W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kyllä ne vaan uudet on aina komiat... ja vieläpä Made in CÄNÄDÄ :D

Kuva

Ihan kuin Strömssössä ei mennyt kytkinletkun tilaus Hollannista - paketti kyllä lähti sovitusti post.nl matkaan, mutta oleellista tietoa katosi paketin tietojen siirtyessä post.nl -> posti.fi välillä.... eikä tieto (sms tai lappu) paketin saapumisesta läheiseen postiin koskaan minua tavoittanut :thumbdown:

Sitten kun saatiin seurantatiedoilla kaiveltua paketin tila, niin se oli jo "palautettu, matkalla lähetysmaahan"... Eli case lost. Onneksi Marcel oli huippumukava ja ymmärtäväinen, eikä sanonut veloittavansa mitään paketin laittamisesta uudelleen tulemaan Suomeen... mutta hohhoijaa...

Jostain syystä myös AutoDocin paketti Saksasta on kestänyt viikkoja - tarvinnee alkaa vallan tilaileen USA:sta kun on noin paljon nopeampaa! :wink: Toki tuo tullin kanssa puljaus hiukan ärsyttää (mikä sekään nyt ei kovin vaikea homma ollut).

Josko saisi kaikki osat jouluksi niin onpa sitten välipäiville puuhaa....
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Josko löytyisi Girlingin puoliskoihin tiivisteet kun käy joululahjoja ostamassa... Niitä olisi vaille
enää että voitaisiin laittaa nuo jarrusatulat nippuun. Näitähän on ollut kolmea mallia ja tässä siis puoliskojen
välillä ei ole erillistä yhdysputkea vaan jarruneste kulkee puoliskojen välillä olevista rei'istä jossa noin 10mm x 1,5mm tiivisterengas.
(Kysyin noita jo Biltemasta ja KorjaKumista mutta kummastakin myytiin ei-oota).

AutoDocilta siis tulossa jarruletkut ym. joten alkaa jarrut rakentua. Paketti näytti olevan tänään Malmön kohdalla tulossa, ehkä ehtii jouluksi :-o Putkien tekoon on työkalusarja käytössä, täytyy vaan käydä kieppi putkea ostamassa ja toivottavasti sopivia jarruputken holkkejakin löytyy ihan Motonetistä(?)

Kytkinletku on yhä "hakemassa vauhtia" Hollannista... Laitoin Marcelille äsken sähköpostia että onko näkynyt ja että laittaisi nyt heti seurantakoodin jotta voin haukkana vahtia missä missä se on tulossa. Tällä kertaa en pakettia missaa! Kun letku tulee pääsee laittamaan kytkimen hydraulipuolenkin nippuun.

Aktivoin myös alkuvuoden mailikeskustelun sisustuskankaista, edelleen Streifen-kangasta saa kuopiolaisen verhoomon kautta, joku oli sitä juuri tilannutkin 6m (riittänee penkkeihin?), kun itselle riittää 1m koska siitä saa 4x 35cm siivut kaikkiin ovipaneeleihin. Pitäisi tällä tempulla saada aika siistiksi sisältä. Lattiamaton saatavuudesta ei ole täyttä varmuutta, mutta siitä pitäisi olla näytepala postissa tulossa, jotta voin verrata autossa olevaan etuosan mattoon. Lattiamaton minimitilaus taitaa olla ~2 m2. Koko kankainen mattosarja maksaa teetettynä 1.000 eur eli ei ole tulossa tähän autoon :-o

Joulukiireet (töissä ja siviilissä) painaa päälle joten projekti pääosin "telakalla" ainakin Tapaniin asti....
Hyvät joulut oldtimerilaisille - palaan viimeistään alkuvuodesta asiaan.... :wave:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Ja hyvää uutta vuotta 2019 tämän projektin puolesta :thumbup: Josko tänä vuonna maaliin...

Projekti on ainakin palautettu joulutauolta: Välipäivinä jatkoin Girlingeihin sopivien yhdetiivisteiden etsiskelyä, ja ostin sitten niitä lähimmäksi osuneet 2mm paksut / 10mm halkaisijan O-renkaat Top-Osasta. Kaikki osat olivat etujarruihin siten kasassa, kun myös jarrupalat (98x68mm) saapuivat sopivasti AutoDocilta jouluksi. Samassa paketissa tuli kaikki 4 uutta jarruletkua ja jarrujen pääsylinterin korjaussarja.

Eli alettiin viikonloppuna sitten kasaamaan noita jarrusatuloita. Tiivistesarja oli uusi ja täysin sopiva, reilusti käytettiin sinistä jarruvaseliinia kumien asennuksessa ja nätisti lupsahteli männät paikalleen kohtuullisella voimalla. New Yorkista tulleet männät olivat myös oikeata kokoa. Loppukiristys pulteille tehtiin ruuvinpenkissä, koska tiukkaanhan nämä on syytä vetää. Alkuperäiset tuumaiset pultitkin muuten käsittämättömän hyvässä kunnossa vaikka ( /koska?) niitä ei oltu varmastikaan viimeiseen 53 vuoteen auottu :D

Kytkinletkun metsästys tuntuu olevan aika tuskainen homma sitä vastoin :think: Nyt sentään lauantai-aamuna oikein soittivat lähipostista että "tämä paketti joka on mennyt edes ja taas olisi nyt noudettavissa"... Tällä kertaa siinä oli säilynyt jopa vastaaonttajat tiedot matkassa mukana(!) No hain paketin, ja siellä oli kytkinletku, valkoinen vaihdekepin nuppi (lattia/manual), sekä W112 listojen kiinnikkeitä (aika vaikea muualta saada ja joudun jonkun verran noita listoja irrotteleen ja takas laitteleen...)

No aloin sitten lauantaina illemmalla laitteleen kytkintä kasaan, kiinnitin pääsylinterin takas autoon ja siihen putken perään, sitten kun tuli tämä letkun vuoro niin meinasi päästä pikku manaus... :sick: Vaikka letku oli "W111.014 later than 49.000" niin eikös perhana tuo työsylinterin päähän tuleva urosliitin ollutkin pieni sittenkin! Kuva alla jossa on vanhan ja uuden letkun liitin vertailussa:
Kuva

Nyt laitoinkin sitten Marcelille sähköpostia että löytyisikö vielä sellaista letkua jossa kumpikin pää (naaras ja uros) olisi tuota isompaa n. 14mm kokoa... katsotaan meneekö sillä jo hermo meikäläiseen. Mahdollisesti jossain Pagodassa olisi noilla liittimillä mutta siinä letku taitaa olla vain 22cm kun tämä on 26cm pitkä, eli luultavasti menee liian piukalle... Tosin voisihan sitä väliputkea vaihtamalla tuoda lähemmäs.

Muutoin on menossa etupään valmistelu maalaukseen, jotta saisi lokarit takaisin kiinni. Siihen kävin ostamaan Spies-Heckerin tartuntapohjamaalia ja 2K-epoksimaalia, pitkähkön pähkäilyn tuloksena. Maalaus koskee siis lähinnä osia jotka eivät jää ulospäin näkysälle, mutta sisältää sekä uutta että vanhaa peltiä. Seuraavaksi pitäisi siirtyä sitten taaksepäin ja ovien kimppuun, josta onkin kysymys:

Nuo siipparin saranat ovat ovissa kiinni (ja takaovet myös rungossa) noilla julman isoilla ristipääruuveilla. Noin isoa kärkeä ei tahdo löytyä oikein mistään, mutta mahtaako tämä Phillips PH4 olla lähelle?
https://www.ikh.fi/fi/ruuvauskarki-ph4-38mm-w057725" onclick="window.open(this.href);return false;

Ajattelin hakea kärjen ja kaverin iskevällä Milwaukeella voitaisiin sitten kokeilla... WD40:tä ovat saaneet oven sisäpuolelta päin ja tarvittaessa voidaan vähän lämmittääkin. - Nyt tulee pitempi postaus kun presidentin puheesta, jatketaan lisää tuonnempana?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Pienellä pulttipyssyllä joskus jumiutuneen lukkolaitteen ruuveja irrotellu, kärki on parempi olla just eikä melkeen oikeankokoinen. Toinen vaihtoehto on sellanen lyöntimeisseli mut se voi olla liian raju, saattaa taipua pelti siltä kohdalta jos kovaa joutuu lyömään.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Se voisi olla toinen vaihtoehto (muttei löydy repertuaarista ja läheinen korjaamo ei välittänyt edes vastata ao. tiedusteluuni...)
Pääasia että on iskevä - tuo Milwaukee nakuttelee muistaakseni päälle 3.000 iskua minuutissa, se yleensä tehoaa tiukkoihin ruuveihin...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tuo kytkinletku alkaa olla jo pikkuisen päänvaiva - speksi on siis M14 uros / M14 naaras, ja mittaa luultavimmin n. 26 cm.

Mahdollisesti OEM numero on tämä: 0002950135
En ole kuitenkaan ihan varma siitäkään, saattaa olla Pagodan letku ja mahdollisesti silloin liian lyhyt.

W111-sedanissa on ollut kolmea eri kytkinletkua "early / middle / late" - ja taas eri kuin mitä W110:ssä.
Luultavimmin haussa on "late" mutta täyttä varmuutta ei ole siitäkään.

Onko jollain tietoa? Tai hyvää varaosaluetteloa mistä edes oikea OEM varmistuisi? (Siitä voi olla iloa vaikka nämä ovatkin "sold out").


EDIT:
Saksan kerhossa tuosta oli keskusteltu:
https://forum.mercedesclub.de/index.php ... -295-0135/
Mutta DB-Debotissa se oli loppu. SLS-HH-Shopissa olisi Pagodan letkua oikeilla päillä, mutta se on vain 21-22cm pitkä:
https://www.sls-hh-shop.de/main/de/merc ... w14-p-4371
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

108:n letkun junttureihin hitsasin joskus -80-luvulla hydrauliliikkeestä hakemani sopivat letkuliittimet, joihin sitten letku normaalisti puristettiin. Hyvin on kestänyt; sama letku autossa vieläkin. Tosin alkuperäinenkin on tullut hankittua, mutta ei ole ollut tarvetta...
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

ihan idea...otat vanhasta letkusta tosiaan päät, ostat pikkuisen ylimittaisen jarruletkun ja nappaat siitä pelkän letkun. Sitten vain klemmareilla letku paikalleen. Kytkimen nestepaine on murto-osa jarrujärjestelmän jarrupaineesta. Normi klemmarit kestää varmasti, kun vain saat sopivalla klemmarilla liitoksen pitämään.

Jarruletkuunhan ei tätä saa tehdä...mutta kytkinletku on ihan eri asia.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Juho
Mersumies
Mersumies
Viestit: 737
Liittynyt: Ti 31.08.2004 21:12
Paikkakunta: 09

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Juho »

Ootko kattonu saako kytkin letkua Niemöller tai MB Classic DE näistä mä ostan osia paljon vanhoihin Mersuihin.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
wsatakasi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 59
Liittynyt: Ti 06.11.2012 23:09
Paikkakunta: Pori

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja wsatakasi »

Tosiaan menee varmasti kytkimessä klemmariliitoksenakin. Omassani tein tuolloin hydrauliletkulla puristusholkein. Tuli lähes originaalin näköinen.
250s -67
300d -84
300td -92
300tdt -98
300tdt -97
Chevy G30 -79
Mopar -79
ym.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

@wsatakasi @unski : Onhan mulla tosiaan tuo letku joka sopii jo väliputken liittimeen ja sitten tuo vanha liitin (kts. kuva yllä).
Olettaen se liitin on ihan terästä(?) eli sinällään olisi varmaan hitsattavissa kiinni sopivaan yhteeseen. Tuo klemmarihomma
vaatisi sitten paksumman letkun ja en ole ihan 100% varma onko tuo liitin kovin kestävä puristaa siellä letkun sisällä...

Jollen muuta keksi niin voisi käydä katsomassa tuolta Dunlop Hi-Flexistä (erikoistunut paineilmaletkuihin ym.) että olisiko siellä
tähän vanhan liittimen perään ympättävää pätkää, jollei muuta niin sellainen minkä juottaisi/hitsaisi ja menisi toisesta päästään tämän letkun sisään, klemmarilla sitten vaan kiinni.... (tai sitten oikein puristamalla saman tein kuten @wsatakasi teit).

@Juho: Joo olen katsonut nuokin ja amerikoita myöten. Ainoa keino saada "oikea" letku saattaa olla se että Saksan mersuklubilla oli hanke (kts. linkki yllä) teettää näitä ...135 letkuja piensarja. Luultavasti nuo tuolla tietäisivät jos näitä jostain vielä muuten saisi...(?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Heittelin googleen tuota numeroa ja tuollainen osui haaviin, mahtaisiko olla oikea?

https://oldtimer-ersatzteile24.de/Kuppl ... -W112-W113" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Bongasin tuon saman, ja uskoisin että tuossa on oikeat päät mutta että se on Pagodaan (W113) eli lyhyempi mitaltaan...
Tämä on yksi mahdollisuus, jos värkkäisi vähän pitemmän väliputken itse (kirisi tuon n. 4cm eron sillä kiinni).

EDIT: Mulla ei siis edelleenkään ole varmuutta mikä on "late W111.014" kytkinletkun OEM-numero...
Laitoin tuosta letkun pituudesta Saksaan kysymyksen...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

miten tuolta...

http://www.nbmhydraulic.com/pdf/Kat_1005sv_ren.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Onpa Ruotsin pojjiilla hyvän näköinen valikoima liittimiä... Siellä oli kyllä paljon adaptereita joilla voisi pystyä sovittamaan, pitäisi vaan perehtyä aika tarkkaan mitä on hankkimassa. Ja sitten jos on puristusliitäntäinen pää niin pitäisi olla myös oikeanlaiset pihdit(?) puristusliitoksen tekoon ym. Sen takia homman joutuisi ehkä kuitenkin teettämään Hi-Flex:illä tai vastaavalla...

Hyviä uutisia kuitenkin Saksan maalta: Tuolta http://www.oldtimer-ersatzteile24.de kaupasta vastailivat näin:

Guten Tag,

die gesamte Länge des Schlauches inklusive der Verschraubung beträgt 287mm.

Die Länge des Schlauches ohne Verschraubung beträgt 202mm.


Mit freundlichen Grüßen

Patrick Schulze


Jos mitat pitävät paikkansa, olisi tämä riittävän pitkä (tai jopa oikea?) letku! (Kokonaismitta 287mm, ilman liittimiä 202mm).
Taitaapi mennä vielä tämä kertaalleen tilaukseen...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tilasin tuon kytkinletkun Oldtimer Ersatzteileltä ja viimeisin status oli että paketti on jo saapunut Suomeen,
eivät kuitenkaan ehtineet toimitteleen ennen viikonloppua... mutta näillä näkymin sitten ensi viikolla pääsee sovittelemaan.

Mutta tänään sain aamulla 2x kuskinovea peräkärryyn ja ajelin kaverille jolla on tuo mainittu Milwaukee Fuel 18 (hiiliharjaton, iskevä) väännin.
Olin varautunut reissuun Biltemasta haetulla Power Bits -sarjalla (iskumeisselin päitä, 8-9€ satsi) ja jonkun verran suhutellut WD-40:tä
ruuvien takapuolelle (tai ainakin sinne päin) ennalta. Mutta kylläpä oli soiva peli tuo iskevä ruuvinväännin! :clap:
Kone paukutti kaikki 4 saranan x 4 ruuvia auki ilman ongelmia! Edes ruuvit eivät menneet miksikään... Käsin ei puhettakaan.

Huomenna jatkuu muilla kujeilla sitten.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Aika helpottava juttu, mutta nytten on kytkimen käyttöpuoli kasattu oikealla letkulla:

Kuva
Turhan (väärän ...235 loppuisen) letkun muuten lupasi Marcel Kappen hyvittää, vaikken edes pyytänyt, tietty lähettämällä se Hollantiin mutta kuitenkin :thumbup:
Kuva

Enää nesteet sisälle ja pääsee kokeilemaan. Täytyy tallentaa tämä saitin linkki mistä pystyi tämänkin letkun
oikean A0002950135 OEM-numeron löytämään:
https://mercedes.7zap.com/en/eu/fg/car/ ... 1/0/0/#375

Myös nämä Girlingin etujarrusatulat ovat valmiita ja menevät seuraavaksi kiinni autoon. Tässä vielä kesken maalauksen:
Kuva

Auton etupäätä ja etulokareita olen pistepuhallellut, ja maalannut (eivät jää juurikaan näkyviin).
Lokareihin täytyi eilen kasailla ehjät/parhaat peilit, koska sekin oli mielekästä tehdä nyt kun ovat vielä irrallaan...

