Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Motonetissa jarrupääsylinteri 69,90. Tiivistesarja 8,90. Tilasin jälkimmäisen.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Purin jarrupääsylinterin irti ja osiksi. En osannut varoa lukkotappia irroittaessa että sylinteri ampuu männän ja jousen ulos vauhdilla. Ne osuivat autotallin seinään. Mäntä löytyi helpolla mutta jousta sai etsiä varttitunnin ennenkuin se löytyi. Nyt odottelen Motonetistä tilaustavarana jarrupääsylinterin korjaussarjaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Jarrupääsylinterin korjaussarja tuli mutta siitä puuttuu osa tarvittavista kumitiivisteistä. Erityisesti olisi ollut tarvetta säiliön ja sylinterin välisistä paksuista kumeista jotka repesivät säiliötä irroittaessa. Tilasin saksan Ebayn kautta latvialaiselta täydellisen Meylen jarrupääsylinterin 55 eur rahteineen. Nyt sitten vaan odottelemaan.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Käytin ratin irti ja muutin asentoa siten että nyt ratti on vaaka-asennossa kun ajaa suoraan. Vaihdoin kuskin puolen etuiskunvaimentimen parempaan käytettyyn koska katsastuksessa oli mitattu eroa etuiskareiden välillä.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Sharedoc kirjoitti:Käytin ratin irti ja muutin asentoa siten että nyt ratti on vaaka-asennossa kun ajaa suoraan. .
Toimiiko vilkun palautus ratinkäännön jälkeen samalla lailla molemmilta puolilta l. samalla kulmalla?
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Täytyypä testata tuo vilkun palautus. Ei ole voinut oikein ajella kun ei ole jarruja tällä hetkellä (uusi jarrupääsylinteri tilauksessa).
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Asentelin uuden jarrupääsylinterin ja jarrut toimii ok, mutta vieläkin poljin on hieman pehmeänoloinen. Täytyy ajella muutama päivä että palat kuluvat jarrulevyn muotoon ja ilmata sitten vielä yksi kierros jarrut läpi.

Vilkun palautusta testasin ja näyttää toimivan ainakin 90 asteen käännöksessä kummallekin puolelle.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Yli kaksi vuotta konehuonetta tuijotellut mutta vasta tänään huomasin että autosta puuttuu moottoriöljyn jäähdytin. Laitan ostoilmoituksen.
Viimeksi muokannut Sharedoc, La 19.08.2017 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Nyt kun näyttää että joudun irroittamaan ja vaihtamaan öljynsuodattimen kotelon sellaiseen jossa lähdöt öljynjäähdyttimen letkuille, niin on hyvä mahdollisuus avata ruiskutuspumpun päätylevy ja säätää MW-pumpusta syöttöjä.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kävin ajelemassa noin 70 km lenkin. Vetoakselin nivel alkoi raksuttamaan loppumatkasta. Peruuttaminenkaan ei auttanut. Täytynee kääntää vetoakselit toisinpäin.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Foorumin kautta löytyi vetoakselit että moottoriöljyn jäähdytin kilkkeineen. Nyt sitten odotellaan.

Täytyy taas vaihtaa kuskin penkki parempaan, kun tästäkin istuimesta tulee hajua kun autolla ajetaan. Otsonoinnin vaikutus ei tunkeudu kovin syvälle istuimen pehmusteisiin. Kun autolla ajetaan fyllit liikkuu ja vapauttavat hajuja.

Auton vesivuoto on lähes loppunut kun tiivistin tuulilasin alareunan, mutta muutama pisara oli tullut sisään kuskin jalkatilaan etuvasempaan kulmaan. Täytyy seurata vielä tilannetta.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Jarruongelmat jatkuvat edelleen. Ilmaamalla en saa poljinta täysin kovaksi. Vaikuttaa siltä että joudun käyttämään takajarrujen satulat auki uudestaan. Ilmeisesti joku mäntä on siellä jumissa. Tilasin saksan ebayn kautta korjaussarjan jossa on kumitiivisteiden lisäksi uudet farkun 42mm männät. Edellisessä asentamassani Motonetin korjausssarjassa oli pelkät kumitiivisteet.

Jälkikäteen ajateltuna olisi kannattanut uusia takasatulat kokonaan heti alussa niin olisi säästynyt paljon työtä. No joo, eikö harrasteautot ole juuri sitä varten että niihin saa tehdä työtä?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Aika kummallinen vika, tuskin se jumittavasta männästä johtuu. Niissä farmarin takasatuloissa on sitten 7mm kuusiokolopultit, jos purat satulan niin älä katkaise, niitä ei saa mistään.
S124 300TE
S211 E500
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Samaa mieltä; ei johdu jumittavasta männästä. Ettei vaan ole vielä ilmaa jossain tai pääsylinteri vuotaa.
M7 kuusiokoloja saa kyllä oikeista ruuvikaupoista. Ei löydy kilokauppahyllyistä. Ranskalaisista kulkineistakin usein löytyy M7:aa
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

wsatakasi kirjoitti:Samaa mieltä; ei johdu jumittavasta männästä. Ettei vaan ole vielä ilmaa jossain tai pääsylinteri vuotaa.
M7 kuusiokoloja saa kyllä oikeista ruuvikaupoista. Ei löydy kilokauppahyllyistä. Ranskalaisista kulkineistakin usein löytyy M7:aa
Aika monta oikean ruuvikaupan katalogia selasin ja m7 kuusiokolopultteja ei yhdessäkään. Tavallinen pultti ei sovi satulaan. Ehkä sopiva pultti löytyis jostain autosta ja kohtuuhintaan :roll:
S124 300TE
S211 E500
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Satakunnan Kiinnitystarvikkeesta olen itse aina kaikkea saanut tuumaisista numeroruuveista lähtien. Tilaavat kyllä, jos ei heti hyllyssä.
Ebayssa näyttää ainakin olevan tarjolla M7 normikierteisiä DIN912 12.9 ruuveja. Kappalehinnat kyllä aika kovia. (m7 schraube).
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kuskin penkiksi tulossa W124 alkuvuosien jousitettu penkki. Toivottavasti kiinnitykset on samanlaiset.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

W124 kuskin penkin etukiinnitykset käyvät suoraan W123een. Takakiinnikkeeiden alle täytyi laittaa koroketta noin 3,5 cm verran.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Vasemmassa takajarrusatulassa oli toinen mäntä jumissa ihan pohjassa. Sain sen pumpattua mäntää ylemmäksi mutta mäntä liikkuu edelleen huonosti. Poljin koveni ja jarrut ovat nyt käyttökunnossa mutta aion silti vaihtaa uudet männät ja tiivisteet kunhan saan saksasta tilaamani korjaussarjat.

Rasvasin taka-oikean paukkuvan vetoakselin sisemmän nivelen runsaalla määrällä Bilteman vetonivelrasvaa ja pauke lakkasi ainakin lyhyellä koeajolla. Täytyy vielä seurata tilannetta pitemmällä matkalla joutuuko koko vetoakseli vaihtamaan.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kävin ajamassa noin 70 km lenkin ja vetoakselin pauke on vaimentunut pieneksi naputukseksi joka sekin esiintyy suuremmissa heitoissa ja oikealle kaartaessa.

Auton sisäilma on tunkkainen varsinkin kun käyttää lämmityslaitetta. Täytyy varmaan käyttää auki lämmityslaite jos sinne on kertynyt kennon etupuolelle lehtiä tms törkyä joka pölisee.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Taidan yrittää puhdistaa lämmityslaitteen etukautta siten että poistan etuikkunan edestä muoviritilät ja tungen pölyimurin letkua sisään ja imuroin kennon edustan puhtaaksi.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Etsin alkuperäistä turbodieselin 3,07 perää mutta näyttävät olevan harvinaisia ja kalliita. Autossa on ennestään tiheä 3,92 perä joka lienee 200D mallista. Väliaikaisratkaisuna huusin saksan ebaystä halvan 3,58 perän vetoakseleineen, joka kotoisin 230E mallista hintaan 102 euroa rahteineen. Pensamallin perä siksi että sillä on todennäköisesti ajettu paljon vähemmän kuin diiselin perällä.

Huusin saksan eBaystä ohjaussimpukan (280tkm 300D) hintaan 161 eur rahteineen (entisestä säätövara loppu)
Huusin myös lämmityslaitteen säätönupit 24 eur (entiset kuluneet ja pyörii tyhjää)
Huusin ilmansuodattimen imuletkun 65 USD rahteineen (puuttuu kokonaan)

Varasin sinisen (lähes) täydellisen sisustuksen (penkit, ovipahvit, matot, tavaratilan paneelit, keskikonsoli) foorumin kautta. 200 eur. (Entinen sisustus huonokuntoinen ja puutteellinen)

Takajarrusatuloiden korjaussarja saapui.

Purin epäkuntoisen VDOn vakionopeussäätimen kolmannesta harrasteautostani w124 260E vm 1988. Täytyy vaihtaa cruisen ohjausboksiin konkat ja kokeilla jos se lähtisi toimimaan tässä farkussa. Nopeussignaalia varten joutunen ostamaan VDOn hall-anturin. Minulla olisi ylimääräinen W124 hall-anturi mutta se on hieman eri muotoinen. Täytyy kokeilla jos se toimisi.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Huusin vielä saksan eBaystä farkun hyväkromisen takapuskurin 400 eur rahteineen.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Huusin kanadasta W123 perän 3,07 pinionin ja lautasrattaan hintaan 68 eur. Kokonaishinta menee kuitenkin toiselle sadalle eurolle rahteineen ja tulleineen.
Viimeksi muokannut Sharedoc, La 02.09.2017 10:19. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Huusin ranskan ebayn kautta Boschin M-pumpun tiivistesarjan ja 33-hampaisen erikoishylsyn hintaan 28 eur rahteineen. Tarkoitus on jossain vaiheessa vaihtaa OM606 EDC-pumppuraadosta 6mm elementit OM602 mekaaniseen pumppuun ja asentaa se OM617 MW-pumpun tilalle.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

602 pumppu ei käy tuohon.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Se pumppu on om617 moottorista se uudempi, ainakin sellaisen olen hänelle myynyt :)
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tilannehan parani merkittävästi jos pumppu olikin OM617-vaparin pumppu.

Käykö M-pumppuun samat suutinputket kuin MW-pumppuun? Vai tulikohan sopivat suutinputket jo pumpun matkassa?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä mä laitoin suutinputketkin, käy ne alkuperäisetkin varmaan kun irrottaa ne pidikkeet ja vähän vääntelee. Cooleri kannattaa laittaa jos meinaat viritellä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Vakio turbo jää heti pieneksi 6mm elemeteillä jos on täysille säädetty.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Vastaa Viestiin