450 SLC museoauto kevytprojektiksi - myyty Helsinkiin

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

450 SLC museoauto kevytprojektiksi - myyty Helsinkiin

Viesti Kirjoittaja karra »

EDIT auto uudella omistajalla keväästä 2016!

Ostin foorumilaiselta 1974 450 SLC:n toukokuussa 2015. Auto on kunnostettu eteläpohjanmaalla ajanjaksolla 2002 - 2009. Museoitu se on vuonna 2010 Lahdessa.

Autossa on pientä fiksattavaa mutta isoin ongelma on huono käynti. Siksi hain sen trailerilla kotiin, juhannusaattona tapahtui tämä toimenpide.

Laittelen lisää juttua kunhan pääsen työn alkuun tässä. Perusasiat on autosta jo tutkittu ja hoidettu kuntoon kuten esim sytkävehkeet ja venttiilien säätö.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut karra, Ti 05.07.2016 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä 4 kuvaa jotka vakuutusyhtiö vaati:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Havainot. Perjantaina alkoi hieman pätsähtelemään ja käynti on puputtavaa, ei käytetty ihan kuumaksi kun haettiin auto trailerilla.

Eilen

Käytin kuumaksi, ei mitää pauketta ym prötäämistä ja käyntikin aika tasaista mutta kovilla kierroksilla käy yli tonnia. Ilmaruuvi on/oli täysin kiinni.

Kylmäkäyntiventtiili vetää ilmaa kovasti läpi, tulppasin sen ja vaikka ilmaruuvi on täysin kiinni niin se vetää vähän ilmaa siitäkin. Jos sen aukon sulkee sormella niin kone meinaa sammua. Putsasin ilmaruuvin pallokartion, oli noessa, ei vaikutusta.

Bräkleenillä en löytänyt mitään alipainevuotoja.

Sumupulloilla bensaa sumuttamalla en löytänyt mitään vuotoja.

Mutta, kun lorautin bensaa pullosta sinne imusarjan keskialueelle sylinteriryhmien väliin, läppärungon sivuitse,
eteen tai taakse niin käynti vaipuu. Luulisi käynnin kiihtyvän jos on ilmavuoto siellä.

Samoin kun suhauttaa bensaa sinne kylmäkäyntiventtiilin aukkoon niin käynti vaipuu, ei kiihdy.

Pakokaasu haisee rikkaalle.

Ajoin autolla kylmäkäyntiventtiili tulpattuna, ihan hyvin pelaa, ei mitään ongelmia, tyhjäkäynti vaan sen 1000 rpm kuumanakin, vaihde vapaalla.

Unohdin etsiä muualta alipainevuotoa, tarttee tutkia uudestaan.

Tänään

Käytin kuumaksi, lähti kohtuu hyvin ja jäi käyntiin vaikka kylmäkäyntiventtiili tulpattu. Alkoi aika nopeasti pätsähtelemään, paukkumaan ja prötäämään. Ei oikein voinut ajaa, puutuu ja meinaa sammua. Kun kaadoin bensaa pullosta sinne imusarjan keskelle niin käynti hörähti kovemmaksi. Eli vuoto siellä, varmaan imusarjan puoliskoiden väliset o-renkaat. Muualta en löytänyt vuotoja, testasin kaikkia näkyvissä olevia alipaineletkuja/liitoksia.

Sain illalla vihiä että 2004 olisi kylmäkäyntiventtiili vaihdettu mutta silti kävi liian kovaa jolloin letkuun laitettu tukos. Pitää tutkia missä se tukos on...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

Kuinka vanhaa bensaa on tankissa? Myöskin heikentynyt sytytysvahvistin tekee tuota.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Kuinka vanhaa bensaa on tankissa? Myöskin heikentynyt sytytysvahvistin tekee tuota.

Timppa
Se on vanhaa. Mutta vika on ollut olemassa jo tuoreellakin bensalla. Pitää laittaa sinne tuoretta sekaan. Sain auton mukana D-Jetronikin korjausoppaan jota en ole ehtinyt vielä edes avaamaan, tarttee perehtyä jos siinä ois tuosta sytytyksen vahvistimesta juttua. Tarjolla olisi joku D-Jetronikin testilaitekin lainaan, kannataa varmaan hyödyntää tarjous.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Imusarjan tiivisteet maksaa tähän 117.982 moottoriin 119 euroa kappale. Ja ne kumiset o-renkaat maksaa 8 euroa kipale, 8 kpl menee niitä. Onneksi rahalla selviää :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Taitaa olla marmoritiskin hinnat. Itse tilasin taannoin tiivisteet Jenkeistä, hintaa muistaakseni noin 10 taalaa kappale ja nuo kumidonitsit maksoi kolmisen taalaa kipale. Vaikka tuli tullit päälle ja toimituskulut, niin olipahan vielä sittenkin halpaa (paketissa tuli jotain muutakin varaosaa samalla...). Laadussakaan ei mitään valittamista mielestäni. Elringin kamaa.
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Kas niin vaan lopulta löyty osanumerolla, eli tämä: http://www.autohausaz.com/pn/1161412480" onclick="window.open(this.href);return false;

Vois ottaa ne kumekset kans tuolta ameriikasta, OEM laatu on 12 taalaa kipale ja tarvikelaatu 2,13 kappale.

http://www.autohausaz.com/pn/1171400265" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

kannattaa sitten sipaista puoli milliä alakaukalon toppareista pois, saa painetta lisää tiivistepintoihin. Itseasiassa se usein riittää korjaukseksi, mutta uudet kumit on tietty paremmat.

Imusarjan kuusiokoloihin kannattaa lyödä topakasti muutama isku ennen avaamista. Suosittelisin uutta, hylsyyn tulevaa avainta avaamiseen ja lyönnin välittämiseen. Varsinkin kulmien, vesikanavat tiivistävät pultit tahtovat jämähtää tiukkaan kiinni ja katketa juuri pahimmalla hetkellä. Takaisin laittaessa uudet pultit vähänkin huonojen tilalle ja kierteiden puhdistus. tiivisteisiin kannattaa sitten laittaa vesikanavien kohdalle jotain tiivisteliimaa. Se on yleisin paikka vesivuodolle.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Itsellä on vielä(kin) nuo osat vasta hyllyssä asentelua odottamassa. Mutta nyt alkoi kiinnostamaan/ihmetyttämään Unskin puheet vesikanavista...Ei kai nyt jäähdytysnesteet kuitenkaan kierrä imusarjassa? :wtf:
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

B.Ewing kirjoitti:Itsellä on vielä(kin) nuo osat vasta hyllyssä asentelua odottamassa. Mutta nyt alkoi kiinnostamaan/ihmetyttämään Unskin puheet vesikanavista...Ei kai nyt jäähdytysnesteet kuitenkaan kierrä imusarjassa? :wtf:
Mielestäni kiertää kun kylmäkäyntiventtiilin toiminta taitaa perustua veden lämpöön. Sehän on siinä termostaattikotelon välittömässä läheisyydessä ja sen juureen menee paksu vesiletku. Mutta joo, onko siellä muita vesikanavia, siitä tais olla kysymys.

Kiitos muuten vinkistä, olin taas kun ravihevonen laput silmillä enkä tajunnut sitkeesti vaan googlettaa OE-numerolla tiivisteitä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

Voin ihan 100% varmasti luvata, että imusarjan etu- ja takapäässä kiertää vesi. Jos teillä ei kierrä, suosittelisin kiireesti lisäämään vettä :)

Siinähän se D-Jetronicin lämpöanturi on ja kylmäkäynnistinanturi imusarjassa kiinni... :) Imusarjan takapäässä sama juttu, 4- ja 8-sylinterin imukanavan takana on vesikanava.

Ohessa todiste :)

http://tege.dnsalias.com/Photos/mercede ... n2099.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
B.Ewing
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 284
Liittynyt: Su 29.08.2010 09:33
Paikkakunta: uusimaa

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja B.Ewing »

Ilman muuta uskon kyllä ja noinhan se vaikuttaisi olevan (kävin vilasemassakin pellin alla). Ei ole tullut vain asiaa ajateltua. "Normiautoja" rassatessani (takaveto-Volvot ja Corolla yms.) ei ole tullut tuollaiseen ilmiöön törmättyä, mutta onhan w107 ihan eri hieno auto :)

Onpa muuten paahtuneen näköiset nokat tuossa Unskin välittämässä kuvassa...
R129 500SL 1990
Ex. SLC 450 1975
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Korkeat tyhjäkäyntikierrokset voi johtua siitä etä kaasuläpän perussäätö on liian auki, voimakkaasta alipainevuodosta tai lisäilmaluistin aukijumiutumisesta. Ja jos tyhjäkäyntiruuvi pitää olla ihan kiinni, niin kyllä taitaa olla iso alipainevuoto kyseessä.

Mulla SLC lisäilmaluisti pelaa, mutta puusta piti tehdä rajoitin siihen Y-putkeen, koska muuten kylmänä kierrokset karkaa liian korkealle. Eli puutulppa sinne Y-putkeen ja siihen tulppaan poralla n.6mm reikä. Joku asiahan se on pielessä jos joutuu tulpan laittaamaan, mutta mikä?

Kaadoit bensaa sinne läppärungon kylkeen. Koneen vaipuminen vihjaa mun mielestä suoraan siihen että bensa valui vuotokohtaan, ja kone imuroi bensan sisäänsä ja sai liikaa ainetta. Samahan käy jos bräkleenerillä osuu vuotokohtaan.
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

En nyt lähtisi mitään puuta imuputkeen laittamaan...siellä kulkee kosteutta ja lämpöä. Huonolla tuurilla puu sitten lahoaa ja oksentaa purut imusarjaan. Kyllähän ne sylinterissä palaa, mutta imusarjan tyhjäkäyntikanavat on niin ohuet, että joku voi olla sitten tukossa. Itse olen tehnyt metallista, yleensä pultin kannasta ja "touhottaja" teki kerran minulle pari oikein kauniisti koneistettuakin. Oikea reiän mitta, kun sitä hain on 6.5-7 mm. silloin tosin luistin pitää toimiakkin. Pienemmällä reiälllä kone ei saa kylmänä tarpeeksi ilmaa ja ensimmäiset minuutit on tuskaisia. Kylmäkäyntiluisti vaan antautuu vanhana, se on yksinkertainen vahatermostaatti, joka vain kuluu lopuun.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
priuttan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 15.05.2013 21:52

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja priuttan »

Omaan mersuun sain tyhjäkäynnin toimimaan hyvin Timpan neuvolla, että mutteri johon 5mm reikä.
Pienenä ns. Haasteena on että lämpimänä pitää joskus startata parikertaa, mutta tämä on pieni
Haaste. Uusi tyhjäkäyntimoottori on kuintenkin useamman satasen, käytetyistä
Taas ei tiedä että ovatko yhtään parempia.
MB 450 SL R107
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Omaan autooni on tuo tyhjäkäyntiventtiili uusittu, siis vaihdettu uuteen osaan, kait kymmenisen vuotta sitten. Silti se oli tarvinnut sinne Y-letkuun tulpan, jonka edellinen omistaja oli poistanut.

Laitoin tänään auton alle W126 peltivanteet, ne oli 6.9:ssä alkukesän ja kumeinahan on 225/60 R 15. Seisotusrenkaat lähtee Lahteen seisotusrenkaiksi ja tarvikebarokit menee kaverin traileriin.

Kävin läpi jarrut, oikea etujarrun sisempi mäntä oli jumeksessa, ei liikkunut. Otin palan pois ja painoin mäntää sisään niin jo rupes liikkumaan, muutaman kerran pumppasin sisään ja ulos. Palat oli melkosen uudenveroisessa kunnossa siis paksuudeltaan.

Kattelin montulta pohjaa ja tsekkasin että ohjauksen nivelet on ok kunnossa, tulevaa katsastusta ajatellen.

Imusarjan tiivisteet ja ovien yläosien tiivisteet pitäs saapua tutun matkalaukussa jenkeistä 15.7.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Arto S
Mersumies
Mersumies
Viestit: 563
Liittynyt: Ma 02.02.2004 11:42
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja Arto S »

Jännä auto tuo C107 SLC :) ikää kun on tullut niin on alkanut kiinnostaan ja näyttään hyvältä tuo korimalli. Aikaisemmin en erikoisemmin pitänyt korimallista, mutta nyt näyttää jo hienolta!

On jo käynnyt mielessä R129:n vaihto SLC malliin.
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350cdi -10
H-D Road King -98

+ ex Mersuja 30+
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Imusarja on jo irti mutta joku saakelin letku tai kiinnike kanittaa siellä tulipellin luona, näyttäs jäykältä putkelta. Menisikö se vaihteistoon... piti ottaa remonttiin tauko kun annoin takuuseen asiakkaalle toimivan radion koska minulta ostettu käytetty meni rikki :P ei se ollut toiminut kun viikon :evil:

Suuttimien alakumit oli paahtoleipää eli toasted, riekaleina... isot yläkumit oli ehjiä ja pehmeitä. Ne on varmaan vaihdettu jossain vaiheessa.

Selkä ahistaa, ei ole hyvä työskentelyasento mutta ei se auta kun lähteä taas remonttitallille kilsan päähän...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2023
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

karra kirjoitti:Imusarja on jo irti mutta joku saakelin letku tai kiinnike kanittaa siellä tulipellin luona, näyttäs jäykältä putkelta. Menisikö se vaihteistoon... piti ottaa remonttiin tauko kun annoin takuuseen asiakkaalle toimivan radion koska minulta ostettu käytetty meni rikki :P ei se ollut toiminut kun viikon :evil:

Suuttimien alakumit oli paahtoleipää eli toasted, riekaleina... isot yläkumit oli ehjiä ja pehmeitä. Ne on varmaan vaihdettu jossain vaiheessa.

Selkä ahistaa, ei ole hyvä työskentelyasento mutta ei se auta kun lähteä taas remonttitallille kilsan päähän...
Sieltä imusarjan takaa menee alipaine putki laatikolle ja se on nipalla kiinni eli helppo irrottaa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

slsl77 kirjoitti:
karra kirjoitti:Imusarja on jo irti mutta joku saakelin letku tai kiinnike kanittaa siellä tulipellin luona, näyttäs jäykältä putkelta. Menisikö se vaihteistoon...
Sieltä imusarjan takaa menee alipaine putki laatikolle ja se on nipalla kiinni eli helppo irrottaa.
Kyl joo huomasin, ja siellä oli banjoliitin; tulee olemaan aika haaste saada se takaisin...

Tässä nyt aloitusvaihetta:

Kuva

Kuva

Kuva

Hups, mihin se hävis:

Kuva

No nurmikolle köllöttämään...

Kuva

Kuva

Kuva

Imari kävi painepesussa:

Kuva

Kuva

Alakammio taitaa olla neljällä pultilla vaan kiinni. Mahtuukohan se kaasuläppärunko tulemaan siitä läpi vai pitääkö se irroittaa ylöspäin, että saa alakammion irti? Jos se pitää irrottaa niin siihen pitää tehdä tiiviste, tai sen voi yrittää ostaa, tai jos lähtee ehjänä niin laittas moottorisilikoonia siihen. Tän verran kun purkaa niin samalla laittas kaikki tiivisteet kuntoon, ettei vaa jää ilmavuotoja :P

Imarin pultit oli kokoa M8 ja niissä oli 13 mm kuusiokanta. Pari niistä oli tiukassa, löin tuurnalla ja isolla vasaralla oikein kunnolla pultin kantaan ja nitkuttelin auki hitaasti, laittaen samalla sinne ruosteenirroittajaa ihan varmuuden välttämiseksi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Imusarja on nyt halkaistu eli alakammio on irti yläosan imutorvista. Läppärunko piti irroittaa ja sain siihen merkkiliikkeestä, Helsingin päästä, uuden laippatiivisteen. Se kuten myös imutorvien kumiholkit oli aika löysällä eli mistä tahansa on saattanut imeä ilmaa sinne.

Mielenkiintoista on että uudet kumiholkit on paljon lyhyempiä, mutta niissä on se keskiosassa oleva paksunnos paljon jäykempi ja paksumpi; se tuli ulospäinkin muodostaen todella tukevan kumilaipan joka puristuu torven ja alakammion natsan väliin, bueno. Vanhoissa holkeissa näytti että se keskiosan paksunnos oli jopa lyttääntynyt muodottomaksi, eli sekin mahdollinen vuodon paikka.

Uusi on tämän näköinen, vanha on kuin putki jonka ulkopinta suora.

Kuva
Viimeksi muokannut karra, To 23.07.2015 00:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja unski »

Ne holkit päivitettiin tuollaisiksi jossain 70-luvun lopulla, juurikin ilmavuotojen takia.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

unski kirjoitti:Ne holkit päivitettiin tuollaisiksi jossain 70-luvun lopulla, juurikin ilmavuotojen takia.
Eli korkea aika päivittää tämäkin auto :D .

En ole imusarjoja tällä vuosituhannella irroitellut. Kansihommia tein joskus 90-luvulla Volvoon ja joku koneremppakin tuli tehtyä 80-luvulla. Joka tapauksessa kävin suoralla hienolla viilalla läpi imusarjan laipat; todella karkea oli koneistuksen jälki sekä havaitsin että vesireikien vieressä laipat oli jotenkin vääntyneet, eli kiinnitysruuvin kohdalta oli riski että kantaa. Tasoittelin ne laipat viilalla siten että reikien kohdalle tuli ehjä ja sileä kannas.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kävin toisella tallilla putsaamassa kansista vanhat tiivisteen jämät pois, niissä oli sileämpi koneistuksen jälki. Tässähän onkin jo alumiinikannet. Vielä pitää putsata suutinten kolot ja laittaa uudet kumit, ensin toki imusarja paikoilleen.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Hahto65
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 28.03.2006 08:33
Paikkakunta: Alavus

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja Hahto65 »

Hei siinä samalla kannattaisi ottaa samalla se oikea kansi pois ja vaihtaa kansipahvi (vuotaa takapäästä moottoriöljyä)
Terveisin ex ex omistaja
Mb e200 cdi -14
Mb SL500 -98
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Hahto65 kirjoitti:Hei siinä samalla kannattaisi ottaa samalla se oikea kansi pois ja vaihtaa kansipahvi (vuotaa takapäästä moottoriöljyä)
Terveisin ex ex omistaja
Terve! Pitää nyt tutkia sitä, vielä kun ehtii. Ex-omistaja ei erityisesti siitä maininnut mutta pitää huomenna jututtaa häntä Kouvolassa. Jos vuoto on vähäistä niin mielestäni ei kannata alkaa kannentiivistettä sen takia vaihtamaan, eri asia jos aikoo ajaa paljon mutta MR-statuksella auto tulee yleensä olemaan vähäisellä käytöllä.

Kunhan sais tuon liikkumaan hyvin niin pääsis katsastamaan ja tutkimaan lisää, ajamaan myös... kaikki sähköluukut on lakanneet toimimasta seisotuksen aikana. Tosin releboksista on irroitteltu/vaihdeltu releitä ja kekkasin että sieltä ylhäältä sivupanelin yläosasta siis roikuu piuha jossa näyttäisi olevan tyhjä releen pohja.

Googlettelin nettiä ja noissa on ollut vuosimalleista riippuen erilaisia kytkentöjä, ja tässä ilmeisimmin on yksi päärele siellä ylimpänä, melkein piilossa/ulottumattomissa joka ohjaisi ikkunoita ja kattoluukkua. Ikkunoiden sulakkeille ei tule virtaa, se on tsekattu jo.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

karra kirjoitti:
Hahto65 kirjoitti:Hei siinä samalla kannattaisi ottaa samalla se oikea kansi pois ja vaihtaa kansipahvi (vuotaa takapäästä moottoriöljyä)
Terveisin ex ex omistaja
Terve! Pitää nyt tutkia sitä, vielä kun ehtii. Ex-omistaja ei erityisesti siitä maininnut mutta pitää huomenna jututtaa häntä Kouvolassa. Jos vuoto on vähäistä niin mielestäni ei kannata alkaa kannentiivistettä sen takia vaihtamaan, eri asia jos aikoo ajaa paljon mutta MR-statuksella auto tulee yleensä olemaan vähäisellä käytöllä.
Eipä tullut vuotoa huomattua. Silleen ainakin kuiva kone, ettei auto ainakaan merkkaillut, paitsi talvella niitä lootaöljyjä.
Terveisin ex omistaja :wave:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Oisko ollu onnistunut remontti kun vaikuttaa että auto toimii. Kylmäkäynnillä vähän rumppaamalla kävi ja kun kaasutti niin paukkui. Ilmanputsari ja se lämpöanturi ei ollu paikoillaan...

Kun moottori lämpeni niin SLC paranti käyntiään kuin sika juoksuaan. Piti jopa avata ilmaruuvia (=tyhjäkäynnin säätöruuvia) että kesti käynnissä kun pata kuumeni. Käytin ihan kuumaksi, ei vuotanut mistään mitään, käy nätisti ja ilmaruuvilla on nyt säätöalue. Ei paukkunut kun kaasutti ja otti kierroksia todella herkästi. Pitää vielä vähän laittaa piuhoja yms nätimmin, en kerinnyt viimeistelemään vielä.

Oli kelju laittaa se laatikolle menevä alipaineputken banjoliitin kiini, ennen kuin tajusin että putki oli taipunut imusarjan irroituksessa. Raakaa voimaa käytäen väänsin sitä alaspäin että banjoliittimen reikä asettui imarin reiän kohdalle ja ujutin soittajan sormin uudet prikat sinne väliin, toinen tuli alumiinista ja toinen kuparista kun muuta ei ollut käsillä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Autoa on nyt testattu eli ajettu ilmanputsari paikoillaan. Piti vielä vähän tyhjäkäyntiä kohottaa ilmaruuvia avaamalla. Kuumana se käy nyt vapaalla sellaiset 850 rpm ja vaihde päällä noin 750 rpm. Puolilämpoisenä paukahtelee ja röpeltää vielä mutta kuumana pelaa ihan hyvin.

Yhdelle alipaineletkulle en löytänyt paikkaa. Eli läppärungon takapuolella on pieni pilli joista lähtee kirkas alipoaineletku, reilun puolen metrin mittainen ja vapaassa päässä on kumiletkun pätkä. Mielestäni se oli jo irti kun otin ilmanputsarin pois. Jakajan alipainekellon letku menee läppärungon etupuolelle, siitä ei ole kyse.

Tarttee selvittää vielä sytytyksen ajoitus ja testata strobolampulla sytkä. Muutahan tuolle en osaa tehdä.

Perhana, sulake- ja relerasian tienoilla roikkunut johtopistoke oli kaksinapainen, ei ollut releen pohjasta kyse. Jostain selvittelin että ikkoinoita ohjaava rele olisi numero 5, vaihdoin sen mutta ei vaikutusta. Oisko kellään hyviä vinkkejä mistä alkaa vikaa etsimään, kun ikkunat ja kattoluukku ei siis toimi. Sulakkeille ei tule virtaa missään vaiheessa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Sähköikkunoiden toinen rele oli viallinen. Niitä on kaksi sarjassa, vaihdoin releen ja nyt pelaa kaikki lasit. Kattoluukkua en keksinyt edes kokeilla...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Havis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 16.03.2013 20:31

Re: 450 SLC museoauto kevytprojektiksi

Viesti Kirjoittaja Havis »

karra kirjoitti:...Yhdelle alipaineletkulle en löytänyt paikkaa. Eli läppärungon takapuolella on pieni pilli joista lähtee kirkas alipoaineletku, reilun puolen metrin mittainen ja vapaassa päässä on kumiletkun pätkä. Mielestäni se oli jo irti kun otin ilmanputsarin pois. Jakajan alipainekellon letku menee läppärungon etupuolelle, siitä ei ole kyse...
Joissakin automalleissa alipainetta käytetään joidenkin kojelaudan laitteiden ohjaamiseen, vaikkapa ilmastoinnin sisätilan anturin läpi ilmaa imemään, säätäämään lämmityslaitteen ohjausläppiä tms. Voisiko olla joku sen tapainen liitäntä, varsinkin jos ylettää rintapellin tienoille?

Toinen ajatus voisi olla automaattilaatikon ohjaukseen mahdollisesti liittyvä letku.

Ihan arvalla heittelen tässä...
Vastaa Viestiin