W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ti 04.06.2019 09:33
Ei ole kuitenkaan normaalia että päästää paineen säiliön suuntaan...? Avasimme pääsylinterin ja siinä oli (hoonauksesta huolimatta) pitkittäistä booria havaittavissa -
olisi tuo "pulppuaminen" nestesäiliön päässä (ei ilmaa vaan nestettä) mahdollisesti väljyydestä johtuvaa?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...


Mersumies
Mersumies
Viestit: 519
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Ti 04.06.2019 17:00
Ihan vaan ajatuksena, onko kumit oikeinpäin?
Saa meinaan olla tavallisen väljä että falskaa ohi.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ke 05.06.2019 07:57
Tuossa aiemman viestin kuvassa vasemmalla puolen:
- sylinterihän on siinä "ylösalaisin"
- se mäntä (& kumit) ovat asennossa jossa se oli ulos vedettynä - pitäisi olla noin?
- kuvassa ei näy jousi, mutta se luonnollisesti oli tuossa männän yläpään urassa

Väljyys tai sitten huonolaatuiset kumit.... Kysyin Turun jarruosasta uusia mutta olivat
päässeet loppumaan ja saavat lisää vasta viikolla 26. Silloin tän pitäisi olla jo ajossa :-(

EDIT: Katselin tuon halkaisukuvaa korjausoppaasta niin tuossa männän päässä,
mihin jousi tulee kiinni, oli merkitty venttiili (valve), voisiko tästä puuttua ko. osa
jolloin mäntä päästää tavarat läpi -> paine pääsee männän keskivaiheille ja siitä säiliölle
menevään putkeen? Tutkinpa asiaa... Pitänee löytää toinen potilas ruumiinavaukseen :lol:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Su 09.06.2019 22:09
Pääsylinterin paineongelma ei ole vielä(kään) ratkennut. Kyllä se vaihtoon menee, jollei Suomesta löydy niin Saksasta
ja Hollannista saa tilaamalla alle viikossa alkae 86 eur kpl (uustuotanto).

Muutoin oli kyllä tänään ihan mukava puuhastelupäivä tallissa (kun ei ollut niin kuumakaan... 8) )

Aamusta aloin vaihtaa starttia "toimivaan". Auton startissahan on siis ollut sellainen vaiva että tipauttaa
aika herkästi pois päältä ja melko usein myös "kurauttaa". Siksi oli se hyvä vaihtaa ennen kuin alkaa syödä vauhtipyörän hampaita.
Aika ahtaassa raossahan se on mutta onnistuin vaihtamaan purkamatta yhtään mitään muuta.
Olihan se aika juhlava startti sen jälkeen kun nyppäs "ykkösellä käymään", kun vähän avainta näytti :thumbup:

Sitten kävin laturin kimppuun, koska onnistuin löytämään siihen sopivan jalan. Tämä tosin on enempi mallia "lattarauta"
eikä sellainen valettu kuin on esim. W108 250S:ssä. Täytyy ehkä sellainen katsella ajan kanssa jostain... (anyone?)
Johdot kiinni ja jalka istui melko hyvin lohkon kyljessä. Valitettavasti vain aiemmin hankitut remmit (850 ja 900 mm)
olivat kummatkin lyhyet. Lisäksi tasavirtajöötille mitoitetut johdot ovat sen verran naftit ettei voi vetää laturia ihan lohkoon kiinni.
Tarvii siis vielä yksi pitempi remmi hakea, ennen kuin voi käyttää konetta kuumaksi...

Hyvä flow kun oli päällä, asensin lopulta kauan sitten @unskilta ostamani vilkkuviiksen paikoilleen. Siihen minulla oli
toinen viiksi mallina, jossa johdoista pätkät. Oli vähempi arvuuttelua johtojen väreistä tuolla metodilla.
Asennuksesta tuntui tulevan ihan hyvä ja toimiva. Jopa kovettuuneksi tietämäni mansetti asettui ihan nätisti uristaan.