Vielä odottaa yksi pitempi auton alla makoilujakso, joka sisältää ärsyttävää pohjan läpikäyntiä ja jarruputkien uusintaa :cry:
Oviin lähti ihkauudet (original) verhoilukankaat tilaukseen Kuopiosta (ja lompsa huutaa taas hoosiannaa).
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Laitoin turhan kytkinletkun palautuksena Hollantiin... Tulihan siitä nyt 5€ lähetyskulua mutta parempi sekin kuin hyllyssä lojumassa. EDIT: Marcel Kappen oli jo palauttanut letkun hinnan (44.17€) eikä tässä mennyt kuin ihan muutama päivä :thumbup:

Aloin laittamaan noita kunnostettuja jarrusatuloita paikoilleen, ja sitä varten putsasin jarrulevyjä ruosteesta porakoneen teräsharjalla.
Alkoi kuitenkin näyttää siltä että aiemmin oli päässyt jarrupala sorvaamaan ikävää uraa jarrulevyn kylkeen... Toinen kaveri sitten suositteli
vaihtamaan levyt kun taas toinen neuvo oli että vanhat kannattaisi sorvata, koska uudemmat tarvikelevyt eivät kuulemma ole mistään kotoisin? Luulisin että noissakin on valmistajakohtaisia eroja, onko suosituksia hyvistä vs. huonoista jarrulevyn tekijöistä näihin? Saatavuus näyttää olevan aika ok ja hinnat alk. 25 e / kpl (Febi Bilstein) vs. 105 e / kpl (ATE).

Lauantaina ehdittiin viimeistelemään etupäätä siten että seuraavaksi pääsee lokarien pultit ruuvailemaan kiinni.
Pohjaa tuli myös käytyä läpi kuskin alapuolinen alue, ja tuolla pitäisi nyt seuraavaksi hommaa jatkaa kohti takapäätä.
Eli jos olisi seuraavan 1kk aikana tuo pohja suunnilleen koluttu läpi, niin olisin tyytyväinen. Sitten jarrujen tekoa pitäisi jatkaa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Päädyin tilaamaan nuo Febi Bilsteinin levyt Saksasta. Rahteineen niille tuli hintaa 60€ pari mikä on varsin kohtuullinen hintaluokka.
Tarvinnee säästää vanhatkin levyt jotka kaikella järjellä ovat auton alkuperäiset, josko ne vielä tulevaisuudessa sorvaisi.

Eilen jatkoin muutenkin harjoituksia jarrujen parissa:
Purin kummatkin takarummut ja periaatteessa kaikki sisuskalut, ja vaihdoin kumpaankin uudet jarrusylinterit.
Sitten siirryin auton alle ja ja purin käsijarrukaapelit, jotka kiikutin illemmalla kunnostettavaksi "mersumiehelle".
Päivän jobin täydensi kaikkien jarruputkien ja -letkujen pois purku ja mittaaminen uusien hakua varten.
Kuva

Viikko sitten niitattiin jo uudet kulutuspinnat 4 kpl jarrukenkiin, joiden rungot maalasin ensin mustaksi.
Jarrupääsylinteri oli juminut pahoin, mutta siitäkin "mersumies" sai hyvän kun sisäpuoli hoonattiin ja kalustettiin
korjaussarjan uusilla kumiosilla. Tämänkin voisi laittaa tänään kiinni :thumbup:

Etupäässä on nyt lokarit kiinni, mutta vasemman puolen lokari kaipaa vielä pientä stemmausta. Lisäksi niihin tuli kiinnilaittaessa
peilit paikoilleen, koska irrallaan nuokin on paljon mukavampi laittaa:
Kuva

Pohjan koluaminen on yhä menossa, mutta nyt ollaan sentään jo taka-akselin vaiheilla menossa perää kohti...
Sisäpuolen lattian sain maalailtua ja perjantaina liimailin auki olleisiin alueisiin päälle vielä raskasmaton.
Tuo alkaa olla sisustan laittoa vaille... Tässä työkuvaa maalauksen jälkeen:
Kuva

Viikko sitten kävin Hämeenlinnasta hakemassa vielä eteen toiset ovipahvit, ja sisäp. ovilistoja. Verhoiluhommaan
pääsee kun vielä haen jostain kankaan ja pahvin väliin tulevaa noin 3-4mm vahvuista? vanurullaa... Luulisi olevan kangaskaupassa.
Samalla Hml reissulla mukaan tarttui ehjä etulamppu + 2 kehystä, ja jotain pientä sälää kuten jousi ja yksi jarrusatulan Girling-yhde.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Viime viikonloppuna sitten jatkuivat jarruremontit:

Ensin laiteltiin myös oikea takarumpu kuntoon, eli sinnekin tuli uudet niitatut kulutuspinnat maalattuihin jarrukenkien runkoihin.
Yksi uusi jousi ja pari sokkaa myös vaihdettiin. Uudet jarrusylinterithän siellä oli jo paikallaan, ja kaikki uudet letkut ja putket.

Käsijarrujen vaijerit asennettiin nyt kunnostettuina, tai tarkemmin sanoen, autossa olleet vaijerit hylättiin kokonaisuudessaan
ja kunnostettiin paremmista yksilöistä, joissa myös se alumiininen sovite rummun päässä ehyt ja toimivalla rissalla.

Sitten etujarrujen kimppuun, eli purettiin pyörän navat/jarrulevyt pois:
Kuva

Ja vaihdetiin nämä AutoDocilta tulleet Febi Bilsteinin levyt tilalle:
Kuva
Samalla todettiin että pyöränlaakerit ja navat ylipäätään olivat hyvässä kunnossa (autolla ajettu 10v.) Ei muuta kuin uudet
vaseliinit napoihin ja kiristys oikeaan tiukkuuteen.

Seuraavaksi satuloitten ja palojen asennus. Oli aika nahkeaa koska kaikki uutta, eli palat eivät mahtuneet uusien levyjen kanssa
paikoilleen. Päätettiin jättää ne "turhat" peltiläpyskät mäntien ja palojen välistä pois, niin alkoi mahtua... :thumbup:
Nehän voi sitten myöhemmin laittaa paikoilleen kun saa vähän kulutettua paloja, jos esim. alkaa kovasti kiljua Girlingit ilman noita...?
Kuva
Myös noista uusista paloista viilattiin päistä maalit pois, että liikkuvat herkästi omassa tilassaan. Jumittava jarru ei ole hyvä :sick:

Sitten systeemiin nesteet sisään - ei vuotanut mistään :clap: ... ja jarrujen ilmaukseen.
Ilmaus periaatteessa meni hyvin, mutta sitten alkoi murheet: jarrutuntuma ei alkanut kovenemaan vaikka miten pumppasi :thumbdown:
Lopulta tulimme päätelmään että kunnostetussa pääsylinterissä on jotain häikkää, ettei se pidä painetta...

Otimme toisen puretun pääsylinterin testiin mutta sama juttu :x
Ei sitten auttanut muuta kuin käydä maanantaina ostamassa uusi kumisarja ATE:laiseen pääsylinteriin ja annoin sen laitettavaksi samana päivänä.

Tuli sitten vaan mieleen että voisiko jarrutehostimessa olla mitään sellaista vikaa, joka tämän toimimattomuuden selittäisi?
Ilmaa systeemissä ei ole, kokenut mersumies oli ne ilmaamassa. Paineet vaan ei pidä...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Ernst Schmerzkopf
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Su 20.05.2018 23:14

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Ernst Schmerzkopf »

Ovathan satulat oikeilla puolillaan?
Muuten jää usein ilmaruuvit alapuolelle eikä ilma tietysti tule pois.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Ihan pikkuisen myöhästyit @Ernst - vaikka oikeassa oletkin :wink: Kiitos kuitenkin tipsistä!

Eilittäin nimittäin alettiin aamusta kokeileen uudella kytkinkumisarjalla rakennetulla pääsylinterillä ja siinä
noin 9:30 sitten tajuttiin että ei pahus - ei noiden ilmausruuvien kuuluisi olla noin alhaalla satulassa! :oops:

No eipä siinä sitten muuta kuin vaihtamaan satulat vielä kerra päikseen... Sinällään jo ihan mukavaa hommaa
kun kaikki osat uutta/maalattua ja liikkuvat herkästi. Sitten kun oli ilmaruuvit oikeissa paikoissaan, saatiin loputkin
ilmat systeemistä lopulta veks :thumbup:

Nyt on muuten ihan törkeän hyvän tuntuiset jarrut - noin pukeilla ollessa ainakin - kunpa pääsisi pian
tielle testaamaan! :D Nyt sen vielä estää alustassa puhtaalla pellillä olevat alueet, ne pitää suojata
hyvin ennen koeajoa... eli menee sinne likemmäs wappua!
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Liikkuuko jo omin avuin?

Vappu tulossa..
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Tiedän, vappu lähestyy "uhkaavan" nopeasti... :eh:

Ja ei ole vielä "ulkoilutettu" tän vuoden puolella - ei omin avuin eikä edes ilman...

Mitä tuohon ulos rullaamiseen (ainakin) puuttuu, eli pieni työlistan tapainen:
  • - Koneeseen laturi+hihna kiinni ja sytkän säätö lampulla
    - Kytkimen koeponnistus (nesteet sisään jne.)
    - Etuovet takaisin paikoilleen
    - Sisusta nippuun, tai ainakin kuskin penkki :lol:
    - Alustan ehostus(* loppuun siten että auton saa lopulta alas pukeilta (n. +30cm lattiatasosta)

Jos lisää "kosmetiikkaa" kaipaa niin ehkäpä nuo etulamput voisi kiinnittää, puskurit taitaisi olla jo liioittelua :lol:
Sitten voisi jopa pihalle rullata? (Oho!)

(* Tätä tein nyt pääsiäisen ratoksi... On se vaan aikaa viepää (lue: pitkäpiimäistä) hommaa :roll:
Eli alustan käsittely tarkoittaa käytännössä:
  • - Alkuperäisen valkoisen ruiskutöhnän + sen päällä olevan mustan alustamassan poistoa metodilla
    "kuumailmapuhallin + euron metallilasta"... En talttaa koko pohjaa, vain alueet joilla on tarvetta käsittelyyn.
    - Hitsisaumojen siloitus, tässä paras ns. lamellilaikka (karkeus 60-80)
    - Ruosteiden poisto, em. laikka (kuluneena ok, ei ota liikaa...) ja porakoneen teräsharja
Sitten pohjan suojaamiseen tulee seuraavat kerrokset:
  • - Novorex Rust Stop - puhdistetuille ruostekohdille (pysäyttää ruosteen kemiallisesti, kategoriansa paras valmiste!)
    - Spies Hecker Priomat 1K Primer - hitsisaumoihin ensin, sitten kauttaaltaan peltipinnoille
    - Hitsisaumoihin tiivistyksenä musta liimamassa (olikohan Tectryl vaiko Würth - pitää tarkistaa)
    - Tikkurilan Temadur 50 2K Polyurethan - musta pintamaali pohjan viimeistelyksi
Mitään alustamassoja en ajatellut tässä kohtaa vetää! Alustan maalin kuntoa on paljon helpompi
seurata ja tarvittaessa parannella, kun päällä ei ole tuota karmeaa mustaa tervaa :sick:

Katsoin just niin wappuun onkin enää viikko(!) Josko sanotaan että "wappuviikolla" tavoite rullata autoa
pihalle niin katsotaan nyt meneekö paljon tuosta yli.... :angel:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Tarkkana kytkimen kanssa.

Irti se ei välttämättä lähde poljinta painamalla.
W115 korisiin olen myynyt 3 kpl noita alumiinisia poljin telineitä.
Runnottu paskaksi.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Jep, katsotaan miten lähtee pelittämään... Ei auta runnoa.

Kytkimessä tosiaan pääsylinteri ja työsylinteri kunnostettu, ja uusi letku paikoillaan, enää nesteet sisään ja ilmaus niitä tuota pääse kokeilemaan.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Jaahas, tänään sitten onkin jo "se" wapunaatto! :P

Valitettavasti muut puuhat pitivät viikonloppuna kiireisenä niin ei päässyt edes yrittämään kunnon loppukiriä
tuossa jo kauan sitten "wappuna ajossa" -tavoitteessa (myöhemmin sitä lievennettiin "wappuna siis ajellaan pihalle"...)
EDIT: tässä vielä kuva wappupäivältä:
Kuva

No mutta: ei siitä nyt ihan älyttömän kaukana olla, koitan pitää tämän tavoitteen kuitenkin voimassa toukokuun osalta,
en halua missata koko ajokautta eli parasta kesäaikaa! Summaten vielä ne pääjutut seuraavina:

- yhden paikan pohjaan (oik. takapyörän etupuolelle) joutuu vielä vaihtamaan: 70-luvun "lappu" oli huonosti aikanaan suojattu -> menee katsurin meisseli läpi... :sick:
- pohjan suojaus (maalaus) riittävälle tasolle
- yo. kytkimen koeponnistus
- konepuolella laturi kiinni ja sytkän ajoitus
- etuovet, etulamput ja puskurit takas paikoilleen
- sisustan kasailu (penkit ym. paikoilleen)
- takapöntön asennus (puuttuu vielä)
- takarenkaat 14" -> 13" (leimalle)

Melkein sanoisin että jos ei muuten niin ottamalla viikon aikaistettua kesälomaa nämä saisi valmiiks! :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kyllä se vaan aika rientää, vapusta ollaan tultu kohta jo taas 4 viikkoa(!)
Toissa viikonloppu meni reissussa, mutta on projektin parissakin aina kun ehtinyt puuhailtu:

Kävin viime viikolla ostamassa toisen (AC)-laturin. Laiteltiin laturin johdotukset kuntoon, ja vaihdetiiin
tähän laturiin vuosi sitten ostamastani "romusta" laturista jalka. No, sitten laitettiin johdot laturiin kiinni
ja laturi paikoilleen, niin tulikin ns. tenkkapoo - laturin jalka olikin ilmeisesti dieslelistä koska ottaa
kiinni värinänvaimennuspyörään? Se oikea jalka olisi enempi "kiilamanen"? (Ostan jos jostain löytyy...)

Kuva
Kuvassa vasemmalla jalan vuoksi hankittu romulaturi ja oikealla asennettavaksi aiottu, nyt hankittu.

Auton pohjan suojaukset ovat jatkuneet, ja toiveissa on että ne tämän viikon lopulla saisi niin pitkälle
että autolla raahtisi lähteä vaikka ulkoilmaan... Samalla on maalailtu jotain muitakin kohtia, esim.
tässä on takakontin vasen kotelo, ei nättiä mutta saa kelvata tässä kohtaa :lol:
Kuva

Etsiskelin myös parempaa takapuskurin oikean puolen "käpyä" (pikkupuskuria), mutten vielä löytänyt...
Tai olihan tuolla pari myynnissä mutta ehtivät mennä... Löysin kuitenkin vielä paremman vas. puolen puskurin:
Kuva

Tapoin siitäkin ruosteenalut Novorexillä
Kuva
Pieni lommo oli tuossa alareunassa vas. kiinnikkeen kohdalla, mutta sain sen oikeaan ruuvipuristemella ja vasaralla :eh:

Osapuutteita ei enää leimalle olisi muita (tiedossa em. lisäksi) kuin lailliset takarenkaat (ollut nyt 14" takana),
kun sain tämän takapöntönkin Saksasta tilattua (89e + rahti).
Kuva
Jotta vähän kestäisi paremmin ja olisi paremman näköinen niin vedin kromi-sprayllä tuon putken pään pönttöön asti - ai että kun säihkyy sano harakka... 8)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kovasti juhannusta kohti koitetaan saada autoa pihalle, mutta muutama kohta tökkii vastaan...

Sopiva laturinjalka on yhä hakusessa... kai se kohta tarvii muokata tuosta dieselin jalasta jollei muu auta:-/
Uusi "tieto" on että jalkaa olisi käytetty 230S, 250S, 280S, ja mahdollisesti myös W114 auttoi selvittämään
sille OEM-numeron: A 130 155 00 35 ja sitä kautta löytyi kuvakin:
Kuva
Laturinjalka, jollainen haussa(!)

Sytytysennakko säädettiin lampulla kohdalleen, ja käytiin kytkimen käyttöönottoon: nesteet sisälle ja ilmaamaan.
Kun ei alkanut ilmautua, laitettiin myös alakautta työsylinteriin suoraan nestettä tippakannu+letku yhdistelmällä.
Sitten kun pumppasi painetta, aiheutuikin geisir :o

Jostain syystä siis kytkimen pääsylinteri falskaa paineet sinne säiliölle menevään putkeen... Onko sylkkä väljä tai kumit huonot? :cry:
Kuva
Kytkimen pääsylinteri, W111 myöhäisin malli A0002952406, pois purettuna

Auton alla kemuamisen (ikuisuusprojekti = alustan suojaus) ohessa asentelin myös tuon uuden takavaimentimen paikoilleen.
Vasta siinä kohtaa kirkastui sekin asia että välipöntöstä takapöntölle oleva väli oli 70-luvun seppien "rakentelema", eli siinä oli
yksi 50cm pätkä 50mm kupariputkea välillä - ei mennyt heittämällä siis tämäkään, tarvi hakea sovitepätkä väliin.

Kilvet aion kuitenkin tilata tällä viikolla konttorilla! Niissähän saattaa mennä 2 viikkoa(?) joten ovatpa sitten valmiina kun aika koittaa :thumbup:
Viimeksi muokannut Zac, Ti 04.06.2019 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja BHN »

Helpoin kytkimen ilmaus minkä olen tehnyt oli imupumpulla imaisu ilmausnipasta. Esim. Biltema Tuotenro. 20-751.maksaa 14e
Vastaa Viestiin