Mercedes W110 200D kunnostusta

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
saamu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.11.2016 09:07

Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja saamu »

Ostin tuollaisen -66 vuosimallin siipimersun käyttöautoksi viime vuoden loppupuolella ja olen nyt sitä pikku hiljaa kunnostellut eteen tulevien vikojen mukaisesti. Avaan nyt oman ketjun, jotta voisin hiukan kysellä neuvoja täältä kokeenempien parista.

Akuuttina asiana to-do-listalla tällä hetkellä on takajalkatilaan vänkärin puolelle kertyvä vesi. Täysin varmaksi en osaa sanoa, mutta hieman näyttää siltä, että vettä kertyy auton ollessa paikoillaankin. Silloin viittaisi siihen, että vesi tulisi sadeveden mukana. Voi olla kuitenkin myös väärää tulkintaa.


Miten C-pilareiden tuuletusaukkojen vedenpoisto on hoidettu? Voisiko vesi tulla jotenkin sen kautta?

Toinen vaihtoehto mitä pohdin on huonojen ovitiivisteiden kautta, mutta en pidä sitä niin todennäköisenä.

On siis myös mahdollista, että olen tulkinnut asiaa väärin ja vettä kertyy vain ajaessa, mutta mitä reittiä pitkin? Arvauksia?
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja kekka »

c-pilarien veden poisto tapahtuu taluukun kautta sisälokasuojien läpi. myös etu-ja takaikkuna tiivisteet ovat melko todennäköinen paikka. oma siippari ainakin vuotaa molemmista tiivisteista. ei ole vaan vielä kiinnostanut alkaa niitä uusia. Tarvisi vielä löytää tiivisteeseen tulevaa kromista nauhaa.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
saamu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.11.2016 09:07

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja saamu »

Vaikutti hattuhylly kyllä kuivalta, joten en pidä takaikkunaa todennäköisenä vuotopaikkana. Vettä kertyy ainoastaan tonne vänkärin taakse.

Mistä muualta nuo ruukaa falskata?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Jostain etulokasuojan alta tai tulipellin tienoilta?
S124 300TE
S211 E500
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Andreas »

saamu kirjoitti:Vaikutti hattuhylly kyllä kuivalta, joten en pidä takaikkunaa todennäköisenä vuotopaikkana. Vettä kertyy ainoastaan tonne vänkärin taakse.

Mistä muualta nuo ruukaa falskata?

Jos irrotat takapenkin ja nostat hattuhyllyn paikaltaan veikkaan, että alta löytyy melkoisella todennäköisyydellä varmuudella vettä.

Samalla kannattaa tutkia C-pilarin alapään kunto, ihmettelen jollei sieltä löydy pehmeää.

A
saamu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.11.2016 09:07

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja saamu »

Käytin iltapuhteena takapenkin irti. Oli siellä pari vesinoroa lokasuojan sisäpintaan jäätyneenä. Mutta ei mitään valtaisaa vesimäärää. Lisäksi vesinorot ei näyttänyt yltävän jalkatilaan saakka. Pitänee varmistella seuraavalla vesisateella tilanne tarkemmin.

Eikä ollut pehmyttä. Auto on hitsattu laajalti pari vuotta sitten.
saamu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.11.2016 09:07

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja saamu »

Toinen työn alla oleva asia on 4. vaihde, joka tahtoo hypätä pois silmästä väännätättäessä ylämäessä tai matalilla kierroksilla tai voimakkaasti kiihdyttäessä. Vaihde pysyy silmässä, kun edes kevyesti pitää kädellä vaihdekepistä kiinni. Tällöin ei edes yritä hypätä silmästä.

Auton minulle myynyt nimimerkki Tamppa vannotti, että vika on vivuston puslissa. Täytynee siis ensimmäisenä kokeilla vaihtaa ko. puslat, mutta mistä löytyy sopivat? Mbclassics näyttää myyvän yhtä sarjaa http://www.mbclassics.de/gear-linkage-bushings-set-8pcs, mutta ilmoituksessa mainitaan, että sopii laatikkoon with middle gearing.

Onko laatikkoa ollut kahta tyyppiä? Jos on, niin mistä tunnistaa mikä on laatikko "with middle gearing"?


Toisaalta myös, missä muualla voisi olla vika? Joku kehotti säätämään nelosvaihteen vivustoa siten, että vaihde menisi hieman pidemmälle silmään.
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja kekka »

kyseinen sarja lattia kepillä varustettuun malliin. Rattivaihteisessa erilaiset.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
saamu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.11.2016 09:07

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja saamu »

Onko sitten kellään tietoa mistä muualta kyseisiä puslia saa?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja unski »

Kannattaa liittyä Mersuklubiin, niin saa nettiin EPC-tunnukset, jos ei vielä ole liittynyt. Sitten EPC:stä voi vaikka itse etsiä ja katsoa oikean osan, samalta saitilta löytyy sitten alkuperäisen osan hinta Saksassa, mikäli vielä valmistetaan. Sitten voikin lampsia Veholle kysymään paljonko se on kalliimpi Suomessa.

Varaosanumerolla voi sitten myös kysyä myös tarjouksen alkuperäisiä osia myyvistä liikkeistä. KL-varaosa, M-B osa yms, sekä etsiä ja vertailla netistä ulkomaisien toimittajien tarjontaa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja kekka »

saamu kirjoitti:Onko sitten kellään tietoa mistä muualta kyseisiä puslia saa?
Mielestäni kannattaisi ensin huolellisesti rasvata vivusto mikäli kyseisessä autossa on rattivaihde. konehuoneessa näet vaihdevalitsemen akselin joka liikuttaa vaihdetankoja. tutki kaverin liikuttaessa keppiä onko siinä jossain väljää. olisiko vaihdetankoissa ollut samanlaiset kuulat kuin kaasuvivustossakin.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
saamu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.11.2016 09:07

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja saamu »

Kyseessä on rattivaihteinen auto. Sain viimein tunnukset EPC-palveluun ja tilasin eilen uudet puslat laatikon kylkeen ja lyhyet säätötangot puslineen toiseen päähän vivustoa. Konttasin eilen lyhyesti auton alla ja osa puslista oli hieman huonossa kunnossa.

Toinen tanko oli kiinnitetty jonkinlaisella rautalankaviritelmällä laatikon kyljessä olevan puslan läpi. Miten ne tulisi olla kiinnitetty vai ovatko ne vain työnnetty puslien läpi? Alla on linkki netistä löytyneeseen kuvaan, mutta siinä ei näy miten tangot ovat kiinnitetty puslaan.

http://www.benzworld.org/forums/attachm ... c_0045.jpg
pekkovee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 06.12.2011 20:13
Paikkakunta: Mäntsälä P

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Omaan jumppailin vastikään uusiks ne säätöpäät puslineen. Tilasin ebaysta, ja oli TODELLA tiukat napsauttaa paikalleen, kannattaa rasvata huolella ja hieroa niistä kuulista ruskeat pois.

Laatikon päässä menee vain siitä kumitutista läpi, ja ohut prikka + sokka.
Levannon We(l)ho

------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
saamu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.11.2016 09:07

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja saamu »

Minkälaiset olivat ongelmat, joidenka vuoksi vaihdoit säätöpäät?

Minulla toisen tangon laatikon puoleinen pää oli viety kumitutin lävitse ja kiinnitys varmistettu rautalangalla. Lopputuloksena kiinnitys vaikutti löysältä ja prikka roikkui rautalangan varassa. Työnsin tangon kunnolla tutista lävitse, vaikkakin se varmasti pääsi siitä löystymään aika pian seuraavalla ajolenkillä. Tämän seurauksena vaihde kuitenkin pysyi useamman kilometrin ajan täydellisesti silmässä.

Elättelen siis toiveita, että vika olisi tuossa laatikon puoleisessa kumitutissa. Selvittelen tarkemmin, kun saan uudet puslat. Sokkia pitää myös kaivaa jostakin, mutta niitä varmaan saa esimerkiksi Motonetistä lajitelmana.

Sami
pekkovee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 06.12.2011 20:13
Paikkakunta: Mäntsälä P

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Meillä oli ne säätöpään nylonpuslat ihan murusina, pakkia ei löytynyt enää ollenkaan. Auto seissyt 29 vuotta ennen meille tuloa, joten ajon aikaisia murheita ei vielä ole päästy testaamaan.

Laatikon pään kiinnitys oli samankaltainen, läpi kumista, prikka ja rautalangan pätkä. Vaihtelin tilalle ihan normaali saksisokan, aika pieniä ovat. Rautalanka kyllä ajaa saman asian, kunhan kumipusla on ehjä ja prikka väliin ettei leikkaa / tökkää siihen
Levannon We(l)ho

------------------------
W108 280 SE -70
Unimog 421 -70
Unimog 416 -78
W 124 300 D -86 iceuseonly slayride
Unimog U1700L -86
W 463 300 GD -91
A 124 300 E 24 -93
W 903 313 CDI -00
X 218 250 CDI -14
X 243 300 4Matic -21
saamu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.11.2016 09:07

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja saamu »

Eipä auttanut puslien ja säätöpäiden vaihto. 4. Vaihde on ennallaan, joka toki tarkoittaa että auto on silti täydessä ajokunnossa. "Kovissa" kiihdytyksissä joutuu vain kevyesti pitämään vaihdekepistä kiinni.

Pureuduin tänä vkl tarkemmin toimimattomaan jarrutehostimeen. Alipainepumpulta tulevasta letkulinjasta piti ensin kääntää venttiili oikein päin, jonka jälkeen juuri ennen tehostinta mitattuna sain 0,8 bar alipaineen. Laitoin sen jälkeen painemittarin sarjaan letkulinjaan t-liittimellä, jotta sain lukemat todellisesta tilanteesta. Auton, kun laittoi käyntiin niin alipaine kasvoi n. 0,6 bariin, mutta heti kun painoi jarrua niin alipaine katosi suhahdusääneen saattelemana.

Eikö tuossa jarrupääsylinterin puolella pitäisi olla vakiona alipaine jarrutuksen ajan?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja unski »

Sehän saisi Suhahtaa kun paineen nostaa jarrupolkimelta, ei ennen.

Tuosta nyt saa kuvan asiasta.

https://youtu.be/0sj5d48mcss" onclick="window.open(this.href);return false;

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
saamu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.11.2016 09:07

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja saamu »

Samaisen videon katsoin ja päättelin tehostimen olevan rikki. Piti vain varmista ettei Mersussa ole jotain erikoisratkaisua.

Ajattelin nyt ensin hommata ehjää käytettyä, joka pitäisi löytyä Rovaniemeltä. Niiden lopullinen kunto tietysti selviää vasta käytännön kokeilla.

Joskus oli myös puhetta että esimerkiksi w126 koristen vuodesta -86 eteenpäin tehostimet sopisivat pienellä modauksella 110:iin. Onko jollakin tästä tarkempaa tietoa? Millaisia modauksia edellyttää, että menee paikoilleen?
siipimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 23.08.2018 18:36
Paikkakunta: Rauma

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja siipimersu »

Mulla kans ei pakkia meinaa löytyä millään. Eli onko noi puslat vaidelaatikon kyljessä vai vivustossa?
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tämä on kiinnostava topikki, koska omassa W111-projektissa on "perimätiedon" mukaan saman ominaisuus: 4. vaihde saattaa tipahtaa ajossa vapaalle... Tuossa on siis lattiavaihde. Sikäli erittäin kiinnostavaa ymmärtää tuo puslien, vivuston ym. vaikutus oireeseen.

Eikös nuo siellä välitystangon päässä ole? Ainakin tuossa mun korjausoppaassa sanotaan että noita pitäisi asentaa sinkkipitoisen voitelun kera... Sen nyt tietää siten miten Suomalainen rapa tuollaista liitosta käsittelee?

Tietääkö joku mistä noita (vinyylisiä) holkkeja / puslia voisi saada tai jopa tehdä..? Ainakin jenkkiläisessä osakaupassa oli original varaosa todella hinnan kiroissa :sick:

Innostuin aiheesta, koska tämä korjaus laatikon "ulkopuolella" voisi todella tepsiä noihin oireisiin (4. vaihteen putoiluun). Laatikon sisuskalut voivat olla ihan ok?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
siipimersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 23.08.2018 18:36
Paikkakunta: Rauma

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja siipimersu »

Zac kirjoitti:Tämä on kiinnostava topikki, koska omassa W111-projektissa on "perimätiedon" mukaan saman ominaisuus: 4. vaihde saattaa tipahtaa ajossa vapaalle... Tuossa on siis lattiavaihde. Sikäli erittäin kiinnostavaa ymmärtää tuo puslien, vivuston ym. vaikutus oireeseen.

Eikös nuo siellä välitystangon päässä ole? Ainakin tuossa mun korjausoppaassa sanotaan että noita pitäisi asentaa sinkkipitoisen voitelun kera... Sen nyt tietää siten miten Suomalainen rapa tuollaista liitosta käsittelee?

Tietääkö joku mistä noita (vinyylisiä) holkkeja / puslia voisi saada tai jopa tehdä..? Ainakin jenkkiläisessä osakaupassa oli original varaosa todella hinnan kiroissa :sick:

Innostuin aiheesta, koska tämä korjaus laatikon "ulkopuolella" voisi todella tepsiä noihin oireisiin (4. vaihteen putoiluun). Laatikon sisuskalut voivat olla ihan ok?
Pakki hukassa. Tutkin omaan puslat, Välystä oli, mutta epäilen, että vika on vaihdelaatikossa. Kun lähden tallista pakki löytyy, mutta ei sen jälkeen helposti varsinkaan lämpöisenä. Hoilaa... Kun koneen sammuttaa niin pakki löytyy. Eli jokin siellä on kulut tai löysällä tms. Onkos kellään moisesta kokemusta.
jpitkaniemi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 20.12.2004 15:17
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja jpitkaniemi »

Mulla W110 1964 rattivaihde ja ykkösen heittää pois kun sillä yrittää lähteä. Jos laittaa vauhdissa ykkösen niin pysyy. Epäilin vivuston löysyyttä, mutta eipä tuosta vivustosta äkkiä selvyyttä ota...toistaiseksi lähdetään kakkosella, mitä tuumannee katsastusmies...
W203 200 CDI -02
W110 190 -64
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1594
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Kulunut siirtohaarukka voi aiheuttaa vaihteen hyppäämistä pois päältä. Haarukat on siis laatikon sisällä.
Matti
MB SLK 230K -98
Cadillac DeVille -64
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mercedes W110 200D kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Zac »

Entäs ne vaihteensiirtäjän (vinyyliset?) puslat - voiko niiden kuluma aiheuttaa tuota oiretta?
Vai onko oire siitä ennemminkin että vaihde ei "osu" hyvin silmään (mene päälle esim. tuossa paikoillaan tapauksessa yllä?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Vastaa Viestiin