Unimogista asiaa/kysymyksiä?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1976
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Unimogista asiaa/kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja enska »

Tuttuni osti vuoden -72 Unimogin 2.8 koneella, kiesi on Ilmailulaitoksen entinen juhta ja tulee toimimaan tulevaisuudessa maatilan ikiliikkujana :wink:

Mistähän saisi tietoa kyseisistä laitteista?

Mitkähän tulpat mahtaa sopia parhaiten 2.8 koneeseen??


edit: oli pakko korjata otsikko T: epk :)
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 419
Liittynyt: Su 11.04.2004 12:49
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Unimog-tietoa

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Jos on ulkomaan kieli hallussa (itel ei oo..), niin tuolta allaolevasta osoitteesta varmaan saisi irti yhtä sun toista tietoa...

http://www.unimog-community.de/index.php


Sytytystulpat on lienevät samat kuin esim.W115 ja W116-sarjan 280-malleissa. Varmaan saa ihan joka varaosaliikkeestä.
Avatar
Ville Komulainen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 651
Liittynyt: Su 20.04.2003 22:05
Paikkakunta: Mellilä

Viesti Kirjoittaja Ville Komulainen »

Olen korjaillut muutamaa Unimogia (ne oli tosin dieselmoottorilla varustettuja) Varaosien hankinnassa on muutama toimittaja tiedossa.
1978 W123 220D
1997 R170 200SLK
2008 W204 200D
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1976
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Villelle lähetin YV:tä... 8)
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1976
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Edelleen kaikki info on tarpeen :D
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

unimog M110 koneella??? voi sitä bensan kulutusta... :D :shock: :D
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1976
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Mika.T kirjoitti:unimog M110 koneella??? voi sitä bensan kulutusta... :D :shock: :D
...Saatan kuvitella 8)

No sällillä on SLK ja uusi W203+pari vesijettiä eli $$ löytyy
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
-th-
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: La 25.09.2004 21:43

Viesti Kirjoittaja -th- »

onko nuo unimukit mitenkä harvinaisia suomessa? tulipahan mieleen jotta jospa hommaisin tuollasen värkin. rakkineethan on tehty ilmeisemmin työkäyttöön, eli taivat olla suht kestäviä, kai?
mastodontti
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: To 08.07.2004 10:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mastodontti »

Tuolla palstalla mun käsityksen mukaan on joillain käyttäjillä moggeja tai tietoo luulis ainakin löytyvän.

http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/d ... ?CAT_ID=24
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Mika.T kirjoitti:unimog M110 koneella??? voi sitä bensan kulutusta... :D :shock: :D
Se on sellainen juttu, että M110 ei (kai edes) mahtuisi Unimog 404:ään, vaan kyseessä on yksinokka-akselinen M130. Vaikka teknisestihän koneet muuten ovat hyvin samankaltaisia.

Unimogin M130 on melko matalapuristeinen (en muista ulkoa, mutta saattaa olla alle 1:8,0), mikä on tyypillistä työkoneissa. Vääntö on siis optimoitu käyttöä varten. Mutta kyllä se silti kuluttaa aivan tajuttomasti - etenkin jos kulutus ilmaistaan per matka eli muodossa l/100km.

-Daaz

OT: Tuollainen matalapuristeinen M130, olisi hauska turboaihio, jos siihen laittaisi M110:n kannen. Hmmm... Pitääpä kehitellä ajatusta. :P
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1976
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Daaz kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:unimog M110 koneella??? voi sitä bensan kulutusta... :D :shock: :D
Se on sellainen juttu, että M110 ei (kai edes) mahtuisi Unimog 404:ään, vaan kyseessä on yksinokka-akselinen M130. Vaikka teknisestihän koneet muuten ovat hyvin samankaltaisia.

Unimogin M130 on melko matalapuristeinen (en muista ulkoa, mutta saattaa olla alle 1:8,0), mikä on tyypillistä työkoneissa. Vääntö on siis optimoitu käyttöä varten. Mutta kyllä se silti kuluttaa aivan tajuttomasti - etenkin jos kulutus ilmaistaan per matka eli muodossa l/100km.

-Daaz

OT: Tuollainen matalapuristeinen M130, olisi hauska turboaihio, jos siihen laittaisi M110:n kannen. Hmmm... Pitääpä kehitellä ajatusta. :P
Näinhän se meni. Muistelinkin että, m110 on tuo twincami ja yksi nokkainen jollain muulla "koodilla"
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Tietokilpailukysymys (en tiedä vastausta):

Montako vaihdetta nuissa esim. oransseissa tielaitoksen (vai kenenkä) Unimogeissa olikaan?

Muistan kuulleeni jonkun aivan ihmeellisen luvun.

Muutama Unimog on muuten Keltaisen Pörssin sivustolla tullut vastaan. Onneksi on sen verra järkeä vielä ollut pääsä etten ole ostamaan riehaantunut
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

PKivireki kirjoitti:Tietokilpailukysymys (en tiedä vastausta):

Montako vaihdetta nuissa esim. oransseissa tielaitoksen (vai kenenkä) Unimogeissa olikaan?

Muistan kuulleeni jonkun aivan ihmeellisen luvun.

Muutama Unimog on muuten Keltaisen Pörssin sivustolla tullut vastaan. Onneksi on sen verra järkeä vielä ollut pääsä etten ole ostamaan riehaantunut
Eikös niiissä periaatteessa ole 24 vaihdetta eteenpäin.
Laatikko on 8-vaihteinen manuaali-automaatti ja jo vuosia moggeissa on ollut 2 alennusvaihdetta...

Muistaakseni HKR:n uudet mogit ovat vielä VarioPilotilla varustetut, eli rattia voi heitellä laidasta laitaan ohjaamossa, eli ihan kummalta puolelta on parempi näkyvyys tarkkuutta vaativassa ajossa.
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Höh, pitikö täämönen topicci aloittaa ihmisen kiusaksi. Autokuume iski.
Ks. esim.

http://www.mobile.de/SID3LNyTe3mcSpafco ... 1144912683&
Avatar
Tumi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ke 27.10.2004 11:36
Paikkakunta: Jns

Viesti Kirjoittaja Tumi »

PKivireki kirjoitti:Tietokilpailukysymys (en tiedä vastausta):

Montako vaihdetta nuissa esim. oransseissa tielaitoksen (vai kenenkä) Unimogeissa olikaan?

Muistan kuulleeni jonkun aivan ihmeellisen luvun.

Muutama Unimog on muuten Keltaisen Pörssin sivustolla tullut vastaan. Onneksi on sen verra järkeä vielä ollut pääsä etten ole ostamaan riehaantunut
Ei mulla ole kuin kuusi eteen ja vaihteet 1 ja 2 toimivat myös suunnanvaihtajalla pakkeina, eli kaikenkaikkiaan 8 vaihdetta. Tämä vain 411 ja 404 malleissa.
GD 300turbo aut -81
unimog110
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: To 16.11.2006 18:40

Viesti Kirjoittaja unimog110 »

raul kirjoitti:
PKivireki kirjoitti:Tietokilpailukysymys (en tiedä vastausta):

Montako vaihdetta nuissa esim. oransseissa tielaitoksen (vai kenenkä) Unimogeissa olikaan?

Muistan kuulleeni jonkun aivan ihmeellisen luvun.

Muutama Unimog on muuten Keltaisen Pörssin sivustolla tullut vastaan. Onneksi on sen verra järkeä vielä ollut pääsä etten ole ostamaan riehaantunut
Eikös niiissä periaatteessa ole 24 vaihdetta eteenpäin.
Laatikko on 8-vaihteinen manuaali-automaatti ja jo vuosia moggeissa on ollut 2 alennusvaihdetta...

Muistaakseni HKR:n uudet mogit ovat vielä VarioPilotilla varustetut, eli rattia voi heitellä laidasta laitaan ohjaamossa, eli ihan kummalta puolelta on parempi näkyvyys tarkkuutta vaativassa ajossa.
Juupa juu oranssissa U110 vm91 on eteen 24 ja taakse 12. Ja puolittajalla nämä voi kertoa 2:lla, eli 48 eteen ja 24 taakse. Itsellä auto on työkäytössä ja ei ole vielä tarvinnut alennusvaihteita käyttää.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Uudessa työpaikassani on muutamia moottori- ja konemiehiä; sain linkin tällaiseen UNIMOG- filmiin.

Tässä on useita eri versioita esitelty työn touhussa; metsähommissa, kiskoveturina ja kisko/pyörävarustuksella sekä harjakoneena. Lopussa oli sellainen raidekulkuneuvojen huoltohärveli jonka kyljessä oli firma HOESCH. Sattuu olemaan sama firma jonka rippeet edellinen työnantajani osti 4 vuotta sitten eli Hösch. Tuohon aikaan se oli monialainen kone(paja)yritys ja on muuten mennyt vissiin 3 kertaa konkurssiin koko yli satavuotisen historiansa aikana. Outokumpu osti sen nimittäin jo viime vuosituhannen lopulla Saksasta suomalaisomistukseen.

Tehdasaluella on yksi pystärikin parkissa :D .

http://video.google.de/videoplay?docid= ... pr=goog-sl
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
manuaali
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: To 07.04.2005 06:38
Paikkakunta: Kuopio-Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja manuaali »

Jaahas, tuohan olikin tutun näköistä tuossa filmillä tukkien vetäminen. Ite olen aikanaan vetänyt tukkeja umpihangessa 406 mogilla. Ihan kohtuullinen menemään vielä kun joka pyörässä oli ketjut ja pari tukkipuuta lavalla painona.

Kyseisessä yksilössä oli 5,7l suora6 diesel ja 6 pykäläinen vaihteisto joista 2 pienintä toimi suunnanvaihtimen kanssa.

Tiivisteosiahan sai muistaakseni tiivistekeskuksen tms. hyllystä, laakereita suoraan laakeriliikkeistä ja hammaspyöriä KL- varaosien välityksellä jos tiedossa oli varaosanumero.
W903 316cdi 4x4 -01
W123 230E -85
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

minuakin on aina himottanut mog ja nyt olis edullisesti saatavilla. Mietin vain kans tuota osien saatavuutta noihin ikivanhoihin, että saako niitä kohtuuhintaan vai onko jo kyseessä hintava harrastus?

Tossa värkki, rekisteröity metsäkoneeksi. Ei se hinnalla ole pilattu mutta eihän se ehjä olekaan. Mikä moottori on TD40?
http://www.blocket.se/vi/18731853.htm?ca=17_s

Ja tässä toinen, 404 bensakoneella:
http://www.blocket.se/vi/17598934.htm?ca=17_s

Ja sitten bensa 300D konvertoituna:
http://www.blocket.se/vi/18075541.htm?ca=17_s

http://www.blocket.se/vi/18514724.htm?ca=17_s

Edit: Toistaiseksihan tää on vain mieliharhaisen haaveunia mutta, samallatavalla tuo coupe ollu unissa jo 18 vuotta niin ei sitä ikinä tiiä.
Viimeksi muokannut Sergey, La 25.10.2008 17:19. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

2009 € toi eka! Noi voihan halvattu, millonkas menee seuraava lautta Ruottiin!

Mulla on aina olllut salainen haave Unimogista, lautatavarasta lava ja tervaa päälle. Lisäksi minulla on keskipaha vinssipakkomielle, senhän voisi yhdistää nätisti tuommoisen kanssa
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
404.113
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 11.09.2019 14:55

Re: Unimogista asiaa/kysymyksiä?

Viesti Kirjoittaja 404.113 »

Nokkaketjun rallatus / kiristimen kunto? Onko helppoa keinoa selvittää, toimiiko kiristin kunnolla? Kone on bensakutonen, 180.929-10... vuosimalli 1965.
Tyhjäkäynnillä käy siististi niin kuin Mersun bensakoneen pitääkin, mutta kierrosten kasvaessa äänimaailma monipuolistuu aikalailla. Venttiilit ovat säädöissä.

Englanniksi väittävät, että "kiristimet ovat äärimmäisen luotettavia ja kestävät auton eliniän". Tietenkin tuo auton elinikä on hiukan liukuva käsite joka muuttuu, kun liikutaan itään tai etelään päin.

http://www.sl113.org/wiki/pmwiki.php?n= ... imingChain" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin