107 liittyvät kysymykset

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 24.04.2019 11:38
ViestiLähetetty: Ke 04.12.2019 12:19
Jatkoa keskusteluun R107:n vakionopeudensäätimestä:

Minulla on muuten varsin siistiksi laitettu ja toimiva SL380 (vm. 1982,jenkkituonti), mutta vakkari ei toimi. Voisitteko antaa minulle noviisille neuvoja tyyliin "katso tämä ensin, tämä sitten jne.". Vai onko helpoin korjaus vain vaihtaa osat uusiin, siis mitkä kaikki osat?

Vai osaisikos joku liike Etelä-Suomessa tehdä tämän korjauksen autooni?

t. jorma

Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11777
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 23.12.2019 09:51
bljois kirjoitti:Jatkoa keskusteluun R107:n vakionopeudensäätimestä:

Minulla on muuten varsin siistiksi laitettu ja toimiva SL380 (vm. 1982,jenkkituonti), mutta vakkari ei toimi. Voisitteko antaa minulle noviisille neuvoja tyyliin "katso tämä ensin, tämä sitten jne.". Vai onko helpoin korjaus vain vaihtaa osat uusiin, siis mitkä kaikki osat?

Vai osaisikos joku liike Etelä-Suomessa tehdä tämän korjauksen autooni?

t. jorma

Se ns boksi on usein vikana. Siinä voi olla kuivuneita kondensaattoreita sekä kylmäjuotoksia. Viet sen jollekin elektroniikkavelholle joka osaa tsekata ja korjata.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11777
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 23.12.2019 09:56
Onko kukaan perehtynyt USA ja euromallien nopeusmittareihin että ovatko suoraan vaihtokelpoisia? USA mallin mittariin saa sen km pohjalevyn ebaysta mutta sitten näyttää vaan 140 kmh asti. Näissähän se mittari on sähköinen eli sopisiko euromallin, vaikka SLCn mittari siihen suoraan ja näyttäisi oikeaa lukemaa?

Kunhan pääsen EPChen käsiksi vois verrata vaihteistojen numeroita noin aluksi...
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1303
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää
ViestiLähetetty: Ma 23.12.2019 15:41
karra kirjoitti:Onko kukaan perehtynyt USA ja euromallien nopeusmittareihin että ovatko suoraan vaihtokelpoisia? USA mallin mittariin saa sen km pohjalevyn ebaysta mutta sitten näyttää vaan 140 kmh asti. Näissähän se mittari on sähköinen eli sopisiko euromallin, vaikka SLCn mittari siihen suoraan ja näyttäisi oikeaa lukemaa?

Kunhan pääsen EPChen käsiksi vois verrata vaihteistojen numeroita noin aluksi...



Mittarit on vaihtokelpoiset ainakin vaijerilla toimivat ja luulisi uudempienkin olevan.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450-73
mb W107 sl 450/560-75
mb W123 300D-82
+varaosaautot
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 28.05.2015 17:08
ViestiLähetetty: Ma 23.12.2019 20:42
Aiemmin olen pohtinut palstalla, miten saisi SL450 jäähdyttäjän puhaltimen hiljaisemmaksi.
Viskon vaihto uudemman mallin vastaavaan auttoi hieman. Tuuletus on hieman maltillisemmin tapahtuvaa, mutta edelleen kaupunkiajo lämpinä kesäpäivänä on kuin olisi pölynimuri konepellin alla.
Olen kuullut joltain (en enää muista keneltä) että tuulettimen vaihto uudempaan 9-lapaiseen (1162051906) auttaa. Onko tietoa sopiiko se mittojensa puolesta pyörimään 1978 korisessa SL450ssä? (Sopii mm. 1980 450SEL ja 1981 380SL) ja Ja onko kenelläkään käytännön tietoa vaihto-operaatiosta? Hyödyttääkö?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1303
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää
ViestiLähetetty: La 28.12.2019 19:45
Tiffany Twisted kirjoitti:Aiemmin olen pohtinut palstalla, miten saisi SL450 jäähdyttäjän puhaltimen hiljaisemmaksi.
Viskon vaihto uudemman mallin vastaavaan auttoi hieman. Tuuletus on hieman maltillisemmin tapahtuvaa, mutta edelleen kaupunkiajo lämpinä kesäpäivänä on kuin olisi pölynimuri konepellin alla.
Olen kuullut joltain (en enää muista keneltä) että tuulettimen vaihto uudempaan 9-lapaiseen (1162051906) auttaa. Onko tietoa sopiiko se mittojensa puolesta pyörimään 1978 korisessa SL450ssä? (Sopii mm. 1980 450SEL ja 1981 380SL) ja Ja onko kenelläkään käytännön tietoa vaihto-operaatiosta? Hyödyttääkö?



9 lapainen tuuletin on noin 20 mm isompi kuin tuo vanhempi malli.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450-73
mb W107 sl 450/560-75
mb W123 300D-82
+varaosaautot
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11777
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 13.01.2020 10:27
Alipaineasiaa. Asensin Unwired Toolsin automaatti-ilmastoinnin digitaalisen ohjausyksikön, ja sen mukana tulleen vesihanan. Saman tein edelliselle projektille eli jenkki-W116:lle, se onnistui hyvin.

Nyt ei lähde puhallin päälle ennen kuin painaa DEF asentoon (aikaisemmin se ei toiminut olenkaan kun vanha ohjausyksikkö oli purettu osittain pois). Troubleshootingissa mainittiin että alipaine on kateissa joko linjasta tai se ei saa ohjausta ns Main Vacuum Switchille. Google sitten löysi tällaisen artikkelin jossa kerrotaan että jo alunperin tuon Main Switchin vikaantuminen lopettaa puhaltimen toiminnan:

https://www.pelicanparts.com/techarticl ... cement.htm

Kuva

Ja lisäksi löysin samankaltaisen aiheen jossa kerrotaan koko Vacuum Switchover paketin uusinnasta; joku noista venttiileistä vaikuttaa kylmään käyntiin. Ja kas, omassa autossa on tuo kylmän käynnin ongelma eli se käy ekat pari minuuttia hitaalla nopeudella savuttaen...

https://www.pelicanparts.com/techarticl ... cement.htm

Kellään kokemusta noiden purkamisesta/vaihtamisesta? En löytänyt tarvikkeena osia noihin....

Kuva
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1303
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää
ViestiLähetetty: Ma 13.01.2020 20:39
Ainakin nuo metalli kuoriset pystyy vaihtamaan ja varmaan myös nuo muovi kuoriset. Purettavaksi niitä ei ole tehty tai saa ne purettua, mutta ei toimi sen jälkeen.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450-73
mb W107 sl 450/560-75
mb W123 300D-82
+varaosaautot
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: To 28.05.2015 17:08
ViestiLähetetty: Ti 14.01.2020 20:07
Ainakin nuo metallikuoriset löytää uutena. Kuoreen on stanssattu varaosanumero.
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11777
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 15.01.2020 16:53
Nuo värilliset on tällaisia, marmorin hinnat:

Vihreä : A0008000673 - 51,30€ Saksasta saa tilaamalla
Keltainen : A0008000573 - 30,86€ Ei edes Saksassa tavaraa.

Tilasin molemmat Ebaysta, otin myyjän viimeisen keltaisen... tulevat NY-osavaltion kautta työkaverin mukana, onneksi... jäivät maksamaan 62 euroa. Niin ja myyjä olikin tuttu mies, entinen lappeenrantalainen Simo Veharanta: https://www.ebay.com/str/partsouth
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 21.10.2018 12:25
ViestiLähetetty: Ke 15.01.2020 19:40
Asensin vuosia sitten samanlaisen vanhan mallisen automatti-ilmastoinnin yhteen 123:een, ja muistan tuon saman ongelman. Tuon vakuumi pääkytkimen hienostunut idea on vain, että laitteisto kytkeytyy toimintaan vasta kun moottorin lämpötila on jotakin päälle 40 astetta. DEF:issä on näppikseltä pakotettu syöttö flektille, jotta saisi tarvittaessa ikkunoille puhalluksen vaikka moottori olisi vielä kylmä. Jotenkin näin muistan. Ilmeisesti samasta asiasta kyse.
Periaatteessa tuo on aika turha "hienous", jonka voisi ohittaakin. Sitten oli vielä sellainen erikoisuus, joka teetti aikoinaan päänvaivaa: Siinä alipainelinjassa on vuotosuulake "leckstelle", jonka tehtävä on hidastaa ja pehmentää järjestelmän moodivaihteluja. Jos se vuotaa liikaa, ei systeemi toimi oikein.

Jos muistan oikein, niin nuo kelta/vihreät kytkevät virtanavat yhteen, kun niihin syötetään alipaine. Ne metalliset taasen ovat solenoidiventtiilejä, joilla ohjataan alipainetta sähkön avulla. Ne metallikuoriset voi korvata uudemmilla, jotka ovat mustaa muovia, wanhan mallisia voi olla vaikea löytää.

Seuraavan sukupolven Klimatisierungsautomatikissa on liuta alipainekytkimiä, jotka myös alkavat olla kiven alla. Omaan 280 SE:hen sain onneksi ebay:n kautta tilattua sopuhintaan. Ongelma siinä oli, ettei kojetaulun keskisuulakkeista tullut ilmaa, vaikka vaadittiin täyttä jäähdytystehoa.


BTW. Tuli vielä mieleen: Onko varma, että kytkimelle tulee ollenkaan alipainetta. Meinaan, jos moottorissa on jotakin kylmäkäyntiin liittyvää alipaineongelmaa, niin voiko muualla olla jotakin feelua, eikä tuo main switch?

_______________________________________
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11777
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 15.01.2020 21:44
Voi olla että alipainetta ei tule kytkimelle olenkaan. Kumminkin auton oma alipainemittari menee ihan tappiin, eli siellä on vakuumia koko ajan. Samoin vaikka auto oli ollut useamman viikon käyttämättä keskuslukko toimi hyvin sekä tuota laitetta asentaessa totesin siellä säiliössä olevan vielä alipaineet, kun liitin siihen haaran. Tutkitaan...
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ti 22.11.2016 12:07
Paikkakunta: Tampere
ViestiLähetetty: Ke 22.01.2020 13:55
Huutelin tuossa aiemmin tuonne oldtimers kauppatorin puolelle kun kaipailen pakosarjaa ja etuputkia 1976 450 M117 182hv jenkkikoneelle MUTTA euromallisina. Soitin Venetmäelle purkaamoon ja siellä olisi M116 moottori irrallaan ja siitä saisi pakosarjan. Onko täällä mitään tietoa käykö tuon moottorin pakosarja tuohon mun moottoriin? Tai jos kaivan nykyisen pakosarjan osanumeron niin pystyykö tämän avulla selvittään mitkä muut pakosarjat ovat yhteensopivia?
Omasta moottorista jouduttiin katkaiseen pakosarja kun pultit eivät irronneet. Se asentaja, joka tekee tuota projektia aikoi poistaa katit, tulpata egr:n ja että noiden vanhojen pakosarjojen tilalle tulisi euromallin pakosarja. Meinaa vaan olla vaikea löytää :o
1976 450SL
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11777
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 22.01.2020 14:29
Törsy kirjoitti:Huutelin tuossa aiemmin tuonne oldtimers kauppatorin puolelle kun kaipailen pakosarjaa ja etuputkia 1976 450 M117 182hv jenkkikoneelle MUTTA euromallisina. Soitin Venetmäelle purkaamoon ja siellä olisi M116 moottori irrallaan ja siitä saisi pakosarjan. Onko täällä mitään tietoa käykö tuon moottorin pakosarja tuohon mun moottoriin? Tai jos kaivan nykyisen pakosarjan osanumeron niin pystyykö tämän avulla selvittään mitkä muut pakosarjat ovat yhteensopivia?
Omasta moottorista jouduttiin katkaiseen pakosarja kun pultit eivät irronneet. Se asentaja, joka tekee tuota projektia aikoi poistaa katit, tulpata egr:n ja että noiden vanhojen pakosarjojen tilalle tulisi euromallin pakosarja. Meinaa vaan olla vaikea löytää :o

Huovilan Esa-vainaa vaihdatti muistaakseni M117aan M116:n pakosarjan, auto oli sittemmin minulla jonkin aikaa. Siihen downpipeen piti tehdä jatkoa muistaakseni, koska lohkot on eri korkuisia. Joka tapauksessa piti tehdä hitsaushommia yms
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Edellinen

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa







kl-varaosat.fi

nettikasinot