w108 projekti

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
kaisthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 31.05.2012 11:59

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kaisthe »

Verhoilin ratinkeskiön samalla keinonahalla, mitä olen käyttänyt muuallekkin sisustaan. Hieman eri näköinen kuin vanha...

Kattoverhoilu on ehjä, mutta melko kulahtanut. On käynyt mielessä, että pitäisikö siihen ruiskuttaa semmonen sisustan maalaukseen tarkoitettu maali. Toisaalta vähän kulahtaneena se enemmän henkii ajan patinaa eikä tässä olla uutta tekemässä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL 320 -95 (R129)
250se -67 (om617) automatic (w108)
kaisthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 31.05.2012 11:59

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kaisthe »

Nyt on alusta keulan osalta purettu ja osat hiekkapuhallettu. Seuraava homma olisi ruiskia hieman maalia pintaan ja sitten tilata muutamia osia ja lyödä keula nippuun.

Korjaussarjaa, iskaria, tiivistettä keulaan jne täytyy tilata tuolta mbclassics.de

pultit, mutterit ja nipat upotin fosforihappoon (anitrol), sillä ruosteet melko tarkkaan lähti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL 320 -95 (R129)
250se -67 (om617) automatic (w108)
kaisthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 31.05.2012 11:59

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kaisthe »

Nyt on apurunko maalattu ja aikalailla koottu. Vähän uutta osaa laitoin. Tiivisteet vaihdoin, että pysyy rasvat kun ruuttaa nipoista rasvat sisään. Maalasin raskaskaluston maalaukseen tarkoitetulla 2 komponentti epoksilla pohjat ja päälle musta hammerite. Kallistuksenvakaan puslat laitoin uudet. Vielä kun ruuvaa apurunkon kiinni ja laittaa uudet levyt ja raidetangot niin pääsee jarruja ilmaamaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL 320 -95 (R129)
250se -67 (om617) automatic (w108)
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

laita pikkunippelit kalvanoitavaksi esim. teräsmäki oy, taikka mecapinta oy nippelit on kuin uusia sen jälkeen :wink:

Kuva
kaisthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 31.05.2012 11:59

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kaisthe »

ei noita alustan nippeleitä jaksa laittaa mutta sisustan nippeleitä kylläkin sitten ku saa nämä välttämättömimmät katsastukseen tarvittavat asiat kuntoon

Oli muuten rasvanippasarja hinnankiroissa IKH.lla. Sama laatikko motonetissä 29,90e ja IKH.lla 74e! Huhhuh!
SL 320 -95 (R129)
250se -67 (om617) automatic (w108)
kaisthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 31.05.2012 11:59

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kaisthe »

Pikkusen projekti nytkähti eteenpäin kun sain tänään apurugon kiinni.Mukava laittaa uudistettua palikkaa kiinni!!! :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL 320 -95 (R129)
250se -67 (om617) automatic (w108)
kaisthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 31.05.2012 11:59

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kaisthe »

Vedin toisen äänitorven päälle pelkän lakan että metallipinta jäi näkyviin. Toiseen kiiltävä musta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL 320 -95 (R129)
250se -67 (om617) automatic (w108)
kaisthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 31.05.2012 11:59

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kaisthe »

Tossa apurunko koottuna ja ennen asennusta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL 320 -95 (R129)
250se -67 (om617) automatic (w108)
kaisthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 31.05.2012 11:59

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kaisthe »

Aika jumissa on toisen etujarrusatulan toinen mäntä. Toinen liikkuu hyvin mutta toinen ei. Saiskohan jarruputken tai ilmaruuvin paikalle laitettua jonkin venttiilin millä sais tiiviisti paineilmaa sisälle, että saisi männän liikkumaan ja tiivisteen vaihdettua? Vai olisko jotain muuta kepulikonstia toimenpiteeseen tarjolla?

Seuraavaksi kun pääsen tallille niin ohjelmassa olisi keulan loppuunkokoaminen, kallistuksenvakaajien asennus ja uusien raidetankojen paikalleenlaitto. Sitten pääsee jarrujen kimppuun kunnolla. Takapää pitää vielä nostaa ilmaan ja laittaa uudet jarrukilvet.
SL 320 -95 (R129)
250se -67 (om617) automatic (w108)
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja petri »

kaisthe kirjoitti: Saiskohan jarruputken tai ilmaruuvin paikalle laitettua jonkin venttiilin millä sais tiiviisti paineilmaa sisälle, että saisi männän liikkumaan ja tiivisteen vaihdettua? Vai olisko jotain muuta kepulikonstia toimenpiteeseen tarjolla?
Laita rasvanippa letkun paikalle ja rasvaprässillä saa paineen jolla alkaa lähtemään, jos on lähteäkseen.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
kaisthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 31.05.2012 11:59

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kaisthe »

Täytyy kokeilla kun seuraavaksi pääsen ropaamaan. Nythän noita rasvanippojakin on ylimääräsiä :D
SL 320 -95 (R129)
250se -67 (om617) automatic (w108)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Rasvaprässillä saa hurjan paineen, lähtee.
S124 300TE
S211 E500
make280s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Ma 03.05.2004 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja make280s »

S202 kirjoitti:Rasvaprässillä saa hurjan paineen, lähtee.
Käsiprässillä saa helposti 500-600 barin paineen tosiaankin irtoaa varmasti tai on yhtä rautaa !
MB W-210 200cdi vm 99
kaisthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 31.05.2012 11:59

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kaisthe »

Nyt on projekti ottanut muutaman pykälän taas eteenpäin. Kokosin keulan loppuun ja ilmeni ongelma. Kallistukenvakaajan poikittaistanko on niin lähellä vauhtipyörää, että ottaa hihnaan kiinni. Mikäköhän on mahtanu mennä vikaan?? Tanko ei mielestäni ottanut kiinni hihnaan aikaisemmin ja onhan tuo tekniikka ollut mersussa jo pari vuosikymmentä. Pitääkö tehdä korotuspalat kiinnikkeisiin vai mitä? Onkohan uudet kallistuksenvakaajan osat pidemmät kuin vanhat...täytynee vähän vertailla vanhoja.
Uudet raidetangot ruuvasin paikalleen. Vanhat olivatkin jo kilometrejä nähneet.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL 320 -95 (R129)
250se -67 (om617) automatic (w108)
kaisthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 31.05.2012 11:59

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kaisthe »

Jumiutuneet männät etujattusatulasta lähti näppärästi rasvaprässillä. Prässin letku meni kierteiltään suoraan jarruputken paikalle. Toinen mäntä oli varsin hyvässä kunnossa. Toisessa männässä oli etureuna ruosteessa, mutta sain sen melko hyväksi hiottua, eikä tuo etureuna mäntää pitäisi ihmeemmin jumittaakkaan. Vaihdoin uudet tiivisteet vanhan todella hapristuneen tilalle. Uudet liukutapit laitoin kanssa. Toisen satulan männät liikkuivat hyvin paineilmalla ja tiivisteet olivat hyvässä kunnossa, joten se sai jäädä silleen. Vasemmalla oli aten satula ja oikealla bendix. Oikealla olikin jo uudet jarrukengät, joten tilasin KL-varaosilta uudet kengät aten satulaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL 320 -95 (R129)
250se -67 (om617) automatic (w108)
kaisthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 31.05.2012 11:59

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kaisthe »

Keula on nyt hieman matalampi, koska otin yhden kierroksen jousista pois. Köyhän miehen madallus.Vanteita se huutais... :clap:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL 320 -95 (R129)
250se -67 (om617) automatic (w108)
kaisthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 31.05.2012 11:59

