Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Työnsin 107:ni ulos tallista ja laittelin monivammaista nelipuolkkia tulille ensimmäistä kertaa puoleentoista vuoteen.
Koko tienoo oli sinkeän savun peitossa mutta sain sen kuitenkin helposti käymään jopa tyhjäkäyntiä ominaiseen vajaasylinteriseen tapaan.
boxin säätönumikan vääntely ei vaikuttanut lainkaan pakokaasun rikkauteen vaikka välillä pumppailin kaasua niin kone käynnisää kuin sammutettuna.
Lämmettyään kävi jo suht nätisiti mutta ei tasaisesti kuitenkaan ja jos vaihdetta tarjosi päälle niin sammui, ellei kieroksia nostanut pariin tonniin.
Bensakin pääsi jossain välissä loppumaan ja annoin autolle 10 litraa tuoretta gasoa.

Lähdin ongelmaa selvittämään sytkän säätämisestä, kuten kai asiaan kuuluu, eli laittaa ensin sytkä paikalleen ja sitten seoksia. No kone ei tahdo käydä jos ennakot eivät ole jossain 30 asteessa. No tsekkasin kärjet ja vaihdoin ne tänään uusiin koska niitä en ole vielä vaihtanut. Tulpat, johdot ja jakajan kansihan ovat jo uusittu.
Bongasin vielä yhden vuotavan alipaineletkun jonka vaihdoin uuteen.

No sitten useiden käynnistysyritysten jälkeen kone kävi vaivalloisesti kaasu pohjassa! Huomasin että se kävi vain 4:llä oikeanpuoleisella pytyllä??? Whadda f*ck?
No sitten tutkin ruiskun bensaletkuja ja imukannen takaosassa keskellä olevan mutikan oikeanpuoleinen letku oli ainetta täynnä ja vasemmanpuoleinen tyhjä kun sitä sormilla puristelin. (tämä on varmaan joku säätöventiili bensapaineille)
No nauputtelin käikälettä ruuvarilla ja vaihdon väliaikaisesti pumpulta tulevan bensaletkun tämän paluu putkeen ja sainkin sen aukeamaan koska kun palautin letkut ennalleen niin osa vasemmanpuolisista sylintereistä heräsi henkiin.
Polttoaineen suodattimen olen muuten vaihtanut jo aiemmin

Luulen että systeemi vaatii suurempaa putsaamista. Muutama kysymys heräsi itselleni.
-Miten nuo ruiskusuuttimet voisi putsata? kävisikö esim. ultraäänipesu?
-Ilmaako tuo systeemi itsensä kun letkut on olleet auki?
-vai olenko aivan hakoteillä tämän monivamman kanssa.
Ihan varma en ole onko tuo kipinä niin hyvä kuin pitäsi. puola nayttää olevan 15 volttinen mutta alta 5 volttia sinne virtaa menee tuon kaksois etuvastusvirityksen kautta?

No jottei tässä kaikki, niin startin solikka alkoi reistaamaan ja ohjaustehostimen pumppukin näyttää paineistavan nesteen vaahdoksi :)
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Oletko tarkastanut ruiskun ohjauskärjet virranjakajasta? Hapettuneet varmasti jos seisut puolitoista vuotta käyttämättömänä.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

-suuttimet voi pestä ultraäänipesulla.. tosin silloin joutuu väliletkut uusimaan yleensä....alakavat vuotamaan irrotuksen jälkeen kuitenkin...pesun yhteydessä olisi syytä tarkastaa suuttimen yläpään sihdit...tahtoo lika jäädä niihin pesun aikana...ne tulisi siis vaihtaa.

-tuo toispuoleinen bensaletkujuttu tuntuu ufolta...linjaston molemmat puolet ovat yhteydessä toisiinsa, sekä koneen edestä, letkulla, että takaa paineensäätöventtiilin läpi...ainut mahdollisuus oikeastaan on tukkeentuneet letkut.

-jokaisen vuosimallin -71 -> -76 Kalifornia-mallissahan on sitten oma sytytysajoituksensa, myöskin jakajan tyyppi ja käytettävä kaasuläppäkotelo vaikuttaa sytyshetkeen ja ja alipaineletkujen kytkemiseen.

-myöskin kondensaattorin kunto on syytä tarkastaa, sekin vaikuttaa sytytykseen.

-eniten uskoisin vika olevan ruiskun ohjauskärjissä. Jo yhden kärjen vika lamaannuttaa 4 sylinteriä...ohjausyksikkö on rakennettu niin.

-kannattaisi katsella, josko tulpat ovat märät...D-Jetti on myös hyvä polttamaan tulppia..käynnistysrikastus on sen verran raju.

-puolan jännitte taas rippuu käytössä olevasta ohjausyksiköstä ja sen kytkennöistä. Alkupään yksiköt katkoivat plussaa ja loppupään miinusta. Käydessähän jännitteet ovat kutkuinkin samat, mutta moottori sammutettuna, sytytysvirta kytkettynä saattaa mittaustuloksissa olla eroa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Tulppina kannattaa käyttää alkuperä arvoilla olevia yksikärki tulppia.
Monikärki tulpat ei kestä D-jetin edessä..Nimim. kokeiltu on monta kertaa..
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

W111 kirjoitti:Tulppina kannattaa käyttää alkuperä arvoilla olevia yksikärki tulppia.
Monikärki tulpat ei kestä D-jetin edessä..Nimim. kokeiltu on monta kertaa..
komppaan perässä...ei niin, monikärjet eivät kestä...nyky-Bosch ei tahdo kestää yksikärkisenääkään...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Joo kyllä tämä aika mystiseltä vaikuttaa.
Ruiskun kärjet tarkistin viime syksynä. Olivat varsin virheettömät mikäli niiden pälle ymmärsin. Itse kärkiähän ei taida päästä roplaamaan kun ovat muovin sisällä. Tsekkaan vielä tänään. ei sillä kyllä viimeksikään käynti paranunut.

Mitä tulee kondensaattoriin niin .... :) ... pitäskö sen olla jakajan sisällä kuten tavallisesti? Ei nimittäin ole. Tätä autoa kun on monta seppää raplannut niin on voitu ajella ilman sitä jo vuosia.
En tosin ole mitään muuta konetta saanut koskaan käyntiin ilman konkkaa joten luulin ettei tämä sivistynyt elektrotransistoorinen sytytys järjestelmä sellaista vaadi.

Tulpat ovat alle tunnin käytetyt ja yksikärkiset Boshit. Voivat kyllä jo olla kaputt joka johtuu ylettömän rikkaasta käynnistä jota taaseen ei päästä säätämään... jne. No, kaivelen varatulpat esille.

Tuo toisen puolen tukos bensa linjoissa, tai pelkästään toisen puolen tulppien kastuminen tai sytkän katoamien vain toiselta puolelta tai ruiskun kärkien vika että se puottaisi vain toisen puolen pytyt pois onkin tätä mysteeriota.

Tuo bensa järjestelmä näyttää tässä menevän niin, että pumppu tuo polttoaineen kuskin puoleiseen ylempään putkeen josta näyttää olevan yhteys letkulla tyhjäkäyntipiiriin ja joka haarautuu myös ruiskusuuttimille ja letkulla oikeanpuoleiseen putkeen ja suuttimille ja edelleen letkulla tähän paineventiiliin josta taaseen kuskin puoleiseen putkeen ja ventttiilin alaosasta tankin paluuputkeen. menikö oikein???

Kannataako nuo ruiskusuuttimen tököt tehdä itse 8 mm letkusta ja panna myös alapäästä klemmarilla kiinni? siinä näyttää olevan joku oma kiinnitys...paitsi yhdessä näytti olevan tökö kiinni molemista päistään klemmarilla.
Amroj
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Su 14.05.2006 20:19
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Amroj »

Mulla oli paljon käyntiongelmia vuosi sitten. Aloin systemaattisesti korjata ja tarkistella ruiskujärjestelmiä sivustolta saatujen ohjeiden perusteella. Uusin kaikki ruiskujen ja laitteiden abikoliittimet sekä ruiskujen moottoripuolen kumit. Ne varmaankin päästivät ilmaa kammioon. Sitten testasin yksikertaisella menetelmällä ruiskujen toimivuuden. Kaikki ruiskut koneesta ja abikoliittimistä irti. Puolan johto irti. Sitten vain yksi ruisku kerrallaan kiinni abikoon ja starttaamaan. Kokeesta näkee ruiskujen sumun muodon ja vuotaako jokin kiinniolematon ruisku. Uusin myös pienet ruiskujen letkut. Laitoin klemmarilla kiinni. Sitten ruiskut paikoilleen ja liitimet kiinni. Uusin myös virranjakajan yläpuolella olevan kärjen ja putsasin alapuolen liipasinkärjet. Ruiskujen toimivuutta kannattaa kuunnella moottorin käydessä. Metrin mittainen metallitanko ruiskujen muoviosaan kiinni. Korva tangon toiseen päähän. Kuunnellaan naputtavatko ruiskut tasaisesti. Koska autolla ajetaan vain kesäisin otin kylmäkäynnistyssuuttimen lämpöanturista abikoliittimen irti. Nyt kone ei ainakaan saa liikaa käynnistyessä polttoainetta sillä edellytyksellä, ettei kylmäkäynnistyssuutin vuoda ( tämän voi tarkistaa kuten edellä ). Tarkistin myös polttoainejärjestelmän paineet yksikertaisella painemittarilla. Ei muuta kuin halpa mutta luotettava mittari kylmäkäynnistyssuuttimelle menevään polttoaineletkun päähän kiinni ja kone käyntiin. Paineen tuli muistaakseni olla 2 bar. Minun kone pelaa nyt hyvin. Sain kuitenkin oudon vinkunan autoon. En tiedä mistä se tulee. Epäilen ensiksi ohjaustehostimen hihnoja. Viimeisin vikapaikka voi olla jopa kardaanissa.
Amroj
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Adventurer kirjoitti:Joo kyllä tämä aika mystiseltä vaikuttaa.
Ruiskun kärjet tarkistin viime syksynä. Olivat varsin virheettömät mikäli niiden pälle ymmärsin. Itse kärkiähän ei taida päästä roplaamaan kun ovat muovin sisällä. Tsekkaan vielä tänään. ei sillä kyllä viimeksikään käynti paranunut.
Ulkonäkö ei merkitse mitään, jännite kärkien välissä niin pieni, että vikaa ei tahdo nähdä silmin. pienijännite vaatii vain pienen roskan tai hapettuman kärkien väliin. Pienellä vaivalla ne kärjet pystyy purkamaan, vaatii vain johtojen uudelleen tinaamisen. Helpoin tapa testata kärkien toimivuus, on virranjakajan irrottaminen. Sitten virranjakajan kansi irti, ja virtapiuha sytytsboksista pois ja pyörittämään jakajaa...jokaisen kärkin avautumisen kuulee pumpun pyörähdyksestä ja suuttimien napsashduksesta....Kierroksella täytyy pumpun pyörähtää neljästi. Kannattaa tietysti merkata asento tarkaan ylös ennen irrotusta. Jo yhden kärjen hapettuminen katkaisee polttoaineensyötön neljästä sylinteristä....hassua, mutta näin on.

Systeemi on rakennettu siten, että sylinterit toimivat kahdessa 4 sylinterin ryhmässä joita ohjaa kaksi kärkeä kumpaakin. Toisen kärjen aukeamattomuus estää myös toisen kärjen toiminnan, sillä toinen kärki "resetoi" aina toisen vaikutuksen.
Adventurer kirjoitti:Mitä tulee kondensaattoriin niin .... Smile ... pitäskö sen olla jakajan sisällä kuten tavallisesti? Ei nimittäin ole. Tätä autoa kun on monta seppää raplannut niin on voitu ajella ilman sitä jo vuosia.
En tosin ole mitään muuta konetta saanut koskaan käyntiin ilman konkkaa joten luulin ettei tämä sivistynyt elektrotransistoorinen sytytys järjestelmä sellaista vaadi.
pitääpi olla. ;)
Adventurer kirjoitti: Kannataako nuo ruiskusuuttimen tököt tehdä itse 8 mm letkusta ja panna myös alapäästä klemmarilla kiinni? siinä näyttää olevan joku oma kiinnitys...paitsi yhdessä näytti olevan tökö kiinni molemista päistään klemmarilla.


Kannattaa, itse en koskaan ole onnistunut tekemään tuota alkuperäisen näköistä kiinnityssysteemiä pitäväksi. Suuttimet tulevat uutenakin tuon letkutökön kanssa.


Adventurer kirjoitti:Tuo bensa järjestelmä näyttää tässä menevän niin, että pumppu tuo polttoaineen kuskin puoleiseen ylempään putkeen josta näyttää olevan yhteys letkulla tyhjäkäyntipiiriin ja joka haarautuu myös ruiskusuuttimille ja letkulla oikeanpuoleiseen putkeen ja suuttimille ja edelleen letkulla tähän paineventiiliin josta taaseen kuskin puoleiseen putkeen ja ventttiilin alaosasta tankin paluuputkeen. menikö oikein???

vissiin meni oikein, mutta tässä vielä kuva varmuudeksi: Kuvassa n. 10 on tulo n. 4 on painesäädin, tästä säädetään paine. Ei tuosta seuraavasta n. 5, joka on vain värähtelynvaimennin. Paluulinja on n. 9.


Kuva
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Joo, tuota jälkimmäistä nro 5 venttiiliä minulla ei edes ole. haitanneeko tuo paljoakaan???
ruuvaampa huomenna uuden motonet konkan jos sais nöyremmin tulille.

Luulen kuitenkin että mulla on kanssa tuo täys puhdistus ja uusimisremppa edessä. Saikos noita suuttimen kumeja mistään sopivasti?

Startin solikkaan muuten liittyen, onko muissa koneissa esim. 280:ssä sama solenoidi kuin M117:ssa. Ainakin katkojan kärjet olivat identtiset.
Meinaan että voi löytyä siten sopivimmin Motonet-käynillä.
Ranex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.

Viesti Kirjoittaja Ranex »

eikös se ois aika tiisselöijjä, saisit varmaa kyytiä ja toiminta varmuutta 8)
tahi sitten se 350+350 tekniikka, ois ens talvelle sopiva rojekti :wink:
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Ranex kirjoitti:eikös se ois aika tiisselöijjä, saisit varmaa kyytiä ja toiminta varmuutta 8)
tahi sitten se 350+350 tekniikka, ois ens talvelle sopiva rojekti :wink:
Nyt Ranex lopettaa sen diisselin tai pikkulohkon tuputtamisen.
Vaihtoehtoisesti laitetaan siihen sinun taxipystäriin tuo minun tallin nurkassa lojuva Moparin isolohko :)
Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Adventurer kirjoitti: Luulen kuitenkin että mulla on kanssa tuo täys puhdistus ja uusimisremppa edessä. Saikos noita suuttimen kumeja mistään sopivasti?
Ainakin m110:n niitä kumeja sai paikallisen vehon kautta ja hinta ei tuonut pari vuotta sitten konkurssia. :wink:
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Antti L. kirjoitti:
Adventurer kirjoitti: Luulen kuitenkin että mulla on kanssa tuo täys puhdistus ja uusimisremppa edessä. Saikos noita suuttimen kumeja mistään sopivasti?
Ainakin m110:n niitä kumeja sai paikallisen vehon kautta ja hinta ei tuonut pari vuotta sitten konkurssia. :wink:
Lappeenrannassa sai Bosch-Autosähköliikkeestä hyllystä M110 koneeseen, merkkiliikkeestä vain tilaamalla (Helsingistä eli 2 pv sisällä olisi saanut) mutta kaksinkertaiseen hintaan.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Ranex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 372
Liittynyt: La 09.04.2005 20:35
Paikkakunta: joensuun kuppeessa, gulffin takana.

Viesti Kirjoittaja Ranex »

räty&immoselta kuurnankadulta käyppäs kysymässä niitä kumeja tahi tiisselihuollosta. Ai että ois se isolohko joutava, laita se siihen avoon niin ei siun tarttee erilaisia huolto osia pitää varastossa, toimis ja pelittäs sekin moitteettomasti. Milloinhan kerkeis paikanpäälle tulla ihmettelemään?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Ainakin m110:n niitä kumeja sai paikallisen vehon kautta ja hinta ei tuonut pari vuotta sitten konkurssia.
pitää muistaa sitten tilata oikean malliset tiidvisteet. D-Jettien suutinkärjet muuttuivat paksummiksi myöhemmissä malleissa. Mahtoivatko nuo M110:n kumit olla D-vai K-Jetin ...K-jetin osia on yleensä Bosch-liikeissä hyllyssä D-Osat tilaustavaraa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

ittellä oli seisseestä m110 suuttimet niin jumis ettei ne edes toiminut. 30 minuutin uä-pesun jälkeen se lähti vihdoinkin nakuttamaan ja palautui samalle tasolle muiden kanssa.
Arvelisin että lopputuloksen kannasta olisi hieman merkitystä annetaanko suuttimiille pulssia ultrapesun aikana...
So long and thanks for all the fish
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:
Ainakin m110:n niitä kumeja sai paikallisen vehon kautta ja hinta ei tuonut pari vuotta sitten konkurssia.
pitää muistaa sitten tilata oikean malliset tiidvisteet. D-Jettien suutinkärjet muuttuivat paksummiksi myöhemmissä malleissa. Mahtoivatko nuo M110:n kumit olla D-vai K-Jetin ...K-jetin osia on yleensä Bosch-liikeissä hyllyssä D-Osat tilaustavaraa.
No niinhän se oli, minun tapauksessa juurikin K-Jetti :oops: .
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Virranjakaja

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Itsellä oli kaikkien muiden vikojen lisäksi ainakin jakajasta ennakonsäätölevy jumissa talven jäljiltä, eikä alipaine jaksanut säätää sytytystä. On muuten 450sl -74 eli näyttää niissä kaikissa olevan vähän samoja vikoja.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

No. Sitten viimeisen asensin kondensaattorin, ei tosin mahtunut jakajan sisään joten laitoin sen kylkeen. Tarkistin ruiskun kärjet ja ja kas kummaa huomasin yhden olevan ulompana kuin muut. Väänsin kärkipihdeillä runkoa siten että tuli samaan tasoon muiden kärkien kanssa. muoviosat jotka kulkee nokkaa pitkin vaikutti kuluneilta.

asensin jakajan takaisin, varmistin sen 7 kertaa että ykköspytyn yläkuolokohta tuli samaan kohtaan missä jakajan pyörijä osoittaa sen runkoon tehtyä ykköspytyn uraa.
laitoin 7 ja 8 pyttyihin tulpat.
No sitten starttaamaan. läksi nöyrästi käyntiin... 5 llä tai 6 lla pytyllä, ei jaksa käydä tyhjäkäyntiä ja kierroksia ei ota kuin 2500 :x

Mikään ei muuttunut paitsi 5 pytty oli pimenä kun se aiemmin toimi ja 7 ja 8 olivat pimeimänä.

No suivaantuneena irroitin sitten vasemman puolen ruiskusuuttimet joista näppäsin kuvan tänään saamallani Sony cyber-shot kameralla (joka onneksi toimii moitteetta)

http://kuvablogi.com/nayta/1228200/

Kyllähän tuo tietysti muistuttaa vähän kuin olisi irroitettu siitä Tulsassa Oklahomassa 50 vuodeksi maahan haudatusta -57 Belvederestä
:)
http://www.youtube.com/watch?v=elw6Ci5q ... re=related
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

kannattaa kokeilla, kun jakaja on irti ruiskun toiminta, kuten edellä kerroin. Vaikka kärjet näyttävät ehjiltä, tosiasia saattaa olla toinen. Mikäli kärkivikaa on, tippuvat sylinterit aina pareittain. Eli 5-sylinterin puuttuminen johtuu jostain muusta.

Nyt kun kerta suuttimet ovat irti, niin yksi konsti voisi olla jakajan irrottaminen myös. Polttoaineletkujen ja sähköjohtojen kiinnittäminen. Sitten suuttimet samankokoisiin läpinäkyviin purkkeihin, puola virrattomaksi, polttoainepumppu pyörimään kokoajan (polttoainepumpun rele pois jumppi tilalle) ja virta päälle. Ensin voisi polkaista rauhallisesti kaasun pohjaan n. 10-15 kertaa ja verrata polttoainemääärää purkeissa. Sitten purkit tyhjiksi ja pyörittämään jakajaa vaikkapa 20-30 kierrosta ja vertaamaan polttoainemäärää keskenään purkeissa... näin saa aika tarkan tiedon suuttimien toiminnasta. Polkaisutesti kertoo suutinen yhdenmukaisuuden ja pyöritystesti kärkien toiminnan.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Minäpä taidan näin tehdäkkin kunhan tästä lomalle pääseen.
Pilttipurkkeja on varastossa kassikaupalla. Laitan kaikki 8 suutinta testiin.
Haittaako jos vedän suoraan akulta jumpin pumpulle irroittamatta relettä?
(missä kohtaa muuten pumpun rele on?)
Senkö sitten pitäsi ruiskia bensaa kun jakajaa pyörittää ja autossa virta päällä?
Ei tunnista mistään että kone ei oikeasti käy?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

