.2019 12:41
No harvapa näitä pieniä nyansseja pitkään muistaa kun ei niitä kuitenkaan kovin usein tarvitse tietää...;-)

Nämä ovat jo sellaisia "raatoja" ettei kantsi hukata... Niistä kun voi aina löytyä jotain käyttökelpoistakin,
ja osat näihin ovat joka tapauksessa melko kiven alla.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Mersumies
Mersumies
Viestit: 766
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Ma 16.09.2019 17:11
Oisko nyt kuiten käynyt niin että on jakajasta nokat kulunut, ei aukea kunnolla kärjet.
Jos boschin jakaja niin aika monesta kutos koneisesta sopii se jakajan yläosa akseliin missä ke nokat on. Pyöriän päästä se huopa tulppa pois ja alla on lukkorengas, sen kun saa ährättyä pois niin saa purettua sen akselin.
Joskus joutunut parista jakajasta tekemään yhden sopivan kun ei oikeaa löytynyt ehjää.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ma 16.09.2019 17:52
Mulla onneksi toinen Bosch tyypin 49T jakaja tiedossa minkä saan lainaan, eli siinä mielessä tuon kokeilu olisi suoraviivaista ja nopeaa...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11776
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 16.09.2019 17:59
Kävin tallissa kiertämässä ruuvin siihen vanhaan pumppuun ja se meni viitisen milliä sisäänpäin ja palautuu ulos keskiasentoonsa. Sitä voi vetää noin 10 mm ulos mutta ei jaksa palautua. Pumpunraato on tästä autosta: viewtopic.php?f=33&t=74076&p=492533

Ostin coupeen käytetyn pumpun Jyväskylästä Purasmaan Antilta ja vajaaovinen alkoi pelaamaan, siitä on oma topikki myös. Nykyään tämä 220 SE Coupe seisoo Pivangassa lasivitriinissä :D
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ti 17.09.2019 11:09
No katopas... muistit sittenkin oikein:-)
Ainoastaan sellainen pieni varaus että voiko tanko liikkua eri lailla kun pumppu irrallaan vs. kiinni lohkossa (& muissa himmeleissä)? Onko tuossa pumpussa myös nuo magneetti, ja termarit kiinni?

Mutta jos tosiaan näin, niin joko mulla nuo "avustimet" blokkaa liikkeen sisään ja pitävät siten "ryyppyä" päällä
tai sitten siellä on muuta pumpussa jumissa (ja pitkällinen liottaminen - taas - edessä seuraavana...)?

EDIT: Josko jollain tietoa näiden 2 osan saatavuudesta (tai löytyy "omista romuista") niin kertokaapa:
A 000 074 02 88 SOLENOID - eli tämä on se "cold start" magneettiventtiili
A 000 203 77 75 THERMOSTAT ELEMENT - eli jäähdytysvedestä aina 65C asti rikastusta ohjaava termari
Replaced by: A 001 203 61 75
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: To 19.09.2019 20:09
Pääsin lopulta purkamaan ruiskupumpun toimilaitteita eli termostaatin ja solenoidin.

Termostaatti näytti ihan hyvältä ja tuo sen keskinuppi tuntui liikkuvan:
Kuva

Tätä sen vastakappaletta kun painaa sisään, niin silloin hammastankokin liikkui syvemmälle, kuten varmaan pitäisi :wink:
Kuva

Myöskin tämä solenoidi vaikutti liikkuvan ja palauttavan hyvin:
Kuva
Pitää huomenna testata toiminta paremmin (korjausoppaan mukaan).

Se vipu mitä tuo solenoidi liikuttaa pumpun sisällä, liikkui myös kevyesti. Jos sen nosti sormella aivan
yläasentoon tuntui yhteys silloin syntyvän hammastankoon, mutta sen liikkeeseen tällä ei ollut vaikutusta.

Vielä jäi tutkimatta lisäilman syöttö pumpulta imusarjaan. Mutta kovin hälyttävältä ei tilanne äkkiseltään vaikuttaisi(?)

EDIT: Ja selvitin tämän pumpun tyypin, irrottamalla puhelimesta suojakuoren ja pujottamalla sen pumpun
juurelle, missä tuo kilpi sijaitsee. Hienoiseksi yllätykseksi tämän tyyppi oli "ZEA" eikä "ZEB" kuten olin uumoillut.
Versioissa on eroja ainakin tuon termostaatin säädöissä.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
EdellinenSeuraava

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa







kl-varaosat.fi

nettikasinot