Ponttooni, pagoda, W110 kardaanin kannatinlaakeriasiaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Ponttooni, pagoda, W110 kardaanin kannatinlaakeriasiaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Mitenköhän noissa vanhoissa on suunniteltu kannatinlaakeri tai sen kumi vaihdettavaksi? Wanhuksissa on erilainen mitä esim W116/126 tyyppinen ratkaisu joinka tiedän. Tässä on kannatinlaakerin kumi sellainen pyöreä profiililtaan ja siinä on kumiset tapit mitkä mene alumiiniseen pantaan joka pultataan kardaanitunnelin kylkeen.

Ihmettelin asiaa, totesin että pelkkä kumi ei mahdu tulemaan sieltä etukautta ulos eli kardaanin joutuu katkaisemaan. Liuku on takakardaanissa, se liukuu mutta ei purkaannu kokonaan vaan liukuminen loppuu töksähtäen ääriasentoonsa.

Sain rättinivelen sekä kannatinkumin pannan irti mutta en saanut auki niitä ristinivelten pultteja; en keskeltä enkä takaa eli vaiheeseen jäi :evil:

Varmaan siis tuo etupätkä pitisi saada ulos sieltä mutta ei se taida siitä liu'un kohdalta katketa?

Pagodassa vaikeusastetta tuo se että kardaanitunneli on umpinainen, kannattimen kohdalla on aukko josta saa käden sinne...
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Trau
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 03.06.2007 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Ponttooni, pagoda, W110 kardaanin kannatinlaakeriasiaa

Viesti Kirjoittaja Trau »

Hajotuskuvassa kardaani näyttää samalta kuin W108:ssa. Ainakin itse koin helpommaksi satakasissa ottaa koko kardaanin irti ja sitten vaihtaa kannattimen kumin. Kardaani poikki ja kumi vaihtoon. Merkit kardaanin molempiin puoliin, että saa alkuperäiseen linjaan kasausvaiheessa. Kannattaa myös katsoa miten päin kumi on alumiinipesässä ennen kuin ottaa vanhan pois. Kumi ei muistaakseni ole symmetrinen.
Meinaatko myös vaihtaa kumin sisällä alumiinipesässä olevan laakerin?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13645
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ponttooni, pagoda, W110 kardaanin kannatinlaakeriasiaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Trau kirjoitti:Hajotuskuvassa kardaani näyttää samalta kuin W108:ssa. Ainakin itse koin helpommaksi satakasissa ottaa koko kardaanin irti ja sitten vaihtaa kannattimen kumin. Kardaani poikki ja kumi vaihtoon. Merkit kardaanin molempiin puoliin, että saa alkuperäiseen linjaan kasausvaiheessa. Kannattaa myös katsoa miten päin kumi on alumiinipesässä ennen kuin ottaa vanhan pois. Kumi ei muistaakseni ole symmetrinen.
Meinaatko myös vaihtaa kumin sisällä alumiinipesässä olevan laakerin?
Jees, vaatinee koko kardaanin irroituksen. Tuo liuku vaan kiinnosti jos ois saanu liu'utetua etuosan nivelineen pois sieltä. Ostin tänään Laakerikeskuksesta laatulaakerin siihen, maksoi jopa 5 euroa :D .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin