Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Onkos se nyt lisäilmaluisti vai mikä paskana kun taas kuten kaikissa edellisissäkin 124 korisissa tyhjäkäynti temppuilee. Ensin kävi joskus liian kovaa ja epätasaisesti, sitten lisäilmaluistin pesun jälkeen kävi harvemmin kovaa mutta kun jätti vapaalle käymään niin souti ja huopasi kunnes sammui. Kun liotti bräkliinissä 2h ja ravisteli ja kuivasi niin nyt ei laske kierrokset alle 1200 rpm.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1271
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Minäkin olen paininut humppaavan tyhjäkäynnin kanssa. Vielä ei olla ihan moitteettomassa käynnissä, mutta nyt ainakin käy sammumatta. Vaeltaa P:llä 600-800rpm. Käynnistyminen on joskus vähän ontuvaa. Jotain tälläista muistelen rassanneeni:

Ekaksi joutokäynnin mikrokytkin. Palautuuko kaasuvivusto painamaan tätä?

Lisäilmaluisti on käytetty irti ja putsattu.

Eniten vaikutusta tuntui olevan ilmamäärämittarin potentiometrilla. Käytin sen irti ja puhdistin hiilisillat. Hieman kulahtaneelta näyttivät. Sitten takaisin paikalleen ja säätö niin että kone lämpöisenä keskimmän ja ylimmän liittimen välistä mitattu jännite on 0,7V. Säädetään siis kone käynnissä liikuttamalla sitä potikkaa. Haulla löytyi paljonkin juttua tosta potikasta.

Ja myös tulpat, tulpanjohdot, vj-kansi ja pyörijä, yj rele ja pa-suodatin on tullut vaihdettua.

Seuraavaksi olisi suunnitteilla vaihtaa ehkä suuttimet tiivisteineen. Autolla ikää 30 vuotta ja ajettu 350tkm.

Ilmavuotoja voi myös olla jossain. Itsellä ainakin silmämääräisesti ja käsikopelolla letkut vaikuttavat ehjiltä.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

JanneW124 kirjoitti:Minäkin olen paininut humppaavan tyhjäkäynnin kanssa. Vielä ei olla ihan moitteettomassa käynnissä, mutta nyt ainakin käy sammumatta. Vaeltaa P:llä 600-800rpm. Käynnistyminen on joskus vähän ontuvaa. Jotain tälläista muistelen rassanneeni:

Ekaksi joutokäynnin mikrokytkin. Palautuuko kaasuvivusto painamaan tätä?

Lisäilmaluisti on käytetty irti ja putsattu.

Eniten vaikutusta tuntui olevan ilmamäärämittarin potentiometrilla. Käytin sen irti ja puhdistin hiilisillat. Hieman kulahtaneelta näyttivät. Sitten takaisin paikalleen ja säätö niin että kone lämpöisenä keskimmän ja ylimmän liittimen välistä mitattu jännite on 0,7V. Säädetään siis kone käynnissä liikuttamalla sitä potikkaa. Haulla löytyi paljonkin juttua tosta potikasta.

Ja myös tulpat, tulpanjohdot, vj-kansi ja pyörijä, yj rele ja pa-suodatin on tullut vaihdettua.

Seuraavaksi olisi suunnitteilla vaihtaa ehkä suuttimet tiivisteineen. Autolla ikää 30 vuotta ja ajettu 350tkm.

Ilmavuotoja voi myös olla jossain. Itsellä ainakin silmämääräisesti ja käsikopelolla letkut vaikuttavat ehjiltä.
Tuttuja hommia kaikki, on tullut rassattua noita aika paljon. Yksi tapaus oli johon vaihdettiin kaikki ruiskun osat mitä irti lähtee, määräjakaja, kaasuläppäkotelo, suuttimet, kaikki releet ja kytkimet jne jne. Se ei koskaan ruvennut käymään kunnolla, rahaa paloi vian etsimiseen yli 800€. Merkillisiä nämä "parhaat" autot.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Etsin nyt kaveria kuka oli ostanut viime talvena minulla olleen 300CE mersun. Eli kaveri jolle myin auton oli myynyt sen eteenpäin ja seuraava omistaja oli löytänyt vian. Hän soitti minulle mutta en enää muista mitä kaikkea autoon oli vaihdettu. Itse upotin siihen yli 800€ silloin eikä korjaantunut.

Eli vielä oire uudelleen joka siis aivan samanlainen nykyisessä 230E:ssä ja siinä 300CE:ssä. Käy siis joskus liian kovaa, ja sammuilee tyhjäkäynnillä vaihde vapaalla (automaatti). Kun tulet parkkiin ja laitat vaihteen P-asentoon käy normaalisti. Sitten yhtäkkiä kierrokset nousee pariksi sekunniksi n.1200rpm ja sammuu. Lähtee heti käyntiin mutta kierrokset liian ylhäällä 1000-1100rpm. Ja tähän auttaa kun käyttää nopeasti virrat pois auton käydessä, siis niin että auto ei sammu. Sen jälkeen käy taas normaalisti.
Tähä nykyiseen on vaihdettu toinen tyhjäkäyntimoottori, ja yj-rele tinattu. Siihen 300CE:hen vaihdettiin käytännössä kaikki, määräjakajaa myöden eikä vikaa löytynyt. Joku sen sai kuitenkin kuntoon, mutta kuka se oli??

Homma senkun paranee, nyt se roju ei tahdo pysyä käynnissä ollenkaan rykii ja pötsii. Otin tyhjäkäyntimoottorin irti ja pesin sen uudelleen, liottelin 2x ja kuivasin paineilmalla. Kun laitoin paikalleen ei tahdo pysyä käynnissä ollenkaan. Kokeilin toista moottoria ja sama juttu kone heiluu ja nykii niin perkeleesti. Tarkistin kaikki letkut ja kumikaukalon ja kaikki johdot ei löydy vikaa. Nyt ei vaan enää tahdo käydä ollenkaan. Anteeksi kaikille mersumiehille, mutta 124 on huonoin auto mitä maa päällään kantaa noin niinkuin käyntiongelmien osalta. Luottaa voi kun mustalaiseen!!!
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Homma elää ja parannusta vihdoin. Tämä on minun neuvo, ei välttämättä pidä paikkaansa. Liotin siis molempia tyhjäkäyntimoottoreita kahteen kertaan jarrujen puhdistusaineessa välillä ravistellen, ja kuivasin paineilmalla. Likaa tuli ensimmäisellä kerralla paljon mutta käynti todella epätasainen. Sitten moottori ultraäänipesuriin työpaikalla puoleksi tunniksi, moottori näytti uudelta. Paikalleen ja yllätys käy tasaisesti. Vielä sammuilee vapaalla mutta parani huomattavasti. Eli ultraäänipesu on ainoa keino saada moottori puhtaaksi, sanokaa mitä sanotte. Nyt kun löytyisi vielä vika sammuiluun niin avot.

En tiedä olenko maininnut mutta kun moottoritieltä tulee liikennevaloihin niin käy 15-20sek todella tasaisesti sitten käynti muuttuu epätasaiseksi. Jos olisi joku muu kuin mersu kyseessä niin sanoisin että käy liian laihalla. Päästöt on kuitenkin kunnossa, enkä ole viitsinyt seoksen säätöön koskea. Voi olla että onkin liian laihalla, eli vaatisi hieman rikkaammalle kääntämistä mutta en ennen leimaa viitsi ruuviin koskea. Tällaista pikku puuhastelua vapaapäivän ratoksi.
Kuva
Ei päivää ilman ongelmia :)
lk95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 31.07.2013 22:31

Re: Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja lk95 »

Saitko jupasierra uuden omistajan kiinni? Olen lukenut ja oppinut sinun tarinoidesi kautta paljon painiessa samantapaisten vikojen kanssa ja kiinnostaisi mikä on ollut ratkaiseva tekijä.
Ex w202 180 -94
w124 CE 230 -88
W202 220 -94
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

lk95 kirjoitti:Saitko jupasierra uuden omistajan kiinni? Olen lukenut ja oppinut sinun tarinoidesi kautta paljon painiessa samantapaisten vikojen kanssa ja kiinnostaisi mikä on ollut ratkaiseva tekijä.
Ei ole vielä löytynyt, etsintä niin omistajan kuin vikojen suhteen etenee...
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Jos jotakuta nyt sattuu kiinnostamaan niin tässä pieni kooste muutamalta päivältä...

https://www.youtube.com/watch?v=2eczppy ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 604
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Omat kokemukseni KE-Jetronicin säädöstä rajottuu lähinnä M103-koneeseen manuaalilla.

Ainakaan kaikkiin M102-koneisiin nämä ohjeet eivät päde.

Ensimmäisenä kävisin läpi tämän ohjeen kohdan "static tests"[1], sitten voisi tarkistaa kaasun asentotunnistimen[2], eli kytkimen, jonka avulla ECU tietää ollaanko tyhjäkäynnillä, osakaasulla vai kaasupohjassa.

[1]http://www.landiss.com/mixture.htm
[2]http://www.peachparts.com/shopforum/tec ... -m103.html

Jos edellämainitut kohdat vaikuttaisi olevan ok, voisi aloittaa diagnostiikkapistokkeen jännitteen tarkastelun koneen käydessä. Tässä mallisuorite ko. diagnostiikkajännitteen tarkasteluun: https://www.youtube.com/watch?v=5syKYwfEyCo" onclick="window.open(this.href);return false; eo. videossa lambda-ohjaus ei näytä toimivan. Videon kuvauksessa linkki seuraavaan videoon, jossa lambdan ohjaus toimii. Yleismittarin pulssisuhde-ominaisuus ei ole pakollinen.

Kone kunnolla lämpimäksi, ja sitten ylös jännitteet diagnostiikkapistokkeesta. vaikka tyhjäkäynnillä ja 2500 rpm. Voi ottaa vaikka videolle yleismittarin jännitteen hyppimisen molemmissa tilanteissa. Jos jännite aaltoilee väärässä kohti, eli ei lähellä puolta akkujännitettä, voi seosta koittaa säätää kohti 50-prosenttia. Eli jos täysi jännite olisi vaikka tuo 13,6 V, ja mittaamasi jännite aaltoilisi 5 V molemmin puolin, pitää seosta säätää kunnes aaltoilu tapahtuu 6,8 V:n ympärillä.

Säätöruuvi on tosiaan jousitettu 3 mm kuusiokolo. Koneen käydessä kuusiokolo-avaimella painetaan, kunnes jousi menee kasaan, mutta ei niin paljoa, että kone sammuu. Sitten kun tunnetaan, että avain on oikeasti säätöruuvissa kiinni, voidaan säätöruuvia kääntää pienillä liikkeillä. 5 minuuttia kerrallaan on ihan sopiva säätö. Ruuvin kääntämisen jälkeen varmistetaan, että säätöruuvi palautuu takaisin alkutilaan, eli jousi ei jää kasaan. Sitten vasta voidaan kaasutella, ja mitata jännite tasaantumisen jälkeen uudestaan.

Jos seos näyttää olevan kohdallaan kannattaa seuraavaksi mitata polttoaineenpaine määränjakajasta. Sitten imusarjan alipainen. Jos auto on varustettu ECO-mittarilla, ja se toimii oikein, ei imusarjan alipainetta tarvitse erikseen mitata.
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Obnoxio kirjoitti:Omat kokemukseni KE-Jetronicin säädöstä rajottuu lähinnä M103-koneeseen manuaalilla.

Ainakaan kaikkiin M102-koneisiin nämä ohjeet eivät päde.

Ensimmäisenä kävisin läpi tämän ohjeen kohdan "static tests"[1], sitten voisi tarkistaa kaasun asentotunnistimen[2], eli kytkimen, jonka avulla ECU tietää ollaanko tyhjäkäynnillä, osakaasulla vai kaasupohjassa.

[1]http://www.landiss.com/mixture.htm
[2]http://www.peachparts.com/shopforum/tec ... -m103.html

Jos edellämainitut kohdat vaikuttaisi olevan ok, voisi aloittaa diagnostiikkapistokkeen jännitteen tarkastelun koneen käydessä. Tässä mallisuorite ko. diagnostiikkajännitteen tarkasteluun: https://www.youtube.com/watch?v=5syKYwfEyCo" onclick="window.open(this.href);return false; eo. videossa lambda-ohjaus ei näytä toimivan. Videon kuvauksessa linkki seuraavaan videoon, jossa lambdan ohjaus toimii. Yleismittarin pulssisuhde-ominaisuus ei ole pakollinen.

Kone kunnolla lämpimäksi, ja sitten ylös jännitteet diagnostiikkapistokkeesta. vaikka tyhjäkäynnillä ja 2500 rpm. Voi ottaa vaikka videolle yleismittarin jännitteen hyppimisen molemmissa tilanteissa. Jos jännite aaltoilee väärässä kohti, eli ei lähellä puolta akkujännitettä, voi seosta koittaa säätää kohti 50-prosenttia. Eli jos täysi jännite olisi vaikka tuo 13,6 V, ja mittaamasi jännite aaltoilisi 5 V molemmin puolin, pitää seosta säätää kunnes aaltoilu tapahtuu 6,8 V:n ympärillä.

Säätöruuvi on tosiaan jousitettu 3 mm kuusiokolo. Koneen käydessä kuusiokolo-avaimella painetaan, kunnes jousi menee kasaan, mutta ei niin paljoa, että kone sammuu. Sitten kun tunnetaan, että avain on oikeasti säätöruuvissa kiinni, voidaan säätöruuvia kääntää pienillä liikkeillä. 5 minuuttia kerrallaan on ihan sopiva säätö. Ruuvin kääntämisen jälkeen varmistetaan, että säätöruuvi palautuu takaisin alkutilaan, eli jousi ei jää kasaan. Sitten vasta voidaan kaasutella, ja mitata jännite tasaantumisen jälkeen uudestaan.

Jos seos näyttää olevan kohdallaan kannattaa seuraavaksi mitata polttoaineenpaine määränjakajasta. Sitten imusarjan alipainen. Jos auto on varustettu ECO-mittarilla, ja se toimii oikein, ei imusarjan alipainetta tarvitse erikseen mitata.
Hyviä ohjeita mutta ei tuo lontoo taivu niin paljon että ymmärtäisi jotain...
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1271
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

JanneW124 kirjoitti:Minäkin olen paininut humppaavan tyhjäkäynnin kanssa. Vielä ei olla ihan moitteettomassa käynnissä, mutta nyt ainakin käy sammumatta. Vaeltaa P:llä 600-800rpm. Käynnistyminen on joskus vähän ontuvaa. Jotain tälläista muistelen rassanneeni:

Ekaksi joutokäynnin mikrokytkin. Palautuuko kaasuvivusto painamaan tätä?

Lisäilmaluisti on käytetty irti ja putsattu.

Eniten vaikutusta tuntui olevan ilmamäärämittarin potentiometrilla. Käytin sen irti ja puhdistin hiilisillat. Hieman kulahtaneelta näyttivät. Sitten takaisin paikalleen ja säätö niin että kone lämpöisenä keskimmän ja ylimmän liittimen välistä mitattu jännite on 0,7V. Säädetään siis kone käynnissä liikuttamalla sitä potikkaa. Haulla löytyi paljonkin juttua tosta potikasta.

Ja myös tulpat, tulpanjohdot, vj-kansi ja pyörijä, yj rele ja pa-suodatin on tullut vaihdettua.

Seuraavaksi olisi suunnitteilla vaihtaa ehkä suuttimet tiivisteineen. Autolla ikää 30 vuotta ja ajettu 350tkm.

Ilmavuotoja voi myös olla jossain. Itsellä ainakin silmämääräisesti ja käsikopelolla letkut vaikuttavat ehjiltä.
Suuttimet vaihdettu kumiholkkeineen uusiin (Bosch), ei tuntunut olevan vaikutusta. Edelleen tk vaeltaa ja startin yhteydessä monesti sammuukin. Joutuu pari kertaaa starttaamaan ennenkö jää käymään. Sen verran laitoin merkille, että Economy mittari huojuu tyhjäkäynnin mukana. Kun kierrokset käy alhaalla (n.500rpm ja meinaa sammua) menee viisari kohti punaista aluetta ja käynnin ollesssa n.700rpm se nojaa rajoitinta vasten aivan vasemmassa reunassa. Ihan ekana tulis mieleen imuilmavuoto jossain... mutta missä?? Määriksen alla olevaa kumikaukaloa en ole vaihtanut, enkä katsonut. Käsikopelolla tunnustelin ettei ainakaan isoja reikiä tai halkeamia pitäisi olla. Huohotin/ilmaputkiston liitoksiin olen laittanut klemmareita, nottei niistä vuotais. Ja tässä tapauksessa autona W124 230e automaatti vm 87 (rek.10/86). Ajettu 350tkm
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
jupasierra
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1065
Liittynyt: Ke 01.04.2009 18:02
Paikkakunta: Kotka

Re: Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

JanneW124 kirjoitti:
JanneW124 kirjoitti:Minäkin olen paininut humppaavan tyhjäkäynnin kanssa. Vielä ei olla ihan moitteettomassa käynnissä, mutta nyt ainakin käy sammumatta. Vaeltaa P:llä 600-800rpm. Käynnistyminen on joskus vähän ontuvaa. Jotain tälläista muistelen rassanneeni:

Ekaksi joutokäynnin mikrokytkin. Palautuuko kaasuvivusto painamaan tätä?

Lisäilmaluisti on käytetty irti ja putsattu.

Eniten vaikutusta tuntui olevan ilmamäärämittarin potentiometrilla. Käytin sen irti ja puhdistin hiilisillat. Hieman kulahtaneelta näyttivät. Sitten takaisin paikalleen ja säätö niin että kone lämpöisenä keskimmän ja ylimmän liittimen välistä mitattu jännite on 0,7V. Säädetään siis kone käynnissä liikuttamalla sitä potikkaa. Haulla löytyi paljonkin juttua tosta potikasta.

Ja myös tulpat, tulpanjohdot, vj-kansi ja pyörijä, yj rele ja pa-suodatin on tullut vaihdettua.

Seuraavaksi olisi suunnitteilla vaihtaa ehkä suuttimet tiivisteineen. Autolla ikää 30 vuotta ja ajettu 350tkm.

Ilmavuotoja voi myös olla jossain. Itsellä ainakin silmämääräisesti ja käsikopelolla letkut vaikuttavat ehjiltä.
Suuttimet vaihdettu kumiholkkeineen uusiin (Bosch), ei tuntunut olevan vaikutusta. Edelleen tk vaeltaa ja startin yhteydessä monesti sammuukin. Joutuu pari kertaaa starttaamaan ennenkö jää käymään. Sen verran laitoin merkille, että Economy mittari huojuu tyhjäkäynnin mukana. Kun kierrokset käy alhaalla (n.500rpm ja meinaa sammua) menee viisari kohti punaista aluetta ja käynnin ollesssa n.700rpm se nojaa rajoitinta vasten aivan vasemmassa reunassa. Ihan ekana tulis mieleen imuilmavuoto jossain... mutta missä?? Määriksen alla olevaa kumikaukaloa en ole vaihtanut, enkä katsonut. Käsikopelolla tunnustelin ettei ainakaan isoja reikiä tai halkeamia pitäisi olla. Huohotin/ilmaputkiston liitoksiin olen laittanut klemmareita, nottei niistä vuotais. Ja tässä tapauksessa autona W124 230e automaatti vm 87 (rek.10/86). Ajettu 350tkm
Mulla tässä yksilössä parantui tyhjäkäynti ja käyntiinlähtevyys kun uusin kaikki huohotinletkut ilmanputsarilta tyhjäkäyntimoottorille asti. 3 letkua veholta vähän päälle 50€. Kaasuläpän asentotunnistin saattaa myös tehdä tuollaista (pahassa paikassa), mutta voi olla että itse ruisku on viallinen. Ilmamäärämittari saattaa olla yksi vaihtoehto. Otas ilmanputsari pois ja käynnistä auto. Pistä pumppupulloon bensaa tai hommaa bräkcleania ja suihkuttele huohotinletkujen päälle ja imusarjaan auton käydessä, jos käynti muuttuu jossain kohtaa on imuvuoto. Tyhjäkäyntimoottori kannattaa pestä ultraäänipesurissa, itse liotin pariin kertaan ja ei auttanut ennen kuin pesin pesurissa. Jos ne potentiometrin hiilipinnat on kuluneet messingille niin ehkä siinä vika. Yksi myös mikä vaikuttaa on EHA, sijaitsee ruiskun toisella puolella (rintapellin) musta boksi ruuveilla kiinni tulee 2-napainen liitin. Se säätelee bensan saantia ruiskulle. Kallis osa jos saisi lainattua jostain. Mulla on ehjä tyhjäkäyntimoottori, sekä se säätöpotikka. Säätöpotikka tilattu ebaysta tarvikkeena jäi ylimääräiseksi edellisestä jossa tutkittiin samaa hommaa. Ne huohotinletkut kannattaa kaikki uusia, koska ei kallis kustannus ja jää yksi mahdollinen vian aiheuttaja pois. Mulla siis oire oli sellainen että sahautti joskus, kävi liian kovaa ja sammuili vapaalla ei vaihde päällä. Letkut kovettuneet ja ei tiiviit.
Ei päivää ilman ongelmia :)
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1271
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kiitoksia, hyviä pointteja tässä. Täytyy nyt ainakin vaihtaa ne letkut ja etsiä niitä ilmavuotoja. Kovettuneet ne ilmaletkut mullakin on, siksipä ensihoitona niitä klemmareita laitoinkin. Potikka oli hieman kulunut, mutta ei messingillä asti. Näillä jatketaan, kyllä se vielä kuntoon tulee.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1271
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tänään vaihdoin huohotinletkut uusiin. Saas nähä auttaako. Kun käyntiinlähtö on ollut heikkoa varsinkin viileämpinä aamuina, mittailin hieman antureita. Kahdesta jäähdytysnesteen lämpöanturista en saanut vastusta ollenkaan. Voisiko joku ystävällisesti kertoa, mille nämä kertoo lämpötietonsa. Helteellä tyhjäkäynnillä lämmöt nousee reilusti yli sadan, melkein 120 esim liikennevaloissa. Onko jompikumpi noista flektin anturi ja onko kylmäkäynnistykselle omansa? Flektin magneettikytkimen vois kanssa testata, kuhan tietäs mikä on oikee anturi. Auto siis W124 230E m102 moottorilla. Kiitoksia.
Liittimet.jpg
Edit: Pienen pohdinnan jälkeen luulisin, että etummainen anturi on flektin kytki, eikä siitä pidäkkään saada vastusta mitattua. Saman anturin kolmannesta nastasta ei ole hajua, minne menee. Taaempi voisi olla joku kylmäkäynnistysanturi, mutta en tainnut mitata sitä oikein. Kokeillaanpa huomenna uusiks. Korjatkaa, jos olen hakoteillä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
sec 560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Ke 10.09.2014 19:06

Re: Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja sec 560 »

No samaa mieltä, että tuo takimmainen on se lämpötila anturi josta menee tieto ecu .lle. on varmaankin 4 napainen, jolloin vastus mitataan tavallaan ristiin.
Flekti on varmaankin 2 nopeuksinen eli tuo anturi voi olla vainaa ja flekti lähtee päälle vasta kun lämmöt ovat noin ylhäällä.
Itse uusin tuon anturin ja samalla juotin lisävastuksen napojen väliin, että flekti lähtee käyntiin n90-95c ja 2 nopeudella 100-105c
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1271
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

JanneW124 kirjoitti:Tänään vaihdoin huohotinletkut uusiin. Saas nähä auttaako. Kun käyntiinlähtö on ollut heikkoa varsinkin viileämpinä aamuina, mittailin hieman antureita. Kahdesta jäähdytysnesteen lämpöanturista en saanut vastusta ollenkaan. Voisiko joku ystävällisesti kertoa, mille nämä kertoo lämpötietonsa. Helteellä tyhjäkäynnillä lämmöt nousee reilusti yli sadan, melkein 120 esim liikennevaloissa. Onko jompikumpi noista flektin anturi ja onko kylmäkäynnistykselle omansa? Flektin magneettikytkimen vois kanssa testata, kuhan tietäs mikä on oikee anturi. Auto siis W124 230E m102 moottorilla. Kiitoksia.
Liittimet.jpg
Edit: Pienen pohdinnan jälkeen luulisin, että etummainen anturi on flektin kytki, eikä siitä pidäkkään saada vastusta mitattua. Saman anturin kolmannesta nastasta ei ole hajua, minne menee. Taaempi voisi olla joku kylmäkäynnistysanturi, mutta en tainnut mitata sitä oikein. Kokeillaanpa huomenna uusiks. Korjatkaa, jos olen hakoteillä.
Pitkä aika viestistä, laitetaan vielä ratkaisu.

Etummainen anturi on flektille ja sen kolmas nasta menee mittariston lämpötilanäyttöön. Flektin toiminta korjaantui uudella anturilla.
Takimmaisen anturin vaihto korjasi kylmäkäynnistyksessä esiintyneet ongelmat. Tyhjäkäyntikin asettui melko vakaaksi.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Ässämies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ke 20.05.2020 12:21

Re: Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Ässämies »

Terve. Semmonen robleema että joutokäynti kierrokset on turhan korkeat noin ~1100 mutta kun nyppää paineensäätimelle menevän piuhan irti niin samantien toimii normaalisti? Koitin toisella säätimellä ei vaikutusta toimintaan... Onko vaarallista ajella piuha irti? Kyseessä M103 KE-jetronic.. Oisko säätimessä paskaa? Uskaltaako puhaltaa paineilmalla, palikka maksaa kumminkin +400 rahaa.
Ilmeisesti tunnetaan myös nimellä EHA.
Vastaa Viestiin