Teräsleidi S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Nyt olisi S123 tdt raato jollakin myynnissä

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/9898224" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Löytyi eBayn kautta 2.47 perä, joka alunperin vm. 84 W126 SEC-mallista purettu. Toimitukseen menee muutama viikko kun tulee saksasta. Hinta oli edullinen mutta kunnosta ei vielä tarkempaa tietoa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kiinasta tilaamani halpisotsonaattori saapui viimeinkin. Pistin sen heti puksuttamaan mesen kabiinia. Kellokytkin sallii vain 60 min ajastuksen. Täytyy kokeilla jos kellokytkimen saa teipattua pysyvästi päälle niin voisi jättää yöksi puhdistamaan.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tässäkin olisi myynnissä turbodiesel S123, värikin tutun näköinen

https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/300/9933554" onclick="window.open(this.href);return false;


Katsoin Trafin sivulta ja auto näyttäisi olevan sarjanumeron perusteella alkuperäinen turbodiesel mutta Kiovan VIN dekooderi ei tunnista koko sarjanumeroa WDB12319312007597.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Koriltaan näyttää hyvinkin siistiltä mutta lattiaverhoilut on aika huonosti tehty, materiaalikin vääränlaista.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Näyttää olevan M-pumpulla. Öljyn jäähdyttimen letku menee jotenkin kummasti niinkuin jäähdytin olisi siirretty tai ohitettu.
Turbolta näyttää kuin menisi ahtoputki eteenpäin välijäähdyttimelle mutta paluuputkea ei näy.

Kovasti on nähty vaivaa konehuoneen siistimisessä.

Takakontin verhoilu näyttää kuin olisi uusi.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Mesen otsonointia on tullut harrasteltua aina kesämökillä käydessä. Yhteensä noin 10 kertaa tunnin jakso. Auto tuoksuu aikalailla hajuttomalta nyt sisältä. Täytyy käydä ajamassa että pölyt lähtee liikkeelle ja otsonoida vielä pariin kertaan.

Kesällä valojen päällejäännin jälkeen purkautunut akku (Bosch) taisi mennä rikki kun se ei pidä enää varausta kuin muutaman päivän.

2.47 perää odottelen Saksasta. Se on tarkoitus nostaa seuraavaksi paikalleen ja vaihtaa samalla uudet vetarit ja takalimppu kardaaniin ja takakelkan takakannake.

Suvun naisväki on alkanut valittamaan kun kesämökin toinen sauna on täynnä tilaamiani mesen varaosia :)
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 185
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Sharedoc kirjoitti: Suvun naisväki on alkanut valittamaan kun kesämökin toinen sauna on täynnä tilaamiani mesen varaosia :)
Eikös Suomimersujen osat pidä aina käyttää saunassa ennen asennusta? :D
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Sharedoc kirjoitti:Näyttää olevan M-pumpulla. Öljyn jäähdyttimen letku menee jotenkin kummasti niinkuin jäähdytin olisi siirretty tai ohitettu.
Turbolta näyttää kuin menisi ahtoputki eteenpäin välijäähdyttimelle mutta paluuputkea ei näy.

Kovasti on nähty vaivaa konehuoneen siistimisessä.

Takakontin verhoilu näyttää kuin olisi uusi.
Onhan se M pumpulla kun on vapari kone pellinalla. Liekkö alkuperäinen turbomoottori särkynyt?
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Jos turbotetussa vapari OM617-koneessa on pumpussa 6mm tapit niin ei sille kovin suurta käyttöikää voi ennustaa?
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Jos terve kone ja järkevää käyttöä on se yllättävän pitkäikäinen. 617 ei ole vaparinakaan heikkotekoinen moottori
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Mersu otettu ajoon Vapunpäivän kunniaksi. Ihan hyvin lähti käyntiin vaikka seissyt 9 kuukautta. Saa olla ajossa muutaman viikon kun varsinainen käyttöautoni on rempassa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Korkea melutaso häiritsee kun koko talvi tullut ajeltua W124 260E joka on nykymittapuussakin hiljainen auto. Melua lisää ettei takapenkkejä ole paikallaan ja peltipintaa niiden alla on siten paljaana. Täytynee viritellä jotain mattoja äänieristeeksi.

Automaattilaatikko vaihtaa nyt pehmeästi ja suht ok jos ajelee pikkukaasulla. Täyskaasulla 2-3 vaihto tapahtuu hitaasti ja kierrokset nousee turhan korkealle. Auttaa jos höllää kaasua vaihdon ajaksi.

Toiseen suuntaan vauhtia laskiessa taas 2-1 vaihto kolahtaa.

Perästä tai vetoakseleista kuuluu edelleen laahaava sivuääni. Ääni jää muun melun alle n 90 km/t vauhdissa.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kolmisen viikkoa on tullut ajeltua käyttöautona tällä, olen oppinut kaasu hellittämällä auttamaan laatikkoa vaihtamisessa. Jostakin vuotaa öljyä kun merkkaa tonttia. Edestä oli lokari irrronnut etureunasta ja hinkannut rengasta. Voi olla että ajelen kesän tällä.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Sharedoc kirjoitti:
2.47 perää odottelen Saksasta. Se on tarkoitus nostaa seuraavaksi paikalleen ja vaihtaa samalla uudet vetarit ja takalimppu kardaaniin ja takakelkan takakannake.
:
Miten, joko tästä on kokemuksia vakio 617A;n perässä?
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

2.47 perä on vielä toistaiseksi asentamatta. Ajan nyt 3.46 perällä joka hieman kahisee 60-80 nopeusalueella. Vikaa voi olla myös rengaslaakerissa, kardaanissa tai tukilaakerissa. Kahina ei ainakaan toistaiseksi ole häirinnyt niin paljon että ajaisi korjaustoimiin.

Tänään motarilla satasen vauhdissa tipahti pakoputken takavaimennin etureunasta asfaltille. Melkoinen kolina. Jouduin ajamaan n. 1,5 km ennenkuin tuli liittymä jossa pääsin pysähtymään bussipysäkille. Vaimennin roikkui takakumilenkkien varassa. Irroitin vaimentimen ja nakkasin takapaksiin ja jatkoin matkantekoa. Oli hyvää tuuria ettei vaimennin tökännyt mihinkään kuoppaan tiessä koska se olisi voinut viedä auton puskurin alta peltiä mennessään :)

Motonetissa näyttäisi olevan 123-farkun vaimennin 125 euroa. Ei ole liian kova ääni ilman takapönttöäkään joten korjauksena menisi suora putkikin vaimentimen paikalle.

Melutaso autossa on kovahko koska rintapellistä ja lattiasta puuttuu vaimennuspikimassa hitsauksen jäljiltä. Samoin kojelaudan alaverhoilut ovat asentamatta. Kattoverhous puuttuu. Samaten takapenkki puuttuu kokonaan.

Minulla on hyllyssä vanhaa venäläisvalmisteista itseliimautuvaa bitumimattolevyä jota on tarkoitus lämmitellä kiinni pohjaan ja rintapeltiin. Sen jälkeen kojetaulun alaverhoilut pitäisi laittaa kiinni.

Tälläistä se on kolmen vanhan mersun kanssa. Korjattavaa on enemmän kuin ehtii tekemään ja korjattavaa tulee koko ajan lisää :)
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Ilmat alkoi lämpenemään niin täytyi vaihtaa kesärenkaat alle peräkylän poikien tapaan

https://youtu.be/2ckL13E453M" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tuli käytettyä autoa vuosikatsastuksessa. Vikalistalla tavanomaisten ruostevaurioiden, polttoaine ja öljyvuotojen lisäksi tälläkertaa kaksi vaikempaa vikaa: vasemman takapyörän laakerissa väljää ja ohjausvaihteessa välystä liikaa.

Parempi ohjausvaihde minulla on jo hyllyssä. Takapyörän laakerin vaihtoon tarvitsisi paitsi laakerisarjan myös erikoistyökalun.

Oli muuten taas kuuma päivä kun katsastin, 32 astetta. Viime vuonna oli sama juttu.

Katsastukseen valmistautuminen oli tänä vuonna minimaalista, en ollut tehnyt muuta kuin asentanut aiemmin tipahtaneen takimmaisen pöntön tilalle uuden Motonetin pöntön. Se ei ollut täysin sopiva koska turbodieselin putki on isommasta putkesta tehty.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Pyöränlaakerin irroitustyökalun saisi näköjään tehtyä 9/16” hylsystä

http://www.homemadetools.net/homemade-slot-nut-socket" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tein kans tommosen isosta hylsystä. Sopivan kokoinen vaan jota taisin vielä sorvata ja sitten rälläkällä leikkasin sen tuollaiseksi. Pitäis varmaan hitsata siihen joku systeemi jolla saa sen kiristettyä pultilla paikalleen ja momenttiavaimella kiristettyä. Eikö se niin mennyt että momenttiin väännetään ja se välissä oleva krymppihela sielä sitten kiristyy?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

En ole aiemmin vaihtanut itse mersun takarengaslaakeria enkö ohjausvaihetta, joten täytyy etsiä netistä ohjeita. Naapuripalstalta löytyi ainakin w123 laakerinvaihtoon vinkkejä.

Täytyy katsella ebay.de ja motonet ja alvadi yms läpi mistä ostaisi laakerisetin.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

S202 kirjoitti:. Eikö se niin mennyt että momenttiin väännetään ja se välissä oleva krymppihela sielä sitten kiristyy?
Ei, vaan avaimella kiristetää niin, että saadaan laakerivälys sopivaksi.
Ocky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ke 23.03.2011 13:41
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Ocky »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=187397" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa on tuo minun viritelmä kyseiseen hommaan. Laakerivälys on tosiaan luokkaa 0,04- 0,06 (ei ole virallinen tieto mutta etsin itse tuota tietoa aikanaan kauan ja tuossa haarukassa se liikkui). Taisi jollain jenkkifoorumilla olla tuo 0,04- 0,06 mm. Käytännössä sen saa kohdilleen vain heittokellolla.


Tässä myös linkki mistä se sakarallinen työkalu löytyy:

http://fi.mbspecialist.com/mercedes_web ... 0/KA-6949/" onclick="window.open(this.href);return false;
W123 230E -82
S204 -08
W204 -12
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tilasin tuon Ockyn linkin erikoistyökalun kun ei ollut pahan hintainen. Laakerit tilasin ebay.de kautta Febi-merkkiset Latviasta.

Aloin tänään hitsaamaan katsastusmiehen löytämiä reikiä muttei siitä tullut mitään kun oli liian kuumaa pitää haalareita eikä hitsata saa iho paljaana.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Miksei saa? Toki sulan hitsipallon tipahtaminen housujen välistä munaskuihin tuntuu melkoisen ikävältä, mutta ei tuohon nyt kuole kunhan silmät suojaa. Miten sen laakerivälyksen saa aikaan, kun sinne laakereiden väliin tulee se rutistuva holkki? Mun järjen mukaan pitäis kiristää ja sitten löysätä sen verran että välys on oikea. Löytyykö mistään oikeita ohjeita vai onko yhtä salainen kuin cokiksen resepti?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Mig-hitsillä hitsatessa iho ei saa olla paljaana koska sähkökaaresta lähtee voimakas UV-säteily joka altistaa ihosyövälle (melanooma).
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ei semmosia kannata pelätä
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Mun järjen mukaan pitäis kiristää ja sitten löysätä sen verran että välys on oikea. Löytyykö mistään oikeita ohjeita vai onko yhtä salainen kuin cokiksen resepti?
Kiristetään mutteria niin krymppiholkki puristuu. Samalla pidetään heittokelloa pyörännavassa mitataan välystä. Vähä kerralla kunnes välys oikea. Oma mielipiteeni on että kannattaa kunnolla ravistella ja vaikka kummivasarslla vähän koluuttaa jotta välyksen mittaus on varmasti ok. Olisin muistellu, että välys oli 0.08... kyllä se jossain noiden vanhojen korjausmanuaalis oli. Krymppirengas pitää periaattees vaihtaa jos sen puristaa yli... tai naputella takaasin pitkäksi, niinkin tullu tehtyä.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

3 paikkaa neljästä nyt hitsattu, kaikki auton takapäästä läheltä polttoainetankkia ja kaksi ihan polttoaineletkujen läheltä. Vaatiii tarkkuutta ja vedellä kostutettujen rättien käyttöä jäähdyttämään ja estämään roiskeita ja kipinöitä. Jäljellä vielä yksi iso hitsauskohde kuskin puolen kotelopalkin päässä. Hitsauskone kenkkuilee jatkuvasti. Jumittaa langansyöttö ja sylttää langan vetopyörään.

Latvialainen ei pystynytkään toimittamaan Febin takapyörän laakeria joten tilasin ebay.de saksalaiselta myyjältä samanlaisen Febin laakerin. Laakerin irroitushylsy tuli. Toivottavasti vanha laakeri ei ole pyörinyt koolissa sillä se johtaisi koko tukivarren uusimistarpeeseen. Tori.fi joku myy kalajoella koko takakelkkaa 300 eur.

Ohjausvaihteen ajattelin kokeilla vain säätää tiukemmalle jos se vielä menisi sillä.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S123 300TD Turbodiesel vm. 1982 tarinaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Jos laakerinkooli on pyörinyt pesässään, muttei ole päässyt kovin väljäksi asti niin korjauksena on naputella pistepuikolla vieri-viereen pisteitä. Varmistukseksi voi laittaa laakerilukitetta, ihan yleinen konsti.
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin