R107 350SL tarinaa

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
sternzeit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.11.2016 09:46

R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja sternzeit »

Tässä hieman tarinaan elokuussa 2016 hankkimastani r107:sta.

Auto on museokatsastettu Suomessa, joten melko alkuperäisessä kunnossa. Mikä tässä herätti alunperin mielenkiintoni on manuaalivaihteisto, tietääkseni noin 10% on tullut tehtaalta manuaalilla. Radio on toki vaihtunut matkan varrella uudempaan, matot, vaihdekepin suojakumi jne ei olleet enää alkuperäisiä. Etupuskuri on vaihdon tarpeessa ruosteen takia. Mutta kaikenkaikkiaan hyvä löytö mielestäni.
Koeajo oli aika katastrofi. Tyhjäkäynti tuntui hyvin korkealta, vaikka kierrosluku mittari näytti vain 1000 rpm (jälkeenpäin minulle on selvinnyt että puolan vaihto saataa aiheuttaa väärän signaalin kierroslukumittarille, sopiva vastus korjaa ongelman). Myyjä varoitti etukäteen että jarrut puoltavan. Näin tekikin, auto veti erittäin vaarallisesti vasemmalle vastaantulijoiden kaistalle! Vaihdekeppi oli hulvaton, välyksiä löytyi joka suuntaan, mutta kaikki 4 vaihdetta eteenpäin toki löytyivät. Perä huusi ja kardaanin tukilaakeri rallatti....mittarivalot eivät toimineet... Kiihtyvään oli verkkaista, savutus käynnistyksen jälkeen viittasi ventiilinvarren kumien vaihtotarpeeseen. Vilkku ei pysynyt päällä ja vilkutti taajaan...
Tein autosta kuintenkin seuraavana päivänä tarjouksen ja sain sen kohtuunhintaa. Ei muuta kuin tallin ja tutkimaan ostosta!
Avatar
Tiffany Twisted
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 28.05.2015 18:08

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja Tiffany Twisted »

Tervetuloa joukkoon!

Olet hankkinut itsellesi oivallisen harrastuskohteen ja rahareiän. Täältä löydät paljon arvokasta tietotaitoa ja hyviä kontakteja harrastukseen liittyen.
Itselläni on 450SL 1978 automaatti, joten seuraan mieleenkiinnolla edistymistäsi.

Kertoisitko vielä, mitä vuosimallia autosi on.
sternzeit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.11.2016 09:46

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja sternzeit »

Kiitos tervetulotoivotuksista, ilman näitä palstojen apuja olisi paljon vaikeampaa alkaa selvittää ongelmia. Onneksi Mersut tuntuu olevan aika tasalaatuisia, samat viat varmaan joka autossa!

Vuosimalli on -72, ja lisävarusteita on viisi;
- oikea sivupeili
- bensatankin korkin lukko
- turvavyöt
- radio
- automaattiantenni

Tästä osoitteesta katsoin lisävarustekoodit:
http://www.bekkoame.ne.jp/~mtor/mbcodedsc.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Yksi vika jäi vielä mainitsematta (ainakin), eli pyyhkijät ei toimineet.

Ajoin auton pari sataa kilometriä tallille. Seuraavien parin viikon aikana vaihdoin:
- kardaanin tukilaakerin ja toisen kumilaipan kardaaniin
- ohjausvaimentimen
- vaihdevivuston kumi ja muovipuslat ( sai Motonetistä!)
- takajarrusatulat ja palat, luulin että nämä oli syynä jarrujen puoltamiseen mutta ei
- kaikki jarruletkut, vanhat olivat kasvaneet umpeen, joten tästä syystä auto puolsi.
- kaikki iskunvaimentimet
- öljyn sekaan lisäsin RedLine Seal Saveria. Sen pitäisi pehmentää kovettuneet kumitiivisteet, autolla tuli ajettua ennen talviseisontaa noin1500km, savutus väheni huomattavasti. Joten uskon kyllä jotain vaikutusta olleen.

Näillä toimenpiteillä auto muuttui jo hyvinkin ajettavaksi.

Vielä ennen talviseisontaa korjasin pyyhkijän moottorin, se oli ruostunut täysin jumiin, aluksi näytti epätoivoiselta, mutta saatiin se pyörimään. Porasin vedenpoistoreiän kuoreen, ei pitäisi enää liitoksesta päässyt vesi jäädä moottorin sisälle! Vilkkuviiksikin alkoi toimimaan, siis vilkku jää päälle ja palautus toimii, hieman Dremelillä hioin mekanismia. Täällä palstalta löytyi ohjeet, kiitos niistä. vilkku on vieläkin tosi tiheä, polttimot on oikean kokoisen, ehkä rele on rikki?

Mittarivaloissa on tottakai säätövastus viallinen, toistaseksi ohitin sen hyppylangalla, joten valon toimii.
Sitten moottoriin ja D-jetronic!
Korkeaan tyhjäkäyntiin löytyi syy tyhjäkäyntiventtiilistä, se oli jumissa. Lämmitin sitä varovasti kaasupolttimella, kuului poksahdus ja mäntä alkoi liikkua! Se ei kuitenkaan sulkeutunut kiehuvassa vedessäkään kokonaan, joten varovasti lämmitin messinkiosaa ja puristin sitä kasaan. Nyt venttiili sulkeutuu noin 70 asteessa, joten toimii ok.
Tyhjäkäyntiventtiilistä:
https://oldtimer.tips/index.php/en/d-je ... ryairvalve" onclick="window.open(this.href);return false;

Myös kaasuläpin säätöyksikkö oli jumissa, se ei antanut kahtakymmentä ruiskausta suuttimista. Siihen auttoi puhdistus, täällä ohjeita:
https://oldtimer.tips/index.php/en/d-je ... ttleswitch" onclick="window.open(this.href);return false;

D-jetronic korjausten jälkeen moottorin toiminassa ei ole mielestäni mitään vikaa, ja mikä parasta, rahaa ei ollut palanut vielä aivan mahdottomasti.
Avatar
Tiffany Twisted
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 28.05.2015 18:08

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja Tiffany Twisted »

Ja auto on museorekisterissä?

Yllättävän huonolla pidolla tuntuu olleen. Eikö ne pidä katsastaa joka toinen vuosi?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Tiffany Twisted kirjoitti:Ja auto on museorekisterissä?

Yllättävän huonolla pidolla tuntuu olleen. Eikö ne pidä katsastaa joka toinen vuosi?
Ketjun aloittaja kertoi että auto on museokatsastettu, se on varmaan siis museorekisterissä mutta onko sitä milloin katsastettu siis? No joo pilkun viilausta muuta eihän autoja pakko katsastaa ole, olin unohtanut katsastaa oman museoauton 2015 ja vein sen sitten 2016 suoraan leimalle, ajanvarauksen kanssa. Kiva yllätys oli että seuraava leimaus onkin 2018 eli sain taas 2 vuotta ajoaikaa vaikka oli vuosi jäänyt välistä - aina oppii uutta.

Autothan menee huonoon kuntoon jos niillä ei aja. Usein museoautolla ei ajeta paljoa eli paikat jumittuu, ja katsastuksessa usein ne pääsee helpommalla läpi... no onko se siis hyvä vai huono :P
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
sternzeit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.11.2016 09:46

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja sternzeit »

Elikkä siis, auton rekisterioteessa sanotaan huomautuksissa museajoneuvotodistus, numero/1.6.2010.
katsastus on tehty 17.4.2015, seuraava katsastus 1.1.2017-30.6.2017.

Onko niin että museoajoneuvotodistus tarkoittaa että ajoneuvo on museorekisterissä?
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2024
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

sternzeit kirjoitti:Elikkä siis, auton rekisterioteessa sanotaan huomautuksissa museajoneuvotodistus, numero/1.6.2010.
katsastus on tehty 17.4.2015, seuraava katsastus 1.1.2017-30.6.2017.

Onko niin että museoajoneuvotodistus tarkoittaa että ajoneuvo on museorekisterissä?
Moi,

museoajoneuvolla on katsastus joka toinen vuosi ja taitaa rekisteriotteessa olla merkintä ,että on museoajoneuvo. Ajoneuvo pitää katsastaa myös museoajoneuvoksi todistuksen lisäksi.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Tiffany Twisted
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 28.05.2015 18:08

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja Tiffany Twisted »

Lähinnä sitä halusin kommentillani ihmetellä, että museorekisterissä ja ymmärtääkseni ajoleimassa olevassa autossa oli noin paljon ajoa estäviä/haittaavia asioita jotka sternzeit oli ensitöikseen pistänyt kuntoon.

Jos tuo karran kokemus siitä, että museoautot pääsevät tavallisesta katsastuksesta helpommin läpi, on totta, niin se selittää paljon.
Omani museokatsastettuni oli ostaessani ajokunnoltaan välttävä ja museokunnoltaan kyseenalainen. Penkit rikki, maalaus palanut jne...
En siis halunnut arvostella sternzeitin autoa, vaan ihmetellä tätä museostatusta yleisesti.

Omani on työn alla ja ensi kesäni pitäisi saada leima. Oikeastaan melkein koko auto pitäisi olla silloin läpi käyty.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja karra »

Tiffany Twisted kirjoitti:Lähinnä sitä halusin kommentillani ihmetellä, että museorekisterissä ja ymmärtääkseni ajoleimassa olevassa autossa oli noin paljon ajoa estäviä/haittaavia asioita jotka sternzeit oli ensitöikseen pistänyt kuntoon.
Kyllä joo, aika paljon itse katsastuksessa hylättäviä juttuja plus sitten yleensä ajoon vaikuttavia. Mutta joo jos on seisonut jo vuosia, niin pääsee tuohon kuntoon ihan koska paikat jumiutuu.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
sternzeit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.11.2016 09:46

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja sternzeit »

Tällä autolla on varmaan ajettu viime vuosina todella vähän. Tämä ja huollon puute on ollut syynä useimpiin vikoihin.
Koetan pikkuhiljaa parannella sitä alkuperäiseen kuntoon, nyt jo se on ihan hyvässä käyttökunnossa. Parasta olisi tietenkin että laittaisi auton kokonaan osiin ja kunnostasi kaiken, mutta tiedän että omilla resursseilla tämä kestäisi liian kauan ja johtaisi todennäköisesti siihen että joutuisin myymään pirssin keskeneräisenä. Näin kävi edelliselle projektilleni Fiat Dino 2400 coupelle.

Tulevan talven suurin urakka on taka apurungon irroitus sekä perän vaihto. Löysin Ruotsista tehdasuuden perän, samalla tietenkin kumipuslat menee vaihtoon.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sternzeit kirjoitti:Tulevan talven suurin urakka on taka apurungon irroitus sekä perän vaihto. Löysin Ruotsista tehdasuuden perän, samalla tietenkin kumipuslat menee vaihtoon.
Vaihdoitko samalla välitystä?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
sternzeit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.11.2016 09:46

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja sternzeit »

Ei, vakiovälitys. Koetan pitää kaikilta osin alkuperäisenä.

Ainoa muutos minkä ajattelin tehdä on kärjetön sytytys ja trigger pointsien ohitus. Nämä on helppo poistaa myöhemmin jos on tarve. Ilmeisesti Pertronix 1885 malli sopisi heittämällä.

http://www.benzworld.org/forums/r-c107- ... hgear.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko jollakin kokemusta kuinka Trigger pointsit voisi korvata modernimmalla systeemillä?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja unski »

Jos aiot korvata ruiskun kärjet jollain toisella systeemillä, pitää systeemin johtaa sähköä aikalailla samoilla arvoilla kuin kärjet. Niiden läpi menevällä maa-signaalilla trigataan systeemin transistori, jolla on aika paljon toimintoja ohjattavanaan. Uudet kärjet maksavat jonkun satasen ja kestävät ainakin 60000km. Kannattaa miettiä korvaavan systeemin järkevyyttä verrattuna taatusti toimivaan alkuperäiseen mikäli et muuta koko ruiskusysteemiä. Aika hyvinhän nuo kärjet on nimittäin toimineet, kun ajattelee, että uusin D-jetti on vuodelta -76...ja useassa on vielä alkuperäiset kärjet paikallaan...

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
sternzeit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.11.2016 09:46

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja sternzeit »

Voi tosiaan olla että ruiskun kärkien vaihto ei ole niin tärkeää, jos systeemi toimii. Kärjet ovat kiinni kai noin 110 astetta, jonka aikana suutin ruiskuttaa bensaa. Pitää tutkia yleismittarilla että toimii oikein.
Systeemihän on sikäli aika fiksu, samalla kun säätää sytytystä virranjakajaa kääntämällä, säätyy myös ruiskutuksen ajoitus.
sternzeit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.11.2016 09:46

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja sternzeit »

Tässä muutamia kuvia,
Uusi perä avattuna. Vetoakselit pitää lukita sisältä sokilta. Ahtaalta näyttää:
IMG_0128.JPG
Pari kuvaa talvisäilöön laitosta:
IMG_0125.JPG
IMG_0129.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
w211
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 18.02.2011 22:22

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja w211 »

Onnittelut hankinnasta. Itsellä on kanssa 350 SL manuaalilaatikolla. Perävälitys tosiaan saisi olla pidempi voimaa kyllä riittäisi hyvin.
SL350 -71
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

Mikä olikaan vakiovälitys?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja unski »

350:n kanssa 1:3.46.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
sternzeit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.11.2016 09:46

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja sternzeit »

Täällä tuntuu asiantuntemusta riittävän, joten onkohan jollakulla tietoa kaasuvivustosta, pitäisikö siinä olla jonkinlainen vaimennin?
Tarvetta olisi, sillä aikamoinen nykäys tuntuu vetossa aina kun kaasupolkinen nostaa. Etenkin pienillä vaihteilla. Osasyy voi olla perän ja voimansiirron välykset.
Toinen kysymys;, onko ventiilien säätö hydraulinen vai manuaalinen?

Nettiä selatessa muuten törmäsin saksalaiseen firmaan, joka tekee umpioden kromauksia 99.99 EUR/ 2 kpl. Pitää lähettää umpiot tuonne, jos Suomesta ei löydy tällaista pajaa.
http://scheinwerferklinik.de/?ql_servic ... spiegelung" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja unski »

sternzeit kirjoitti:Täällä tuntuu asiantuntemusta riittävän, joten onkohan jollakulla tietoa kaasuvivustosta, pitäisikö siinä olla jonkinlainen vaimennin?
Tarvetta olisi, sillä aikamoinen nykäys tuntuu vetossa aina kun kaasupolkinen nostaa. Etenkin pienillä vaihteilla. Osasyy voi olla perän ja voimansiirron välykset.
Toinen kysymys;, onko ventiilien säätö hydraulinen vai manuaalinen?

Nettiä selatessa muuten törmäsin saksalaiseen firmaan, joka tekee umpioden kromauksia 99.99 EUR/ 2 kpl. Pitää lähettää umpiot tuonne, jos Suomesta ei löydy tällaista pajaa.
http://scheinwerferklinik.de/?ql_servic ... spiegelung" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei ole mitään vaimenninta. Nykäisyt tulevat viallisista kumeista, väljästä voimalinjasta tai väärin säädetystä vivutosta. Suosittelisin tarkastamaan kaikki kannakekumit ja etenkin moottorin iskunvaimentimet, (kaksi kappaletta, paitsi ihan alkusarjassa yksi kappale), sekä kardaanin kuminivelet ja kardaanin liukukappaleen lukituksen. Vanhemmuuttaan perä väljenee ja kolahtelee.

Alkuperäisessä moottorissa on -76 saakka mekaninen venttiilinsäätö (D-jetronic) siitä eteenpäin hydraulinen. K ja KE-jetronic.

Onpa hyvä linkki, olenkin tuota pinnoitusta miettinyt. Minulla taitaa olla ainakin 4kpl. pinnoitettavia heijastimia, voisi jotain kimppatilausta miettiä.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
sternzeit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.11.2016 09:46

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja sternzeit »

Ajokausi avattu eilen! Kymmenen kilometrin koeajo tuli tehtyä perän vaihdon jälkeen.

Auto hiljeni huomattavast ja ylimääräiset välyksen poistui moottorijarrutuksen yhteydessä. Itse perän vaihto sujui ongelmitta, ainoastaan soviteprikkoja vetareiden ja perän välissä piti hieman hioa ohuemmaksi.

Moottorin valmentajista, niitä on tässä tapauksessa 3 kpl, sivuilla ja yksi edessä!
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

sternzeit kirjoitti: Moottorin valmentajista, niitä on tässä tapauksessa 3 kpl, sivuilla ja yksi edessä!
Tutkailin itsekin noita moottorin vaimentimia ja kuskin puolella on, samoin moottorin etupuolella, mutta repsikan puolella ei ole? Katselin myös repsikan puolen moottorin tukea ja totesin ettei siellä ole joustinkumia lainkaan, tyhjät pelti kuoret, no voi sun s------ ??!! Keulan vaimennin näyttää makaavan pohjassa ja sen kuskin puoleisen vaimentimen varsi oli n, 15mm näkyvissä. Katselin sitten Niemöllerin räjäytyskuvaa noista releistä ja eipä sielläkään ollut kumia oikealle eikä myöskään vaimenninta??
Onko näin että W107:ssa ei tarvita moottorin tukikumia/vaimenninta molemmille puolille?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2024
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

350ÄSÄL kirjoitti:
sternzeit kirjoitti: Moottorin valmentajista, niitä on tässä tapauksessa 3 kpl, sivuilla ja yksi edessä!
Tutkailin itsekin noita moottorin vaimentimia ja kuskin puolella on, samoin moottorin etupuolella, mutta repsikan puolella ei ole? Katselin myös repsikan puolen moottorin tukea ja totesin ettei siellä ole joustinkumia lainkaan, tyhjät pelti kuoret, no voi sun s------ ??!! Keulan vaimennin näyttää makaavan pohjassa ja sen kuskin puoleisen vaimentimen varsi oli n, 15mm näkyvissä. Katselin sitten Niemöllerin räjäytyskuvaa noista releistä ja eipä sielläkään ollut kumia oikealle eikä myöskään vaimenninta??
Onko näin että W107:ssa ei tarvita moottorin tukikumia/vaimenninta molemmille puolille?

Molemmin puolin on samanlainen tukikumi korvakon ja etupalkin välissä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

No ilmankos ei meinaa euron kolikko pysyä pystyssä pytyssä ilmanputsarin päällä paria sekuntia kauempaa auton käydessä :D
Taitaa olla kauppareissu tiedossa, onko noiden tukikumien vaihto/asennus mahdollista ilman isompia voimisteluliikkeitä, esim. tunkkaamalla konetta ylös, repsikan puoli näytti helpolta mutta toinen on kyllä hienosti pakosarjan alla piilossa?
Oikeassa sisälokarissa on kyllä korvake moottorin vaimentimelle mutta alapään korvaa ei näytä olevan, liekkö sitten tarpeen ollenkaan? Nythän kone vissiin keikkuu keulavaimentimen ja vaihdelaatikon kumin varassa!?!
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2024
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Löytyy varmaan sellainen korvakko ja käytetty iskari apparin puolelle. Muistaakseni saa vaihdettua välistä myös sen kuskin puolen tukikumin nostamalla konetta tunkilla.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
sternzeit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.11.2016 09:46

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja sternzeit »

Vaihdoin taakse kallistuksenvakaajan kallistuksenvakaajan koiranluut, samalla huomasin kuljettajanpuoleisen napapultin olevan miltei irti!
Kannattaa tarkistaa pultit, ettei vetari irtoa.

Seuraavana ohjelmassa moottorin iskarit, tukikumit ja Pertronix sytytys.

Hieman arveluttaa tukea moottori oljypohjasta. Vinkkeja?
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

sternzeit kirjoitti:

Hieman arveluttaa tukea moottori oljypohjasta. Vinkkeja?
Tue kone linkin moottorinnostolaitteella http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000021465/" onclick="window.open(this.href);return false;
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja unski »

W107:n kokoalumiininen öljypohja kestää hyvin moottorin noston. Pohjaa leveämpi lankku pitää tietysti olla tukemassa hommaa.
Samaa sanoo ohjekin. Niin ja eikö se kone seiso aina kuormalavallakin öljypohjan päällä :)

Mutta, jos haluaa varmistella, niin voi tuota em. tukea käyttää.
M117 tukikumit.JPG
Timppa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

+1
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
sternzeit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: To 17.11.2016 09:46

Re: R107 350SL tarinaa

Viesti Kirjoittaja sternzeit »

Kiitos vastauksista. Taidan käyttää lautaa tunkin välissä. toinen tukikumi on kuitenkin ottamassa osan moottorin painosta.
Onkos niin, että tukikumissa on pultti ylä ja alapuolella, vai pari pienempää kuusiokolo pulttia pitämässä sitä kiinni runkopalkissa yläpuolelta, kuten tässä kuvassa:
https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/U ... s-l225.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

No, se selviää kun irroittaa, Ajattelin tehdä tämän pihalla, silloin auton alle ei pääse helpolla.
Vastaa Viestiin