W111/W110 helmakotelon rakenne.

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nikso
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 03.06.2015 09:48

W111/W110 helmakotelon rakenne.

Viesti Kirjoittaja Nikso »

Terveeks!

Ostamani W111 osoittautui melkoiseksi mätäpommiksi, ja nyt menossa on helmojen korjailu. Vasemmasta helmasta lähti jo sisempi puoli veks, ja nyt pohdin, että millaiset rakenteet sieltä helman sisältä pitäisi löytyä? Onko kellään heittää projektikuvia? Kuuluuko esimerkiksi kotelon sisään koko kotelon mitalta kulkeva tukipelti? Ainakin omassa helmassa on viitteitä sellaisesta.

Helma oli siis niin mätä, että sen sisältä satoi vaan kilokaupalla ruostetta. Tässä vaiheessa olen ehtinyt vasta korjaamaan A- ja B-pilareiden alareunat, ja nyt menossa on takapyörän kaaren nurkalla oleva vahvike. Odottelen, että peltiseppä pokkaa uudet sisähelmat, joten tässä vaiheessa ehtisi vielä tutkimaan oikeaoppista rakennetta ennen kuin vedetään omalla perstuntumalla kotelot takaisin umpeen.
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: W111/W110 helmakotelon rakenne.

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Kotelo on tyhjä lukuunottamatta tunkkauspisteiden kannakkeita. Jos käytät OEM-osia huomattavasti heppoisempia tarvikepeltejä on varmasti hyvä ajatus laittaa kotelon sisälle pystylaipio.

Kuva

Kuva
Nikso
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 03.06.2015 09:48

Re: W111/W110 helmakotelon rakenne.

Viesti Kirjoittaja Nikso »

Ok, kiitoksia! Tuon Niemöllerin kuvan löysinkin, mutta kun siitä ei saanut tarpeeksi tolkkua. Tunkkauspisteiden tuet olivat kaikki mätääntyneet jo veks, joten tuosta sinun kuvasta on hyvä luntata. Pystytkö arvioimaan kuinka kaukana esimerkiksi takarenkaan kaaresta tuo tunkkauspiste on? Entä edessä?

Helmat tehdään omavalmisteena. Pilareiden alaosia olen värkännyt 1,5 millisestä pellistä, ja uudet helmat taitavat olla minimissään millisestä pellistä taiteltuja.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111/W110 helmakotelon rakenne.

Viesti Kirjoittaja Zac »

Vanha ketju, mutta:

Tuliko otettua tästä helmojen vaihdosta kuvamateriaalia? Tai onko muita "oppeja" hyödynnettäväksi?

Helmat, vasen eritoten, ovat omassakin yksilössä selkeästi pahin kohde. Toki ei se pohjakaan nyt virheetön ole...
Olisiko osaltaan tuon mun auton 300SE listasarjan (lista siis myös helmassa, onko tätä normaalisti?) vika että on noin lahonnut...
Ne listojen tulpat kun eivät tunnetusti kauheaa vedenpitäviä olleet?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
akimah
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 28.08.2014 14:58
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W111/W110 helmakotelon rakenne.

Viesti Kirjoittaja akimah »

Kannattaa hitsata erillaisia tukia kopan sisäpuolelle pilareiden välille että koppa pysyy mitoillaan, siis edestä taakse ja keskipilarikin hitsattu tukeen. Tuet siten että ovi voi olla paikoillaan ja uutta helmaa voi mallailla ovea vasten. Mieluummin reilusti tuettu kuin vino koppa. Auton sivu ilman helmapeltiä on aika letkua.

Laikkaa kunnolla ja kerralla ruostealueet pois, uutta 1 mm pellistä. Useimmiten homma laajenee siihen malliin että korigrilli on kiva kapistus. Itseporautuvat peltiruuvit (esim. kattopeltiruuvit) on kätevä tapa saada pellit yhteen ennen hitsausta. Lukkopihtejä kymmenkunta ja pellin pistehitsipaikkojen tekemiseen pihdit esim. biltemasta. Kotelon sisään jäävät alueet kannattaa maalata viimeisen päälle.

Mittoja ja asennusmerkkejä kannattaa ottaa/tehdä ennen kuin tarttuu laikkaan.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111/W110 helmakotelon rakenne.

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kiitos, tuota rakenteen tukemista olen nimenomaan pohtinut. Se kannattaa tehdä siis hyvin, etenkin kun ovet edelleen toimivat moitteettomasti.

Melkein koko sisustanhan tuohon jumppaan saa purkaa? Jo kipinöidenkin vuoksi. Onko joku katsonut aikaa, kauanko yhden kynnyskotelon hitsaukseen mennyt aikaa? (Vai "näitä ei lasketa" kategoriaan...)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111/W110 helmakotelon rakenne.

Viesti Kirjoittaja unski »

Kannattaa konsultoida jäsen PTracingia, hän on tehnyt kaksi w108/9:iä. Niissä on lähes sama kotelorakenne. Molemmista oli hyvät tarinat täällä, mutta Photobucketin maksullisuuden takia, kuvat hävisivät...ja tarinat muuttuivat astetta tylsemmiksi.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
akimah
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 28.08.2014 14:58
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W111/W110 helmakotelon rakenne.

Viesti Kirjoittaja akimah »

Moni (pohja)pelti näyttää hyvältä/siedettävältä/pelastettavissa olevalta kun siinä on päällä aikojen saatossa kiinni paistunut tatina + tehtaan ruostesuojaus. Aloitettaessa ruostepaikkojen korjausta kannattaa poistaa kaikki paska ko. alueelta ja arvioida tilanne uudestaan. Paikkaanko edelleen sinne tänne vai laikkaanko isomman alueen kerralla pois. Ongelmana on hitsattavissa olevan pellin löytyminen paikka-alueen nurkilta, harsoon on vaikea hitsata...ja alue laajenee... Yleensä kun jotain ottaa pois niin alta paljastuu uutta korjattavaa halusi tai ei.

Omassa projektissa suuri ongelma on ollut pohjapeltien sisältä päin ruostuminen ja sitä myöten ohentunut pelti erityisesti lattian alimmissa kohdissa. Itse pistin autoni palasiksi ja korigrilliin ajatuksena "perilliset tekee seuraavan kerran ruostehommat". Ei tarvitse suojella mitään vaan voi rauhassa keskittyä kipinöimään kopan kanssa.
Vastaa Viestiin