(missä kohtaa muuten pumpun rele on?)
hanskalokeron alla oikealla.
Haittaako jos vedän suoraan akulta jumpin pumpulle irroittamatta relettä?
ei väliä, kunhan pumppu vain pyörii koko testin ajan.

Senkö sitten pitäsi ruiskia bensaa kun jakajaa pyörittää ja autossa virta päällä?
Ei tunnista mistään että kone ei oikeasti käy?
....köhöm....ei haluaisi tietenkään olla sarkastinen, mutta nyt on ihan pakko (anteeksi jo valmiiksi) :) .....no miksiköhön ne kärjet siellä on...juuri tuota varten ;) eli pyörittely vastaa koneen käyntiä ja kaasun pumppaaminen kiihdytyspumppua...D-Jetronic on ainoa ruisku jossa on tämä toiminta, eli kaasua pumppaamalla kaikki ruiskut suihkivat n. 20 kertaa kertapolkaisulla, kunhan vain virta on päällä ja pumppu pyörii.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Tuon ominaisuuden takia pidän kylmäkäynnistys suuttimen piuhan irti varsinkin näin kesä aikaan. Näköjään lähtee nätisti käyntiin ilman sitäkin.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

unski kirjoitti: ....köhöm....ei haluaisi tietenkään olla sarkastinen, mutta nyt on ihan pakko (anteeksi jo valmiiksi) :) .....no miksiköhön ne kärjet siellä on...juuri tuota varten ;) eli pyörittely vastaa koneen käyntiä ja kaasun pumppaaminen kiihdytyspumppua...D-Jetronic on ainoa ruisku jossa on tämä toiminta, eli kaasua pumppaamalla kaikki ruiskut suihkivat n. 20 kertaa kertapolkaisulla, kunhan vain virta on päällä ja pumppu pyörii.
Noo sarkasmi on ihan ok. Puhutaanhan vanhasta sarkastisesta autosta jossa on erinäinen joukko ylimääräistä painekelloa, knööliä ja lämpöanturia sekä muovisia alipaine putkia metritolkulla joilla ei oikeasti tee juuri yhtään mitään muuta kun kasvattaa vikamahdollisuuden moninkertaiseksi.
Kysymykseni olikin sarkastinen, ettei siellä nyt joku numikka ilmoitakkin ruiskuboxille, että kone ei oikeasti käy vaan kuski pyörittelee siellä käsin jakajaa; laita virrat poikki suuttimista ja täräytä voltteja sen näpeille :)
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Kesä on tässä vierähtänytkin ihan muissa merkeissä ja tänään kurkkasin ensimmäistä kertaa kuukausiin pellin alle ja otin toisenkin puolen suuttimet irti.
Kesällä minua paikallinen Bosch-ukko varoitti ultraääni pesusta, että ne saattaisivat vahingoittaa ruiskusuuttimen sähköpuolta???

Kysymukseni kuitenkin olisi, että mitäs jos rakennakin erillisen testausviritelmän suuttimille.
Eli erilliseltä polttoainepumpulta suoraan letkulla yhteen suuttimeen paine ja sitten annan suuttimen liittimeen virtaa. Testaisin siis jokaisen suuttimen erikseen. Vähän ergonomisempaakin kuin moottorin päällä.
Voisin ruiskutella ihan turvallisuudenkin vuoksi ulkotiloissa ja ajaa suutimien läpi vaikka tuota Fortea raakana.
Jakajan kärkien kunnon testaisin sitten kun suuttimet on todettu toimiviksi.

Paljonkohan nyt on jännitettä tuossa jetronkin boxin antamassa sykäyksessä ja tuleeko + oikeaan vai vasempaan pinniin?
Oisko mosella viritelmällä toimimisen mahdollisuuksia?
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

Mikäs se sellaanen bossin mies, joka peljättelee että ultraäänipesu suuttimet rikkoo. Itte tekisin niin että veisin suuttimet jollekki jolla on:http://www.asnu.com/asnu01.htm tai vastaava värkki + suuttimen tiivisteitä ja minisuarattimia. tuossa on ultraäänipesuri, joka on nimenomaan tarkoitettu suuttimien pesua varten ja pesun aikana niitä suuttimia availlaan sähköllä. maksaa yleensä jotain 10-20 erkkiä suutin, jotenka ei ole kovin halapaa lystiä.

ne muuten tais olla matala oomiset suuttimet, eli niistä saa sen kelan kyllä helposti paskaksi, kun menee ilman vastuksia syöttämään sähköä esimerkiksi suoraan autonakusta.
So long and thanks for all the fish
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

No hän oli semmoinen bossin mies joka vissiin oli saanut huonosti toimivat suuttimet ua-pesulla täysin toimimattomiksi.

Kerrot vaan kenellä on tommoinen suuttimien pesuun tarkoitettu pesukone sun muut testilaitteet niin soitan sinne heti :D
Näyttää vain olevan niin ettei tuollaisia pahemmin ole. ts. nykyautojen suuttimia ei juuri huolleta vaan vaihdellaan uusiin jos sitäkään.

Tämän kylän ultraäänipesurit löytyy sukellustarvikeliikkeistä.

En muuten tullut mieleenikään akusta sitä virtaa tarjota suuttimelle :)
Avatar
Heikki H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 649
Liittynyt: Ti 09.12.2003 01:04

Viesti Kirjoittaja Heikki H. »

ulkomailta niitä letku suuttimia sais varmaan tilaamalla uusia ja kunnostettuja sopivahkolla hinnalla. Saa varmasti suomestakin mutta hinta on helposti noin harvinaasilla varmasti yli 100e/kpl. esim http://www.fuelinjectorsoutlet.com/inde ... 2a&page=27 vois löytää vastaavalla virtauksella, inpedanssilla ja ulkomuodolla varustettuja suuttimia kuin alkuperäiset 015:set bossit.
So long and thanks for all the fish
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

http://www.fuelinjectorsoutlet.com/inde ... 2a&page=27 vois löytää vastaavalla virtauksella, inpedanssilla ja ulkomuodolla varustettuja suuttimia kuin alkuperäiset 015:set bossit.
Tuo onkin hyvä sivu ja hinnat todella kohtuulliset... hyvä löytö ;) . Kaikki suuttimet näyttivät oleva kunnostettuja ja Boschin valmistamia
vois löytää vastaavalla virtauksella, inpedanssilla ja ulkomuodolla varustettuja suuttimia kuin alkuperäiset 015:set bossit.
Varmaan tuolta löytyykin. Kuten äsken totesin, nuokin ovat kunnostettuja. Vanhojen D-Jetronic suuttimien kaltaisia ei tehdä enään, ei taida koskaan ole tehtykään, muita kuin Boschin suuttimina. Ja uusien Boshin D-jetronic suuttimien hinnat ovat todella korkeat missäpäin maailmaa hyvänsä.

Kuten nettisivultakin huomatan, suutinten ulkomitat ovat erilaiset, lisäksi alkuperäinen suutintukki on letkuliitteinen suuttimiin, ei o-rengassovitteinen. -> Mikäli siis halutaan käyttää toisenmallisia suuttimia, joudutaan kanneet koneistamaan isommille suuttimille tai käyttämään k-jetronic-version kansia ja rakentamaan suutintukit....
Kerrot vaan kenellä on tommoinen suuttimien pesuun tarkoitettu pesukone sun muut testilaitteet niin soitan sinne heti
Asnun pesuri on ainakin Alppilan autohuollolla Helsingissä (taitaa olla myöskin maahantuonti...) ja Oulun Ammattikorkeakoululla...ja varmasti monilla muillakin firmoilla. Alppilan autohuoltoon kun soittaa, tietävät he keillä noita suutintestereitä on, he kun yleensä myyvät puhdistusaineet niihin Suomessa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

No hitsi. Jos näitä suuttimia vain saa http://www.fuelinjectorsoutlet.com/prod ... cts_id=854
niin empä kehtaa ruveta entisten kanssa enää pelaamaan.
Kiitos vinkistä!
Vastaa Viestiin