M116 jakopään laahaimet

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

M116 jakopään laahaimet

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Osaisiko joku kertoa, mitä jakopään osia on helpohko vaihtaa M116 -koneeseen eli mitkä olisi laahaimien osanumerot, jotka voi vaihtaa yläkautta? Ajattelin tilata muutakin saksasta, niin nuo voisi samalla tilata.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: M116 jakopään laahaimet

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

molempiin kansiin ja kiristinkaaren pinta ja samalla kannattaa vaihtaa ketju ja ketjunkiristin :wink:
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: M116 jakopään laahaimet

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tässä niitä numeroita, huom. numerot ovat 420:sen M116 moottorista :arrow:

Kuva
molemmissa kansissa samanlaiset :!:

Kuva

Kuva
tässä myös kiristin kaari mutta swagin paketissa mutta sama valmistaja :wink:
osat tilattu saksasta :wave:
ps. kiristin kaari on pienempi mitä 500:ssa ja tais olla kannen laahaimetkin erilaiset, mutta jakopään kopan sisällä olevat laahaimet ovat samanlaiset myös 500:ssa :wink:
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Re: M116 jakopään laahaimet

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Kiitos vastauksesta! =)

Mulla koneena siis 3,5L 116.982. En ole ketjua koskaan vaihtanut mihinkään kapistukseen, vaikka ajoituksia on tullut laitettua rempan jälkeen kohdalleen eli onnistuuko noiden kaikkien osien vaihto siis jokseenkin järkevästi ilman suurempaa tuskaa? Jos kaikki jakopään osat vaihtaa, niin siinä pitää purkaa ainakin aika paljon kuulemma.

Tuo kone käy erittäin nätisti, varsinkin nyt venttiilisäädön jälkeen, mutta mietin, että olisiko viisainta silti vaihtaa osia sinne jakopäähän. Venttiilisäädön yhteydessä vaihdettiin nokkien voiteluputkien pukit.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: M116 jakopään laahaimet

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tietysti joutuuhan siinä vähän purkaa jos vaihtaa vain sylinterikannen laahaimet sekä kiristin kaaren, mutta voithan aina kattoo onko laahaimet kuinkaki kuluneet ja vaihat tarpeen mukaan, mutta jos meinaat vaihtaa kaikki laahaimet siinä on kyllä jo melekonen työmaa kun joutuu purkaa melekosesti, mutta nuo kannen laahaimet on kyllä aikas heleppo homma ja samaan syssyyn vaihtaa sitten kiristin kaaren :arrow: ketju on vaan laskettava löysälle että saa laahaimet otettua pois ja laitettua uudet paikalleen :wink:
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Re: M116 jakopään laahaimet

Viesti Kirjoittaja lufsen »

OK, hyvä tietää nämä asiat. :thumbup:

Rollen mekaanikko vaihtoi autoon venttiilinvarrenkumit viime kesänä ja oletan, että hän olisi maininnut huonokuntoisista laahaimista, jos niitä olisi sattunut silmään, kun muistaakseni niistä vielä erikseen muistutin.

Ehkäpä voisi ensi talvena itsekin kurkata venttiilikoppien alle ja katsoa, miltä siellä näyttää, kun tämä talvi ja kevät menee muuten kasatessa autoa.
Vastaa Viestiin