300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Ennenkuin kasaat höyrystimen kennon ja koko kojetaulun suosittelen koeponnistamaan kennon. Mä vein aikoinaan irtokennon kylmäasentajalle ja pyysin tutkimaan tiiveyden. Tällä varmistin, ettei tullut tehtyä turhaa kokoa/pura-työtä.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Saattaa tulla pikkuisen raikkaampaa ilmaa nyt kun tuo kenno on putsattu :shock: http://www.peachparts.com/Wikka/W123Evaporator" onclick="window.open(this.href);return false; tuola on ohjeita höyrystimen vaihtoon. Toimiko sulla ilmastointi? Mulla on kans ilmastointi mutta tiedä sitten saako sen toimimaan kunnolla, eihän se periaatteessa kovin ihmeellinen laite ole mutta silti. Onko sulla se säätöpyörän tarra missä kunnossa, A124 821 29 67 tuollaisella numerolla saa uuden.
S124 300TE
S211 E500
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Tältä näyttää nyt:
1.jpg
Keskisuuttimien alle kuuluvan listan paikalle ajattelin laittaa hands freen ja Ipodin kiinni jonkinlaisella metallilistalla. Tällöin ei kojelautaan tule ylimääräisiä reikiä ja aikanaan riittää listan kiinnitys palauttamaan alkuperäisen ulkonäön.

Yksi alipainepallero piti vaihtaa ilmaläppien ohjaukseen, nyt ei taida alipainevuotoja ollakaan enää. Venetmäeltä löytyi ehjiä palleroita, tilaan kuitenkin jenkkilästä varastoon sarjan uusia kalvoja varmuuden vuoksi. Hinta ei ole kuin kuusi taalaa kappale, eli 36 taalaa plus postikulut ja verot.
S202 kirjoitti:Toimiko sulla ilmastointi? Mulla on kans ilmastointi mutta tiedä sitten saako sen toimimaan kunnolla, eihän se periaatteessa kovin ihmeellinen laite ole mutta silti.
Eipä tuo todellakaan kovin ihmeellinen laitos ole, kyllä sen toimimaan saa. Rahaa saattaa palaa, jos joutuu osia uusimaan. Tiiviyden testaus ja täyttö täytyy tietysti teettää rahalla, jos ei itsellä ole laitteita ja lupia. Itse saan työpaikalla oman ilmastoinnin testattua ja täytettyä.

Seuraavaksi pitää irroittaa lauhdutin, kompura, letkut ja kuivain. Lauhdutin ja letkut huuhdellaan puhtaiksi ja kompura sekä kuivain uusitaan. Maalauksen yhteydessä laitetaan sitten kylmäaineet sisään, olettaen ettei vuotoja löydy.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Ilmastointi on nyt täyttöä vaille valmis. Hyvin tuo Sanden sopii Harrisonin paikalle:
1.jpg
Aika iso homma oli kaikkien osien puhdistus, mutta tulipahan tehtyä. Kasauksen jälkeen järjestelmä oli alipaineistettuna reilun tunnin ja sitten laitoin typen sisään. Kun päästään maalausvaiheeseen, vaihdetaan typpi kylmäaineeseen. Tulee ainakin testattua järjestelmän tiiviys kunnolla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Nyt on saatu pohjatyöt alulle. Koppa on hiontavärissä ja parin viikon kuluttua olisi tarkoitus se maalata. Ovet ja takaluukku maalataan lopuksi.
3.JPG
2.JPG
1.JPG
Ovet, luukut ja ikkunat toki irroitetaan maalauksen ajaksi. Auto pitää kuitenkin viedä ajamalla maalaukseen, joten tässä vaiheessa ei kannata ihan kaikkea purkaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Nyt on saaty koppa väriin.

