300CE yhtä jos toista

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Masinol
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 25.04.2017 12:19

300CE yhtä jos toista

Viesti Kirjoittaja Masinol »

Morjens, tuli hommattua kesä-/projektiautoksi 1990 mallinen 300CE. Auto on koriltaan hyvässä kunnossa, ainoastaan etulokkarit pitää uusia, niitäkään ei niinkään ruosteen takia, mutta joku jantteri on joskus auton madaltanut niin alas, että renkaat ovat jyrsineet lokarin reunan kruusiksi. Em. syystä loksun reuna on venynyt niin muodottomaksi, että korjaus on vähintäänkin hankalaa. Ylimatalat jouset menee vaihtoon ennen loksujen uusintaa.

Mutta tekniikka puolella onkin sit jonkin verran fiksattavaa, eli pahin on perä, se on niin väljä, että se on korjattava viimeistään tulevana talvena.
Siis jos joku osaa, tai tietää ken osaa sen korjata, niin kiitti vinkistä etukäteen.
Sitten moottori kärsii joko sytytyskatkoista tai polttoaine vajeesta tai molemmista. Kiihdyttäessä se vastaa heikosti kaasuun kunnes kierrokset nousevat yli 3500:n silloin se esittää pieniä merkkejä menohaluistaan, mutta samalla syttyy häiriövalo joka sammuu kun hellää kaasua.
Moottori muutenkin vähän nykii ja tuntuu nuhaiselta kiihdytettäessä, eli kaikki viittais siihen, että kakku ei kulje kunnolla.

Pa-suodattimen vaihto ei auttanut asiaan, lieneekö sit pumpussa tai paineensäätimessä vikaa. Virranjakajan kansi ja pyörijä on myös uusittu. Jos auto seisoo pitkään, esim. vuorokauden, niin sitä myös saa startata pitkään, lähes minuutin joutuu sahaamaan ellei pitempäänkin.
Kun se viimeinen käynnistyy, niin se hörähtää kerralla tulille eikä prötää yhtään, oisko joku anturi joka vaatii vähän pitemmän herättelyn vai mikä?
Seuraavana aletaan ettimään mahdollisia alipaine- ym. vuotoja.

Jos joku osaa antaa vinkkejä mistä alkaa vikoja etsimään edellä mainittujen lisäksi, niin kiitos etukäteen.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 300CE yhtä jos toista

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tervetuloa foorumille. Moottorihan on melko ylävireinen, oikeastaan ennen 3000-3500 r/min ei tapahdu juuri kummempia.
Moottorille ei ole häiriövaloa. Osaatko sanoa, mikä valo syttyy? Keskellä nopeusmittaria oleva kolmiovalo on autom. lukkoperä ASD:n tai vetoluistonesto ASR:n toimintavalo (molemmat lisävarusteita). Niiden häiriövalot ovat oikealla alhaalla.

KE-Jetin suutinten käyttöikä on n. 150 tkm. Uudet Saksan eBaysta alle 150 e kotiin, olen tilannut kahteen autoon. Suutinvika toisaalta aiheuttaa ongelmia puolilämpimänä-kuumana käynnistämiseen, ainakin minulla.

Käytettyjä, hyväkuntoisia periä kannattaa kysellä vaikka foorumin myyntipalstalta, Raptecilta tai http://www.mb-purkaamo.fi" onclick="window.open(this.href);return false; . ASD-perä harvinaisempi. Em. paikoista kannattaa kysyä myös käytettyjä alkuperäisiä etulokasuojia.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Masinol
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 25.04.2017 12:19

Re: 300CE yhtä jos toista

Viesti Kirjoittaja Masinol »

Kiitos, se on juurikin keskellä mittaria oleva valo jossa on huutomerkki, se vaan syttyy yli 80:n nopeuksissakin kun polkee laatan lattiaan.
Eikös ASD kytkeydy irti jossain 35km:n nopeudessa, vai oonko ihan mettässä? :)
Pidin moottoria enemmän alhaalta vääntävänä, mutta jos riemu repee vasta 3500:n jälkeen, niin sen puoleen se on ok.
kunhan sen vaan saa vetämään nykimättä.

