Kenen entinen ? W108 3.5

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1328
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää
ViestiLähetetty: To 05.03.2020 19:51
Viimeksi tuli paketti jenkeistä noin neljässä viikossa kun lupasivat noin kahdessa viikossa. Seurannan mukaan oli kaksi viikkoa kateissa jossain terminaalissa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450-73
mb W107 sl 450/560-75
mb W123 300D-82
+varaosaautot


Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 16.09.2016 10:08
ViestiLähetetty: To 05.03.2020 23:11
Aihetta sivuten, selasin tuoretta 3/2020 Oldtimer Markt-lehteä. Siinä vertailu Opel Diplomat ja 280 SE 3.5 (manuaali) joten ihan mielenkiintoinen juttu tämän hienon projektikertomuksen tiimoilta.
https://www.shop.oldtimer-markt.de/noca ... 151643.htm
944 S2 -91
ex. 300 TE -91

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58
ViestiLähetetty: Ma 09.03.2020 15:25
Postitäti kävi ja toi puolasta tilaamani mersun termarikopan (17 euroa), kuvissa näytti vähän arpa-osalta mutta vähän porakoneharjaa niin sehän oli kuin uusi 8)
Pääsee pätkänmatkaa kasailemaan laitetta eteenpäin nimittäin nyt laitan pumpun paikoilleen, tuo termarinkoppa on tosi ahdas laittaa altakäsin niiin nyt pakettina nätti heittää paikoilleen :clap:

Kuva

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58
ViestiLähetetty: Ma 09.03.2020 18:38
Sinneppä se pumppu sujahti, vähän värkkääminen oli tiivisteenasettelussa tuon pultti/hahlon kanssa mutta uskoisin että sielläpä se on.. Tosin totuus tulee vasta kun saa nestettä myllyyn :think:
Nyt kun yläosa saapuisi joskus ameriikasta niin sais nippuun..
Kuva

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58
ViestiLähetetty: La 14.03.2020 22:08
Nesteet on ainakin pysyny vuotamatta, oli nätti täyttää kone tuosta niin ei tartte kummemmin ilmailla myöhemmin

Kuva

Ameriikan osatkin olis suomen tullissa, tullaukset on tehty (31€) ja postille maksettu suojeluraha (2.9€) mutta ei paketti liikahda eikä liikahtanu koko edellisviikolla.. Liekkö joku varaston desinfiointi menossa sitten..

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58
ViestiLähetetty: Ke 25.03.2020 09:58
Aikansa kun soittelee ja odottelee...

Kuva

Pääsee kasaileen 8)

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58
ViestiLähetetty: Ke 25.03.2020 15:52
Romut kasassa, eipä osaset paljoa näy kun kaiken asentaa päälle..

Kuva


Koeajolenkki niin paljon että termari aukesi (ja sai pienellä pätkällä soratietä mistä jäät sulanu koittaa onko vetoja) ja takaisin talliin.. Ei vuoda :clap:

Kuva
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1328
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää
ViestiLähetetty: Ke 25.03.2020 18:08
Vanha osa oli tosiaankin syöpynyt tosi paljon. Hyvä kun sai toimivat osat tilalle.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450-73
mb W107 sl 450/560-75
mb W123 300D-82
+varaosaautot

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58
ViestiLähetetty: Ke 25.03.2020 22:50
Joo, mbclassicsilta tuli originaali syylärinkorkki ja ilmansuotimeen oikeat kiinnittimet niin sekin pysyy helisemättä.

Pitäis kai seuraavaksi saada puhallin pyörimään, ilmastoinnin puhallin pyörähti kerran kun nuppia renkkasi mutta se pyörii "sutia" eli se on ainakin rikki ja lämppärin puhallin ei sano mitään.. Pitänee alkaa metsästellä vikaa kun nyt sattuneesta syystä on aikaa taas..

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58
ViestiLähetetty: To 26.03.2020 14:57
Kukaan värkänny näitten puhaltimien kans ?

Kurkkasin sutia pyörivien katkaisijoitten luo ja ilmastoinnin säädin oli ainakin murustunu osiin eli ihan viraton mutta näyttää olevan jotenkin symbioosissa tuon lämppärin puhaltimen kanssa ? För mitätönhän tuo ilmastoinnin katkaisija ainakin toistaiseksi on muutenkin mutta näyttää vähän sille kun ne on toisissaan johdolla kiinni että virta kulkee tuon ac katkaisijan kautta lämppärin katkaisijalle ?

Purin mankat ja hanskalokerot poies ja löysin (luultavasti) sen lämppärin puhaltimen virtasyötön mutta tietääkö kukaan missä järjestyksessä ne 4 kontaktia on kun tekis mieli koittaa syöttää niihin irtoakulla suoraan virtaa että onko puhallin kaput vai joku muu vika ?

Se on kai käsittääkseni tuonnäköinen murkula
Kuva

Kontaktit on tuossa oikealla laidalla, niihin tulee sellainen painettava liitin.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Su 15.02.2015 15:39
Paikkakunta: Keminmaa
ViestiLähetetty: To 26.03.2020 18:08
Avaa lämppärille menevä liitin että näet värit, ruskea on maa ja loput 3 on puhaltimen 3 eri nopeutta. Vastukset on lämppärin sisällä jos ei kaikki nopeudet pelaa.
W211 320cdi, w108projekti
Ex:W115 240 stt turbo, W638 112cdi, w126 300sd, w124 230E, w124 300d, w210 320cdi, w163 430 v8,
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Su 15.02.2015 15:39
Paikkakunta: Keminmaa
ViestiLähetetty: To 26.03.2020 18:15
Viime viikolla käytin omasta tuon lämmityslaitteen osina kun säätöhanat vuoti nestettä. Varmaan puoli sangollista oli kennolla roskaa ja paskaa. Aika ahdas on ottaa irti tuo mööpeli.
W211 320cdi, w108projekti
Ex:W115 240 stt turbo, W638 112cdi, w126 300sd, w124 230E, w124 300d, w210 320cdi, w163 430 v8,

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58
ViestiLähetetty: To 26.03.2020 20:49
Joo, sainkin puhaltimen jo pyörimään irtovirralla
https://www.youtube.com/watch?v=rtztio7QiIE



No, sain ilmastoinnnin katkaisijan käsiin ja se oli purkaantunut tosiaan sinne kojelaudan sisään
Kuva

Kaivelin osat lattialta ja kojelaudan sisältä, totesin että liki kaikki löytyi ja kasasin tuon pohjalla olevan posliinin epoksilla.. Sitten tein alumiinipellistä tuollaisen kotelon sille liimatulle posliinille ja kasasin katkaisijan uusiksi, lukitus komiasti rautalangalla :D
Kuva

Kuva


Töpsölit kiinni ja katso, ilmastoinnin puhallin alkoi pyöriä mutta lämmittimen puhallin edelleen mykkä, tuo ilmastoinnin säädin on ketjutettu myös lämmittimen katkaisijan kanssa ja siellä on vieläpä elohopea-termostaatti tms.. Jotenkin kutittelisi laittaa uusi 3 asentoinen säädin ja vanha nuppi nokkaan pelkälle lämmittimelle, ilmastointihan tässä tuskin pelaa ja jos sen joskus korjaa saa systeemit entistettyäkin. No, tutkin vielä huomenna asiaa lisää..
Lämmittimen puhallin ei alkanut pyöriä vaikka ohitti sen lämppärin katkaisijan kokonaa, tosin silloin konehuoneessa napsahti joku relekkin :wtf:
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 21.10.2018 12:25
ViestiLähetetty: Pe 27.03.2020 00:38
Ilmastoinnin säätimet ja lämmityksen säätimet eivät ole mitenkään sidoksissa toisiinsa tuossa mallissa.

Katsoin videosi. Se katkaisin, jota riuhdot, on kompressorin lämpötilan säätönuppi ja varustettu kapilaariputkella. Se toinen, jonka kasasit rautalangalla ohjaa ilmastoinnin puhallinta (portaattomasti). Nämä kaksi ovat kyteketty toisiinsa siten, että kompressoria ei voi käynnistää ilman, että myös ilmastoinnin puhallin on kytetty päälle. Puhaltimen voi kytkeä päälle ilman kompuraa, mutta ei toisin päin. Nähtävästi systeemi on kunnossa.

Lämmittimen puhallin ei ole mitenkään sidoksissa näihin. Ne kaksi nuppia ohjaa siis vain ja ainoastaan ilmastointia.

Lämmittimen puhallinta ohjataan vivulla, joka on vasemman puolen lämmönsäätövivun yläpuolella. (muistaakseni)

Katsoin yhtä kuvaa, jossa taisi näkyä kompura... Oliko siinä ihan tarratkin vielä jäljellä? Sulla sattaa olla ihan ehjä ilamstointi, joka ehkä vaatii vaan täytön.

ps. älä nyi tai vääntele sitä kapilaariputkea, se menee rikki. Äläkä ala mitään viri-viri juttuja rakentelmaan... :wink:


_____________________________

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58
ViestiLähetetty: Pe 27.03.2020 08:42
Ei tuossa ole lämmittimelle/ilmastoinnille mitään muita vipuja tai katkaisimia, vain nuo kaksi joista toisessa on vihreä ja toisessa sininen symboli..
Nuo lämmönsäätimet on vaijereilla suoraan hanaan/läppiin meneviä, niissä ei ole sähkötoimintaa.

Kuva

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58
ViestiLähetetty: Pe 27.03.2020 08:53
Jaa, otanpa sanoja takaisin näemmä jos systeemi on tämä ?

http://www.jaimekop.com/2012/02/w108w109-heater-levers/

Edit : Ilmeisesti on, tuo ylempi säädinhän ei tässä edes liiku mihinkään enkä ole väkivalloin koittanut joten helpottaa kummasti kun tietää mitä etsii.. Mullahan ei ole mitään kirjallisuutta tähän joten ei ollut mitään hajua että puhallinta ohjataan tuosta, eihän siinä ole edes mitään merkintää aiheesta :wtf:
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11862
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Pe 27.03.2020 09:56
Tuossa on samanlainen systeemi kun omassa 300 SEL 6.3:ssa. Ei vaan ollut mielestäni kuvaa aikaisemmin kun ajattelin "että ei varmaan ole samanlainen" ... :oops: eli vasen ylin liukuvipu käyttää kolmiasentoista puhallinta.

Itse en ole ilmastointiin perehtynyt ollenkaan nykyään kun tulee puolen tusinaa ajopäivää vuodessa...
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 21.10.2018 12:25
ViestiLähetetty: Pe 27.03.2020 12:34
Älkäähän nyt sorsiko ilmastointejanne! :) Ihmetyttää kun maa on täynnä hienoja autoja, joihin on satsattu maat ja mannut + kaikki vapaa aika, ja sitten ilmastoinnin annetaan ruostua tukkoon.

Näiden autojen ilmastoinnithan ovat niin yksinkertaisia kamppeita kuin olla ja voivat. Ohjauskin on vain samanlainen kapilaaritermostaatti kuin vanhoissa jääkaapeissa.

Jos ei halua satsata, vaan antaa joka tapauksessa systeemin pilaantua, niin voi vanhalla ei konvertoidulla R12-järjestelmällä tehdä vastoin kaiken taiteen ja tieteen ohjeita näinkin: Pyörittää kompuraa käsin. Jos tuntuu "pykälää" ja hiukan vastusta, se on luultavasti ehjä. Sitten koeponnistaa järjestelmän ihan tavallisella kuivalla paineilmalla (jos ei typpeä ole), ja jos on tiivis, niin täyttää propaanilla. Ei maksa paljon mitään, ja samalla lisää puoli desiä tuoretta korkean viskositeetin puhdasta mineraaliöljyä. O-renkaat eivät maksa paljon mitään. Jos järjestelmä on ollut avoimena, voi kuivaimen elvyttää kuivaamalla sitä muutaman tunnin 150 asteisessa uunissa. Hyvässä lykyssä voi nauttia toimivasta ja viileästä ilmastoinnista, ja järjestelmä pysyy näin kunnossa eikä jumiudu kelvottomaksi. Win win... :wink:

Propaanin/Kosanin palovaarasta en olisi huolissani. Vanhan auton bensiinijärjestelmät ovat se suurempi riski, ja kummassakin tapauksessa haju paljastaa vuodot. Eikä pienet vuodot/pitoisuudet kaasua ei ole samanlainen paloriski kuin bensiini.


____________________________

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58
ViestiLähetetty: Pe 27.03.2020 16:32
No joo, kaiuttimen reiästä sai vivuston esiin ja ankaran hienolla santapaperilla rapsuttelun ja voitelun jälkeen alko hantaaki liikkua ja kaikki 3 nopeutta löytyy puhaltimesta jälleen :clap:

Kuskin puolen lämmönsäädin ei liiku enkä ala vääntämään väkisin sieltä hanasta sitä ettei ala vuotamaan, vänkärin puoli liikkuu rasvailun jälkeen nätisti joten se riittäköön lämmöntuotoksi kun kesäautosta nyt kuitenkin on kyse, muut läpyskät ja toiminnot liikkuu. Ilmastoinnin hantaakit kasattu paikoilleen kuten olivatkin, sillä erotuksella että nyt se puhallinkin tosiaan pyörii tarvittaessa jos haluaa sisäilmaa vatkailla.

Vilkku ei pysynyt päällä pitämättä, otin katkaisijan irti sen verran mitä johdot antoi myöden ja se näyttää tuolta (kuva netistä)
Kuva

Tuo hässäkkä missä jousi vetää noita "nippeleitä" toisiinsa oli kulunut tuosta kuoresta niin että siinä ei ollut enää mitään uloketta tai siis pykälää mihin tarrata..
Dremeliin 3 millin poranterä ja jyystin tuohon alumiinikuoreen hieman kuoppaa pitämällä vilkkupakettia kourassa. Systeemihän toimi hienosti, vilkku pysyy taas paikoillaan ja palautuu rattia kääntämällä :thumbup: Vaseliinia väliin ja romut nippuun.

Eli suomeksi sanottuna, takapenkki paikoilleen ja leimalle :wtf:

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58
ViestiLähetetty: La 28.03.2020 18:02
Kasasin sitten laitteen "lopullisesti" valmiiksi ja kaikki sisustan osat löysi paikkansa mitä mukana seurasi irtonaisina..
Tuon sisustan kun vain pesee ja puunaa huolellisesti niin menee ihan täydestä, yllättävän hyvänä pysyny.

Kuva

Kuva

Kävin ajelemassa kymppikilsan, lämmintä tuli mökkiin ja lämpömittari pojotti 80 asteessa. Koneen käynti senkun paranee kun sillä ajaa eli nyt ollaan lopultakin siinä tilanteessa että ulkokuoren pesu/mylly/vahaus ja leimalle.

Kuva
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4531
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: La 28.03.2020 19:12
Ompas tosiaan siisti sisältä
W123 300TDT projekti
W212 350cdi 4matic
Edellinen

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Zac ja 14 vierailijaa







kl-varaosat.fi

kl-varaosat.fi

nettikasinot