Tuulilasia ei saanut irti, muuten kuin leikkaamalla tiiviste silpuksi. Tiiviste oli kovettunut aivan muovimaiseksi. Lasi on joskus vaihdettu ja silloin ei ole enää saatu tiivistettä paikoilleen, vaan painettu silikonia ja jotakin muuta ainetta tiivisteen ja pellin väliin. Oli melkoinen urakka veistää mattopuukolla kaikki jämät pois. Ruostetta ei löytynyt :thumbup:
5.jpg
1.jpg
Konepellin alapuoli maalattiin ensin, yläpuolen sai sitten väriin samalla korin kanssa.
2.jpg
Tässä puuttuu vielä lakka.
3.jpg
Nyt on lakkakin pinnassa.
4.jpg
Maanantaina täytyy ehtiä asentamaan lasit, ovet ja takaluukku väliaikaisesti paikoilleen ennen työpäivän alkua. Onneksi on pari pätevää kaveria apuna :wink:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Oijoi kun tulee hieno, ja hyvä kun maalataan kunnolla. Kuinkahan hankala se katon reunan vesikourun lista on saada paikoilleen, rikkomatta uutta maalipintaa?
S124 300TE
S211 E500
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Kouru on niin kireä, ettei sen alle mahdu juurikaan maalia. Tässä tapauksessa laitettiin teippi kourun kohdalle maalauksen ajaksi. Alkuperäinen maalipinta on ehjä, ja teippi on tarkkaan mitoitettu. Näin saadaan kouru mahtumaan paikoilleen rikkomatta maalia. Edellisen mersun kohdalla maalattiin kourun kohdaltakin ja kourua asennettaessa tahtoi maali lohkeilla.

Kattoon oli pakko jättää kattokaiteiden keskimmäiset korvakkeet, kiinnityspultit kun eivät suostuneet aukeamaan. Nämä on kivasti suunniteltu. Juuressa on o-rengas, jonka saa helposti pois. Näin maaliraja saadaan o-renkaan alle piiloon.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hienoa :thumbup: tosin vähän harmittaa sivusta seuratessa kun jenkkimallin osien tilalle laitetaan euromallin osaa.
Oman 240D (USA) ostin 2012 ja ilmastoinnista oli tietoa vain sen verran että edellisen omistajan mukaan se oli kai toiminut häntä edellisellä omistajalla joskus aiemmin, mutta niin vaan riitti kuivaimen ja paisuntaventtiilin vaihto ja laitteiston täyttö jotka tein kesällä 2014 - ilmastointi on toiminut siitä saakka kolmena kesänä. Hyvä suoritus noin 35 vuotta vanhalta järjestelmältä, jossa on silminnähden alkuperäiset kennot ja putket ym.
Ilmastointi on manuaalinen, molemmin puolin erikseen lämmönsäätö ja kylmälle rulla 124-tyyliin.
oulaistenliikenne.fi
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Kyllä tästä aika pitkälti tulee euromalli. Pieniä eroja toki jää, jos oikein tarkkoja ollaan. Ajovalot oli joka tapauksessa pakko vaihtaa, ei tätä siis ihan täysin jenkkimalliksikaan olisi voinut jättää. Minulle on kyllä jo ehdotettu tekniikan vaihtamista uudempaan, onneksi olen pussihousu, niin ei tarvitse pilata taas yhtä hienoa mersua. Toivottavasti ei tuo eurokonversio aiheuta dealerille yhtä pahaa pääkipua, kuin minulle nämä tekniikan päivitykset ja muut tuunaukset tälläkin foorumilla :D

Ilmastointi alkoi tehdä kylmää, kun sain lopulta kylmäaineet järjestelmään. Automatiikka toimii hienosti, täytyy vielä mitata kuinka lähelle nollaa astetta päästään :P
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ei helvetissä tuollaiseen autoon mitään tekniikanmuutoksia. Maailmasta löytyy kyllä perus 200d-240d malleja joihin voi sitten tunkea pellin alle mitä mieli tekee.
S124 300TE
S211 E500
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Aika paljon on saatu aikaan, toki paljon on vielä tehtävää jäljelläkin. Ovet ja takaluukku ovat maalissa ja aika pitkälle kasattuina. Kun vielä tilauksessa olevat osat saapuvat, saadaan loputkin irto-osat autoon kiinni.

Kattoluukun asennusta välttelin aikani, tänään se kuitenkin sujahti paikalleen ihan helposti. Volkswagenien panoraamakattoluukuista saadut kokemukset vain aiheuttivat turhia pelkotiloja :sick:
2.JPG
1.JPG
Tällaista maalausprojektia on kiva tehdä, kun maalarilla on asenne kohdallaan. Tavoitteena on ollut, ettei valmiin auton tarkempikaan katsominen aiheuta allekirjoittaneelle vihlovaa tunnetta päähän. Nyt alkaa vaikuttaa siltä, että auton tarkasteleminen jopa poistaa muista syistä aiheutuneen kivun :clap: Terveisiä vaan Sepolle!

Kohta on vuorossa ruostesuojaus ja sisälokarien asennus. Muutama viikko tämän kanssa pitää vielä touhuta, ennen kuin pääsee ajelemaan. Ehkä kevätkin on samassa aikataulussa :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
gothammer
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 05.04.2008 12:02

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja gothammer »

Simo97 kirjoitti: Automaatti-ilmastointi toimii nyt hyvin. Lämmön säätö alkoi toimia uudella aivolla.
Omassa 230TE:ssä on sama vaiva. Minkä boksi vaihdoit siihen: konsolissa olevan valintakytkinlaatikon, vaiko hanskalokeron takana olevan umpilaatikon?
C126 500SEC, R129 500SL, R230 SL500, S211 E320 CDI, S123 230TE
C4 Corvette 5,7 TPI, 2 X Mitsubishi 3000GT VR4 TT, 2 X Oldsmobile Cutlass Supreme 2D ja liian vähän vapaa-aikaa...

Gone, but not forgotten:
* S210 E420
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Tuossa vasemmanpuoleisessa aivossa oli vika. Edelleen hyvin satunnaisesti ei puhallin mene päälle, täytynee käydä tuo uusikin aivo vielä kolvilla läpi. Nämä ovat siis kumpikin hansikaslokeron takana.
1.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Nyt on auto ollut ajossa jo toista viikkoa.

Tuo ilmastoinnin aivo alkaa reistailla yhä enemmän. Saksasta löytyi onneksi käyttämätön aivo, jonka sain ostettua. Automaatti-ilmastointi on kyllä toimiessaan mainio. Ensimmäisen viikon aikana piti kerran säätää lämpötilaa asteen verran ylöspäin. Muuten en ole koskenutkaan koko paneeliin. Tuo elektroniikka vain tuottaa ongelmia vanhemmiten. Tässäkin autossa on joutunut korjaamaan useampaa aivoa.

Muuten on kaikki toiminut hienosti. Vaihteistoa on pitänyt säädellä, aika hyvin sekin nyt toimii.

Kuskin ovi täytyy vielä maalata uusiksi, siitä tuli aavistuksen tummempi, kuin muusta autosta. Maalipinta kiiltää hienosti ja kiilto lisääntyy vielä syksymmällä, kun tehdään Permashine-käsittely.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
Perä näyttää olevan kuvissa vielä hieman ylhäällä, kuvien ottamisen jälkeen säädin sitä hiukan alemmas.

Kyllä tällä kelpaa ajella. Väyrysillä tuli ajeltua monta vuotta ja sitä ennen 124-korisella. Ei niistä mikään pärjää tälle, saavat seistä tallissa minun puolestani :wave:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Simo97 kirjoitti: Toivottavasti ei tuo eurokonversio aiheuta dealerille yhtä pahaa pääkipua, kuin minulle nämä tekniikan päivitykset ja muut tuunaukset tälläkin foorumilla :D
Ei aiheuta, ei tosiaan :D
oulaistenliikenne.fi
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Hieno on ja väri on hieno :problem: tuohon roiskeläpät niin ois jotenki "suomilook"
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Kas kun mainitsit. Tuollaiset ovat odottamassa asennusta.
1.jpg
Pitäisi löytää vielä vasen etuläppä jostain. Näitä alkuperäisiä on vaan nykyään vaikea löytää. Nämä saa sisälokareihin mukavasti kiinni, ei tarvitse tehdä reikiä lokasuojien kaariin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Juu noita on vaikea löytää mutta kannattaa laittaa ostoilmoitus. Valkoiseksi rengaskynällä vielä noi merkit niin :thumbup:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Saattaa olla, että tuo puuttuvakin roiskeläppä löytyy.

Venetmäeltä tarttui mukaan tänään sähkösäätöinen ulkopeili oikealle. Asensinkin sen jo. Nyt on helppo säätää peilit, kun ei tarvitse kurkotella. Aikaisemmalla käynnillä löytyi oikean värinen rollo. Se on aika rujossa kunnossa, mutta eiköhän siitäkin siisti saada.

Kojetaulun keskimmäisen puulistan paikalla on nyt Ipod ja hands free. Aikanaan nuo on helppo poistaa ja laittaa alkuperäinen lista takaisin. Kaikkiin namiskuukkeleihin pääsee hyvin käsiksi, vaikka kuvassa ei siltä näytäkään.
1.jpg
Tänään pääsin kotiin vasta neljännellä yrityksellä. Aina kun piti kääntyä kotia kohti, teki mieli ajaa vielä vähän aikaa. Lopulta oli niin kova nälkä, että oli pakko tulla kotiin :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Ai ai että näytää hyvältä tuo uusi maalipinta. :thumbup:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Vetokoukun pistorasia on alkuperäisosa. Hyvältä näyttää.
1.jpg
Keskikonsolin paneeli oli pahassa kunnossa. Se tulikin uusittua, kun laitoin sähkösäätöisen ulkopeilin. On tässäkin halkeamia, olkoon kuitenkin toistaiseksi.

Takapään kiinnitystappi oli poikki, niin kuin näissä aina on. Venetmäellä otin kuvan ehjästä tapista malliksi ja sorvasin sitten korvikkeen. Tappi on ruuvilla muovissa kiinni ja muovi pikaliimalla paneelissa. Paneeli pysyy nyt hienosti paikoillaan ja on helppo irrottaa ja asentaa.
4.jpg
2.jpg
3.jpg
Uusin eteen jarrulevyt ja -palat. Vasen puoli meni mukavasti, mutta oikealla eivät palat mahtuneet paikoilleen. Tämä on jo kolmas kerta, kun 123-korisessa jouduin ottamaan jarrupaloista ainetta pois. Olisiko joskus vaikka mäntiä uusittu ja uudet männät ovat sitten aavistuksen korkeammat...

Moottorin heijaaminen tyhjäkäynnillä alkoi tympiä. Mitä kuumempi moottori oli, sitä pahempaa heijaaminen oli. Muuten käynti oli hyvinkin tasaista. Pumpun takapäässä on pultti, englannin kieliseltä nimeltään rack damper bolt. Sitä kiristämällä käynti tasaantui. Pultti on kyllä nyt kierretty pohjaan saakka, ilmeisesti pultilla kiristettävä jousi on kuoleentunut. Täytynee ostaa uusi joskus.
5.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Sain eilen puuttuneen roiskeläpän ja tänään laitoin fiksatut läpät autoon kiinni. Tinnerillä sai aika hyvin vanhat alustamassat, maalit ym. poistettua. Rengaskynällä kun vielä väritin tähdet, niin kyllä läpistä varsin siistit tuli. Lokasuojien kaariin en tehnyt reikiä ollenkaan, vaan läpät ovat sisälokasuojissa ruuveilla kiinni. Läheltä katsottuna ei kiinnitys tietysti ole niin siisti, mutta kun olen kerran yhdestä autosta hitsannut lokasuojien kaaret juuri roiskeläppien kiinnitysruuvien takia, en halunnut tehdä tähän reikiä .
1.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Hieno mese sulla ja hyvin laadukkaasti entisöity :thumbup: . Syy miksi palat eivät mahtuneet johtuu todennäköisesti siitä että toisella puolella on vanhempi satula johon on ohuemmat 15mm palat.
auto w123 200D/300DT vm, -81
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja MercMan »

No nyt se on upea :thumbup:
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Pitkästä aikaa hieman päivitystä. Kilometrejä on kertynyt kuutisen tuhatta ja koko ajan hymyilyttää vain enemmän. Neljä kertaa on aivan tuntematon henkilö tullut juttelemaan ja kehumaan nähdessään auton. Lisäksi yksi moottoripyöräilijä näytti peukkua ja yksi nuori tyttö vilkutti :wave:

Jenkkilästä on tulossa hyväkuntoinen nahkaratti, alkuperäinen onkin aika huono. Aurinko on polttanut yläosan aivan pehmeäksi.

Kynnyskotelot on lopultakin saatu maalattua Galanit Graulla, näyttää olevan täysin mattapinta. Aikoinaan Veho myi vastaavaa maalia spray-tölkeissä, se oli kyllä kiiltävämpää. Kuinkahan kiiltävä pinta oli uutena?
2.jpg
Mittariston viisarit maalasin alkuperäisen värisiksi. Alkuperäinen sävy on aika oranssi, tässä väri oli hyvin haalistunut keltainen. Mittaristo näyttää nyt huomattavasti paremmalta. Taustan pienet oranssit viivat jäivät maalaamatta, pitäisi olla huomattavasti vakaampi käsi tai jokin sapluuna. Kuvassa sävy ei näy oikein, todellinen väri on vaaleampi. Jos joku haluaa hommata maalia, on Tamiyan X6 Orange lähellä oikeaa sävyä.
1.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Tämä on hyvällä asentteella tehty peli. Hieno vehje!!!!
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo, hieno auto. Ja helppo uskoa, että tuo on yhä edelleen varsin kiva käyttöauto, vaikka sillä ikää paljon onkin.

Tuli etäisesti aiheeseen liittyen mieleen; joskus parikymmentä vuotta sitten isällä oli W123, ja sen mittaristossa oli valaistuksen kanssa ongelmaa, kun ne valot olivat tosi himmeät. Mä sitten värkkäsin sinne valojohtimet parempaan kuntoon ja laitoin hehkulamppujen tilalle ledit. Siihen aikaan ei vielä ollut tarjolla noita suoraan lasikantalamppuja korvaavia ledejä, ja ne piti virittää perinteisillä ledeillä ja juottaa niiden kanssa sarjaan vastuksia jne. Sain niistä ihan hyvin toimivat ja valojen sävyksi olin valinnut kirkkaan sinisen, kun se oli silloin olevinaan muotia (IV -koppaisessa Golfissa sellainen oli juuri julkaistu). Hyvin niillä näkyi ja päätin viimeistellä mittariston ulkonäön samalla tavalla kun tässäkin, maalaamalla haalistuneet viisarit alkuperäisen kaltaisella oranssilla, ja sillähän oli iso positiivinen vaikutus mittariston ylesilmeeseen. Sen jälkeen vaan kun laitoin sen kasaan, niin pimeässä viisarit näyttivät ihan mustilta, eikä niitä näkynyt taustaa vasten oikein ollenkaan. :mrgreen: Ei ollut sininen valo oikein yhteensopiva uuden oranssin kanssa... Se kyl sit korjaantui maalamalla ne vielä kerran fluoresoivalla oranssilla, joka oli kanssa ihan ok, vaikkakin vähän alkuperäisestä poikkeava sävy. Nykyään ei muutenkaan käivisi pienessä mielessäkään laittaa vanhaan Mersuun sinistä mittarivalaistusta. :D
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin