Yleiset kysymykset ja päivän pakinat (50-80 luvun MB:t)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:30
Paikkakunta: Kajaani
ViestiLähetetty: Su 15.09.2019 20:06
karra kirjoitti:
Zac kirjoitti: Joku alustava setti "ennen" -kuvia tässä kohtaa olisi tosiaan paikallaan :wink:


Pahoittelen että en ole ennättänyt aloittaa uutta topikkia autostani. Työnantaja, liikunta, Klubi ja muu hässäkkä (kuten autot) vie niin ison osan ajasta että ei vaan jaksa/viitsi/kerkiä.

Tässä kuva tilanteesta "ennen":

Kuva

Tässä sitten kuva eiliselta courtesy Sarkeri-71 Overdrive foorumilta:

Kuva
Alla 15 tuuman barokit jotka jäi ässästä...

on se vaan mustana hitokseen hieno! :thumbup: uudelle tulokkaalle!
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w124 260E
exät:
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE


Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 11.09.2019 13:55
ViestiLähetetty: Ma 16.09.2019 10:20
Mistä löytyisi piuhaa, joka vastaisi laadultaan ja ulkonäöltään n 60-luvun tavaraa?

Jos nyt menen varaosaliikkeestä hakemaan sähköjohtoa autoon, niin saan sitä nopeasti kovettuvaa muovikuorista kuraa, joka on pilalla jo rullassa. Toisaalta omassa autossa 55-vuotiaat johdot eivät ole haalistuneet, eivät kovettuneet, eivät halkeilleet eivätkä ylipäätään mitenkään vioittuneet.

Pitäisi vain paikkailla jälkikäteen koppurajohdoilla tehtyhä asennuksia, mihin tarvitsisin piuhaa.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1267
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää
ViestiLähetetty: Ma 16.09.2019 18:57
404.113 kirjoitti:Mistä löytyisi piuhaa, joka vastaisi laadultaan ja ulkonäöltään n 60-luvun tavaraa?

Jos nyt menen varaosaliikkeestä hakemaan sähköjohtoa autoon, niin saan sitä nopeasti kovettuvaa muovikuorista kuraa, joka on pilalla jo rullassa. Toisaalta omassa autossa 55-vuotiaat johdot eivät ole haalistuneet, eivät kovettuneet, eivät halkeilleet eivätkä ylipäätään mitenkään vioittuneet.

Pitäisi vain paikkailla jälkikäteen koppurajohdoilla tehtyhä asennuksia, mihin tarvitsisin piuhaa.


Purkuautosta ja minullakin on pystäri lähdössä romukuormaan niin siitäkin saisi takapään johtosarjasta varmaankin johtoja talteen.
mb W115 240D-75
mb sl 450-73
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11698
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: To 19.09.2019 09:24
Heh, niin siinä kävikin että 450 SEL 6.9:stä jääneet 15 tuuman barokit ja Michelin Energy Saverit lähteekin lokakuussa auton luokse. On laaturenkaat koossa 205/70 R14 sen verran kalliit että kahden renkaan hinnalla saa nyt koko pyöräsarjan.

Illalla ropattiin nimimerkki W111:n kanssa SL:n katon takareunan vapautusta. Pekka huomasi R107:n omistajana että vaijerin kuoren lukituksessa oli kaksi muoviholkkia, kun yksi olisi riittänyt. Sitä kiristävä jousiklipsi ei asettunut kiristämään holkkia vaan jäi löysälle kun holkkeja oli kaksi, eli holkki ei uponnut klipsin syvennykseen. Vähän vaijerin säätöä ja a vot nyt pelaa katon aukaisu hyvin.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11698
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: La 21.09.2019 21:25
Heh hauskaa, yksi ukrainalainen harrastaja kyseli 500E:tä kesällä, sanoin että rock bottom price on 18000 euroa. Jonkin aikaa kyseli kuvia ja muuta autosta mutta sitten hiipui pois. Laittoi kuvia jostain viissatkusta jota hän kunnosti, aivan kauhean laho kori...

Nyt otti yhteytttä kun ilmoitukset poistuneet nettiatutosta ja mobilesta, kerroin että auto on vielä tallella mutta keväällä taas myynnissä. Laitoin linkin classicdigestiin missä hinta on 22800 tjsp.

Kysyi että mitä maksaa jos tulee hakemaan pois. Sanoin että syyshinta 20k. Nyt nikottelee, varmaan 20 whatsapp viestiä tullut illalla, kyselee kaikkia mahdollista kuten esim että olenko jobbari tms miksi myyn autoa... vastasin että sorry vaan mutta nyt se maksaa vaan tämän verran, hinta on mielestäni linjassa kuntoon. Saa nähdä miten käy, viimeisin viesti oli että jos saa halvalla tulee hakemaan pois , no voi voi :lol:
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 11.09.2019 13:55
ViestiLähetetty: Su 22.09.2019 12:57
Onko tutun näköinen termostaatti? Pitäisi löytää Unimogin 404:een joku tuon tapainen, jos vaikka jostain löytyisi halvemmalla ja lähempää. Kone on siis M180 bensakutonen ja letkuliitokset 32 mm.

Autossa ei nyt näyttäisi olevan termostaattia lainkaan, vaan joku kupariputkesta tehty Y-haara tuon tilalla. Vierastan kupariputkia jäähdytysjärjestelmässä, kun minun tuurillani ne kuitenkin tekevät pistesyöpymiä lohkoon tms.

https://expedition-imports.com/0012030875

Jepjep. Luotan, että on ponttoonimersun kranaatti; Ruotsista lähti 60 eurolla uusi pallo (ebay).
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 476
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ti 22.10.2019 21:10
JanneW124 kirjoitti:Järki ja tunne tappelee keskenään... olisi vm-86 w124 230e jäämässä vähemmälle käytölle, joten nyt voisi olla aikaa fiksailla siistimpään kuntoon. Kori kaipaisi hellyyttä; vänkärin etulokasuoja maalata/vaihtaa, takakontin luukku ruosteiden poistoa ja maalausta, pienempiä paikkauksia siellä täällä. Alusta kaipaisi pientä remonttia. Kone vuotaa vähän öljyä jostain eikä ilmastointi toimi. Plus kaikki yllätykset mistä ei vielä tiedä mitään...

Tekniikka ihan hyvä, melko jouheasti toimiva kone (vajaat 380tkm taulussa), moitteettomasti vaihtava automaatti ja äänetön ASD perä. Varusteina lisäksi sähkölasit edessä, keskuslukko, ortopedipenkit edessä, kaiuttimet edessä ja takana, kippaavat niskatuet ja lehtipussiverkot etuistuinten selkänojissa :D (tämäkin SA-koodilla oleva lisävaruste 1-sarjalaisessa)

Auto ollut meillä 4 vuotta ja huollettu toki säännöllisesti ja osiakin vaihdeltu tarpeen mukaan. Ketju ja kannentiiviste vaihdettu edellisen omistajan aikana. Onko mitään järkeä kääriä hihoja??


Järkeä tai ei niin aloin kartoittamaan vahinkojen laajuutta korin osalta. Takakaarissa haperoa, kuskin puolen takapyöränkoteloon tarvitsee hieman peltiä. Helmat vaikutti ehjiltä, samoin pohja. Takakelkan kiinnityspisteet ovat terveet. Vänkärin etulokasuoja ja takakontin luukku vaihtuu, kuskin puolen etulokasuoja menee pienellä sipistelyllä. Ovet tosi terveet, ihan pientä sanomista parissa ovessa. Kuskin puolella takavaloumpion kehyksen ympärillä ruostetta.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 448
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: To 24.10.2019 09:46
Sikäli kiitollinen kunnostuksen kohde, että osia vielä verrattain hyvin saatavilla, ja hyvinkin järjellisiin hintoihin.

Tuosta kun lähtee taaksepäin eli W124 -> W123 -> W114/W115 -> W111/W110 -> W128.... niin jopa pykälässä saatavuus heikkenee (merkittävästi) ja etenkin harvinaisempien osien hinta pompsahtaa myös... Vai kuvittelenko?:)

Okei, onhan siellä poikkeuksia, eli 50/60-luvun mersuun voit löytää sytytystulpan alta kahden euron, mutta jos nämä yleisimmät osat rajaa pois...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 448
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Pe 25.10.2019 07:45
Onko kenelläkään ollut vanhassa mersussa "startti jää päälle" -ongelmaa?
Siis siten että vaikka lopettaa starttaamisen, ottaa virta-avaimen pois, niin voi käydä välillä kahvilla ja startti sen kuin veivaa...
(Erittäin ärsyttävää!)

Olisiko ensimmäinen mahdollinen syypää startin ryytynyt solenoidin jousi / palautusmekanismi? Eli että se vetää kyllä päälle muttei palauta?

PS. Tässä alunperin (1975-2017 ainakin) ollut startti meni vaihtoon koska se "karautti" turhan helposti, mutta nyt näemmä mentiin vähän ojasta allikkoon... Ominaisuus tulee ilmi jos on käynnistysongelmia, jos lähtee ykkösellä niin silloin startti tippuu pois kyllä.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1267
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää
ViestiLähetetty: Pe 25.10.2019 16:43
Zac kirjoitti:Onko kenelläkään ollut vanhassa mersussa "startti jää päälle" -ongelmaa?
Siis siten että vaikka lopettaa starttaamisen, ottaa virta-avaimen pois, niin voi käydä välillä kahvilla ja startti sen kuin veivaa...
(Erittäin ärsyttävää!)

Olisiko ensimmäinen mahdollinen syypää startin ryytynyt solenoidin jousi / palautusmekanismi? Eli että se vetää kyllä päälle muttei palauta?

PS. Tässä alunperin (1975-2017 ainakin) ollut startti meni vaihtoon koska se "karautti" turhan helposti, mutta nyt näemmä mentiin vähän ojasta allikkoon... Ominaisuus tulee ilmi jos on käynnistysongelmia, jos lähtee ykkösellä niin silloin startti tippuu pois kyllä.


Veikkaisin viaksi startin solenoidia. Se temppuilee, kun lämpeää tarpeeksi ja jää sen vuoksi päälle.
mb W115 240D-75
mb sl 450-73

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Su 20.05.2018 22:14
ViestiLähetetty: Pe 25.10.2019 17:19
Taitaa boschin startistakin löytyä 3 jousta jotka tuohon vaikuttavat.
Solenoidissa on se ankkurikapaleen palautinjousi.
Sitten solenoidin sähköpäädyssä on kytkentälevylle oma palautinjousensa.
Bendix laitteessa on kolmas jousi.
Joissain malleissa on kytkentähaarukan akselipultti epäkeskeinen ja sillä säädetään ettei bendix laitteen hammaspyörä pohjaa startin kitaan.
Nämä kaikki tulisi olla kunnossa että startti toimii oikein.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1396
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa
ViestiLähetetty: Pe 25.10.2019 18:22
Onko tietoa pystärin pohjan väreistä? On tarkoitus rapata massa pois ja maalata tankki/akselistot. Helmat näyttääkin olevan korin väriset, toisin kuin esim w123 on.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Triumph legend 900 Cafe Racer
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 448
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ma 28.10.2019 08:45
Ernst Schmerzkopf kirjoitti:Taitaa boschin startistakin löytyä 3 jousta jotka tuohon vaikuttavat.
Solenoidissa on se ankkurikapaleen palautinjousi.
Sitten solenoidin sähköpäädyssä on kytkentälevylle oma palautinjousensa.
Bendix laitteessa on kolmas jousi.
Joissain malleissa on kytkentähaarukan akselipultti epäkeskeinen ja sillä säädetään ettei bendix laitteen hammaspyörä pohjaa startin kitaan.
Nämä kaikki tulisi olla kunnossa että startti toimii oikein.


No kylläpä siellä tsekattavia jousia sitten riittää :eh:
Taidan irrottaan tämän talvella ja antaa kaverille (joka on näitä aukonut) tarkastettavaksi.
Matkaan vielä vanha startti varaosiksi, josko siitä löytyisi esim. parempia jousia (startti joka tipautti & kurautti herkästi)?

Tämä kuvan startti siellä on nyt kiinni:
Kuva

Ongelma tarvii hoitaa, vaikka silloin jos / kun lähtee ykkösellä käyntiin sitä ei juurikaan huomaa :)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 448
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Pe 08.11.2019 13:57
Jännä homma, mutta nyt kun tuli "kuivat pakkaskelit" niin ongelmaa ei ole enää esiintynyt (vaikka auto ollut tallissa koko ajan..)
Liekö tuolla sitten vaikutusta?

Nopea kysymys, löytyykö keltään osviittaa tämän virranjakajan ENNAKKOON?

Bosch
0 231 116 038
JFUR6

Alkoi epäilyttää että se on eri kuin entisessä VJUR ... 49T - koska ei lähde käymään 2 ast EYKK ennakolla!
Ja tars päästä liikuttaan autoa toisen auton alta :wtf:

Moottori on M127.982 eli W111 220SEb -65...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Su 20.05.2018 22:14
ViestiLähetetty: Pe 08.11.2019 23:11
Sinällään jakajan tyyppi ei vaikuta perusennakkoon millään tavalla.
Normaali bensakone pitää käynnistyä kunhan perusennakko on edes suunnilleen 0-25 asteen haarukassa.
Jollei lähde, niin vika on muualla.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 448
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: La 09.11.2019 21:03
No ei ehkä siihen, mutta eroa voi olla siinä että joissain nuo vakuumit tai painot alkaa vaikuttaa jo tyhjäkäynnillä(?)

Lähtihän se tänän lopulta käymään...

- Sitten kun olin toistamiseen säätänyt (liian kapean) kärkien välin (nyt 0.35), vääntänyt perusennakkoa vähän aiemmalle (n. 2,5 ast. EYKK), sekä vaihtanut vanhat "täysin kuivat" tulpat autoon, ja vääntänyt ruiskun (vivustoa rajoittavan) säätöruuvin takas kiinnemmäksi..
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11698
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: La 09.11.2019 21:55
Tuossa on nyt taas kolme muuttujaa, eli ei voi kyllä oikein päätellä. Ruisku, veikkaisin.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 448
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: La 09.11.2019 23:17
Kyllä se rikkaalla käy, eli pelkään myös että ruiskussa ei ihan kaikki ole kohdillaan.
Tosin kun lämpimäksi käytti, tuntui että ainakin jäähdytysvedessä oleva termari olisi toiminut, koska tipautti kierroksia.
Edelleen harkinnassa on pumpun jatkoliotus sekä irrotus / ajoitus...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Edellinen

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa







kl-varaosat.fi