W111 220SE Sedan

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
joveka
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 25.09.2012 18:35

W111 220SE Sedan

Viesti Kirjoittaja joveka »

Terve.



Jonkin aikaa Foorumia seuranneen uskallauduin vihdoin kirjoittelemaan tänne omasta mersustani.

Autoa tarkoitus herätellä talvella ruususen unesta ja kesällä 2014 olisi tarkoitus että auto olisi jonkinlaisessa ajokunnossa, tämä siis tavoitteena eri asia on että pitääkö aikataulu. Saan auton nosturille vasta kun muihin perheen mersuihin on tehty talvihuollot ja laiteuttu talvirenkaat alle, joten jonkin verran on aikaa H-hetkeen.

Autohan on aito suomiauto vuosimallia -64 isäni osti auton vuonna -89 ja on toinen omistaja, asia varmistuu kun trafin laput tipahtavat postilaatikkoon. Isäni ajoi työ matkoja autolla vielä 90-luvulla mutta ajot loppuivat siihen kun renkaat puhkottiin itäkeskuksen parkkipaikalla, siitä asti auto on seissyt säältä suojassa odottaen käyttöön ottoa. Mittari ei ole perimätiedon ja huoltokirjan mukaan pyörähtänyt vielä ympäri, joten autolla ei ole ajettu 100tkm ja alusta suojauksesta kertovat monet massauskerrat ja niistä olevat kuitit, pahimmat ruoste paikat näytäisi olevan helma koteloiden päädyissä.



Onko muuten miten normaalia että ohjekirja on Philipsonsin ?



Kuvia lupaan laittaa lisää vimeistään viikonloppuna.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W111 220SE Sedan -64
W140 S350 TURBODIESEL -95
S204 220cdi -09
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W111 220SE Sedan

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tervetuloa foorumille.

Suomiauto ja Philipsonsin ohjekirja ei oikein sovi yhteen. Se lienee ruotsinkielinen. On useampi vaihtoehto:

-auto on tuotu lähes uutena muuttoautona, eli ostettu Ruotsista
-alkuperäinen kirja on kadonnut ja tämä otettu tilalle
-....
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220SE Sedan

Viesti Kirjoittaja karra »

joveka kirjoitti:Isäni ajoi työ matkoja autolla vielä 90-luvulla mutta ajot loppuivat siihen kun renkaat puhkottiin itäkeskuksen parkkipaikalla, siitä asti auto on seissyt säältä suojassa odottaen käyttöön ottoa.

Onko muuten miten normaalia että ohjekirja on Philipsonsin ?
Tervetuloa tänne! Oiskohan tuo ilkeä teko 1990-luvulla pelastanut auton sen loppuun ajamiselta :D , etsitään nyt jotain positiivista :mrgreen: .

Hei siis 220SE eli ruiskupeli. Jos konetta ei ole käytetty vuosiin niin ennen kuin sen käynnistää syytä olisi tehdä muutama toimenpide ettei mene paikat rikki ja tule ns miljoonavahinko. Jos kaasaripeli niin ei muuta kun tankin ja bensalinjojen puhdistus, bensaletkujen ja filtterin (jos on) uusiminen. Kaasareillekin varmaan tarttis jotain tehdä, se ei ole omaa ekspertiisiäni mutta joku voi neuvoa jos autosi sattuisikin olemaan 220 tai 220 S.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
joveka
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 25.09.2012 18:35

Re: W111 220SE Sedan

Viesti Kirjoittaja joveka »

Autohan on ruiskupeli ja viimeksi ollut käynnissä noin kahdeksan vuotta sitten, joten jotain toimenpiteitä täytyy tehdä ennen käynistystä, mutta mitä?

Nettiä selaillessa Löysin tälläisen http://www.crazyaboutmercedes.com/en/me ... isc-1.html" onclick="window.open(this.href);return false; ja kysynkin onko kellään kokemusta kyseistä sivustosta?

Onko muuten kuinka yleistä että näihin w111 koppasiin on otettu w112:sta tuttuja kromi/alumiini listoja ainakin tässä kyseisessä autossa on kromilistat sivussa ja alumiini listat helmassa, asennukset näyttävät alkuperäisiltä joten en usko niitä jälkiasennetuiksi.
W111 220SE Sedan -64
W140 S350 TURBODIESEL -95
S204 220cdi -09
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220SE Sedan

Viesti Kirjoittaja karra »

joveka kirjoitti: Onko muuten kuinka yleistä että näihin w111 koppasiin on otettu w112:sta tuttuja kromi/alumiini listoja ainakin tässä kyseisessä autossa on kromilistat sivussa ja alumiini listat helmassa, asennukset näyttävät alkuperäisiltä joten en usko niitä jälkiasennetuiksi.
Yhdessä Ruotsista tuodussa 220 SE Coupessa oli myös W112 kylkilistat, olisikohan se Ruotsin muotia?
joveka kirjoitti:Autohan on ruiskupeli ja viimeksi ollut käynnissä noin kahdeksan vuotta sitten, joten jotain toimenpiteitä täytyy tehdä ennen käynistystä, mutta mitä?
Eli mekaaninen rivipumppu voi olla jumissa, sinulla on 2-mäntäinen. Sekä bensalinjoissa oleva moska ei saa päästä sinne rivipumppuun, siellähän on suodatin onneksi välissä. Kolmanneksi siirtopumppu saattaa olla myös jumissa/likainen.

Katsos nämä minun topikit etenkin alusta lähtien. Niissä on asiaa ruiskujärjestelmän elvyttämisestä.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=116520" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 33&t=68270" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja täällä on lontooksi ruiskujärjestelmästä, pagodassa on 6-mäntäinen pumppu mutta periaate on sama: http://www.sl113.org/wiki/Fuel/Start" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
joveka
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 25.09.2012 18:35

Re: W111 220SE Sedan

Viesti Kirjoittaja joveka »

Terve


Taas pitkästä aikaan ehdin kirjoitelemaan tänne, aika on mennyt omia ja muiden autoja laitellessa.




Omistushistoria selvitys tuli jo ajat sitten postissa ja tulos oli tämännäköinen:



12.12.64-07.02.66. Porthan P. Lääket lis. Ruovesi.

07.02.66-30.05.67. Porthan P. Lääket lis. Mikkeli

30.05.67-26.08.69. Porthan P. Lääket lis. Keuruu

26.08.69-10.8.90 Porthan K. Rva. Helsinki (lauttasaari).

10.8.90-13.09.1991 AUTO-HEMMINKI.

13.09.91- Kinnunen J. Loviisa

Eli rekisterikilpi vaihtunut suht tiuhaan alkuaikoina , ensimmäinen omistaja on toiminut lääkärinä kyseisillä seuduilla, Virtojen suunnalla kuulemma jopa kunnanlääkärinä. Porthan P on kuollut -69 joten auto on siirtynyt rouva Porthanin nimiin. Isäni osti auton näköjään -91 eikä -89 kuten muisti. 16.07.79 tehdyn ESTOX ruostesuojaus kuistista, selvisi todelliset ajokilometrit jotka olivat silloin 135000km ja nyt mittarissa 195000. 80-luvulla auto seisoi pääasiassa autotallissa Lauttasaaressa ja kilometrejä tuli joitain satoja vuodessa. Auton omistanut iäkäs rouva joutui luopumaan autosta koska autotallipaikka meni alta ja kadunvarsi pysäköinti ja kaupunkiajo tehostamattomalla ohjauksella oli hänelle liian raskasta. Isäni selvitti osan auton historiasta Rouva Porthanilta ostettuaan auton.

Jos joku muistaa/tietää nähneen nuoruudessaan kyseisen auton niin YV:tä saa pistää.
W111 220SE Sedan -64
W140 S350 TURBODIESEL -95
S204 220cdi -09
joveka
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ti 25.09.2012 18:35

Re: W111 220SE Sedan

Viesti Kirjoittaja joveka »

Terve

Nyt koitti sen aika aika että nappasin siivekkään nosturille. Yhtenä iltana innostuin tutkimaan kantakorttia ja siistähän selvisi että auto onkin kuitenkin Suomi auto.

Aloittelin sisustan purkamista nappasin penkit pois ja takaa sain ovipahvitkin pois mutta pahvien irroittaminen töppäsi edessä tuuletusikkunan avaus pulikoihin, eli miten ne muovi pulikat saisi ehjänä irti?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W111 220SE Sedan -64
W140 S350 TURBODIESEL -95
S204 220cdi -09
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220SE Sedan

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Siinä käsipyörässä on kansi, joka aukeaa pari- kolme milliä kromirengasta ulompaa. Sauma näkyy kun tarkasti katsoo. Kansi pois ja alta paljastuu ruuvi, jolla käsipyörä on kiinnitetty akseliinsa. Taisi pyörän takaa löytyä jopa reikä minkä kautta koukulla pääsi työntämään kannen auki mikäli haluaa olla naarmuttamatta saumakohtaa.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220SE Sedan

Viesti Kirjoittaja Zac »

@joveka
Tämä projekti on ollut näemmä aluillaan jo nelisen vuotta sitten, mutta olisi ihan kiinnostavaa kuulla mihin se on päätynyt..?
Onko auto yhä sinulla ja ihan liikenteessäkin, ym.?

W111 220SE Sedan -64 kun sattuu olemaan todella liki omaa projektiani - vuotta vain vanhempi.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Vastaa Viestiin