380 SL museointiprojekti

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Ostin tässä tekemisen puutteeksi pikku projektin eli katsastetun ja toimivan auton joka tarttis saada museorekisteriin ja sitten uudelle omistajalle, parikin halukasta oli tiedossa autoa ostettaessa.

Kuva

Ameriikan tuonti 1981 380 SL. Orkkis VIN on 10704512003637 ja US-VIN on WDBBA45XBB003637. Väri Manganese Brown.

Kuva

Autoa ostettaessa mieleen piirtyi hankinta/työlista:
- pikkuklommot oikaistava
- vanteet alkuperäisiksi
- radio paremmaksi (kiinni outo blaukkari)
- penkkien nahat uusiksi
- pyyhkijänsulat vaihdettava
- takakontin matto hankittava

Kuva

Yllä uudet pyyhkijänsulat.

Kuva

Yllä nykyiset penkit.

Matkan varrella lista laajeni siten että takahelman toinen kulmapala menee vaihtoon, oli ruostunut puhki. Lisäksi pikku pisteosaa kuten penkkien runkojen kromipalaset puuttuu osittain ja toinen takavalon kromilista menee uusittavaksi. Tilasin vielä uudet ovitiivisteet, autoon ja kovakattoon. Oli sen verran rispautuneet kuskin puolelta.

Auto on maalattu jenkeissä joskus. Mukaan tullut kova katto on hienossa kunnossa myös.

Pakoputki vuoti. Myyjän puhe että kiristät vaan liitoksen tarkoitti sitä että poistetun katalysaattorin tilalle hitsatun uuden putken sauman vierestä vanha oli laho, piti hitsata. Myyjän ohje irroittaa ratti ja asentaa suoraan tarkoitti sitä että etupään auraus oli 7 mm harituksella ja caster pielessä.

Radion hommasin ebaysta:

Kuva

Kuva

Penkkien nahat tuli jo Topsonlinelta:

Kuva

Takakonttia (sivuverhoilut irti pesussa):

Kuva

Konehuonetta siistin jo:

Kuva

Kuva

Vanteet tuli ebaysta:

Kuva

Nyt pohjamaalissa:

Kuva

Keskiviikkona kävi klommoja oikaisemassa Koukkumies, jatkuu ensi viikolla koska sen verran työtä. MR esitarkastus tehty jo, varsinainen tarkastus juhannuksen jälkeen eka tai seuraavalla viikolla.

Renkaat Nankang 205/70 R 14 ostin Rengasonlinesta. Uudet Febin harmaasinkityt barokkivannepultit hommattu. Uudet keskimerkit tilattu merkkiliikkeestä.

Onhan tuossa vielä nyhräämistä, kaikkee pikku juttua... raportoin lisää kunhan homma edistyy.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

nätin näkönen tuo auto, onko kontin pohjakin vielä ehejä, purin tuollasen kaverille joka oli 350:llä koneella joku SLC:hän se tais olla ja varaosiksi sen samanlaiseen mutta 500:seen rojektiin mistä tuli sitten hälle kilipa-auto :wave: ja aikas pirtsakan olonen tulikin :thumbup: jäihän hälle vielä talliin muutama SLC ja seassa yks aito 500:nenki :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Joo vaikka jenkkimalli onkin niin on nätti. Ei nuo puskurit livenä niin kammottavat ole vaikka kammottavat ovatkin :D . Ehjä on kontin pohja kuten itse varsinainen pohjakin. Vaatii vaan siistimistä, harmonisointia :P .

Kone vetää hyvin, ei savuta, laatikko pelaa tosi hyvin; puhtaat ja hajuttomat öljyt.

Olen ajanut tuolla tosi paljon ja nyt tuli ongelma että kuumana joutuu sahaamaan jonkun aikaa käyntiin. Jos jäähtyy yli tunnin niin sitten ei ole ongelma. Syy on se että suuttimet vuotaa imusarjaan kun bensa höyrystyy suutinputkissa. Starttaus onnistuu siten että tekee 5-6 kertaa "esipaineet" käyttämällä virtoja päällä ja sitten starttaa kaasu pohjassa. Eka 10 s käy ontuen vajailla kumminkin.

Viime vkl Klubin retkiajoon laitoin noin 1 % ATF seosta tankkiin ja ajoin sellaiset 70 litraa pois. Viimeiseen varttitankkiin kaadoin Valvolinen injector cleaneria ja tankki on nyt ajettu melko tyhjäksi. Ihan kun olisi hieman parantunut tuo ongelma, aika sen näyttää. Yksi näiden kanssa touhuava (itseasiassa Hismajesticsin "tallipäällikkö") kertoi että tuohon vaivaan 70% hänen tapauksissa on Forte-käsittely auttanut.
touhottaja kirjoitti: purin tuollasen kaverille joka oli 350:llä koneella joku SLC:hän se tais olla ja varaosiksi sen samanlaiseen mutta 500:seen rojektiin mistä tuli sitten hälle kilipa-auto :wave: ja aikas pirtsakan olonen tulikin :thumbup: jäihän hälle vielä talliin muutama SLC ja seassa yks aito 500:nenki :wink:
Viissataset on aina tapauksia, ja etenkin SLC:n ja vielä kilpa-autona. SL:issäkin ne on omaa luokkaansa kun eivät ole kuristettuja. Millaista kilpaa sillä ajetaan?

Niin muuten tuo suttuinen kuva on otettu käsivaralla ilman salamaa just ennen puoltayötä eilen, on meinaan aika valoisaa nyt ja kohtahan ne illat alkaa pimenee, perhana.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Mielenkiintoinen projekti menee seurantaan. Itselläkin kova R107 kuume :D Mietin vain, että miten jaksaa kulkea tuo jenkkimallin 380 kone jostain luin että olisi 155 hv mitä sitten lienee eroa euromaliin? Puristuskset ovat euromallissa 9,0:1 ja jenkkimalissa 8,3:1 onkohan muuta eroa euromalissa kuitenkin 218 hv. Ei ne pelkästään katit voi nuin paljon tehoa puottaa.

Onko kovaa kattoa ja missä kunnossa rätti?
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Arto S »

karra kirjoitti:Joo vaikka jenkkimalli onkin niin on nätti. Ei nuo puskurit livenä niin kammottavat ole vaikka kammottavat ovatkin :D .
Kaikeen tottuu, ja jenkki valot taas hienommat kun euromallit. Paras yhdistelmä olisi europuskurit ja jenkkivalot. Nämä on tietenkin makuasioita. Eikös 71-73 oleet jenkkimalitkin pienillä kromipuskureilla?
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

karra kirjoitti:Joo vaikka jenkkimalli onkin niin on nätti. Ei nuo puskurit livenä niin kammottavat ole vaikka kammottavat ovatkin :D . Ehjä on kontin pohja kuten itse varsinainen pohjakin. Vaatii vaan siistimistä, harmonisointia :P .

Kone vetää hyvin, ei savuta, laatikko pelaa tosi hyvin; puhtaat ja hajuttomat öljyt.

Olen ajanut tuolla tosi paljon ja nyt tuli ongelma että kuumana joutuu sahaamaan jonkun aikaa käyntiin. Jos jäähtyy yli tunnin niin sitten ei ole ongelma. Syy on se että suuttimet vuotaa imusarjaan kun bensa höyrystyy suutinputkissa. Starttaus onnistuu siten että tekee 5-6 kertaa "esipaineet" käyttämällä virtoja päällä ja sitten starttaa kaasu pohjassa. Eka 10 s käy ontuen vajailla kumminkin.

