W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Hitsaaja on tiedossa, toki olen varautunut pohjan koluamiseen omatoimisesti, mutta hitsaustyöt jätän ennenkin vanhoja mersuja hitsanneelle.
Keskityn itse enempi tekniikkaan (bensalinja, moottori, jarrut..) ja muuhun fixaukseen. En kelpuuttaisi omaa hitsaustyön jälkeä:)

Se oli pienempi maalaamo Lempäälän Lastusista, tekee kolarikorjauksia ym. liikkeille, mutta hiljaisempaan aikaan tekee yksityisillekin.
Voin laittaa kontaktitiedot yksityisesti, niin ei tule harrastettua mainontaa. Hinta ei sisältänyt mitään massiivisia pohjatöitä, vain normaalin ylimaalauksen (pohjamaali & pintaväri, ei met.hohto).
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

The eagle has landed. Eli mersu on lopulta kotona ja omassa lämpimässä tallissa kuivamassa...
Aamulla lähdin hakemaan ja melkein päivähän tuossa meni, yksi hidaste oli lähtöpäässä pehmeä & sohjoinen alusta
ja tilanpuute hinaukselle... siitäkin selvittiin. Itse kuormaus, siirto ja purku menivät sitten kommelluksitta. Päivän kuvat:
http://aijaa.com/a/OzOdQS" onclick="window.open(this.href);return false;

Viikolla tuli tilattua AutoDocista kaikki suodattimet ja uudet tulpat. Purkaminen alkaa luonnollisesti siitä bensalinjasta.
Pitää mitata letkut ja putket ja alkaa niitä sitten hankkimaan. Tankin pesu on yksi kärkipään askare... Sitruunahappoa, tenttua, jne.

Tänään auto saa vielä kotiutua rauhassa... Päivän lohkaisuja: "kyllä se auto on hyvä kerran 40 vuoteen pestä!" :lol:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Eka purkupäivä (tai no, -ilta) oli eilen. Tavoitteena oli purkaa ruiskusuuttimet ja lähettää ne testattaviksi ja kunnostettaviksi.
Tämä tulikin tehtyä, ja hommaa helpottamaan tuli samalla avattua tuo venttiilikoppa - ei siellä nyt mitään isompia ylläreitä ollut:
http://aijaa.com/a/bNeWsf

Toivotaan että pääosa (ellei kaikki) suuttimista saadaan vielä ok toimintaan, vain perimmäinen pari oli hieman korroosiosta kärsineen näköinen (suuttimen varresta).
Ylipäätään noiden syöttöputkien ym. ruosteen poistoon olisi joku hyvä keino keksittävä - vai onko se vaan armotonta käsihiontaa...? :oops:
Vinkkiä tahi linkkiä voi laittaa myös noiden alumiinikoppien / imusarjojen pinnan entistykseen?

Muuta edistystä lähinnä historiaselvittelyssä, sain MB Klubilta hyviä vinkkejä tuon suhteen. Myös Kansallisarkistosta on tietohaku / toimeksianto menossa.
Vehossa pitää poiketa tuon tiimoilta seuraavaksi.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Zac kirjoitti:Vinkkiä tahi linkkiä voi laittaa myös noiden alumiinikoppien / imusarjojen pinnan entistykseen?
Itsellä oli tarkoitus viedä venttiilikopat ja imusarja soodapuhallukseen ja kun kävin hakemassa osat niin puhaltaja kertoi että he antoivatkin niille lasikuulakäsittelyn, silloin meinasi katketa verisuoni/a päästä :twisted: No, jahka olin rauhoittunut ja osia enemmän käsissä pyöritellyt niin totesin että ei niistä nyt aivan roskapönttökamaa tullutkaan. Pinta on sellainen samettimainen ja arvelin että lakka voisi olla hyvä vaihtoehto niiden suojaamiseen ja ruiskutinkin niille pari kerrosta akryylilakka ja nyt oikeastaan olen melko tyytyväinen lopputulokseen.
Mutta kuten alussa kerroin, minulla oli tarkoitus soodapuhaltaa osat ja se voisi olla hyvä vaihtoehto sinullekin.
Imusarja ennen puhallusta.jpg
Venttiilikoppa ennen puhallusta.jpg
Puhalletut venakopat.jpg
Puhallettu imusarja.jpg
Terv. JK
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Kiitos vinkistä, siistin näköisethän noista tuli tuollakin tavalla, mikä on kustannustaso tuossa lasikuulapuhalluksessa?
Aihetta tutkailtuani, olen aikeissa testata ensin mekaniisesti poistaa hapettumat, sitten ajaa pinnan autosolin metallinkiillotustahnalla
koneellisesti, käyttäen laikan sijasta ns. rättilaikkaa. Jos se ei riitä niin sitten vois viedä puhallukseen... Pinnoittaa en aikonut.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
350ÄSÄL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: La 18.08.2012 11:48
Paikkakunta: Äänekoski

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja 350ÄSÄL »

Puhallushinta näille: Venttiilikopat, imusarja, syylärin visko ja propeli maksoi 205,-, Suolahdessa Keski-Suomessa
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kallista, jos on vähäänkään kunnollinen puhalluskaappi niin ei tuossa taida mennä kuin 45 min. Mutta hyvä jälki tulee lasikuulallakin, kokeilin kiillotusaineella puhallettua pintaa kevyesti kiillottaa niin sillä saa sellaisen alkuperäisen näköisen pinnan. Karkeammin valetuista osista tulee suoraan hyvät, niinkuin tuo imusarja.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Pieni päivitys vielä näin joulun alla.
Sain eilen lopulta bensatankin irti (ei se tiukassa ollut, mutta aika ollut kortilla). Omaan silmään se näyttää aika hyvältä,
sisällä liikkuva mutu on pääosin nestemäistä sentään. Karseen hajusta tuollainen vanha bensa, piti tukkia varastoon menevä ilmaräppänä...
Siirtopumpun päässä se bensa oli suorastaan siirappimaista, eli putket olivat käytännössä tukossa siitä. Pumpun purku seuraavaksi,

Tuon tankin annan vielä tarkistettavaksi, sen jälkeen pitäisi alkaa liuottaa sitruunhapolla. Noin 10% liuos on suositus, joten kaiketi 4kg paketti
maatalouskaupasta (29e) riittää siihen että saa koko tankin täyteen kerrasta (mikähän sen vetoisuun on)?
Ohjeet luin täältä: https://www.laspek.com/tuotteet.html?id=2/10" onclick="window.open(this.href);return false;

Mittasin bensaputkiston ja laitoin 4m 8-millistä ja 4m 10-millistä alumiinista tehtyä polttoaineputkea tilaukseen kotimaisesta racing-kaupasta.
Pa-letkut ovat ehkä parempikuntoisia kuin mitä odotin, en ole varma uusinko niitä ihan kaikkia. Pitäisi varmaan Saksasta asti tilata orggikset.

AutoDocilta tuli ensimmäinen satsi, kaikki suodattimet, hihna ja tulpat. Toisessa satsissa on tulossa tulpanjohdot, virranjakajan kansi ym. sähköosaa
sekä myös jarruihin osia: taakse uudet sylinterit ja eteen korjaussarjat. Letkut ja putket ajattelin hakea ihan motonetista kun olen varmistanut että mitat täsmää. Virranjakajan kunnostus on lähiajan hommia, täältä löysin vähän apuja: http://www.w111.se/W111_Technique_Distributor.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kyllä siellä tankkia irrottaessa, auton alla makaillessa, tuli myös sellainen masentava havainto tehtyä että sitä hitsattavaa löytyy koko ajan lisää.
Havainto koski nimenomaan vas. takapyörän takana olevia takarontin koteloita - vaatii minimissään kolme uutta peltiosaa tuonne.
Sitten totesin että peltiähän se vaan on eli jatketaan harjoituksia:)

Nyt pitäisi malttaa laittaa homma telakalle ainakin tapaninpäivään asti, välipäivinä pääsee toivottavasti jatkamaan bensalinjaston purkuhommia.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Uudenvuodenaaton pikapäivitys: tankin kanssa menee hermot... Kolme päivää huljuttelin tankissa kuumana
tankkiin kaadettua sitruunahappoa (10%) ja kyllähän silllä ruostetta irtosi, mutta se pieksi muuttunut 40v. bensa ei niinkään!

Onko kenelläkään räjäytyskuvaa tuosta 220SEb:n tankista?
Siis se paksumpi lähtöputki on auki, meisselin päällä kaivoin pikitöhnän pois siitä urasta joka on heti pohjaropusta seuraavana,
ja josta tuo menoputki näyttäisi lähtevän.

Mutta se ohuempi paluuputki näyttää päättyvän sinne "varatankin" (muovinen >10cm halkaisijaltaan lieriö pohjaropun ympärillä) kaksoisseinämän sisään ja siellä on nyt jotain vastassa(?) Sähköjohtoa (ML 1.5mm2) kun lykkää sinne putkeen niin jonnekin se aina tökkää n. 30cm jälkeen ja neste ei virtaa läpi :oops:

Seuraavaksi aion vetää tuonne tiskikonetabletteja kiehuvassa vedessä (saisi samalla neutraloitua sitruunahapon?)
Sitten koitan (bensa)pien liotusta lakkabensiinillä ja valopetrolilla. Vai onko tiedossa parempia aineita, jotka oikeasti liottaisivat tuota
mönjää ilman mekaanista hankausta...? (Fosforihapon voimaankaan en usko, paitsi ruosteen suhteen, tämä ei ole kuitenkaan ruostetta, vaan hiiilivetyketjuja...)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Joo öljyiset tuoteeet ei liukene sitruunahappoon. Huomasin pagodan tankissa saman jutun, muistaakseni, piti ottaa hapot välillä pois. Oikea järjestys olisi mielestäni tämä:

1. emäksinen huuhtelu joka poistaa orgaanisen lian, eli bensan jämät, esim lipeä tai konetiskiaine
2. bioliuotin tai vastaava liuotinpesu; moottorinpesuaine tms jytympi myrkky + huuhtelu ja kuivaus
3. maalinohennusaine tai siis liuotin, kunnon myrkky joka vie loputkin rasvan ym mahdolliset jämät, kuivaus
4. sitruunahappo kuumana joka syö sitten "puhtaan ruosteen"

Itse olen saanut työmaalta lipeää ja maalinliuotintakin, onneksi on saatavilla - helpottaa hommaa ... mutta konetiskitabletti on parempi kun ei mitään. Saakohan noita maalin liuottimia kaupasta ykstityishenkilö enää?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Tässä nopea kuvahaku sanoilla: mercedes fuel tank swirl pot

https://www.google.fi/search?q=mercedes ... 80&bih=895" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tosiaan hapoilla ei ole mitään vaikutusta öljyyn/rasvaan. Liottelin fosforihapoilla kaikki sinkityt kiinnikkeet ja ruuvit ym, ruoste ja sinkki lähtee hienosti mutta jos pinnassa oli vähäänkään öljyä tai kotelosuojaa niin ei tapahdu mitään vaikka olis viikon. Kannattaa vielä lämpimään paikkaan hapotettavat osat. Ihan elintarvikekamaa nää sitruunat ja fosforit eli ei tarvi mitään erikoista varovaisuutta.
S124 300TE
S211 E500
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

juu on tullut joitakin osia hapolla lioteltua ja tosiaan kaikki maali, massa ja rasvat on kyllä poistettava ennen hapottamista, itte käytin emali vatia liotukseen ja sähkölevyä hapon lämmitykseen, lämmitin hapon likelle 40 astetta ja annoin vaikuttaa, mikä nopeennuttaa asiaa jo oikein hyvin :wink:
liotuksen jälkeen kun ruosteet oli pois pesin osat vielä pinelinellä ja huuhtelin hyvin ja sitten nopea kuivaus :clap:
tämän jälestä vielä sähkösinkitys ja osat ovat sitten kuin melekein uusia :arrow:

tässä osien nopee kuivaus
Kuva

osat sitten sähkösinkittynä
Kuva
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Oikeat hakusanat auttavat aina, kiitos noista @karra! (Itse hain aiemmin tyyliin "Mercedes W111 tank" ja eihän sillä noita löytänyt...

Tämä kuva esimerkiksi: http://bit.ly/2zWRNCM" onclick="window.open(this.href);return false;
...osoitti toisenkin mahdollisen ongelman: sen että "kukkaruukkuun" päätankista tuleva yhteys saattaa myös olla tukossa.
Tuon pystyy kyllä tutkimaan ja siitä päässee myös sopivalla rautalankakoukulla ronkkimaan. Pitää saada myös se paluuputki auki.

Noihin pesuohjeisiin liittyen:
1. emäksinen huuhtelu (0konetiskiaine) - tässä nyt menossa
2. liuotinpesu; onko suosituksia tähän käyvästä aineesta?
3. maalinohennusaine tai siis liuotin; Tinnerin väitetään tehoavan ainakin pikeen, asetonin tehosta en tiedä?
Lakkabensiini ei oikein tunnu tuohon mönjään purevan.
4. sitruunahappo: tämän voi tehdä sitten uudelleen lopuksi (tarvittaessa, ruosteiset osat lähti jo aika hyviksi aiemmalla käsittelyllä)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kyllä massat ja maali on melekin irrotettava mekaanisesti käsin, kokeilin kyllä maalinpoisto ainettakin mutta surkein tuloksin, se ei taho purra oikein vanhaan kovaan maaliin mutta sitten kyllä kun rikkoo ensin maalin pinnan alkaa maalinpoistoaine puremaan, mutta hylkäsin tämän keinon, lopuksi rapsuttelin piet ja maalit käsin sekä putsaus laikalla :wink:
kyllähän fosfori happo irrottaa nopeimmin mutta jos meinaa sinkityttää osan/osat sillon kannattaa kyllä huuhdella tarkkaan fosfori happo pois pinnoilta ja kuivata osat, fosforin jäleltä ei oikein sinkitys ota kiinni :wink:
jos ruuveja ja muttereita sinkityttää silloin kannattaa kyllä kierteet putsata kierretapilla ja kierrepakalla kunnollisen lopputuloksen saamiseksi :idea:
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mitä jos laitat sinne litran dieseliä ja sekoittelet aina välillä? Sen jälkeen jollain tinnerillä diesel pois. Motonetistä saa liuotinpesuainetta, sekin liuottaa rasvaa ja pikeä ihan hyvin ja emulsoituu veteen. Sitä vaan ei kannata pitkäksi aikaa jättää vaikuttamaan, siitä haihtuu aineita ja jäljelle jää sellaista pihkamaista ainetta.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

@touhottaja: Kyllähän se noin on, tankin haaste on vaan siinä että mekaaninen työstö n. 5cm halkaisijaltaan olevasta reiästä on liki mahdotonta :eh:
Fosforihappoa on jo hankittuna ruosteisille koneen osille, tällä viikolla sitä aion testata... Missä sinkitytit noita osia? - Ovat tosiaan kuin uusia!

@S202: Dieseliä olen harkinnut, ja likimain kaikkea muutakin hiilivety-pohjaista :) Seuraavaksi kokeilen varmaan tuota Motonetin (hiilivetypohjaista) liuotinpesua + kuumaa vettä perään, ja hankin parempia "rasseja". Josko saisi sen 8mm paluuputken tankin "whirl potiin" auki...

Mitä siitä eilen Benz Worldista ym. lueskelin niin siitä whirl potin "Venturi-efektistä" johtuen se paluuputken pää on ehkä supistettu? Siksi tukkeutuu helposti ja voi olla vaikea saada auki. Helpottaisi jos tietäisi miten iso reikä siellä perällä odottaa? (Osaisi varata hivenen ohuempaa teräsvaijeria sen "puhkaisuun").
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja unski »

Zac kirjoitti: Mitä siitä eilen Benz Worldista ym. lueskelin niin siitä whirl potin "Venturi-efektistä" johtuen se paluuputken pää on ehkä supistettu? Siksi tukkeutuu helposti ja voi olla vaikea saada auki. Helpottaisi jos tietäisi miten iso reikä siellä perällä odottaa? (Osaisi varata hivenen ohuempaa teräsvaijeria sen "puhkaisuun").
Vanha mittarinvaijeri ja akkuporakone on hyvä yhdistelmä, nimimerkillä kokeiltu on.

Timo
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mopon tankkiin muuten toimii hyvin sellainen konsti että laittaa sinne jonkun verran dieseliä, kourallisen muttereita ja sitten vaan pyörittelee sitä ympäriinsä. Mutta jos sielä on joku kolo tukossa niin ei se sitten tässä toimi. Mutta se diesel voi sen liuottaa helpostikin. Sillä motonetin liuotinpesulla pesin alustasuojaa pois, toimii ihan hyvin ja tietysti painepesurin kanssa.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Valoa tunnelin päässä näkyvissä...
Parin viikon liotuksen jälkeen tuo pohja alkaa sentään jo näyttää joltain: http://aijaa.com/a/X7Ah3D" onclick="window.open(this.href);return false;

Tankin kattoon sitruunahappo ei ollut riittävästi päässyt vaikuttamaan, eli se tankki tarvii heittää nyt vielä katolleen ja hapottaa tuo katto ja tankkausputki uudestaan.

Venturin reikiä on nyt lioteltu parin päivän verran n. 2 litralla dieseliä.
Kyllä sillä tuntuu ainakin pesevä ominaisuus tuohon möhnään olevan.
Mutta mistähän sen tietää milloin nuo reiät tarpeeksi auki?

Vai ajellaanko jatkossa aina täydellä tankilla:)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

@unski: Ei ollut miitarivaijeria mutta Puuilosta hain 2mm, 3mm ja 4mm teräsvaijeria kutakin metrin pätkät.
Sain paluuputkeen menemään ensin 2mm, rassasin sillä. Sitten toistin kuvion noilla paksummilla.
Mahtaako se reikä edes olla paljon yli 4mm kun siellä on kuitenkin oltava se venturin supistus (paluuputken päällimitta 8mm luokkaa)?

Paitsi että paluuputki on auki niin myös täydestä swirl potista näytti virtaavan dieseli muualle tankkiin kallistamalla. Olisiko sekin nyt auki?
Tankki on nyt "katollaan" ja eilisestä asti ollut kiehuvaan veteen tehdyt sitruunahapotukset sisällä. Sitten vielä varmaan APK-tabletit.
Mikähän se sitten olisi sellainen "kohta 5." joka estäisi tankin heti ruostumasta uudelleen...?
(Täyteen bensaa ei tee tankista kovin asennettavaa).
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13271
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja karra »

Kohta 5 tulee itsestään hoidettua sillä että bensan seassa kannattaa käyttää 0,5 - 1 % jotain lubricanttia, vaikkapa 2-T öljyä. Itse olen ajanut vanhalla kierrätetyllä ATF-öljyllä noin prosentin seoksella. Nää wanhukset käryttää ja savuttaa muutenkin niin tuo määrä ei sitä muuta eikä tulpatkaan sen takia nokeennu liikaa.

Nykybensa on niin kuivaa ja siitä jää haihtuessa skeidaa joka on myrkkyä mekaaniselle rivipumpulle. Tuo öljy bensan seassa parantaa pumpun tomintaa voitelemalla ja lisäksi sen pitäisi suojella kaikkia bensasysteemin metallisia osia korroosiolta.

Joku aussi väitti netissä että ATF öljy nostaisi puristuksen kestoa, tiedä häntä... mutta ATF öljyssä on varmaan paremmat suoja-aineet kuin 2-T öljyssä koska se on tarkoitettu kestovoiteluun, ei kertavoiteluun kuten kaksitahtiöljy.

Itse kun olin asentamassa tankkia paikoilleen tein sinne reippaamman öljyseoksen, eli laitoin hieman bensaa ja oisko ollu puolisen litraa ATF:fää, ja heiluttelin tankkia siten että se vuoraantui liemellä joka puolelta. Sitten tankin paikallaan ollessa, ja kun muut putket oli kiinni laitoin sinne puhdasta bensaa enemmän sekaan että saattoi käynnistää auton.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tuolla pinnotutin eri erissä n.60kg ja kohta on lisää menossa :wink: kohta on varaosatkin hienossa pinnassa
http://www.terasmaki.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
paikka on edullinen ja tehdään kunnon pinnotus
kannattaa tarkistaa ennen lähettämistä että kappaleet ovat varmasti puhtaita ruosteesta, maalista ja massasta, niihin ei ota pinnotus kiinni :thumbup:
ainiin olishan vielä mecapinta joka myös pinnottaa osia, mutta on reilun kaksikertaa kalliimpi mitä teräsmäki oy
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

@karra: tuon ATF:n käytöstä pitämään mm. ruiskupuoli kunnossa olen lukenutkin ja sitä on ollut tarkoitus alkaa käyttää.
Mutta tosiaan hyvä ehdotus heittää sinne tankkiin jo nuo öljyt valmiiksi (ja vain hiukan bensaa). Kävinkin heti tänään hakemassa
litran pullon Mobilin ATF:ää jota ajattelin laittaa 3-4 dl noin 2-3 litraan bensaa sotkettuna. Kunhan nyt ehdin vielä huuhtelemaan tankin.
Käynnistys yrityksiä ennen täytän sitten tankkiin 30-40l bensaa niin ei jää ainakaan siitä (bensan määrästä) kiinni.
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Bensan sekaan lisätty öljy ei vaikuta tankin ruostumiseen. Se bensa ja bensähöyry mitä sielä tankissa on, suojaa ruostumiselta mutta jos tankki ei ole täynnä, niin sinne kondensoituu ajan kanssa vettä joka valuu syvimpään kohtaan ja ruostuttaa jonkun verran. Tuossakaan ei auta vaikka tankissa oli öljyä, vesi on raskaampaa ja valuu pohjalle. Mutta muuten sille ruiskutusjärjestemälle 2t-öljy voi olla hyvä juttu.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Ei mennyt kuin kolme viikkoa, mutta tankin pesu alkaa olla lopuillaan:)

Toinen hapotuskierros sai myös tankin katosta kelvollisen näköisen. Ongelmahan on siinä että happoa kun neutraloi pesuaineella(emäs) + vedellä niin tuo vesi tuppaa äkkiä aiheuttamaan uusia ruostetäpliä... Siksi tankkiin menee nyt kiiruusti ATF (3dl)+bensa(2l) seos heti kun on maali pinnassa.
Pohjasuodattimen lika ei muuten liuennut APK-aineisiin, dieseliin, eikä sitruunahappoon. Vasta Turtlen liuotinpesu (raakana) + kuuma vesi kraanasta sais sieltä sisäpuoleltakin möhnän irtoamaan. Tuolla kuvamateriaalia:

http://aijaa.com/a/opEjb5" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvissa on myös tulleet letkut ja putket. Bensapumppu ei tule tässä vaiheessa käyttöön (saan toimivan lainaan), tilasin tuollekin kuitenkin tiivistesarjan. Sen verran arvokkaista laitoksia ovat, että kannattaa katsoa josko siitä toimivan vielä saisi. Seuraavana maalaushommia (PS. vanha sitkeä pohjamassa on karmeaa poistettavaa).
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja jackie »

Zac kirjoitti: (PS. vanha sitkeä pohjamassa on karmeaa poistettavaa).
Niin on! Tollane "piikkisika" on aika hyvä siihe hommaan:
https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Paineilmaty" onclick="window.open(this.href);return false;ökalut/Puhdistuskoneet/798/Pinnanpuhdistuskone+Pneutrend+82015/3046
Noita saa Koivusen jälleenmyyjiltä, ja Würthilta löytyy myös vastaavanlainen kone.

Ja iha uutena vehkeenä massojen kaapimiseen, kun tuli muusta syystä sełlane ostettua, totesin Feinin Multimasterin olevan iha huippu peli. Eli vuolee Multimasterin "lastalla" ensin peltiä myöten, ja vasta sen jälkeen alkaa piikkisialla pöllyttämään.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Nuo ovat varmasti hyviä välppeitä... Tuolle Feinin koneelle voisi helposti keksiä muutakin käyttöä (esim. raksailussa).

Projektin suhteen pieni päivitys tähän väliin:
Tankki olisi menossa seuraavana paikoilleen, se on viikko sitten pohjamaalattu Rust-Stop pohjamaalilla ja silk black akryylimaalilla.
Tuollainen siitä tuli: http://aijaa.com/a/VZeaMz" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuvista näkyy vähän muitakin hankkeita, eli laturia on ollut hakusessa (sehän autosta oli jonnekin "lainattu") ja mailla käydessä löytyikin kolme
laturia joista pari on mersun vaihtovirtalatureita. Melko romun oloisia ovat, joten toimivat laturit kiinnostavat (sekä originaali "pitkä" tasavirtalaturi
että myös näihin paljon vaihdetut vaihtovirtalaturit) jos jollain löytyy tai tietoa mistä hakea...

Olen aloittanut myös sisustan materiaalien kartoituksen. Istuinsuojien alta paljastui raitakuosiset kangaspenkit... Oviverhoilusta käyn keskustelua
kuopiolaisen verhoomon kanssa, jolla on MB kankaita varastossa. (Tässä penkkien ja ovipaneelien kangas näyttäisi olevan joko 2221 Streifen grau tai 2224 Streifen Beige. Alaosan vinyyli on luultavimmin '704 Bamboo').

Korin suhteen on ollut haussa paremmat vasemman puolen ovet, ja onneksi löysinkin noita siipimersun ovia 7 kpl isäukon jäämistöistä :lol:
Valitsen tuolta nyt parhaimmat omaan autoon, loput laitan jossain kohtaa myyntiin. (Jos haluat jotain ovia/verhoiluita varata niin laita priva viestiä).
Tässä maistiaisia:
Kuva

Viikonloppuna olisi haaveissa päästä ruuvailemaan tankki kiinni ja rakentelemaan bensalinjat uudesta alumiiniputkesta (ja orig. MB Classicsin letkuista)
aina moottorille asti. Sitten pikkuhiljaa alkaa siirtää hommien painopistettä sinne pellin alle! :wink:
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja Zac »

Perjantaina oli kiinnostava päivä: Soittivat Kansallisarkistosta - omalla kohdalla ensimmäinen kerta... :D
Heillä olikin hyviä uutisia kertoa, joulukuussa tehty toimeksianto oli tuottanut tuloksia: Nyt auton historia
vuoden 1965 elokuulta aina vuoden 1976 lopulle oli selvitetty. Auto oli Uudenmaan jälkeen käynyt Turun seudulla
ennen päätymistään (tänne) Hämeeseen. Ensi viikolla tulee postissa paperiset kopiot kaikista näistä dokumenteista :thumbup:

Mutta on tuolla auton kanssakin menty eteenpäin: Tankki (& sen pohjapanssari on nyt paikoillaan), uudet bensalinjat on nyt
väännelty alumiiniputkesta (10mm meno, 8mm paluu) ja lähinnä etu- ja takapäässä olevat bensaletkut on myös vaihdettu / paikoillaan.
Samalla on tullut vaihdeltua mm. noita vesiletkuja koska useimmat niistä olivat huonossa hapessa... Huomenna pitää vielä hakea
paria letkukokoa mitä ei sattunut löytymään omasta hyllystä... Samoin käyn hakemassa ostamani keulatähden - 1st things 1st ...

Sitä en tainnut vielä "päivittää" että nyt kun otin tulpat irti niin kone pyörii sopivalla vastuksella kampiakselin päästä myötäpäivään
kiertämällä, oli siis 'cocktail' tehnyt tehtävänsä. Vaihdoin nyt viikonloppuna uudet öljyt ja suodattimen, sekä uuden polttoainesuodattimen. Polttoainesuodattimen kotelon pohjalla oli ikävää sakkaa. Epäilemättä suodattimet on hyvä vaihtaa vielä uudelleen kun auto on saatu käymään. Ja kaikki putket mihin vaan pääsee käsiksi 'rassaan' vielä sitä ennenkin...

Suuttimet tulivat kunnostuksesta, ja ne ovat menossa seuraavaksi kiinni. Suuttimista 5/6 ovat vanhoja ja vain 1 jouduttiin korvaamaan
käytettynä hankitulla, mutta hyväkuntoisella suuttimella. Tuttu (aiemminkin mainittu mersumies) on juuri kaivelemassa lupaamaansa bensapumppua esiin, että päästään ajamaan ruiskupumppuun liuotusbensaseos muhimaan. Se miten jumissa ruiskupumppu on, selvinnee sitten tuon jälkeen.

Muutama kuva viimeajan jutuista: https://aijaa.com/a/kr1GEE" onclick="window.open(this.href);return false;
Pitänee kirjoitella useammin, niin ei tule näin pitkiä romaaneja kerralla :)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
ohjus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: La 08.04.2006 01:16

Re: W111 220 SEb - latomersun herätys ikiunesta?

Viesti Kirjoittaja ohjus »

Ihan mielenkiinnosta, kun vastaavaan koneeseen suuttimia joutunut käytettynä haalimaan. Niin olen ymmärtänyt, ettei näitä suuttimia saa juuri korjattua tai purettua, niin kuin dieselivehkeissä, että mitä noille sinun suuttimille tehtiin? Ja tietty missä sait tuon teetätettyä?
Vastaa Viestiin