W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ti 04.06.2019 09:33
Ei ole kuitenkaan normaalia että päästää paineen säiliön suuntaan...? Avasimme pääsylinterin ja siinä oli (hoonauksesta huolimatta) pitkittäistä booria havaittavissa -
olisi tuo "pulppuaminen" nestesäiliön päässä (ei ilmaa vaan nestettä) mahdollisesti väljyydestä johtuvaa?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...


Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Ti 04.06.2019 17:00
Ihan vaan ajatuksena, onko kumit oikeinpäin?
Saa meinaan olla tavallisen väljä että falskaa ohi.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ke 05.06.2019 07:57
Tuossa aiemman viestin kuvassa vasemmalla puolen:
- sylinterihän on siinä "ylösalaisin"
- se mäntä (& kumit) ovat asennossa jossa se oli ulos vedettynä - pitäisi olla noin?
- kuvassa ei näy jousi, mutta se luonnollisesti oli tuossa männän yläpään urassa

Väljyys tai sitten huonolaatuiset kumit.... Kysyin Turun jarruosasta uusia mutta olivat
päässeet loppumaan ja saavat lisää vasta viikolla 26. Silloin tän pitäisi olla jo ajossa :-(

EDIT: Katselin tuon halkaisukuvaa korjausoppaasta niin tuossa männän päässä,
mihin jousi tulee kiinni, oli merkitty venttiili (valve), voisiko tästä puuttua ko. osa
jolloin mäntä päästää tavarat läpi -> paine pääsee männän keskivaiheille ja siitä säiliölle
menevään putkeen? Tutkinpa asiaa... Pitänee löytää toinen potilas ruumiinavaukseen :lol:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Su 09.06.2019 22:09
Pääsylinterin paineongelma ei ole vielä(kään) ratkennut. Kyllä se vaihtoon menee, jollei Suomesta löydy niin Saksasta
ja Hollannista saa tilaamalla alle viikossa alkae 86 eur kpl (uustuotanto).

Muutoin oli kyllä tänään ihan mukava puuhastelupäivä tallissa (kun ei ollut niin kuumakaan... 8) )

Aamusta aloin vaihtaa starttia "toimivaan". Auton startissahan on siis ollut sellainen vaiva että tipauttaa
aika herkästi pois päältä ja melko usein myös "kurauttaa". Siksi oli se hyvä vaihtaa ennen kuin alkaa syödä vauhtipyörän hampaita.
Aika ahtaassa raossahan se on mutta onnistuin vaihtamaan purkamatta yhtään mitään muuta.
Olihan se aika juhlava startti sen jälkeen kun nyppäs "ykkösellä käymään", kun vähän avainta näytti :thumbup:

Sitten kävin laturin kimppuun, koska onnistuin löytämään siihen sopivan jalan. Tämä tosin on enempi mallia "lattarauta"
eikä sellainen valettu kuin on esim. W108 250S:ssä. Täytyy ehkä sellainen katsella ajan kanssa jostain... (anyone?)
Johdot kiinni ja jalka istui melko hyvin lohkon kyljessä. Valitettavasti vain aiemmin hankitut remmit (850 ja 900 mm)
olivat kummatkin lyhyet. Lisäksi tasavirtajöötille mitoitetut johdot ovat sen verran naftit ettei voi vetää laturia ihan lohkoon kiinni.
Tarvii siis vielä yksi pitempi remmi hakea, ennen kuin voi käyttää konetta kuumaksi...

Hyvä flow kun oli päällä, asensin lopulta kauan sitten @unskilta ostamani vilkkuviiksen paikoilleen. Siihen minulla oli
toinen viiksi mallina, jossa johdoista pätkät. Oli vähempi arvuuttelua johtojen väreistä tuolla metodilla.
Asennuksesta tuntui tulevan ihan hyvä ja toimiva. Jopa kovettuuneksi tietämäni mansetti asettui ihan nätisti uristaan.

Oli kaavaíllut vähän enemmänkin maalaushommaa illalle, mutta tyytyin käsittelemään Noveroxilla muutaman ruosteenalun
ja sitten hioin ja maalasin ihan vaan Mastonin hammerilla takapuskurin kiinnitysraudat. Pikku hiljaa kun alkaa tämä
kasailuvaihe olemaan ja saa sillä kohti lyödä pensselit santaan! :wink:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ti 18.06.2019 16:54
Tämä ongelmallinen kytkimen pääsylinteri ratkesi viikonloppuna niin että vaihdettiin tilalle
toinen samanlainen, paitsi toimiva :D Kiitos muuten @jani85 joka viitsit sen ruuvata irti
toisesta siipparista ja kiikuttaa aina puoleen matkaan :thumbup:

Aloimme sitten uusin osin ilmailemaan kytkintä ja kyllä se mielestämme saatiin ilmattuakin,
mutta kytkin ei vaan millään tahtonut alkaa palauttaa: jos painoi ihan pohjaan niin sinne jäi :oops:
Lopulta tultiin siihen tulokseen että kytkimen geometriassa on aivan liikaa pelivaraa, eli se
työsylinterin tappi / kytkimen haarukka eivät oikein "ylety" kunnolla kytkinasetelmaan.

Alkoi jo näyttää että pahimmillaan joutuu pudottaa laatikon alas ja säätämään ne asetelman
kynnet (3 kpl) ulommas, että tilanne paranisi. Lähdettiin sitten kuitenkin kokeilemaan sellaista että
tehtiin pultista pitempi "käyttötappi" työsylinteriin, ja haettiin sen palautukseen tosi tiukka jousi.
Tarkalla säädöllä löytyikin sitten se alue, jossa ei makaa painelaakerilla, mutta irrottaa hyvin!

Laturiin hain pitemmän W114 280 twincamin hihnan, mitaltaan 940mm. Se oli tarpeeksi pitkä,
eikä olisikaan saanut yhtään olla pitempi. Optimi voisi olla n. 925mm (sellainen täytyy hankkia varalle).

Eipä vaan lähtenyt ensimmäinen hankkimani laturi lataamaan. Lainasin toisen lataussäätimenkin,
ja kokeilin sillä, mutta ei vaan valo sammunut. Lopulta kaivoin laturin jonka hankin aikoinaan sen
(väärän, dieselin) jalan vuoksi, ja totesin että sehän pyörii hyvin kun vähän siipien asentoa paransi... :angel:

Lopulta sitten tuolla toisella laturilla ja autossa jo valmiiksi olleella (sieltä 70-luvulta) säätimellä alkoi
lataus pelittää :thumbup: Saatoin siten lopulta käyttää moottorinkin kuumaksi (kun vesipumppu pyörii)
ja sen päälle valuttaa öljyt pois ja vaihtaa uusiin kera uuden filtterin.

Josko ehtisi vielä sisustan kasaamaan, ja ovet kiinnittää ennen juhannusta niin voisi ulos ajaa pölyjen poistoon!
Ja tulihan sitä viestiä myös että mustat kilvet olisivat nyt konttorilla odottamassa... 8)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ma 24.06.2019 15:16
Niinhän siinä sitten kävi että "juhannus yllätti" ja autotallin ovet pidettiin tarkoituksella säpissä sekä juhannusaaton
että juhannuspäivän - täytyy tehdä joskus muutakin kuin auton ropausta... :twisted:

Ennen juhannusta ehdin saamaan alustasta "pinnat umpeen" eli ulkoilutus sen puolesta mahdollista. Vaihdoin myös
laatikkoon öljyt kun oli kerran vielä pukeilla. Takapuskurin saattoi kokoomisen jälkeen laittaa paikoilleen ja peräkonttikin
oli jo sikäli valmis että sinne saattoi jo matonkin heittää.

Eilen sunnutaina jatkoin sitten sisustan kasaukseen, laitoin kynnysmatot ja listat paikoilleen, sekä oven karmeihin ja
B-pilariin verhoilut. Sitten kiinnitin takapenkin yhdessä pojan kanssa. Etupenkeistä aloin poistaa karvapäällisten teräsniittejä(!)
Sain myös etupuskurin raudat maaliin iltapuoleen.

Pientä takapakkiakin tuli, kun menin kiristämään nokkapellin saranapulttia ja sehän naksahti poikki :sick:
Onneksi sain tutulta vastaavan pultin tilalle (sellaisen missä on iso kanta, ja tyvessä sellainen paksunnos saranan reikää vastaavasti...)
Joutuu nyt vaan etuloksun kertaalleen pudottaan pois, että pääsee tuon taustaan kiinni, mutta sen lokarin istuvuus ei ollut muutenkaan ihan lopullinen...

Tänään ovat asiat myös nytkähdelleet eteenpäin:
Ensin onnistuin löytämään toisen parin Hankookin Optima K715 (185/70) renkaita, joiden valmistus lopettu... Vein vanteet liikkeeseen näitä varten.
Toisekseen rohkeassa etukenossa tilasin rekisteröintikatsastuksen ensi maanantaille! Auto on kyllä vielä niin kesken että hirvittää... :eh:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ma 01.07.2019 13:01
No niin, tämä mersun koeajo on eilittäin onnistuneesti suoritettu :thumbup: !
Tilavasti autossa matkusti jopa viisi henkilöä parhaimmillaan....
Kuva
Kuvat 1. ja 2. otettu heti tallista ulosajon jälkeen, jolloin vielä kunnon pölykerros niskassa...

No niin, valitettavasti koeajo sitten paljasti asioita, joita ei ole sisällä tallissa päässyt oikein kunnolla
koeponnistamaan:

Kytkin alkoi taas jäämään (ajossa) pohjaan, mikä tekee ajosta varsin epäsujuvaa :oops:
Koitin sitä työsylinterin tappia vielä säätää:
- ulospäin n. 1 kierteen verran, jolloin autolla ei sitten enää päässyt liikkeelle ollenkaan
- sisäänpäin n. saman verran, jolloin meni enää 1. ja 2. silmään mutta pakki vaan karautti...

Eli hyvin ollaan minimalistisella alueella (liian syvällä) kytkimen geometriassa!
Yksi ajatus ehdotus tuli kokeilla rullata alamäkiä kytkin pohjassa, jonka pitäisi tehdä jotain (mitä?) neulalaakerille?

Onkohan tässä enää kohta muuta tehtävissä kuin isompi remppa? (Vaihdelaatikko alas ja kytkimen purkaminen, osien vaihto...?)
Heräsi ajatus, onko auto jäänyt -75 jopa ajosta tämän p...kan kytkimen takia? :evil:

Jarrut eivät myöskään olleet kehutun erinomaiset... Ajossa kun nimittäin painaa jarrua, niin puoleen väliin se on yhä puhinaa.
Olisiko niin että joku jarrutehostimen kalvo falskaa? Miten se voisi vaikuttaa jos vuoto olisi imusarjalta tulevassa putkessa / letkussa?
Noita ei ole vaihdettu (suurin osa letkuista on...) Kyllä ne jarrut sitten lopulta ottavat, ei tämä nyt normaalilta "ilmaa jarruissa" -tuntumalta vaikuta...
Tämähän on -65 eli tehostin on jo rintapellissä.

Pyyhkijät teettivät lauantai-iltana myös tuntien työn, kun vivustot olivatkin sitten aivan yhtä puuta... Pitkään sai akseleita lämmittää liekillä,
ja koittaa saada CRC:tä ja öljyä sinne menemään, ennen kuin alkoivat liikkua yhtään. Kun nuo saatiin onnistuneesti elvytettyä ja herkästi
liikkumaan, todettiin kuitenkin että pesimenmoottori pyörittää aika vaisusti... Sitten vielä tätä moottoria avatessa, tai jo sitä ennen,
siitä korkkasi hiilen pidikkeestä "messinkipellin lipare" ja homma oli sitä myötä valmista... :sick:

Kai se on sitten niin että 1 askel eteen ja 3 taakse? Tunnustin tappion sunnuntaina jo alkuillassa, ja todetiin että tälle maanantaille hankittuja
siirtolupia (25e) saati myöskään rekisteröintikatsastuksen (klo 9) aikaa ei tulla kyllä tarvitsemaan. Söi miestä... :think:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2142
Liittynyt: Ti 14.09.2004 20:50
Paikkakunta: Koski TL
ViestiLähetetty: Ma 01.07.2019 20:36
No perkele.

Ota rauhallisesti vaan.

Tässä järjestyksessä: laatikko irti ja ehjät ja uudet kytkinosat sisään.
Uusi tehostin.

Onko iskarit uusittu joka nurkkaan?
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ti 02.07.2019 07:22
Kyllä se on nyt alkanut tuntua ainoalta järkevältä tehdä tuo kytkinremppa tähän kohtaa. Vaikka sen nyt olisikin saanut
vielä tekohengitettyä toimintaan, niin ensi talvena tuo olisi ollut kuitenkin työlistalla... Selvästi se on aika valmista tuo kytkin:-/

Nyt kun äkkiä saisi sen purettua niin osat pitäisi tulla Saksasta viikossa, kokoominen toinen rupeama. Tehostimia on onneksi tiedossa parikin.

En ole vielä iskareita uusinut. Perässä ne (yllättävää kyllä!) vaimentavatkin vielä jotain. Etupää on melko huojuva, eli hyvin potentiaalinen leimahylsy.
Tarvinnee laittaa noita samaan tilaukseen, olivat vielä eilen tarjouksessa Autodocissa alk. 36 eur/kpl taakse ja 45 eur/kpl eteen eli eivät hinnan kiroissa, tosin Suomessa nämä ovatkin sitten jo toista sataa kpl....
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Pe 05.07.2019 12:25
Jaahas, viimeinen työviikko ennen lomaa alkaa olla taputeltu, ja mersun ropausta näköpiirissä viikonlopuksi :-o

Me meinataan tuota kytkintä huomenna vielä koittaa säätää, ym. elvyttää... Kun se nyt vaan olisi ollut niin
kiva ajella mersulla nyt kauniilla (?) kesäkelillä, eikä pelkästään makoilla sen alla:-o Talvella joutais sitten taas atomeiksi laittaa...

Toista jarrutehostajaa on tarkoitus kokeilla. Alipaineletkujen klemmareitten kiristys ei ainakaan mitään vaikuttanut:
Painuu yhä puoliväliin puhinan kera kun eilen kokeilin.

Ei muuten meinannut millään lähteä eilen käyntiin! Bensaa kyllä sai, koska sitten kun tulpat avasi, oli melkein jokainen tulppa
musta ja jopa märän oloinen... Tulpat kun putsasi lähti kyllä sitten ykkösellä taas. Mutta eritoten kylmänä "mokeltaa"/rykii kaasua
polkastessa. Eikös se 2 asteen ennakko ennen yläkuoloa olekaan tälle koneelle sopiva?
Vai olisiko tuo vanha puola ja sitä myötä kipinäkin heikko? Katkojan kärjet ovat hiljattain säädetty (0,35) ja laitoin myös akun lataamaan. EDIT: Käynnistin täydellä akulla: ei eroa toiminnassa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Pe 12.07.2019 10:59
Säädin katkojan kärkiväliksi 0,35 mutta ei parantanut mokellusta sekään... Rassasin myös virranajakajan alipainepillin puhtaaksi, ei vaikutusta.

Menin katkaisemaan toisen pyyhkijän vivuston akselin (jenka huono ja väänsin inasen liian kovaa...) Nyt olen taistellut sitä vivustoa pois autosta, onpa harvinaisen v-mäinen homma!
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Pe 12.07.2019 10:59
Säädin katkojan kärkiväliksi 0,35 mutta ei parantanut mokellusta sekään... Rassasin myös virranajakajan alipainepillin puhtaaksi, ei vaikutusta.

Menin katkaisemaan toisen pyyhkijän vivuston akselin (jenka huono ja väänsin inasen liian kovaa...) Nyt olen taistellut sitä vivustoa pois autosta, onpa harvinaisen v-mäinen homma!
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Su 14.07.2019 22:07
Tarkistettiin vielä ennakko eilittäin, ja jostain syystä se oli vaeltanut useamman asteen aikaiselle(?)
Nyt ennakoksi säädettiin koko tarkkaan 2 astetta, ja käynti ja käynnistyvyys tuntuivat ainakin paranevan.
En ole kuitenkaan aivan vakuuttunut, että koko ongelma tällä olisi ratkennut. Pitää käyttää taas enempi kun saa pihalle...

Lopulta eilen selkävoitto tuosta pyyhkijävivuston kanssa käydystä taistosta! Ratkaisevia askelia oli purkaa tarpeeksi paljon
lämmityslaitetta (kyllä, liki kaikki pikkuiset vaijeritkin sieltä irroteltu), ja vetää ne ikkunalle tulevat torvet pois tai ainakin niin
paljon alas että pääsi purkamaan vivuston putkien/ruodon 2 + 2 pulttia rintapellistä auki. Tuon jälkeen akseliputkia pystyy vääntämään
enemmän pystyyn jolloin vivustot (tai niiden akselit) mahtuivat putoamaan sieltä alaspäin, sitten ujuttamalla kohti repsikan ovea
ja ulos... Vastaavasti ehjät vivustot/ akselit paikoilleen samaa reittiä. Eikä jäänyt kuin hitokseen kokoamista tuon jälkeen, koska
about puoli kojetauluahan tuossa tuoksinassa tuli purettua :-o

Hain myös toisen jarrutehostimen eilen, se vaikutti ehjältä, joten josko saisi puhinat pois jarruista...
Kytkimeen vaihdoin toisen työsylinterin, saattaa joutua vielä ilmaamaan, mutta muutoin vaikutti pitävän paineet, ja toimivalta siis.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ma 22.07.2019 09:23
Lomalla näemmä ehtii ja kerkee viikossa tavallista enempi, joten laitetaan nyt päivitystä oikein aiheittain tällä kertaa :D

Käynti ei vieläkään ole tikissä, sytkäpuolta on tutkittu ja viimeksi eilen säädin sytytyksen Engl. korjaamokäsikirjan mukaiseen "2 astetta yläkuolon jälkeen". Ajoituksena tuo voisi olla ihan toimiva, mutta edelleen käynti ei ole tasaista, käy osin vajaalla. Katkojan kärkiä ja tulpan kärvivälejä on myös säädetty, eilen tosin vaihdoin uudet NGK-tulpatkin, ei vaikutusta juurikaan. Tarkoitus on testata vielä konkan ja puolan vaihdolla, että virtapuoli olisi tikissä. Eilen sattui olemaan juurikin tulpat 1-3 mustimmat, eli alkoi sitten pelottaa onko ruiskupumpun ykkösmäntä sittenkin alkanut falskaan, varmaan täytyy ottaa suuttimen putkea irti ja tuokin tsekata?

Pyyhkijöistä ei sen enempää, kuin että nyt ne on kasassa ja toimivat :thumbup:
Olipahan yksi tämän projektin tympeimpiä duuneja, etenkin se vivuston pois saanti (joka onnistui vasta vivuston rungon kiinnitykset avaamalla...)

Hankkimani jarrutehostajan kunnostelin asiallisempaan kuntoon (ulkoisesti):
Kuva
Harmi kyllä tämä tehostaja oli inasen isompi kuin auton alkuperäinen, ja alumiininen jalka piti vaihtaa myös omasta:
Kuva
Tämä tehostaja olikin sitten jopa niin pullea, että piti hieman runkopellin pokkausta hioa että meni paikoilleen:
Kuva
(Tässä yllä näkyy miten etureunasta ahdistaa...)

Oli sellainen liki päivän jumppa tuossa tehostajan vaihdossa. Siksi ottikin päähän koska tämä uusikin tehostaja "puhisee" (vuotaa?)
Lisäksi uutena nyanssina on voimakas klonksahdus heti jarrua painaessa, jotenkin kuulostaa siltä kuin se tehostajan sisuskalu ei olisi ihan oikeilla raiteilla, vaan menee jonkun "kynnyksen" yli alkuunsa. Damn! Ei mennyt kuin Strömsössä tämäkään...

Kytkimen sain palauttamaan varmemmin rakentamalla siihen 3 lattaraudan palasta, kumimatosta, ja muutamasta pultista tälläisen palauttimen:
Kuva
Todennäköisesti tämä "väliaikainen fixi" saa olla autossa ainakin sinne tulevaisuuden kytkin (& laatikko?) remppaan asti :angel:

Iskarit olivat yksi aamu kuistilla odottamassa kun heräsin :D Olin toki antanut Postnordille (Autodocin kuriiri) luvan näin jättää...
Kuva
Vaihteeksi oli kiva tehdä joku homma joka oli alusta loppuun ihan vaan "bolt on..."
Kuva

Uuttakin harmia ilmaantui, sillä eilen alkoi vuotaa tämä kylmäkäynnistimen magneettiventtiili, inhottavasti tuosta etupään bakeliitin ja kuoren välistä! Mahtaako tätä saada millään tilkittyä (epäilen) tai kenellään tuollaista joutilaana? Nyt vaan tulppasin siitä putket...
Kuva
(kuvassa vuotokohta alhaalla johtojen alla olevasta saumasta

Onhan jotain muutakin pientä ehtinyt tuunaan, kuten heittään 70-luvun Blaukkarin mankan ja keulatähden + -merkin autoon kiinni...
Nyt aion pitää kuitenkin 2-3 päivää projektista lomaa!
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Pe 02.08.2019 11:26
Viime hetken vastoinkäymiset (niistä tarkemmin hieman tuonnempana) selätetty,
ja tämä latomersu on nyt hyväksytysti rekisteröintikatsastettu! :D

Tässä kuvaa kun sain toissa iltana uutukaiset kilvet paikoilleen - identtiset kuin ne mitkä viimeksi on viety pois 1975:
Kuva

Katsastuspäivän aamuna tuli vaihdettua vielä jarrutehostaja (4. tänä vuonna autossa kiinni ollut! :sick: )
ja samalla auton entinen jarrupääsylinteri takaisin (kun tilalle laitettu vuoti sittenkin...) ja tietenkin siihen
pikainen ilmaus joka nurkalle perään... Sitten hakemaan siirtoluvat lähikonttorilta...

Olihan se vähän kuumottavaakin lähteä tuolla tien päälle, kun mm. vaihdelaatikon toiminnassa oli yhä
vähän sanottavaa... (tästäkin lisää tuonnempana). Näissä lopputohinoissa myös vilkkurele lakkasi toimimasta
joten suuntasignaalit olivat mallia "manuaalista vemputusta" :roll:

Ajettiin hieman etäämmällä olevalle konttorille, ja alkumatka menikin ihan sujuvasti (teillä oli 50-80km/h rajoitus).
Mutta sitten n. 15km kohdalla keskellä vilkasta tietä alkoi ylämäkeen vedot hyytyä... Joutui vetämään tien sivuun
ja meno jatkui vasta kun mustuneet tulpat oli putsattu :think: Konttorille olikin onneksi enää pari km...

No niin, sitten katsastamaan. Auto pysäköintiin niin, ettei katsurin tarvitse pakittaa lainkaan, pakin päälle saanti
kun tapahtuu joskus ja jouluna... (tästäkin lisää tuonnempana:) Perustestit kuten pyyhkijät (ne työläät),
pissapoika ja äänitorvi kaikki ok. Testilenkiltä kommenttia hyvistä jarruista :clap:

Auto halliin ja nosturille... Totesi vain että "hitsattu näemmä on..." Normaalit alustan rytkyttelyt, muttei niistäkään
huomautettavaa. Kannatti vaihtaa ne uudet etuiskarit, vanhoista oli toinen huono, takana mentiin vanhoilla iskareilla,
eikä ihan huonosti mentykään:
Kuva

Jarrut olisivat ehkä olleet vieläkin paremmat, jos olisi saanut vähän ajoa ja jarruttelua alle.
Käsijarrua voisi ehkä toiselta puolen hieman kiristää, vaikkei siitä huomautettavaa tullutkaan.
Tämän perään oli sitten vielä tietenkin kosolti sitä byrokratiaa, kuluja konttorilta tälläiselle touhulle tuli reilu satanen
(siirtolupa: 25€, rekisteröintikatsastus, normaalisti poistettu: 80€, rekisteröinti liitteellinen: 16€, aiemmin kilvet 13,50€).
Kilvet & paperit kouraan ja kotimatkalle :)

Nyt on hyvä hieman puhallella, ja jatkaa sitten tuon koneen käyntiin (mustat tulpat) ja muiden työlistalla yhä odottavien juttujen kanssa. Hieno etappi kuitenkin päästä pitkässä (kohta 2v.) projektissa lopulta ajamaan autolla ihan teille
Kiitos kaikille jotka olette tällä matkalla auttaneet! :thumbup:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 396
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 02.08.2019 12:11
Onnittelut! Tätä on ollut mielenkiintoista seurata, ja on varmasti jatkossakin.
SL600 -97
ex: SL320 -96

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Su 20.05.2018 22:14
ViestiLähetetty: Pe 02.08.2019 22:06
Hieno suoritus.
Ihan on niinkuin omatkin projektit, että jätetään se pintakiillon teko viimeiseksi.Laitetaan ensin tekniikka kondikseen ja ajellaan ilman tarvetta varoa jokaista oksanraapaisua.
Tuollaista vanhempaa meisseliä olisi kiva päästä koeajamaan, jos kohta epäilen ettei se kauheasti eroa 20m xl fordin tuntumasta, jollaisen joskus omistin.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Su 04.08.2019 10:11
Kiitokset, ei jää tarinat varmaan tähän jatkossakaan... Mietin kyllä että josko alkaisi ihan uuden ketjun jossain kohtaa,
koska tätä "latomersua" ei toivottavasti tarvi enää "herätellä" kovin paljoa :lol:

Joo, en ole kiirehtinyt ylimaalauksen aloitusta tässä kohtaa. Kiva pitää autoa edes vähän "nipussakin" välillä :angel:
Ajolleen tämä on ollut ihan positiivinen kokemus, parantunee vielä jatkossa kun saan lootasta välykset veks (DHL kuskaa
parasta aikaa puslia Saksasta) ja tuon koneen lopulliseen säätöönsä (ajoittain saa nykimään kiihdytyksessä...)

Siten työlistaa kyllä piisaa leimauksen jälkeenkin... :wink:
Viimeksi muokannut Zac päivämäärä Ti 13.08.2019 10:38, muokattu yhteensä 1 kerran
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Su 11.08.2019 10:28
Kuten aiemmin kirjoitin, viimeistään ensimmäisiä koeajoja pihapiirissä suorittaessa kävi selväksi
että vaihdekepin tuntuma ei ollut sitä mitä pitäisi. Siten jotain asialle oli tehtävä.

Ensimmäinen vaihe oli purkaa vaihteensiirtäjä ja katsoa miltä siellä näyttää...
Kuva
Hassunhauska "noppanuppi" on 70-luvulla autoon ruuvattu, kaapista löytyy nyt myös valk. orggis nuppi :D

Eka ongelma löytyikin sitten hetimiten - vaihteenvalitsijan "peltilätkän" alempi ja ylempi tiiviste olivat
muuttuneet ihmeelliseksi kumiputenaksi:
Kuva
Ei siten ihme että lätkä heilui melko valtoimenaan ylös/alas ja sivuille...

Toka ongelma olivat nämä em. lätkää ja siten myös vaihdekeppiä paikoillaan tukevat tangot:
Kuva
Niistä puuttui kumipuslat likimain kokonaan :sick:

Ensihätiin kävin ostamassa Korja-Kumista (säkällä) aivan sopivat läpivientikumit kumpaankin päähän:
Kuva
Tämä tukevoitti vaihdekepin tuentaa jo paljon... Lisäksi onnistuin löytämään ylemmän tiivisteen käytettynä
(aiemmassa kuvassa yhdessä tankojen kanssa) ja tein alemman tiivisteen itse kumisesta juoksutinmatosta :angel:

Selvisi kuitenkin sekin, että itse vaihteensiirtäjä on etupäästään täysin hölppä! Lähempi tarkastelu paljasti että siellä
ei ollut enää vinyylipuslista mitään jäljellä(!) Uuden puslat lähtivät sitten Niemölleriltä tilaukseen ja tulivat tämän viikon alussa:
Kuva
Tässä tilauksen sisältöä, vertailussa myös itse tehty ja tilattu vaihteensiirtäjän alatiiviste - aika pieni ero...

Itse vaihtotyössä oli vain yksi haastava kohta ja se oli tuo vaihteensiirtäjän etupään vinyylipuslat, jotka olivat n. 2mm liian paksut! :sick:
Kuva
Kokeilin "kaikkea mahdollista", mutta kun lopulta en muuta keksinyt, kuumensin itse haarukan 2kW kuumapuhaltimella ja pakotin
sen menemään paikoilleen. Kyllähän se hiukan höyläsi puslien pinnasta mennessään, mutta silti tuntumaksi tuli hyvinkin napakka... :thumbup:

Kaikki loput hilppeet nippuun, eli lähinnä ne kaksi kardaanitunnelin peltikuorta ja vähän sisustuksia, sitten testaamaan:
Avot! Olipahan erilainen tuntuma vaihtaa vaihdetta, nyt pakkikin toimii! Ja myös kolmonen menee silmään kuten pitäisi :clap:
Tämä on selvästi paras ajotuntumaa parantanut toimi sitten rekisteröinnin...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: La 31.08.2019 16:49
"Latomersulla" viime viilkonloppuna Mersu Klubin 40v. juhlissa, nyt taas enempi normihommia:

Aloin tutkia tuota sytytystä strobon kanssa vähän laajemminkin, ja aika hälyttävä havainto:
2. ja 3. tulpanjohdoissa tulee pitkiä, jopa 1s. mittaisia katkoja "kipinän" (eli valon) vilkutukseen!

Tutkin tarkemmin ja 4. ja 5. olivat koko lailla jatkuvaa - mikä poissulkee strobo ajoituslampun vian(?)
Sitten 1. ja 6. siten että ajoittain jää yksi välähdys välistä, katko on kuitenkin lyhyempi.

Kokeilin toisilla tulpanjohdoilla --> ei ero tuloksessa. Vaihdoin myös uudet Boschin kärjet --> ei vaikutusta.
Mikäs tässä nyt sitten mättää...? Alkukesästä vaihdoin puolan, mutta jos tuolla vika, niin mites selittää että osalle se kipinä tulee ok?

Silmämääräisesti tuo virranjakaja on hyvä, puhdistin myös (Beru 1v. vanha) jakajan kannen / kontaktit Sinolilla.
Pyörijässä ei tunnu olevan häikkää, ja strobolla tuli sama tulos myös toisella pyörijällä... Mitähän seuraavaksi keksisi?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: La 31.08.2019 22:23
Katso aukeaako kärjet joka nokan kohdalla saman verran, joskus kulunut noita nokkia nin että yhdestä enempi tavaraa pois eikä sitten kipna tule samalla tavalla kuin muille pytyille kun puolan latausaika jää vajaaksi.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Su 01.09.2019 15:41
Tämä olikin hyvä vinkki, kiitos... Tein siten seuraavan mittauksen:

Sylinteri: 1 5 3 6 2 4
Kärkiväli: .35 .40 .40 .40 .45 .40

Koska alkoi kasvaa luvattoman suureksi, säädin uudestaan ja mittasin taas:
.35 .45 .45 .40 .40 .45

Eli meni ojasta allikkoon, taas uusi säätö ja mittaus:

.35 .35 .40 .35 .35 .35

3. pyttyyn jäi siis muita suurempi arvo, mutta nyt koko lailla tyytyväinen tähän sarjaan.
Katson seuraavaksi strobolla miten sytkä pätkii...

Hajontaa voi tulla mittauksen epätarkkuudestakin, mutta kyllä tuntui että noissa heittoa oli yli "sallitun"?
Korjaus kaiketi lähinnä sitten vaihtaan virranjakajaa tai hankkia kärjetön, joka olisi tunnoton näille heitoille...
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Su 01.09.2019 17:58
Toi on ihan ok, kyllä sen pitäisi tuolla käydä jo ihan hyvin jos kansi, pyöriä ja johdot on ehjiä. Onko jakajan akselissa väljää paljoa? Ja kuinka hyvin keskipakoennakko toimii? Kun väännät pyörijästä pyörintä suuntaan kääntyykö nätisti jousia vasten vai onko väljää niin että pyöriä heiluu sen 2-5 astetta ilman vastusta.
Olettaen siis että keskipakois säätö löytyy.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Su 01.09.2019 20:19
Joo, kyllä noissa rajoissa pitäisi kipinän tulla. Kansi on uusi Beru, pyörijään on koitettu vaihtaa. samoin johtoja (nekin uudet).
Kokeilin tuota pyörijää väännellä niin kyllähän se akseli kääntyy sen viitisen astetta (toista senttiä pyörijän piirtämällä kehällä),
mutta ei se siinä akselissa itsessään "hölppä" kuitenkaan ole. Ja ne keskipakosäätimen jouset & painot vaikuttivat ok:lta,
alkaa nätisti aikaistaa sytkää kun nostaa kierroksia. Strobolla säädettäessä on ollut alipaineputki irti, kuten pitääkin.

Mutta nyt tuli vielä aivan uusi "tutkintalinja" mieleen. Oikeastaan oma väitteeni alkukesältä joka oli että "kyllä tämä kävi
niin kauan ihan hyvin kun laturi laitettiin, ja alettiin ennakkoa säätää"... Eli tuo "jälkiasennus" vaihtovirtalaturi (johdotus oli
tehty jo 70-luvulla) alkoi nyt mietityttää.... Ja seuraava testi voisi olla simppleli tehdä:

- ensin kaikki laturin johdot & remmi irti kokonaan, myös säädin...
- sitten akun lataus aivan täyteen
- auto käyntiin ja mittaus strobolla sytytysjohdoista

Jos laturin toiminta häiritsisi kunnon tasaista kipinää, luulisi sen tuolla testillä jäävän kiinni? Laturi on romusta pelastettu Bosch...
Samaan syssyyn tuli mieleen kysymys:

- Mikä pitäisi olla puolalle menevä jännite, tai millä varmistaa että sinne menee riittävästi sähköä?
(Tämä siinä mielessä että jos se syöttöjännite olisi kiikun kaakun ja siten puolan ulostulokaan ei riittäisi kaiken aikaa = pätkintää...?)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: Ma 02.09.2019 05:37
Okei, säätimen jouset on molemmat ehjiä, joskus kun jousi menee poikki niin se ennakko pääsee vaeltamaan ja varmasti pätkii.
Laturi tuskin häiritsee jos se lataa normaalisti, mutta puolalle tuleva jännite kannattaa tarkistaa. Onhan puola oikeaa tyyppiä? Kärjettömän puola kun ei oiken jaksa antaa kipunaa kärkien kanssa jos en ihan väärin muista.

Alkaa näistä ajoista olemaan sen verran jo vuosia että on unohtanut enemmän kuin mitä on muistissa jäljellä.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Ma 02.09.2019 07:34
Puolaksi vaihdettiin kuutoskoneisen Bosch, ja mallia etuvastuksellinen. Kokeilin vaihtaa takaisin vanhaan puolaan,
mutta oireet olivat samat.... Seuraavaksi täytyy mittailla noita jännitteitä / kokeilla jopa toista (ja ilman) laturia.

EDIT: ...ja pohdittuani, pitääpä mitata myös puolalle etuvastukselta tuleva jännite. Kuvittelisin että sen
pitäisi olla noin 9 volttia, mutta pitänee tutkia kirjallisuutta oikean arvon määrittämiseksi. Etuvastushan tässä
alkuperäinen (tai ainakin ajalta ennen vuotta 1975), ja kunnostusta aloittaessa se oli ohitettu(!) Tosin eri puolakin silloin.
Mittaan samalla tuon etuvastuksen ohmit, tarvikkeina myytävissä näyttäisi olevan tyypillisesti luokkaa 1.6 Ohm.
Jos noissa arvoissa olisi häikkää, voisi vastuksen ohittaa väliaikaisesti ja katsoa poistuuko kipinän pätkintä(?)

Jos noista ei viisastu yhtään, tarvii lähteä hakemaan samanmoinen Boschin tyypin 49T -virranjakaja ja testata onko eroa.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Su 20.05.2018 22:14
ViestiLähetetty: To 05.09.2019 17:33
Sitten kun tulee mieleen missä sen jakajan voisi testata, niin minulta löytyy jakajapenkki ja melkoisella varmuudella myös tuollaisen mersun säätöarvokortti.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 445
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: To 05.09.2019 18:02
Hyvä tietää, kiitos. Tosin jos testauksen tulos on että "jakaja on väljä", niin onko siinä silloin paljon mitään tehtävissä paitsi vaihtaa ehjään?

Nyt akuuttina tilanteena, tästä porsi laturi... Tämä on siis retrofit Boschin vaihtovirtamallinen.

Mittailin arvot laturi paikoillaan:
- Akun napajännite levossa 13V
- Käynnissä 12V (pitäisi olla liki 14V...)
- Puolalle meni 10V

Samat laturi irroitettuna:
- Lepo 13V
- Käynnissä ~12V
- Puolalle 11V

Lisäksi alustava mittaus strobolla näytti paljon tasaisempaa kipinää ilman laturia....
Tosin syystä tai toisesta, 6. pytyltä en saanut strobolla mitään välkyntää, muilta kyllä.

Eli lähden tästä hakemaan laturia lainaan, jos jollain on hyvää myydä niin yv:tä tulemaan.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Mersumies
Mersumies
Viestit: 691
Liittynyt: Pe 14.09.2018 19:20
ViestiLähetetty: To 05.09.2019 18:41
Vanhempiin jakajiin on sorvailtu uusia heloja millä saatu väljät pois, ei mikään ameriikan temppu sorvarille ollenkaan.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 106
Liittynyt: Su 20.05.2018 22:14
ViestiLähetetty: Pe 06.09.2019 11:02
Jollei se korvinkuultavasti pätki, niin en huolestuisi tuosta strobon näyttämästä yhtään.
Ei ne aina vaan saa kunnon signaalia tulpanjohdoista.
Jakajan akselissa ei oikein sormiintuntuvaa säteisväljää saisi olla, eikä toisaalta pystyvälystäkään.
EdellinenSeuraava

Paluu Oldtimers

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa







kl-varaosat.fi