w108 280se 4.5 1972

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2118
Liittynyt: La 04.10.2003 11:20
Paikkakunta: Kajaani
ViestiLähetetty: Ti 21.07.2020 06:49
Huomenta.

Tuli tuossa hankittua harrasteeksi otsikon mukainen pystylamppu.
Auto on museokilvissä ja näin se on tarkoitus pitääkkin. (Alkaa itsellekkin tuota ikää näköjään kertymään).

Alkuun yksinkertainen kysymys, mistä olette näihin hommailleet osia? Ebayssa näyttää olevan vielä vaikka ja mitä,
mutta löytyykö vielä marmorilta jotain?
Lähinnä aluksi hankinnassa olisi virranjakan kantta yms pientä pisteosaa..

Perän tasonsäätö on korvattu jousella, ja alkuperäinen sylinteri on tallessa. Näitä ilmeisesti joku saksassa huoltaa,
mutta onko kotimaassa vastaavaa osaajaa, jos tuota joskus kunnostaisi.

Etulasien nostimet eivät halua toimia, ikkuna nousee hyppimällä, näyttää että sieltä on varmaan hissistä hampaat kuluneet,
siihen mietin täyttö hitsausta ja uusien hampaiden tekoa joten ikkunat alkaisivat taas liikkumaan sulavasti. :geek:
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5

ex:
MB 190E LamboBling
MB s124 230TE
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"

www.alvastonauto.fi


Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: Ma 02.12.2019 14:58
ViestiLähetetty: Ti 21.07.2020 16:37
Ainakin 3.5:seen virranjakajan kannen löysin paikallisesta autosähköliikkeestä, boschin uus osa se oli. Samoin kärjet ja pyörijä oli hyllytavaraa..

Myös mbclassics.de sivust toimii, sieltä tilasin pikkunippeleitä.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1463
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen
ViestiLähetetty: Ti 21.07.2020 16:40
Kuvia satakasista ois kiva selailla.
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2118
Liittynyt: La 04.10.2003 11:20
Paikkakunta: Kajaani
ViestiLähetetty: Pe 24.07.2020 21:49
Oon vähän surkea kuvailemaan, mutta jokunen kuva tuosta nyt on olemassa :D

Laitoin tuon täältä bongaamani kärjettömän sytkän paikalleen. US-Partsilta Crane fast 700 sytkä laatikko. Näytöstäisi jopa toimivan :D Pienen ennakonsäätö episodin jälkeen :)

Etuikkunoiden hissit ei myöskään toimi, vaan ikkunoita joutuu avittamaan ylös, taitaa olla hampaat sökönä nostimesta. Mietin, että josko tuota purkaisi ja saisikko tuohon kotikonstein tehtyä uusia hampaita, jos täyttöhitsaisi ja hiosi uudet hampaat?

Becker mankka on mykkä. Käytin mankkaa pois, niin takana on johtoja mutta mitään ei ole kytketty mihinkään. Täytyy alkaa mittailla mikä menee minnekkin.

Kello mittaritaulussa ei käy, tästä olen kuullut huhua, että jossain olisi korjausohjeita kellolle? :)
Nopeusmittari toimii, mutta matkamittari ei. En tiedä onko vaivan väärti alkaa purkamaan?

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Hyvä aihio. Kaikkee pientä laittoa, niinkuin vanhoissa autoissa tuuppaa olemaan :)

EDIT: ei näemmä kuvalinkki toimi. Pitää päivemmällä säätää toimimaan. https://www.dropbox.com/sh/uus7ooj35886 ... h0yZa?dl=0
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5

ex:
MB 190E LamboBling
MB s124 230TE
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"

www.alvastonauto.fi

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Su 26.07.2020 10:14
ViestiLähetetty: Su 26.07.2020 10:17
Nice car
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3797
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: Ma 27.07.2020 09:18
Hienot puitteet Mersun kuvaamisen taustaksi :thumbup: .
Ja hieno on tietty autokin :) .
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 23.06.2020 22:56
ViestiLähetetty: Ti 28.07.2020 22:31
Kerrassaan upea auto!
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2118
Liittynyt: La 04.10.2003 11:20
Paikkakunta: Kajaani
ViestiLähetetty: Ke 29.07.2020 17:16
Kiitoksia.

On kyllä upea, kun vain saadaan nuo pienet ärsyttävät viat pois häiritsemästä ajamista :)
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5

ex:
MB 190E LamboBling
MB s124 230TE
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"

www.alvastonauto.fi
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 21.10.2018 12:25
ViestiLähetetty: Ke 29.07.2020 20:34
Hieno on! Ja ilmastointi näyttäisi olevan jossakin vaiheessa ainakin jollakin tasolla konvertoitu toimimaan uudemmalla r134a kylmäaineella. Tuo on vielä ihanan simppeli old-school ilmastointi, jossa ei mitään elektroniikkaa ole. Helppo virittää puskemaan vähän tavanomaista kylmempää.
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2118
Liittynyt: La 04.10.2003 11:20
Paikkakunta: Kajaani
ViestiLähetetty: La 01.08.2020 21:55
Tässä on nyt uusittu tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä. Eli perusjutut.
Vielä vaivaa sama vaiva. Ehkä positiivisesti ajateltuna vähän parani käyntiinlähtö yms kun uusi sytkäpuolen peruspuolen.
Kärjet otin pois ja tilalle tuo fastin kärjetön sytkä mitä täälläkin on käytetty monessa vanhuksessa.

Kaverin kanssa tuota seurattiin kun tyhjäkäynnillä alkaa häiriköimään.

Ensin savuttelee öljysavua ja alkaa vähän tukehtumaan ja lopuksi tukehduttaa itsensä bensaan. Savu muuttuu mustaksi ja tyhjäkäynti menee todella matalaksi. Tämä tukehtuminen tapahtuu vasta lämpimällä koneella.

Voikohan rintapellissä oleva map anturi aiheuttaa nyt tätä vikaa? Vai joku lämpötila-anturi? Öljyä tuo kone ei merkittävästi hukkaa, kuten jotku nyky vagin vehkeet.
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5

ex:
MB 190E LamboBling
MB s124 230TE
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"

www.alvastonauto.fi

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: La 18.08.2012 10:48
Paikkakunta: Äänekoski
ViestiLähetetty: Su 02.08.2020 08:53
Hei, viallinen MAP-anturi voi aiheuttaa rikkaalla käyntiä nimimerkillä "Kokemusta on", toki voihan olla niinkin että joku edellinen omista on yrittänyt sitä säädellä itse. Sitähän voi testata varovasti letkun päästä imemällä, jos ei pidä ilmaa, on sisällä olevat kuparipalkeet melovarmasti rikki ja käytännössä itse mahdoton korjata.
Voi sen testata myös sähköisesti, oheisen linkin takana ohjeita sille ja muillekin D-jetin mysteereille: http://w107.pbworks.com/f/DJetronic.pdf
Kyse on siis kuvan mokkulasta, minulta löytyy pari Boschin kunnostamaa nro:lla 0 280 100 012, laita yv:tä jos tarvetta niille.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2118
Liittynyt: La 04.10.2003 11:20
Paikkakunta: Kajaani
ViestiLähetetty: Su 02.08.2020 10:31
Potikasta mitattuna ensiöpuoli on 97.7ohm. pinnit nro 7 ja 15.
toisiopuoli on 372ohm pinnit nro 8 ja 10.

Alipaine pysyy imemällä motikassa hyvin.

Mitä tuo säätöpotikka päässä tekee? Painaa kalvoja, mutta miten säätö vaikuttaa koneen käytökseen?
Viimeksi muokannut tovayryn päivämäärä Su 02.08.2020 11:47, muokattu yhteensä 1 kerran
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5

ex:
MB 190E LamboBling
MB s124 230TE
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"

www.alvastonauto.fi

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: La 18.08.2012 10:48
Paikkakunta: Äänekoski
ViestiLähetetty: Su 02.08.2020 11:10
tovayryn kirjoitti:Potikasta mitattuna ensiöpuoli on 97.7ohm. pinnit nro 7 ja 15. toisiopuoli on 3372ohm pinnit nro 8 ja 10. Alipaine pysyy imemällä motikassa hyvin.

Aika iso vastusarvo 8 ja 10 välillä, vai onko pilkkuvirhe, ohjearvo 350 Ohm luokkaa?

tovayryn kirjoitti:Mitä tuo säätöpotikka päässä tekee? Painaa kalvoja, mutta miten säätö vaikuttaa koneen käytökseen?

Tässä on kerrottu syvällisemmin MAP:n toiminnasta ja säädöstä, on siis herkkä kapistus! https://oldtimer.tips/en/d-jetronic/55-mapsensor
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2118
Liittynyt: La 04.10.2003 11:20
Paikkakunta: Kajaani
ViestiLähetetty: Su 02.08.2020 11:49
350ÄSÄL kirjoitti:
tovayryn kirjoitti:Potikasta mitattuna ensiöpuoli on 97.7ohm. pinnit nro 7 ja 15. toisiopuoli on 3372ohm pinnit nro 8 ja 10. Alipaine pysyy imemällä motikassa hyvin.

Aika iso vastusarvo 8 ja 10 välillä, vai onko pilkkuvirhe, ohjearvo 350 Ohm luokkaa?

Joo, nyt oli nakkisormilla käyny kämmi ja yks 3:nen liikaa.

tovayryn kirjoitti:Mitä tuo säätöpotikka päässä tekee? Painaa kalvoja, mutta miten säätö vaikuttaa koneen käytökseen?

Tässä on kerrottu syvällisemmin MAP:n toiminnasta ja säädöstä, on siis herkkä kapistus! https://oldtimer.tips/en/d-jetronic/55-mapsensor
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5

ex:
MB 190E LamboBling
MB s124 230TE
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"

www.alvastonauto.fi
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2118
Liittynyt: La 04.10.2003 11:20
Paikkakunta: Kajaani
ViestiLähetetty: Su 02.08.2020 20:23
Löydettiin löysiä liitoksia ja hapettumia sieltä täältä, ton mapin tarkistuksen lisäksi.

Suoraa syyllistä ei vielä pätkimiseen löydetty, mutta tulos on parempaan päin. :)

Bensanpaine nostettiin ohjekirjan mukaiseen arvoon 2.1bar, kun se aiemmin oli 1.5bar.
Ennakot säädettiin sytkälle myös tarkasti kohdalleen ohjekirjan arvojen mukaan.

Liikennevaloissa tuon tuntee satunnaisesti katkovan sytkää ja kaupassa käynnin jälkeen se starttautti kaasupohjassa että lähti käymään, hetken röpöttää kun pitää kierroksia ja herää takaisin käymään normaalisti.
Nyt ei tällä kertaa enää ajossa pätkinyt.
Outoa tuo, että moottori savuttaa silloin, kun tuo röpötys alkaa, savu ei ole täysin mustaa vaan harmaata ja mustaa..
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5

ex:
MB 190E LamboBling
MB s124 230TE
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"

www.alvastonauto.fi
Avatar
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2118
Liittynyt: La 04.10.2003 11:20
Paikkakunta: Kajaani
ViestiLähetetty: Ma 03.08.2020 06:16
Etuikkunoiden mekanismit tahtoo olla parhaat päivänsä nähneet tässä vanhuksessa.

Oletteko niitä ehjänneet? Onko ovipahvin irroituksessa mitään ihmeitä?
Onnistuin tuossa hommaamaan käsikäyttöisen ikkunoiden mekanismit joissa on ehjät
hampaat, niin ajattelin näistä nostimista käyttää varaosat näihin sähköisiin nostimiin.
Ilmeinen vika on, että hampaat häviävät nostimesta, eikä ikkuna enään toimi.
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5

ex:
MB 190E LamboBling
MB s124 230TE
MB w210 E50 Lorinser "The Godfather"

www.alvastonauto.fi
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 625
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ma 03.08.2020 07:48
tovayryn kirjoitti:Etuikkunoiden mekanismit tahtoo olla parhaat päivänsä nähneet tässä vanhuksessa.

Oletteko niitä ehjänneet? Onko ovipahvin irroituksessa mitään ihmeitä?


Helppoahan nuo verhoilut on näissä vanhoissa purkaa verrattuna moneen nykyautoon:
Ensin vaan purkaa kaikki kahvat ym. helat pahvin päältä pois, sitten pyörittelee pois ovenavausnupin,
ja nostaa ylälistan veks, lopuksi pahvin kiinnikkeet lähtevät kun longottelee vaikka leveällä lastalla.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa







kl-varaosat.fi

kl-varaosat.fi

nettikasinot


Nettikasinot