w108 250S + M117 5.0

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja unski »

Mieki olen pitkään miettinyt tuota hydrauli iskareiden sovittamista eteen. Itte aijoin vetää vain vaijerin siihen paineensäätimeen ja sillä muutella korkeutta. En vielä ole saanut toteutettua tuota projektia. Mihin meinasit etupään paineakut laittaa?
Melkein itse laittaisin kallistuksenvakaajan ohjaamaan säädintä, se on kuitenkin aika herkkä kapistus vuotamaan ja säätymään suuntaan ja toiseen. Kallistuksenvakaajalla ohjattuna asetettu korkeus sitten pysyy kohtuu stabiilina. Kytkentätankoon sitten vaihdettava mitta esim. alipainekellolla. Näin se tehdään esim. raskasliikenteessä kun tarvitaan kaksi eri ajokorkeutta.

Jos nyt saan systeemin rakennettua, niin pallot varmaan konehuoneeseen. Hydrauliliikehän jatkaa edullisesti letkuja, kunhan on vain ehjät päät ja nehän saa vanhoista letkuista. W124:n iskareilla homma menee aika ahtaan näköiseksi, pitää varmaan etsiä w115/4 tai w126 iskareita. Kalliin oloisia tahtovat olla käytettyinäkin. Liikematka saattaa myös jäädä lyhyeksi. Pitää katsoa jos jotkut Citroenin etuiskarit riittäisivät modattuna, niitä mm. Xantian voisi saada hyvinkin edullisesti käytettynä :)

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 912
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Onko tälläisen iskarien vaihto laillista/onko jotain rajoitteita lain suhteen?

Siis esim jos laittaa citikan iskarit mersuun.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja unski »

Lakia lainaten:
Liikenneministeriön päätös
auton rakenteen muuttamisesta

Liikenneministeriö on päättänyt 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/1981) 108 §:n nojalla, sellaisena kuin se on laeissa 989/1992 ja 429/1996:
14 §
Heilahduksenvaimentimien vaihtoHeilahduksenvaimentimien vaihto

1. Auton heilahduksenvaimentimet saa muuttaa tyypiltään alkuperäisestä poikkeaviksi ja niiden määrää saa lisätä. Jos muuttaminen tai lisääminen edellyttää uusien kiinnikkeiden asentamista, eivät ne saa merkittävästi lisätä akselisto-, kori- tai runkorakenteisiin kohdistuvia rasituksia. Muutetut tai lisätyt heilahduksenvaimentimet eivät saa toimia jousituksen rajoittimina joustovaran loppuessa.
eli Citikan iskarit saa laittaa...tai Mersun takaiskarit, jos eivät kiinnikkeet muutu merkittävästi (mitä on "merkittävästi"?). Mutta liikevaraa ei saa muuttaa iskareilla.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

Tuon pykälän mukaan ne kiinnikkeet saavat muuttua niin paljon kuin lystää, kunhan rakenteisiin kohdistuva rasite pysyy samanlaisena. Mikäli siis tulkitsen oikein, niin kiinnityskohdat saa vaikka rakentaa täysin uusiksi, kunhan paikka ei merkittävästi eroa entisestä.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 912
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Tämähän on positiivinen yllätys, tätähän pitää ruveta suunnitteleen myös. '
Ei ehkä nykyseen projektiin mutta jos seuraavaan.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Nyt haluaisin Timpan yhteystiedot vaikka yyveenä - samoilla seuduin asustellaan ja jopa entisen työkaverin R107:lla matka taittuu. Mulla on W108 projekti työnalla ja siihen on tulossa joko iso kasi megalla ja etanolilla, pikkuinen kutvonen samoin speksein, etukammio kevyellä virillä, etukammio tappiin saakka viritettynä ruuvin kera, jne jne.... auto on edelleen isosti työn alla.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Vielä tuosta hydrauli iskarista. Onkohan sedani 124:n takapään iskari pitempi kuin farkun???? Siinähän on se kiinnitys hieman erilaisempi kuin farkuissa.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja unski »

Hieman on kookas tämäkin moottori, mutta pelivaraa jäi n. sentti joka puolelle :)
Kuva

Kuva
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja karra »

Shoehorn projektia!

Hei, anteeksi tyhmyyteni mutta mistä menee ilma tuohon isoon pumppuun jota moottoriksi kutsutaan? Ei näy reikiä, kanavia pelkästään risteilee :? .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja unski »

K-Jetin määränjakaja puuttuu vielä... Saman näköinen se sinun 560:nen on kun nykäiset määränjakjan irti kääsuläppäkotelosta. :)
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja unski »

Hei, anteeksi tyhmyyteni mutta mistä menee ilma tuohon isoon pumppuun jota moottoriksi kutsutaan? Ei näy reikiä, kanavia pelkästään risteilee
Onko nyt tutumpi? Huomiona, hiukan yksinkertaistettu tyhjäynnin säätöpiiri... :)

Kuva
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja unski »

Tämä projekti hieman lopahti, kun myin korin vm. 1970, W109 300 SEL 6.3:n tieltä...no, tulee ainakin isompi mylly suurin piirtein samalle kohtaa tallia...

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja karra »

Kas vain :D . Olisihan tuokin ollut aika jänskä laite.

Mites sitten uusi projekti, mitä siihen tulee erikoista; isommaksi porattu kone K-Jetronikilla? Ai niin sehän on tehty :mrgreen: mutta leveemmässä korissa. No jotain varmaan kumminkin :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja unski »

saa nähdä, katsotaan kunto ensin. Mutta varmaan 15" levitetyt peltivanteet pillereillä...ehkä tuuman matalampi alusta...jotenkin eurovalot olisi mielessä...jotain tämmöistä. Värikin on sama 460, vanteet ja kone ovat tässä pienemmät :) listoja ehkä vieläkin vähemmän, pillerit oikein maalattuna ja tuplapuskurit ehkä singeleiksi...

Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

unski kirjoitti:saa nähdä, katsotaan kunto ensin. Mutta varmaan 15" levitetyt peltivanteet pillereillä...ehkä tuuman matalampi alusta...jotenkin eurovalot olisi mielessä...jotain tämmöistä. Värikin on sama 460, vanteet ja kone ovat tässä pienemmät :) listoja ehkä vieläkin vähemmän, pillerit oikein maalattuna ja tuplapuskurit ehkä singeleiksi...
Timppa
Kappas vaan, isolohko. Mikä lienee auton historia? Mielenkiinnolla odotan, miten asemoit tuplapuskurit jos niiden muokkaukseen päädyt. Joskus nähnyt W116:n ilman pieniä tuplia niin johan yököttää. Ehkä jos isompia nostaisi ylemmäs tms.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja unski »

itseasiassa mietin w110:n puskurita...täytyy tehdä joku photoshopping harjoitus...

Jenkkituontia, kaveri Saksasta osti Pagadan tekniikaksi...homma meni puihin ja kottero suuntaa heinäkuussa pohjoiseen.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja karra »

Kuvassasi on S lyhyt, W109 on taasen pitkä. Onko kukaan koskaan tehnyt lyhyttä 300SE 6.3 autoa? Vähän niin kuin 560 SE :mrgreen: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja unski »

Kuvassasi on S lyhyt, W109 on taasen pitkä.
tottakai tiedän sen, useita w108:ja olen omistanut. :) mutta tuo oli ainut 460 värissä oleva w108/9...mitä löysin...ei ole yleisin väri tuo "dark maroon", yksi hienoimmista väreistä kylläkin. Värin käyttö loppunut ilmeisesti -75

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:
Kuvassasi on S lyhyt, W109 on taasen pitkä.
tottakai tiedän sen, useita w108:ja olen omistanut. :) mutta tuo oli ainut 460 värissä oleva w108/9...mitä löysin...ei ole yleisin väri tuo "dark maroon", yksi hienoimmista väreistä kylläkin. Värin käyttö loppunut ilmeisesti -75

Timppa
Jees, selvähän se 8) :D pointtini oli se että kun uusi sinulla on pitkä niin jos sen lyhentäisi, jäi vaan kirjoittamatta :oops:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 912
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Harmi, oisin halunnut nähdä rotan valmiina :D

Ei tämäkään kuullosta ollenkaan huonolta, hieno väri.

Kertokaas asiaan perehtymättömälle, mitä meinaatte tupla puskureilla?
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 912
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Näin? , mutta jotenki erilailla...

http://www.curbsideclassic.com/curbside ... oln-kaput/" onclick="window.open(this.href);return false;
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja unski »

tuplapuskurit on tuommoinen, ehkäpä hieman huono termi noille puskureille, joissa on tuo kulmapala varsinaisen puskurin lisänä.

Olen miettinyt sellaista vähän vähemmillä kromeilla olevaa, alkuperäistä mukailevaa, niukkaa tyyliä. Alkuperäistä 6.3 en viitsi alkaa silpomaan, mikäli kori on edes kohtuullisesti pelastettavissa mahdollista myöhempää entisöintiä varten...6.3:t pitää kuitenkin hintansa entisöitynä huomattavan hyvin... Sen verran on kuitenkin kauppamiestä minussa. :)

Kuhan auto saapuu, pitää aloittaa oma tarinansa sille.

Sepulaakerille, tuo w108 tulee siihen sinun lähelle...uusi omistaja sitten päättää mitä siitä tulee :)

Timppa
Viimeksi muokannut unski, La 01.06.2013 10:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
sepulaakeri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 912
Liittynyt: Ma 06.11.2006 11:34

Re: w108 250S + M117 5.0

Viesti Kirjoittaja sepulaakeri »

Juu, ei noita kannata ihan suotta tuhota. Eri asia jos auto on jo niin tuhottu että mr ei enää onnistu.

Onko se uus omistaja foorumilta...ois kiva köydä pähyilemässä.
W221 S350, R129 SL55 (M113K), W126 560SEL
Vastaa Viestiin