R107 350SL tarinaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja unski »

Jos sinulla on alkuperäinen apurunko, niin kaikki pultit on yläpuolella, kumin ja korvakkon. Muistaakseni -79 taisi tulla sellaiset korvakot joissa pultti menee apurungon alapuolelta, voin olla väärässäkin en nyt ole hetkeen noita vaihdellut. Vanhemmissa malleissa on pultti aina päälläpäin. Mutta sen nyt näkee katsomalla. Korvakon ja kumin välinen pultti saattaa sitten olla tiukka.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja unski »

Tarkastin. Oikein muistin, vaihtuuhan se korvakko. Näissä on sitten erilaiset kumit. Jos pultti on päällä, niin kierre tukikumissa ja jos alla kierre korvakossa.

Tuossapa on kuvia:

http://www.sls-hh-shop.de/main/de/merce ... d-kupplung" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
sternzeit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.11.2016 09:46

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja sternzeit »

Apukuskin puoleinen tukikumi oli revennyt puoliksi ja etummainen moottori iskari täysin sökö ja aika pohjassa.
Luultavasti moottori on ollut sentin pari liian alhaalla rikkinäisen kumin takia.

Tukikumin irroitus onnistui yllättävän kivuttomasti. 19 mm pultti ja 2kpl 6 mm kuusiokolopulttia.
Huomenna toisen kumin kimppuun!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
sternzeit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.11.2016 09:46

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja sternzeit »

Kuskinpuoleinen tukikumi oli kahtena kappaleena! Keskellä oleva alumiiniosa oli kokonaan irronnut ja painautunut alas 2-3 senttiä. Myös iskari oli täysin löysä. Kuskin puoli oli jotenkin helpompi vaihtaa.

Kestää pari päivää että ehdin kasata uusilla osilla, mutta varmasti poistaa ainakin osan ylimääräisistä moottorin heilahduksista.
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Moi, rassasin itsekin moottorin tukikumit pois, uudet oli jo valmiina mutta eihän ne perhana olekaan aivan samanlaisia!? Onkohan tuolla erolla mitään merkitystä, uusissa keskellä on kolo ja vanhoissa on pari olaketta, sama pultin kierrehän niissä joka tapauksessa on?
Uudet on Meylen numerolla 014-024-0028.12927 ja ainakin piti olla 350SL sopivat.
Kuskinpuoleinen oli helppo ottaa pois, ei ollut kumpikaan kuusiokoloruuvi kiinni, tai siis toista ruuvia ei ollut ollenkaan ja se ainutkin oli vain tiputettu tuonne koloon :P (toivottavasti ei itse joudu tekemään samoin, luulen että niiden takaisin ruuvaus on aika p---a homma)
Vanhat kumit olivat yllättävän hyväkuntoisen näköisiä mutta laitetaan uudet, jos vain ovat kelvolliset
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Kumit nyt vaihdettu, huh, huh.
Kuskin puolen kumin taempi kuusiokoloruuvi oli niin hankalassa välissä ettei "kätilön" kädet sinne taipuneet, ei sitten ylä- eikä alakautta!! Talvella olisi ollut paremmin tilaa kun oli mm. ohjaustehostajan pumppu irrotettuna, täytynee jatkaa homma ensi talvena.
Nostin konetta tunkilla niin paljon kun rupelin koppa antoi varaa eli olisko joku tuuman verran, en tiedä olisko kopan irrotuksella saanut lisää tilaa niin paljon että olisi saanut sen viimeisenkin ruuvin paikoilleen, kokeneemmat tietänevät? Vanhat kumit olivatkin siis väärää mallia (http://www.sls-hh-shop.de/main/de/merce ... 76-p-10776" onclick="window.open(this.href);return false;), en tiedä olivatko ne kevyemmälle koneelle tehdyt tai vain väsyneet joka tapauksessa nyt kone nousi uusilla kumeilla n. pari senttiä ylemmäksi sillä seurauksella että pakarin lämpösuojapelti alkoi rämisemään tietyillä kierroksilla, eli harrastustoiminta jatkuu auton alla...
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja unski »

Propeli pitäisi aina ottaa pois. Se on helppo irrottaa. Jättää sen puhaltimen kopan sisään odottamaan ja lattaa varmuudeksi yhden pultin hihnapyörän varmistamisksi löysästi takaisin. Hihnoja ei tarvitse löysätä.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
sternzeit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.11.2016 09:46

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja sternzeit »

Mielestäni tuossa yllä kuvassa oikealla olevat gummit ovat alkuperäiset. Moottorin kannake tulee noiden ohjureiden väliin. Vielä on välystä jossakin, pitää seuraavaksi tarkistaa vaihteiston tukikumi.

Vaihdoin tänään myös vilkkureleen. Vanha oli viallinen, vilkkutti erittäin taajaan. Boschin rele olisi ollut tosi kallis, 75 EUR.
https://www.autonvaraosat24.fi/bosch/1154924" onclick="window.open(this.href);return false;

Ostin motonetistä tarvikereleen ja 4mm pyöröliittimiä ja lattaliittimiä. Laitoin releen kannan ja uuden releen väliin noin 10 cm johdot ja liittimet. Maksoin noin 10 EUR ja vilkut toimii taas!
Tässä motonetin rele:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... joneuvo=93" onclick="window.open(this.href);return false;
sternzeit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.11.2016 09:46

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja sternzeit »

Pertronix 1885 kärjetön sytytys asennettu, myös ruiskusuuttimien tiivisteen vaihdettu, helpoja operaatioita molemmat.

Käynnistyi hyvin vanhalla ennakkosäädöillä, se oli noin 35 btdc@3500 rpm

Nyt pitäisi säätää sytytyksen ajoitus uudelleen. Mutta onkohan tuo 35 astetta hyvä?
Mahdollisia muuttujia, jotka saattaa vaikuttaa tehtaan antamaan optimi ajoitukseen:
- nykybensan (98) vrs. Vuoden -72 bensan palo-ominaisuudet
- kärjetön sytytys "tarkempi"
- ajoitusmerkit lienee vääntövärähtelyvaimentimessa. Onko kumi antanut periksi ja merkit ei enää ihan tarkalleen kohdalla?
- nokkaketju on venynyt-> venttiilit aukeaa väärään aikaan. Mitä tämä vaikuttaa?

Ajattelin säätää sytytyksen aluksi korvakuulolta ja koeajolla, sitten tarkastaa ajoituslampulla missa mennään.
Tässä myös mielenkintoinen artikkeli aiheesta:

http://classicmechanic.blogspot.fi/2011 ... fuels.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Moi,

Mistä hommasit tuon Pertronixin? Jenkeistä?
sternzeit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.11.2016 09:46

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja sternzeit »

Yep,
https://www.carshopinc.com/product_info ... 96911/1885" onclick="window.open(this.href);return false;

Tässä vielä kuva johdotuksista, piti hieman pidentää Pertronixin johtoja. Huom. Johtojen värikoodit on saksankielisiä lyhenteitä.
Kuvasta poiketen käytän alkuperäistä puolaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

sternzeit kirjoitti: Käynnistyi hyvin vanhalla ennakkosäädöillä, se oli noin 35 btdc@3500 rpm

Nyt pitäisi säätää sytytyksen ajoitus uudelleen. Mutta onkohan tuo 35 astetta hyvä?
Mahdollisia muuttujia, jotka saattaa vaikuttaa tehtaan antamaan optimi ajoitukseen:
- nykybensan (98) vrs. Vuoden -72 bensan palo-ominaisuudet
- kärjetön sytytys "tarkempi"
- ajoitusmerkit lienee vääntövärähtelyvaimentimessa. Onko kumi antanut periksi ja merkit ei enää ihan tarkalleen kohdalla?
- nokkaketju on venynyt-> venttiilit aukeaa väärään aikaan. Mitä tämä vaikuttaa?

Ajattelin säätää sytytyksen aluksi korvakuulolta ja koeajolla, sitten tarkastaa ajoituslampulla missa mennään.
Tässä Startekinfosta sytytyksen säätöohjetta:https://www.startekinfo.com/StarTek/out ... 75-500.pdf
ukkomersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Pe 25.07.2008 15:58
Paikkakunta: Helsinki

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja ukkomersu »

sternzeit kirjoitti:Kiitos tervetulotoivotuksista, ilman näitä palstojen apuja olisi paljon vaikeampaa alkaa selvittää ongelmia. Onneksi Mersut tuntuu olevan aika tasalaatuisia, samat viat varmaan joka autossa!

Vuosimalli on -72, ja lisävarusteita on viisi;
- oikea sivupeili
- bensatankin korkin lukko
- turvavyöt
- radio
- automaattiantenni

Tästä osoitteesta katsoin lisävarustekoodit:
http://www.bekkoame.ne.jp/~mtor/mbcodedsc.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Yksi vika jäi vielä mainitsematta (ainakin), eli pyyhkijät ei toimineet.

Ajoin auton pari sataa kilometriä tallille. Seuraavien parin viikon aikana vaihdoin:
- kardaanin tukilaakerin ja toisen kumilaipan kardaaniin
- ohjausvaimentimen
- vaihdevivuston kumi ja muovipuslat ( sai Motonetistä!)
- takajarrusatulat ja palat, luulin että nämä oli syynä jarrujen puoltamiseen mutta ei
- kaikki jarruletkut, vanhat olivat kasvaneet umpeen, joten tästä syystä auto puolsi.
- kaikki iskunvaimentimet
- öljyn sekaan lisäsin RedLine Seal Saveria. Sen pitäisi pehmentää kovettuneet kumitiivisteet, autolla tuli ajettua ennen talviseisontaa noin1500km, savutus väheni huomattavasti. Joten uskon kyllä jotain vaikutusta olleen.

Näillä toimenpiteillä auto muuttui jo hyvinkin ajettavaksi.

Vielä ennen talviseisontaa korjasin pyyhkijän moottorin, se oli ruostunut täysin jumiin, aluksi näytti epätoivoiselta, mutta saatiin se pyörimään. Porasin vedenpoistoreiän kuoreen, ei pitäisi enää liitoksesta päässyt vesi jäädä moottorin sisälle! Vilkkuviiksikin alkoi toimimaan, siis vilkku jää päälle ja palautus toimii, hieman Dremelillä hioin mekanismia. Täällä palstalta löytyi ohjeet, kiitos niistä. vilkku on vieläkin tosi tiheä, polttimot on oikean kokoisen, ehkä rele on rikki?

Mittarivaloissa on tottakai säätövastus viallinen, toistaseksi ohitin sen hyppylangalla, joten valon toimii.
Sitten moottoriin ja D-jetronic!
Korkeaan tyhjäkäyntiin löytyi syy tyhjäkäyntiventtiilistä, se oli jumissa. Lämmitin sitä varovasti kaasupolttimella, kuului poksahdus ja mäntä alkoi liikkua! Se ei kuitenkaan sulkeutunut kiehuvassa vedessäkään kokonaan, joten varovasti lämmitin messinkiosaa ja puristin sitä kasaan. Nyt venttiili sulkeutuu noin 70 asteessa, joten toimii ok.
Tyhjäkäyntiventtiilistä:
https://oldtimer.tips/index.php/en/d-je ... ryairvalve" onclick="window.open(this.href);return false;

Myös kaasuläpin säätöyksikkö oli jumissa, se ei antanut kahtakymmentä ruiskausta suuttimista. Siihen auttoi puhdistus, täällä ohjeita:
https://oldtimer.tips/index.php/en/d-je ... ttleswitch" onclick="window.open(this.href);return false;

D-jetronic korjausten jälkeen moottorin toiminassa ei ole mielestäni mitään vikaa, ja mikä parasta, rahaa ei ollut palanut vielä aivan mahdottomasti.


Moi

Oliko sulla vielä tallella Noita motonetin osakoodeja noille vaihdevivuston osille? Pitäs kanssa rempata talvella kuntoon. Tämä on vissiin yksi niistä? :http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=292

Mites Noi Kardaanin tukilaakeri ja kumilaippa, Motenetissa on w123 osin alla > kävisiköhän ne 1977 SLC 280 Aut autoon?

Hyvää syksyä kaikille !!

T
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja karra »

ukkomersu kirjoitti:Mites Noi Kardaanin tukilaakeri ja kumilaippa, Motenetissa on w123 osin alla > kävisiköhän ne 1977 SLC 280 Aut autoon?

Hyvää syksyä kaikille !!

T
Täällä on osia, kardaanin tuki/laakeri on kait omansa mutta joku rättinivel saattaa sopia W123:sta... http://www.mbclassics.de/prop-shaft_1" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
sternzeit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.11.2016 09:46

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja sternzeit »

Vaihteensiirtäjän heloista; mulla on manuaalivaihtelsto, joten automaatissa on ehkä erilaiset. Mutta tuo linkittamäsi osa on samanlainen kuin laitoin, se on muovia, näitä tarvitaan 3 kpl vaihteensiirtäjän alle. Lisäksi on kumisia puslia lähempänä vaihteistoa, motonetin osanumero oli 18-1208. Näitä ei enää löydy motonetin valikoimasta.
Tässä lisätietoa ja kuvia manuaalivaihteisto:
https://mercedessource.com/problems/tra ... ge-binding" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja tässä automaattivaihteistoon liittyvää asiaa, tuntuu että automaatin puslat on vaikeampia vaihtaa:
https://mercedessource.com/problems/tra ... er-linkage" onclick="window.open(this.href);return false;

Muuten hyvin osia löytyy edullisesti (mm. Tukilaakerit ja kumilaipat) autodoc.fi. Tuolta ostin mm. Venttiilin suojakumit, virranjakajan kannet, tulpanjohdot jne... Rekisterinumeron perusteella pitäisi löytyä oikea auto.
sternzeit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.11.2016 09:46

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja sternzeit »

D-jetronicin Trigger pointsien säätöön tuli hankittua työkalu Saksasta. Tuonhan tekisi itsekkin, mutta oli niin edullinen käyttöohjeineen että en viitsinyt alkaa itse väsäämään.

Norbertilta voi tilata:
https://oldtimer.tips/de/forum/jetronic ... ber-gebiss" onclick="window.open(this.href);return false;
CADB4E56-4C88-47BE-ABEE-BC2C096A12A0.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
sternzeit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.11.2016 09:46

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja sternzeit »

Trigger pointsin on nyt säädetty ja puhdistettu.
Lähtokohtana raot oli seuraavat (optimaali arvo 0.5 mm):
0.55, 0.65, 0.5 ja 0.45 mm.

Sain väännettyä pihdelillä raot kaikkiin aika lähelle 0.5 mm.
Voitelutyynyt oli aika likaiset ja kuivat, muuten näytti aika hyvältä.

Tänä talvena pitäisi vielä huollattaa suuttimet sekä vaihtaa nokkaketju.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
sternzeit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.11.2016 09:46

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja sternzeit »

Suuttimet putsattu ja säädetty, syystäkin. Yksi oli jumissa, tuotoissa oli heittoa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

sternzeit kirjoitti:Suuttimet putsattu ja säädetty, syystäkin. Yksi oli jumissa, tuotoissa oli heittoa.
Hyvä homma. Taitaa olla Finjectorin pöytäkirja? Mun 350SLC:n suuttimista tuli niin paljon moskaa, että joutuivat vaihtamaan pesunesteet kesken homman. Kyllä nuo pesut on varmasti monesti tarpeen. :lol:
Vastaa Viestiin