W109 300 SEL 6.3 -70

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Huomenta!

Eilen oli sitten vuorossa syventyminen vaihteiston vaihtohetkien ihmeellisen maailmaan. Itse vaihdot toimivat suht hienosti, mutta 3-4 välin ylös- ja alasvaihdot tapahtuu n 10km liian ylhäällä kevyellä kaasulla ajettaessa. Muutenhan se ei haittaisi mitään, mutta kun vaihtohetki siirtyy ärsyttävästi n. 55 km/h -> 65 km/h ja koko matka kaupunkiin ajettaessa on 60 km alue, niin jonossa on pakko ajella 3:lla, kun jonossa ei mahdu kiihdyttämään lähelle 70:iä.

Asiaan.
Mittailin modulaattoripaineen, eli alipaineen ohjaaman ohjauspaineen. Säädin sen ja sitten siirryin nopeuden tunnistavaan ohjauspaineeseen. (Virallinen suomalainen termi pitää tarkistaa jostain). Tässä K4B 050 laatikossahan ei ole mitään mekaanista yhteyttä kaasuläpän välillä, laatikon vaihtohetkiä ohjataan sähköisen, kaksisuuntaisen venttiilin, modulaattoripaineventtiilin ja nopeuden tunnistavan ohjauspaineventtiilin avulla. Eli letkut paikalleen, mittari ikkunasta sisään ja matkaan!

Kuva

Kuva

(Kuvassa myös taas pitkäaikaiseksi osoittuneet, väliaikaiseksi tarkoitetut, neljän auton osista kasaaan harsitut pakoputket ja itseä harmittava auton alla hitsattu (lue: räitty) hätäpaikkaus)

Syyksi löytyi sitten nopeuden tunnistava ohjauspaineventtiili, engl. govenor. (Kuva lainattu m-100 forumilta)

Kuva

Venttiili toimii neljässä vaiheessa jousien ja painojen avulla. Käytön se ottaa kardaanin laipan vierestä, jolloin se on riippuvainen nopeudesta. Paine muuttuu siis 4-vaiheessa, tarkasti, ilman minkäänlaisia hitaita paineennousuja, hypähtäen paineesta toiseen. Paineen avulla vaihteisto ajettavan nopeuden ja pystyy määräämään vaihtohetken. 3. Vaihteen venttiili takertelee jostain syystä. Mutta nopeus ei vaihtele yhtään, joten syy on todennäköisesti mekaaninen.

Vekottimeen pääsee käsiksi, kun purkaa vaihteiston takapään, se onnistuu vaihteisto autossa paikallaankin. Sitä en nyt kuitenkaan tee, vaan kärsin.

Timppa
Viimeksi muokannut unski, Pe 15.06.2018 14:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Vaihdoin tiiviin öljynlauhduttimen vuotavan tilalle. Samalla virittelin uuden sähköpuhaltimen keulille. Aika iso on tuo möykky konehuoneessa.

Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja Hage »

Erittäin mielenkiintoinen tuo vaihdelaatikko, alkoiko tuo ohjauspaineventtiili toimimaan paremmin sitten kun on jonkin aikaa ajellut vai pysyikö vika jatkuvasti? Minähän oon tapellut aika samantyyppisen oireen kanssa tuossa langissa eikä sen aiheuttajaa ole vieläkään tiedossa.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Hage kirjoitti:Erittäin mielenkiintoinen tuo vaihdelaatikko, alkoiko tuo ohjauspaineventtiili toimimaan paremmin sitten kun on jonkin aikaa ajellut vai pysyikö vika jatkuvasti? Minähän oon tapellut aika samantyyppisen oireen kanssa tuossa langissa eikä sen aiheuttajaa ole vieläkään tiedossa.
Tuo minun venttiili toimii aina samalla lailla, kuuma, kylmä, eikä ajomäärälläkään ole merkitystä. Noiden vanhojen K4B laatikkojen venttiilin toiminta ja rakenne on kokonaan erillainen kuin 722.3:ssa. Ainoastaan venttiilin muodostaman paineen käyttötarkoitus on sama: se muodostaa yhden osapaineen vaihtohetken määrittämisessä.

Tällainen on 722.3: n vastaava venttiili. Kuva on pechparts.comilta napattu.

Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

Olen tässä tehnyt tutkimusta sähköisistä jäähdytyspuhaltimista. Käsittelin jo asiaa täällä:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7#p1230677" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässäpä sitten lyhnnetyä tarinaa ja jatkoa. Olen siis kokeillut erillaisia sähköpuhaltimia jäähdyttimen eteen kun taakse ei mahdu mitään.
Tällä hetkellä paikallaan on yleismallinen Motonetin tehokkain 40cm. puhallin ilman tuulitunnelia, suoraan jäähdyttimen pintaan kiinnitettynä. Sen käynnistävä 95 asteen anturi on termostaattikopassa. Sekin jaksaa juuri ja juuri pitää tuon rautakasan lämmöt aisoissa, mutta vain juuri ja juuri. Tuokaan ei tahdo jaksaa laskea korkeaksi kohonneita lämpöjä, se on helppo todeta kun antaa auton seistä sammutettuna ja sitten käynnistää sen tyhjäkäynnille, lämmöt pysyvät pitkään korkealla ja puhallin huutaa.

Olen päätellyt, että alunperin systeemi on suunniteltu niin, että mekaaninen puhallin puhaltaa kokoajan, jotta jäähdyttäjän keskimäärinen lämpö pysyy alle 80 asteessa, ikäänkuin reservissä. Sitten termostaatilla säädetään moottorin lämpö sopivaksi. Lisäksi systeemiin on alunperin laitettu sähköflekti ilmastoinnin hätäavuksi.

Testasin systeemiä kytkemällä puhaltimen puhaltamaan jatkuvasti ja antamalla koneen käydä tyhjäkäyntiä. Lähtölämpötila ol noin 90 astetta. 5 minuutissa lämpö ei laskenut ollenkaan, pikemminkin nousi. Seuraavana sitten pitää kehitellä tuulitunneli systeemiin tai palata vanhaan w124:n puhallinhässäkkään.

Timppa
p.s. kuvia kohta.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja unski »

"alkuperäinen" systeemi. Tässä oli kova ääni, mutta sai lämmöt pysymään noin 95 asteessa.

Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Makarios
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 05.08.2011 20:07

Re: W109 300 SEL 6.3 -70

Viesti Kirjoittaja Makarios »

En ole lukenut koko ketjua läpi, kun itselläni oli ihan samanlainen, jonka ostin Luxemburgista joskus parikymmentä vuotta sitten. Taitaa asustella vieläkin Helsingissä, väri tumman vihreä.

Tämä kuvien auto näyttää olevan Amerikan-tuontia?
Vastaa Viestiin