Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ebaystä tilaamaani tavaraa on alkanut tulla postiin, matkahuoltoon ja kuljetusliikkeen kautta. Tänään kävin hakemassa matkahuollosta mersun perän vetoakseleineen. Paketti oli vuotanut öljyä ja osittain hajonnut kuljetuksen aikana. Sain vaivoin tungettua sen kolmannen harrasteautoni W124 mersun takakonttiin. Kanadasta tuli eilen 3,07 pinioni ja lautaspyörä. Tullia täytyi maksaa vähän yli 30 Eur.

Näyttää että S123 mersu tulee oikeasti talveksi ajoon, koska tuli myytyä varsinainen talvipulkkani (Volvo 240 farkku). Myynti tuo aikataulu paineita laittaa mersua kuntoon lokakuun puoliväliin mennessä jolloin saa alkaa ajamaan nastarenkailla.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Asentelin lämmityslaitteeseen uudet kumitötsit konehuoneen puolelle sekä uudet muoviset lämmönsäätönamikat matkustamon puolelle.

Otin mersun nyt talviajoon kun kelit edellyttävät nastarenkaita.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Mese meni takaisin seisomaan talliin liikennekäytöstä poistettuna, koska oikea takavetoakseli alkoi paukuttamaan jatkuvasti. Myös etujarrujen laahaus alkoi häiritä kun ei tahtonut päästä liukkaista risteyksistä liikkeelle.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Pitkästä aikaa pääsin taas mersuremppaan kun lämmenneet ilmat taas sallivat. Ensisilmäyksellä talvehtiminen on mennyt ilman suurempia haavereita. Auto lähti laakista käyntiin kun laitoin w124 bensakoneautosta lainatun Exide 60Ah akun paikalleen. Auton oma Bosch 90Ah akku meni traktorikaupan mukana.

Tarkemmin tutkiessa huomasin etupuskurissa ja jäähdyttimen säleikössä pieniä vihreitä korroosiotäpliä jotka lähtivät kevyesti pyyhkimällä. Ilmeisesti auto oli talviajossa saanut hieman maantiesuolaa pintaan joka aiheuttaa pintakorroosiota. Täytyy pestä auto ja vahata.

Puuhalistalla on pitkään ollut lämmityslaitteen imupuolen tarkastus ja puhdistus. Syynä on ollut auton huono sisäilman laatu. Auto on otsonoitu jo kahdesti muttei siitä ole ollut pitkäaikaista apua. Auto on alkanut tuoksahtamaan aina kun sillä vähän ajaa.

Lämmityslaitteen tutkimiseksi avasin ulkopuolelta tuulilasin etupuolelta ritilät ja irroitin lasinpyyhkijoiden alla olevan pellin. Ei sieltä löytynyt mitään tuulenpesiä tai kuolleta elukoita. Myöskään mitään hajuja ei ollut. Tulin siihen tulokseen ettei hajujen syy ole lämmityslaitteessa vaan jossakin muualla.

Auton sisäverhoilu on melkein kokonaan purettu ja etuistuimet on vaihdettu. Oikeastaan jäljellä ei ole enää muita mahdollisia hajulähteitä kuin kojelauta ja kattoverhous.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä sielä kennossa voi olla joku mikrobikasvusto tai hometta. Näissähän ei ole mitään suodatinta lämmityslaitteelle joten se kenno voi olla todella törkyinen. Etujalkatiloissa olevat äänieristeet haisevat myös aika ikävältä kostuessaan.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Täytyypä tutkia myös jalkatilan äänieristeet. Autossahan on ollut vesivuoto tuulilasin tiivisteen läpi, joten jalkatilat ovat olleet märkänä varsinkin kuskin puoli.

Olen miettinyt myös auton ylimaalausta ja värivaihtoehtoja. Alkuperäinen väri olisi tietysti paras vaihtoehto mutta metallihohtovärinä hyvin haastava maalattava. Käytännössä jos hyvän haluaa joutuisi teettämään maalauksen ammattilaisella.

Sitten alkuperäisen metallivärin voisi myös maalata paukkupullomenetelmällä kuten jo tein paikkamaalauksia toissa syksynä. Täysin mahdollista mutta koko autoon menisi varmaan 20-30 paukkupulloa. Tulisi jonkinverran kalliimmaksi kuin ruiskulla. Lisäksi täytyisi vielä lakata että maali pysyisi ja tulisi kunnon kiilto. Itselleni ei ole kokemusta lakkauksesta ollenkaan.

Sitten voisi tietysti yrittää itse maalata ruiskulla käyttäen jotain mersun perusvärikartan maalia. Maalin voi teettää maaliliikkeessä. Olen muutaman auton maalannut joskus 20 vuotta sitten ja jälki ei ollut kovin hyvä kun ei ole paikkaa, vehkeitä eikä osaamista.

Sitten uutena vaihtoehtona on värikalvoteippaus. 3M 1080 -tyyppisellä teipillä pystyisi itsekkin teippaamaan kesäolosuhteissa 20-25C lämpötilassa. Värivalikoima tietysti suppenee melkoisesti. Katselin kinuskisivuilta aliexpress.com 3M 1080 -tyyppisten värikalvojen tarjontaa. Päädyin tilaamaan tumman sinisen kalvon

https://www.aliexpress.com/item/Ultra-G ... 14316.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kalvoa tulee 20 x 1.52 m rulla. Lisäksi työkalusetti yhteensa about 195 USD rahteineen. Lopullista hintaa euroissa en vielä tiedä kun tähän tulee vielä tullimaksut päälle.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

No nyt menee jo aika eeppiseksi koko touhu. Tuo auto on niin huonossa kunnossa koriltaan että järkevin olis etsiä joku hyväkorinen korinvaihtofarkku ja siirtää runkonumero siihen. Laillistahan se ei ole mutta tehdään sitä pahempiakin juttuja.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Purin tänään kattoverhoilun pois kokonaan ja kyllä sieltä löytyi runsaasti hometta yläpinnalta. Täytyy nyt tuuletella autoa muutama päivä ja nuuskia löytyykö hajuja enää muualta.

Seuraava isompi urakka on vaihtaa autoon koko perämurikka vetoakseleineen. Sain viime syksyllä ostettua hyvin edullisesti eBayn kautta vähän ajetun 230E -bensamallin perän vetokselineen.

Nykyinen paikoillaan oleva perä on 200D mallista lähtöisin ja tarkoitus on vaihtaa siihen joskus myöhemmin turbodieselin alkuperäisen pinioni ja lautaspyörä, jotka myös onnistuin haalimaan syksyllä eBayn kautta.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Perävälityksen muutokseen olisi ollut sellainenkin vaihtoehto kun hommata w202 200cdi perä js ottaa lautaspyörä ja pinioni siitä. Niissä on 3.07 välitteinen perä ja lautaspyörä 123 alkuisella numerolla.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Autossa kiinni oleva perä paljastuikin olevan välitykseltään 3.69 eli 240D mallin perä. Koska tämän perän ja 230E mallin perän välityksissä on vain pieni ero annan perän olla toistaiseksi paikallaan ja vaihdan vain vetoakselit ehjiin.

3.07-lautaspyörä/pinioni vaihto tuleekin 230E-mallin perään tehtäväksi myöhemmin.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Autossa oleva 7.23 -automaattiaski kaipaa säätämistä. 1-2 vaihto nykäisee niskaa ja vaihto 2:lta ylöspäin menee 3-vaihteen kautta heti 4:lle liian alhaisilla kierroksilla. Täytynee vaihtaa K1 ja K2 jousisarjat askiin. Yritin tilata ne KL-varaosat nettikaupasta mutta serveri kaatuu joka kerran kun ostoskorin yrittää maksaa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Meneekös alipaine oikealla tavalla laatikolle, sekä vaijerin säätö? Siinä pumpun päällä on sellainen säädin joka säätää sitä alipainetta, sitä ei saa uutta mutta eipä se kummoinen värkki olekkaan.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Joo 722.3 alipaine- että vaijerisysteemit pitää myös tarkastaa ja säätää. Samaten öljy ja suodatin vaihtaa. Hommalistalle.
KL-varaosien palvelinkin alkoi toimia ja sain tilattua K1 ja K2 jousisarjat.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Mersun kunnostaminen on kuin vanha Dashiel Hammettin dekkari: mikään ei ole miltä se näyttää pinnalta vaan alta paljastuu uudenlainen totuus.

Tällä kertaa yllätyksestä vastasi saksan eBaystä tilaamani perä joka paljastui olemaan välitykseltään 3.46, eli harvempi kuin mitä myyjä ilmoitti. Eikä tässä vielä kaikki. Lisäksi perässä kiinni olevat vetoakselit olivan noin 20 mm pitemmät kuin W123 vetarit, eivätkä sovi paikalleen.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Sain purettua vanhan perän (3.69) pois autosta. Perässä näytti pienet hammasrattaat kärsineen. Ilmeisesti paukkuva vetoakseli on hakkauttanut hammasrattaita vastakkain. Taaempi kardaanin kumilimppu oli osin revennyt. Myös takakelkan takakumikiinnike on pahasti pykinyt ja menee vaihtoon. Tilasin uudet vetoakselit molemmin puolin, kardaanin kumilimpun ja takakelkan takakiinnikkeen saksan eBayn kautta about yhteensä 260 eur rahteineen.
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 615
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

Sharedoc kirjoitti:Mersun kunnostaminen on kuin vanha Dashiel Hammettin dekkari: mikään ei ole miltä se näyttää pinnalta vaan alta paljastuu uudenlainen totuus.

Tällä kertaa yllätyksestä vastasi saksan eBaystä tilaamani perä joka paljastui olemaan välitykseltään 3.46, eli harvempi kuin mitä myyjä ilmoitti. Eikä tässä vielä kaikki. Lisäksi perässä kiinni olevat vetoakselit olivan noin 20 mm pitemmät kuin W123 vetarit, eivätkä sovi paikalleen.
3,46 on 230e sedanin välitys. tutkailin asiaa silloin kun itselläni oli w123 coupen peräasia tapetilla. sikäli erikoista että 230ce:n eli coupen alkuperäinen välitys oli 3,57 jos nyt muistan oikein.

mielenkiintoisia pikkueroja... :think:
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

3,46 on 300D vaparin perävälitys
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Sain nostettua 3.46 perän paikalleen. Melkoinen ähellys oli vaihteistotunkin kanssa koska kuljetuksessa yksi neljästä perän kiinnityspulttinatsoista oli vääntynyt eikä millään osunut reikäänsä apurungossa. Vasta kun älysin aloittaa siitä reiästä niin alkoi onnistumaan.

Uudet vetarit eivät ole vielä saapuneet joten jouduin asentamaan käytetyillä vetareilla jotka olin hommannut joskus yli vuosi sitten palstan kautta muistaakseni W123 280E raadosta.

Koeoajossa kuuluu perän seudulta ”kahiseva” ääni kun veto päällä. Rullatessa ääni ei kuulu. Epäselvää onko ääni itse perästä vai vetareista. Ääni ei kuitenkaan ole häiritsevän kova ainakaan lyhyellä koekäytöllä. Täytyy nyt odotella uudet vetarit ja asentaa ne.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Perärempan osat ovat saapuneet lukuunottamatta takakelkan takakumia. Sitä odotellessa tein takajarrujen satuloiden mäntien ja kumitiivisteiden vaihdon. Siitä jatkoin kuskin puolen etujarrusatulan mäntien kumien vaihdolla. Takajarrut meni tosi sujuvasti saksan ebaystä tilatulla korjaussarjalla. Siinä oli myös uudet ilmausruuvit mikä oli positiivinen yllätys. Etujarruihin käytin Motonetin korjaussarjaa jossa ei ole uusia mäntiä. Tämän sarjan mäntien pölysuojien asennus on vaikea saada paikalleen. Saapa nähdä jumittaako vanhat männät kuten kävi takajarrujen kanssa. Mikäli näin käy, täytyy tilata männällinen korjaussarja saksalaiseltä.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Asentelin uudet kumiosat apparin etujarrusatulaan. Nyt kaikki satulat on kunnostettu. Jarrutuntuma parani ja poljin ei mene niin syvälle kuin aiemmin. Apparin puolen etujarrussa jarruletku näytti pykineen joten se menee vielä vaihtoon.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Uusin vielä etujarrupalat kun vanhat palat olivat ”kivettyneen” näköiset pinnasta. Ilmeisesti palat olivat käyneet hyvin kuumina jarrujen laahauksen vuoksi.

Pesin ja vahasin auton. Tänään on tarkoitus käyttää vikalistan haussa katsastuskonttorilla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Käytin mersua katsastuskonttorilla. Olipahan kuuma reissu. Lämpöä 33C. Eikä ilmastointia. Täytyi käydä katsastuskonttorin vieressä olevassa Prisman suurmarketissa vartin verran jäähyttelemässä ennen paluumatkaa.

Vikalistalla
- käsijarru oikea taka liian heikko
- jarruletku oikea taka
- vasen helma ruostevaurioita
- käsijarruvaijerin kiinnityspiste ruostevaurio
- polttoainevuoto (jo kerran korjaamastani) putkesta auton alla kuskin penkin kohdalla.

Ei siis kauhean paha lista. Helman hitsaaminen isoin juttu.

Käytännössä joudun odottelemaan ilmojen jäähtymistä varmaan ensi viikolle. Aivan liian kuumaa hitsaamiselle koska on pakko pitää haalareita ihon suojaamiseksi MIG-hitsauksen UV-säteilyltä.

Pitkät kovat helteet pistää miettimään että täytyisi varmaan hommata joku harrasteauto jossa on toimiva ilmastointi.

Vaihtamani 3.46 perä pitää kahisevaa ääntä, joka kuuluu nopeusalueella n. 40-80 km/h. Sitä suuremmilla nopeuksilla kahina hukkuu yleisen melutason alle.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Mersu pääsi päiväksi työmatkakäyttöön kun kesällä käyttämästäni museorekisteröidystä 123 sedanista oli päässyt yön aikana akku tyhjenemään valojen jäätyä päälle. Museomese ei lähtenyt käyntiin apukaapeleilla kun sen oma akku oli tyhjä. Ajan puutteen vuoksi otin vaan Trafin nettisivujen kautta S123 mesen liikennekäyttöön ja menoksi. Autossa on nastarenkaat alla, muttei ollut aikaa vaihtaa kesärenkaille.

Oli kiire töihin ja pudottelin 120-130 vauhtia moottoritiellä. Vedenlämpömittari nuosi lähelle 100 astetta. Ulkolämpötila oli aamulla 24 ja iltapäivällä kun palasin jopa 28C joten oli kuuma päiväkin.

Ilmojen pitäisi jäähtyä ensi viikolla alle 20C ja pääsisi sitten hitsaamaan helman ja sitten leimalle.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Oikean takajarruletkun vaihto tyssäsi heti alkuunsa kun en saanut vanhaa letkua irti vaan jarruputki murtui ja alkoi vuotamaan. Täytyy hommata uusi jarruputki.

Tilasin kiinalaiselta eBayn kautta pienen (600 mg/h) otsonaattorin hintaan 27eur. Täytyy otsonoida auto jo kolmannen kerran josko jo saisi hajut pois kun purin homeisen sisäkattoverhoilun pois.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Vanhan jarruputken irroitus tosin vaati palastelua ja voimatoimia kun ei jaksattanut alkaa pudottamaan takakelkan takakiinnitystä. Uuden takajarruletkun asennus oli tosi helppo kun samalla uusi jarruputkenkin.

Vaihdoin myös seisontajarrun kengät oikealle puolelle. Aika pimennossa olevat jousisysteemit laittaa paikalleen näissä seisontajarrun kengissä. Vaikka miten laittoi valonlähdettä niin lopulta joutui käsikopelolta etsimään jarrukengän paikallaanpitojousen päälle sopivaa lokeroa.

Seuraava homma olisi hitsata vasempaan helmaan jokunen paikka.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kolme paikkaa neljästä hitsattu tänään. Aikaa meni nelisen tuntia. Viikonlopulle jäi vielä kuskin puolen helman takakulma joka on työläin näistä. Joudun leikkaamaan peltiä helmasta pois edestä että pääsee hitsaamaan takakelkan etukiinnikepuslan vierestä (ilman että tarvitsee pudottaa takakelkan etukiinnikettä alas).
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Katkaisulaipalla irroittelin pehmeää peltiä kuskin puolen helmasta takarattaan etupuolelta noin 35 cm mitalta. Ylläri oli että ko kulma näyttää olevan jo kerralleen korjaushitsattu. Ollaan jo nyt siis kolmannella kierroksella. Sama oli viime kesänä kun vaihdoin lokasuojan kaarta niin paljastui että se oli jo kerran hitsattu.

Mitähän tästä pitäisi miettiä? Onko edellinen hitsaaja jättänyt pellit maalaamatta ja ruostesuojaamatta? Vai onko mersu niin kestävä auto että sen tekniikka monikertaisesti päihittää perusrautaoksidaation aikavakion? Vai onko korjaajan motivaatio ylitsepääsemättömän vahva näkemään tämän kaunottaren jatkavan uraansa vaikka ajan realiteetit murentaa koko ajan perustaa toiminnalle? Varmaan näissä kaikissa näkökulmissa on jonkinverran vaikutusta.

Mielestäni harrasteauto on parhaimmilaan jos se on uniikki ja harvinainen. Sillä täytyy olla tarina. Sen eteen tehty työ on osa tarinaa.

Aika harvassa on 123 farkut nykyään ja tuhoutuvat kovaa vauhtia johtuen ruostumisesta. Käytännössä firmat ei ala enää hitsaamaan näin vanhoja autoja. Eli vain ne autot selviää eteenpäin joilla on hitsauskykyinen omistaja, tai pätäkkää ja motivaatiota etsiä entisöijä ulkomaita myöten tekemään ruostekorjaukset puolestaan.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Hitsasin kuskin puolen helman takanurkan, aikaa meni siihen noin 3 tuntia koska hitsauskone alkoi sylttäämään lankaa vetorattaaseen vähän väliä. Vaihdoin polttoaineputken lemmarit ja sitten katsastuskonttorille tarkastuskäynnille. Nyt leimaa on 11/2019 asti.

Nykyään auton vikalistan tarkastuskäynnin voi tehdä eri katsastusasemalla kuin miltä vikalista on haettu.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

No yleisin syy on se että paikat hitsataan miten sattuu, eikä niitä edes suojata. Korkeintaan spraymaalia päälle ja mustaa massaa, joka vaan nopeuttaa ruostumista.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Nyt kun mese on leimassa voi alkaa miettimään seuraavia toimenpiteitä.

Sisätilan pesu ja otsonointi. — Kärcherin pesevä imuri on hankittu ja siihen on Kärcherin omaa matonpesuainetta. Otsonaattori tilattu ja tulossa Kiinasta.

Automaattilaatikon säätö — K1 ja K2 jouset hankittu. Säätöohjeet täytyy löytää ja tutkia.

Öljynjäähdyttäjän asennus. Osat hankittu lukuunottamatta tiivisteitä.

Ruiskutuspumpun vaihto suurempielementtiseen. 123-sarjalaisen M-pumppu on hommattu. Samoin väyrysen sähköpumppu josta saa purkamalla 6mm elementit. Tässä vielä mietityttää yritänkö itse vaihtaa elementit pumppuun ja säätää, vai lähetänkö suosiolla pumppumaakarille? Lähinnä säätäminen on tässä ongelma kun ei ole testipenkkiä. Oman osaamisen kanssa vähän niin ja näin.

3.06 perävälityksen kasaaminen. Osat on hankittu. Osaamisen kanssa tässäkin vähän niin ja näin.

Koko sisustuksen vaihtaminen parempikuntoiseen. Edellyttää osienluovuttajan hankkimista?

Auton maalipintojen maalaus/teippaus. Sitä ennen olisi tehtävä ruostekorjaus-paklaus-hionta-pohjamaalaus pohjatöitä. Siirtyy ensi kesään?

Etupään jousituksen madaltaminen 10-15 mm. Menisiköhän yläpään kumien vaihdolla. Edellyttää jousipuristimien hankkimista.
Vastaa Viestiin