Varaajapallopulma.

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja tango »

Onko kukaan perehtynyt tuollaisten W115 ja W123 hydejärjestelmään tarkemmin. Pulman on se että tuohon W115:seen ei saa noita palloja, kuten 123:seen. Olisiko noissa muuta eroa kun nuo putkien lähdöt on eri paikassa. Kuvassa oikealla W115:sen ja vasemmalla W123:sen pallo. Onko tuolla toiminnan kannalta merkitystä, tuleeko tuo putki tuonne päähän, vai sivuun?

Kuva
Avatar
Antti S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Ke 25.06.2008 09:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja Antti S »

Käytännön kokemusta ei vielä ole, kun oma projekti ei ole niin pitkällä. Mutta W 114/5 Niveau-Regulierung and der Hinterachse näyttää seuraavaa:
Kuva
Kuva
Kuva
Työkalu: Vito 116CDI 2018
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

voihan noissa palloissa olla kaasunpaineissa eroo :wink: auton painosta johtuen :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja tango »

Ei ihan satasella tuo Saksa suju, mutta kuvat on kivoja. Tuosta ei taida kuitenkaan käydä ilmi, mikä merkitys on sillä tuleeko tuo hydeputki tuonne sivulle, vaiko tuohon päähän, kuten tuo letkukin. Tuossa pallossa näyttäisi olevan pieni öljytila. Onkohan W123:sen pallossa sellainen? Paljonkohan W123 farkku painaa? Tuon lanssin oma paino on 1630kg ja kokonaispaino 2175kg. Eikö farkku ole lähellä noita painoja.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Designation HYDR.OIL CHAMBER
Part number A1153200215
Series
Price excl. VAT 175.04 Euro
Price incl. VAT 208.30 Euro
MB ClubCard dicsount1,2 31.24 Euro
Status availabl

Tuleehan tuolle hintaa jos mersulta tilaa
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja tango »

Tarkemmin ajatellen, tietenkin siinä pallossa on paineenalaisena tuo öljytila, eihän tuossa muuten olisi mitään järkeä. Ajatus oli, kun se pallo on irti, eikös se kalvo (kumipallohan se paremminkin on) mene ihan ton ulkokuoren seinämiä myöten. Mersulla sitten näköjään halvempi kun KL:ssä
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

toi on mersun hinta saksassa, kannattaa tarkistaa vaikka epc:stä tms oikea koodi
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja tango »

Aapo.T kirjoitti: kannattaa tarkistaa vaikka epc:stä tms oikea koodi
Nyt en jummartanut?
Kuitenkin. 2 orginaalia, käytettyä palloa hommattu. Molemmissa on nuo kalvot ehjät. Millainenkahan vastus tuola kuuluisi olla? Tylpällä tapilla kun painaa tuosta letkun reiästä, kalvo antaa periksi suht nöyrästi. Palloja tutkiessani huomasin, että sielä pallon takana/kaasupuolella on ruuvi. Tuon kaiketi voisi paineistaa uudestaan, olisiko kellään joitain arvoja yms. miten tuo tapahtuisi?Kuva
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

pistä ruuvit vaan kiinni ja paikalleen, äläkä ala itte niitä mitenkään yrittää paineistaa :wink: mutta aina kannattaa pähkäillä minkä tahansa laitteen toiminta periaatetta :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja tango »

En toki siitä ehjästä tuota ruuvia avannut. Tuo on se rikkinäinen, jolle tein avauksen ja tutkin sen sielunelämää. Siksi tuota paineistusta mietin, jos tuola on liian pieni vastus, hajoaako se kalvo sieltä heti kun vastapuolelle tulee öljyä paineella.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

saattaahan se särkyä siitä, mutta eihän sillä muutenkaan mittään tehe kun höngät on lähteny taivaan tuuliin :thumbup:
millanen venttiili tuossa päässä oikein on :roll: saisko kuvan :wave:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja tango »

Siinä ei ole varsinaista venttiiliä, tuo ruuvi vaan. Tuohon kaiketi jonkinlaisen täyttöventtiilin saisi ja kyllähän ne isot pojat täyttelee venttiilittömiäkin palloja. Eihän noita toimita alle laittaa kun ne ei sielä kuitenkaan toimi kun painetta ei ole riittävästi. Nyt niille saisi vielä jatkoaikaa, jos ne saisi paineistettua, olettaen, että se kalvo kestää. Kyllähän sekin tietysti ajansaatossa varmaan heikkenee. Mistähän noille saisi jotain painearvoja?
Kuva
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja tango »

Testimielessä tein palloon tuollaisen venttiilin ja laitoin sinne 4kg painetta.
Kuva
Vastus muuttui olellisesti. Kuvittelin jo että ollaan lähellä oikeita paineita. Kaasuhan sielä oikeasti on, mutta testi, testi. Mietin kyllä että aika vahvasta kamasta on tehty tuo pallo. Ainevahvuus 6mm.
Kuva
Kävipä kylässä sitten tosi viisas mies, kertoi tuonne kuuluvan n. 10 kertaisesti tuon paineen (typpeä), kertoi myös, ettei sillä ole väliä tuleeko tuo putki tuonne päähän vai sivuun, eli W123:sen pallot käy myös tuohon. Mielenkiinnosta selvittelen, josko nuo saisi kuitenkin paineistettua uudelleen. Näihin kuviin, näihin tunnelmiin. Pentti Vainio. Suolahti
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Sitikka miehiltä kannattais kysellä noista pallojen paineistuksista yms koska sitikoissa on samantyyppinen järjestelmä tosin ilman apujousia.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja tango »

jari_w123 kirjoitti:Sitikka miehiltä kannattais kysellä noista pallojen paineistuksista yms koska sitikoissa on samantyyppinen järjestelmä tosin ilman apujousia.
Homma alkas olaa kokeilua vaille valmis. Pallojen painearvot pitäisi vielä jostain saada. Olisiko kellään noita arvoja tai hyllyssä ehjää W115:sen tai W123:sen palloa, sekä halua lainata sitä. Siitä voisi mitata paljonko sielä on painetta. Kokeiluperiaatteellakin niistä jonkinlaiset saa, mutta olisihan ne oikeapaineiset hyvät.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja karra »

tango kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:Sitikka miehiltä kannattais kysellä noista pallojen paineistuksista yms koska sitikoissa on samantyyppinen järjestelmä tosin ilman apujousia.
Homma alkas olaa kokeilua vaille valmis. Pallojen painearvot pitäisi vielä jostain saada. Olisiko kellään noita arvoja tai hyllyssä ehjää W115:sen tai W123:sen palloa, sekä halua lainata sitä. Siitä voisi mitata paljonko sielä on painetta. Kokeiluperiaatteellakin niistä jonkinlaiset saa, mutta olisihan ne oikeapaineiset hyvät.
Mie kyselin M100-foorumilta apuja 450SEL 6.9 pallojen paineista ja mahdollisuuksista itse paineistaa. No help. Suuressa Maailmassa ne vaan ostaa uusia palloja; jenkeissä ne on aika edullisia mutta esim Rockauto vai oliko se Autohauz AZ ei lähetä niitä kuin maarahtina ... :evil: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja tango »

karra kirjoitti: mutta esim Rockauto vai oliko se Autohauz AZ ei lähetä niitä kuin maarahtina ... :evil: .
Ihmetyyppejä.
karra kirjoitti: Mie kyselin M100-foorumilta apuja 450SEL 6.9 pallojen paineista ja mahdollisuuksista itse paineistaa. No help. Suuressa Maailmassa ne vaan ostaa uusia palloja;
Eikö klubin tallillakaan ole mitään vanhoja korjaamokirjoja missä tuollainen tieto olisi, vai eikö tuollaista tietoa ole koskaan julkaistu edes.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja karra »

tango kirjoitti:
karra kirjoitti:Mie kyselin M100-foorumilta apuja 450SEL 6.9 pallojen paineista ja mahdollisuuksista itse paineistaa. No help. Suuressa Maailmassa ne vaan ostaa uusia palloja;
Eikö klubin tallillakaan ole mitään vanhoja korjaamokirjoja missä tuollainen tieto olisi, vai eikö tuollaista tietoa ole koskaan julkaistu edes.
Kuva

Ei ole dataa/faktaa ei. On etsitty kissojen ja koirien kanssa :twisted: . M100 foorumilta tällainen linkki löytyi:

http://www.federkugel.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuten sanoin ei noita muualla itse paineisteta. Vissiin se on kai vaan niin että ne uudet pallot vaan tuntuu kalliilta näin köyhän mersumiehen näkökantilta :shifty: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja tango »

Siinäpä pelkistetty ja havainnollinen kuva tuon pallon tehtävästä. Ei kaiketi auta muu kun kokeilla tai ostaa 1 W123:sen pallo ja mitata siitä se paine.
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

niin, täältä saat edelleen niitä palloja
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja unski »

Aineenahan on typpi kuten jo mainittiin ja täyttöjä tekevät ainakin firmat, jotka virittävät esim. kelkkojen jousituksia, sieltä löytyy varmaan sopivat venttiilitkin. Täyttö on yleensä ihan normihommaa, mm. Citroen-miehet noita virittelevät.

Paine on w107:ssa 23bar +- 1bar. hylkyraja 15 bar. W115:ssä on sama akselisto ja vähemmän painoa, joten nuo arvot riittävät varmaan.

Oheinen vanha linkki "Suoli24":llä varmaan valaisee asiaa.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/15499" onclick="window.open(this.href);return false;
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Antti S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Ke 25.06.2008 09:23
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja Antti S »

Sama 23+/1 ja 15 löytyi myös tuosta w 114/5 Niveau-Regulierung -oppaasta. Siinä yksikkönä atü - lienee sama kuin bar?
Työkalu: Vito 116CDI 2018
Kesäautot: 300D autom -80, W123.130 ja C280 -99
Projekti: 230.6 Lang -75 W114.617 rattiautomaatti
Odottaa & varaosiksi 240D 3.0 -75 W115.114 rattiautomaatti, 200 -72 W115.015, 230.6 -75 W114.615, 200D/280 -72 W114.060 (raato), 240D Lang -75 W115.119 (raato), 240D autom -75 W115.117
Muita: VW Kupla -66, Sonderbus -65 ikuisuusprojekti, Vespa Commerciale -70 yms
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja tango »

unski kirjoitti:Ai Täyttö on yleensä ihan normihommaa, mm. Citroen-miehet noita virittelevät.

Paine on w107:ssa 23bar +- 1bar. hylkyraja 15 bar. W115:ssä on sama akselisto ja vähemmän painoa, joten nuo arvot riittävät varmaan.
Iso Kiitos. Tuosta lähdetään. Olettaisin kuitenkin, että W115 Ambulanssi painaa enemmän kun W107. Palataan asiaan kun pallot on täytetty.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja unski »

Auton painolla ei ole mitään tekemistä pallojen paineen kanssa. Jousitushan säädetään jousilla oikeaan korkoon ja pallot kantavat vain lisäkuorman, joka sitten on sama kaikissa malleissa. Paineella säädetään ajo-ominaisuuksia kuorman kanssa, kovempi paine -> tiukempi jousitus kuorman alla.
Olettaisin kuitenkin, että W115 Ambulanssi painaa enemmän kun W107
ei paina :), kuormattuna: SLC: 2,095 kg
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja tango »

unski kirjoitti:Auton painolla ei ole mitään tekemistä pallojen paineen kanssa. Jousitushan säädetään jousilla oikeaan korkoon ja pallot kantavat vain lisäkuorman, joka sitten on sama kaikissa malleissa. Paineella säädetään ajo-ominaisuuksia kuorman kanssa, kovempi paine -> tiukempi jousitus kuorman alla.
Olettaisin kuitenkin, että W115 Ambulanssi painaa enemmän kun W107
ei paina :), kuormattuna: SLC: 2,095 kg
Lanssi 2175kg. Tuota, tuota. Kyllähän sillä auton painolla täytyy joku merkitys olla noihin paineisiin. Hydesylinterihän sen auton tasaa siihen asentoon, mihin tasaa. Pallo ottaa vastaan vaan sen sylinterin ölynmäärän vaihtelun tiestön mukaan, tai jotenkin tälleen. Karrahan laittoi tuon pelkistetyn kuvan.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja unski »

Melkein noin, muttei kuitenkaan ihan. Karran kuva kuvaa hydropneumaattista jousitusta, jossa jousipallo ottaa vastaan koko kuorman ja hoitaa yksin jouston.

Tässä sinun tapauksessa taas on kyseessä kuomantasaavasta jousesta. Kun systeemi on oikein rakennettu ei järjestelmässä ole kuormaamattomana painetta ollenkaan, vaan "rautajouset" ottavat kuorman vastaan kokonaisuudessaan. Kun taas kuorma lisääntyy, niin jousitus painuu alemmas ja avaa käyttöventtiilin joka päästää riittävästi painetta järjestelmään, kunnes jousitus on taas oikealla korkeudella. tällöin jousipallon kaasytäyttö on aivan sama, kun painetta tarvitaan se tietty määrä jotta auto saadaan riittävän ylös. Voit ajatella, että vaikka pallo on ihan tyhjä se nousee silti oikealle korkeudelle, kyllä se neste sen tilan täyttää silti. Nyt kaasua tarvitsee olla vain tarpeeksi, jotta pallon kalvo ei mene aivan pallon seiniin kiinni, vaan että kaasulle jää hiukan tilaa puristua kasaan, eli joustaa. Pallojen eri geometria ja täyttö sitten muokkaa jousivakioita, eli paljonko kaasulla on tilaa puristua kasaan ja kuinka iso on kalvon pinta-ala. Mutta sekin vain silloin kun autossa on kuormaa ja systeemi on vaikutettuna. Itsekkin ajelin parituhatta kilometriä ihan tyhjillä palloilla ilman ongelmia, poistin vain säätöventtiilin käytöstä, jotta palloihin ei tullut painetta.

Eli kunhan pallo ei ole vain liian tyhjä, ettei joustoliike lopu kesken ja ettei kaasunpaine ole laivan liian suuri, että systeemi painuu kuitenkin kasaan, eikä puhkea tyhjänä, on paineelle suurinpiirtein se ja sama. Sen huomaa tuosta Mersunkin ohjeista: 23 bar uutena ja hylkyraja 15 bar eli vaihtelua saa olla lähes 40%.

On tietysti selvää tottakai, pallojen paineilla on ääritilanteissa merkitystä, mutta tuskin w115:n ambulanssi täyteen lastattuna muttenkaan houkuttelee kokeilemaan jousituksen äärirajoja :) Ja eihän se tietenkään ole ollenkaan huono laittaa palloihin sitä oikeaa painetta kun on kerta värkäämässä... ;)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja tango »

Eikös tuo järjestelmä hoida iskunvaimemtimen/kin tehtävän? Jos nuo varaajapallot otetaan pois käytöstä, pystyykö tuo hydesylinteri yksin hoitamaan iskunvaimennuksen?
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kyllä toi mollikka tarvitaan ei se pelekkä hydraulisylinteri mittään jousta, tuolla pallolla se vaimennus saahaan :wink:
jaksat sää tanko pähkäillä ton kanssa ja milläs meinaat täyttää ton pallukan :roll:
Autofoorumilla yks tyyppi rakensi sitikan pallukoiden täyttöö varten täyttö laitteet :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja tango »

Tuossa on yx tuttu Citikkavelho, täyttö onnistuu kyllä. Palloja pitää näköjään hieman työstää, että saa nuo Citikan täyttöventtiilit niihin kunnolla.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Varaajapallopulma.

Viesti Kirjoittaja unski »

Ei hydrulisylinteri joustakkaan, mutta paineettomassa tilassa se vain heiluu mukana. Tuo karran kuva hämää nyt liikaa. Pallot eivät juuri osallistu iskunvaimennukseen, sitä varten tuossa systeemissä on iskunvaimentajat. Ei niitä palloja voi pois ottaa, vaan säätöventtiili käännetään "alas" asentoon, jotta järjestelmä menee paineettomaksi, mutta öljy pysyy iskunvaimentmissa. Mutta varmaan on turha jappasta asiasta sen kummemmin, tärkeintä on että homma alkaa toimia ja että perä pysyy tasossa kuormattunakin.
Viimeksi muokannut unski, Su 11.12.2011 14:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin