450 SLC museoauto kevytprojektiksi - myyty Helsinkiin

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Havis kirjoitti:
karra kirjoitti:...Yhdelle alipaineletkulle en löytänyt paikkaa. Eli läppärungon takapuolella on pieni pilli joista lähtee kirkas alipaineletku, reilun puolen metrin mittainen ja vapaassa päässä on kumiletkun pätkä.
Joissakin automalleissa alipainetta käytetään joidenkin kojelaudan laitteiden ohjaamiseen, vaikkapa ilmastoinnin sisätilan anturin läpi ilmaa imemään, säätäämään lämmityslaitteen ohjausläppiä tms. Voisiko olla joku sen tapainen liitäntä, varsinkin jos ylettää rintapellin tienoille?
Ei se ole sellainenkaan, rintapellissä on aika roppakaupalla noita alipaineletkuja kylläkin. Noissa yllä olevissa kolmessa ensimmäisessä kuvassa kyseinen letku näkyy menevän virranjakajan ja kylmäkäyntiventttiilin välistä. Kuminen letkun pää näkyy vasemman venttiilikopan päällä, lähellä mustaa huohotinletkua, se loppuu vaan siihen... mielestäni se oli noin kun ilmanputsarin irti otin.

Sytkän ajoitukset sain auton mukana tulleesta kirjallisesta materiaalista.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

SLC leimattu huomatuksitta. Kilometri konttorilta ajettuani auto sammui röpöttäen. Lupasi pari kertaa, sitten kuoli kokonaan. 20 min odottelun jälkeen lähti käymään 10 sekunniksi, sitten taas mykistyi. Tunnin jälkeen suostui starttaamaan vaivalloisesti, toimi 600 metriä ja puutui taas. Startatessa tuntui bensan hajua, ei edes luvannut. Hinaamalla kotiin.

Täytyy kokeilla toisella puolalla, eikös tässä ole ihan tavan puola (etuvastuksineen). Oire on erilainen mitä aikaisemmin, lyhyen tuttavuuden perusteella.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 793
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Onko bensansuodatin vaihdettu milloin viimeeksi?
R550 ja Exät mersut: C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Avantgarde kirjoitti:Onko bensansuodatin vaihdettu milloin viimeeksi?
Esa taisi vaihtaa sen tässä reilu kolmisen vuotta sitten eli autolla ei ole ajettu juurikaan vaihdon jälkeen. Kuitti oli papereiden joukossa...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

Ei ole vakiopuola. D-Jeteissä on eri puola kuin kaasutinmoottorisissa.

Bosch nro. 0 221 122 001

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Ei ole vakiopuola. D-Jeteissä on eri puola kuin kaasutinmoottorisissa.

Bosch nro. 0 221 122 001

Timppa
Jep, auton mukana tuli vanha puola uuden laatikossa, Boschilainen ja nykyinen puola oli juuri tuolla numerolla.

Käynnistin auton taas kylmiltään, 6 h seisotuksen jälkeen. Käyntiin lähti okei, otti kierroksia hyvin, kävi lujempaa koska kylmä mutta kun lämpeni nin koko ajan pudotti kierroksia. Peruutin auton tallista pihalle, no problem. Termostaatti aukesi, syyläri kuumeni ja sitten kohta auto sammui kuin veitsellä leikaten.

Kokeilin vanhalla puolalla, ei vaikuttanut. Ei oikeastaan lupaillut, yskähti startatessa, kuten päivälläkin. Irrotin ilmanputsarin, tarkastin kylmäkäyntiventtiilin sekä ilmaruuvin letkut ym. Otin ne vielä irti ja tulppasin kylmäkäyntiventtiilin. Kokeilin käännellä ilmaruuvia eri asentoihin. Ei vaan lähtenyt käyntiin.

Sitten teimme faijan kanssa kokeen. Hän lorautti bensaa läppärungosta sisään, ja niin vaan lähti käyntiin. Meinasi sammua mutta kun antoi taas huikat niin jatkoi käyntiä. Autoa pystyi pitämään tyhjäkäynnillä liruttamalla ihan vähän bensaa sinne kaasuläppärunkoon.

Eli bensasta on nyt pula, mutta mihin se bensa jää vai meneekö takaisin tankkiin tietyn ajan kuluttua? Tarttee alkaa tutustumaan kirjallisuuteen mitä tuli auton mukana. Ainut mitä tein tässä viimeimmäksi oli se että vaihtelin sinne apparin jalkatilaan niitä 5-napaisia alumiinikuorisia releitä... ei kai niistä jokin ole bensapumpun rele?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Tarttee huomenna mitata bensanpaine, ensin kylmänä (toimivana) ja sitten kuumana (ei-toimivana), pääsee edes vähän alkuun. Jos on painetta niin sitten ruiskujen ohjauksessa on jotain häikkää.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

Pumpun rele on ihan normirele. ECU hoitaa ohjauksen. Joskus on jopa lämpöanturi pimahtanut kuumana, kannattaa mitata sekin kun tila on päällä. Kun kerta vaikuttaa, että bensaa puuttuu on syitä mm. ECU, pumppu, vedenlämpöanturi, suutinten maadoitus (imusarjan ruuvin alla) ja sähkösarja muutoin.

Kokeilitko pumpata kaasua sytytysvirta päällä kun moottori on vikatilassa, suutinten tulisi naksua silloin?

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Pumpun rele on ihan normirele. ECU hoitaa ohjauksen. Joskus on jopa lämpöanturi pimahtanut kuumana, kannattaa mitata sekin kun tila on päällä. Kun kerta vaikuttaa, että bensaa puuttuu on syitä mm. ECU, pumppu, vedenlämpöanturi, suutinten maadoitus (imusarjan ruuvin alla) ja sähkösarja muutoin.

Kokeilitko pumpata kaasua sytytysvirta päällä kun moottori on vikatilassa, suutinten tulisi naksua silloin?
En kokeillut, pitää se tehdä seuraavaksi.

Sitten pitää katsoa tuleeko sinne "railiin" painetta kun vika on päällä, jos tulee niin suutinten ohjaus pielessä.

Kuten silloin arvelit niin tässä on hvyinkin ollut monivammainen auto. Kun neljänä iltana tässä ajelin niin auto toimi ihan hyvin, ja yksi ajolenkki oli aika pitkä että ehti varmaan lämmetä moottori ym paikat.

Pitää nyt ekaks selvittää että tekeekö pumppu sinne painetta. Suutinten maadoitus pitäs olla kunnossa. Kerrotko mikä/missä on tuo vedenlämpöanturi; auton mukana tuli laatikossa isoa kasa vaihdettuja osia, vanha anturi saattaa olla siellä. Autoonhan on vaihdettu siis paljon osia, en tiedä oliko ne rikki vaiko haluttu vaan varmistella asioita... ECU ja sähkösarja onkin sitten haasteellisempi ainakin minulle.

Tarttis selvitellä vielä oliko bensapumppukin vaihdettu, D-jettiin se on hieman kallimpi ainakin MBClassicsilla... voihan relekin olla viallinen?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

Lämpöanturi on siinä imusarjan etukanavassa, lähes samannäköinen kuin ilmanlämpöanturikin, joka on ilmanpuhdistimessa. Jos löydät varaosa-anturin, niin tökkää se sähköliittiimeen paikalleen ja jätä makaamaan vain imusarjan päälle, kun vika on päällä. Se riittää testiksi hyvin.

Itse olen käyttänyt Boschin L-jetronicin pumppua, huomattavasti alkuperäistä halvempi ja toimii hyvin. Letkulähdöt tosin eri suuntaan ja pumpun halkaisija hieman pienempi. Rele on siinä oikean a-pilarin alla.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti: Rele on siinä oikean a-pilarin alla.
Kiitosta neuvoista. Väännätän vielä rautalangasta eli kyse on isommasta releestä joka on oikeasti A-pilarin alla, ei siellä muiden kuuden pienemmän releen joukossa sivupahvin uumenissa?

Ajattelin että kun kerran auto käy kylmänä jonkin aikaan niin käännän sen ympäri tallissa että pääsen montulle mitttaamaan tuleeko pumpulle virtaa, ja tarvittaessa sitten pääsee antamaan virtaa/vaihtamaan pumpun jos siitä on kiinni.

Noita pumppujahan on kaikenlaisia tarjolla...

http://www.autonvaraosat24.fi/mercedes- ... ainepumppu" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT tässä halpa Boschin pumppu: http://www.autonvaraosat24.fi/bosch/684115" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

No niin, kylmänä lähti mutta aivan samaa kaavaa menee, kun termostaatti avautuu niin kone kuolee kohta. Alkaa röpöttämään ja tyntää mustaa putkesta.

Minulla oli vanha lämpöanturi ilmanputsarin torveen, sen vastus oli noin 240 ohmia, autossa paikallaan oleva oli 300 ohmia. Imusarjassa olen veden lämpöanturin vastus oli noin 3 kilo ohmia. Laitoin tuon ylimääräisen ilmanlämmön anturin siihen veden anturin pistokkeeseen paikoilleen kun kone hyytyi. Ei auttanut.

Kylmänä suuttimet sirisee kun painaa kaasua virrat päällä. Unohdin tsekata sen kuumana, vika päällä; tulin välillä kotiin hakemaan strobolamppua.

Bensapumppu toimii, tekee paineen sinne suutinpiiriin. Vika päällä toimii myös.

Sain auton käyntiin hetken odottelun jälkeeen ja kesti käynnissä aika pitkään kun pidin jenkoja siellä 3000 paikkeilla. Kun putosi alle sen niin röpötti, paukahti helvetin kovaa pakoputkessa ja sammui taas.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

Ihan normirele. D-jetronic ei tarvitse mitään erikoisrelettä, kun ECU:ssa on ihan riittävästi älyä sen ohjaamiseen, toisin kuin K-jetissä.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

3kilo-ohmia on hyvä arvo 20 asteiselle moottorille 80 asteiselle sen pitää olla 300 ohmia. Kummassa lämpötilassa mittasit?

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Kirjoitettiin yhtaikaa. Lähden kohta mitttaamaan lämpöanturin vastuksen kuumana vika päällä, kun mittasin sen kylmänä ja tsekkaamaan että suuttimet sirittää. Ja sytkän tarkastus samalla...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

Pumpuista sen verran, että linkin pikkukuvien perusteella ensimmäisen linkin yksikään pummpu ei sovi autoosi, ne on kaikki k- jetin pummpuja. (kierre lähtöpäässä) Toisen linkin pumppu toimii.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Jep. Suuttimet sirisee kun kaasuläppää kääntää vika päällä. Lämpöanturista en saanut kuumana vastusta mitattua; siinä vilahteli 80 - 190 ohmia mutta en saanut oikeeta lukemaa, ihan kun olisi katkos siellä. Laitoin uudelleen se parisataa ohmisen anturin siihen piuhan päähän mutta ei auttanut. Lupailee ja yskii mutta ei käynnisty.

Koska en saanut kosketuskulmaa mitattua tarkistin jakajan kunnon silmämääräisesti, kokeilin toisella pyörijällä. Ei sitten mitään.

Kokeilin irtotulpalla että hyvä ja vahva kipinä tulee.

Alkaa olla neuvot loppu...pitäskö tuohon anturille virittää potikasta joku vastusarvo, ja kokeilla sillä?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

Lähteekö lisäbensalla käyntiin? Anturitieto ei saa heilua yhtään, sen pitää olla vakaa.

Temppuileeko aina samalla lämpötilalla.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Lähteekö lisäbensalla käyntiin? Anturitieto ei saa heilua yhtään, sen pitää olla vakaa.

Temppuileeko aina samalla lämpötilalla.

Timppa
Lähtee lisäbensalla. Eli anturia vois yrittää simuloida, sen arvo vaikuttaa heittelevän kuumana, tsekkaan huomenna uudestaan kylmänä. Mutta ei se moottori sillä toisella "simulointianturilla" käynyt.

Oisko se ECU rikki, mistä sais lainaksi yhden jota vois kokeilla :D .

Ja on nyt toistunut 3 kertaa samassa tilanteessa, eli tämä vaikuttas olevan eri vika ku silloin aikaisemmin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

Ilman ja veden lämpöanturit ovat erilaiset.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Kannattaa se lämpöanturi sitten uusia, ei jää siitä epäilystä...

http://www.everythingbenz.com/z/part/00 ... ure-sensor" onclick="window.open(this.href);return false;

Aion tilata sen merkkiliikkeestä, reilut 80 euroa maksaa, Helsingissä on yksi hyllyssä :shock: aika jännä juttu!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Muistankohan nyt kertoa kaikki mitä on kokeiltu... joka tapauksessa tänään on vika niin vakava että ei enää käynnistu, hörähtää hetkeksi (pariksi sekunniksi) ja sammuu. Kun startatessa pumppaa poljinta niin suuttimet naksuu/sirisee ja yrittää käynnistyä eli hytkyy ja yskii mutta ei lähde. Lisäbensaa läppärunkoon kaadettessa yrittää kovemmin lähteä mutta ei enää jää käyntiin.

Bensanpainetta tulee startatessa rail-putkeen. Lämpäanturia simuloin säätövastuksella eilen ja tänään kokeilin käytetyllä anturilla, ei auttanut.

Kytkin käynnistyssuuttimen suihkuttamaan koko ajan, ei auttanut.

Unski epäili sytytyksenvahvistinta, vaikka kokeilin että irtotulpalla tulee startatessa hyvä kipinä. Kokeilin ohittaa etuvastukset, ei auttanut.

Mittasin että bensapumpulle tulee virtaa startatessa, no tekeehän se siis paineen ja surahtaa mutta starttauksen aikana siitä putoaa virta pois. Löysin bensapumpun releen ja se tosiaan naksuu ihan oikein eli antaa sähköä ja sitten katkaisee sähkön (kun kone sammuu/starttaus loppuu). Laitoin toisen akun auton alle ja jumppasin bensapumpun pyörimään koko ajan, ei auta.

Kaivoin ECUn esiin ja otin siitä numerot ylös. Toivottavasti löytyy lainaECU jota voisi kokeilla.

Vielä pitää kokeilla se että otan oikean puolen rail-putken suuttimineen ylös ja katson että suihkuttaako sieltä neljästä suuttimesta bensaa starttauksen aikana. Toivottavasti ei pala koko auto. Jos suihkuttaa niin sitten alkaa olla ideat vähissä koska bensaa tulee (nyt ainakin rail-putkeen) ja kipinää tulee mutta hörähdyksen jälkeen sammuu :shock:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

Kokeile nyt vielä kerran se alipaineanturi, siis onko se tiivis? Ja sen liitosletku myös. Tuo anturi menee hyvin nopeasti lopullisesti rikki, kun se alkaa menemään. Tuo sammumisen yhteyden musta savu viittaa rikkaaseen seokseen. Katso nyt vielä myöskin, ettei ilmanlämpöanturin liittimen johdot ole oikosulussa anturin liittimen kumisuojan alta....on nimittän useasti ollut...se rikastaa seosta rajusti, tee sama myös vedenlämpöanturin liittimelle.

Turvallisimnin saat suihkut testattua, kun otat myös jakajan irti, kytket puolalta sähköt pois ja pyörität jakajaa. Silloin pumppu pyörii ja ruiskut suihkii.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Alipaineanturi on tiivis. Itse asiassa sekin on uusittu, kokeilin vanhalla myös, ei lähtenyt käyntiin. Vanhakin oli tiivis.

Mittasin että kummatkaan lämpöanturin pistokkeet ei olleet oikosessa.

Kokeilin sormilla että bensaputkessa eli railissa tuntuu napsutus selvästi kun kaasua pumppaa virrat päällä. Kun virrat laittaa päälle suuttimet napsahtaa kerran. Sitten kun starttaa ne ei napsuta ollenkaan ellei kaasuun koske, tuohan taitaa olla se syy että suuttimet ei annostele bensaa imusarjaan siitä railista :?:

En nyt viitsinyt alkaa niitä suuttimia irroittamaan kun ne ei napsu ollenkaan kun startti pyörii :shock:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

Sitten ehdottomasti jakaja irti ja pyörittämään, suutinkärjet voivat olla jumissa, vaikka ne olisi vasta huollettu. Parempi varmistaa asia.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Jeps, sehän on tiedossa että suuttimet ei napsu vaikka virranjakaja pyörii. Onko jakajan irroittamisella mitään lisäarvoa?

Jos mittaa siitä jakajan liittimen navoista tämän ohjeen mukana niin sitten tiedetään että impulssia ei triggereiltä tule:

Distributor trigger contacts
1. Attach one ohmmeter lead to terminal No. 12 on trigger connector. Alternately attach second lead to terminals No. 13, 14, 21 and 22 on trigger connector and note reading of each, while cranking engine without starting. See Fig. 10 or 11.

2. Ohmmeter should fluctuate between infinity and zero. If ohmmeter reading remains either infinity or zero, check each wire and connector terminal. If wires and terminals check okay, replace trigger contacts


http://w107.pbworks.com/f/DJetronic.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuinkas nuo (huoltovapaat :D ) triggerit saa sieltä irti, onko vaara että joku menee rikki taikka ajoitus sekoaa?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

Ruiskun ajoitus ei mene sekaisin ja vaikka menisi, ei silläkään ole mitään suurta väliä. Kuutoskoneetkin ruiskivat kahdessa jaksossa vielä -90 luvun alussa. Tuo on varmaan tuota Boschin ja Mersun "ylitekemistä" taas. Kone nollakohtaan ja jakaja irti. Kärjet ovat muka huoltovapaat ja vaihdettava kuluneena, mutta ne voi hioa ja säätää muutaman kerran. Aukioloajoilla ei ole mitään merkitystä, kunhan ne kärjet aukeavat ja sulkeutuvat kunnolla. Jakaja kädessä tämä on vain huomattavasti helpompi tehdä,kuin ähräämällä pienessä konetilassa. Vaikka esim. ECU olisi viallinen voivat kärjet silti olla huonot ja aiheuttaa myös ongelmia...sitten vaihdat ECU:n ja homma ei vieläkään pelitä...tuska vain lisääntyy. Miten muuten varmistit, etteivät suuttimet aukea startatessa?

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti: Kärjet ovat muka huoltovapaat ja vaihdettava kuluneena, mutta ne voi hioa ja säätää muutaman kerran.

Miten muuten varmistit, etteivät suuttimet aukea startatessa?
Startatessa ei tunnu napsumista, faija starttasi ja minä kokeilin sormilla sitä putkea ja sitten tehtiin toisinpäin. Kaasua poljettaessa tuntuu selvä napsuminen... voin toki ottaa sieltä 4 suutinta yläs ja katsoa ihan oikeasti :D .

Sitä ennen tutkin vastusmittarilla vielä jakajan liittimestä, tuon ohjeen mukaan.

Kärkien hiomisen ymmärrän mutta kuinka niitä säädetään, tuo ohje ei sitä kerro?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

Lievää väkivaltaa käyttäen, itse olen säätänyt runko-osaa hieman taivuttelemalla. Toiset taivuttaa kärkiosaa. Sinun pitää purkaa jakaja käteen ja vähän tutkia kärkien rakennetta niin ymmärrät heti. Hirveän vaikeaa selittää sanallisesti ilman kuvia. Tehdas ei ole koskaan tarkoittanut niitä säädettäviksi, siksi tehtaan ohjetta ei ole. Useimmissa tapauksissa käyntihäiriöiden syy on kärjissä. Minä luulin ihan, että ne on katsottu tuosta autosta jo ihan ensimmäisenä....siksi se tuli nyt vasta mieleen.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Jakaja irroitettu. Triggerit oli todella siistissä kunnossa ja äsken selvisi että ne on ihan hiljattain vaihdettu. Mittasin yleismittarilla että kaikki 4 kärkeä toimii.

Nyt vaikuttaa että ECU on tiensä päässä, sen osanumero on 0280002003. Saan lainaan sellaisen ECUn joka pitäis toimia jollain lailla, näkee onko vika siinä...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin