Projekti 450 SEL 6.9 on muuttanut Ruotsiin elokuussa 2019

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Projekti 450 SEL 6.9 on muuttanut Ruotsiin elokuussa 2019

Viesti Kirjoittaja karra »

Ajattelin nyt kirjoittaa viralliseen topikkiin kun sain uuden projektin kotiin vasta eilen, 2 vko sitten kävin sen kuittaamassa Hämeenlinnan tullivarastosta itselleni.

Kuva

Kyseessä 1980 450 SEL 6.9 eli viimeisiä 6.9-mersuja ja tietty viimeisiä W116 malleja. Auto on luovutettu ensimmäiselle omistajalleen Kalifornian Long Beachillä 18.12.1980.

Tässä auton tiedot:

Identification number: WDB11603612007201

Chassis

Order number: 0 9 705 62819
Paint code 1: 930 Silver Blue Metallic
Paint code 5: 05 No code designation available
Equipment: 205 Interior leather Mushroom
Engine no.: 100985 12 007327
Transmission: 02 001931

SA code

05 No code designation available
205A LEATHER MUSHROOM
410 ELECTRIC SLIDING ROOF
461 INSTRUMENT WITH MILES IND. AND ENGLISH LEGEND
494 VERSION FOR USA (CALIFORNIA VERSION)
502 INTERIOR MIRROR AUT. DIMMING, FOLDING
518 BECKER RADIO MEXICO CASSETTE FULL STEREO (AM/FM - U.S.A.)
524 PAINTWORK - PRESERVATION
531 AUTOMATIC ANTENNA
581 AUTOMATIC AIR CONDITIONER
592 ALL-ROUND WD-GREEN GLASS,HEATED REAR WINDOW-VSG
639 ELIMINATION OF FIRST-AID BOX AND WARNING TRIANGLE
640 15-HOLE LIGHT ALLOY RIMS
668 PACKAGING FOR SHIPPING VEHICLES WITH TIE-DOWN HOOK
930 Silver Blue Metallic

Soitin yhtä 6.9:ä joulukuussa 2013 saatuani kaverilta vinkin autosta Las Vegasissa. Sain siitä kuvia ja se osoittautui ruosteiseksi vaikkakin toimivaksi. Kerroin että en halua maksaa 5000 USD lahovikaisesta ja hinta putosi heti neljään.

Sanoin thanks but no thanks jolloin kaveri kertoi että heillä on kaksi muutakin. Kiinnostuin asiasta ja sain taas lisäkuvia; parempi auto oli 99% valmis eli täysentisöity ja hinta 28 000 USD. No se keskimmäinen asettui siihen välille ja oli perheen isän tai isoisän ajossa parhaillaan ja Mike sanoi että voidaanhan sekin sitten myydä.

Sain tästä vielä muutaman videon jossa todisteltiin mm ilmastoinnin toimivuutta lämpömittarin avulla. Mittaristossa oli 203 tmiles. Vasemmassa takaovessa ventti ja takaluukun kulmien aiheuttamat painaumat siinä ikkunan aluspellissä, varmaan mennyt yli saranoiden luukku joskus. Ratti murentunut ja sisällä pientä patinaa, jousitus pompottaa mutta kestää ylhäällä.

Kaupat sovittiin joulun ja uudenvuoden välissä puhelimessa. Title oli kadoksissa ja se luvattiin hankkia tammikuun puoleen väliin mennessä. No sitten alkoi se hankala työ. Valjastin suomalaisen firman noutamaan auton, ja verifioimaan että olen ostamassa juuri sitä autoa mistä puhe ja kuvat.

Tammikuun 20 pv paikkeilla saimme viestin että autoon on saatu paperit ja sen voi noutaa. Sain meilillä kauppakirjan/kuitin, myyjällä oli firma jolla omat nettisivun tapaiset ja facebook sivu. Suomalaisella autonvälittäjällä on toimisto Losissa ja siellä paikallinen ”agentti”. Firma tilasi paikalliselta yrittäjältä auton noudon Las Vegasista ja homma meinasi paikan päällä tökätä siihen että autoon ei ollutkaan papereita eli Titleä, ilman sitä autoa ei saa maasta ulos. Olimme nähneet jonkun aikaisemman Titlen tai itse asiassa duplikaatin jossa mitkään nimet ei täsmänneet auton myyneisiin kavereihin ja edellisen haltijan osoitekin oli Los Angelesin esikaupunkialueella Alhambrassa. Autoa hakemaan lähetetty heebo päätti ottaa sen mukaan kumminkin ja maksoi pirssin käteisellä, Title luvattiin toimittaa perässä kuriirilla.

Sain suomalaisen pankkilaskun auton ostohinnasta jonka maksoin pois. Tammikuun lopusta juhannukseen asti oltiinkin sitten kaikenlaisessa yhteydessä uhkapelikaupunkiin. Nimittäin papereita ei kuulunut, myyjä väitti kahteen kertaan lähettäneensä paprut Losin toimistollemme ja toisella kerralla jollain expedited nopeutetulla palvelulla mutta kumma kyllä kuriiripalvelun käyttämisestä ei ollut mitään seurantakuittia eli trackingia saatavana. Minä soittelin, meilasin, ja Mike vaihtui Joshiksi, sama sukunimi.

Sitten huhtikuussa en päässyt edes puhelimella läpi, hälytti mutta meni vastaajaan. Sain vahingossa jonkun lastensairaalan fundraiserkampanjan tiedotteen Miken postituslistalta ja bongasin sieltä puolisen tusinaa saman sukunimistä henkilöä. Lähetin heille kaikille meiliä että minun pitää saada joko Mike tai Josh kiinni koska olen ostanut auton jne jne...

Sitten tuli joku meili että Title on edelleen työn alla. Tässä vaiheessa vastasin että saatte 3 viikkoa aikaa, siinä ajassa pitäisi paperit saada jos ne on kunnossa eli autoa ei ole pantattu, varastettu tms. ole kuuma. Muutoin tekisimme oman kuulutuksen liittovaltion viranomaiselle eli DMV:lle, se maksaisi muutaman satasen mutta sitten auton oikea omistaja ainakin saataisiin selville, jos muita laillisia omistajia ei löydy niin auto jäisi meille koska kauppakirja on olemassa. Kolmen viikon päästä ei edelleenkään kuulunut mitään.

Oltiin toukokuussa muistaakseni, viestitin sinne että perutaan kauppa; rahat takaisin ja hakekaa auto Losin Finn-US terminaalista pois. Suomalainen autonvälittäjä alkoi suunnitella seuraavaan USA:n matkaan sisällyttää vierailun Las Vegasissa, asia näytti vaativan henk koht visiittiä sinne poikien firmaan.

Juhannuksen jälkeen tuli tieto että Title on saatu, sain myös Joshilta valokuvan paperista että se todellakin on olemassa ja auton omistaja oli siinä vaiheessa Benjamin niminen vanha herra, nuorimmaisen eli Miken isoisä. En tiedä oliko Josh sitten keskimmäinen koijari.

Auto laivattiin 28.6. ja aika tasan 2 kuukauden päästä eli elokuun lopussa joululahjani saapui kontissa Suomeen. Kontti purettiin Etelä-Suomen Sijoituksen toimesta Hämeenlinnassa ja maksettuani rahdin plus komissiot välitysfirmalle sekä tullin, huolintakulut sekä alv:n Etelä-Suomen Sijoitukselle pääsin noutamaan autoa tuossa syyskuun viides päivä, tarrakilpien kanssa tokkakai.

Tässä kopiointi tuolta tuontiautoja topikista:

Lähdin aamulla junalla Lahteen ja sieltä kaverin kanssa hakemaan autoa Kaukokiidon tulliterminaalista Hämeenlinnassa, maksoin tullit ja alvit ym maksut tässä viikolla. Otettiin kaverin autoon mukaan erilaisia nesteitä, akku ja kaapelit.

Ostin auton suoraan ajosta. Hämeenlinnan terminaalissa auto kyyhötti keula alhaalla, etuhiekkapeli vääntyneenä. Kontin purkaneet kaverit sanoivat että eivät olleet yrittäneet käynnistää autoa vaan varovasti siirtäneet parkkikselle. Auto oli ollut merikontissa alimmaisena koska takakontin päälle oli valunut öjyä ja muitakin roskia oli näkyvissä. Katolla oli kävelty; tennarinjälkiä näkyi molempien C-pilarien ja katon yhtymiskohdassa, onneksi siinä kohtaa on pelti vahvaa ja ei ollut tullut painumia. Konepellissa oli painuma mitä ei ollut Losin terminaalissa otetuissa detaljikuvissa eli lähtötilanne oli dokumentoitu onneksi.

Virta-avaimesta kokeiltuna ei eloa missään. Apuakku rinnalle ja kaapelit kiinni. Virrat päälle, bensapumppu ei surahda ja tankki näyttää tyhjää. Kannusta bensaa tankkiin viitisen litraa, alkaa lorottaamaan alle eli tuli suoraan läpi. Homma tyssäsi siihen, ei ollut tunkkia eikä haalareita mukana. Terminaalin henkilökunta juoksee paikalle ja toteaa vuodon, haetaan öljyntorjuntaimeytysaineita paikan päälle.

Soitto hinauspalveluun, onneksi saatiin lavettiauto paikalle melkein heti ja SEL kyytiin varoen etuhelmaa, vaati lisälankkuja eturenkaiden alle ennen kun vinssillä saatiin lavetin kyytiin. Lavettiauto lähti kuormattuna kohti Lahtea, vaati hieman $$$ eiku €€€ . Me lähdimme lounaalle.

Saavuimme vatsat täynnä kaverin pajalle Lahteen ja lavettiauto oli jo siellä. Mersu kyydistä ja tunkilla perse ylös. Tankilta pumpulle menevä letku oli jo kertaallen jatkettu ja vuoti vanhan letkun päästä klemmarin alta. Lyhennettiin vanhaa letkua ja haettiin tarvikeliikkeestä uutta letkua ja klemmareita. Käytiin kahdessa ei putkassa kysymässä bensapumppua; ei ollut, tilaamalla vain hintaan 160 eurolla. Ostettu moottoriöljyä, ATF 220 lientä sekä ZH-M lientä varmuuden vuoksi.

Remontin korjausta ja bensaa tankkiin, on tiivis. Tehty havainto että tämän auton bensapumppu ei surahda kun virrat laittaa päälle, vaan alkaa surisemaan starttauksen yhteydessä vasta. Apuakulla ja kaapeleilla käyntiin, lisäbensaa tarvittiin hieman määräjakajan lautaselle. Kierrokset nousi 4 tonniin, keula alkoi kohota heti. Sammutettiin auto ja piti purkaa ilmeisimmin merirahdin aikana hapettunut kaasuvivusto, kaveri tiesi niksit mistä se ahdisti.

Todettiin paisuntasäilö tyhjäksi. Lisättiin sinne sopivaa sekoitusta useita litroja. Alkoi vuotaa jostain syylarin alta ulos heti. Nyt kun keula oli ylhäällä huomattiin että syylarin alaosa ajettu ihan länään, rutussa siis ja vuoti ainakin kahdesta eri kohdasta. Kuljetusvaurio siis jossa etuhelma myös rikottu.

Kumminkin käynnistettiin auto ja kierrokset asettui alas, kaasu pelasi, ajoin siinä pihalla hieman ja auto vaikutti toimivan paitsi kusi sitä nestettä alleen.

Todettiin että syylari pitää joko korjauttaa taikka uusia kokonaan. Mistähän tällaisen saisi . Auto jäi Lahteen ja valitsin pihalta "sijaisauton" joka käytiin katsastuskonttorilla ottamassa liikenteeseen ja suuntasin kotiin.

Kuva

Kaverini jeesasi ja purki syylarin irti ja kiikutti korjaamolle. Auto oli käyntikunnossa maanantaina 15.9. Päätin että en lähde hakemaan sitä ajamalla vaan trailerilla ja keksin että yhdistän reissun MB Klubin ratapäiviin joka oli siis eilen.

Vein kaverini auton takaisin ML:llä traileria vetäen. Lahdessa pösö alas, mese kyytiin ja yhdistelmä kohti Hämeenlinnaa.

Testasin mastodonttia kolme kertaa kaksi ratakierrosta aina kovemmin ja rajummin ajaen. Hauskaa oli kun tiukassa mutkassa alkoin sisempi takapyörä lyödä joutavaa kesken ajon. Renkaat kuumetessaan kadotti pidon ja auto puski sekä takarenkaissa ei ollut pitoa ollenkaan.

Päivä oli onnistunut; auto on aika sellainen kun pitikin, voimalinja pelaa eikä auto ravista ym oireile mitenkään. Mukavasti tehoa ja etenkin sitä vääntöä, kolmivaihteinen loota on mielenkiintoinen tuollaisessa koneessa.

Harmittaa vaan nuo kuljetusvauriot. Automaattilootan öljynkierron lisäpumppu vuotaa, se tarvii aika välitöntä ansiapua mutta autohan menee kohta tallin talveksi ja otetaan työn alle . Perusjutut eli kumiletkut ja nesteet uusiksi. Jarrujen tsekkaus sekä tutustuminen jousitukseen; tarttee laittaa kaikki pallot uusiksi.

Kuvia lisäilen kunhan saan aikaiseksi järjestellä/uploadata.
Viimeksi muokannut karra, Ma 02.09.2019 18:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Pontus »

No hyvä että sait sen vihdoinkin suomeen, eikös tää ollut hetken aikaa myynnissäkin nettiautossa :?:

Milloin tulee W100;nen sittenhän sulla olis M100 mallisto koossa :?: :lol:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Pontus kirjoitti:No hyvä että sait sen vihdoinkin suomeen, eikös tää ollut hetken aikaa myynnissäkin nettiautossa :?:

Milloin tulee W100;nen sittenhän sulla olis M100 mallisto koossa :?: :lol:
Joo eilen Teo kyseli samaa Hämeenlinnassa :D en usko että W100 tulee, pysytään näissä S-Klassen kokoluokissa, kuussatanen on vissiin eri planeetalta kaikin puolin.

Joo laitoin nettiautoon vähän into lopahtaneena kun piti eka hämeen reissulta tulla takas häntä koipien välissä ja melkein yhdeksän kuukauden odottelukin oli jo laannuttanut kovimman innon. Ja se kun auto oli siellä ruuhka-suomessa pari viikkoa, ajattelin jos joku olisi kiinnostunut koska riskinhallinta oli jo tehty.

Mutta aloitan itse nyt tämän, tavoite keväällä liikenteeseen katsastus. Oishan se tavallaan edelleenkin joutilas, kerkenen vasta lokakuun aikana ottaa varsinaisesti työn alle kun muut kesäpirssit ja vene pitää saada talviteloille. Ei tuossa varmaan mitään ihmeellistä leimalle ole mutta sitten kun alan purkamaan huoltokohteita niin auto on visusti pukeilla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja JPM »

Tuota on varmasti ollut hauska vääntää suolenkiltä ylös :D Hieno auto kyllä ja värikäs tarina jo tähän astikin.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Jees onhan tuo aika lossi, sladissa täyttää koko radan leveyden 8) tai siis kait... :P

Hämeenlinnassa vahingontorjuntaa:

Kuva

Matka alkaa:

Kuva

Launeella nenä maassa, kuten omistajan leuka rinnassa:

Kuva

Kuva

Tässä jo iskukunnossa oleva merssu:

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

No, onnittelut nyt sitten 6.9:stä. Melkoisen vaivan näit auton kanssa, joten laita nyt kuntoon (sikäli kuin hermot kestää) :)

Onhan tuo suomessakin 6.9 tekniikalla harvinainen tapaus, tosin koko w116 on vähän edustettuna. Omaa 450SE:n olen ollut erityisen tyytyväinen, mutta kyllä w126 on edelleen ässistä suosikki!
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Hienoa että näitä tulee Suomeen ja onnittelut! 6.9 on ollut aina yksi meikäläisen suosikkimalleista.

Pari huomiota tuosta jenkkimallista, ensiksikin puskurit ovat erilaiset kuin normi W116 jenkkiversioissa, mustat "törmäystatit" puuttuvat ja tilalla on kokoleveä musta törmäyslista. Toiseksi 6.9 malleissa mallimerkintä on pelkkä "6.9", siis ilman 450SEL merkintää kuten Euroopassa. Näin tuntuu olevan sekä myyntimateriaalissa kuin takaluukun merkinnässäkin kuten tästäkin yksilöstä näkee. Lieneekö näin ollut koko ajan jenkkimarkkinoilla vai vain tietyissä vuosikerroissa...?
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Ehditkö muuten vielä tutkia yhtään ruosteita?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Tarttee talven aikana selvitellä tämän auton/jenkkimallien (muita) erikoisuuksia.

Mitä tutkimme auton pohjaa ja muitakin paikkoja niin ruostetta ei vaikuttaisi olevan, en odottanutkaan; kyseessä sentään Kaliforniassa ja Nevadassa ollut auto.

Tilasin tänään eka osan eli automaattilaatikon apuöljypumpun stefan. USA/AUS malleissa laatikon öljynkiertoa lauhduttimelle/jäähdyttimelle vauhditti ihan erillinen pumppu joka saa käyttövoimansa ilmastoinnin hihnasta. Minulla se vuotaa, ehkä stefasta.

http://www.vintageeuroparts.com/0049975647.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuli äsken vahvistus että osa on postitettu 10 USD postikuluilla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Katselin samaa noista kuvista, että on komeannäköistä, sileää ja hyvämaalista peltiä näyttäisi alaosat vielä olevan. Kromikaaretkin on tainnut olla vain bling bling-koriste eikä ruosteen näkyvyyen poistaminen.

Tykkään auton väristä!

Tuossa näyttäisi tosiaan olevan jenkkimalliin nahat, automaatti-ilmastointi, sumuvalot (en ole nähnyt missään EU-versiossa vielä) ja erilaiset puskurit normi w116-USAmalliin verraten.

Soittelin aikanaan tästä. Tässä on normi 450SEL USA-malli, vertailuna heti puskurit jne.

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/sel/6005034" onclick="window.open(this.href);return false;
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuossa toisesta germanlook topikista tuli mieleen että pitäsköhän tästä tehdä ensi kesäksi sellainen "aikaisen miehen lelu". Eli ei tekis vielä mitään entisöintiä mutta ei pilaisi mitään. Tulevana talvena luonnollisesti teknisen puolen läpikäynti, siis huolto ja kuluvien osien/letkujen/nesteiden ym vaihto.

Keväällä sitten jos teippauttaisi auton tällaiseen Panamericana-tyyliin, värihän ei ole hopea mutta vaaleansininen olis aika hyvä lähtökohta.

Kuva

Jotain pikanttia voisi lisätä, esim konepelti vaikka mustaksi taikka sitten sekä konepelti että takaluukku hopeiseksi. Kattohan voisi olla valkoinen... mahtaa varmaan maksaa teippauttaminen... eli sen puoleen tuo pohjaväri vois olla vaikka omansa. Mutta nuo siniset siivenpäälliset muine tarroineen ainakin.

