Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat

Viesti Kirjoittaja unski »

Adventurer kirjoitti: Meinaatko että eculta ei tule 8:aa karvaa suuttimiin vaan 4 jotka sitten haarautuu jossain? eli voisin mittarilla etsiä sen vastavan toisen karvan suuttimien liittimistä?
Juurikin näin. Samaten tapahtuu maajohtojen kanssa, siksi 3-4 sylinterien välissä on paksu nippu maadoituksen rengaskenkiä imusarjan pultinkannan alla. Tätä yritin kuvailla juuri kun kerroin suutimien toimivan pareina. Parit voit katsoa Haynesin kirjan sähkökuvista sivulta esim. sivulta 166, Suuttimet osat nro. 12 ja ECU nro 11. jne...suuttimen vieressä syliterinumero. ECU:n vieressä kamman pinninumerot. Kampa irti ECU:sta ennenkuin mittaat.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Adventurer kirjoitti:Kyllä tämä on nimenomaan 107:n sarja joka tullut prujuineen varaosakoneen mukana.
En ole mitannut toimintaa kun en tiedä miten sen tekisin. Kuivaa korppuahan se yli 30 vuotta vanha sarja on :(

Meinaatko että eculta ei tule 8:aa karvaa suuttimiin vaan 4 jotka sitten haarautuu jossain? eli voisin mittarilla etsiä sen vastavan toisen karvan suuttimien liittimistä?
Kävin tuossa yleismittarilla mittailemassa suuttimien apikoja ja joka ainoa johto (niin ruskeat maat kuin virtajohdotkin) antoi maata riippumatta siitä onko virrat päällä vai ei :o . Olin edelliseltä käynniltä ottanut akun miinus kaapelin irti. Eli se siitä mittailusta. En tiedä kuuluuko näin olla. Vissiin koska kampa oli kiinni ecussa.
Nyhän moottori ei lähtenyt käyntiin edes 4:llä, hörhötti kyllä startatessa. no vedin taas johdon ohi sytkäboxin ja ei edes hörähdellyt :x Huomasin myös että etuvastukset eivät kuumene, minkä ne aina ovat tehneet... eli alkoi epäilyttämään tuo puolan kunto. Laitan sen vaihtoon seuraavalla kerralla, Se ei kuitenkaan selitä loogisesti selitä tätä 4:n pimeän pytyn syndroomaa.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

unski kirjoitti:Häynesin kirjassa on painovirhetä aika monta siinä ruiskun sähkösarjaosuudessa.

Onko sinulla vahvistin sytytyksessä paikallaan? joskus se pamahtaa yhtäkkiä ja tuo on tulos, hörähtelee, muttei käynnisty. asia voi testailla vaihtamalla homman ihan kärkisytytykseksi ilman vahvistinta ja vastuksia. Tosin pitkässä käytössä ilman etuvastuksia puola palaa...siis n. vuodessa...

Niin sitten kannattaa vielä testata onko alipaineanturi tiivis...se on myös kuluva osa.

Pitkästä aikaa piipahdin tallilla, aivot nollaantuneena siis lähdin taas pisteestä A. Eli käynnistys, hörähtelee muttei käynnisty. - No huomasin 0.6 vastuksen kuumenevan julmetusti kun virrat jää päälle. O.4:n ohileikkasin jo aiemmin koska siitä posliini rikki. No sitten vasta mittailemaan voltteja puolalta joita tuli sinne vajaa 3 :?
No tämän vastuksen poiston jälkeen voltteja tuli jotain 7-8:n välillä mutta yllätys yllätys kone läksi hörpättämään :o
Eli jotain häikkää lienee tuossa vastuksessa, kenties vahvistimessa. Paljonkohan sieltä pitäisi tulla voltteja käynnistäessä ja sitten käyntitilassa ilman vastuksia ja niiden läpi?
Mites jos tuon konversosi ihan tavallisella puolalla+etuvastuksella toimivaksi, eikös sellaisen puolan pitäsi kestää normaalisti?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat

Viesti Kirjoittaja unski »

Mites jos tuon konversosi ihan tavallisella puolalla+etuvastuksella toimivaksi, eikös sellaisen puolan pitäsi kestää normaalisti?
Toimii hyvin niinkin, myöskin alkuperäisellä puolalla, kunhan vain jätät etuvastukset. Isoilla kierroksilla vain saattaa pätkiä hieman. mm. BMW 3.0 Si ja 3.0 CSi D-Jetronic ja L-Jetronic koneet toimivat ilman mitään vahvisitmia. Kierrosmittari menee vain todennäköisesti ihan seoksi, mutta voisit kokeilla jättää boksin poistamaan kierrosmittarin häiriöitä, et vain ohjaa sytytystä sillä.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Tosiaan, kiekkamittari ottaakin sieltä herätteen :? Ei kyllä hyvä idea ole sekään jos kiekkamittari ei toimi.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tänään helsingissä palo tommonen SL :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat

Viesti Kirjoittaja unski »

Adventurer kirjoitti:Tosiaan, kiekkamittari ottaakin sieltä herätteen :? Ei kyllä hyvä idea ole sekään jos kiekkamittari ei toimi.
mutta noin voi ainakin jahdata vikaa ja päästä edes koeajolle.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Aapo.T kirjoitti:Tänään helsingissä palo tommonen SL :)
En tiedä kyseisestä tapauksesta mitään, mutta heti tuli mieleen mahdollinen syy tapahtuneeseen:
350 SL-malleissa olen muutaman kerran tavannut pahasti haurastuneet bensaletkut. Ilmansuodatin kotelo peittää näkyvyyden tehokkaasti, mutta jos bensa tuoksuu vähänkin, niin todennäköisesti syynä on nuo letkut. Eli suuttimille menee metalliputket, mutta välissä on parin sentin pätkät kumiletkua. Kun nuo letkut alkavat vuotaa, niin polttoainetta alkaa kertyä imusarjan päälle - sitten vaan puuttuu kipinä... :shock:

MB-varaosana on saatavilla tähän korjaussetti - kannattaa tarkistaa letkujen kunto :idea:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Adventurer
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: La 26.11.2005 16:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kirottu D-jetronik ja uudet mystiset viat

Viesti Kirjoittaja Adventurer »

Aapo.T kirjoitti:Tänään helsingissä palo tommonen SL :)
Mites se liittyy tähän? Meinasitko että siitä osia vai että tuikkaan tämänkin tuleen? :)
Vastaa Viestiin