W107 tarinoitani

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

W107 tarinoitani

Viesti Kirjoittaja unski »

Moi,

Ajattelin tässä aloittaa syksyn ilokseni tarinointia w107:n korjailuista ja säätelyistä mitä tulee ja on tullut tehtyä. Eli uusia ja vanhempia tarinoita arkistojen kätköistä.

Tänään sitten vaihtelin vesipumpun omaan ajelu SL:ni, -72, Moottorina -89 M116 420:nen. Tosin polttoaineen syöttö ja sytytys on keräilyerät vanhemmista versioista. Vanha pumppu ei vuotanut yhtään mutta laakerit oli ihan entiset, meteli pumpusta oli melkoinen. Jonkin aikaa katselin tarvikepumppuja, päädyin Saksalaiseksi mainostettuun "Hepu":uun. Firma tekee vissiin vain vesipumppuja. Pumppu on helppo vaihtaa, kun ensin purkaa syylärin ja kaiken muun rojun edestä. Samalla on helppo vaihtaa uusi termarikin, voipi sitten rauhassa näiltäosin pärrätä varmaan tämän vekottimen elinajan.

Pahoittelen epäsiistiä konetilaa. Sillä tällä vain ajellaan kesä, korjataan kun keretään. 15-vuotta tälläkin olen kesät pärräillyt.

Pumpputon:
image.jpeg
Pumpullinen:
image.jpeg
Timppa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: W107 tarinoitani

Viesti Kirjoittaja BHN »

Jatkoa tälle odotellaan..
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W107 tarinoitani

Viesti Kirjoittaja unski »

"Yleisön pyynnöstä" vähän jatkoa.

Kesemmällä tuli vaihdettua hieman harvempivälitteinen perämurikka Sl:ään. 3.46-> 3.06. Samalla ajattelin vaihtaa vetoakselin, kun toisen sisemmän nivelen suojakumi vuosi, mutta syynä olikin poikkiruostunut klemmari.

Vaihtohan on aika suoraviivainen toimenpide, takaiskunvaimentimet, takajarrusatulat, vetoakselien ulommat päät ja kardaani irti, sekä öljyt ulos. Nämä on hyvä tehdä nosturilla. Pakoputkea ei tarvitse irrottaa, ainoastaa laskea sitä takaapäin hieman alaspäin ja tukea siihen. Samalla tuetaan taka-akseli altapäin Sitten perän takakannatin irti. Jolloin perä voidaan varovasti laskea alaspäin. Perän takakansi auki ja vetoakselien c-klipsit irti. Mikäli vetoakselit eivät vielä mahdu tulemaan pois, ainakin toinen takatukivarsi irrottaa sisäpäästään, jolloin saadaan muutama sentti lisää tilaa. vetoakselien sisäpäässä on prikat, joilla vetoakselien boorien päittäisliike sovitetaan perään. Nämä prikat ovat perä, ei vetoakselikohtaiset. Siis jos ostat perän, pyydä mielellään sisäpään prikat mukaan. Muutoin vetoakselit lonksuvat jousituksen mukana hieman edestakaisin.

Tämän jälkeen on helppo irrottaa perän M12 mutterit apurungon päältä ja laskea perä alas. Perän pinnapulttien ja apurungon sovitus on muuten aika tiukka, joten laskemisen ja nostamisen kanssa saa olla tarkkana. Uutta perää asentaessa kannattaisi tietysti stefat vaihtaa, minulla ei niitä nyt ollut, joten vanhoilla mennään. Uuden takakannattimen sentään vaihdoin, jostain oli hyllyyn jäänyt eriomainen käytetty yksilö. Takakannatin muuten kannattaa ruuvata irti joka tapauksessa, tämä vapauttaa kivasti tilaa toimimiseen. Niin ja tietysti hardy-nivel...siis tunnetummin rättinivel kannattaa uusia tässä paikassa...ja rasvata kardaanin kohdistinpusla.

Asennus tietyst päinvastaisessa järjestyksessä. :)

Unohdin siinä puuhatessa ottaa kokoajan kuvia, onneksi sentään muutama tuli näpättyä.

Timppa
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
twincam6
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 28.12.2015 09:56

Re: W107 tarinoitani

Viesti Kirjoittaja twincam6 »

Kun sinulla on rutkasti tietotaitoa 107 Mersuista, niin täytyypä kysäistä tallaista:
Onko teknisesti yksinkertaista tai mahdollista vaihtaa ja saada toimimaan surullisen kuuluisan 450 moottorin D-jetronic ruiskun tilalle esim Edelbrock 4 kurkkuinen pystykaasari?
Siis tietty välilaippa imarin ja kaasarin väliin.
Mutta onnistuuko niin että tuon D-jetin kärki virranjakajasta jätetään vaan ns. alakerta pois käytöstä ja jakaja antaa vaan kipinää.
Kysymys siksi että tuolla toimenpiteellä pääsisi ongelmallisesta D- jetistä eroon, ja jopa lisätehoa riippuen tulisiko 500- 650 cfm kokoinen kaasari.
Polttoaineen kulutuskaan tuskin kasvaisi, ellei laita liian suurta kaasaria. Tallainen visio :?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W107 tarinoitani

Viesti Kirjoittaja unski »

Mersu on aikanaan testannut M116:tta quadrajetillä. Teho laski n. 15hp. eli ei nyt niin kauheasti. Jakaja toimii ihan normaalisti vaikka ottaa kärjet alta pois. Ne on erilliset piirit. Samalla voi tietty laittaa K-jetin kärjettöman jakajan ja ohjausyksikön. Ongelmaksihan imusarjan kanssa tulee korkeus. Imusarjasta pitää tehdä tosi matala, että ilmanpuhdistimen saa asennettua. Pelkällä välilaipalla kaasari tulee varmastikin pellistä läpi. Lisäksi ruiskuimusarjan malli on sellainen, että veikkaisin kaasaria käytettäessä imusarjan pohjakaukalon keräävän bensaa, mikäli autolla ajetaan vain lyhyitä matkoja.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W107 tarinoitani

Viesti Kirjoittaja unski »

Edelliseen lisäyksenä, että teho tahtoo tuollaisella 4-kurkkukaasarilla laskea, kun imusarjasta tahtoo tilaongelmien takia tulla aina huonosti yläkierroksilla virtaava. Sehän on jo nähty mm. M110 koneella, joissa kaasutin ja ruiskukoneen erona oli ainoastaan imusarja ja polttoaineen syöttö. Tehoeroa 24 hevosvoimaa ja ero syntyi korkeilla kierroksilla. Tuo Mersussa käytetty Solex virtasi ihan riittävästi, se nyt oli melkein suora quadrajet kopio. Kurkut oli 32mm ja 56mm. Jenkkikoneiden kisaversioissa käytetään usein hyvin virtaavia high-rise-imusarjoja, jolloin konellakin on mahdollisuuksia kiertää korkealle. Mutta tavallisen auton pellin alle tuollainen on aika vaikea sovittaa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W107 tarinoitani

Viesti Kirjoittaja unski »

Moi,

”Taas” tuli tälle vekottimelle tehtyä jotain...vaihdoin koemielessä 1-sarjalaisen K-jetronicin KE-jetronicsi tuohon koneeseen. Johtosarja on w126:sta, joten sehän ei istu yhtään...jonkun verran piti johdotuksiakin muutella, mutta nyt käy hyvin. Kone on yhä epäsiisti ja täynnä vanhoja antureita, tukittuja alipainelähtöjä ja sähköjohtoja....nuo nyt siivoan, mutta pesenkö koneen... saa nähdä.

Vanhan mallin jakaja toimii vain jakajana, ajoituksen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä...mutta tyhjäkäynti on nyt kiva 650 1/min ja kierrosherkkyyttä löytyy. Tyhjäkäyntimoottori näyttää piestyltä...ja sitä se vähän onkin, purin ja muutin sen toimimaan. Uutta siitä ei enää saanut, mutta tyhjäkäynti toimii nyt hyvin. Ennen muutoksia se oli 1300 1/min.
5E9CF5CC-A0B5-4341-9996-BC7840DFC0BD.jpeg
Timppa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W107 tarinoitani

Viesti Kirjoittaja unski »

Niin, kinnerihän on tämän näköinen...
A3D7DA50-2E40-480E-99AB-529D9EE7B25F.jpeg
Timppa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: W107 tarinoitani

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

unski kirjoitti:Niin, kinnerihän on tämän näköinen...
Onpas tutun näköinen auto. Ostitko Juha-merkkiseltä IT-alan immeiseltä joskus vuosituhannen alkupuolella?
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W107 tarinoitani

Viesti Kirjoittaja unski »

Möinhän minä tämän eräälle Juhalle aikanaan, ostin sitten takaisin jonkun ajan päästä...

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: W107 tarinoitani

Viesti Kirjoittaja simoks »

unski kirjoitti:Niin, kinnerihän on tämän näköinen...
A3D7DA50-2E40-480E-99AB-529D9EE7B25F.jpeg
Timppa
Ai että on hieno. Kyllä vanhan mersun pitää olla musta :thumbup: Millainen historia tällä on kun pohjakin näyttää noin hyvältä tuossa peränvaihtokuvassa?
W210 E320cdi
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W107 tarinoitani

Viesti Kirjoittaja unski »

Tuontiautohan tämä on...niin kuin melkein kaikki. Pohja näyttää ja onkin suht asiallinen...olen tämän niin monesti purkanut, että sekin pitää pohjan siistinä. Perus avon viathan tässäkin korissa on. Katto on vuotanut, joten kaikki kaukalomaiset paikat on joko (huonosti, en minä) paikattu, tai hieman ruosteessa, eli etu- ja takamatkustajien jalkatilat ja varapyöräkotelo.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2013
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W107 tarinoitani

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Onko tuossa etuhelmassa sellainen pieni spoilerin tapainen?
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W107 tarinoitani

Viesti Kirjoittaja unski »

Juu, se välimallin spoileri. Käytössä noin -79 ->85

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W107 tarinoitani

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

unski kirjoitti:Moi,

”Taas” tuli tälle vekottimelle tehtyä jotain...vaihdoin koemielessä 1-sarjalaisen K-jetronicin KE-jetronicsi tuohon koneeseen. Johtosarja on w126:sta, joten sehän ei istu yhtään...jonkun verran piti johdotuksiakin muutella, mutta nyt käy hyvin. Kone on yhä epäsiisti ja täynnä vanhoja antureita, tukittuja alipainelähtöjä ja sähköjohtoja....nuo nyt siivoan, mutta pesenkö koneen... saa nähdä.

Vanhan mallin jakaja toimii vain jakajana, ajoituksen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä...mutta tyhjäkäynti on nyt kiva 650 1/min ja kierrosherkkyyttä löytyy. Tyhjäkäyntimoottori näyttää piestyltä...ja sitä se vähän onkin, purin ja muutin sen toimimaan. Uutta siitä ei enää saanut, mutta tyhjäkäynti toimii nyt hyvin. Ennen muutoksia se oli 1300 1/min.
5E9CF5CC-A0B5-4341-9996-BC7840DFC0BD.jpeg
Timppa
miten purit tyhjäkäynti moottorin ja miten muutit sitä :roll:
Vastaa Viestiin