K-jetronic köhii

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 24.08.2019 10:48
Paikkakunta: Tampesteri
ViestiLähetetty: La 24.08.2019 18:56
Uusi mersumies utelee. Ostin kun halvalla sain -85 vuoden W460:n 280 GE koneella. Juuri ja juuri ajokuntoinen. Käy jumalattoman rikkaalla ja lämmettyään ei tyhjäkäynnillä enää pysynyt käynnissä. Kylmänä käynnistyy kuin palmun alta ja pysyy käynnissä.

Lähdin sitten selvittelemään asiaa. Kipinäpuoli vaikuttaa olevan ok. Vaihdoin kuitenkin varmuudeksi tulpat, virranjakajan kannen ja pyörijän ilman mitään vaikutusta. Irrottelin myös kylmäkäynnistyksen rikastussuuttimen piuhan kuin myös lämpömittarin piuhan lohkon toiselta puolelta niin ikään ilman mitään vaikutusta.

Bensapumpulta tulee määräjakajalle karvan päälle 5 baarin paine ja paluulinja tuottaa liki litran 30 sekunnissa eli alkupää lienee kunnossa. Paine myös pysyy 2,5-3 baarin välillä puoli tuntia sammutuksen jälkeen. Lähdin mittailemaan ohjauspainetta, joka oli kylmänä tai kuumana sama 1,2 bar. Ajattelin, että selvä homma ja vika ohjauspainesäätimessä. Ropelsin sen irti auton alta kaiken paskan keskeltä. En päällisin puolin havainnut mitään vikaa, liuottelin ja puhaltelin röörejä puhtaaksi. En avannut sitä kalvohässäkkää. Bimetallijousen lämmitin toimi ok. Tosin jousi itsessään ei liikkunut päästään kuin max 1mm oli sitten kylmä tai oikein kuuma. Tämä ei liene oikein ja sopisi oireeseen kun jousi lautasen ja metallitikun välityksellä ei pääse painamaan kalvoa vaikka kone lämpiää? Kokosin apparaatin varovasti ja kiinni autoon.

Toiveikas uusinta ei kuitenkaan tuottanut mitään tulosta. Nyt ohjauspaine on tasainen 0,5 bar kylmänä ja kuumana. Nyt vehje ei myöskään siedä yhtään kuormaa eli sammuu pihassa liikutteluun vaikka kuinka antaa kierroksia. Sain ilmeisesti paskat liikkeelle ja tukkimaan määräjakajan arkoja paikkoja. Ilmamäärän mittauslautasta painelemalla kyllä viheltää (auto ei käynnissä, mutta bensapumppu päällä) eli ainakin osa suuttimista vielä puhaltaa ainetta.

Onko K-jetronic velhoilla mitään ajatuksia? Muuta kuin, että tyhmästä päästä kärsii jne.


Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Pe 17.04.2009 15:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä
ViestiLähetetty: Su 25.08.2019 10:11
Mielenkiintoinen auto sulla :-) ja siinä lienee perus K-Jet ilman sähköohjausta?

Oireet osoittaa vahvasti ohjauspainesäätimeen, sen pitäisi ahdistaa määräjakajan keskeltä tulevaa virtausta kylmänä vähemmän ja lämpimänä enemmän, jolloin ohjauspaine vastaavasti nousee lämmetessä. Nyt sulla paine on vakio ja sekin nyt alakanttiin eli kone käy kokoajan rikkaalla. Kylmänä pitäis olla mallista riippuen 1 - 1,5 bar ja lämpimänä 2- 2,5 bar.

Bimetallijousen liike on pieni, ehkä tuo milli oikealla lukemalla. Olisiko sittenkin kalvon alla roskaa, joka pitää kanavat liikaa auki? Onneksi ohjauspainesäätimestä linja menee paluupuolelle, joten sen kautta roskat ei pitäisi päätyä jakajan herkkiin osiin tai suuttimiin, korkeintaan järjestelmänpaineventtiili (jakajan kyljessä paluulinjan vieressä) roskaantuu, mutta se on helppo avata ja putsata.

Onhan linjat jakajan ja säätimen välillä kytketty oikein?

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 24.08.2019 10:48
Paikkakunta: Tampesteri
ViestiLähetetty: Su 25.08.2019 18:40
Kuulostaako murheenkryyni tutulta.. Mekaaninen K-jetronic ilman E-kirjainta.

Otin tänään uudestaan ohjauspainesäätimen irti. Nyt kokonaan atomeiksi ja huolellinen putsaus. Liottelin ja puhaltelin metallisihdin varmasti puhtaaksi. Toki uutta kalvoa ei ollut inspiraation hetkellä saatavilla, mutta irrottelin varovasti vanhan ja ihan ehjänä (ja oikein päin) onnistui myös takaisin laitto. Mitään suurta mälliä en millään kohtaa huomannut irtoavan ja ruostetta ei sisäpuolella näy. Bimetallijousen liikettä tarkastelin nyt tarkemmin, siinä 1-2 milliä on kylmän ja kuuman ero. Jousta itseään tai sen asemaa olen varonut taivuttelemasta. Lämmityselementin ohmilukema vastaa elementin kylkeen printattua. Huuhtelin linjat määräjakajalta ohjauspainesäätimelle ja tulppasin päät ohjauspainesäätimen ropeltamisen ajaksi ja tulpat pois vasta juuri ennen kytkentää epäpuhtauksien välttämiseksi. Ei mitään vaikutusta koko hommalla.

Määräjakajaa en ole avannut ja ihan suurta kiimaa en siihen tunne. Tuon järjestelmäpaineventtiilin voin vielä varoiksi avata ja putsailla, mutta en pidättele hengitystä. Kohtuullista mielikuvitusta vaatisi jos jäykät putket olisi joskus saanut väärin kytkettyä, mutta toki kaikki on mahdollista. Ohjauspaineventtiilin päässä on erikokoiset liittimet, jotta edes minä en ole niitä saanut väärinpäin. Määräjakajan päältä keskeltä ja polttoaineen paluulinjan vierestä lähtee putket ohjauspainesäätimelle. Ohjauspaineen olen mitannut määräjakajan päältä keskeltä lähtevän liittimen kohdalta (mittari liittimien väliin).

Voisiko sen bimetallijousen taivuttaa helposti vahingossa niin päin persettä ettei kierrejousen voima riitä painamaan kalvoa tarpeeksi. Sylinterin (jossa on bensaliittimet ja kalvo) asensin alumiinikoteloon samaan asemaan kuin se olikin. Toki koputtelemalla sitä syvemmälle saa kierrejousen aiheuttamaan siihen enemmän painetta metallipuikolla ja näin säätöä neuvotaan jossain manuaalissa tekemäänkin.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Pe 17.04.2009 15:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä
ViestiLähetetty: Su 25.08.2019 21:48
Vuosia siten painin w123/M110:n kanssa kunnes sain sen kuntoon, joten perus K-jettin kanssa on tullut vietettyä muutaman tovi. Mun autossa oli letkuja, joiden järjestyksen kanssa sai iteroida kunnes löytyi oikea järjestys. Ongelmia oli just ohjauspaineen kanssa. Taisin lopulta hieman taivuttaa bimetallijousta, jotta paineet menivät kohdelleen.

Jos ohjauspaine on liian alhainen mutta koko systeemin paine ok, niin järjestelmäpaineen säätimen roplaaminen tuskin auttaa. Olen samaa mieltä että määräjakajaa ei kannata avata, ellei ole pakko ja tietää mitä sille pitää tehdä.

Mulla alkaa hyvät neuvot loppumaan. Sorry.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 24.08.2019 10:48
Paikkakunta: Tampesteri
ViestiLähetetty: Ma 26.08.2019 08:09
Joo ehkä mystifioin asiaa liikaa. Taidan hankkia pehmeät letkut tilapäisesti tuohon ohjauspainesäätimeen ja räplätä värkkiä autossa kiinni ettei tarvitse irrota-kiinnitä -rumbaa jatkaa. Esim. vaikka tämän ohjeen pohjalta. Jonsei auta niin harrastuksen vuoksi täytyy irrottaa koko jetronikki ja katsella ihan pöydällä, mittailla tuotot suuttimista jne.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 582
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 26.08.2019 22:14
Osta toinen 280-kone josta siirrät k-jet höskän palikoita omaasi kunnes alkaa pelaamaan
W124 260E autom -88 407tkm ”Raahenmese” (odottaa virtalukon pohjan vaihtoa)
W123 300D -76 491tkm ”Museomese” (taka-akselin ylityksen ruostekorjaus kesken)
S123 300TDT autom -82 656tkm ’”Teräsleidi” (odottaa ovien ruostekorjaukseen)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 24.08.2019 10:48
Paikkakunta: Tampesteri
ViestiLähetetty: Ti 27.08.2019 10:17
Hyvä vaihtoehto. Katson noi muutaman kympin hintaiset hommat ensin. Reilu 10 vuotta sitten noita koneita sai edukkaasti. Nykytilaa en tiedä, mutta ehkä ei enää satasella saa konetta.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Pe 17.04.2009 15:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä
ViestiLähetetty: Ke 28.08.2019 08:34
Kun Tampereella majailet Tampereen Autosähkö Lempääläntiellä ja siellä Juha Tiiva tietää ja tuntee K-jetin, joten sieltä voi saada apua.
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: La 17.11.2018 00:38
ViestiLähetetty: To 29.08.2019 21:37
Eikös nuo oireet ohjauspainesäätimestä ole aika selkeät. Niitä saanee vaihto-osina maailmalta muutamilla satasilla, eli sellainen kunnostettu tilalle ja vanha postissa takaisinpäin. Tuleepahan sekin osa uusittua ja kestää taas seuraavat 30 vuotta.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 14.11.2014 19:38
ViestiLähetetty: Pe 30.08.2019 16:27
https://k-jet.biz/

tuolta osia ja ohjeita....
380 se 1983

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 24.08.2019 10:48
Paikkakunta: Tampesteri
ViestiLähetetty: Ke 23.10.2019 18:20
Päivitystä. Kuten jo aiemmin edellä kirjoitin niin https://k-jet.biz/ ohjeet lueskeltu. Hankin sopivat letkut, että sai säätää paineita kätevästi auton äärellä. Hankin korjaussarjan maapallon toiselta puolelta ja täsmälleen ohjeiden mukaan homma pakettiin. Säädöt kuten ohjeessa, mutta sama ongelma kuin edellä eli bimetallijousi ei lämmitessään päästä paineita nousemaan. No leuka rintaan ja uusi ohjauspainesäädin ebaysta. Odotellessa haljennut pakosarjan puolikas myös korvattu ehjällä ja samassa yhteydessä egr poistettu. Myös pakoputki ehjätty ja muuta pientä laittoa. 1. sakemannin lähettämä WUR oli sisältä läpi ruosteessa ja paketti takaisin. Rahatkin tuli ongelmitta. 2. ohjauspainesäädin Saksasta (eri myyjältä) tuli eilen. Tänään paikalleen ja itse ohjauspainesäädin toimii perfekt painemittarilla katsellen. Myös käytännössä vastaa kaasuun paremmin, paukkuu vähemmän ja pysyy tyhjäkäynnillä lämpimänäkin juuri ja juuri käynnissä, mutta edelleen käy erityisesti tyhjäkäynnillä älyttömän rikkaalla. Tyhjäkäyntisäätöruuvin (lisäilmaa kaasuläpän ohi) täysi aukaisukaan ei auta asiaa.

Lisää paskaa housuun. Täytynee katsella suuttimia seuraavaksi vaikka ymmärtääkseni ohjauspainesäädin + määräjakaja yhdessä vastavat polttoaineen määrällisesti korrektista annostelusta. Toki huono suutin voipi räkiä miten sattuu.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: To 24.10.2019 09:52
Onko tässä mahdollista irrottaa ne suuttimet (ja liotuksen / putsauksen jälkeen) rakentaa ne "ilmaan" siten että näet miten ne alkaa toimia jos ja kun joku vaikka startilla konetta pyörittää? (Vai onko tässä joku vipstaaki mikä tälläisen testin estää, en tunne K-jettiä, itsellä Boschin mekaaninen ZEA:)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: La 17.11.2018 00:38
ViestiLähetetty: To 24.10.2019 21:31
Englannissa on varsin hyvä mersupaja ja varaosakauppa https://www.theslshop.com/

Itse hankkisin mieluummin "tehdaskunnostetun" ohjauspainesäätimen, jotta voin olla varma osan kunnosta vs. ebay. Voi tietysti maksaa pikkuisen enemmän, mutta tuleepahan varmasti uutta vastaava osa.

Minkäslaiset ne järjestelmäpaineet tällä hetkellä on sieltä määräjakajalta ohjauspainesäätimen suuntaan (kuitenkin niin, että ohjauspainesäätimelle menevä letku on suljettu)? Pitäisi olla n. 5.2 bar. En yhtään ihmettelisi, jos tämän ikäisessä autossa siellä määräjakajassa olisi kalvot ihan koppurat ja se painesäätimen venttiili hapettunut. Eli joko tehdaskunnostettu uusi määräjakaja tai nykyisen kiikuttaminen perusteelliseen kunnostukseen paikkaan, jossa on osaamista ja asialliset tilat näihin hommiin (esim. Vantaan Diesel asennus Oy). Maksaa sekin, mutta jos jakaa kustannuksen 30 vuodelle, niin ei siitä niin paljon enää tule vuotta kohti. Itse en lähtisi määräjakajaa purkamaan ja silmistäni roskia sinne tiputtamaan. Sen verran pienet on toleranssit tuossa vekottimessa.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Pe 17.04.2009 15:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä
ViestiLähetetty: Pe 25.10.2019 15:31
Tyhjäkäyntiruuvi vaikuttaa tyhjäkäynnin nopeuteen, ei seoksen rikkauteen, koska kaikki ilma virtaa määräjakajan kautta. Sen sijaan seokset säädetään määräjakajan vipuvartta säätämällä. Lautasen ja itse jakajan välissä kotelon päällä on pieni proppu, jonka kautta pääsee käsiksi pitkällä kuusiokoloavaimella (muistaakseni) tuohon säätöön. Tyhjäkäynnin rikkauteen voi vaikuttaa myös ryypyn suutin. Eihän se vuoda tai ole koko ajan auki?



...voitto häämöttää jo, auto käy...

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 24.08.2019 10:48
Paikkakunta: Tampesteri
ViestiLähetetty: La 26.10.2019 21:35
Kaikki suuttimet toki saa irti ja koko k-jetin vaikka pöydälle. Sillä viisiin tulisi varmuudella tarkistettua, että määrät täsmää riittävällä tarkkuudella. En ole tuohon hommaan vielä arvannut lähteä.

Uusi ohjauspainesäädin siis toimii nyt. Paineetkin tarkistin ja täsmää manuaaliin.

Seosruuvilla kun hakee käynnin mahdollisimman vähän huonoksi niin melko ok. Mittaria tosin ei ole. On se vähän krouvia korvakuulolta ruuvata kun yhden kierroksen matkalle mahtuu koko käyvä alue liian laihasta überrikkaalle. Täytynee käydä jossain pajalla mittarin kanssa ruuvaamassa. "Ryyppy"suutin tosiaan voi vuotaa, sitä en ole kunnolla tarkistanut. Kuulostaa varsin mahdolliselta.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 575
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ti 29.10.2019 17:08
Jos sitä ryyppysuutinta ohjataan tässä sähköisesti niin ehkä voisi siitä mitata, milloin saa ohjausvirtaa? (Mekaanisessa ruiskussani tulppasin koko ryyppysuuttimen...)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: La 24.08.2019 10:48
Paikkakunta: Tampesteri
ViestiLähetetty: To 21.05.2020 18:24
Päivitystä kun pystyy taas ulkona räpläämään.

Vaihdoin myös suuttimet ja käynti parani. Tiedä sitten oliko syynä ennemminkin ihan pa$kat suuttimen pidikkeen tiivisteet. Tulppasin myös kokonaan kylmäkäynnistyksen suuttimen. Nyt kun ohjauspainesäädin, suuttimet, putket määräjakajalta suuttimille ja alkupään bensansyöttö (pumppu, filtteri, painesäiliö (pressure accumulator)) on uusittu niin auto jo kohtuullisen ajokelpoinen ja käynnistyy sekä pysyy yleensä käynnissä riippumatta lämpötilasta. Kipinäpuoli on Tampereen autosähkössä katsottu olevan ok.

Jotta ei olisi pelkkää auvoa niin satunnaisesti känytilämmöstä riippumatta tyhjäkäynti sakkaa ja auto sammuu. Saman efektin saa aikaan paikallaan tyhjäkäynnillä jarrupoljinta pumppaamalla.

Pitääkö seuraavaksi tutkia imusarjan alapuolella majailevaa tyhjäkäyntisekamelskaa vai onko jollakin joku yksinkertainen ässä hihassa? W460:ssä kaikki tyhjäkäyntisälä on ahdettu imusarjan alapuolelle ulottumattomiin. Jotta imusarjan mahtuu irrottamaan pitää kone ymmärtääkseni irrottaa ja tunkata ylöspäin. En ole tuohon vielä ryhtynyt.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: Pe 17.04.2009 15:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä
ViestiLähetetty: Pe 22.05.2020 16:03
Jep! Nyt on hyvä sää propata ulkona.

Alipaineletkut on syytä olla oikeassa järjestyksessä ja ehjiä. Liitosmuhvit hapertuvat aikaa myöten.

M110:ssä alipaineletkut ovat aina imusarjan alla. Mä en irroittaisi imusarjaa, jos kaikki muut laitteeet ovat jo kiinni. En tiedä miten ahdasta G:ssä on, mutta W123:ssa letkuihin pääsi käsiksi auton alta.

... ei ole tämän kummempaa hopia luotia tarjolla.

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa







kl-varaosat.fi

kl-varaosat.fi

nettikasinot