Oli kaavaíllut vähän enemmänkin maalaushommaa illalle, mutta tyytyin käsittelemään Noveroxilla muutaman ruosteenalun
ja sitten hioin ja maalasin ihan vaan Mastonin hammerilla takapuskurin kiinnitysraudat. Pikku hiljaa kun alkaa tämä
kasailuvaihe olemaan ja saa sillä kohti lyödä pensselit santaan! :wink:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ti 18.06.2019 16:54
Tämä ongelmallinen kytkimen pääsylinteri ratkesi viikonloppuna niin että vaihdettiin tilalle
toinen samanlainen, paitsi toimiva :D Kiitos muuten @jani85 joka viitsit sen ruuvata irti
toisesta siipparista ja kiikuttaa aina puoleen matkaan :thumbup:

Aloimme sitten uusin osin ilmailemaan kytkintä ja kyllä se mielestämme saatiin ilmattuakin,
mutta kytkin ei vaan millään tahtonut alkaa palauttaa: jos painoi ihan pohjaan niin sinne jäi :oops:
Lopulta tultiin siihen tulokseen että kytkimen geometriassa on aivan liikaa pelivaraa, eli se
työsylinterin tappi / kytkimen haarukka eivät oikein "ylety" kunnolla kytkinasetelmaan.

Alkoi jo näyttää että pahimmillaan joutuu pudottaa laatikon alas ja säätämään ne asetelman
kynnet (3 kpl) ulommas, että tilanne paranisi. Lähdettiin sitten kuitenkin kokeilemaan sellaista että
tehtiin pultista pitempi "käyttötappi" työsylinteriin, ja haettiin sen palautukseen tosi tiukka jousi.
Tarkalla säädöllä löytyikin sitten se alue, jossa ei makaa painelaakerilla, mutta irrottaa hyvin!

Laturiin hain pitemmän W114 280 twincamin hihnan, mitaltaan 940mm. Se oli tarpeeksi pitkä,
eikä olisikaan saanut yhtään olla pitempi. Optimi voisi olla n. 925mm (sellainen täytyy hankkia varalle).

Eipä vaan lähtenyt ensimmäinen hankkimani laturi lataamaan. Lainasin toisen lataussäätimenkin,
ja kokeilin sillä, mutta ei vaan valo sammunut. Lopulta kaivoin laturin jonka hankin aikoinaan sen
(väärän, dieselin) jalan vuoksi, ja totesin että sehän pyörii hyvin kun vähän siipien asentoa paransi... :angel:

Lopulta sitten tuolla toisella laturilla ja autossa jo valmiiksi olleella (sieltä 70-luvulta) säätimellä alkoi
lataus pelittää :thumbup: Saatoin siten lopulta käyttää moottorinkin kuumaksi (kun vesipumppu pyörii)
ja sen päälle valuttaa öljyt pois ja vaihtaa uusiin kera uuden filtterin.

Josko ehtisi vielä sisustan kasaamaan, ja ovet kiinnittää ennen juhannusta niin voisi ulos ajaa pölyjen poistoon!
Ja tulihan sitä viestiä myös että mustat kilvet olisivat nyt konttorilla odottamassa... 8)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ma 24.06.2019 15:16
Niinhän siinä sitten kävi että "juhannus yllätti" ja autotallin ovet pidettiin tarkoituksella säpissä sekä juhannusaaton
että juhannuspäivän - täytyy tehdä joskus muutakin kuin auton ropausta... :twisted:

Ennen juhannusta ehdin saamaan alustasta "pinnat umpeen" eli ulkoilutus sen puolesta mahdollista. Vaihdoin myös
laatikkoon öljyt kun oli kerran vielä pukeilla. Takapuskurin saattoi kokoomisen jälkeen laittaa paikoilleen ja peräkonttikin
oli jo sikäli valmis että sinne saattoi jo matonkin heittää.

Eilen sunnutaina jatkoin sitten sisustan kasaukseen, laitoin kynnysmatot ja listat paikoilleen, sekä oven karmeihin ja
B-pilariin verhoilut. Sitten kiinnitin takapenkin yhdessä pojan kanssa. Etupenkeistä aloin poistaa karvapäällisten teräsniittejä(!)
Sain myös etupuskurin raudat maaliin iltapuoleen.

Pientä takapakkiakin tuli, kun menin kiristämään nokkapellin saranapulttia ja sehän naksahti poikki :sick:
Onneksi sain tutulta vastaavan pultin tilalle (sellaisen missä on iso kanta, ja tyvessä sellainen paksunnos saranan reikää vastaavasti...)
Joutuu nyt vaan etuloksun kertaalleen pudottaan pois, että pääsee tuon taustaan kiinni, mutta sen lokarin istuvuus ei ollut muutenkaan ihan lopullinen...

Tänään ovat asiat myös nytkähdelleet eteenpäin:
Ensin onnistuin löytämään toisen parin Hankookin Optima K715 (185/70) renkaita, joiden valmistus lopettu... Vein vanteet liikkeeseen näitä varten.
Toisekseen rohkeassa etukenossa tilasin rekisteröintikatsastuksen ensi maanantaille! Auto on kyllä vielä niin kesken että hirvittää... :eh:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ma 01.07.2019 13:01
No niin, tämä mersun koeajo on eilittäin onnistuneesti suoritettu :thumbup: !
Tilavasti autossa matkusti jopa viisi henkilöä parhaimmillaan....
Kuva
Kuvat 1. ja 2. otettu heti tallista ulosajon jälkeen, jolloin vielä kunnon pölykerros niskassa...

No niin, valitettavasti koeajo sitten paljasti asioita, joita ei ole sisällä tallissa päässyt oikein kunnolla
koeponnistamaan:

Kytkin alkoi taas jäämään (ajossa) pohjaan, mikä tekee ajosta varsin epäsujuvaa :oops:
Koitin sitä työsylinterin tappia vielä säätää:
- ulospäin n. 1 kierteen verran, jolloin autolla ei sitten enää päässyt liikkeelle ollenkaan
- sisäänpäin n. saman verran, jolloin meni enää 1. ja 2. silmään mutta pakki vaan karautti...

Eli hyvin ollaan minimalistisella alueella (liian syvällä) kytkimen geometriassa!
Yksi ajatus ehdotus tuli kokeilla rullata alamäkiä kytkin pohjassa, jonka pitäisi tehdä jotain (mitä?) neulalaakerille?

Onkohan tässä enää kohta muuta tehtävissä kuin isompi remppa? (Vaihdelaatikko alas ja kytkimen purkaminen, osien vaihto...?)
Heräsi ajatus, onko auto jäänyt -75 jopa ajosta tämän p...kan kytkimen takia? :evil:

Jarrut eivät myöskään olleet kehutun erinomaiset... Ajossa kun nimittäin painaa jarrua, niin puoleen väliin se on yhä puhinaa.
Olisiko niin että joku jarrutehostimen kalvo falskaa? Miten se voisi vaikuttaa jos vuoto olisi imusarjalta tulevassa putkessa / letkussa?
Noita ei ole vaihdettu (suurin osa letkuista on...) Kyllä ne jarrut sitten lopulta ottavat, ei tämä nyt normaalilta "ilmaa jarruissa" -tuntumalta vaikuta...
Tämähän on -65 eli tehostin on jo rintapellissä.

Pyyhkijät teettivät lauantai-iltana myös tuntien työn, kun vivustot olivatkin sitten aivan yhtä puuta... Pitkään sai akseleita lämmittää liekillä,
ja koittaa saada CRC:tä ja öljyä sinne menemään, ennen kuin alkoivat liikkua yhtään. Kun nuo saatiin onnistuneesti elvytettyä ja herkästi
liikkumaan, todettiin kuitenkin että pesimenmoottori pyörittää aika vaisusti... Sitten vielä tätä moottoria avatessa, tai jo sitä ennen,
siitä korkkasi hiilen pidikkeestä "messinkipellin lipare" ja homma oli sitä myötä valmista... :sick:

Kai se on sitten niin että 1 askel eteen ja 3 taakse? Tunnustin tappion sunnuntaina jo alkuillassa, ja todetiin että tälle maanantaille hankittuja
siirtolupia (25e) saati myöskään rekisteröintikatsastuksen (klo 9) aikaa ei tulla kyllä tarvitsemaan. Söi miestä... :think:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2138
Liittynyt: Ti 14.09.2004 20:50
Paikkakunta: Koski TL
ViestiLähetetty: Ma 01.07.2019 20:36
No perkele.

Ota rauhallisesti vaan.

Tässä järjestyksessä: laatikko irti ja ehjät ja uudet kytkinosat sisään.
Uusi tehostin.

Onko iskarit uusittu joka nurkkaan?
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ti 02.07.2019 07:22
Kyllä se on nyt alkanut tuntua ainoalta järkevältä tehdä tuo kytkinremppa tähän kohtaa. Vaikka sen nyt olisikin saanut
vielä tekohengitettyä toimintaan, niin ensi talvena tuo olisi ollut kuitenkin työlistalla... Selvästi se on aika valmista tuo kytkin:-/

Nyt kun äkkiä saisi sen purettua niin osat pitäisi tulla Saksasta viikossa, kokoominen toinen rupeama. Tehostimia on onneksi tiedossa parikin.

En ole vielä iskareita uusinut. Perässä ne (yllättävää kyllä!) vaimentavatkin vielä jotain. Etupää on melko huojuva, eli hyvin potentiaalinen leimahylsy.
Tarvinnee laittaa noita samaan tilaukseen, olivat vielä eilen tarjouksessa Autodocissa alk. 36 eur/kpl taakse ja 45 eur/kpl eteen eli eivät hinnan kiroissa, tosin Suomessa nämä ovatkin sitten jo toista sataa kpl....
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Pe 05.07.2019 12:25
Jaahas, viimeinen työviikko ennen lomaa alkaa olla taputeltu, ja mersun ropausta näköpiirissä viikonlopuksi :-o

Me meinataan tuota kytkintä huomenna vielä koittaa säätää, ym. elvyttää... Kun se nyt vaan olisi ollut niin
kiva ajella mersulla nyt kauniilla (?) kesäkelillä, eikä pelkästään makoilla sen alla:-o Talvella joutais sitten taas atomeiksi laittaa...

Toista jarrutehostajaa on tarkoitus kokeilla. Alipaineletkujen klemmareitten kiristys ei ainakaan mitään vaikuttanut:
Painuu yhä puoliväliin puhinan kera kun eilen kokeilin.

Ei muuten meinannut millään lähteä eilen käyntiin! Bensaa kyllä sai, koska sitten kun tulpat avasi, oli melkein jokainen tulppa
musta ja jopa märän oloinen... Tulpat kun putsasi lähti kyllä sitten ykkösellä taas. Mutta eritoten kylmänä "mokeltaa"/rykii kaasua
polkastessa. Eikös se 2 asteen ennakko ennen yläkuoloa olekaan tälle koneelle sopiva?
Vai olisiko tuo vanha puola ja sitä myötä kipinäkin heikko? Katkojan kärjet ovat hiljattain säädetty (0,35) ja laitoin myös akun lataamaan. EDIT: Käynnistin täydellä akulla: ei eroa toiminnassa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Pe 12.07.2019 10:59
Säädin katkojan kärkiväliksi 0,35 mutta ei parantanut mokellusta sekään... Rassasin myös virranajakajan alipainepillin puhtaaksi, ei vaikutusta.

Menin katkaisemaan toisen pyyhkijän vivuston akselin (jenka huono ja väänsin inasen liian kovaa...) Nyt olen taistellut sitä vivustoa pois autosta, onpa harvinaisen v-mäinen homma!
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Pe 12.07.2019 10:59
Säädin katkojan kärkiväliksi 0,35 mutta ei parantanut mokellusta sekään... Rassasin myös virranajakajan alipainepillin puhtaaksi, ei vaikutusta.

Menin katkaisemaan toisen pyyhkijän vivuston akselin (jenka huono ja väänsin inasen liian kovaa...) Nyt olen taistellut sitä vivustoa pois autosta, onpa harvinaisen v-mäinen homma!
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Su 14.07.2019 22:07
Tarkistettiin vielä ennakko eilittäin, ja jostain syystä se oli vaeltanut useamman asteen aikaiselle(?)
Nyt ennakoksi säädettiin koko tarkkaan 2 astetta, ja käynti ja käynnistyvyys tuntuivat ainakin paranevan.
En ole kuitenkaan aivan vakuuttunut, että koko ongelma tällä olisi ratkennut. Pitää käyttää taas enempi kun saa pihalle...

Lopulta eilen selkävoitto tuosta pyyhkijävivuston kanssa käydystä taistosta! Ratkaisevia askelia oli purkaa tarpeeksi paljon
lämmityslaitetta (kyllä, liki kaikki pikkuiset vaijeritkin sieltä irroteltu), ja vetää ne ikkunalle tulevat torvet pois tai ainakin niin
paljon alas että pääsi purkamaan vivuston putkien/ruodon 2 + 2 pulttia rintapellistä auki. Tuon jälkeen akseliputkia pystyy vääntämään
enemmän pystyyn jolloin vivustot (tai niiden akselit) mahtuivat putoamaan sieltä alaspäin, sitten ujuttamalla kohti repsikan ovea
ja ulos... Vastaavasti ehjät vivustot/ akselit paikoilleen samaa reittiä. Eikä jäänyt kuin hitokseen kokoamista tuon jälkeen, koska
about puoli kojetauluahan tuossa tuoksinassa tuli purettua :-o

Hain myös toisen jarrutehostimen eilen, se vaikutti ehjältä, joten josko saisi puhinat pois jarruista...
Kytkimeen vaihdoin toisen työsylinterin, saattaa joutua vielä ilmaamaan, mutta muutoin vaikutti pitävän paineet, ja toimivalta siis.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Edellinen

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi