Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Täytyypä tutkia nuo jousikumit mitkä ne on nyt. Paljon ei tarvisi saada pois, sentti, pari auttaisi jo paljon.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Mulla oli coupes jotku 25mm paksut kumit etupäässä, joskin myös H&R madallusjouset. Etupää myös aavistuksen "lennokas". Hommasin jotku noin 10mm paksut tilaan...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Oikealle kaartuvissa mutkissa kuuluu taka-akselista naputusta/pauketta riippuen kuinka vauhdikkaasti ajaa. Epäilen että apparin puolen vetoakselin sisempi nivel käy kuivana. Ulomman olen jo rasvannut kun vaihdoin siihen suojakumin. Sisemmässä nivelessä on kumi ehjä. Suunnitelmana on raottaa kumia, putsata nivel metallihileistä suihkuttamalla jarruspraytä, ja puristella kumin alle litiumrasvaa. Täytyy vaan hakea sopiva metallilemmari Motonetista että pysyy kiinni.

Tutkin eilen illalla 722.3 automaattivaihteiston säätämistä netistä. Tässä autossa on turhan kovat vaihdot, erityisesti 1-2 venäyttää nískoja. Tarkoitus on tarkistaa alipaineletkut, jos ne on ehjät niin kokeilla laskea hieman laatikon painetta.

Tälle viikonlopulle on varattuna otsonaattori 24 tunnin ajaksi. Tarkoitus on käyttää ajasta noin 4 tuntia tämän auton otsonointiin ja saada auton sisäilman hieman tunkkaista laatua parannettua.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Otsononaattori jauhoi mersun kabiinia reilun tunnin tänään ja auto on alppi-ilman raikas nyt. Täytyy huomenna antaa vielä uusi käsittely. Yön ajan otsonaattori jauhaa kesämökkiä hajuttomaksi. Vuorokausivuokra on 40 ja koko viikonloppu 80 eur.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Apparin puolen sisemmässä vetoakselin nivelessä olikin mäskit sisällä ja nyt ne on rasvamontun pohjalla. Tilalle pursutin litiumrasvat.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Niitä jousen yläpään gummeja jolla saapudotettua alemmas (jos autossa nyt paksut...) näkyi olevan motonetis hintaan 3.90e.

http://m.motonet.fi/fi/tuote/181597?ajo ... malli=1982
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Asensin Bilteman istuinlämmittimen kuskin penkkiin koska autolle ei ole työpaikalla sähkötolppaa. Säädöin konehuoneen puolelta lämmöt täysille kabiiniin. Lämmönsäätö täytyy nyt tehdä ajossa puhallusnopeutta säätelemällä. Hyvin lämpeni auto ja pysyi lasit sulana vaikka pakkasta oli 7C. Jossain vaiheessa täytyy uusia muoviset säätönupit ja herkistää lämmityslaitteen vaijerit.

Kojetaulun valot ja sisävalot ovat kaikki pimeinä, ainoastaan mittaritaulun taustavalot palavat himmeästi. Kattovalon polttimo näytti ehjältä, vika on todennäköisesti sulakkeessa tai ovikytkimessä.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Huutelin Saksan eBayn kautta käytetyn MW-pumpun 28,50 eur. Rahti on vielä auki.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ostin Motonetista venäläistä äänieristysbitumimattoa paketin. On tosi painavaa, sai selkä vääränä kantaa liikkeestä autoon. Kohteena on ensialkuun rintapelti, pyöräkotelot, jalkatilat ja tavaratilan pohja.

Sen jälkeen on tarkoitus suorittaa audiojärjestelmän päivitys. Haasteena on tehdä se auton valmistusaikaan sopivan näköiseksi. Tämä on selvityksen alla. Myös ulkoantenni täytyy vaihtaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Epäily on että takapään kolinat oikealle kaartaessa taitaakin kuulua pakoputken runko- tai akselikosketuksesta. Täytyy etsiä hankausjälkiä kunhan pääsee rasvamontulle viikonloppuna.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ebay.de huudetun käytetyn MW-pumpun hinnaksi rahteineen tuli 63 euroa. Ei paha.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

-15C pakkasessa liikkeellelähdössä automaattivaihteistossa jonkinlaista bonanza-ilmiötä, eli välillä vetää ja välillä luistaa. Koneen lämmettyä vetää normaalisti. Olisikohan vaihdelaatikon öljyt vähissä tai liian vanhat?
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Nyt on saksan ebayssä dunkelolive-värisen W123 3.sarjalaisen sedan-korimallin sisustusosia myynnissä. Tein tarjouksen penkeistä ja mattosarjasta.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Lämmityslaitteen puhallin alkoi pitämään niin pahaa ääntä ettei pysty enää käyttämään pakkasella. Otin auton pois liikennekäytöstä. Täytyy joululomalla käyttää koko lämmityslaite auki, vaihtaa puhaltimen moottori, puhdistaa kenno roskista ja herkistää lämmönsäätö vaijerit. Samoin tuulilasi käyttää pois ja korjata ruostevauriot. Etupenkit on myös tarkoitus vaihtaa paremmiksi jos vaan löytyy penkit. Automaattilaatikkoon tarkoitus vaihtaa 2-3 vaihdon jousisatsi, suodatin ja öljyt.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Sain huudettua dunkelolive mattosarjan 136 eur rahteineen.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Huutelin käytetyn lämmityslaitteen puhaltimen moottorin saksan ebaystä 68,50 eur rahteineen.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Automaattilaatikon öljynjäähdyttäjälle menevä letku tai itse öljynjäähdytin vuotaa. Tämän vuoksi laatikossa öljyt vähissä ja luistaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Vaihteistoöljy vuotaa öljypohjan kohdalla öljyputkesta joka on vuosien kuluessa hinkannut itsensä puhki kannatinta vasten.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Näköjään se on jatkettukin joskus. Niitä kannattimen kumiholkkeja saa uutena, numerolla A 112 997 02 81
S124 300TE
S211 E500
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 618
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

Sharedoc kirjoitti:Täytyypä tutkia nuo jousikumit mitkä ne on nyt. Paljon ei tarvisi saada pois, sentti, pari auttaisi jo paljon.


vaihdoin coupeen eteen ns"nelosen" kumien tilalle "kakkoset". pahin keulimisilmiö näytti poistuvan, enpäs nyt sitten tajunnut oikein mitalla katsoa paljonko muutos oli.

päivittelen tuonne omaan topicciini vertailukuvaa jahka saan sellaisen otettua.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Mitenhän tuo öljyputken vuoto kannattaisi korjata? Teetätänkö uuden putkenpätkän hydrauliliikkeessä vai teetänkö /ostanko pitemmän joustoletkun syylärille asti? W124:n letku olisi 380 mm pitkä, se saattaisi riittää? Täytyy käydä mittaamassa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Se putki on ainakin 80cm pitkä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kävin mittailemassa vaihdelaatikon öljyputkien pituuksia. Joustoletku syyläriltä on 20 cm pitkä. Vuotava jatkoputki on 15 cm. Joten w124 joustoletku 380 mm riittää. Täytyy nyt etsiä sellainen.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tilasin W124 joustoöljyletkun 380mm Saksan eBayn kautta rahteineen 52 euroa.
Viimeksi muokannut Sharedoc, Su 25.12.2016 16:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kuinka iso/vaarallinen homma on vaihtaa jousikumit eteen? Tarviiko laadukkaat jousenpuristimet?
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 618
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

Sharedoc kirjoitti:Kuinka iso/vaarallinen homma on vaihtaa jousikumit eteen? Tarviiko laadukkaat jousenpuristimet?


ei iso eikä vaarallinen kun käyttää ns "mersun jousipuristinta". ilman sitä en ryhtyisi koko toimeen.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Eli sellainen jousipuristin, jossa 2 lautasta ja kiristysruuvi keskellä. Lautaset puikataan sivusta jousen väliin ja kiristin ylhäältä pyöräkotelon aukosta... Bilteman puristin toimii hyvin, mutta mersun jousipoteron reikä on vähän "piikaanen".

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Biltamalla on useammanlaista jousipuristinta. Käykö tämä?


http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000035732/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Maastis »

No tuon kara ainakin mahtuu jousikupin reijästä sisään. Varmaan toimii ihan ok. Se millä oon otta jouset oli varmaan tämä:

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000020865/" onclick="window.open(this.href);return false;

Se oli vähä ahdas ja piti pikkuusen vinguttaa reikiin tilaa...

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1583
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Tilasin ebaystä oman sarjan mikä on aikalailla vastaava kun Maastiksen linkittämä mutta huomattavasti halvempi.

http://www.ebay.de/itm/391527244459?_tr ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;

Väykyn jouset tuolla jo irroittelin. Tässä on myös senverran iso tuo tangon pää että luultavasti joutuu 123:sen etujousen reikää hieman vinguttamaan.
Vastaa Viestiin