Viime vkl Klubin retkiajoon laitoin noin 1 % ATF seosta tankkiin ja ajoin sellaiset 70 litraa pois. Viimeiseen varttitankkiin kaadoin Valvolinen injector cleaneria ja tankki on nyt ajettu melko tyhjäksi. Ihan kun olisi hieman parantunut tuo ongelma, aika sen näyttää. Yksi näiden kanssa touhuava (itseasiassa Hismajesticsin "tallipäällikkö") kertoi että tuohon vaivaan 70% hänen tapauksissa on Forte-käsittely auttanut.
touhottaja kirjoitti: purin tuollasen kaverille joka oli 350:llä koneella joku SLC:hän se tais olla ja varaosiksi sen samanlaiseen mutta 500:seen rojektiin mistä tuli sitten hälle kilipa-auto :wave: ja aikas pirtsakan olonen tulikin :thumbup: jäihän hälle vielä talliin muutama SLC ja seassa yks aito 500:nenki :wink:
Viissataset on aina tapauksia, ja etenkin SLC:n ja vielä kilpa-autona. SL:issäkin ne on omaa luokkaansa kun eivät ole kuristettuja. Millaista kilpaa sillä ajetaan?

Niin muuten tuo suttuinen kuva on otettu käsivaralla ilman salamaa just ennen puoltayötä eilen, on meinaan aika valoisaa nyt ja kohtahan ne illat alkaa pimenee, perhana.
eipä sillä kait vielä ole kerenny ajjaa mitään kilipailua, mutta voimaa kuulemma piisaa :arrow: ainiin vaihoin tuohon 500:seen uuvet suuttimet ja olihan niistä jonninverran apua, käyntiääni muuttu sen verran, että ihan kun olis vaihtanu koko konneen, koneen käynti tasaantui ja käynti oli hyvin sivistyneen oloinen :wave: suuttimien vaihon jäläkeen kiekat irtoo kuin itellään ja muutenkin kone alako karjahtelee hyvinki ärreesti ja tästä kaikesta ihastuneena ostimpa itellenikin uuvet suuttimet ässään, sekä suuttimien tiiviste kummit :arrow: mitä tietenkään en ole vielä saanu aikaseks laittaa paikalleen :oops:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Arto S kirjoitti:Mielenkiintoinen projekti menee seurantaan. Itselläkin kova R107 kuume :D Mietin vain, että miten jaksaa kulkea tuo jenkkimallin 380 kone jostain luin että olisi 155 hv mitä sitten lienee eroa euromaliin? Puristuskset ovat euromallissa 9,0:1 ja jenkkimalissa 8,3:1 onkohan muuta eroa euromalissa kuitenkin 218 hv. Ei ne pelkästään katit voi nuin paljon tehoa puottaa.

Onko kovaa kattoa ja missä kunnossa rätti?

Paras yhdistelmä olisi europuskurit ja jenkkivalot. Nämä on tietenkin makuasioita. Eikös 71-73 oleet jenkkimalitkin pienillä kromipuskureilla?
Eihän tämä mikään projekti ole jos katsoo mitä täällä muut rakentavat :P . Kova katto aika lailla virheetön, rätti on uusittu jossain vaiheessa - se on ruskea, kunnoltaan ok; yksi repeämä on C-pilarin kohdilla.

Joo puskureista ja valoista; kaverilla oli kv 280 SL europuskureilla ja jenkkivaloilla; tosi hyvännäköinen, musta ja kori melkein virheetön, recaroilla yms lorinsereilla :D . Luin vartin verran tuota SL/SLC aapista mutta en en onnistunut löytämään ajankohtaa jolloin puskurit tuli jenkkimallisiksi. Kaikkee muuta knoppitietoa kuten se tyyppikilpishow, ja muutama muu kuten se että 9.8.1973 jenkkivientimalleihin tuli 722 laatikko vanhan K-laatikon tilalle. 24.8. 1973 tuli pitkä lista muutoksia jenkkimalleihin kuten puskurien päät, mitä se sitten tarkoittaakin ja kellon siirto keskisuulakkeesta itse mittaristoon ym.

Nyt perhana Arto pilasit viikonloppuni, tosiaan teho on 155 hv vaikka luulin sen olevan jotain 204 mitä varaosaliikkeessä kävi esille :evil: . No mutta auto kulkee 91 euro-oktaaneilla eli 81 jenkkioktaaneilla, heh tankataan sitten ysikakkosta tähän.

Vääntö 267 Nm, paino 1635 kg (76 kg enemmin kun euromalli) ja 0-96 km/h 11.5 taikka 10.9 sekuntia riippuu lähteestä.

Ajossa tuntuu todellakin ponnekkaalta ja juuri käyttömukavalta, ei tarvi polkea koska vääntöhuippu tulee 2750 rpm versus euromallin 4000 rpm. Kumma että Suuressa Kirjassa ei ollut mitään perävälityksistä tai sitten olen puusilmä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Arto S »

karra kirjoitti:
Arto S kirjoitti:Mielenkiintoinen projekti menee seurantaan. Itselläkin kova R107 kuume :D Mietin vain, että miten jaksaa kulkea tuo jenkkimallin 380 kone jostain luin että olisi 155 hv mitä sitten lienee eroa euromaliin? Puristuskset ovat euromallissa 9,0:1 ja jenkkimalissa 8,3:1 onkohan muuta eroa euromalissa kuitenkin 218 hv. Ei ne pelkästään katit voi nuin paljon tehoa puottaa.

Onko kovaa kattoa ja missä kunnossa rätti?

Paras yhdistelmä olisi europuskurit ja jenkkivalot. Nämä on tietenkin makuasioita. Eikös 71-73 oleet jenkkimalitkin pienillä kromipuskureilla?
Nyt perhana Arto pilasit viikonloppuni, tosiaan teho on 155 hv vaikka luulin sen olevan jotain 204 mitä varaosaliikkeessä kävi esille :evil: . No mutta auto kulkee 91 euro-oktaaneilla eli 81 jenkkioktaaneilla, heh tankataan sitten ysikakkosta tähän.

Vääntö 267 Nm, paino 1635 kg (76 kg enemmin kun euromalli) ja 0-96 km/h 11.5 taikka 10.9 sekuntia riippuu lähteestä.

Ajossa tuntuu todellakin ponnekkaalta ja juuri käyttömukavalta, ei tarvi polkea koska vääntöhuippu tulee 2750 rpm versus euromallin 4000 rpm. Kumma että Suuressa Kirjassa ei ollut mitään perävälityksistä tai sitten olen puusilmä.
No ei tuosta kannate yöunia menettää :D tuo alavääntö varmaan korvaa kierrokisen tehoa. Eihän nämä mitään urheiluautoja ole vaan parhaimillaan leippoisena cruisailuna hellepäivinä.
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Arto S kirjoitti:No ei tuosta kannate yöunia menettää :D tuo alavääntö varmaan korvaa kierrokisen tehoa. Eihän nämä mitään urheiluautoja ole vaan parhaimillaan leippoisena cruisailuna hellepäivinä.
Joo totta kai :D , ja jäi hymiökin laittamatta kun Juha_M117 tuli yllättäen käymään niin piti postaus saada nopeasti matkaan :P .

Sain tuliaisina Motonetista Auto Glymin kiiloitustahnaa ilmanputsarille. Olikohan missään sataseiskassa maalattuna tuota ilmanputsarinkoteloa?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

karra kirjoitti:Kumma että Suuressa Kirjassa ei ollut mitään perävälityksistä tai sitten olen puusilmä.
3.27; from 10.1981: 2.47
http://wiki.mercedes-benz-classic.com/i ... etriebe/en" onclick="window.open(this.href);return false;
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

karra kirjoitti: Sain tuliaisina Motonetista Auto Glymin kiiloitustahnaa ilmanputsarille. Olikohan missään sataseiskassa maalattuna tuota ilmanputsarinkoteloa?
Testasitkos vielä tahnaa?

Lueskelin tässä uudestaan vanhaa threadia josta jäi mulle vähän tutummaksi toi ilmanputsarin kiillotus: http://www.benzworld.org/forums/w126-s- ... ished.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Monet tehneet epäkeskohiomakoneella ja samanlaisella myllytysprosessilla kuin maalipinnalle... mulla on omassa autossa ollut aina kiiltävä kotelo, niin alkavat hapettumat ja muut pinttymät ovat aina lähteneet nätisti tahnalla ja käsipelillä.
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja jackie »

Arto S kirjoitti:Eikös 71-73 oleet jenkkimalitkin pienillä kromipuskureilla?
Eli niinku tuossa?
http://m.nettiauto.com/mercedes-benz/sl ... 8&vifNav=Y" onclick="window.open(this.href);return false;
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2024
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

74 ja uudemmissa isot puskurit ja kello mittaristossa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja unski »

Jenkki 380:ssä, on tehoa laskettu: nokilla, puristuksilla ja pakoputkien alkukäyrillä. Katti sinänsä ei tehoa vie yhtään, mutta pakoputken toteutus on onneton. kK-jet lambda kyllä puskee soppaa koneeseen täyskaasulla, joten se riittää. 20 astetta myöhäisellä olevat pakonokat ja 8:n puristukset viimeistelevä sopan. Tuo jenkki 380:nen "kuolee" 3500 1/min kohdilla...mutta onneksi polttoaineen kulutus sentään pysyy korkeana :)

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Juu aika lotkotin mutta mukava ajella. Tänään kruisailtiin auringonpaisteessa :D . Illalla aloitin sitten nyhtää penkkejä irti. Kiitos irroitusvinkeistä slsl77:lle ja unskille myös ruisku-ohjeista :D . Kuumakäynnistyksen kanssa voi elää jo :P

Penkit on nyt ML:n takapaksiin survottu; huomenna verhoilijalle.

Lattialta löytyi amerikan mustekyniä ja erilaisia uuden mantereen kolikoita, jonkun kampa oli sulloutunut kiskoihin vielä. Sitten oli käyntikorttikansio, jotain kosmetiikkaa oli edustettu. Eli naisen auto, plääh.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Säätiedoitus lupaa sadetta 6 päivän ajaksi peräkkäin, siispä sopiva hetki tehdä näin:

Kuva

Vanteet tein itse ja säästin :D :

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Hain aamulla uudet muoviset keskimerkit, tietenkin merkkiliikkeestä, mistäpä muualta :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä räntäsateen ja raekuurojen lomassa tutkailin Esa H:lta lainaksi saatua kirjaa jälleen. Olihan siellä mainittu, tekstissä, että vuodelle 1974 tulivat ns turvapuskurit Amerikan markkinoille. Myytiinkö 1974 mallivuotta jo 1973, en osaa sanoa.

Alunperin 450 moottorin jenkkiversion tehoa ei ilmoitettu mutta jossain vaiheessa se paljastui olevan 190 hp. Vuodelle 1974 Kaliforniassa tehoa pudotettiin 180 ja vuodelle 1975 se malli levisi (ei tielle koska oli kuulemma huoleton kuin oikea jenkkimoottori) koko Yhdysvaltoihin. Pohjanoteeraus tehtiin rautalohko-M117:lle viimeisenä mallivuonna jolloin teho laskettiin 160 heppaan. Ja 1980 M116 alumiinisena tuotti amerikkalaisille enää sen koomiset 155 heppaa.

Tilanne parani 1985 kun M117 moottorista jenkkimarkkinoille tuotettiin oma 560-versio joka kehitti 227 hp. 560 SL:ää tehtiin vain tuolla jenkkispeksillä; 93% niistä meni USA:han ja loput Japaniin sekä Australiaan. Neljä yksilöä rekisteröitiin Saksaan. Mutta, ilmeisimmin ainoastaan USA-versiossa oli turvapuskurit. Kirjassa oli nimittäin pressikuva euro (eli aasian) versiosta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

karra kirjoitti:
Hain aamulla uudet muoviset keskimerkit, tietenkin merkkiliikkeestä, mistäpä muualta :P
saikko 40€:lla
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:
karra kirjoitti:
Hain aamulla uudet muoviset keskimerkit, tietenkin merkkiliikkeestä, mistäpä muualta :P
saikko 40€:lla
En, hintaa jäi 66,89.

Omistajan käsikirjan tilasin USAsta, 65 taalaa plus posti jonka arvo on vielä auki, outo kauppa. No minun pitää vielä hyväksyä postikulut ennen kuin lähettävät.

http://www.books4cars.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mun ässä on kans tuontiauto ja siihen ostin alustannumerolla ohjekirjan veholta 30€ plus itellan maksu :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

touhottaja kirjoitti:mun ässä on kans tuontiauto ja siihen ostin alustannumerolla ohjekirjan veholta 30€ plus itellan maksu :wink:
Ei saa enää tähän. Eikä kantakorttia saa EPC:stä... se on tilattu merkkiliikkeestä.

Penkit tuli maksamaan 1180 euroa. Meni vähän yli suunnitellun mutta mitäs teet. Elämä on...

Kuva

Vanhoista oli pettänyt pintanahan alla oleva tukimateriaali. Lisäksi kuskin penkin vasempia sivustoja vahvistettiin pehmukkeiden osalta. Puoltoista päivää teki verhoilija töitä, siitä veloitus 440,- .

Kuva

Tässä asennettuna:

Kuva

Käsittelin ne ennen käyttöön otttoa ArmorAllin nahanhoitoaineella, pikkasen tummuivat ja pintaan tuli liukas fiilis, toivottavasti likaa hylkivä. Edelleen ovat kosteat... tässä ennen käsittelyä vielä.

Kuva

Saksasta on tulossa penkkien puuttuvat kromimuovit.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2024
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

vääristääkö kuva vai onko tuo kuskinpenkin selkänoja vinossa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

slsl77 kirjoitti:vääristääkö kuva vai onko tuo kuskinpenkin selkänoja vinossa.
Kuvakulma varmaan vääristää ja se että selkänoja on luonnottoman pystyssä. Säätörullat on vielä irti kun pitää niitä kromeja putsailla. Otan lisää kuvia kunhan saan valmiimmaksi.

Kantakorttikin tuli, onnettoman suttuinen skannaus. Pitää tallentaa se johonkin mistä sen saa pdf muodossa linkitettyä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Olikos se niin että juhanusaattona ajelin kun keli oli hyvä. Sitten avokas pukeille ja painoin tallissa aattoiltana aamu puoli kahteen. Juhannuspäivän kunniaksi lopetin siina iltakymmeneltä. Sunnuntain, maanantain ja tiistain asennusyöt venähti sinne puoli kaksi-varttia yli kaksi paikkeille.

Tuntuu että univelkaa on ja jalat ihan makaroonia kun kyykkinyt auton ympäri ja kiemurrellut sen alla viiden pitkän illan ajan. Selkä rusahteli aluksi mutta se oli vaan hyvästä kun "naksahti auki" :lol: .

Eilen tuli yksi takavalon koristelista Saksasta. Tänään tuli ovien/ikkunoiden tiivisteet ja penkkien muovikromimuovit :D . Huomenna kietaistaan uudet gummit vanteille.

Toivon että merkkiliikkeen saksantilaus tuo minulle kylkilistojen kiinnikkeitä mitkä on tilauksessa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Työlistaa:

Kovan katon oikea ikkunantiiviste laitettava vielä.
Ilmanputsarin kotelo kiillotettava hapettumista ja "salamatarra" paikoilleen.
Käytävä montulla katsomassa "eri kuvakulmasta" että alusta on siisti.
Haettava verhoilijalta yksi takakontin verhoilun pala johon tehtiin kanttinauha.
Vanteisiin keskimerkit paikoilleen.
Kovakatto paikoilleen.
Pesu.
Vahaus.
Valokuvaus.

Kantakortin koodit tulkittu:

234A from 31.10.1970 LEATHER SAFRON

252 from 01.08.1980 to 30.09.1983 BECKER RADIO MEXICO CASSETTE, FULL STEREO, ELECTRONIC - USA

440 from 01.09.1975 TEMPOMAT (CRUISE CONTROL)

461 from 01.04.1990 INSTRUMENT WITH MILEAGE READING AND ENGLISH LETTERING

466 from 01.04.1970 to 31.10.1993 CENTRAL LOCKING SYSTEM

480U from 01.01.1979 to 31.12.1986 MANGANESE BROWN METALLIC

491 from 01.01.1963 U.S. VERSION

502 from 01.01.1963 to 31.03.1983 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR, ON THE RIGHT

524 from 01.01.1964 PAINTCOAT PRESERVATION

531 from 01.01.1963 AUTOMATIC ANTENNA

570 from 01.04.1970 FOLDING ARMREST FRONT

581 from 01.01.1977 AUTOMATIC CLIMATE CONTROL

583 from 01.04.1970 ELECTRIC WINDOW LIFTERS (FRONT DOORS)

592 from 01.01.1972 GREEN HEAT-INSULATING GLASS ALL ROUND, HEATED REAR WINDOW, LAMINATED SAFETY GLASS – TINTED STRIP

634 from 01.08.1977 ELIMINATION OF FIRST AID BOX

636 from 01.03.1973 ELIMINATION OF WARNING TRIANGLE

640 from 01.10.1969 to 31.12.1989 ALUMINIUM DISC WHEELS WITH RADIAL-PLY TIRES

668 packing for transport

746 from 01.08.1972 FOLDING TOP FABRIC 8023 DARK BROWN

801 change of model year, the last figure shows the new model year
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

karra kirjoitti:Työlistaa:

Kovan katon oikea ikkunantiiviste laitettava vielä.
Ilmanputsarin kotelo kiillotettava hapettumista ja "salamatarra" paikoilleen.
Käytävä montulla katsomassa "eri kuvakulmasta" että alusta on siisti.
Haettava verhoilijalta yksi takakontin verhoilun pala johon tehtiin kanttinauha.
Vanteisiin keskimerkit paikoilleen.
Kovakatto paikoilleen.
Pesu.
Vahaus.
Valokuvaus.
Kylläpä etenee vauhdilla! Yöt läpeensä kun painaa...

Mitäs vahaa suosittelisit tällaiseen vanhaan maalipintaan? Mullahan on se 50v. vanha 220S / alkuperäismaali.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

jukka-tre kirjoitti:Mitäs vahaa suosittelisit tällaiseen vanhaan maalipintaan? Mullahan on se 50v. vanha 220S / alkuperäismaali.
Just tulin montulta ja jouduin sadekuuroon. Onneksi ei pahasti kastellut. Ajoin katto alhaalla kun se ei saa kastua koska kovakatto laitetaan tänään päälle.

Verhoilijalta hain aamulla yhden palasen, se pitäs liimata takakontin etuseinään.

Minä en ole vahaekspertti ollenkaan :P . On niin monta autoa että olen laiskasti vahannut ja ihan perus aineilla. Ostin tuohon Turtlen nanokliineriä ja Korrekin helppovahaa meinasin sitten kliinerin päälle levittää.

Onkohan autossasi joku todella wanhan liiton maali, ei kai se mitään selluväriä ole?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

karra kirjoitti:
jukka-tre kirjoitti:Mitäs vahaa suosittelisit tällaiseen vanhaan maalipintaan? Mullahan on se 50v. vanha 220S / alkuperäismaali.
Onkohan autossasi joku todella wanhan liiton maali, ei kai se mitään selluväriä ole?
En tiedä, mikä on. Mutta kiilto on hieno ja naarmuja ei ole. Muutama kivenhakkaama. Ehkä se on niin, että ihan perusvahaa sitten vaan...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja karra »

Kuva

Kuva

Kuva

Joku noista otetaan viralliseksi kuvaksi :P .

Taitaa perhana rekisterikilpi olla vinossa. Kilven taustan täytyy olla viturallaan...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: 380 SL museointiprojekti

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Hieno on - kyllä nyt kelpaa ajella!
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Vastaa Viestiin