R107 -71 moottorin naputus.
R107 -71 moottorin naputus.
Nyt viisaat neuvokaa. 1971 350 kone ja kuullostaa kuskinpuolen kannesta kuin venttiilit naputtaisivat. Olen nyt 3 kertaa pienen ajan sisällä tarkistanut/säätänyt venttiilien välykset seuraavasti: Pakopuolella 0.20 tulkki ei mahdu. mutta 0.15 reilusti mahtuu. Imupuolella 0.10 tulkki ei mahdu mutta 0.05 reilusti mahtuu. Nokat näyttävät olevan ihan hyvä kuntoiset ja yhtä hyvät molemmissa kansissa. Öljyä tulee hyvin molemmille nokille. Oikea puoli kuullostaa ihan hyvältä, mutta vasen kuullostaa kuin venttiilin välykset olisivat liian isot. Mikä oikein voisi olla naputuksen syy.
SL350 -71
Re: R107 -71 moottorin naputus.
Minulla oli yhdessä moottorissa kuluneet keinuvivut ja se aiheutti samanlaista ääntä. Aikaisemmin tällä foorumilla oli puhetta tuosta ongelmasta ja muistaakseni venttiilinpään ja keinuvivun väliin tulee semmoinen välilevy ja se voi olla kulunut. Asiasta enemmän tietävät voivat tarkentaa asiaa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: R107 -71 moottorin naputus.
Oletettavasti vika on juurikin noissa "välilevyissä". Tossa kuvat oman M116:sen osista ennen ja jälkeen hionnan. Venttiilikoneistoja en ole vielä kasannut, kun puuttuu muutama keinuvipu jotka tarvii vielä vaihtaa kuluneisuuden takia. Katotaan sitten onko tästä remontista mitään apua, että sais ton "kutomakoneen" pois tuolta konehuoneesta. Kylmällä moottorilla käynti oli ihan inhimillinen, mutta kun öljyt lämpeni, niin alkoi naputus.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Re: R107 -71 moottorin naputus.
OK. Kiitoksia tähän asti. Täytyypä tarkistaa nuo levyt ja keinut samalla.
SL350 -71
Re: R107 -71 moottorin naputus.
Oliko apua noiden välikappaleiden hiomisesta eli hävisikö naputus?A kirjoitti:Oletettavasti vika on juurikin noissa "välilevyissä". Tossa kuvat oman M116:sen osista ennen ja jälkeen hionnan. Venttiilikoneistoja en ole vielä kasannut, kun puuttuu muutama keinuvipu jotka tarvii vielä vaihtaa kuluneisuuden takia. Katotaan sitten onko tästä remontista mitään apua, että sais ton "kutomakoneen" pois tuolta konehuoneesta. Kylmällä moottorilla käynti oli ihan inhimillinen, mutta kun öljyt lämpeni, niin alkoi naputus.
Re: R107 -71 moottorin naputus.
Naputusta torjuttu talven aikana nokka-akselien ja välilevyjen hionnalla ja uusilla keinuvivuilla. Venttiilien säädössä huomasin että keinuvipujen jouset vääntää vipua vinoon siten että rakotulkki ottaa kiinni toisessa reunassa ja välys on ok toisessa reunassa ja jos jousi ei ole paikallaan niin ei moista ongelmaa ole, eli lieneekö ihan ohjekin että säädöt tehdään ilman näitä jousia, kuvassa keltainen nuoli?
No joka tapauksessa venat on nyt säädetty ilman näitä jousia ja eka savut remontin jälkeen otettu.
Pitää vielä öljyt vaihtaa ja jos vaikka Vappuna testiajolle!?
No joka tapauksessa venat on nyt säädetty ilman näitä jousia ja eka savut remontin jälkeen otettu.
Pitää vielä öljyt vaihtaa ja jos vaikka Vappuna testiajolle!?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- Tiffany Twisted
- Vakiokalustoa
- Viestit: 96
- Liittynyt: To 28.05.2015 18:08
Re: R107 -71 moottorin naputus.
Saitko naputuksen loppumaan?
Omassa 1978 450SLssä oli sama ongelma. Ihmettelin kun melkein kaikki oli uutta yläkerrassa ja kuumana naputti. Vein auton Lempäälään Heleniukselle, jolla on erityinen tulkki, jolla välykset mitataan. Säätöpalat uusittiin ja koneen käynti muuttui hyvin sivistyneeksi. Tuntui kokonaisvaltaisesti myös lisääntyneenä väännön ja herkkyyden tuntona.
Omassa 1978 450SLssä oli sama ongelma. Ihmettelin kun melkein kaikki oli uutta yläkerrassa ja kuumana naputti. Vein auton Lempäälään Heleniukselle, jolla on erityinen tulkki, jolla välykset mitataan. Säätöpalat uusittiin ja koneen käynti muuttui hyvin sivistyneeksi. Tuntui kokonaisvaltaisesti myös lisääntyneenä väännön ja herkkyyden tuntona.
Re: R107 -71 moottorin naputus.
Moi, homma itse asiassa vielä hieman vaiheessa mutta naputus on kyllä vaimeampi. Täytyy vielä säätää venttiilit kertaalleen ja uskon että ääni katoaa. Olen hieman arastellut venttiilin säädössä ja totesin että välyksen täytyy olla tiukka(=siis oikea) jotta ääntä ei synny. Pari kertaa olen nyt säätänyt ja joka ääni on pienentynyt eli on ollut hieman reiluja välyksiä.
Re: R107 -71 moottorin naputus.
Nyt on venttiilit säädetty ainakin viiteen tai kuuteen kertaan mutta kyllä kannatti!!Tiffany Twisted kirjoitti:Saitko naputuksen loppumaan?
Aivan sattumalta huomasin että nokka-akseleissa ei nokkien vastapuoli olekaan tasapyöreä!?? Eli oli muutama venttiili joissa suurin välys löytyi jopa niin että nokka oli ainakin 30 astetta pystysuunnasta kyljellään, onko normaalia, ei minusta? Kyllä kait akselissa nokien vastapuoli pitäisi olla tasapyöreä eli sama säde nokan laskun ja nousun välillä?
Nokka-akselit olivat siis GT Motorsilla hiottavana ja itse ainakin oletan että hionta tehdään nokka-akselin vanhaa profiilia seuraten, mutta olisko hiontavaiheessa kuitenkin voinut tapahtua joku kämmi ja kone olisi hionut profiilit jotenkin vituralleen??
Kysely GT Motorsille on tästä kyllä lähtenyt mutta en ole vielä vastausta saanut.
Säätötyö oli siis aika savotta kun jokaisesta nokasta piti etsiä erikseen se suurimman välyksen kohta.
No joka tapauksessa 4-5h säätötyön jälkeen on säädöt nyt ainakin äänen perusteella kohdallaan eli kilkatus katosi.
Varmaan talven aikana pitäisi vielä heittokellolla etsiä ja jotenkin merkitä tuo säätökohta tai sitten etsiä kokonaan uudet akselit.
Kanadassa olisi Ebayssä yhdet halvat mutta rahti, tulli ja verot nostaa hinnan taivaisiin.
Onko foorumilaisilla kokemusta mistä nokka-akselit kannattaa hommata(hinta/laatu ok)?
Re: R107 -71 moottorin naputus.
Minulla on uudet Febin nokat 116 051 5601 ja 116 051 5701, Febin koodit 8706 ja 8707. Nuo pitäisi sopia ainakin 350SL 4.5 koneeseen, eli alkupään jenkkimalleihin.
Ota yhteyttä jos haluat noista kauppoja hieroa.
Terv
Matti
040 8681533
Ota yhteyttä jos haluat noista kauppoja hieroa.
Terv
Matti
040 8681533
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Re: R107 -71 moottorin naputus.
Mulla on siis 116.982 kone ja nämä sinun 56/57 mallin nokat ovat eri asteilla, en tosin osaa sanoa onko noilla aste-eroilla vaikutusta koneen käyntiin tai luonteeseen? Nykyiset nokat ovat 46/47 malliset.Matti R kirjoitti:Minulla on uudet Febin nokat 116 051 5601 ja 116 051 5701, Febin koodit 8706 ja 8707. Nuo pitäisi sopia ainakin 350SL 4.5 koneeseen, eli alkupään jenkkimalleihin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.