W115 ratin irrotus?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
gaz169
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 24.08.2009 09:20
Paikkakunta: jämsänkoski

W115 ratin irrotus?

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

Korotin mersun keulaa ja nyt on sit ruori vinossa, miten toi muovinen keskusta irtoo? vm-75. KIitos etukäteen ettei tu turhaan hajotettua mitään.
w115,w123, 609d. lp913.w163. BJ,RJ. 2cv.GS. Dax ,Tula,XT, Dnepr x2, GSA bmw.
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2023
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W115 ratin irrotus?

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Moi,

keskimerkin irrottamalla saa ratin irti tai sitten kumin laidasta ottaa kiinni ja lähtee irrottamaan sitä kielekkeen takaa.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
gaz169
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 24.08.2009 09:20
Paikkakunta: jämsänkoski

Re: W115 ratin irrotus?

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

slsl77 kirjoitti:Moi,

keskimerkin irrottamalla saa ratin irti tai sitten kumin laidasta ottaa kiinni ja lähtee irrottamaan sitä kielekkeen takaa.
Jaa lähteekö ratti irti ilman ulosvetäjää? Siis jos operoi keskimerkin kautta.
w115,w123, 609d. lp913.w163. BJ,RJ. 2cv.GS. Dax ,Tula,XT, Dnepr x2, GSA bmw.
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Re: W115 ratin irrotus?

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Lähtee ilman mitään kikkailuja. Mutteri irti niin lähtee vetämällä pois.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
gaz169
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 24.08.2009 09:20
Paikkakunta: jämsänkoski

Re: W115 ratin irrotus?

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

Kiitos.kokeillaas kaivaa merkki irti
w115,w123, 609d. lp913.w163. BJ,RJ. 2cv.GS. Dax ,Tula,XT, Dnepr x2, GSA bmw.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Re: W115 ratin irrotus?

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Keskiötähti kannattaa irroittaa ensimmäisenä ennen isomman kumimaisen muoviverhouksen irroitusta (mikä ei ole välttämätöntä ratin irroittamiseksi koska esim ristikkoavain mahtuu 24mm (?) mutterille rei'än läpi). Mutteri on tiukassa jos ei ole koskaan avattu. Muoviverhous lähtee reunoilta ja keskimerkin sisäreunoilta varovasti kääntämällä irtoamaan.

MUTTA: Rattiakselissa on meistaus keskikohdalle (osoittaa ylös kun keskellä). Simpukassakin on muistaakseni jonkinlainen merkki työntövarren keskikohdalle ja nämä pitäisivät olla kohdillaan kun ratti suorassa ja auto kulkee suoraan. Raidetangoista säätämällä toista lyhyemmäksi ja toista puolta pidemmäksi saman verran saa myös oikaistua rattia muuttamatta ohjauskulmia ja irroittamatta rattia kunhan tekee homman huolellisesti.

Rattiakselissa on vilkun palautus sekä rattilukon lukitus jotka muuttuvat eri paikkaan jos rattia kääntää keskikohdan ohi booreilla. Boorit ovat melko tiheät, mutta kumminkin ero on selvä koska rattikin on niin iso. ;)

Jos osia on ollut irtaallaan tai vaihdettu voi myös rattiakseli olla eri asennossa kuin tehtaalta lähtiessä suhteessa simpukkaan, koska nämä on yhdistetty tiheäboorisella liitoskappaleella. Myös simpukan työntövarsi on booreilla ja teoriassa mahdollista laittaa väärille booreille joskaan ei kovin todennäköistä.

Itse tarkistaisin ensin rattiakselin suoruuden suhteessa rattiin, sitten työntövarren asennon ja lopuksi raidetangoista pyörät suoraan ratin asentoa vastaavaksi.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
gaz169
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 147
Liittynyt: Ma 24.08.2009 09:20
Paikkakunta: jämsänkoski

Re: W115 ratin irrotus?

Viesti Kirjoittaja gaz169 »

Tää on kyllä tosi hyvä ajolleen mut kävi kyllä raidetangot mielessä
w115,w123, 609d. lp913.w163. BJ,RJ. 2cv.GS. Dax ,Tula,XT, Dnepr x2, GSA bmw.
Vastaa Viestiin