300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Otsikon mukainen aihio tuli hommattua useamman kuukauden etsinnän jälkeen. Syinä ostoon olivat tympiintyminen kaikkiin vähänkään uudempiin autoihin ja ensimmäinen mersuni 300D vuodelta 1984. Tuo 1984-mallinen on museorekisterissä ja porrasperäisenä ei muutenkaan sopisi enää käyttöautokseni, joten päätin hommata kerralla mieleisimmän, mitä löytyy.

Näitä ei oikein tahdo enää löytyä ruosteettomina edes Saksasta, sielläkin vähiten ruostuneet ovat Kaliforniasta tai muualta tuotuja. Tämä yksilö on alkujaan rekisteröity Arizonassa, sieltä siirtynyt Utahiin ja viitisen vuotta sitten Saksaan. Saksassa tällä ei ole ajettu lainkaan, ainoastaan tullattu ja seisotettu tallissa.

Vikoja tässä on paljon, toki suurin osa pieniä ja halvalla helposti korjattavissa. Suurin työ tulee olemaan maalaus, maalipinta kun on täysin auringon polttama. Lakka irtoilee joka puolelta ja lisäksi tähän on joku muinoin kiinnittänyt ylimääräiset kylkilistat ruuveilla. Myös kromikaaret ja amerikkalaisten kovasti harrastamat käsin maalatut vauhtiraidat kyljissä löytyvät.

Pintaruostetta löytyy yhteensä parikymmentä neliösenttimetriä lähinnä takaluukun alareunasta. Jos siis ruostetta olisi yhtään vähempää, auto olisi täysin ruosteeton;). Ruostereikiä ei tietenkään ole.

Ensimmäiset korjauksetkin on jo tehty. Tähtäin nokalta oli poikki, auton mukana tullut uusi tähti löysi paikkansa jo ensimmäisenä iltana.

Autossa on myös automaatti-ilmastointi, vaikka sitä ei tuossa listassa näykään.

Code Benennung
252 RADIO BECKER MEXICO KASSETTE VOLLSTEREO ELEKTRONIK USA
411 SCHIEBEDACH MECHANISCH UNO HYDRAULISCH
440 TEMPOMAT
451 DREHZAHLMESSER
467 461 + 466
494 KALiFORNIEN-AUSFUHRUNG
531 ANTENNE AUTOMATISCH
542 HANDSCHUHKASTEN VERSCHLIESSBAR
575 570 + 572
588 581 + 584
593 WÄRMEDAMMENDES GRUNES GLAS RUNDUM, HEIZBARE HECKSCHEIBE, 8ANDFILTER
639 634 + 636
640 LEICHTMETALLRADER
673 BATIERIE MIT GROSSERER KAPAZITAT
802 MODElLJAHR 1982
844 SITZBANK KLAPP8AR 1M LADERAUM MiT ZWEI 3-PUNKT-SICHERHEITSGURTEN
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja RH »

KESÄkäyttöautoksi :thumbup:
kuvia... :wink:
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Juu, tällä kuljetaan kesät ja talvisin liikutaan vuoden 1990 Transporter Syncrolla.

Kuvia pitäisi näkyä tuossa alla. Jos ei näy, niin sitten en osannut niitä liittää...
IMG_3487 (Small).JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
cuppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 08.08.2016 20:37

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja cuppe »

ai zaakeli kun on vielä kuitenkin hyvävointisen näkönen peli ikä huomioiden. onnea vaan hankinnalle :)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja S202 »

:clap: Hienoa, ei muutakuin kuvia ja tarinaa autosta ja kunnostelusta. Sielä näkyy olevan jo egr :)
Tuo koodi 588 on automaatti-ilmastointi+sähkölasit. Itsellä projektina samanlainen melkein samanlaisilla varusteillakin joten todella kovasti kiinnostaa tämä aihe :P
S124 300TE
S211 E500
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Konehuoneessa oli kabiiniin menevät alipaineputket irroitettu. Syykin selvisi kun putket laittoi paikoilleen, kaikki alipaine katosi jonnekin. Kuskin ovipahvi piti irroittaa sisäavauskahvan uusimisen takia ja samalla kokeilin keskuslukituksen toimintaa käsipumpulla. Ovet menivät lukkoon, mutta eivät auenneet. Apukuskin jalkatilasta sitten löytyikin irtonainen alipaineputki, jonka kiinnityksen jälkeen kaikki alipaineella toimiva alkoi pelittää.

Automaatti-ilmastointi kaipaa myös huomiota. Ihme kyllä kylmäainetta on vielä järjestelmässä ja sainkin mitattua ilmasuuttimista jopa neljä astetta alhaisempia lämpötiloja kuin ulkoilma :lol:

Lämmönsäätö toimii siten, että kun lämpö on säädetty minimiin, tulee kylmää, kaikissa muissa asennoissa tulee kuumaa. Ainakin sisälämpötila-anturi on ehjä, sen irrotin kojelaudasta ja mittasin. Täytyy tutkia lisää kunhan kerkiää. Myös ilmantulo suuttimista on heikkoa, höyrystin tuntui aika tukkoiselta sormilla puhaltimen reiästä kokeiltuna. Mahtaneeko olla niin tukossa, ettei enää tahdo ilma kulkea läpi? Puhallin kuitenkin toimii hyvin.

Tämä ropponen täytyisi nyt saada mahdollisimman nopeasti rekisteröintikatsastettua ja verotettua. Talven aikana ehtii sitten korjailla kaiken tarpeellisen. Ennen katsastusta on kuitenkin vielä paljon tehtävää: jarrut, tasonsäätö, valot ym.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1684
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hieno Projekti.

Näitä Jenkkituonti 123 ei hirveästi näe täällä suomessa.

Tämä menee seurantaan :!:
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14009
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hyvä hyvä. Omat kokemukset teemasta löytyy täältä: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=155633" onclick="window.open(this.href);return false;

Mikä tuo musta boksi on kannen päällä? Tempomatin osa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Mustan boksin sisällä on pari alipainehanaa, joita ohjaa kaasuvivusto. Toinen liittyy egr:ään, toisesta en vielä tiedä.

Tempomatista ovat moottori, vivusto ja viiksi irrallaan. Rattiakselilla näkyy olevan vanhan viiksen jämät. Aivo ja johtosarja ovat paikoillaan. Ilmeisesti jossain on ainakin ollut vikaa, näistä irto-osista ei tiedä ovatko tästä autosta vai onko edellinen omistaja hommannut uusia ehjiä osia.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja karra »

Hienoa! Jenkkituonti foorumilla :D . Eikös ole hienoa kun ei tarvitse alkaa hitsaamaan perinteiseen suomalais-ugrilaiseen tyyliin :twisted: minulla on työn alla Nevadasta tuotu ruosteeton W116.

Samanlaisia vikoja minulla, keskuslukko minulla ei suostu menemään kinni, jäkittää vastaan. Irroitin sinne menevän alipaineletkun niin saa manuaalisesti lukittua ainakin. Omassa cruiseri mykkä, boksi on nyt korjattu mutta vielä kokeilematta. Automaatti-ilmastoinnin ohjaus oli rikki, se oli toiminut jenkeissä mutta täällä mykkä ja se purnukka söi akun tyhjäksi seisoessaan. Kuvasta en näe moottoritilassa automaatti-iilmastoinnin servopurnukkaa, missähän se on W123 mallissa; pitää katsoa niitä mecedessourcen korjausvideoita vielä koska niissähän oli potilaana juurikin W123...

EDIT noissa se olikin vaan 1980 asti, minulla oli tosin 1981 R107 jenkkimallissa vielä tuollainen...

https://mercedessource.com/store/early- ... mand-video" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Maastis »

"Uudemmissa" w123 malleissa ei automaatti-ilmastoinnissa ole servoventtiiliä ollenkaan. Se on vain vanhemmissa joissa se isohko käyttöpaneeli. Uudemmissa, kute tässäkin farkussa, on tulipellissä akun vieressä on/off toiminen vesiventtiili. Sitä ohjaa käyttöpaneeliin integroitu elektroniikka. Käskyttää sitten hanaa (monovalve) kiinni/auki tarpeen mukaan. W124 automaatti-ilmastoidussa vastaava, mutta kehittyneempi venttiili, joka ei ilmeisesti rikkoudu yhtä helposti. Hommasin omaani sen w124 venttiilin, tai taisi olla jostain -90 luvun SL mallista.

Muistaakseni olen lukenut jostakin, että kaasuvivuston mustassa kapistuksessa toinen pieni alipaineventtiili on juuri EGR liittyvä ja toinen sitten samassa ketjussa laatikonohjaukseen kuin pumpussakin oleva alipaineventtiili. Olisko ollu niin, että antaa ilman kaasua aivan suoran alipaineen laatikolle...
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Hieman on projekti edennyt. Moottorista on öljyt ja suodatin vaihdettu. Ensin käytin moottoria tunnin korotettua joutokäyntiä Forten Motor Flush öljyn seassa. Aika kuraa oli vanha öljy vaikka venttiilikoneisto ainakin vaikuttaa aivan karstattomalta. Nyt moottorissa on halpa 10w-30 -öljy, varmaan pitää vielä kerran huuhdella tuolla öljyllä, ennen kuin laitan synteettiset öljyt koneeseen.

Takalasin pyyhkijä on korjattu, aikaisemmin pyyhkijä jäi paikoilleen, kun sen laittoi pois päältä. Nyt pyyhkijä asettuu ala-asentoon, niin kuin pitää. Syy toimimattomuuteen oli kovettunut rasva mekanismissa. Putsasin vanhat rasvat pois ja laitoin uutta. Lisäksi piti korjata edellisen korjaajan jälkiä, viipperä kun heilui pari tuumaa edestakaisin joka asennossa. Syy oli mekanismin kiinnityksestä pois jätetyt osat. Vastaavasti takaluukun sisäverhoiluun on joku neropatti lisännyt osia, nimittäin oikeasta reunasta puuttuneet muovikiinnikkeet on korvattu läpiruuveilla. Nyt on siis hienot ruuvienjäljet verhoilussa :thumbdown:

Pakoputkisto vaikuttaa alkuperäiseltä, liitoksia ei ole kuin yksi puolivälissä autoa. Lisäksi äänenvaimentimissa näyttäisi olevan merkinnät vuosilta 1981 ja 1982. Aika hyvin on kestänyt jos putkisto todella on näin vanha ja erittäin hyvässä kunnossa.
IMG_3490 (Small).JPG
IMG_3491 (Small).JPG
Renkaat olivat aivan korppua, yksi oli hajonnutkin rekkakyydin aikana. Nyt on autossa viisi kunnollista kumia. Kuvassa näkyy mukana tullut vararengas.
IMG_3493 (Small).JPG
Ajovaloumpiot on vaihdettu eurooppalaisiin. Vaihtotyö oli hyvinkin helppo, etuvilkuista piti siirtää yksi johto kummaltakin puolelta ajovaloumpion töpseliin. Töpselit ovat nelinapaisia jenkkimallissa, meikäläisissä umpioissa taas käytetään kuusi-napaisia töpseleitä. Pari umpion kiinnityspeltimutteria piti myös siirtää toisiin kohtiin kummallakin puolella. Nyt valot vastaavat meikäläisiä autoja toiminnaltaan muuten, mutta sumuvalot eivät pala pelkkien parkkien kanssa, vaan vaativat lähivalot toimiakseen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Eilen säädin venttiilit ja tarkastin suuttimet. Kolme venttiiliä vaati säätöä, muut olivat kunnossa. Suutinkärjet ovat intiassa Boschin tekemiä. Suihkun muoto oli kaikissa hyvä, avautumispaineetkin juuri oikein neljässä suuttimessa. Kakkospytyssä suuttimen avautumispaine oli yli 160 baria, se aiheutti käyntiin pientä epätasaisuutta ja ylimääräistä ääntä. Nyt avautumispaine on sama kaikissa viidessä suuttimessa ja käynti on todella tasaista ja kaunista. Jäljellä on vielä perinteinen hytkyminen vajaalla tuhannella kierroksella, toivottavasti se poistuu ajoituksen säädöllä.

Venttiilikopan tiivistettä oli joskus tilkitty silikonilla, olipahan tympeää pois nypittävää.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Jarrut on nyt käyty kokonaan läpi. Hieno oli käsitellä hyväkuntoisia osia. Käsijarrumekanismit olivat kuin uudessa autossa, tämän auton käsijarru kyllä pitääkin todella hyvin.

Vasemman etujarrusatulan oli joku ilmeisesti lasikuulapuhaltanut ja antanut sitten mennä pintaruosteeseen. Nyt se on puhallettu uudelleen ja sinkkispray pinnassa pitää ruosteen loitolla. Etusatuloiden kumit on joskus uusittu, niitä ei tarvinnut vaihtaa. Takasatuloiden kumit näyttivät ehjiltä, mutta kun mäntiä polki ulos, ne murenivat käsiin. Jarruletkut olivat korppua, sivuleikkureilla niitä katkoessa ei tarvinnut voimaa käyttää.

Takajarrupalat ovat uudet ja levytkin hyvät. Etulevyt ja palat ovat aika kuluneet, uudet on jo ostettu, saavat kuitenkin odottaa asennusta vielä jonkin aikaa.

Jarrupääsylinterin kumit olivat yllättävän hyvät, laitoin kuitenkin uudet.

Järjestelmässä on nyt silikonijarruneste, toivottavasti toimii yhtä hyvin, kuin muissakin vanhoissa autoissani.

Ohjaustehostimen ja tasonsäädön öljyt on vaihdettu. Tasonsäädön vanha öljy olikin ihan kuraa.

Viihdepuolikin on nyt kunnossa. Radioksi vaihtui Becker Mexico, kuten kantakortin mukaan kuuluu. Fader-säätimen joutui asentamaan keskikonsolin tyhjään reikään. Automaattiantenni on vielä korjaamatta, antennipiiskaa liikuttava muovinen hammaspyörä on halki. Täytyy ilmeisesti 3d-tulostaa uusi ratas jossain vaiheessa.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kuvia vaan lisää, niitä on mukava katsoa kun näkee vähän mitä on touhuttu :thumbup: Kannattaa käydä alusta huolella läpi ettei sielä ole yllätyksiä, nämä kun on sellaisia että ruosteenkesto aikalaisiinsa nähden aika hyvä, mutta muutamia tosi typerästi suunniteltuja paikkoja.
S124 300TE
S211 E500
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Pitäisi aina muistaa ottaa kuvia, mutta se tahtoo unohtua työtä tehdessä. Tuossa on kuitenkin pieni videonpätkä, jossa näkyvät meikäläiset puskurit: https://youtu.be/o7tQQQUdQJA" onclick="window.open(this.href);return false; Päätykumit vaihtuvat vielä osittain ja puskureiden säätökin on mitä sattuu.

Perä näyttää olevan nyt liian korkealla, tuohon se asettui ensimmäisen säädön jälkeen. Pitää ruuvata hieman alaspäin. Jarruvalokatkaisija taitaa myös jumitella, jarruvalothan jäävät selvästi palamaan jarrutuksen jälkeen.

Ruostesuojaus on vuorossa maalauksen jälkeen. Edelliseen projektiin meni muistaakseni kuusi litraa kotelosuojaa ja massaa, eiköhän tähänkin muutama litra saada menemään. Ruosteita ei ole edelleenkään löytynyt lisää.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Neljä viikkoa kestäneen sairastelun jälkeen tämä projekti on taas edennyt. Auto on käytetty rekisteröintikatsastuksessa ja on nyt jonkin aikaa ajossa. Konttorilla kaikki meni mukavasti, vikojakaan ei löytynyt ollenkaan.

Automaattiantenni alkoi toimia, kun muovisen hammaspyörän korjasi kolvilla. Halkeaman kun puristi umpeen ja kolvilla sulatteli puoliskot toisiinsa, ei muuta tarvittukaan. Antennin saa nyt aivan ylös, aivan alas tai haluamalleen korkeudelle napista. Kun radio sammuu, menee antenni sisään ja radion mennessä päälle, antenni nousee ylös 8)
1.jpg
Takapään korkeus alkaa olla aika lähellä oikeaa, huomenna toivottavasti saadaan ohjauskulmatkin kohdilleen.
2.jpg
Kyllä tällä vaan on kiva ajella, vaikka ratti onkin vielä vinossa ja muutenkin kaikki miten sattuu. Kiihtyvyys on aivan eri luokkaa kuin ilman turboa. Auto tuntuu kulkevan hyvin helpon oloisesti, myös melutaso on todella matala moottoritielläkin.

Eilen illalla kotiin tullessa teki mieli vain jatkaa ajamista, sen sijaan että olisi pysäköinyt. Tällaista ei millään muulla autolla tapahdu. :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Nämä on kyllä jämeriä ajettavia. Todella epäsporttisia jne, mutta menee kuin juna joten todella vaivattomia ajaa.
S124 300TE
S211 E500
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Sairastelun takia on kovin vähän saatu aikaan.

Kardaani on uusittu, nyt auto kulkee kuin sukkasillaan. Vanhassa ei näy mitään vikaa, se ravisti kuitenkin pahasti eri nopeuksilla.

Mittaristo on viety Palannolle, saa nähdä, koska se saadaan ehjänä takaisin. Toistaiseksi on käytössä 1984-mallisesta lainattu mittaristo. Kellon korjasin itse, se ei tarvinnut kuin konkkien vaihdon. Aikaisemmin uusimani kello jätätti minuuttitolkulla vuorokaudessa tai sitten se pysähteli hetkellisesti. Konkkien uusinnan jälkeen pidin kelloa kiinni ulkoisessa virtalähteessä neljä vuorokautta ja kello näytti oikeaa aikaa koko ajan. Toki vika saattaa olla auton puolellakin, mutta se selviää, kun aikanaan saadaan mittaristo taas autoon kiinni.

Venttiilikopan tiivisteen uusinnan jälkeen ei ole mitään nestevuotoja jäljellä. Moottorikaan ei tunnu kuluttavan öljyä. Kakkospytyn suutin alkoi vuotaa hieman ja syyksi paljastui pieni kolhu tiivistepinnassa.
1.jpg
Sorvilla kun otti pinnasta pari kymppää pois, loppui vuoto lähes kokonaan. Pientä hikoilua on vielä havaittavissa. Täytyy jossain vaiheessa ilmeisesti sorvata vielä vähän lisää. Kolhu on suuttimessa ollut jo aikaisemmin, outoa onkin, ettei ole vuotanut ennen.

Polttoainesuodattimen jalassa oli ilmeisesti pieni murtuma tai huokonen, sen verran se vuoti. Jälleen kerran Venetmäeltä löytyi apu ja uusi suodattimenjalka on pysynyt kuivana.

Vakionopeussäätimen osat ovat nyt paikallaan. Aivo on rikki, konkat jo uusin, ei auttanut. Toisen auton aivolla kaikki toimii, eli muuta vikaa ei ole. Viiksi täytyy myös hommata uusi, auton mukana tullut on jonkin muun malliseen tarkoitettu, toimii kuitenkin. Vääntelemällä viikseä sen sai paikoilleen, alkuun se painoi rattia vasten voimakkaasti.

Vaihteisto vaihtaa kohtuullisen hyvin, ruiskutuspumpussa olevaa alipainesäädintä rukkaamalla toiminta parani paljon. Vaihteistoöljyn vaihdon yhteydessä täytyy vielä tarkastaa venttiilikoneisto.

Kohtapuoleen täytyy tämä auto jättää talviteloille ja ottaa talviauto ajoon. Talviautossa on kuitenkin vielä sen verran korjattavaa, että hetken saa tällä ajella. Keväällä toivottavasti saa nauttia ehjän vasta maalatun auton kyydistä 8)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Auton mukana tullut nopeusmittari ei sitten sovikaan tähän autoon. Kaupassa mukana tuli muutakin tarpeellista mutta lähes kaikki on ollut tavalla tai toisella käyttökelvotonta. Kojelauta oli väärän mallinen, ajovaloumpiot olivat rikkinäiset, radio väärä ja nyt sitten selvisi, että nopeusmittarikaan ei sovi tälle perävälitykselle. Mitä ihmettä on edellinen omistaja miettinyt, kun on hommannut vääriä ja rikkinäisiä osia? Ei ainakaan tarvitse ihmetellä, miksei saanut projektia etenemään.

Tässä yksilössä on 3,07 perävälitys. Sellaiseen sopivalle eurooppa-malliselle nopeusmittarille olisi nyt siis tarve. Olisikos kellään foorumilaisella ylimääräistä? Alkuperäinen mailimittari kyllä toimii, mutta haluaisin auton tältäkin osin eurooppa-versioksi. Laitan ostetaan-osastolle vielä ilmoituksen.

Automaatti-ilmastointi toimii nyt hyvin. Lämmön säätö alkoi toimia uudella aivolla. Nyt puhallinnopeus säätyy automaattisesti ja lämpöä tulee alkuun täysillä ja auton lämmetessä ilmamäärä vähenee ja lämpötila laskee kunnes sisälämpötila on sopiva. Tämän ikäisessä autossa moottorikin lämpenee mukavasti, toisin kuin väyrysessä, jossa sai palella aina kylmemmillä keleillä. Höyrystin on edelleen tukkoinen, se putsataan kojelaudan vaihdon yhteydessä.

Oikealta takaa oli sähkölasi toimimaton. lasi pysyi ylhäällä ja nappia painettaessa kuului rutinaa. Nostomekanismin runko oli aivan kiero, niin kuin näissä tuppaa olemaan. Myös hammastus oli tuhoutunut. Venetmäeltä löytyi 126-korisen aivan suoria mekanismeja, joista lasin kiinnityksen vaihtamalla saa 123-koriseen sopivia. Nyt lasi liikkuu hienosti. Säätö on vielä pielessä, se hoidetaan maalauksen jälkeen ovia kasattaessa.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
ribes52
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ti 16.08.2011 20:45

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja ribes52 »

onks joku muu keino ku kokeilu tunnistaa oikee nopeusmittari ?
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Mittariston takana on tarra, jossa olevan luvun perusteella pitäisi osata mittaristo valita. Omastani on joku katsonut tarpeelliseksi repiä puolet tarrasta pois. En siis tiedä mikä on oikea luku 3,07-perävälityksellä.. Palannolta kerrottiin, että tässä autossa luku on ehkä 720 tai ainakin lähellä sitä. Turbottomassa 300D:ssä luku on yli 800. Nopeusmittarin viisarin voi aina kalibroida, mutta matkamittari näyttää kilometrit väärin jos välitys on väärä.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Vaihda vaan taustapaperi alkuperäiseen jenkkimittariin
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Tuon alkuperäisen mailimittarin asteikko loppuu 140km/h. Euromittaristossa on skaalaa kahteensataan saakka. Myös matkamittari näyttää edelleen maileja, vaikka taustan vaihtaisi. Jos ei muu auta, täytynee alkaa selvittämään rattaiden vaihtoa mittarin sisälle. Kai niitäkin joku mittarikorjaaja myy...
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Nyt on uusi nopeusmittari paikoillaan. Hyvältä näyttää :D
2016-11-24 21.47.58 (Small).jpg
Vakionopeussäädin alkoi toimia, kun piirilevyltä kävi kolvilla läpi kaikki tinaukset. Nopeus ei tosin pysy koko ajan tasaisena, välillä se heijaa edestakaisin. Täytyy tutkia lisää... Myös viiksi on nyt oikeanlainen.

Alla vielä kuva "kesäautosta" työpaikan pihassa. Muutaman päivän päästä otetaan lopulta talviauto ajoon ja päästään tekemään kesäautoon remonttia. Tulee kyllä tukalan pitkä odotus, ennen kuin pääsee taas tällä ajamaan. Koko talven joutuu ajamaan väärän merkkisellä autolla :sick:
2016-11-14 10.25.28 (Large).jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Niin näissä jenkkimalleissahan oli kiekkamittarikin. Sellainen olis kiva varuste. Ottaako tuo signaalin kampiakselin anturilta vai laturilta, eikö se muuttunut jossain vaiheessa?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Eikös kaikki W123 kiekkamittarit ota kampiakselilta. Vanhemmat etupäästä ja viimeiset vauhtipyöränpäästä hammaskehältä.

EDIT: poislukien bensat :)

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Nyt vakkari toimii kunnolla. aivo olikin jo kunnossa, heijaaminen johtui siitä että kaasuvivustoa liikuttava sähkömoottori otti liikaa virtaa. Normaali virta on reilut 100mA, tässä otti 500mA.

Alla näkyvät kierroslukumittarin anturi ja signaalin vahvistin. Hiljakkoin joku myi Ebay:ssä sarjaa, jossa oli ilmeisesti kaikki tarvittava kierroslukumittarin jälkiasennukseen. Hintakin taisi olla alle sata taalaa.
1.jpg
2.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Mulla on kans juuri noin, että akselin etupäässä anturi ja sitten tuo signaalivahvistin. Sillä erolla, että signaalivahvistin on musta pökäle. Se onkin ilmeisesti systeemin heikoin lenkki. Jenkeistä löytyy uutta, joka tehty nykyaikaisilla mikropiireillä. Tuo vahvistin muuntaa anturin antaman siniaallon enemmän "digitaaliseksi" pulsseiksi. Coupeestani oli kiekkamittari ajan saatossa vaihtunut kelloon ja sen kummemmin aiheeseen perehtymättä tilasin jenkeistä mittarin, joka oli -85 malliseen. Mittaria asentaessa ensin pisti silään hieman erilainen liitin. No mittarissa tuli pala piuhaa mukana joten vaihdoin liittimen. Ja eihän se pelannut... Sitte vasta alkas netistä selvitä, että viimeisimmis W123 dieseleis kiekkamittarin signaali tuleekin vauhtipyörän päästä ja pulssimäärä on moninkertainen. Hommasin toisen mittarin ja alko toimimaan.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: 300 TD Turbodiesel 1982 kesäkäyttöautoksi

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Otin kojelaudan pois ja rupesin tutkimaan lämmityslaitetta. Höyrystin oli tukossa, aivan kuten epäilinkin. Putsasin sen ja lämppärin kennon. Edelleenkään ei tullut ilmaa kuin lehmän henkäys. Itse kotelo ja läpät ovat kunnossa. Lopulta älysin kokeilla syöttää virtaa puhaltimelle toisin päin. Nyt tukka hulmuaa, kun laittaa puhalluksen täysille. Onkohan joku joskus vaihtanut johdot töpselissä väärin päin, vai onko puhallinmoottorissa valmistusvika? En viitsi ihmetellä enempää, hyvä kun alkoi toimia.
1.JPG
2.JPG
3.JPG
Ilmastoinnin kaikki osat huuhdellaan nyt puhtaiksi yksitellen ja lopuksi laitetaan uudet kylmäaineet sisään. Kompura vaihtuu myös, vanhan tilalle tulee Sandenin seitsemän mäntäinen kompura. Jenkkilässä on joskus ilmeisesti laitettu kylmäaineen sekaan jotain ylimääräistä, sen verran oudon näköistä oli öljy, jota tuntuu olevan jokapaikka täynnä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Vastaa Viestiin