W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
hdemk1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 10.05.2014 22:34

W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

Tämän viestin otsikkoon kiteytyy aika yksiselitteisesti ensimmäisen viestini aihe tälle forumille. Onko joku ponnistanut tätä asiaa Trafilta miettiessään mahdollisia moottorimuutoksia 108:iin? Olisi kiinnostavaa tietää, mitä tästä on sanottu. 280SE 4.5 oli ilmeisesti pelkästään US-vientimalli, mutta se kelpaa sentään Suomessa Trafille verrokiksi 108-korin sisällä, jos 109:ä ei jostain syystä huomioitaisi. Koitin vähän haku-toimintoakin käyttää, mutta en saanut sieltä suodatettua mitään järkevää tähän liittyen.

No, aloitetaan tällä kysymyksellä mahdollinen johtotähtiharrastus.
W108/109 kiinnostaa...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja karra »

Terve! 108 on rautajousinen ja 109 ilmajousinen. W109 on ainoastaan SEL eli pitkänä. Tässä W108-W109 mallit:

Mallijärjestyksessä
Kori , malli, valmistusaika, valmistusmäärä
W108.012 250S_________09/65-03/69___74677kpl
W108.014 250SE________09/65-01/68___55181kpl
W108.016 280S_________01/68-09/72___93666kpl
W108.018 280SE________01/68-09/72___91051kpl
W108.057 280SE 3,5_____03/71-09/72___11309kpl
W108.067 280SE 4,5_____05/71-11/72___13527kpl
W108.019 280SEL_______01/68-04/71____8250kpl
W108.058 280SEL 3,5____03/71-08/71_____951kpl
W108.068 280SEL 4,5____05/71-11/72____8173kpl
W108.015 300SEb_______08/65-12/67____2737kpl
W109.015 300SEL M189__03/66-12/67____2369kpl
W109.016 300SEL M130__02/68-01/70____2519kpl
W109.056 300SEL 3,5____11/69-09/72____9583kpl
W109.057 300SEL 4,5____05/71-10/72____2553kpl
W109.018 300SEL 6,3____12/67-09/72____6526kpl

Lanseerausvuoden mukaan
Kori , malli, valmistusaika, valmistusmäärä
W108.015 300SEb_______08/65-12/67____2737kpl
W108.012 250S_________09/65-03/69___74677kpl
W108.014 250SE________09/65-01/68___55181kpl
W109.015 300SEL M189__03/66-12/67____2369kpl
W109.018 300SEL 6,3____12/67-09/72____6526kpl
W108.016 280S_________01/68-09/72___93666kpl
W108.018 280SE________01/68-09/72___91051kpl
W108.019 280SEL_______01/68-04/71____8250kpl
W109.016 300SEL M130__02/68-01/70____2519kpl
W109.056 300SEL 3,5____11/69-09/72____9583kpl
W108.057 280SE 3,5_____03/71-09/72___11309kpl
W108.058 280SEL 3,5____03/71-08/71_____951kpl
W108.067 280SE 4,5_____05/71-11/72___13527kpl
W108.068 280SEL 4,5____05/71-11/72____8173kpl
W109.057 300SEL 4,5____05/71-10/72____2553kpl

Valmistusmäärien mukaan
Kori , malli, valmistusaika, valmistusmäärä
W108.058 280SEL 3,5____03/71-08/71_____951kpl
W109.015 300SEL M189__03/66-12/67____2369kpl
W109.016 300SEL M130__02/68-01/70____2519kpl
W109.057 300SEL 4,5____05/71-10/72____2553kpl
W108.015 300SEb_______08/65-12/67____2737kpl
W109.018 300SEL 6,3____12/67-09/72____6526kpl
W108.068 280SEL 4,5____05/71-11/72____8173kpl
W108.019 280SEL_______01/68-04/71____8250kpl
W109.056 300SEL 3,5____11/69-09/72____9583kpl
W108.057 280SE 3,5_____03/71-09/72___11309kpl
W108.067 280SE 4,5_____05/71-11/72___13527kpl
W108.014 250SE________09/65-01/68___55181kpl
W108.012 250S_________09/65-03/69___74677kpl
W108.018 280SE________01/68-09/72___91051kpl
W108.016 280S_________01/68-09/72___93666kpl

Moottorit

M108 2,5l 6 syl kaasutin 115-130PS
M129 2,5l 6 syl ruisku 150PS (SL 160PS)
M130 2,8l 6 syl kaasutin/ruisku 125-170PS
M189 3,0l 6 syl ruisku 160-170PS
M116 3,5l V8 ruisku 180-200PS
M117 4,5l V8 ruisku 195PS
M100 6,3l V8 ruisku 250PS

Lähde: Niemöller, Katalog D (Baumuster 108-109-110-111-112-113), 1988
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
hdemk1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 10.05.2014 22:34

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

Karra, kiitos nopeasta vastauksesta. Hyvää dataa jatkokäyttöön malleja keskenään vertailtaessa. Jousitusten välisen eron ja korin pituuden olin jo saanut selville tuossa Googlea ponnistaen. Kysymykseni lähinnä liittyy pohdintaan aiheeseen "Mitäs kivaa sitä tään laitettaisiin pellin alle?". Aina silloin tällöin vastaan tulee konevikaisia autoja ja maamme lakeja noudattaen sekä kunnioittaen tulee pohtineeksi, mitä kaikkea niiden puitteissa voisi runkoaisojen väliin pudottaa. Ilmeinen vaihtoehto on tietenkin aina valmistajan oma tuotos, mutta joissain tapauksissa on mukava herkutella ajatuksella jonkin muun valmistajan moottorista. Nyt siis puhun ihan yleisellä tasolla n. parinkymmenen harrastevuoden varrelta.

108/109 koppaan liittyen: meneekö M100-kone 108:n keulalle pelkällä muutoskatsastuksella (sivuutan tässä nyt tarkoituksella tekniset muutokset liittyen jarruihin, jousitukseen, moottoripalkkiin jne liittyen) vai onko se mallisarjaan kuulumaton moottori?
W108/109 kiinnostaa...
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Eri autoja trafin silmissä taitavat olla. Poikkeuslupaa tietysti vois yrittää hakea että satakasia vois sataysiin verrata. Harmittavan pieni on kyllä tehoraja w108:ssa vaikka sitä 4.5l moottorilla on ollutkin.
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Eikös Erkki ja Iiris Meron Waxenberger-kopio tehty W108:n pohjalta? Jos ei tehty niin ainakin suunnitelmissa oli. Sieltä voisi löytyä tietoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti:Eikös Erkki ja Iiris Meron Waxenberger-kopio tehty W108:n pohjalta? Jos ei tehty niin ainakin suunnitelmissa oli. Sieltä voisi löytyä tietoja.
Itsekkin luulin/muistin/oletin ensin noin mutta se on sataysi: 10905612005152
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
hdemk1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 10.05.2014 22:34

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

Hmm, jotenkin tämä ei yllättäisi lainkaan, jos näin on. 108:n sisällä siis vertailumoottorin iskutilavuus 4.5 koneesta ja tehot 3.5 koneesta.

Maksimi iskutilavus: 4520 * 1,25 = 5650cm3
Maksimi tehot: 200 * 1,2 = 240hv

Rajaa vaihtoehtoja melko paljon.

Jos verrataan 109 vastaaviin lukemiin:

Maksimi iskutilavus: 6330 * 1,25 = 7912,5cm3
Maksimi tehot: 250 * 1.2 = 300hv

Tuo ero avaa aika paljon uusia ovia. Tätä täytyy pohtia vähän tarkemmin, mikä on mahdollista ja mikä ei. Tällä on merkittävä vaikutus omaan kiinnostukseen, mikäli valitsee muutoksen tien. Tuntuu kovin vaikealta vaan ymmärtää tuota erottelua 108 ja 109 välillä, koska teknisesti autot on kuitenkin erittäin yhtenevät.

No, helpoin ja järkevin olisi polku olisi mennä MR-status mielessä ja lähestyä tätä asiaa siitä kulmasta. Pari museoautoa jo kuitenkin perheessä, niin jotain vapauksia tekisi mieli välillä ottaa.

Tarkentava kysymys vielä tuohon ilmajousitukseen. Oliko se kategorisesti aina ja kaikissa 109 koreissa vakiovaruste?
W108/109 kiinnostaa...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

hdemk1 kirjoitti: Tarkentava kysymys vielä tuohon ilmajousitukseen. Oliko se kategorisesti aina ja kaikissa 109 koreissa vakiovaruste?
Kyllä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
hdemk1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 10.05.2014 22:34

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

Asia harvinaisen selvä. Otan kuitenkin vielä Trafiin yhteyttä, jotta saan virallisen vastauksen asiaan ja mielenrauhan itselleni. Lopullinen viranomaisen vastaus myös tarkentaa vähän hakukriteerejä, mitä tässä voisi miettiä hankkivansa jossain kohtaa. Kiitos tässä kohtaa jo kaikesta tiedosta ja avusta. Privalla saa laittaa tietoa, jos oma/kaverin/naapurin Lassen kummin kaiman siskon W108/109 olisi tarkoitus hukata. Lupaan kuunnella faktat tarjolla olevasta autosta.
W108/109 kiinnostaa...
hdemk1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 10.05.2014 22:34

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

Sen verran kiire päivä oli tänään töissä, että Trafin numeron sain kaivettua esiin, mutta ei puhettakaan soittamaan ehtimisestä. Huomenna on päivä uusi, yritetään paremmalla onnella uudestaan. Soittamisen tekee kiinnostavammaksi se, että tuo 280SEL on ymmärtääkseni korina sama kuin 109, mutta on merkitty 108 koriseksi. Oliko erona pääpiirteissään ilmajousituksen puuttuminen ja muita luksusvarusteita jätetty pois jos tehtaan toimesta, viisaammat valaiskoon ummikkoa. Joka tapauksessa tuossa on yksi vahva linkki, miksi 6.3 kone pitäisi olla myös 108 koppaan kelpaava vertailumottori. No, ei jauheta siitä enempää tässä, se ei johda muuhun kuin tarpeettomaan spekulaatioon.

Pari teknistä kysymys vielä ko. malleihin liittyen. Varmistaisin ymmärtäneeni oikein, että joka kulmassa oli jo tehtaalta valmiina levyt. V8 malleissa levyt olivat edessä jäähdytetyt ja 6.3. mallissa myös takana jäähdytetyt. Etusatulat on tietenkin leveämmät jäähdytetyn levyn vuoksi. Onko tuo levitys tehty irtopalalla vai onko satula ihan oikeasti kokonaan erilainen?

Toinen tekninen kysymys liittyy lukkoperään. Optio vai standardi varuste. Jos standardi, niin varmaankin vain V8 malleissa...? Löytyykö irrallaan lukkoja enää mistään/käykö jonkun uudemman lukko ja saako mistään mitään huolto-osia niihin?

Onko muuten jotain 108/109 malleihin erikoistunutta osalähdettä, muuta kuin maahantuoja/merkkiliike?
W108/109 kiinnostaa...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja karra »

Kori on varmaan sama 280SEL (W108) sekä 300 SEL (W109) paitsi 6.3:ssa on kardaanitunneli leveämpi. Eli se ei ole prikulleen ihan sama kori kuin pienempimoottorisissa W109:ssä. Kumminkin 6.3 moottori oli vaan 109-alkuisissa koreissa...

6.3 malleissa oli alkupään autoissa takana jäähdytetyt (tuuletetut), sitten ne muuttui tavallisiksi; samaa ei-tuuletettua levyä käytettiin mielestäni W126 loppun asti.

Etusatula on eri 6.3 ja pikkukoneisissa, kaseissakin. Se taitaa olla välipalalla tehty, muistan Erkki Meron näin kertoneen kun tilasin hänelle Waxe-klooniin satulat Rockautosta. Saan sen tsekattua jos on tarvis.

6.3 malleissa lukkoperä oli optio, minulla sitä ei esimerkiksi ole. Unski saattaa tietää tuosta aftermarket-lukon saatavuudesta. Tämähän on ns linkkuperä eli W126 tms lukkoperä murikkana ei sovi, sisukaluista en osaaa sano; jos unski vaikka raottaisi tietolaarin kantta :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
hdemk1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 10.05.2014 22:34

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

Hyvää dataa jälleen ummikolle. Täytyy pitää nuo asiat milessä. Tuo oli kiinnostava tieto, että 6.3. oli velä jotenkin erilainen satula muihin V8-malleihin verrattuna. Olihan se nyt niin, että V8-malleissa oli jo jäähdytetyt/tuuletetut levyt edessä vakiona?

Kardaanitunnelin erilainen muotoilu laatikkoa, putkiston äänenvaimentimia tai muuta vastaavaa varten ei ole niin merkittävä muutos korirakenteessa, että 6.3. koneella oleva W109 luokiteltaisiin omaksi mallisarjakseen. Niin tarkkaa se ei ole. Viranomaistahot pitää saada ymmärtämään, että kyse on samasta automallista, minkä sisällä valmistaja on erotellut eri versioita eri lyhenteillä.

Omissa silmissä 108/109 on entistäkin kiinnostavampi harrastuskohde ilmi tulleiden tietojen valossa. Autona tämä tarjoaisi juurikin niitä ominaisuuksia samassa paketissa, kuin mitä itsellä on nyt useammassa autossa ominaisuus kerrallaan. Täytyy jossain kohtaa järjestää itsensä tuollaisen rattiin ja päästä vielä ajamaankin. Se voi tosin olla vaarallinen tie, kuumee voi nousta liian suureksi...
W108/109 kiinnostaa...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja karra »

hdemk1 kirjoitti:Hyvää dataa jälleen ummikolle. Täytyy pitää nuo asiat milessä. Tuo oli kiinnostava tieto, että 6.3. oli velä jotenkin erilainen satula muihin V8-malleihin verrattuna. Olihan se nyt niin, että V8-malleissa oli jo jäähdytetyt/tuuletetut levyt edessä vakiona?
Minulla oli se käsitys että 6.3 malleissa olisi ollut paksumpi tuo jarrulevy. Ainakin Erkki Merolle tuli ensin väärät ja saimme ne vaihdettua oikeisiin. Hän mittasi satulan kitaa ja se oli aivan liian ahdas hänen autoonsa. Omasta en mittailut tuon prosessin aikana. Nyt Rockauto antaa kumminkin samaa levyä ja satulaa kaikkiin 280 (1971-1972) -300 (1970-1972) malleihin :crazy:

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
hdemk1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 10.05.2014 22:34

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

Brembon luetteloa vaan tutkimaan mittojen perusteella. Vaatii vähintään kaksi mittaa, että osaa hakeaa. Vähän huono hakutoiminto, kun joutuu mitta kerrallaan hakemaan eikä tiettyä väliä voi valita aktiiviseksi. No, oppiipahan taas paljon lisää autojen jarruista. :D

Hyvänä puolena on se, että lähes jokaisesta löytyy mittakuva pdf muodossa ja niitä on helppo tallentaa omalle koneelle muistiin.
W108/109 kiinnostaa...
Avatar
Catiska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: Pe 23.12.2011 18:55
Paikkakunta: Suur-Joutseno

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Mielenkiintoista kuullta Trafin kanta tähän. Esim E36 BMW, se kolmossarjalainen. M3-mallia Trafi ei hyväksy vertailukohdaksi vaikka korissa ei ole eroja. Ainoat erot 328ci malliin on moottori (samaan lohkoon tehty kuitenkin) ja alustan osissa/jarruissa eroja. Vaihteistokin on sama. Mutta, koska valmistajan tyyppimerkintä poikkeaa hieman, kyseessä on heidän mielestään täysin eri auto. Hassua sinänsä, että E36 318i sedan eroaa teknisesti paljon enemmän tuosta 328ci mallista kuin M3...
hdemk1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 10.05.2014 22:34

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

Otin ajan väkisin tästä heti aamusta ja soittelin Trafiin. Sain puhelimeen ajoneuvoteknisiä poikkeuslupia käsittelevän tarkastajan ja keskustelimme hyvässä hengessä ensin kyseessä olevan ajoneuvon perusfaktat. Hän kaivoi Trafin järjestelmistä omat tietonsa esille. Kävimme läpi eri teknisiä ominaisuuksia ja korivaihtoehtoja. Lopputulema oli se, että Trafin luokittelu katsoo valmistajan koodit W108 ja W109 samaksi autoksi eli yhdeksi mallisarjaksi. Tämä tarkoittaa sitä, että mallisarjan sisällä olevat moottorivaihtoehdot ovat "vapaata riistaa" sovellettaviksi läpi mallisarjan normaaleiden rakentelusäädösten puitteissa. Tämä tarkoittaa siis vaihdettujen osien alkuperän todentamista esim. valmistenumeron tai muun luotettavan dokumentaation avulla.

Tämä tieto on rohkaiseva, koska tämä tarkoittaa muutoskatsastusprosessin riittävän tietenkin mallisarjan sisällä olevien moottoreiden hyväksymiseen muutoskatsastamalla, mutta myös käyttämällä 6.3 moottoria vertailumoottorina jonkin muun moottorin katsastamiseen muutoskatsastusprosessilla. Rautalangasta vielä kerran:

6330cm3 x 1,25 = 7912,5cm3 Tämä on maksimitilavuus moottorille, minkä voi muutoskatsastaa ko. autoille.
250hv x 1,2 = 300hv Tämä on maksimiteho moottorille, minkä voi muutoskatsastaa ko. autolle.

Pitää muistaa huomioida myös moottorin massat ja sen vaikutus (massa saa kasvaa 10% ilman muutostarpeita, 10-20% painon lisäystä tulee kompensoida). Ottaen huomioon 6.3 moottorin paino yhdessä laatikon kanssa, niin tämä ei pitäisi olla onglema, jos joku mielii uudempaa täysalumiinmoottoria keulalle.

Toivottavasti tämä selvensi asiaa. Tältä pohjalta on hyvä itse kunkin lähteä suunnittelemaan uutta projektia.
W108/109 kiinnostaa...
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja unski »

Oikein hyvältä kuulostaa. Ilmeisesti tuolloin jousituksen ja jarrujen vastata tuota suurinta mallia? Aiemmin rakentelusäännökset vaativat vertailumallin jarrut ja jouset asennettavaksi. ...siis ilmajouset? Takana on w109:ssä nyökkäyksen esto ja jäähdytetyt levyt edessä samat kuin w108:ssa.

Saitko myös tuon "päätöksen" paperille, koska aikaisempia vastakkaisia päätöksiäkin on ollut....puhelinkeskustelut ja suulliset lupaukset saattavat unohtua tiukan paikan tullen...kokemusta on muista yhteyksistä (ei Trafin kanssa).

Sinänsä oikein kiinnostava tieto, kun voisin tehdä omasta 6.3:sta hetkeksi välimallin w108:iin. Alkuperäinen 6.3 kori on hieman "heikko". Itselläni asia on helmpompi, kun minulla on kaikki 6.3:n osat jo valmiina.

Timppa

p.s. 6.3 moottori vaihteistoineen painaa noin 430kg...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
hdemk1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 10.05.2014 22:34

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

Normaali käytäntö/vaade on ollut jo pitkään tosiaan se, että muutettavan auton jarrut ja jousitus tulee olla vertailuamoottorin autoa vähintään vastaavat ja mielellään vaikka paremmat/tehokkaammat jne. Jos paino etuakselilla putoaa, sitä on katsottu suopeasti viranomaisten silmissä.

Puhelinekeskustelun muistiota en ole kuullut kirjallisesti viranomaisilta (esim. sähköpostilla) saadun, mutta aina voi yrittää. Rakentelusäädösten puitteissa jarrujen muutokset tehokkaampiin on saanut huomattavan positiivista asennetta viranomaistahoissa. Jousituksen kohdalla menee sormi hetkeksi suuhun tässä tapauksessa. Tätä jousituksen/kantavuuden käsitettä täytyy hieman pohtia. Nopea ja suoraviivainen johtopäätös olisi, että pitää vaihtaa ilmat, mutta asia ei välttämättä ole niin. Palaan tähän, jos/kun saan ajatuksia asian tiimoilta järjestykseen.

Jarrujen osalta on helppo ylittää vertailuauton jarruvoima/teho/pinta-ala käyttäen uudempien autojen jarruja painavammasta autosta (tämä hepoin tie todentaa jarrujen parantunut teho) tai sitten soveltamalla useammasta eri komponentista. Monesti mittatilaustyötä sovitteiden kanssa ja pitää kirjata hyvin muistiin, mitä mistäkin käytetty. Muuten on kiva mennä ostamaan levyjä ja paloja, kun ei enää muista, että mistäs nämä nyt olikaan...

Nyökkäyksen esto = ? Kerro tietämättömälle, mistä kysymys/millaisia rakenteita alustaan rakennettu.
W108/109 kiinnostaa...
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja unski »

W109:ssä ja w112:ssa takasatulat on kiinnitetty "uivaan" kehtoon, joka pääsee pyörimään akselin ympäri. Kehto on kiinnitetty pitkällä vivulla ja "linkillä" runkoaisaan akselin etupuolelle. Jarruttaessa kun perä nousee, jarrusatuloitten pyörivä vastavoima pyrkii kompensoimaan tätä.

http://www.traeume-wagen.de/wp-content/ ... hse_01.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.traeume-wagen.de/instandsetz ... en-teil-4/" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Kiinnostavaa tietoa ja todella hyvä että hdemk1 otit ja selvitit asian! Tosiaan vielä kun sais jonkun lapun taikka varmistuksen trafin tietoihin että näin voidaan toimia ja verrata w109 6.3:seen ettei kaikkien erikseen tarvitse vääntää kättä asiasta katsastusmiehen kanssa! Ne kun yleensä kaikki ovat eri mieltä vaikka niin ei saisi olla.

Selvitäppä vielä se että saako verrata 6.3:seen rauta jousilla kun pääsit noin hyvään vauhtiin. :wink: Jos se onnistuu, niin minun pitää miettiä moottorivalintaa vielä kerran uudelleen :lol:
IG: @pyrytakkunen
hdemk1
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 10.05.2014 22:34

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja hdemk1 »

PTracing kirjoitti:Selvitäppä vielä se että saako verrata 6.3:seen rauta jousilla kun pääsit noin hyvään vauhtiin. :wink: Jos se onnistuu, niin minun pitää miettiä moottorivalintaa vielä kerran uudelleen :lol:
Annetaan asian "jäähtyä" hieman ja otetaan uudemman kerran luuri kouraan ensi viikolla. Täytyyä siihen mennessä yrittää ehtiä vähän pohtia tätä tarkemmin myös omissa ajatuksissa. Yleisesti ottaen sanoisin, että mietit sen moottorivalinnan suurimman mahdollisen mukaan. Ei tarvii sitten kahden kilometrin jälkeen alkaa miettiä, että olisi sittenkin pitänyt laittaa se isompi/tehokkaampi... Pätee myös muihin päätöksiin.

Kiitokset unskille hyvistä ja selventävistä kuvista. Yksi nykyisistä harrastepeleistä vie tällä hetkellä kaiken huomion ja sen jälkeen olisi otettava työn alle useamman vuoden seissyt projekti ja saattaa sitä eteenpäin jos ei nyt ihan loppuun. W108/109 vuoro joskus näiden jälkeen. Himo olisi kyllä kova jo nyt hommata, mutta katsellaan nyt hetki tarjontaa rauhassa ja speksataan lisää niitä omia haluja ko. mallin suhteen. Sitten pääseekin talouslaskelmaan tarvittavista osista, mikä taas osaltaan määrää hankittavan kohteen hintahaarukan.
W108/109 kiinnostaa...
RRK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 33
Liittynyt: Su 29.06.2014 21:54

Re: W108 ja W109 samaa mallisarjaa Trafin silmissä?

Viesti Kirjoittaja RRK »

Tuliko tähän selvyyttä ton jousitusasian tiimoilta?
Vastaa Viestiin