Moottoriöljy vanhaan kasiin

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 576
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Moottoriöljy vanhaan kasiin

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Lueskelin jenkkien Mersufoorumeilta keskustelua moottoriöljyistä, kyseessä lähinnä M116/M117-koneiset keinuvipuvehkeet. Ilmeisesti näissä moottoreissa tulisi käyttää runsaasti ZDDP:tä (sinkkifosfaatti) sisältävää öljyä venttiilikoneiston suurten pintapaineiden vuoksi. Vuosien kuluessa moottoriöljyistä on vähennetty ZDDP:n määrää, sillä runsas määrä voi aiheuttaa ongelmia katalysaattorille, ja lienee muitakin päästöjä. Vanhemmissa autoissa harvemmin on kattia, mutta ainakin loppupään M116/7-koneissa sellaiset jo löytyy.

Parhaana vaihtoehtona, tietty jenkkiläisestä näkövinkkelistä, mainittiin Penngrade 1-öljy. Saatavissa ainakin Järi Mäeltä. http://www.jarimaki.fi/cgi-bin/webio2kauppa" onclick="window.open(this.href);return false;?Öljyt-&-nesteet/Moottoriöljy-Brad-Penn-20W--50-quart&naytasivu=15824&id=24532&saitti=jarimaki

Myös Red Oilin öljyissä on ilmeisesti runsaammin ZDDP:tä. http://www.motonet.fi/fi/tuote/590080/R ... oljy-946ml" onclick="window.open(this.href);return false;

Amsoilia on myös saatavilla ainakin race.fi. Tässä esitellään Amsoilin valikoimaa, ja linkin video selkeyttää asiaa todella hyvin. http://www.roadmachine.fi/sinkkifosfaatti-zddp/" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse ajattelin aiemmin että mikä tahansa hieman paksumpi öljy kuten 10W-40 ajaa asiansa, mutta aion kyllä nyt syksyllä seisontaan laittaessa vaihtaa jonkin yllä mainituista öljyistä omaan M117:aan. Ohjekirjan öljytaulukon mukaan esimerkiksi tuo kehuttu Penngrade 1 20W-50 sopisi ihan mainiosti kesäajoon. Mitäs foorumin "gurut" suosittelee?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Moottoriöljy vanhaan kasiin

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

minä olen päästellyt euro oililla turbosynillä, viijenlitran hinkki ja maksaa alta 20€ olikohan se 10-40w ja ihan samoin se pelas castrollillakin :wink:
https://www.tokmanni.fi/oljyt-autoiluun ... 9002341/dp" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Moottoriöljy vanhaan kasiin

Viesti Kirjoittaja karra »

Käsitykseni mukaan Teboilin mineraaliöljyissä on sinkkiä ja kuulemma se Motonetin Classic mineraaliöljy olisi laahaaville nokille sopivaa. Gulfin Zinc Plus öljyä ei taida enää saada, sitä oli vajaa 10 v sitten US partsissa saatavana.

Ilmeisimmin STP:sä on myös sinkkiä, sitä jos laittas sinne mineraaliöljyn sekaan :roll:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Moottoriöljy vanhaan kasiin

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Nyt viimeksi pistin tätä SECiin http://www.motonet.fi/fi/tuote/592055/M ... nosynthese" onclick="window.open(this.href);return false;
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Moottoriöljy vanhaan kasiin

Viesti Kirjoittaja Hage »

Tuossa jotain turinointia: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 33&t=73506" onclick="window.open(this.href);return false;
Itellä on Teboil Diamond Dieseliä ja hyvin on toiminut, ainakin tähän mennessä.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Moottoriöljy vanhaan kasiin

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

https://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=121&pcid=1" onclick="window.open(this.href);return false;

"Sinkkiä pullossa"

http://www.teboil.fi/yhtio/ajankohtaist ... -s-20w-50/" onclick="window.open(this.href);return false;

Se paras Teboilin harrasteajoneuvoöljy. Kuvan kohde muuten näyttää kovasti erään ko. firman johtoportaan kaverin autolta. Harrastepintaa löytyy!
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Moottoriöljy vanhaan kasiin

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Häksä kirjoitti:Lueskelin jenkkien Mersufoorumeilta keskustelua moottoriöljyistä, kyseessä lähinnä M116/M117-koneiset keinuvipuvehkeet. Ilmeisesti näissä moottoreissa tulisi käyttää runsaasti ZDDP:tä (sinkkifosfaatti) sisältävää öljyä venttiilikoneiston suurten pintapaineiden vuoksi. Vuosien kuluessa moottoriöljyistä on vähennetty ZDDP:n määrää, sillä runsas määrä voi aiheuttaa ongelmia katalysaattorille, ja lienee muitakin päästöjä. Vanhemmissa autoissa harvemmin on kattia, mutta ainakin loppupään M116/7-koneissa sellaiset jo löytyy.
Jep. Esim purkin API-luokitus kertoo sekin jo jotain:
SJ: 1996 käyttöönotettu luokitus, joka on kehitetty moottoreiden entistä tiukempien päästö- ja suorituskykyvaatimuksien mukaiseksi.
SL: 2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon ... parempi suoja katalysaattorille ja muille päästöjä vähentäville osille... Testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa.

Eli SJ ja siitä eteenpäin ei voi enää olla ZDDP-aineistusta wanhaan malliin.

Sitten on kylläkin se, että ZDDP'n tilalle on uuudemmissa öljyissä vastaavan kaltaisia muita lisäaineita, mutta esim pitoisuus verrattuna ZDDP ei selviä mistään.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Moottoriöljy vanhaan kasiin

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Hage kirjoitti:Itellä on Teboil Diamond Dieseliä ja hyvin on toiminut, ainakin tähän mennessä.
Delvac-uskovaiset on ihan oma lukunsa oli kyse sitten MP- tai autoharrastajista.
Ensinnäkään kyse ei ole pesevyydestä, vaan siitä, pysyykö öljyyn pääsevät nokihiukkaset paakkuuntumattomina. Ihan turha ominaisuus oikein toimivassa bensakoneessa.
Pesevyysasia on kunnossa kunhan vaihtaa öljyjä säännöllisin välein eikä käytä halvinta mineraalikuraa.
Miksi ei dieselin öljyjä prätkään? Viskositetti-indeksin parantajat eivät kestä lämpöä.
Ja esim Teboilin Diamond Diesel on API-SN eli matala-ZDDP.
Itse asiassa nuo dieselin öljyt ovat nykyisin liki samoja kuin vastaava bensakoneen öljy, kunhan jätetään pois raskaan kaluston öljyt. Siis ne joissa ACEA-luokitus on E-jotain. Toisaalta ne ovat menneet sitten ihan omaan suuntaansa, ja niissä haetaan ihan eri ominaisuuksia kuin ennen.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Petech
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 05.12.2016 13:15

Re: Moottoriöljy vanhaan kasiin

Viesti Kirjoittaja Petech »

Mun "korkeaviritteisessä" ilmajäähy moottorissa on toi Brad-Penn 20/50 öljy toimii kesäkäytössä todella hyvin.
Käytin samaa öljyä m110 moottorissa, mutta ei kannata käyttää muuta kun kesä kelillä.

Teboilin uudessa classic öljyssä reilusti sinkki lisäainetta, ja hinta erittäin kuluttaja ystävällistä.
Motonet hinta 17.90/ 4L
Sinkkimäärä huhujen mukaan yli 1600ppm
http://www.teboil.fi/yhtio/ajankohtaist ... -s-20w-50/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Moottoriöljy vanhaan kasiin

Viesti Kirjoittaja Hage »

Eli onko mulla taas väärät öljyt autossa? :D Viimeksi mulla oli Mobilin 0-30 öljyä mikä jo haukuttiinkin paskaksi ja minkä itsekkin tiesin mutta kun nurkissa ei ollut siihen hätään muuta niin laitoin ne. Eihän ne sisällä pysynytkään eikä ne pitkään kerennyt olemaan kun sain ostettua tilalle Diamondia. Eli jos ostan seuraavaa öljynvaihtoa varten tuota Silver Classiccia niin onko sekin sitten ympärivuotisessa ajossa olevalle M117 koneelle väärää? :problem:

edit: pari hymiötä lisätty niin ei mene niin vakavaksi :D
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 576
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottoriöljy vanhaan kasiin

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Jaa tästä olikin keskustelua jo aikaisemmin, enpä löytänytkään. Kiitos linkistä.

Kiinnostava tuo Teboilin öljy, olisi tietty kiva tietää mikä on se kulumisenestolisäaineistus. Luokitus on näköjään API SH, eli tuolta aikaisemmasta öljykeskustelusta luntaten, se tarkoittaa maks 1200 ppm ZDDP:tä.

Brad Penn on tietysti aika kallis vaihtoehto, 8 litran öljytilavuuteen joutuu ostamaan 9x18€ 1 quart pulloa = 162€. Redline 10W-40 on Motonetissa 69€ gallona. Pari sellaista ja quartti päälle 20,90 eli tekee 159€. Näihin verrattuna esim. Teboil Silver Classic on suorastaan epäilyttävän halpaa, alle 40€ riittäisi kasin öljyvaihtoon. Teboilia saa neljä litraa vs. 0,946 litraa (1 quart) Brad Pennia tai Red Lineä. Noh, aika suhteellista tämäkin, 120€ menee jo kun laittaa tankin täyteen.

Nyt kun on venttiilikoneisto saatu kuntoon, niin ei vaan viitsisi heti tärvellä sitä väärillä öljyillä.

Mikä on ajatus tuossa dieselin moottoriöljyn käytössä? Pesevyys? Eikös Silver Classic ole turhan kankeaa talvikäyttöön, katso ekan viestin taulukko :wink:

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Moottoriöljy vanhaan kasiin

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Mulla on Porschessa 20W-50 koska se on myös ohjekirjan suositus. Ja sillä tulee lähdettyä maaliskuun alussa AHS'n talviajoihin, joten hieman talvikäyttöä & kokemusta sitä kautta. Kyllä tuo 20W-50 vielä -5° C toimii, öljynpaineet nousee normaalisti ja startti vääntää, mutta sen alle en menisi.

Delvac-uskonnosta on tuossa eilen 18:00 kirjoittamassani.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: Moottoriöljy vanhaan kasiin

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Mikäs vika siinä mineraali-Delvacin käytössä on vanhassa bensakoneessa?
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Moottoriöljy vanhaan kasiin

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Kysytääs toisin päin: mitä hödyttää käyttää joko huonompaa samanhintaista vastaavaa, tai kalliimpaa samankaltaista öljyä, jossa ominaisuudetkin on räätälöity ainakin jonkin verran pieleen?
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: Moottoriöljy vanhaan kasiin

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Ei varmaan mitään hyötyä, mutta millä referenssillä juuri Delvac on huono?
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Moottoriöljy vanhaan kasiin

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Andreas kirjoitti:Ei varmaan mitään hyötyä, mutta millä referenssillä juuri Delvac on huono?
Delvac on se tunnettu tuotemerkki noille dieselpolttoainekäyttöisille keskiraskaan kaluston moottoriöljyille, ja huomaatko mikä sanahirviö :lol:
Heteka, kokis, stefa jne.
Koskee siis kaikkia vastaavia, se nyt vaan on niin jne.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
priuttan
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 15.05.2013 21:52

Re: Moottoriöljy vanhaan kasiin

Viesti Kirjoittaja priuttan »

Mobil RF täyssynteettinen 5w50, olen käyttänyt moottori M117 ja hyvin toimii ei syö, ei tarvitse lisäillä
MB 450 SL R107
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Moottoriöljy vanhaan kasiin

Viesti Kirjoittaja Hage »

Palaten takaisin tähän niin en saanut suoraa vastausta sille että mikä tässä Diamond dieselissä mättää, etenkään kun kaikki nykyöljyt tuntuu olevan liian vähäsinkkisiä mihinkään moottoriin tai sitten liian paksua tai liiat ohukaista. Minä laitoin nyt tota lierua sen takia koska useampi foorumilainen sitä suositteli, eli jos joku keksii paremman öljyn joka sopii ympärivuotiseen ajoon niin kertokaa ihmeessä mutta älkää copy pastetko sen valmistajan sivulta tuoteselostusta, se kun ei ole mitään muuta kuin pelkkää mainospuhetta :D
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 576
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottoriöljy vanhaan kasiin

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Paljonhan näissä öljyasiossa on mutua ja kuulopuheita. Samalla tavalla se moottori tuntuu käyvän, oli kyseessä sitten halvinta tai kalleinta mahdollista. Pitäisi tietää enemmän öljyistä että osaisi sanoa mitään faktaa. Tuosta diesel-öljystä korvaan särähtää ainoastaan se, että miksi sitä käytettäisiin bensiinimoottorissa. Mikä on etu? En tiedä. Voi olla ettei sillä ole mitään merkitystä.

Itse katsoisin valmistajan suosituksen moottoriin sopivasta viskositeetista. Fakta on myös se, että öljyjen lisäaineet on muuttuneet siitä mitä ne oli silloin 70-luvulla kun näitä moottoreita suunniteltiin. Siksi erilaiset klassikko-öljyt on varmasti hyvä valinta. Itse ainakin vakuutuin tuon ZDDP:n tarpeellisuudesta. Millä tahansa normi-öljyllä ajaisi varmasti yhtä hyvin, eron huomaisi kenties kymmenien tuhansien kilometrien päästä. Siinä vaiheessa auton on ehkä myynyt jo eteenpäin, joten mitäpä sillä olisi väliä. Ajattelen kuitenkin että ostan itselleni mielenrauhaa kun tiedän että moottorissa pyörii sille sopiva öljy. Ainakin näin luulen :think:

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Moottoriöljy vanhaan kasiin

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Vaikea tuota öljyn hyvyyttä tai huonoutta on tavallisen harrastajan todentaa. Varminta on, kun vaihtaa öljyn riittävän usein.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Vastaa Viestiin