W126 ei lataa. (Laturi vaihdettu)

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

W126 ei lataa. (Laturi vaihdettu)

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Vaihdoin 500 SEL Mersuuni uuden laturin ja sen pienen boksin myös joka laturin perässä on, mutta ei vain siitä huolimatta suostu lataamaan. Mittasin maadoitusjännitteen koneesta, auton korista , laturin rungosta ja akun maadoitusjaapelista ja myös plussapuolelta akunkengästä ja laturin perästä ja kaikista antoi saman lukeman. Kokeilin myös laittaa suoraan ison kaapelin laturin perästä ensin akun miinukseen ja myös plussaan mutta ei vain lataa. Voisiko tästä nyt jo päätellä että uusi laturi on sökönä vai tuleeko jollain jotain vielä mieleen mitä kannattaisi kokeilla ennen kuin hommaan toisen uuden laturin takuuseen? Laturi on Startaxin tarvikekierrätysmalli. Koneen käydessä jännite laskee noin 0,6 V.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3104
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W126 ei lataa. (Laturi vaihdettu)

Viesti Kirjoittaja jysi »

Maadoitusjännite on sähköverkkojen suurjännitejärjestelmien vikaantumisiin liittyvä termi enkä ole kuullut sitä autosähköasioissa ennemmin. Missä toinen johto oli mitattaessa kun toinen oli koneessa, korissa, laturin rungossa ja akun maassa? Kuinka plussapuolelta voi mitata maadoitusjännitteen? Vähän tarkempi kuvaus mittauksista olisi avuksi.

Ison kaapelin kun käyttää vuoronperään sekä maassa että plussassa, saattaa jotakin mennä rikki (=menee varmasti). Tulosta tämä tekstisi avuksi kun menet palauttamaan takuuseen.

Jos moottorin käydessä jännite (mikä jännite?) laskee 0,6V, silloin on jotakin pahasti pielessä, edes lataamattomuus ei riitä tuota selittämään.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1325
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W126 ei lataa. (Laturi vaihdettu)

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Toihan on maailman yksinkertaisin kytkeä:

M8-pultti = B+ = akkuun.
M5-pultti = D+ = latausvalolta, toimiiko se? Jollei, ei laturi saa herätevirtaa!
W-liitin (jos on) = kierroslukumittarille.
Musta parin sokeripalan kokoinen muovilaatikko ruuvilla kiinni = häiriönpoistokonkka, tämäkö on "pieni boksi"? Ei vaikuta laturin toimintaan: rikkoutuu joko savuamalla oikosulusta (hyvin harvoin), tai lopettaa toimintansa (iän myötä), ja saattaa aiheuttaa kohinaa radioon.
Kahdella ruuvilla päistään kiinni oleva "soikio" = lataussäädin hiilillä, vaiko tämä? On testattu tehtaalla toimivaksi jo ennen kuin laturi pakattu. Toki helppo rikkoa esim johdot sotkemalla.

Maa menee laturin kiinnityksen kautta moottoriin ja sieltä rungon maihin. Laturiin ei siis tule erillistä maajohtoa, toki sellaisen saa lisättyä esim konkan kiinnitysruuviin.

Ja ei kyllä kuulu mennä takuuseen jos sotkee pluussan ja miinuksen.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: W126 ei lataa. (Laturi vaihdettu)

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Toinen johto oli tällöin akun plusnavassa kun mittasin näitä edellä mainittuja maadoituskohtia. Tarkoitan että jännite on sama riippumatta mistä kohtaa maadoituksen mittaa vaikka ehkä termistö taisikin olla vähän hakusessa.

Jos ison kaapelin molemmat päät on maassa ja sen jälkeen irti ja kytket molemmat päät plussaan niin miten se siitä voi rikki mennä? Ymmärtäisin jos toinen pää olisi maissa ja toinen plussassa niin varma oikosulku, mutta näin ei ole ollut.

Ja siis akulta mitattu jännite on 0,6 V alempi koneen käydessä, kuin jos kone ei käy.

Juuri näin se on kytketty, mutta EI lataa, eikä latausvalokaan syty. Se on juuri tämä häiriönpoistokonkka jonka vaihdoin myös. Ekassa laturissa oli kiinnityskorvissa kumipuslat ja maadoitus oli hoidettu kaapeloinnilla auton rungosta. Tämä laturi on ilman kumipuslia ja maadoitus tapahtuu nimenomaan kiinnityksella, koska ei ole niitä kumipuslia.
Viimeksi muokannut Elkku_, Ti 21.05.2024 13:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: W126 ei lataa. (Laturi vaihdettu)

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Kuuluuko siis tuohon M5-pulttiin tulla jännite vai toimiiko se maadoituksen kautta jotenkin?

Tokihan myös akkukin voi olla sökö että ei anna virtaa ulos. Kokeilen vielä toista akkuakin.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1325
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: W126 ei lataa. (Laturi vaihdettu)

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Latausvalon piiri menee "akku-virtalukko-valo-laturi". Jos valo ei pala, ei laturi saa herätevirtaa, eikä lataa. Eli laturin pikkupultille pitäisi tulla jännite (alle 12V), kun sytytysvirta on päällä, mutta moottori ei vielä käy. Jos herätevirta puuttuu, voit ehkä silti saada laturin lataamaan nostamalla ja laskemalla kierroksia nopeasti, eli kaasua polkemalla/päästämällä. Jos näin käy, niin laturi on tod näk ok, ja vika latausvalon piirissä. Polttimo kannattaa tietty ekana tarkistaa ehjäksi. On olemassa myös vastuksella oleva jännitteensäädinversio, joka ei vaadi toimivaa latausvaloa, ja itse käytän vain sitä:
Kuva
Vastus on tuossa hiilien yläpuolella.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: W126 ei lataa. (Laturi vaihdettu)

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Akun vaihto ei auttanut asiaan.

Polttimo on tosiaan ehjä. Jos laitan yleismittarin toisen johdon PLUSSAAN ja toisen tähän kyseiselle pikkupultille niin noin 12V jännitelukema tulee näkyviin.
EDIT: Kokeilin laittaa virrat päälle niin siihen tulee jännite 2.53V. Kuulostaako normaalille?

Laturi on tosiaan myös vielä hieman vinossa remmiin nähden joten vinkuu. Kokeilen vielä suoristaa laturin, jos vika onkin vaan siinä että luistaa eikä laturi pyöri riittävän lujaa?

Jos otan isolta pultilta liittimen irti ja laittaa käyntiin ja kokeilee laittaa kaapelin takaisin pulttiin niin alkaa laturi vinkumaan jälleen, joten kuormaa sinne ainakin menee. Voidaanko tästä päätellä muutakin?

Luin toisesta topikista että joillain on ollut vikana W124:ssa imuilman lämmitysvastus, joka syönyt virtaa niin paljon että laturin teho ei vain yksinkertaisesti ole riittänyt enää. Onkohan minunkin autossani sellainen? Mikäs se sähköaparaatti on kun on siinä imutorvessa melko pian suuaukon jälkeen?
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2040
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W126 ei lataa. (Laturi vaihdettu)

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Onko moottorin maa johto kunnossa?
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: W126 ei lataa. (Laturi vaihdettu)

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Nopeasti katsottuna oli, mutta pitää vielä tarkemmin tutkia sen kiinnitys.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3104
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: W126 ei lataa. (Laturi vaihdettu)

Viesti Kirjoittaja jysi »