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kaisthe »

nyt on uudistetut jarrusatulat kiinni...Ennen etujarrujen fiksaamista jarrut ei jarrut kunnolla tehostanu vaikka kaikki linjat oli ok ja uusi pääsylinteri oli laitettu paikalleen. En tiedä mikä mahtaa olla. Jarrutehostimessa vika tai alipainepumpussa. Täytyy varmaan ottaa seuraavaksi jarrutehostaja syyniin.Jos ei tehostajasta löydy vikaa niin se vika lienee sitten alipainepumpussa. Onko tietoa saako tehostimiin korjaussarjoja/kalvoa ostettua erikseen? Mb classicissa ja muualla mistä olen katsonut löytyy kokonaisia tehostajia mutta ei mitään korjaussarjoja. Entä onko helppoa tapaa testata alipainepumpun toimivuus?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL 320 -95 (R129)
250se -67 (om617) automatic (w108)
pekkovee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 06.12.2011 20:13
Paikkakunta: Mäntsälä P

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Oliko tää myynnissä, vai sainko väärän vinkin ... ? :ugeek:
Levannon We(l)ho

------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
kaisthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 31.05.2012 11:59

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kaisthe »

Tää oli myynnissä syksyllä mutta sainkin tallipaikan niin projekti jatkuu alkuperäisen suunnitelman mukaan :)
SL 320 -95 (R129)
250se -67 (om617) automatic (w108)
pekkovee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 06.12.2011 20:13
Paikkakunta: Mäntsälä P

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

kaisthe kirjoitti:Tää oli myynnissä syksyllä mutta sainkin tallipaikan niin projekti jatkuu alkuperäisen suunnitelman mukaan :)


Hienoa !!!!


nimimerkillä: W108 ujossa etsinnässä :clap:
Levannon We(l)ho

------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
kaisthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 31.05.2012 11:59

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kaisthe »

Kävin hakemassa toisen harrastemersun talvisäilöstä. Siihen tuli tehtyä vähän huoltoja viimekesän lopulla. Uusi vesipumppu, apulaitehihna ja rullat, vaihteisto&moottoriöljyt&suodattimet, renkaat yms. Tarkoitus olisi löytää SL.lle ostaja tässä kevään aikana, että mahdolliset ostajat seuratkoon nettiautoa :). Auto on -95 SL320, ajettu 160tkm.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL 320 -95 (R129)
250se -67 (om617) automatic (w108)
kuitim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: To 01.12.2011 00:29

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kuitim »

kaisthe kirjoitti:takalokarien sovittelua.
Moi.Hienoon kuntoon oot saanu.Itselläni samanlainen -66.Alku vaiheessa vasta.Mistä löysit lokasuojien korjaus palat?
kaisthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 31.05.2012 11:59

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kaisthe »

Kiitos. Löysin omat ebaysta, mutta löytyyhän noita muualtakin, eikä oo kauheen pahan hintasia.

http://www.sls-hh-shop.de/main/de/merce ... 111cpe-cab" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta oon jotain tilannu ja toimitus ja palvelu pelaa. Takakkarien korjauspalat vähän 80,33e/kpl

http://www.dbdepot.de/index.php?nav=4&lan=2&" onclick="window.open(this.href);return false;
Täältäkin on tullu tilattua. Muodoltaan samanlainen korjauspala kuin omassani ja hinta vaivaiset 81 eugenfyffeniä

http://www.mbclassics.de/2-front-side-and-rear-panel_3" onclick="window.open(this.href);return false;
Täältä olen tilannut eniten osia. korjauspalat 71e. Nopeaa ja täsmällistä palvelua. Suosittelen tätä firmaa kun tarvitset muitakin osia vanhukseen.

Tsemppiä projektiin ja aloita ihmeessä joku pieni projektitopic tänne foorumille. Niistä on kiva aina lueskella ja seurata miten muiden projektit sujuu
SL 320 -95 (R129)
250se -67 (om617) automatic (w108)
kuitim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: To 01.12.2011 00:29

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kuitim »

Kiitos tiedoista!Hieno kun voi joltain kysyä,ja joku myös vastaa.Tuntitolkulla etsinyt korjaus paloja,en löytänyt.Täytyy nyt käydä läpi antamasi paikat.Itelläni oli 70 luvulla 250s .Vanhoja haikaillen löysin tämän samanlaisen ja olis tarkoitus saara se joskus museokuntoon.Vauhtia antoi itselläni 10 vuotta olleella Speren 280 SE llä (AJL-220 turhapuroelokuvissa)Sain alkuvuonna samanlaisen mutta 450 SEL lin museorekisteriin.Autojen kans mukava värkätä ja mieluummin mersujen kans.Täytyy hattua nostaa,et ulkona/maalaus teltassa olet saanut noin hienoa jälkeä aikaan.Ja väri valinnat on onnistuneet täydellisesti
kaisthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 31.05.2012 11:59

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kaisthe »

Nyt on kaikki jarruihin liittyvät rempat tehty. Takajarrulevyt on vaihdettu ja jarrut ilmattu. Vanhat kilvet oli aikalailla happamassa kunnossa. Jarrujen ilmauksessa selvisi se mitä olin epäillytkin eli alipainepumppu on rempattava. Luultavasti alipainepumpun tiiviste vuotaa, koska se suhahtaa aina kun painaa jarrupoljinta, eli täytyy tlata korjaussarja siihen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL 320 -95 (R129)
250se -67 (om617) automatic (w108)
Assetec
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Pe 22.09.2017 10:39

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja Assetec »

Erittäin mielenkiintonen projekti! Onkos päivitystä tapahtunut, täällä innolla odotetaan seuraavia kuvia :D Hatun nosto kaikelle tuolle työnmäärälle ja värikin on aivan 5/5!
akimah
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 28.08.2014 14:58
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja akimah »

Pohjamaaliin/varastomaaliin ei kannata osia jättää, kuten jarrujen kilvet. Mersun pohjamaali on kyllä huomattavasti parempaa tavaraa kuin monen muun, mutta sen varaan ei kannata osia jättää.

w108 on kyllä yksi parhaimmista korimalleista ainakin omaan silmään.
kaisthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 31.05.2012 11:59

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kaisthe »

Osaako arvon mersuharrastajat kertoa vinkkejä tän vehkeen jarrujen ilmaamiseen? Ei tunnu ilma lähtevän millään järjestelmästä, tai ainakin jarrupolkimen alla on jatkuvasti ilmapallo. On kokeiltu motonetin ilmauslaitteella ja toisen Mersun jarruista pumppaamalla alhaalta ylöspäin mutta jossain suolenmutkassa sitä ilmaa tuntuu silti olevan
SL 320 -95 (R129)
250se -67 (om617) automatic (w108)
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

kaisthe kirjoitti:Osaako arvon mersuharrastajat kertoa vinkkejä tän vehkeen jarrujen ilmaamiseen? Ei tunnu ilma lähtevän millään järjestelmästä, tai ainakin jarrupolkimen alla on jatkuvasti ilmapallo. On kokeiltu motonetin ilmauslaitteella ja toisen Mersun jarruista pumppaamalla alhaalta ylöspäin mutta jossain suolenmutkassa sitä ilmaa tuntuu silti olevan
Jos pääsylkkä viallinen niin ei tahdo ilmautua/ ilmautuu hetkeksi. mersun kytkimen kanssa oli tämmönen ongelma kahdella eri pääsylkällä kunnes kärsin ja ostin ATE:n pääsylkän, niin ongelma poistui kertaheitolla.. :crazy:
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
kaisthe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: To 31.05.2012 11:59

Re: w108 projekti

Viesti Kirjoittaja kaisthe »

Mulla on Aten uus pääsylinteri mutta voisko se tiiviste sitten olla jotenki ketuillaan kuitenki... Täytyy vähän tutkailla
SL 320 -95 (R129)
250se -67 (om617) automatic (w108)
Vastaa Viestiin