Suutinvikaa arveli entinen omistajakin, yhden sylinterin tulppa oli ollut nokisempi kuin muut kun oli tulpat vaihtanut.
Täytyy laittaa uudet suuttimet tilaukseen, kun ei tiedä tarkkaan paljonko autolla on oikeasti menty.

Venetmäeltä jo kyselinkin lokkareita, ja monesta muustakin paikasta, mutta huonolla menestyksellä.
Marmoritiskiltä sais, mutta hinta vaatimattomat 380€/kpl, samoin perän vaihto-osana hintaan 3500€ vassokuu.
Venetmäellä ei juurikaan purkuosia enää ole, ovat keskittymässä korjaamotoimintaan.
Raptecilta en ole vielä kysellyt.

Tuolla näyttäis olevan vähän kaikkea myynnissä, onko kenelläkään tietoa, tuleeko tavara, vai meneekö vaan rahat?
http://www.german-spob.com/start.php?se ... 679ac07a4e" onclick="window.open(this.href);return false;
sec 560
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 224
Liittynyt: Ke 10.09.2014 19:06

Re: 300CE yhtä jos toista

Viesti Kirjoittaja sec 560 »

Masinol kirjoitti:Kiitos, se on juurikin keskellä mittaria oleva valo jossa on huutomerkki, se vaan syttyy yli 80:n nopeuksissakin kun polkee laatan lattiaan.
Eikös ASD kytkeydy irti jossain 35km:n nopeudessa, vai oonko ihan mettässä? :)
Pidin moottoria enemmän alhaalta vääntävänä, mutta jos riemu repee vasta 3500:n jälkeen, niin sen puoleen se on ok.
kunhan sen vaan saa vetämään nykimättä.

Suutinvikaa arveli entinen omistajakin, yhden sylinterin tulppa oli ollut nokisempi kuin muut kun oli tulpat vaihtanut.
Täytyy laittaa uudet suuttimet tilaukseen, kun ei tiedä tarkkaan paljonko autolla on oikeasti menty.

Venetmäeltä jo kyselinkin lokkareita, ja monesta muustakin paikasta, mutta huonolla menestyksellä.
Marmoritiskiltä sais, mutta hinta vaatimattomat 380€/kpl, samoin perän vaihto-osana hintaan 3500€ vassokuu.
Venetmäellä ei juurikaan purkuosia enää ole, ovat keskittymässä korjaamotoimintaan.
Raptecilta en ole vielä kysellyt.

Tuolla näyttäis olevan vähän kaikkea myynnissä, onko kenelläkään tietoa, tuleeko tavara, vai meneekö vaan rahat?
http://www.german-spob.com/start.php?se ... 679ac07a4e" onclick="window.open(this.href);return false;
Luotettava myyjä, ainakin itselle tullut ne palikat mitä olen tilannut.
http://www.teileshop-db.de/" onclick="window.open(this.href);return false; katsoppa löytyykö tuolta hakemaasi.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: 300CE yhtä jos toista

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Suuttimet tosiaan! Mulla oli 230E tyhjäkäynti huonoa ja käynistyvyys ongelmana. Suuttimien vaihdolla parani huomattavasti. Muista tilata suuttimiin tiivisteet myös.

Ilmavuodot tutkii ja uusii tarvittaessa letkuja. Sitten käy läpi kaikki sähköliittimet, joita koneesta löydät, aukaiset ja contact cleaneriä molemmille pinnoille. Näillä nyt varmaan alkuun kannattaa kokeilla.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Re: 300CE yhtä jos toista

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Tuossa Timo ja Ere866 jo suuttimet mainitsikin, kokeilepa liotella suutinpuhdistus aineissa, eli upota suuttimet liemeen raakaan sellaiseen esim; Motonetista STPn ja tai jonkun muun, osta pari kolme putelia. Näissä sitten liottelet vuorokauden kerrallaan ja vaihdat sitten taasen puhtaaseen liemeen ja vuorokauden jälkeen taas sama uudelleen, niin kauan kunnes liemi jää kirkkaaksi! Huom älä puhalla paineilmaa suihkun suuntaan suuttimen sisälle! Tämä näin ensiavuksi, ei toki poista suuttimien kuluneisuutta, mutta puhdistaa niitä suht tehokkaasti.
Tehottomuus taasen alakierroksilla voi johtua myös jomman kumman pumpun vajaa toiminnasta, kannattaisi tarkistaa osaavassa esim; Bosch huollossa polttoaine paineet ja samalla määränjakajan ylä ja ala kammio paineet, vaikuttavat kummasti koneen toimintaan jos pielessä.
Niin ja tervetuloa 124 joukkoon. :clap:
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 300CE yhtä jos toista

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Masinol kirjoitti:Kiitos, se on juurikin keskellä mittaria oleva valo jossa on huutomerkki, se vaan syttyy yli 80:n nopeuksissakin kun polkee laatan lattiaan.
Eikös ASD kytkeydy irti jossain 35km:n nopeudessa, vai oonko ihan mettässä? :)
Onko renkaat edessä ja takana samankokoiset?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Masinol
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 25.04.2017 12:19

Re: 300CE yhtä jos toista

Viesti Kirjoittaja Masinol »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Tuossa Timo ja Ere866 jo suuttimet mainitsikin, kokeilepa liotella suutinpuhdistus aineissa, eli upota suuttimet liemeen raakaan sellaiseen esim; Motonetista STPn ja tai jonkun muun, osta pari kolme putelia. Näissä sitten liottelet vuorokauden kerrallaan ja vaihdat sitten taasen puhtaaseen liemeen ja vuorokauden jälkeen taas sama uudelleen, niin kauan kunnes liemi jää kirkkaaksi! Huom älä puhalla paineilmaa suihkun suuntaan suuttimen sisälle! Tämä näin ensiavuksi, ei toki poista suuttimien kuluneisuutta, mutta puhdistaa niitä suht tehokkaasti.
Tehottomuus taasen alakierroksilla voi johtua myös jomman kumman pumpun vajaa toiminnasta, kannattaisi tarkistaa osaavassa esim; Bosch huollossa polttoaine paineet ja samalla määränjakajan ylä ja ala kammio paineet, vaikuttavat kummasti koneen toimintaan jos pielessä.
Niin ja tervetuloa 124 joukkoon. :clap:
Kiitos, vaikka on 124:sta jo aiempaakin kokemusta (230E), se tuli tosin aikanaan uutena, eikä tämmösiä vikoja silloin ilmennyt. :D

Pitääkin kokeilla liuottelua ennen kuin tilaan uusia. Mielessä onkin, että käyn jossain korjaamolla paineet mittaamassa kunhan ensin tsekataan letkut, liitännät ym. helpommat kohteet.
Näkyykö muuten suuttimien kuluneisuus mitenkään päälle päin?

Ja renkaat ovat saman kokoiset molemmilla akseleilla.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: 300CE yhtä jos toista

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Ei näy päällepäin suuttimien kunto. Ongelmana on, että vanhemmiten ne alkavat "vuotaa" eli päästävät bensaa tippoina läpi ja sieltähän kuuluisi tulla semmonen pistesuihku, hyvin ohut sumu, säännöllinen.

Suutinten tiivisteet myös ajan myötä kovettuvat/halkeavat ja päästävät ilmaa välistä. Aiheuttaa käyntihäikkää. Suuttimet ja tiivisteet on helppo vaihtaa, irrottaa edessä olevat letkut vaan pois ja vääntää suutinten mutterit auki, nostaa suuttimen pois paikaltaan, asentaa uuden tiivisteen kanssa ja kasaa paketin. Jotkut irrottaa bensaputket määräjakasan päästäkin, mutta riittää kun nostaa ja taivuttaa putkea vähän kauemmans suuttimetn päästä niin siinä mahtuu toimimaan.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Masinol
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 25.04.2017 12:19

Re: 300CE yhtä jos toista

Viesti Kirjoittaja Masinol »

Niitä suuttimia jo tutkailinkin, näyttäis olevan aika helpot irottaa. Elleivät sitten ole hapettuneet kiinni tms.
Oikea etuloksu sentään jo löytyi. (y)
Vastaa Viestiin