Elkku_ kirjoitti: Ti 21.05.2024 14:42 Jos laitan yleismittarin toisen johdon PLUSSAAN ja toisen tähän kyseiselle pikkupultille niin noin 12V jännitelukema tulee näkyviin.
EDIT: Kokeilin laittaa virrat päälle niin siihen tulee jännite 2.53V. Kuulostaako normaalille?
Kuulostaa normaalille. Yleensä kyllä jännitteet mitataan valittuun maapisteeseen nähden, ei plusnapaan. Sellainen voisi olla esimerkiksi auton rungossa oleva maadoituspiste. Akun miinusnavan jännite runkoon nähden lataustilanteessa (auto käy, sähkölaitteet pois) tai kuormitustilanteessa (valot päällä, auto ei käynnissä) kertoo onko akun maajohto kunnossa. Samoin moottorin jännite tai laturin kuoren jännite maahan verrattuna kertoo onko moottorin ja laturin maadoitus kunnossa. Laturin rungosta auton miinusnapaan pitäisi olla saman verran jännite-eroa kun laturin plusnavasta akun plusnapaan, luokkaa 0,1 volttia kun auto käy
Elkku_ kirjoitti: Ti 21.05.2024 14:42 Jos otan isolta pultilta liittimen irti ja laittaa käyntiin ja kokeilee laittaa kaapelin takaisin pulttiin niin alkaa laturi vinkumaan jälleen, joten kuormaa sinne ainakin menee. Voidaanko tästä päätellä muutakin?
Laturiin ei mene kuormaa, laturista tulee yleensä virtaa ulos jos remmi vinkuu ja se ottaa voimaa moottorista. Mihin virta mahtaa mennä?
Tulee mieleen kysymys: MIstä tiedät että laturi ei lataa?
Polttimo siis toimii, palaako se kun auto käy? (tietenkin palaa kun auto ei käy ja virta on päällä?)
"Jännite laskee 0,6 V kun auto käy" - Mikä jännite? Mistä pisteistä mittasit tämän? Paljonko se on kun auto ei käy ja kun auto käy?
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: W126 ei lataa. (Laturi vaihdettu)

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

No joo okei korjataan, laturi on kuormittunut ja aiheuttaa moottorille kuormaa, koska hihna alkaa vinkua. Mutta kuitenkin samaa kyllä mietin itsekkin että mihin virta mahtaa mennä vai luistaako hihna sen verran että ei mene minekkään vai meneekö sitä jopa niin paljon, että jännite ei nouse? Kokeilin vielä jokaisen sulakkeen ottaa irti auton käydessä pois sulkeakseni viallisen virtasyöpön jos hihna lakkaisi täten vinkumasta, mutta vaikutusta ei ollut.

Polttimo ei pala auton käydessä.
Tiedän tai OLETAN lataamattomuuden siitä kun yleismittari näyttää alle 12 V auton käydessä ja noin 12 V, kun auto ei käy. Voin huomenna mitata tarkemmat lukemat, kun nyt en muista. Jännite on mitattu akun navoilta.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: W126 ei lataa. (Laturi vaihdettu)

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Kuulostaa aika vahvasti siltä että se uusi laturi on viallinen...
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: W126 ei lataa. (Laturi vaihdettu ja vikakin korjattu)

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Juu noniin nyt löytyi vikakin ja korjattukkin jo! Vika oli väärän kokoisessa hihnapyörässä. Hihnan luisto pääsi hieman hämäämään kun aluksi se ei vinkunut, eikä siltikään ladannut. No tänään kun löin auton käymään ja hetken hihna otti pitoa kun vinkuminen hävisi niin mittariin tuli jännitelukema 14V ja tajusin että siinä se vika piilee. Yritin kiristää laturia niin paljon kuin pystyy, mutta ei kiristynyt riittävästi. Siitä heti tajusin että pyörä taitaa olla liian pieni. Soitin heti laturimyyjälle ja kysyin sen vanhan laturin pyörän mittoja ja sehän oli halkaisijaltaan 10 mm isompi. Irrotin laturin ja pyörän ja ajoin myyjän luo ja vaihdoimme pyörät päittäin ja asensin laturin takaisin paikalleen ja johan rupes vehkeet rokkaamaan! :clap:
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5681
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W126 ei lataa. (Laturi vaihdettu)

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

olekko kattonut että onko laturin kiilahihna samassa linjassa muiden hihnojen kanssa, ettei olisi 4mm liian ulkona
Elkku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 468
Liittynyt: Ma 12.05.2008 01:06
Paikkakunta: Rauma

Re: W126 ei lataa. (Laturi vaihdettu)

Viesti Kirjoittaja Elkku_ »

Katsoin ja on samassa linjassa. Vanhalla pyörällä tosin oli pieni heitto kyllä.
W124 300 TDT
W126 500 SEL
ex:W124 300 E 12V
Vastaa Viestiin