W126 ja RS valo
W126 ja RS valo
W126 500 SEL -83 Autossa on airback ja turvavyönkiristimet. RS valo alkoi palamaan toisinaan, sammui yleensä seuraavassa startissa, ollen poissa kauankin. Nyt se sitten jämähti palamaan yhtenään. Kellään mitään käryä, mistä lähtisi vikaa etsimään?
Itsellä ei ole tuosta systeemistä mitään hajua.
Voittamattoman vian sattuessa eteen, eikö tuollainen ole mahdollista katsastaa ilman noita ko. varusteita?
Itsellä ei ole tuosta systeemistä mitään hajua.
Voittamattoman vian sattuessa eteen, eikö tuollainen ole mahdollista katsastaa ilman noita ko. varusteita?
Re: W126 ja RS valo
Moi,
tuon ikäisen voi kyllä katsastaa ilmankin airbagia, mutta se edellyttänee sitä, että siinä ei sitten ole sellaista rattia, jossa on (eli lukee) SRS airbag, ja sama homma sen merkkivalon kanssa - se ei saa jäädä palamaan, eikä olla koko ajan pimeänäkään, joten se pitäisi sitten olla sellainen mittariston kehys, jossa ei ole tuota merkkivaloa ollenkaan. Tai niin sen kuuluisi mennä - eri juttu on sitten, jos katsastusmies katsoo sormien läpi, kun vaikka sanoo, että mittaristo on toisesta autosta lainattu, eikä tässä autossa mitään bägiä ole koskaan ollutkaan...
Sen sijaan noin turvallisuuden kannaltahan se olisi hyvä saada toimimaan ennemmin kuin poistaa...
tuon ikäisen voi kyllä katsastaa ilmankin airbagia, mutta se edellyttänee sitä, että siinä ei sitten ole sellaista rattia, jossa on (eli lukee) SRS airbag, ja sama homma sen merkkivalon kanssa - se ei saa jäädä palamaan, eikä olla koko ajan pimeänäkään, joten se pitäisi sitten olla sellainen mittariston kehys, jossa ei ole tuota merkkivaloa ollenkaan. Tai niin sen kuuluisi mennä - eri juttu on sitten, jos katsastusmies katsoo sormien läpi, kun vaikka sanoo, että mittaristo on toisesta autosta lainattu, eikä tässä autossa mitään bägiä ole koskaan ollutkaan...
Sen sijaan noin turvallisuuden kannaltahan se olisi hyvä saada toimimaan ennemmin kuin poistaa...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W126 ja RS valo
... ja vielä,
infoa aiheesta löytyy melkoisesti vaikkapa täältä:
http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... 1Seats.htm, kun riittävästi kelailee alaspäin.
Sivustohan on nimellisesti (ja muutenkin) W124:ää käsittelevä, mutta ainakin ne dokumentit, joita itse katselin läpi, olivat kyllä myös W126:lle - samanlaiset järjestelmät siis.
Esimerkiksi yleisohje tässä:
http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... 91-600.pdf
ja sitten löytyy purkamisohjeita, testausohjeita yms. Tosin, testaamiseen kerrotaan tarvittavan joku MB-testeri, joskaan en tarkemmin katsonut, mitä sillä testataan ja minkä sorttisia toimintoja sillä pitäisi olla...
infoa aiheesta löytyy melkoisesti vaikkapa täältä:
http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... 1Seats.htm, kun riittävästi kelailee alaspäin.
Sivustohan on nimellisesti (ja muutenkin) W124:ää käsittelevä, mutta ainakin ne dokumentit, joita itse katselin läpi, olivat kyllä myös W126:lle - samanlaiset järjestelmät siis.
Esimerkiksi yleisohje tässä:
http://w124-zone.com/downloads/MB%20CD/ ... 91-600.pdf
ja sitten löytyy purkamisohjeita, testausohjeita yms. Tosin, testaamiseen kerrotaan tarvittavan joku MB-testeri, joskaan en tarkemmin katsonut, mitä sillä testataan ja minkä sorttisia toimintoja sillä pitäisi olla...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W126 ja RS valo
Aivan, tuossahan tuo valo on vielä ihan polttimolla.Nozki kirjoitti: eri juttu on sitten, jos katsastusmies katsoo sormien läpi, kun vaikka sanoo, että mittaristo on toisesta autosta lainattu, eikä tässä autossa mitään bägiä ole koskaan ollutkaan...
.
Tuo olisikin paras ratkaisu, vaan vian löytäminen voipi olla hakusessa. Tietäisi edes...jotain tuosta systeemistäNozki kirjoitti: Sen sijaan noin turvallisuuden kannaltahan se olisi hyvä saada toimimaan ennemmin kuin poistaa...

-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5730
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W126 ja RS valo
kannattaa tarkistaa ratin bägin liitos. itellä joskus irronnut.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...
MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Re: W126 ja RS valo
Itselläkin tuota srs vikaa ollut useammassakin mersussa, olen vain yhdistänyt srs valon abs valosta, eli tinanut hehkusta johot ja upottanit tavallisen 1,2W hehkun siihen paikkaan ilman itse kantaa, sammuu samalla kuin abs valokin ja on aina mennyt katsastuksesta, jos haluaa halvalla päässä
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5730
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W126 ja RS valo
tuo ei kyllä onnistu jos autossa luiston estoTimopohj kirjoitti:Itselläkin tuota srs vikaa ollut useammassakin mersussa, olen vain yhdistänyt srs valon abs valosta, eli tinanut hehkusta johot ja upottanit tavallisen 1,2W hehkun siihen paikkaan ilman itse kantaa, sammuu samalla kuin abs valokin ja on aina mennyt katsastuksesta, jos haluaa halvalla päässä

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W126 ja RS valo
Vakkariviikseä kun tuosta tutkin ja tuon bägin irrotin, muisteleisin sen liitoksen olevan niin tiukka, ettei se itsestään kyllä irtoa.kekka kirjoitti:kannattaa tarkistaa ratin bägin liitos. itellä joskus irronnut.
En muista miten tuo rs valo tuossa käyttäytyi, mutta ohjeen mukaan pitäisi syttyä kun avain käännetään 1 tai 2 asentoon ja sammua 10s päästä siitä. ABS valo tuossa sammuu vasta kun auton käynnistää. Uudemmissa lienee toisin.Timopohj kirjoitti:Itselläkin tuota srs vikaa ollut useammassakin mersussa, olen vain yhdistänyt srs valon abs valosta, eli tinanut hehkusta johot ja upottanit tavallisen 1,2W hehkun siihen paikkaan ilman itse kantaa, sammuu samalla kuin abs valokin ja on aina mennyt katsastuksesta, jos haluaa halvalla päässä
Re: W126 ja RS valo
Ei ole uudemmisikaan toisin samalla lailla käyttäytyytango kirjoitti:Vakkariviikseä kun tuosta tutkin ja tuon bägin irrotin, muisteleisin sen liitoksen olevan niin tiukka, ettei se itsestään kyllä irtoa.kekka kirjoitti:kannattaa tarkistaa ratin bägin liitos. itellä joskus irronnut.En muista miten tuo rs valo tuossa käyttäytyi, mutta ohjeen mukaan pitäisi syttyä kun avain käännetään 1 tai 2 asentoon ja sammua 10s päästä siitä. ABS valo tuossa sammuu vasta kun auton käynnistää. Uudemmissa lienee toisin.Timopohj kirjoitti:Itselläkin tuota srs vikaa ollut useammassakin mersussa, olen vain yhdistänyt srs valon abs valosta, eli tinanut hehkusta johot ja upottanit tavallisen 1,2W hehkun siihen paikkaan ilman itse kantaa, sammuu samalla kuin abs valokin ja on aina mennyt katsastuksesta, jos haluaa halvalla päässä
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin 
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan

Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: W126 ja RS valo
Ei luiston estolla ole minkään maailman merkistystä srs valoon..
Re: W126 ja RS valo
Siis onko tuo RS? valo jokin muu valo, tai meinaatteko vieläkin srs valoa, ei ne siitä katsastuksessa välitä millon se sammuu kuhan vain sammuu ennenku ajamaan lähet.
Re: W126 ja RS valo
Sama juttu. Villinä veikkauksena heittäisin noiden olevan lyhennyksiä saksankielisistä sanoista. RS tarkoittaa jotakin ja SRS jotakin enemmän, molemmat viittaa kuitenkin turvatyynyihin. Asioista enemmän tietävät voivat korjata.Timopohj kirjoitti:Siis onko tuo RS? valo jokin muu valo, tai meinaatteko vieläkin srs valoa, ei ne siitä katsastuksessa välitä millon se sammuu kuhan vain sammuu ennenku ajamaan lähet.

Re: W126 ja RS valo
on sitten kyseessä srs, siis tuolla luiston estolla ei ole minkään laista tekemistä srs:än kanssa, helpoin tapa on liittää yhteen se abs valon kanssa, jos ei halua alkaa kummemmin korjaileen, keskus yksikkö tuolle srs hommalle on keskikonsolissa tuhkakupin alla (ainaskin oli 560sel -90 mallissa) jos on tupla tyynyillä eli hansikas lokeron paikallakin turvatyyny niin minulta löytyy siinä tapauksessa ohjain yksikkö noille tyynyille.
Re: W126 ja RS valo
Kun nyt siitä oli puhetta, niin:
- RS = Restraint System (eli vähän niinku paikallaanpitojärjestelmä varsin vapaasti suomennettuna)
- SRS = Supplemental Restraint System (eli täydentävä paikallaanpitojärjestelmä)
Eli esim. W124:ssä RS tarkoittaa niitä vyönkiristinsysteemejä (etuvöiden soljissa mm. on RS-merkinnät) ja SRS sitten sitä, että on vielä turvatyyny täydentämässä vöiden paikallaanpitämistehtävää.
Jostain syystä kuitenkin W126:ssa, ainakin vanhemmissa, turvatyynyjärjestelmästäkin käytettiin nimitystä RS, ja merkkivalo on myös vain RS.
Toden totta; uudemmissakin Mersuissa SRS-valo palaa tietyn aikaa virtojen päälleleittamisen jälkeen. Vanhemmissa se oli se mainittu 10 sekuntia ja uudemmissa sitten se puolitettiin (tarkalleen ottaen se oli 4 sekuntia alkaen 09/87). Tämän toiminnon tarkoitus lienee juuri se, ettei sitä voi esitetynlaisesti kytkeä toisen valon kanssa yhteen ilman, että se olisi havaittavissa, ja kyllä katsastusmiehen pitäisi tuo tajuta katsoa. Se on sitten eri asia kiinnostaako se katsastajaa sen vertaa, että sitä viitsisi katsoa tai siihen puuttua.
- RS = Restraint System (eli vähän niinku paikallaanpitojärjestelmä varsin vapaasti suomennettuna)
- SRS = Supplemental Restraint System (eli täydentävä paikallaanpitojärjestelmä)
Eli esim. W124:ssä RS tarkoittaa niitä vyönkiristinsysteemejä (etuvöiden soljissa mm. on RS-merkinnät) ja SRS sitten sitä, että on vielä turvatyyny täydentämässä vöiden paikallaanpitämistehtävää.
Jostain syystä kuitenkin W126:ssa, ainakin vanhemmissa, turvatyynyjärjestelmästäkin käytettiin nimitystä RS, ja merkkivalo on myös vain RS.
Toden totta; uudemmissakin Mersuissa SRS-valo palaa tietyn aikaa virtojen päälleleittamisen jälkeen. Vanhemmissa se oli se mainittu 10 sekuntia ja uudemmissa sitten se puolitettiin (tarkalleen ottaen se oli 4 sekuntia alkaen 09/87). Tämän toiminnon tarkoitus lienee juuri se, ettei sitä voi esitetynlaisesti kytkeä toisen valon kanssa yhteen ilman, että se olisi havaittavissa, ja kyllä katsastusmiehen pitäisi tuo tajuta katsoa. Se on sitten eri asia kiinnostaako se katsastajaa sen vertaa, että sitä viitsisi katsoa tai siihen puuttua.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Re: W126 ja RS valo
Toisaalta, eihän tuohon ole kaiketi kummonen homma väsätä sellaista "viiveboxia" joka pitää tuota valoa sen 10s päällä ja sammuu sitten. Rekisteriotteessa ei ole mitään mainintaa turvatyynyistä, joten helpoin tapa lienee poistaa polttimo ja bägillinen ratti.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5730
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W126 ja RS valo
hukkaa siitä mittarista sitten se koko merkkivalo teksti
katsastus mies kyllä löytää alustan numerolla mitä varusteita siihen autoon kuuluu jos se epäilee että olis rs:ssääsä vikaa

katsastus mies kyllä löytää alustan numerolla mitä varusteita siihen autoon kuuluu jos se epäilee että olis rs:ssääsä vikaa
mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W126 ja RS valo
Ei kai sillä ole merkitystä kun otteessa siitä ei ole mainintaa. Noita on kuitenkin rekisteröity bagittomanakin. Korkeintaan joutuu maahantuojalta hommaamaan jotain dokumentteja. Korjatkaas taas jos olen väärässä.touhottaja kirjoitti:hukkaa siitä mittarista sitten se koko merkkivalo teksti![]()
katsastus mies kyllä löytää alustan numerolla mitä varusteita siihen autoon kuuluu jos se epäilee että olis rs:ssääsä vikaa
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5730
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W126 ja RS valo
en usko että maahantuoja innosttuu ajatuksesta heikentää ässämersun ajoturvallisuutta
mutta poista se vähin äänin ja unohat koko jutun
mutta kun saat jännitteet kohilleen niin kuittaa se vika pois 



mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W126 ja RS valo
Jep. Katsotaan sitten kun saan toimivan laturintouhottaja kirjoitti: mutta kun saat jännitteet kohilleen niin kuittaa se vika pois

Re: W126 ja RS valo
Ei auttanut laturin korjauskaan. Latausjännite nyt 14.4vtouhottaja kirjoitti: kun saat jännitteet kohilleen niin kuittaa se vika pois
Re: W126 ja RS valo
Nythän mä hokasin kun tutkin noita muita juttuja tuossa. Apparin jaloissa on vielä 2 boxia jotka liittynee läheisesti tuohon RS valoon. 0 285 100 014 vaikuttaako noihin turvavyön kiristäjiin? Sitten 000 820 39 26 Mikähän tuo on? Kaiketi nuokin liittyy tuohon valoon????
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5730
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W126 ja RS valo
tuo ensimmäinen numero on turvavyön rele, en tiijä vaikuttaako rs valoon ja toinen numero on penkin lämmittimen rele 

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W126 ja RS valo
Oikeastiko?touhottaja kirjoitti: toinen numero on penkin lämmittimen rele
Olenkohan taas ymmärtänyt jotain väärin. Eikös tuossa ole ns. räjähdevyöt? Olen ymmärtänyt, että ne toimii kimpassa tuon bagin kanssa. Menikö jotain väärin???touhottaja kirjoitti:tuo ensimmäinen numero on turvavyön rele, en tiijä vaikuttaako rs valoon
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5730
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W126 ja RS valo
Eipä vika ole selvinnyt ainakaan vielä. Leima tosin läpsähti bagittomalla ratilla ja mittarilla jossa ei moista valoa ole lain.
Tuossa Nozkin linkittämässä jutussa puhutaan jostain testeristä, jolla tuo valo saataisiin nollattua mahdollisen häiriön jälkeen. Onko tuollaiseen olemassa testereitä ja missä sen liitin on?
Tuossa Nozkin linkittämässä jutussa puhutaan jostain testeristä, jolla tuo valo saataisiin nollattua mahdollisen häiriön jälkeen. Onko tuollaiseen olemassa testereitä ja missä sen liitin on?
Re: W126 ja RS valo
Selvisikö tämä? Mulla jäi nyt RS-valo palamaan -85 SECissä.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5730
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: W126 ja RS valo
lataako auto kunnolla ettei ole alijännitteinen taikka akku kunnossa? siellä on myös valon kuittaus paikka jos muut asiat kunnossa 

mullon pelkkiä romuja vaan
Re: W126 ja RS valo
Latausjännite 13,77 V suoraan laturilta sekä akulta. Lienee vähän matala? Jospa ensiapuna vaihtaisi jännitteensäätimen. Akku on uudehko.
Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja