450 SLC museoauto kevytprojektiksi - myyty Helsinkiin

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

On tämä sitten vaikea tapaus. No joo ECU oli tulossa ja kokeilin vielä eilen vaihdella niitä apparin jalkatilan releitä kun tää uusin vika tuli sen jälkeen ku niitä releitä vaihtelin ikkunaongelman takia. Ei auttanut.

ECU saapui tänään (foorumilaiselta) kokeiltavaksi. Eka starttaus tuotti pettymyksen, hörähti ja sammui, saatana. Ajattelin että ei siinäkään ollut se vika. Sitten vaan sahasin ja sahasin, kaasu pohjassa ja taas pumpaten ja ihmeen kummalla auto alkoi lupailemaan. Siinä sitten improvisoin startin ja kaaupolkimen kanssa ja perkules auto syttyi tulille kauheasti röpottäen, varmaan alle puolilla sylintereillä. Se puisteli sekä ravisti ja savu tallissa oli saatanan kauhea, sinisen mustaa ja kitkerää, ihan henkeen kävi ja silmissä kirveli.

Käytin sitä siinä henkeä pidätellen; tallin ovet oli auki; autohan petrasi käyntiään ja alkoi löytää niitä pois pudonneita pyttyjä. Sen verran nousin autosta että suljin konepellin ja ajoin auton ulos pihalle, keula oli jo ovelle päin. Käynti tasaantui ja savutus loppui, paitsi kun polkasi niin mustaa lykkäsi. Käytin kuumaksi, sammutin ja käynnistelin uudelleen. Vaikutti olevan ok.

Pidin kahvitauon ja testasin sitten vielä että auto toimii. Asensin ECUN sinne omalle paikalleen ja kiinnittelin kaikki apparin jalkatilan panelit. Siivosin työkalut ja varaosat konttiin ja lähdin koeajolle.

Kävin keskustassa ajelemassa, jossian vaiheessa kone alkoi hyytyä, poljin kaasua ja pumppasin (pumppaus D-Jetissä toimii kuin kaasarin kiihdytyspumppu). Auto röpötti siinä mutta suostui kulkemaan ja suuntasin kohti kotia. Teki vielä saman toisen kerran mutta kaasua lirputtelemalla pääsin kotia, autokatokseen. Siinä kun jätin sen käyntiin niin yks kaks sammui. Lähti käyntiin kun piti kaasua pohjassa, mutta sitten taas sammui.

Tutkin siinä katkojan kärkiväliä ja käyttelin, aina sammui mutta lähti sitten heti kaasua painamalla. Sitten kun kerran sammui niin virrat jäi päälle joksikin aikaa niin tajusin että bensapumppu surahtelee ja kohehuoneessa napsuu joku sekä bensapumpun rele napsuu jalkatilassa. Tilanne oli jokin aika päällä. Yritin sitten taas käynnistää mutta moottori tökkäsi, vaikutti olevan jumissa tai potkasi takaisin että starttimoottori vaan jymähti, ei pyörinyt.

Ajattelin että kone jumissa tai akku tyhjä, mittasin että akussa oli jännitettä. Säädin katkojan kärkiväliä pienemmäksi kun kosketuskulmamittari temppuili. Autohan lähti käyntiin sitten, ja kävi taas. Säädin kärjet rakotulkilla ja totesin että kumpakaan kosketuskulmamittareista ei toimi.

Käytin autoa jonkin aikaa ja meinasin lähteä koeajolle, sitten taas sammui kuin veitsellä leikaten. Ajattelin että johan nyt saatana ja nousin autosta. Bensapumppu surahteli taas. Ajattelin että katson mikä konehuoneessa naksahtelee ja läksin hakemaan 10 mm avainta jotta saa ilmanputsarin pois. Kun tulin tallista katokseen niin konehuoneesta kuului myös kurlutusta. Otin ilmanputsarinkotelon irti niin huomasin että kylmäkäyntipiirin imupuolen Y-letkusta tulvii bensaa läppärunkoon, se koko torvi oli täynnä bensaa ja melkein tulvi yli; läppä oli sen verran tiivis. Sammutin virrat ja ajattelin että tässähän on joku bensapaineen anturi, taikka paineen laskiessa pumppu itse työntää sinne railiin bensaa, en tiedä. Bensaa vuoti siis kylmäkäynnistyssuuttimesta väärään suuntaan. Imaisin letkulla sen läppärungon tyhjäksi bensasta.

Minulla oli vanha suutin varaosalaatikossa mutta irroitin suuttimelle menevän letkun ja tulppasin sen 8 mm tapilla jonka kiristin klemmarilla, eli letkusta ei mene nyt kumpaankaan suuntaan, ja ulos ei näyttänyt bensaa vuotavan, eikä toivottavasti ilmaakaan vuoda. Kokeilin käynnistää autoa mutta taas teki sen että startti vaan jyrähti, kone ei pyöri ei. Katsoin sinne imusarjan kammioon, siellä oli bensaa aika paljon, yritin saada lapolla pois mutta en saanut juurikaan. Kiilasin vivuston auki asentoon ja jos se yön aikana vaikka haihtuu kun pelti on auki. Miten tuo bensan tulviminen voi jumittaa koneen, tuleeko sinne joku neste/höyrylukko?

Perkele tuo kylmäkäynnistyssuutin kuten varsinaiset suuttimetkin on muovia. Ihme että 50 vuotta sitten suunnitellussa systeemissä nuo osat oli jo muovia! Se kylmäkäynnistyssuutin nuljuaa eli se on jotenkin jo väljä rungostaan. Se pitää tulpata pysyvästi kun ei sitä kesäautossa tarvi.

Tarttee jatkaa huomenna.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

Jopa nyt vastustaa. Mistä välistä mittasit kosketuskulman? Mersun D-jetissähän ei mitata puolalta, vaan lokasuojan liittimen jakajan vihreästä johdosta. D-jet Mersu katkoo plussaa ei miinusta, vahvistinyksikkö muuttaa napaisuuden. Pumppu ei saa missään tapauksessa surahdella yksinään. Ei systeemissä ole mitään paineentunnistusta. Mieleen tulee sähkösarjavika, tai sitten tuo lainaamani ECU on myös rikki. Ja vaikka pumppu surahtelisikin, ei yksikään suutin saa siltikään vuotaa. Kone on jumissa, kun yksi tai kaksi sylinteriä on täynnä bensaa, tulpat pois ja pyörittämään. Piakkoin on myös öljynvaihdon aika, sitä on myös reilusti nyt öljyn seassa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Mietinkin illalla että tästä transistori-kärki-sytytyksestä saattaa kosketuskulman joutua mittamaan jollain muulla tavalla... kertoisitko tarkalleen tuon liittimen paikan? Puolalta menee sinne etuvastukseen musta johto, jostain sieltä lähtee vihreä johto jakajaan...

Eli se käynnistyussuutin vuotaa bensaa ilmalinjaan ja sieltä takaisin kaasuläppärunkoon. Imusarjan kammiossa oli illalla bensaa reilusti mutta miten se olisi sylintereihin päässyt? Eka kerralla vaikutti että sytty oli liian aikasella kun minulla oli kärjet liian auki... säädön jälkeen se lähti pyörimään startilla ja lähti käyntin.

Tosiaan auton sammutua ja virtojen jäätyä päälle bensapumppu surahteli, ja apparin jalkatilan rele naksui ja joku naksui vielä konehuoneessa; en ehtinyt sitä paikallistaa kun tuli kiire ottaa virrat pois nähtyäni että läppärunko on piripinnassa bensaa kuin iso tuoppi konsanaan :shock: .

Öljyt menee vaihtoon joka tapauksessa kun auto on ollut remontissa kolme vuotta jo ja sitä on lähinnä käynnistelty ja pelkästään siirtoajettu. Pitää katsoa onko öljyn määrä noussut mittatikussa :!: . Tartteekin ostaa tänään pari kannua Teboilin 15W-40 öljyä mukaan...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

Siis selvennykseksi, kerroin asian tosi epäselvästi, sori. Jakaja katkoo tietysti miinusta, mutta vahvistinyksikkö vaihtaa navan plussaksi. Puolalle tulee siis jatkuva maa. Kosketuskulma mitataan siitä vihreästä johdosta jota pitkin tulee katkottu maa jakajalta, lokasuojan päällä olevaan liittimeen. Liittimestä on hyvä mitata. Kosketuskulmamittarit tarvitsevat yleensä katkotun maasignaalin. Liittimestä lähtee sitten kaksi johtoa, keltavihreä kierrosmittarilke ja diagnostiikkapistokkeeseen ja yleensä vihreä sytytysvahvistimelle.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Okei. Illalla jatkuu homma...

Onko tämä muuten se sytytyksenvahvistin: http://www.autohausaz.com/pn/0005458432X" onclick="window.open(this.href);return false;

Jonkinlaista ECUakin saa jenkkilästä: http://www.autohausaz.com/pn/0005452632X" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2014
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Moi,

löytyy 450 ja 350 Ecu:t, mutta en voi katsoa numeroita kun ensi viikon jälkeen.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

Ei ole tuollainen, vaan tällainen.

Kuva

Tämä on uudempi versio vanhemmassa on kolmenapainen liitin.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

No ei niin ei.

Kone oli jumissa tänäänkin iltapäivällä. Irrotin kaikki tulpat, kuusikaan irroitettua ei auttanut vaan kaikki irti. Pyöritin konetta startilla jonkun aikaa ja usesta tulpanreiästä työnti bensaa ulos. Muttatikussa oli ylärajassa öljy, tuoksahti lievästi bensalle.

Auton mukana tuli kaksi sarjaa käytettyjä tulppia. Laitoin Boschit, toinen valinta olisi ollut Denso. Auto lähti käyntiin ilman kylmäkäynnistyssuutinta mutta kävi kylmänä aika huonosti ja ensi savutti taas tosi paljon. Käytin kuumaksi ja sitten tasaantui mutta ei ollut niin tasaista käynti kuin aikaisemmin, kaasua polkaistaessa empii. Sitten alkoi taas se uuvahtaminen, eli vaihdetta päälle laitetaessa sammuu, kun tyhjäkäynnillä on 1000 rpm niin pysyy vaihde päällä käynnissä mutta käy tosi vaivalloisesti; en uskaltanut edes ajamaan lähteä. Lisäksi joskus meinaa sammua itsstään mutta sitten taas elpyy, ei mitään logiikkaa tuossa.

Kaivoin hyllystä SECin vanhat NGK:n tulpat, ne oli ihan toimivat. Pitää kokeilla niillä, jotenkin tuo huono käyntikin viittaa että asentamani vanhat tulpat oli huonot. Toki vois hakea uudetkin Motonetistä, mutta en ehdi ennen maanantaita...

Mutta tuo ajoittainen puutuminen ei varmaan tulpista johdu. Josko slsl77-nimimerkiltä löytys toinen ECU kokeiltavaksi :D

Bensapumppu ei enää surahdellut omia aikojaan, todella ihme juttu mitä teki eilen eli kun bensanpaine karkasi pois niin pumppu surahti ja se bensahan valui sinne moottoriin imusarjan kautta jotenkin, virtojen päällä ollessa.

Kärkien kosketuskulman säätö onnistui nyt unskin ohjeiden mukaan, sain sen arvoon 32 astetta. Ohjearvo on 30 - 34 astetta.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Mikä tällä autolla on historia? Onko tietoa millaisessa käytössä ollut ja onko koneeseen tehty remontteja? Vai onko oireet alkaneet jollain pikkuvialla joka on jätetty hoitamatta ja asiitä on kehkeytynyt uusia vikoja?

Onko ajettu oikealla bensalla, josko on käytetty 95:Sta pidemmän aikaa?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

Bensa ei minusta aiheuta tuollaisia ongelmia. Alkoholi haurastuttaa bensaputket ja saa aikaan vuotoja. Mersu on suunniteltu lyijyttömälle jo ajat sitten ja Jenkeissäkin on iätajat ajettu etanolibensalla. Itse olen ajellut vuosia 95:ttä aina silloin tällöin tankaten. Syynä on nyt minusta sähköpuolen juttuja. Esim. Sähkösarja, kontaktihäiriö, väärin säädetty alipaineanturi tai ECU. Moottorihan selvästi jää aivan liian rikkaalle lämmetessään. Autossa on ollut ilmeisesti niin kauan vikaa, että on hankala sanoa, mitä kaikkea on säädetty ja tehty edellisten omistajien toimesta.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Kyllä tuo edellisen kerran savutus johtui siitä että imusarjassa oli paljon bensaa. Vaihdoin vielä kerran tulpat, varmuudella toimiviin käytettyihin tulppiin ja kas kumma auto pelaa hyvin :D . Ei savuttanut kylmäkäynnin aikana kuin ihan vähän vaan. Kävi tasaisesti koko ajan kuumaksi asti. Kävin ajaas jonkinmittaisen koeajolenkin ja hyvin toimii, tyhjäkäyntiä piti säätää alemmas. Sammutin useamman kerran, annoin jäähtyääkin välillä (olut tuopillisen verran) ja sitten jatkoin ajoa. Ihan hyvin pelaa. Pari kertaa sillei ökähti tai humppasi, ihan sekunnin osaksi, en osaa sanoa mistä johtuu.

Jotenkin pelottaa ajaa tuolla D-jetillä kujn tietää että siinä on paljon vikaantuvia komponenetteja joiden pimahtaminen sammuttaa moottorin. K-Jet menee sentään jonkilaiseen limp modeen eli ajaa voi jollain lailla jos bensapumppu vaan pyörii...

Seuraamme tilannetta, nyt kun loma alkoi niin voi tuolla ajella enemminkin; tallissa on vielä 6.9 kilvitettynä eli kesäautoja kyllä riittää...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Ei jeera, tulpatko korjasi asian :D

Mitä tulppia siinä oli ja mitä laitoit tilalle?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Siinähän oli NGK BP6ES jotka kastui ja nokeentui. Tilalle laitoin Boschit mitkä tuli auton mukana, käytetyt. Ne oli ihan nokiset viimeisimmän "rikkaan" käyttämisen jälkeen, ja nyt sinne meni taas 8 tkm ajetut puhtaat ja toimivat NGK:t.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Tänään (vielä) toimi hyvin. En ole aikoihin ajanut näin kevyttä, herkkää ja tehokasta mersua joka tuntuu vielä wanhan liiton autolta. Ilmeisimmin alustaankin on vaihdettu jokseenkin kaikki kuluvat osat, täytyy tutkia kuittipinoa/kirjanpitoa tarkemmin...

Tehon/loistavan väännön mainitsinkin ja hyvät penkit kruunaa kokonaisuuden, en löydä oikein mitään moitteita auton ominaisuuksista. Lisäplussana osittaisen rst-putkiston ja uuden sinkityn takapöntön tuoma muhkea ja jymisevä äänimaailma :P

Museostatus on kuitenkin oikea tälle wanhukselle, vaikka kesäkelissä sillä voisi ajaa päivittäin. Itsellä on vaan niin paljon autoja; 6 mersua plus yksi vääränmerkkinen harrastepeli sekä vene niin jotkut/ainakin joku näistä saa lähteä. Tämäkin on myyntilistalla mutta mielestäni hintalapussa on oltava viisi numeroa! En nyt vielä ainakaan ilmoittele enemmin kun juuri alkaneella lomalla tällä on kiva ajella.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Neljäs päivä ajossa, auto petraa kulkuaan kuin sika juoksuaan! Jotenkin on sellainen olo jos autoon voisi rakastua niin tähän voisi, se on vaan niin loistava kaikilta puoliltaan. Kuten ex-om. eli Esa H. sanoi tässä autossa ei radiota tarvi, kuski kuulee ainakin ikkunat auki ajaessa Stuttgartin rätisevän gyntteriaksentin!

Autohan lähtee kuin hauki rannasta, taikka kuin Naton ohjus, niin ajattelin näin itärajan tuntumassa alkaa kutsua sitä Katjushaksi, Katja kuten Cat elokuvasta Paukkurauta Kati - tämä on jotenkin sellainen paukkulauta. Hymy irtoaa ihan väkisin kun tällä ajaa, Katja on stressinpoistolääke no. 1.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Kävin paikallisessa tiistaimiittissä tällä esittäytymässä :D

Kuva

Kuva

Kuvat lainattu Overdrive foorumin linkistä/Sarkeri71
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja Arto S »

karra kirjoitti:Neljäs päivä ajossa, auto petraa kulkuaan kuin sika juoksuaan! Jotenkin on sellainen olo jos autoon voisi rakastua niin tähän voisi, se on vaan niin loistava kaikilta puoliltaan. Kuten ex-om. eli Esa H. sanoi tässä autossa ei radiota tarvi, kuski kuulee ainakin ikkunat auki ajaessa Stuttgartin rätisevän gyntteriaksentin!

Autohan lähtee kuin hauki rannasta, taikka kuin Naton ohjus, niin ajattelin näin itärajan tuntumassa alkaa kutsua sitä Katjushaksi, Katja kuten Cat elokuvasta Paukkurauta Kati - tämä on jotenkin sellainen paukkulauta. Hymy irtoaa ihan väkisin kun tällä ajaa, Katja on stressinpoistolääke no. 1.
Näin on Karra! Uudemmissa kaseissa ei samaa fiilistä eikä kasi laula näin komeasti : )
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
priuttan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 15.05.2013 21:52

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja priuttan »

Minun autossa oli hieman samanlaista vikaa viime kesänä, auto vähän hörähteli ja kävi
tyhjäkäyntiä epätasaisesti. Ongelman paikallistin 2 pytyn tulpanjohtoon, tuon johdon uusimalla
alkoi toimimaan loistavasti.
MB 450 SL R107
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Arto S kirjoitti:
Näin on Karra! Uudemmissa kaseissa ei samaa fiilistä eikä kasi laula näin komeasti : )
Älä Arto käännä veistä haavassa :D Mutta onhan se hieno sivistynyt hörinä näissä 70-luvun vehkeissä, kun tällää vauhdista lisää kaasua. Ei kuitenkaan hörpötä liiallisuuksiin, kuten jenkkikoneissa monesti. Laulaa (räyhää) se uudempikin kasi (M119) näyttää vaan silloin nopeusmittari kalliita lukemia... :twisted:
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Kyllä tässä valurautamoottorissa on eri saundi kuin alumiinisissa. Toki SEC M117:lla sekä E420 M119 koneella myös kiekaisee kauniisti, mutta tässä ääni on pontevampi, se tulee sieltä syvältä valurautasydämen uumenista.

Vaihdoin aamulla öljyt koneeseen; Teboilin 15W-40 meni sisään uuden suodattimen kera. Peräöljyt tarkistin; oli melkein täyttöaukon reunalla pinta, öljy vaikutti aika hyvän oloiselta, oli kirkkaahkoa noin silmämääräisesti.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Kilvenaluslevyt mallia mersuforum poistettu; ne saattaa kulkeutua käyttiksiin :D . Kaveri kävi kattoos autoa niin innostuttiin purkamaan se outo johtohässäkkä konehuoneen oikeasta etukulmasta, keskikaljan voimin. Sitten käytettiin autoa siinä malliksi ja kun kone oli entuudestaan lämmin niin aika hyvin tarkeni tallissa sitten kun aloin penkkejä käsittelemään. Ensin penkien imurointi jotta roskat ja hiekanjyvät saadaan urista pois, sitten pölyjen pyyhintä kostealla rievulla ja viimeiseksi Turtlen puhdistavaa nahanhoitoainetta. Hyvin irtos hiki siinä hommassa...

Tuli loputkin irtoroskat ym remonteista jääneet ruuvit, liittimet ym sälä siivottua lattioilta ja kaukaloista pois.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Hahto65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 28.03.2006 08:33
Paikkakunta: Alavus

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja Hahto65 »

Hei, johtonippu oikealla puolen on lampunpesurien, jotka on poistettu (oli jo ennen minun omistusta poistettu)!!!!

EXEX omistaja
Mb e200 cdi -14
Mb SL500 -98
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Hahto65 kirjoitti:Hei, johtonippu oikealla puolen on lampunpesurien, jotka on poistettu (oli jo ennen minun omistusta poistettu)!!!!

EXEX omistaja
Moro! Autonasentajakaverini arveli niin, sieltähän löytyi pesurin letkukin plus pienet kromitulpat puskurista lamppujen alta. Yksi rosvoliitos oli tehty haaroittamalla abikoita pääjohtonippuun, sininen johto; se piti poikkaista ja tein juottamalla siihen liitoksen, kutistesukkaa päälle. Pitää se johtonippu siistiä vielä, ja saa sen hopeamaalinkin niistä johdoista piiloon. Ainut sininen johto siellä kulmin löytyi latausssäätimeltä ja siksi päätin liittää sen takaisin vaikka auto näytti käyvän ilman sitä johtoakin...

En ole saanut vielä aikaiseksi soittaa, kun on ollut olevinaa puuhaa :D Mutta ei tässä kiire.

Millä perusteella oli muuten arveltu että autossa on ollut webasto? Muuten kun se sisälokariin tehty ovaali reikä? Olisiko ollut joku ilmaa puhaltava webasto 70-luvulla?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Hahto65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 28.03.2006 08:33
Paikkakunta: Alavus

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja Hahto65 »

Hei, webastosta en tiedä mitään, mutta se reikä on todennäköisesti hitsattu vain ruoste reikä umpeen.
Mb e200 cdi -14
Mb SL500 -98
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Hahto65 kirjoitti:Hei, webastosta en tiedä mitään, mutta se reikä on todennäköisesti hitsattu vain ruoste reikä umpeen.
Taisi aikoinaan museotarkastaja uumoilla niin, jos oikein muistan.
Itse yllätyin, ettei tuo paikkalapun viimeistelyyn silloin puututtu. On aika karmean näköinen. Sekä johtosarja maalattu samalla :think: :

Kuva
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Oviaukon alakulmat siinä missä se kohtaa helman oli lähtenyt ruostumaan hitsaussaumoista. Peltiähän tähän on vaihdettu... hakkasin ne auki mutta ei mennyt läpi; oli vaan edennyt siinä maalin alla se ruoste. Sain paikkamaalattua korjausväripensselillä putsattuani ja käsiteltyäni ensin ruosteen.

Kiva että joku ottaa kuvia kun itse en ehdi :D

Kuva

http://sarkeri71.kuvat.fi/kuvat/LPR+%22 ... 8.08.2015/" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässäkin on muuten virallinen mallimerkintä SL C eikä SLC jos takaluukun merkintää uskoo :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

karra kirjoitti:Tässäkin on muuten virallinen mallimerkintä SL C eikä SLC jos takaluukun merkintää uskoo :D
Joo, siinä on tosiaankin pieni väli SL ja C välissä. Toisaalta myyntimateriaalissa ja tehtaan esitteissä yms. kaikissa SLC kirjoitetaan yhteen.

Sama juttu on muuten W108/109 malleissa SEL merkinnän kanssa, jos tarkkaan katsoo niin se on takaluukussa muodossa SE L. Eli sielläkin pikkuinen väli ennen ällää. Samaa ei kylläkään huomaa enää W116 kopassa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Tosiaan nyt vasta huomasin tässä autossa saman asian.
vuonna 2013 Juha_M117 kirjoitti:Kiinnitinpä huomiota tänään semmoiseen mitä en ollut tähän mennessä huomannut, eli tämän ison pitkän perässähän lukee itseasiassa 300 SE L. Eli langversio-merkintä välilyönnin jälkeen. Jännä pikku yksityiskohta, kun SEL on myöhemmissä kirjoitettu yhteen.
Sataysissä keksittin siis pari vuotta sitten tämä asia :D .

Ajoin eilen muutaman päivän tauon jälkeen 6.9:llä; olen muuta ajot hoitanut tällä museoautolla nimittäin. Kylläpäs tuntui lossi laiskanpulskealta tämän taskuraketin jälkeen :mrgreen:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Ajoin tällä tänään, ja tais tulla viime vkl aikanakin ajettua. Olin jo huomannut aiemmin että tiputtaa jotain öljyä autotallin lattialle, apukuskin puolen takajalkatilan kohille. Mielestäni se oli öljyä kun aina pyyhkäisin lattian siitä kohdilta puhtaaksi auton ollessa ulkona.

Tänään kun otin auton tallista niin bensa haisi. Työpaikalla pois lähtiessä huomasin että coupe oli tehnyt pienen läntin alleen. Kävin montulla illalla ja näin että bensaletku vuotaa tankin ja pumppua ennen olevan purnukan väliltä, sama letku mikä oli 450 SEL 6.9:ssä hajalla myös. Vuotava bensa oli liuottanut sitä (aika helvetin reilusti hölvättyä) alustamassaa ja siksi se näytti (ja haisi :shock: ) öljylle.

Jätinkin SLC:n porukoitten talliin montulle ja otin SECin liikenteeseen. Tarttee rakentaa siihen uus letku, onneksi on jenkkimersusta jäänyt vanha nippa, siihen vaan ostaa letkun valmiiksi. Mutta toki se nippa joko sihdin kanssa tai ilman tarttee saada ensin irti. Samalla katsoo kaikki muut kumiletkut siellä, filsuhan on uusittu hiljattain. Onneksi ei ole kiire kun noita autoja on millä ajella :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin