Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Ostin uudeksi projektikohteeksi 1964 SL:n eli ns Pagodan. Manuaalivaihteinen ja vaikuttaa olevan eurospekseillä eli eurovalot ja kilometrimittari. Kovakatto tuli mukana toki.

Kuva

Auto on tuotu maahan Kaliforniasta rajaseudun Koneiatta –nimisen liikkeen toimesta Joensuussa 1990. Vuonna 1995 se oli myyty edelliselle omistajalleen Autoami-liikkeessä Iisalmessa. Edellinen omistaja maalautti auton ja sitä on kohennettu matkan varrella mm. uusimalla rättikatto sekä verhoilemalla sisustus. Auto on katsastettu 1995 ja se on jäänyt pois ajosta ilmeisimmin 1996 jolloin kilvet on palautettu.

Autoon on tehty lattiaan uusia korjauspaloja ja koko vasen takakylki on vaihdettu. Oikeassa takakyljessä on korjauksen jäljltä pakkeli lohkeillut ja sen joutuu käymään jossain vaiheessa läpi. Takimmainen koristelista puuttuu juuri tuosta oikeasta kyljestä.

Penkit ovat nahkaa ja muu verhoilu on kerniä, kojelauta mittariston kupuineen on verhoiltu mielestäni aika asiallisesti. Jalopuut on irti ja ne tuli auton mukana, vaativat kunnostuksen – nyt kojaludassa on kernistä tehty lista peittämään tuo alue sekä A-pilarit on verhoiltu samalla kernillä. Oviverhoiluihin tarvitaan alkuperäisen näköistä naamiointia jotta olisi ihan virallinen.

Tekniikan kunnosta ei ole mitään tieto mutta auto oli jäänyt säilytykseen suoraan ajosta. Moottoria en ole kokeillut vielä pyörittää.

Pyörät kuitenkin pyörivät ja käsijarrussa on eloa. Auto on nyt pukeilla ja tarkoitus on irroittaa bensatankki sitruunahappopuhdistusta varten. Uudet bensaletkut on jo ostettu metritavarana klemmareineen. Tankin pohjalla on aimo kerros ruskeaa moskaa, sellaista muruista kuten hiekka.

Kun nostin autoa ylös korkkasi takakontista perämurikkaa paikoillaan pitävä kumi sekä edestä repesivät apurungn ja korin väliset kumit palasiksi. Nuo on jo tilattu kuten muutakin sälää http://www.mb.classic.de" onclick="window.open(this.href);return false; liikkeestä.
  • Luftfilter 6-Zyl Einspritzer (2311) 1 23,80 EUR 23,80 EUR
    Ölfilter 0001800009 (101040) 2 8,33 EUR 16,66 EUR
    Rep.Satz VA-Träger 108-113 (33014) 1 99,00 EUR 99,00 EUR
    Gummilager HA-aufhängung 108/110/111/113 NF (2633) 1 63,07 EUR 63,07 EUR
    Dichtung Tankgeber (101048) 2 1,19 EUR 2,38 EUR
    Kraftstoffilter W108-113 (101042) 2 7,14 EUR 14,28 EUR
    Tankfilter 108-115 (2760) 1 23,80 EUR 23,80 EUR
    Manschette Schalthebel W110/111/113 (2611) 1 8,51 EUR 8,51 EUR
    Gummireiter 3-ltg. 108,109,111,113 (2727) 4 5,36 EUR 21,44 EUR
    Klammer Gummireiter 3-ltg. 108,109,111,113 (2738) 4 1,90 EUR 7,60 EUR
    DHL Paket EU 1 19,00 EUR 19,00 EUR
Mekaanisen ruiskupumpun säätötanko ei liiku mutta odotan kun saan bensatankin puhdistettuna (ellei ole läpireikiä) paikoilleen niin teen sinne reilun ATF-öljyseosteisen panoksen jolla yritän liuottaa paikkoja auki. Kolme sytytystulppaa on jo irti; yksi lähti suoraan ja muita olen liotellut irroitusöljyllä. Tulpat eivät olleet karstaiset, ainostaan mustat.

Renkaat on vähän ajetut Brigestonen 195/70R14 mutta onko ne ajokelposet jää nähtäväksi.

Eipä tässä vaiheessa muuta, postailen tähän kuulumisia ja kuvia jahka ehdin. Tavoite on saattaa auto liikenteeseen kesäksi 2012 ja jos innostusta riittää korjata kosmeettiset asiat ensi talvena mielessä museointi keväällä 2013.

Kuvia: http://s194.photobucket.com/albums/z171 ... 10/Pagoda/" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja petri »

Onnittelut uuden hankinnan johdosta!
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

petri kirjoitti:Onnittelut uuden hankinnan johdosta!
Samoin :thumbup: :D
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Kiva kissimirri.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Kiitosta! Auton hankinnassa apuna olivat mm foorumilaiset "Mesedesi" ja "W111" sekä noutokeikalla vänkärinä Juha_M117.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Onnittelut hankinnan johdosta!

Suosittelen alan sivustoa: http://www.sl113.org/

Omaani olen nyt kolme talvea hitsaillut (myyjän mukaan oli 100% ruosteeton) ja tavoitteena saada takaisin tienpäälle mallin juhlavuonna 2013.

Pirullinen korirakenne, kun joutuu leikkaamaan pintapellit pois ennenkuin pääsee käsiksi varsinaisiin kantaviin rakenteisiin (jotka tässä korimallissa tuntuvat olevan herkkiä ruostumaan sisältäpäin)...

Positiivista on, että melkein kaikkia osia saa. Myös oviverhoiluja.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Onhan se nätti peli kyllä.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1896
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja tony »

Mestariverhoilija on Ukko Kaasinen Espoon leppävaarassa, jos jotain täytyy teettää nahasta tai vinyylistä, numerot ym googlettamalla.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Täältä näkee, miltä yksityiskohtien pitäisi näyttää. Etenkin tuo $175.000 hintainen on hyvin säilynyt alkuperäisenä. Tosin 1969 malli on mm. sisustukseltaan ja kromiosiltaan hiukan erilainen...

http://www.motoringinvestments.com/MainPage.htm
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Onnea projektille! On se vain pagoda hieno korimalli!
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Onnea uuden hankinnan johdosta, voin lahjottaa tuon vaihdekepin palkeen kun semmonen uusi oli mulle erehdyksessä lähetetty :)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
masa66
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 481
Liittynyt: Su 29.01.2006 15:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja masa66 »

Karralla sen kun kalusto paranee, onnea ja voimia projektin parissa. :thumbup:

t. masa
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Täytyy noihin sivustoihin tutustua, aikoinaan kun kasimäntäistä ruiskutuspumppua elvytin niin noita pagodasivuja tuli tutkittua...

Omassa on siis lattioita korjattu, vaikka pitäisi olla kalifornia-auto. Tosin uutena se saattaa olla myyty saksassa - täytyy pyytää kantakortti merkkiliikkeestä.

Sain aikamoisen päänsäryn ja huonosti nukutun yön kun illalla puljasin besatankin kanssa. Kumminkin se on nyt irti ja kontin lattiapelti siellä alla on todella hyvässä kunnossa. Tankki on päältä siisti mutta sisältä täynnä korroosiota. Se pohjassa oleva upotus ja imukaivo on täynnä moskaa. Myös yläpinnassa mitä sormella kokeilin on sellaista ruosterupea. Ihan samanlaista kun pakkasella menee rauta huuruun mutta tämä on vaan ruostetta. Toivottavasti sitruunahappo auttaa, saan ehkä töistä tarvittaessa okasaalihappoa, pitää vaan selvittää miten se toimii...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Toivottavasti sulle osui parempi yksilö kuin omalle kohdalleni.
Ulkoa päin omanikin vaikutti varsin terveeltä yksilöltä:
Kuva

Valitettavasti totuus paljastui vasta soodapuhalluksen ja pienen "kuorinnan" jälkeen:
Kuva

Tänä päivänä tilanne on onneksi jo huomattavasti lohdullisempi. Autossa on uutta peltiä enemmän kuin vanhaa. Yhden Pagodan palastelleena osaisin kyllä seuraavaa ostaessani kiinnittää vähän erilailla huomiota tiettyihin vakiopaikkoihin, joihin korroosio tyypillisesti iskee. Enkä enää taida ostaa yhtään autoa pelkkien valokuvien perusteella :oops:
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

paloviita kirjoitti:Toivottavasti sulle osui parempi yksilö kuin omalle kohdalleni.
Ulkoa päin omanikin vaikutti varsin terveeltä yksilöltä:
[ http://img.photobucket.com/albums/v634/paloviita/IMG_5540.jpg ]
No en nyt lähtis ennustamaan mutta toivoa saa. Olisipa ollut siellä kaliforniassa jonkin aikaa edes. Bensatankki on päällepäin kohtuullinen:

Kuva

Tuolla on nyt vajaa 10% sitruunahappoliuos muhimassa.

Auton vaiheista selvisi sen verran että agentti joka auton on lähettänyt Suomeen on Simo Veharanta; tämä on siis toinen auto jo mikä hänen kauttaan on ensin härmään ja sitten minulle kulkeutunut. Maahantuoneen liikkeen taustoista tuli jo kahdelta taholta viestiä :) .

Muistelen että jossain papereissa luki maahantuonti 1989 mutta maaliskuussa 1990 on tullauspäätös päivätty. Autohan on ollut vuonna 1989 juuri sen tarvittavan 25 v vanha jotta sen on saanut maahan pienellä autoverolla. Niin se vaan aika kulkee, eli tuolloin vasta 1964 malliset olivat MR-iässä :shock: ja edullisesti maahantuotavissa. Allekirjottanut on samaa vuosimallia ja olisikohan se ollut 1991 kun hankin 1964 mallisen Opel Olympia Rekordin ja museokatsastin sen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
killerimersu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 835
Liittynyt: Ti 06.09.2011 11:27
Paikkakunta: pori

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja killerimersu »

oi oi.. tollaseen vaihtais jo melkei emännän :D :D
bensalla pestään pensselit. dieselillä tehdään voimaa

124 601turbo
sekámeteli audi
ex 201 601turbo
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja RH »

Hip huraa 8)
Sullahan tuota klassikkosektoria jo riittää kivasti (käyttiksestä aitoihin harrastepeleihin... :wink: ).
Kun en enään pysy näissä perässä, niin tuliko tuo "kiinan katto" kokoelmaan täydennykseksi vai lähtikö joku muu laite kiertoon eli tämä ikään kuin sitten tilalle?
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 912
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Onnea projektille!

On muutes hieno mersu, tätä projektia seuraa kateellisena mielellään!
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

sepulaakeri kirjoitti:Onnea projektille!

On muutes hieno mersu, tätä projektia seuraa kateellisena mielellään!
RH kirjoitti:Sullahan tuota klassikkosektoria jo riittää kivasti (käyttiksestä aitoihin harrastepeleihin... :wink: ).
Kun en enään pysy näissä perässä, niin tuliko tuo "kiinan katto" kokoelmaan täydennykseksi vai lähtikö joku muu laite kiertoon eli tämä ikään kuin sitten tilalle?
Kiitosta! Pelkään että tässä käy se perinteinen että harrastus lähtee lapasesta. Tulevan kesän yli päästään ilman uutta tallipaikkaa mutta syksyllä taidan ottaa SECille myös tallisäilytyspaikan jotta pagodan saisi kotiin. Jäitä nyt hattuun sen verran että ensiksi tämä liikenteeseen. Sitten jos jaksaa niin voisi laittaa parempaan kuntoon 2012-2013 aikana.

Joku jos lähtee niin saattais olla vene. Letukkaakin kokeilin (ihan kepillä jäätä) myyskennellä mutta ei herättänyt sillä hinnalla kiinnostusta. Halvalla en myy koska auto on kunnossa ja sillä on minulle suuri käyttöarvo (olihan taas itsensä pettämis perustelu) ... no käyttö ja käyttöarvo - sen verran siitä maksoin että ajelen itse sen loppuun jos ei muuta yllättävää satu.

Eli syksy 2013 tehdään tilannekatsaus...

Ai niin asiaa. Bensatankki on pitänyt sitruunahappoliuokset sisällään jo vuorokauden, hyvä hyvä :clap: . Toivoa siis on.

Ostin Viipurista eilen tarjouksessa ollutta suutintenpuhdistusainetta, oli puolitoista euroa puteli, riittää 60 litraan...kahdeksan (8) pulloa ostin :mrgreen: .
Viimeksi muokannut karra, Ti 20.03.2012 17:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Olen lirutellut tolueenia rivipumpun bensapuolelle eilisillasta alkaen, menee hitaasti sisälle kun paluukierron liitännästä sita tiputtelen. Täytin öljytilan illalla dieselöljyllä, se on valunut osittain ulos säätötangon etupäästä. Moottoriin sitä ei ole valunut; ainakaan mittatikun lukema ei ole muuttunut.

Hyvä on se että säätötanko on alkanut liikkumaan, tahmeasti mutta kumminkin :D .

Työjärjestys on siis seuraava:
1. Bensatankissa sitruunahappoliuos, saa olla muutaman päivä, sitten huuhtelu ja kuivaus. Bensaa sisälle ja sekaan ATF-öljyä, ravistelu jotta öljyinen bensaseos leviää joka puolelle ja estää uuden korroosion. Sisäpuolta en maalamaan aio ruveta.
2. Uusi bensafiltteri joka sijaitse ennen rivipumppua. Uudet kumiletkut siirtolinjoihin.
3. Rivipumpun liuotus tolueenilla. Öljypuolelle meni jo dieselöljyä.
4. Kun tankki on paikoillaan sinne seos jossa bensaa ja suutinten putsausainetta. Paluuletku irti ja pumppaan siirtopumpulla tavaraa rivipumpulle ottaen ulos tulevan mahdollisen mössön/tolueenin kanisteriin.
5. Paluuletku kiinni ja kierrätän soppaa siellä. Puhdistusaine toivottavasti tekee tehtävänsä. Muutama päivä, aina vähän pyöräyttäen uutta tavaraa kiertoon.
6. Litkut pois tankista ja uutta bensaa terästettynä esim 5 % ATF-öljyllä sisälle. Muutama päivä, aina vähän pyöräyttäen uutta tavaraa kiertoon.
7. Uutta bensaa tankkiin jotta ATF pitoisuus laskee, koekäynnistys.

Sain sytytystulpat irti. Suihkutin mäntien päälle irroitusöljyä. Sitten aion lorauttaa sinne dieselöljyä ja jonkin ajan päästä ATF öljyä, saa odotella sen aikaa kun bensapuoli on tekeytymässä. Toki moottorista vanhat öljyt pois ja uutta tilalle ennen käynnistystä.

Konetta en ole pyöritellyt enkä aio ennen kuin rivipumppu on saanut sitä liuotushoitoa...ettei van mene mikään rikki tarpeettomasti.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Sattui vuonna 2004 kun olin ostanut 1968 W111 coupen, Teppo Nummisen Losista tuottaman ja Simo Veharannan etsimän ja fiksaaman auton. Firmamme asentaja kertoi että tuntee Simon ja oli joskus jenkeissä käydessään ajanut jotain 60-lukuista ruiskumersua...

Sattui vuonna 2012 maalikuussa 23 päivä lounasruokalassa kun istahdin asentajan vastapäähän;

KP: moi, katoitko mailit ku laitoin niitä kuvia uusimmasta rojektistani
KK: en kun en saanu linkkiä auki
KP: joo se on pagoda
KK: niin mä muuten ajoin kerran sellaista kaverin autoa Losissa
KP: ai jaa mikäs se juttu oli
KK: joo Simo anto rahat käteen ja sanoi et lennä Modestoon ja aja yks pagoda tänne Losiin, se lähtee Joensuuhun Suihkon Hemille
KP: no hitto se saatto olla varmaan miun auto, valkonen?
KK: joo
KP: manuaali
KK: joo, oli muuten jonkun US Army kapparin ku sen oli ostanut uutena Saksasta ja sitten halus ostaa Veten


Muutama fakta vielä selvitettiin, aika osui loppuvuoteen 1989 ja melkoisen varmasti sama auto oli kyseessä mitä kaverini oli kuskaamassa. Hän tulee tsekkaamaan kärryn jossain vaiheessa.

Matka oli jäänyt mieleen koska American Graffiti -elokuva oli kuvattu Modestossa ja hän bongasi leffasta tuttuja maisemia. Lisäksi jossain liikennevaloissa oli rinnalle tullut 1957 2D tolppa Classic Chevy jota oli ohjastanut näyttävän näköinen blondi. Oli kuulemma pälyillyt mielenkiintoisen oloisena kaverini ajamaa avomersua... eli yksi menetetty chäänssi :mrgreen: .

Suihkon Heimo (Hemi) Joensuussa oli pääosin tuotattanut niitä veronkiertopiilofarkkuja mutta tuo pagoda oli siis eksynyt Simo Veharannan myyntikaluston joukkoon...

On tää maailma pieni.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Perjantaibriiffaus:

Virittelin letkun mäntäpumppuun jotta sain sinne menemään sitä tolueenia paremmin, nyt se on varmasti koko ajan likoamassa. Säätötanko liikkuu jo paremmin mutta ei vieläkään kevyesti.

Jarruletkut ostettu, edessä liikkuu männät, se siis OK. Takana täytyy napoa auki sylinterit mehineen kosteuden takia, mäntien kuppikumeja saa mutta pölysuojakumeja ei (Suomesta) - sama laulu kun vuosi sitten 220 SEb:n kanssa. Olen liotellut letkujen liitoksia ja ilmausruuveja irroitusöljyllä päivittäin.

Pa-siirtopumppu avattu, ei pahemmin sontaa siellä. Uusi O-rengas tilattu päätyyn ja juoksupyörän kiilalle aihio ostettu - siellä oli kuparilangan pätkä kiilan virkaa tekemässä. Tässä on ns vanhan mallinen "korkea" pumppu jossa moottoriosa kuiva eli bensa ei virtaa sen läpi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

Bensatankki on aika synkässä kunnossa; pohjalla reilusti ruosteista ja rasvaisen oloista moskaa. Tankin pohjassa oleva imukaivokin on niin likainen että sinne ei mene vettä (taikka bensaa) alakautta vaan pitäisi olla nestepinnan yli tankin puolivälin ennen kuin siirtopumppu saa bensaa. Tankin pohja ja se imukaivon ympärys on siis ruosteisen hiekan oloisen sotkun peitossa. Ei edes sitruunahappoliotus auttanut, tarvii ensin mekaanisesti putsata. Pitää yrittää saada painepesurin suutin anturin aukosta sen verran sisään että voisi kokeilla sillä sitä imukaivoa putsata.

En tajunnutkaan miten raskaaksi tankki tulee kun sen täyttää vedellä (sitruunahappolioksella); ei ihan yksinään voi sitä enää nostella... otin sen hapon talteen, pitää antaa moskan laskeutua (sitä tuli siis aika reippaasti jo ulos). Pitää lämmittää sauna ja viedä tankki sinne ylälauteille koska lämpö auttaa hapon toimintaan - nyt se oli jäähtynyt ensimmäisen yön aikana tallin lattialla. Tekisiköhän pitkänäperjantaina pitkän saunomisen; puita on halpa polttaa ja jäähän se lämpö taloon. Ei ole oikein mitään muuta tapaa lämmittää sitä likaista happoa enää...

Saksan paketti tuli; suodattimia ja alustan/korin kumeja siis.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
SLadi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 07.02.2011 10:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja SLadi »

Se tankin pohjalla oleva moska lienee bensajäämiä ja jotain hartsia. Asetoni liuottaa sitä tehokkaasti. Eli kokeile sitä ennen painepesuria.

Se asetoni sitten liuottaa kyllä kaikkea kumiakin aika tehokkaasti, eli tiivisteet saattavat sulaa höyryistä jopa tankin korkista vaikkei pinta edes ylettyisi siihen asti.

Hieno projekti ja näemmä etenee vauhdilla :clap:
E200 CDI -03/04
450SL -76
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

SLadi kirjoitti:Se tankin pohjalla oleva moska lienee bensajäämiä ja jotain hartsia. Asetoni liuottaa sitä tehokkaasti. Eli kokeile sitä ennen painepesuria.

Se asetoni sitten liuottaa kyllä kaikkea kumiakin aika tehokkaasti, eli tiivisteet saattavat sulaa höyryistä jopa tankin korkista vaikkei pinta edes ylettyisi siihen asti.

Hieno projekti ja näemmä etenee vauhdilla :clap:
No perhana, minulla olisi tolueenia vielä pari litraa mutta sitä ajattelin säästellä noihin rivipumpun liuotushommiin. Toisaalta kaikenlaisia muita teollisuusmaalaukseen liuottimia olisi helpommin saatavilla... pitää nyt katsoa mitä konetiskiainetabletit on saaneet siellä aikaiseksi.

Kumit menee kaikki tuossa uusiksi kumminkin, ei haittaa :D .

Olis rojekti voinu edetä tarmokkaammin mutta ei ole kiire, parempi tehä kunnolla. Hain aamulla tarvikeliikkeestä uudet kuppikumit takajarruihin jos ne saisi tässä pyhien aikana aukaistua :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
nykki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 718
Liittynyt: To 15.02.2007 19:31
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja nykki »

minä ostin coupen tankin viimetalvena venetmäeltä. Löytyi priima kohtuuhintaan. Kannattaa kysästä sieltäkin, näytti löytyvän vielä paljon oldtimer-kampetta
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

nykki kirjoitti:minä ostin coupen tankin viimetalvena venetmäeltä. Löytyi priima kohtuuhintaan. Kannattaa kysästä sieltäkin, näytti löytyvän vielä paljon oldtimer-kampetta
Niemölleriltä saa toki, rapiat tonnin :D .

On käyny mieles et ostais uuven :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja paloviita »

SLS tarjoaa 82 litran tankkia 469 eurolla, mutta eivät anna hintaa 65 litran tankille...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja karra »

paloviita kirjoitti:SLS tarjoaa 82 litran tankkia 469 eurolla, mutta eivät anna hintaa 65 litran tankille...
Ahaa, eli 250/280 malleissa on tuo isompi tankki. Toki jos tuo sopii fyysisesti niin miksi ei... :P

Konetiskitabletit auttoi, ei ole enää niin rasvainen. Aion laittaa sinne pari litraa teknosolvin liuotinta, tuon määrän pitäisi riittää että se imukaivon pohja peittyy. Sitten kertaalleen sitruunahappoa ja tankki saunan lämpöön.

Yksi pinhole on syntynyt pohjaan eli ruosteessa tankki kyllä on (reiän kohdalle muodostuu siis tippa). Ajattelin jopa jos sen leikkaisi auki siitä saumasta niin pääsisi paremmin sisäosiin käsiksi. Vois vaikka puhaltaa kevyesti ja kaveri oli sitä mieltä että siitä saumasta sen saa tigillä hitsattua kyllä kasaan. Its en ole hitsausekspertti mutta viisaammat suositteli joko kaasu- tai tig-hitsausta :crazy: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pagoda eli 1964 230 SL projektikertomus

Viesti Kirjoittaja paloviita »

karra kirjoitti: Toki jos tuo sopii fyysisesti niin miksi ei... :P
Ei valitettavasti sovi fyysisesti 230:een varapyöräkotelon takia.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Vastaa Viestiin