w123:n muutokset 75-85?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: w123:n muutokset 75-85?

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Miten yleinen varuste on tuo Sähkökäyttöinen antenni, mikä minun autossa sattuu olemaan :?:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w123:n muutokset 75-85?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Keski-Euroopan autoissa yleisempi, Suomiautoissa harvinainen, sanoisin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: w123:n muutokset 75-85?

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Timo L. kirjoitti:Keski-Euroopan autoissa yleisempi, Suomiautoissa harvinainen, sanoisin.
Oma auto onkin Saksan tuonti :!: :D
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w123:n muutokset 75-85?

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Timo L. kirjoitti:Ns. pappalippaa ei saanut tehtaalta lisävarusteena, joko original zubehörinä tai tarvikkeena. Keltaiset sumuvalot ovat Ranskan malleissa.

[ http://www.voiturefr.fr/mercedes-occasion/photos/photo-mercedes-200-d.jpg ]

Mites toi keltainen umpio on tehty, siis väri siihen?
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: w123:n muutokset 75-85?

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Tuliko farkkuun takalasinpyyhkijän tihkutoiminto 2.sarjan alussa?
Toimii nimittäin kummallisesti nuo lasinpyyhkijän nappulat omassa autossa ja kytkentäkaavioissa on jonkin verran eroa 1979 ja 1980 välillä.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: w123:n muutokset 75-85?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Samuli H kirjoitti:Tuliko farkkuun takalasinpyyhkijän tihkutoiminto 2.sarjan alussa?
Toimii nimittäin kummallisesti nuo lasinpyyhkijän nappulat omassa autossa ja kytkentäkaavioissa on jonkin verran eroa 1979 ja 1980 välillä.
Eikös tihkutoiminto ole ollut alusta pitäen, ts. nappi sellainen kaksiosainen?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: w123:n muutokset 75-85?

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mulla on tällaiset napit kojelaudassa

Kuva

Kun uudemmissa on taas nämä kaksi

Kuva

Myös sähkökaavio vahvistaa että 1979 mallissa ei ole ollut tihkuajastinta.
Avatar
blacklake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 71
Liittynyt: La 07.01.2012 18:46

Re: w123:n muutokset 75-85?

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Paljon on kyllä muutosta vuosien varrella 123-malli kokenut
Ja täytyy sanoa että oli se mieluisampi tosiaan kopistella -78 farkun kylkiä kun tuon nykyisen -84 farkun.
Oon aatellu että onko sitä seonnut kun tuntuu niin ohkaisilta nämä.. aattelin että kuvittelen harhoja mutta näköjään niitä onkin ohennettu nuita peltejä :)

Tuossa nykyisessä on tällainen:
512 MB RADIO SPECIAL WITH TRAFF. MESS., RDS
Ja antenni löytyy katon takaosasta aivan keskeltä :?: ja pitäis olla ihan originaali asennus kun beckeri ym. on räpeltämättömänä paikollaan?
om601
harriveikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 191
Liittynyt: To 02.06.2011 13:42
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: w123:n muutokset 75-85?

Viesti Kirjoittaja harriveikko »

Ennenvanhaan vanhat mersumiehet tiesi heti vuosimallin,kun vilkasivat kojelautaa.Oli namikat eri järjestyksessä,tai oli jotain eroo nappuloissa.Se oli ennenvanhaan.
harriveikko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 191
Liittynyt: To 02.06.2011 13:42
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: w123:n muutokset 75-85?

Viesti Kirjoittaja harriveikko »

Siitä sähköanteenista vielä.Mulla on ollu ja on nytkin lankku,eli 124 ja kaikissa mun mepoissa on ollu sähköanteeni.Tosin se on harvinaisempi meillä täälä pohjolassa,esim tänään mun anteeni oli jäätyny pohjaan,viitisen astetta on tota pakkasta.
Avatar
petsku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: La 27.08.2005 11:15
Paikkakunta: Hki

Re: w123:n muutokset 75-85?

Viesti Kirjoittaja petsku »

kerosiini kirjoitti:
Hage kirjoitti:Mites tuota noin missäs vaiheessa se dieselin tyhjäkäynninsäätönuppi(? vai mikä nyt olikaan) muuttui pienemmäksi malliksi? 1. sarjalaisissa oon nähnyt sen isomman ruuvin :D
Kaikissa 1.sarjalaisissa dieseleissä on ollut se iso tyhjäkäynninsäätönupikka jossa on myös ollut käsihehku. 300D:ssä (ja 2.sarjasta lähtien muissakin dieseleissä) on ollut pieni säätöruuvi. Turbodieselissä sitä nuppia ei ole ollenkaan.
muistelisin kanssa että olisko siinä samaisessa isossa napissa ollut vielä edellisten lisäksi käynnistys ja sammutus-syötönkatkaisu samassa. isäukolla oli nimittäin yksi -76 200D jossa näin taisi olla.
petsku
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: w123:n muutokset 75-85?

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Nostetaampa aihetta ylös!

Eli miten nuo tekniikka muutokset menivät W123 sekä Bensa ja Diesel malleissa, eli mitä eroa oli 0.5 ,1, 2. ja 3. sarjoissa tekniikan osalta? Eli moottoreiden ja vaihteistojen sekä perän osalta?
Tuntuu että tuossa omassa Bensa versiossa tuo moottori on jotenkin koottu 2 ja 3 sarjan osista..
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w123:n muutokset 75-85?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Olisko tekniikaan tullut eroja eri tahtiin?

Onko tosiaan ensimmäisissä kyljet paksumpaa peltiä, kun ei ne ohutta ole 3. sarjassakaan? Oikein millistä kuitenkin.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: w123:n muutokset 75-85?

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

harriveikko kirjoitti:Siitä sähköanteenista vielä.Mulla on ollu ja on nytkin lankku,eli 124 ja kaikissa mun mepoissa on ollu sähköanteeni.Tosin se on harvinaisempi meillä täälä pohjolassa,esim tänään mun anteeni oli jäätyny pohjaan,viitisen astetta on tota pakkasta.
Näiden tällaisten myös jälkikäteen asennusmahdollisten varusteiden suosioon Suomessa on vaikuttanut myös rakas verottajamme. Tehdasasentenen sähköantenni (tai autoradio) oli autoveroineen todellinen luksusvaruste. Mutta Suomessa kaupan jälkeen asennetussa olikin vain LVV eli ALVin esi-isä.
Ja 70-luvulla oli myös radiolupa, joten läheskään kaikki autoilijat eivät edes halunneet autoonsa laitetta, jolle joutui ostamaan vuosittain radioluvan. Kun autossa oli istuttu vuosia ilman radiota, ei sitä koettu heti tarpeelliseksi lupapakon poiston jälkeenkään.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: w123:n muutokset 75-85?

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

kerosiini kirjoitti:Joo 1.sarjan 200D,220D ja 240D malleissa oli öljykylpyputsari. Ja miksi uudistus? No on kai se tuommonen paperifiltteri huoltovapaampi.
Öljykylpyputsari vaatii tosiaan huoltoa ja huomiota, kun taas paperinen on helppo, eikä unohdu. Lisäksi se on hyvä huollon lisäansaintatapa siellä laskussa lisärivinä verrattuna öljykylpymallin huoltamistyöhön. Plus paperimalli on varmemmin suodattava.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: w123:n muutokset 75-85?

Viesti Kirjoittaja raul »

Pontus kirjoitti: Eli miten nuo tekniikka muutokset menivät W123 sekä Bensa ja Diesel malleissa, eli mitä eroa oli 0.5 ,1, 2. ja 3. sarjoissa tekniikan osalta? Eli moottoreiden ja vaihteistojen sekä perän osalta?
Tuntuu että tuossa omassa Bensa versiossa tuo moottori on jotenkin koottu 2 ja 3 sarjan osista..
Nyt olisi todennäköisesti tehokkaampaa sinun itse kertoa moottorista lisää, kuin alkaa tänne luoda listaa muutoksista (joita netti on pullollaan) :wink:
Kirjoita tarkemmin niistä kohdista mitä ihmettelet, niin katsotaan sitten kirjoista ja kansista. Mutta ulkomuistista, molemmin puolin syyskuuta 1982 ei ollut M102.980:ssa teknisiä muutoksia, ellei sellaisiksi lasketa mallisarjauudistuksessa tulleita (kulutusnäyttö, sähköpeili, ohjaustehostin...). Valmistenumero ja moottorinnumero saattais olla myös hyödyksi.
Vastaa Viestiin