Eikös tuota hydraulialustaa voi madaltaa ihan vaan säätämällä tankoja korkeudensäätöventtiileistä? Ja sitten jotkut tynnyrivanteet pienemmällä ET:llä. Ja oishan helppo takaäänenvaimennin poistaa ja suoraa putkea sinne. Puskurit toki pois :P

Joku jos osaisi photoshopata W116 mersun tuollasen värityksen kanssa niin ois aika makee juttu :P .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Miksi :D

Ehdottomasti entisöi! Menee helpommin kaupaksikin jos joskus haluat autosta luopua....tai noh,empä tiä. Ostajia nolle on muutenkin vähän.

Edit: olen mietiskellyt tuon 6.9:n koneen elinikää. Harvemmin M100 konetta näkee puoli miljoonaa ajettuina. Liekkö rullattu myyntitarkoitukseen tai sitten raharikkaat ei noilla arkiajoja ole ajelleet. Jostain lueskelun joskus, että 6.9 oli öljynvaihtoväli 20000km juurikin tuon öljymäärän takia.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja JPM »

Minä taas tykkään tuosta Carrera Pan-Am ideasta. Osathan menee takaisin ihan pulttaamalla kiinni, jos niin haluaa. Toivottavasti kukaan ei loukkaannu, mutta nuo puskurit on kyllä niin rumat, että on vaikea kirjoittaa, kun täyty pitää toista kättä varjostamassa näkymää :D Joten joutavat mennä tai vaihtua euro malliin :)
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Tää 6.9 autojen haluttavuus on nähty tässä vuosien aikana kun itse olen seurannut läheltä kolmen-neljän auton tarinaa ja vähän viidennenkin...

Ihmiset tuntuu pelkäävän tätä tekniikkaa. Lisäksi amerikkalaisuus on pahasta, lähinnä puskurit ja kuristettu teho. Mutta jos haluaa ruosteettoman korin niin vaihtoehdot normaali budjetilla on vähissä, siksi toteutin jenkkikaavan mukaan :D

Tämä ensi kesän look olisi vain tilapäinen ja jossain vaiheessa auto palautuisi orkkiskuosiinsa, esim jo kesäksi 2016. Seuraavana talvena voisi sitten oikeesti selvittää mitä useille naarmuille ja parille pikkukolhulle voisi tehdä.

Oikomista ja maalausta vaatii ainakin kuljetuksessa rutattu etuhelma, se ei ole ongelma; eikös se ole irroitettava osa. Vasen takaovi on klommolla alaosastaan, se vaatii oikaisun ja maalauksen kuten myös nyt matkan aikana naarmutetut oikeat ovet. Takakontin kansi on iskenyt maalit pois takaikkunan ala kulmien läheltä, maalattava nekin. Konepellin klommo menee täsmäoikaisuna, se oli kolmas pelteihin kohdistunut kuljetusvaurio.

Jos nuo korihommat fiksaa kuntoon ja kiinnittää paremmin kojelaudan irtokuoren niin auto alkaa olla MR tasoa, toki konehuone vaatii siistimisen. Ovien tiivisteet ja tuulilasin tiiviste vielä uusittava. Ratista puuttuu pala kehää, ostin jo ebaysta 2 vuotta paikallaan olleen ratin, pitäs olla uudenveroinen.

Minulla on Saksasta W126:n mukana tulleet 15" peltivanteet, todella siistit sekä niihin maalaamattomat 15" langin/lanssin pölärit jo varattuna. Camskilliltä Michelinit koossa 215/65 R15 sitten niille vanteille. Soitinhan tuossa on, en ole kokeillut että toimiiko.

Pitäs ladata kuvia lisää photobucketiin, niitä on sieltä jenkeistä saatuna.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Hage »

Hieno projekti :thumbup: mutta ihan sama mitä aiot tehdä tuolle niin revit nyt edes tästä ne kromikaaret pois. Ja ehkä myös nuo 'ulkopenkit' molemmista päistä :D
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Kerroppas sitten, paljonko valtio verottaa autosta? Itsellä tuli 450SE:n 500€ ja auton myyntiarvoksi oli laskettu 1000€ :shock:
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Ostin ratin ebaysta, todella siisti ruori; tänään tuli. Se oli ollut 2 vuotta paikoillaan 1977 350 SLC autossa ja sitten korvattu tarvikeratilla.

Tähti ja ne aäänimerkin sisuskalut puuttuu mutta nehän saa vanhasta, hintaa 48,50 toimitettuna :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Nyt kun kiinnitin tarkemmin huomiota tuohon allekirjoitukseen, niin on muutoin melko mallikas merssusetti kasassa :mrgreen:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

tahtoomersun kirjoitti:Nyt kun kiinnitin tarkemmin huomiota tuohon allekirjoitukseen, niin on muutoin melko mallikas merssusetti kasassa :mrgreen:
Joo onhan niitä kertynyt :D , reiluun puoleen vuoteen ostin 5 mersua eli viime syksystä alkaen ensin W202, S124, W116, W163 ja vappuna sitten R107. Pari autoa ainakin on ylimääräisenä tällä hetkellä :P .

Vielä mennään 6.9 mersun kohdalta suunnittelun asteella, tarttis vielä käyttiksiä huoltaa ennen kun otan tuon tallin lämpimään ulkokatoksesta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Se on jännä juttu näidn autojen kanssa kun niitä alkaa kertymään. Itsellenikin tuli yksi kymmenisen vuotta sitten ja nyt kaksi samana vuonna lisää. Ja kun ei älyä ajatella niiden säilytystä ennenkuin on pakko.

Yksi auto itsellä on pohjoisessa säilössä, kaksi pohjanmaalla :D Ja itse asustelen siinä välillä. Joskus toteutuu se toive (toivotaan :)) yhdestä tallista, johon kaikki mahtuvat.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Eilen illalla käytin autoa, se oli 30 pv sijoillaan käyttämättä. Akussakin oli virtaa (koska maakaapeli oli ollut irti). Starttasi hyvin ja auto on tosiaan kestänyt ylhäällä.

Jäähdytysnesteen pakkasenkesto oli nimittäin siinä rajoilla niin lisäsin paisarin täyteen raakaa nestettä ja käytin kuumaksi asti. Oli se neste paisarissa vaihtunut kun mittasin sitten pikkaisen paremmat pakkasenkestolukemat. Ja lämpesihän se kuten siihen menevät kaksi letkuakin. Ei vaan lämppäri puhalla kuumaa sisälle, edes DEF asennossa.

Joka tapauksessa nesteet menee vaihtoon talvella, samalla kun pistän kumiletkuja uusiksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Joo eilinen auton käyttäminen sai innon taas ylös. Tuo isolohko käy aika miehekkäällä jyminällä; puhisee ihan eri tavalla kuin esim M100 6.3 koneella, se on sellainen lotkottavampi. Kaverini sanoin voisi kuvata että isolla pumpulla ilma vaihtuu aika jouheasti :P .

Pitää tuo ralliteema antaa olla muhimassa, ei nyt ole taas päällimmäisenä mutta kylkeen tuleva numerohan on selvillä, ihan mieleinen numero nimittäin :mrgreen: .

Radiokin kaiuttimine ja federeineen toimii vaikka antennina on nysä, piiska katkennut. Ostin tuossa parikin sähköantennia ebaysta, tonen käytetty Hirschmann ja toinen uusi tarvike.

Tilasin tänään kahdeksalla sadalla kulutus- ja huolto-osia Saksasta, mukaan lukien 5 kpl Lemförderin jousipalloa. Febejä ois ollut eteen muttta taakse ne oli liikkeestä just loppu.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Paljonko tuommoinen käytetty Sähköpiiska oikein maksoi :?:

Pitäis hommata W123:seen uusi piiska kun vanha ei laskeudu kokonaan alas :cry:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Pontus kirjoitti:Paljonko tuommoinen käytetty Sähköpiiska oikein maksoi :?:

Pitäis hommata W123:seen uusi piiska kun vanha ei laskeudu kokonaan alas :cry:
Itse asiassa sehän oli uusi:

Kuva

Muutaman kympin maksoi. Saan nähdä miten sopii, en tiedä vaatiiko tuo jotain releitä tms mutta jos se mensi vanhan tilalle heittämällä.

Tässä se uusi tarvikemalli:

Kuva

Tässä yksi käytetty, releineen, en tiedä siis miten tuollainen kytketään...

http://www.ebay.de/itm/Hirschmann-el-An ... 3396eff4a3" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Pitää tuo ralliteema antaa olla muhimassa, ei nyt ole taas päällimmäisenä mutta kylkeen tuleva numerohan on selvillä, ihan mieleinen numero .

Jos saa heittää numerosta villin arvauksen, niin 69 on se mitä suunnittelet. Liittyykö se sitten moottorin kokooon vai johonkin ihan muuhun, jääköön arvailematta.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Joo viimeaikoina kuusysistä on vaan haaveiltu, nyt se on totta :lol:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Välietappi, ajoin auton talliin kun SEC lähti talviunille.

Tässä kuvia mitä sain auton myyjältä viime joulukuussa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja videoita ennen kaupan tekoa:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Pepsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 08.08.2011 15:47

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Pepsi »

Upea auto. Mutta kyllä nuo puskurit ovat rumat. Hyi olkoon. Sinuna heivaisin nuo talvi kunnostuksessa helvettiin ja korvaisin euro puskureilla. Auto on kuitenkin alkuperäinen 6.9 , upea ja upean värinen. Välittääkö joku että siinä EI ole noita (rumia) USA puskureita ?. Tuskin. Ja kun tiedetään että autoa on ollut kahdenlaista versiota niin silloinhan ei ole vain sitä yhtä oikeaa. USA puskurit vain ovat rumemmat. Sen näemme. Puskuri muutos ei mielestäni olisi tuon auton tuhoamista. Eihän näitä tarvii niin vakavasti ottaa kunhan pysyy hyvän maun rajoissa. Vain elämää ja vain autoja.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja karra »

Tuo eurokonversio on ollut mielessä. Minulla on jo eurolamppujen rungot hankittuna, tarttis vaan sitten umpiot ja lasit. Noihin jenkkilamppuihin pitäis ostaa joka tapauksessa uudet umpiot (nyt sealed beam) niin miksen ostaisi saman tien niitä euroversioita. Tarttee tuumia.

Ostin siistit 7x15 ET23 ATS barokkivanteet Saksasta.

Kuva

Niissä olikin kohtuulliset 225/60 renkaat päällä, tosin kaksi paria ja toinen vielä M+S mutta niillä voisi ajella ensi kesän.

Kyselin jo foorumilta levitettyjä 16" peltivanteita mutta myyjä ei ole vastaillut mihinkään viesteihin eikä puhelimeen :roll: . Ne olis tuohon kilpateemaan sopivat, 245/50 renkailla :P , tällaisilla esim:

http://www.camskill.co.uk/m62b0s576p124 ... se%3A_72dB" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut karra, To 13.11.2014 10:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3088
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Projektina 450 SEL 6.9

Viesti Kirjoittaja Hage »

Minkähänlainen operaatio on vaihtaa mailimittari kilometrimittariksi? Tullut mietittyä jo pidemmän aikaa tuota..
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Vastaa Viestiin